malarialääkitys

(Luettu 188472 kertaa)

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
Vs: malarialääkitys
« Vastaus #220 : 20.05.2013, 01:02:14 »
Tuo malarian hoito oli kaiketi suoritettua ihan puhtaalla Papaijalehti "teellä" kaukaisemmista ajoista lähtien ja sitä mukaa kai annostus on määräytynyt vuosisatojen(?) saatossa. Tosin ei annostus ole varmaan mg:n tarkkuudella kuten lääkkeissä.
Pointti on, että papaijanlehtien (kuten muidenkin kasvien) mahdollisesti sisältämien lääkinnällisten aineiden pitoisuudet vaihtelevat rajusti kasvuolosuhteiden mukaan.

"pahakyy", minä olen filosofian opettaja enkä muista törmänneeni termiin argumentum ad antiquitatem aiemmin. Joka tapauksessa kyse on suomeksi vetoamisesta yleiseen käytäntöön tai perinnäistapaan eli siis sanonnan mukaan: "miljoona kärpästä ei voi olla väärässä - paska on hyvää". Kyse on joka tapauksessa epämuodollisesta virhepäätelmästä eli se ei ole automaattisesti väärä.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2013, 01:16:43 kirjoittanut Hypatia »

pahakyy

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #221 : 20.05.2013, 14:14:41 »
"pahakyy", minä olen filosofian opettaja enkä muista törmänneeni termiin argumentum ad antiquitatem aiemmin. Joka tapauksessa kyse on suomeksi vetoamisesta yleiseen käytäntöön tai perinnäistapaan eli siis sanonnan mukaan: "miljoona kärpästä ei voi olla väärässä - paska on hyvää". Kyse on joka tapauksessa epämuodollisesta virhepäätelmästä eli se ei ole automaattisesti väärä.

Tieteen puolella tuohon törmää yhtenään. Etenkin lääketieteen. Mainitsemasi kärpäsesimerkki on argumentum ad populum. Perinnetapaan vetoaminen on yleinen virhepäätelmä etenkin "vaihtoehtolääketieteessä". Esimerkiksi vaikka homeopatian tai akupunktion tehoa ei ole koskaan pystytty osoittamaan kontrolloiduilla, tuplasokoilla kokeilla, niin tokihan niiden täytyy toimia kun niitä on harjoitettu kymmeniä tai satoja vuosia.

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #222 : 21.05.2013, 02:50:53 »
Tässä oli kyse tarpeettomasta termeillä briljeeraamisesta, kun asian voi ilmaista yksinkertaisesti suomeksi: se, että monet ovat uskoneet/uskovat hoitokeinoon x ei todista yhtään mitään. Ei argumentaatio-opin ydintä ole hienostunut (saati hienosteleva) erittely vaan esitettyjen perusteiden punninta niin että keskusteluosapuolet ymmärtävät toisiaan.

A-ankka

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #223 : 04.07.2013, 23:20:42 »
Monerninlääketieteen saavutuksia tuskin kannattaa kieltää taistelussa Malariaa vastaan. Mutta niiden lisäksi jo ennen reissua ja reissulla kannattaa turvautua myös Brtitannien Imperiumin upseerien malarialääkitykseen, eli kiniini pitoisten Gintonic drinkkien nauttimiseen. Tosin länsimaiden nykyiset tonic vedet eivät ole enää riittävän kiniinipitoisia :(

lyllyxxx

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #224 : 29.08.2013, 09:39:29 »
Onko  kenelläkään tietoa saako Malaronea ostettua Bangkokista/Kuala Lumpurista?

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #225 : 07.09.2013, 23:39:11 »
Mites tyypit, jotka ootte ollu pitkällä (yli 9kk) reisslla alueilla joissa paikoitain on malariaa? Syöttekö koko ajan estolääkitystä? Syöttekö ollenkaa?

Ite oon edellisillä reissuilla (viidel eri reissul) syöny Lariamia. Siit ei oo ollu mitää negatiivisii sivuvaiutuksia. Ja nyt oon lähös muutamaa päivää vaajaan 11 viikon reissulle Kaakkois-Aasiaan, ja mietinki, et pitääks mun syödä koko ajan estolääkityst, vai miten... Ja koska ens keväällä oon lähös määrittelemättömän pitkälle, mut about 2 vuoden reissulle, ni ei ihan hotsittais koko aikaa vetää malarianestolääkitystä.

Ja sit, ku sitä Lariamia pitää syödä kuiteski 4 viikkoo malaria-alueelt poistumisen jälkee, ni joutusit syömää sitä suunnillee koko ajan... Ja Malarone on aivan liian kallista noin pitkäks aikaa.

Joten kertokaa kokemukista, olisin kiitollinen.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #226 : 08.09.2013, 07:27:20 »
Suosittelisin olemaan yhteydessä matkailuneuvontaan. Ei se malariariski todellakaan pienene reissuajan pidetessä, mutta saisit asiallisen riskiarvion estolääkityksen syömisen tarpeesta eri paikoissa. CDC:n sivuilta löytyy malariariskikarttoja  Esim. suurimmassa osassa Afrikkaa ja paikoin Aasiaa malariariski on erittäin suuri ja vielä parin vuoden oleskelunkin ajaksi suositellaan Lariamia. Jos malaria-alueilla oleskelee vain joitakin päiviä/pari viikkoa koko ajasta, niin pienempi vaiva on ehkä Malaronesta, joka tosin täytyy muistaa ottaa joka päivä ja maksaa. Toki varmaan tiedätkin, että malaria-alueella koko ikänsä asuneelle aikuiselle  (joka on sairastanut kymmeniä malarioita elämänsä aikana) malaria on huomattavasti lievempi tauti kuin sinne matkaavalle länkkärille, mistä syystä paikalliset terveydenhuollon ammattilaisetkin usein vähättelevät malariariskiä (lisäksi etteivät turistit kaikkoaisi)
Mutta toki, jos haluat todiustuksia, miten joku on oleskellut 2 vuotta malaria-alueella sairastumatta, ja perustat siihen sitten päätöksesi...
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #227 : 10.09.2013, 01:08:33 »
Joo, en siis tosiaan kaipaa mitään kannustavaa jeesustelua lääkkettömyydestä, vaan nimenomaan mua kiinnostaa, et miten tuolla pitkään reissanneet on malarialääkityksen hoitaneet. Onneks on viel aikaa pohtia vaihtoehtoja.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #228 : 10.09.2013, 07:55:01 »
Postitalon Matkailuklinikalla http://www.aava.fi/toimipiste/aava-matkailuklinikka on ainakin hyvät asiantuntijat (en ole mitenkään kytköksissä ko firmaan) auttamaan päätöksissäsi.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

lyllyxxx

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #229 : 10.09.2013, 14:04:25 »
Mua kiinnostais kyllä sama kun mitä Kallka kysy. Ite en asu lähelläkään Helsinkiä joten matkailuklinikan tarjonta jää  välistä.
Omalla paikkakunnalla lääkärit ei tiedä näistä asioista yhtäänmitään joten jää vähän oman onnesa nojaan näissä asioissa. Päädyttiin vaihtoehtoon että mennään Bangkokissa paikalliselle matkailuklinikalle ja toivottavasti sieltä sais vähän varmuutta tilanteeseen... Ja sieltä ainakin pitäs saada malaronea vastaavaa malarialääkettä reseptillä ja edullisemmin kun täältä. Montaa kuukautta ei viittis antibiootteja vedellä.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #230 : 10.09.2013, 22:26:21 »
Bangkok lienee ok vaihtoehto, tosin ei se Malarone sielläkään kovin halpaa ole. Matkailijan terveysoppaan ja vaikkapa CDC:n tai Skotlannin NHS:n http://www.fitfortravel.nhs.uk/advice/malaria.aspx  malariariskikarttojen voi hiukan itsekin arvioida malariariskiä matkansa varrella ja laskeskella, milloin voisi lääkkeissä pitää taukoja. Matkailijan teveysoppaasta http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/ktl.mat?p_artikkeli=mat00031 löytyy estolääkkeiden käyttöajat ennen ja jälkeen malaria-alueelle saapumisen. Joutuu toki näkemään vaivaa lukiessaan kaiken infon, mutta jos ei kerran löydä aiantuntijaa, niin parempi tuo kuin ei mitään.

Kannattaa vielä muistaa, että jotkin matkavakuutukset eivät korvaa malarian hoitoa, koska se katsotaan hyttysen piston komplikaatioksi (älytön tulkinta!) ja teho-osastohoito on järkyttävän kallista myös kehitysmaissa.

lyllyxxx

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #231 : 11.09.2013, 08:27:37 »
Voit kyllä uskoa että aikalailla kaikki info mitä on tarjolla on luettu :D Aika hyvin on käsitys siitä missä niitä napsii ja missä ei ja mitä napsii. Lähinnä mietityttää noissa malariakartoissa että lähes koko indonesia olis malaria-aluetta ja ystävä joka on tällähetkellä paikanpäällä sano että siellä ei oo ees hyttysverkkoja missään ja paikallisten mielestä ei malariariskiä ole... Myös se että mies on allerginen monille lääkeaineille ja doksisykliini on lähes ainoa antibiootti mitä hän pystyy syömään jolloin ei ole mitää järkeä pitkiä aikoja syödä sitä ettei tule immuuniksi.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #232 : 12.09.2013, 18:36:57 »
ei ihminen tule antibiooteille immuuniksi, immuniteetista perustietoa http://fi.wikipedia.org/wiki/Immuniteetti.
Ehkä se Bangkokin matkailulääkäri on sitten parempi vaihtoehto (kunhan tarkistatte, että on ihan oikeasti matkailulääketieteen asiantuntija, ei kaikki thaimaalaiset lääkärit mitään länkkäreiden malariariskeistä tai Indonesian tilanteesta tiedä. Ja lista mukaan lääkkeistä, joita ei siedä. Ja haette niiden sopimattomien lääkeiden vaikuttavien aineiden nimet vaikka netistä etukäteen, suomalaisia kauppanimiä eivät Thaimaassa tunnista.

eppis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #233 : 12.09.2013, 19:51:10 »
Itse kävin hakemassa malarianestolääkitykseen reseptin lääkäriltä, ja samoja levinneisyyskarttoja se lääkäri katsoi kuin minä aiemmin netissä.  :)

Doksisykliiniä otin mukaani, mutta noin kuukauden jälkeen lopetin kuurin omatoimisesti kesken pahojen sivuvaikutusten vuoksi. Loput kuukaudet oleilin maailmalla (myös malaria-alueilla) hyttyssuihkeiden ja iltaisin/öisin/aamuisin pitkän vaatetuksen turvin. Aina pistojen ilmaantuessa panikoin hetken, saanko malarian. En saanut.

Älä tee niinkuin minä tein, vaan niinkuin neuvon tekemään. Käy Suomessa lääkärissä ja osta lääkitys täältä. Aasiassa kuuli paikallisilta niin monennäköistä juttua malariasta, että luotan ilomielin länsimaiseen lääketieteeseen.

Too old for this shit

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #234 : 12.09.2013, 20:20:06 »
Mites tyypit, jotka ootte ollu pitkällä (yli 9kk) reisslla alueilla joissa paikoitain on malariaa? Syöttekö koko ajan estolääkitystä? Syöttekö ollenkaa?

Ite oon edellisillä reissuilla (viidel eri reissul) syöny Lariamia. Siit ei oo ollu mitää negatiivisii sivuvaiutuksia. Ja nyt oon lähös muutamaa päivää vaajaan 11 viikon reissulle Kaakkois-Aasiaan, ja mietinki, et pitääks mun syödä koko ajan estolääkityst, vai miten... Ja koska ens keväällä oon lähös määrittelemättömän pitkälle, mut about 2 vuoden reissulle, ni ei ihan hotsittais koko aikaa vetää malarianestolääkitystä.

Ja sit, ku sitä Lariamia pitää syödä kuiteski 4 viikkoo malaria-alueelt poistumisen jälkee, ni joutusit syömää sitä suunnillee koko ajan... Ja Malarone on aivan liian kallista noin pitkäks aikaa.

Joten kertokaa kokemukista, olisin kiitollinen.

Nämä ompi niitä henkilökohtaisia valintoja. Kannattaa tutkia alueen tilanne minne on menossa ja pohtia pystyykö suojautumaan riittävästi vaatteilla yms. Itse en ole koskaan noita "malarian täsmälääkkeitä"käyttänyt. Reissut ovat olleet pisimmillään 8kk ja lyhimmillään joitain viikkoja. Jos olen malarian estolääkitystä reissussa käyttänyt,niin silloin olen käyttänyt doxisykliiniä 100mg/vrk. Tähän lääkitykseen olen päätynyt monestakin syystä,mutta kaksi tärkeintä on erään trooppisiin sairauksiin perehtyneen lääkärin ohjeistus ja toinen on hinta. 100kpl doximed taitaa maksaa about 10€.
Pääsääntöisesti olen kuitenkin reissut tehnyt ilman lääkitystä ja huolehtinut siitä,että vältän mahdollisimman hyvin niitä hyttysen pistoja,ihan jo denguenkin takia...(kaveri sai denguen pohjois Thaimaassa pari vuotta sitten,eikä ollut herkullinen tauti sairastaa)

Doxsykliinillä on toki haittavaikutuksiakin,mutta pitäisin niitä "lievempinä" kuin noilla "täsmälääkkeillä" ja toisaalta hyödyt ehkä enemmän myös plussalla...

Ja tosiaan,antibiooteille ei tule "immuuniksi" jonkinlaista resistenssiä voi joitain pöpöjä vastaan tulla,mutta doxisykliinin kohdalla en tästä alkaisi isommin stressaamaan. Resistenssin syntymekanismi on myös sellainen,että pitkäkään käyttö ei siihen vaikuta,oikeastaan se on juurikin päinvastoin. Lyhyt ja varsinkin kesken jätetty AB hoito lisää resistenssiä  ;D (hoitajan knoppitieto)
« Viimeksi muokattu: 12.09.2013, 20:32:51 kirjoittanut Too old for this shit »

ALehto

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #235 : 13.09.2013, 00:35:29 »
Mitä tuo Malarone sitten maksaa, jos se kerran liian kallista on? Itse täysin rouhia spanskireseptillä haettua hintaan 5-6€/paketti, tämä nyt ei toivottavasti kellekään ole kynnyskysymys? Vai onko jippona taas Suomen "loistava ilmainen terveydenhuolto"?

eppis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #236 : 13.09.2013, 06:23:38 »
Malarone maksaa 12 tabletin pakkaus 62 euroa, eli 5 euroa päivässä. Omalla kohdallani neljän kk:n kulut olisivat olleet siis 600 euroa eli ei aivan pikkusumma. Ja tällöin ei suositeltu malaronen pidempiaikaista käyttöä, nyt tuo rajoite on näemmä poistunut.

lyllyxxx

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #237 : 13.09.2013, 09:09:30 »
Oi voi. Ja tätä immuuni juttukin alko mietityttämään vain siksi koska lääkäri nii sano! Kuinka pitkiä aikoja ootte doksisykliiniä syöny kerralla? Netistä lueskeltuna sitä ei pitkäaikaseen käyttöö suositella...  Meillä tulossa 6-9kk matka minkä aikana kaksi malariakuuria olis luultavasti syötävä kambodzassa ja indonesiassa.

Too old for this shit

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #238 : 13.09.2013, 12:40:02 »
-pääsääntöisesti kaikilla lääkkeillä on jotain haittoja,toisilla enemmän kuin toisilla ja toisten haitat on pahempia kuin toisten. Lisäksi joku toinen voi reagoida lääkkeeseen eritavalla ja saada erilaisia haittavaikutuksia kuin se toinen. Ja kolmannelle ei välttämättä tule mitään. Kysymys onkin,haluaako ottaa tietoisen riskin sairastua tautiin jolta yrittää suojautua vai mahdollisiin haittavaikutuksiin... Kannattaa oikeasti perehtyä niihin alueisiin mihin on menossa... Esim.Thaimaassa ei kovin montaa paikkaa ole jossa estolääkitystä ihan oikeasti tarvitsisi. Suojautumalla pärjää.

-ja uudelleen vielä. Antibiooteille ei tule immuuniksi. Resistenssi syntyy bakteereille,eli se tietty antibiootti ei sitten enää tehoa niin hyvin johonkin tiettyyn bakteeriin. Tämä on ongelma enemmän lyhytaikaisissa antibioottikuureissa ja jos ihmiset jättävät kuureja kesken. Ei siis niin,että jos sinä käytät vaikka nyt sitä doxisykliiniä 8kk olisit yhtäkkiä immuuni sen vaikutuksille. Riski on siinä,että joskus voi kehittyä sellainen bakteeri johon doxisykliini ei sitten enää tehoa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Antibioottiresistenssi voi lukea tiivistelmän.

Itselleni doxisykliini on sopinut hyvin. Pisin aika mitä olen sitä yhtäjaksoisesti nappaillut on noin 4kk,mitään haittoja en käytöstä huomannut.
Tuosta on kuitenkin jo aikaa. Nykyään pääsääntöisesti en malarian ehkäisyyn lääkkeitä käytä. Enemmän kiinnitän huomiota pistosten ehkäisyyn ja erityisesti majapaikan pitämiseen "hyttysvapaana" . Riskialueilla tulee myös paikallisia off;eja käytettyä....
Doxisykliiniä on kuitenkin aina mukana, jos jostain syystä päätyy johonkin sellaiseen paikkaan missä se on tarpeen,niin voi alkaa popsimaan.

Ja tosiaan,on se huomattavasti edullisempaa jos nyt vaikka malaroneen vertaa...
« Viimeksi muokattu: 13.09.2013, 12:45:28 kirjoittanut Too old for this shit »

kalleh

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #239 : 22.10.2013, 20:39:41 »
Onko kenelläkään hajua Lariamista ja sukeltamisesta? Hieman yritin googlailla, ja parissa paikassa sanottiin etteivät ne sovi yhteen. Mutta oisko kenelläkään omakohtaista kokemusta? Ajoittaisten painajaisten lisäksi Lariam ei ole mielestäni muita oireita aiheuttanut, joten vaikea uskoa että sukeltaminenkaan uusia oireita laukaisisi? En ole tosin koskaan ennen sukeltanut. Nyt olisi kuitenkin upeat mahdollisuudet suorittaa Open padi Malawi järvellä Nkhata Bayssa.