malarialääkitys

(Luettu 150766 kertaa)

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: malarialääkitys
« Vastaus #240 : 22.10.2013, 23:01:20 »
ei ole yhtään tieteellistä tutkimusta, joka todistaisi, että Lariam ja sukeltaminen eivät sopisi yhteen (http://www.malariajournal.com/content/9/1/357, http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=207172). Perusteluna kiellolle on ollut lähinnä se, että Lariamin haittavaikutukset voisivat muistuttaa sukeltajantaudin oireita. Kysymys on enemmän siitä, että olet ilmeisesti ns kokenut lariamin-käyttäjä, jolloin tunnet sen kaittavaikutukset, vaikka uusi sukeltaja oletkin. Olen itse sukeltanut Lariamin kanssa ongelmitta, tosin nykyisin käytän sukellusreissuilla Malaronea, koska sitä ei tarvitse muistaa jatkaa niin pitkään reissujen jälkeen (1 vs 4 viikkoa ja olen valitettavan huonomuistinen). On toki sanottava, että juuri minkään lääkkeen turvallisuudesta/sopivuudesta sukeltajille ei ole kunnollisia tutkimuksia, mutta malaria-alueilla sukelletaan varsin paljon.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

lime

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #241 : 04.03.2015, 03:39:20 »
Onko jollakin kokemuksia alkoholin kaytosta Lariamin kanssa? Mulla on Lariam-kuuri menossa, enka ollenkaan ajatellut etta se vaikuttaisi seuraelamaan. Niinpa eraana yona join normaaliin tapaan joitakin annoksia alkoholia (en todellakaan erityisen paljoa). Jalkikateen mulla ei ole mitaan muistikuvia siita missa olen ollut, kenen kanssa ja mita olen tehnyt. Alkoholin vaikutuksesta en koskaan ole menettanyt muistia, joten joko syy on Lariamissa tai sitten joku on huumannut mut illan aikana. Seuraavan paivan olin vahan huurussa, mutta nyt parin paivan jalkeen olo on normaali.

Voikohan tuolla olla joitakin pidempiaikaisia tai vakavampia vaikutuksia? Tai olisiko tarpeen puhua asiasta laakarille?

Pahoittelut, jos foorumilla on jo keskustelua samasta aiheesta. En valitettavasti ehdi nyt selata koko tata keskustelua, mutta olisi ihana jos joku osaisi vastata.

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #242 : 17.07.2015, 02:48:29 »
Lime, googlaa? Tästä linkistä avautuu esim. Lariamin haittavaikutuksia, joillakin onnettomilla k.o. lääke aiheuttaa psykoosia ja toisilla ei mitään. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=mat00031#s4 Itse uskaltaisin väittää, että sut on saatettu roofata illan aikana.
reality was never my thing anyway

emmanen

• Vieras
« Vastaus #243 : 13.08.2015, 20:30:16 »
Onko kellään kokemusta tai tietoa, voiko malarialääke aiheuttaa kuurin loppumisen jälkeen pitkäkestoista ja kokonaisvaltaista kutinaa?

Olin 6vk reissulla ja popsin Doksisykliiniä. Reissun jälkeen ilmeni sietämätön kutina ilman muita oireita tai jälkiä ihossa ja kutina jatkunut nyt yli 2kk. Mietin onko mitään mahdollisuuksia että aiemmin "nautittu" Doksisykliini olisi sitten kutinan aiheuttaja

jais

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #244 : 15.08.2015, 12:47:48 »
Onko kellään kokemusta tai tietoa, voiko malarialääke aiheuttaa kuurin loppumisen jälkeen pitkäkestoista ja kokonaisvaltaista kutinaa?

Voi olla mahdollista. Pakkausselosteessa on haittavaikutuksia mm. runsaan auringonvalon aiheuttama ihon herkistyminen, erilaiset allergiset ihoreaktiot, vakavat ihoreaktiot ja muut allergiset reaktiot.

Nyt en muista oliko malariakuurina doksisykliiniä tai muu laajakirjoinen antibiootti mutta joudun lopettamaan kuurin 2 viikon jälkeen kun selkään tuli suuria punaisia kutiavia läikkiä. Läikät paranivat aika nopeasti kun lopetin kuurin. Varmaan kannattaisi käydä lääkärissä jos kutina on jatkunut jo 2kk.

martta100

• Aloittelija
    • Profiili
Malarialääkitys?
« Vastaus #245 : 28.12.2015, 10:55:47 »
Hei, olen helmikuussa matkalla Dalatiin ja Phu Quociin. Onkohan malarialääkitys tarpeellinen?

Viesti siirretty vanhan ketjun jatkoksi. -Milma
« Viimeksi muokattu: 28.12.2015, 15:55:47 kirjoittanut Milma »

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Kokkelis

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #247 : 03.01.2017, 12:30:40 »
Ollaan lähössä jenkkilästä risteilylle joka pysähtyy Labadeessa, Haitilla. Thl suosittelee kaikille haitiin saapuville malarian estolääkitystä, mutta kun me ollaan siellä maksimissaan kuusi tuntia keskellä päivää niin onkohan aavistuksen liioteltua alottaa estolääkitys? Kyllä, malaria on vittumainen kaveri mutta pärjäisiköhän ihan vaan hyttyskarkotteilla? Noi sivuvaikutukset on aika karmeeta luettavaa ja oon saanu mm antibiootista aika hirveen reaktion kerran niin mietin sitä puolta. Asiallisia vastauksia, kiitos  :)

clubi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #248 : 03.01.2017, 13:15:16 »
En kyllä lähtis ite syömään kuuria noin pikakynnin takia..

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #249 : 03.01.2017, 18:03:50 »
Suhtaudun aina vähän varoivaisesti ohjeiden antamiseen rokotusten yms. suhteen, mutta toki voin kertoa mitä ITSE tekisin. Jos olisin joitain tunteja keskellä päivää Haitilla, niin ihan takuuvarmasti en edes harkitsisi estolääkitystä. Ja minä sentään olen ötökkämagneetti.

JeJALe

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #250 : 03.01.2017, 19:43:53 »
Oltiin viime keväänä samaisessa paikassa perheeni kanssa. Mietin samaa, itse tulin siihen tulokseen, ettei otettu estolääkitystä. 2 aikuista ja 2 lasta = me. Laskin lähinnä sen varaan, että kun on RCCL:n yksityisalue, että ei tarvitse ja on 6h:n aikana huonoa tuuria jos osuu kohalle, (laskeskelin, että  myrkyttävät jne. jotka paino vaakakupissa). Kuitenkin itse teet kuitenkin päätöksen kuinka etenet.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #251 : 03.01.2017, 20:20:41 »
Ollaan lähössä jenkkilästä risteilylle joka pysähtyy Labadeessa, Haitilla. Thl suosittelee kaikille haitiin saapuville malarian estolääkitystä, mutta kun me ollaan siellä maksimissaan kuusi tuntia keskellä päivää niin onkohan aavistuksen liioteltua alottaa estolääkitys? Kyllä, malaria on vittumainen kaveri mutta pärjäisiköhän ihan vaan hyttyskarkotteilla? Noi sivuvaikutukset on aika karmeeta luettavaa ja oon saanu mm antibiootista aika hirveen reaktion kerran niin mietin sitä puolta. Asiallisia vastauksia, kiitos  :)
Yleensa malariahyttyset liikkuvat yolla. Yhden malariatyypin hyttyset pistavat myos paivalla, mutta muistaakseni sita malariatyyppia on vain Aasiassa.
Niin, etta minakaan en ottaisi malariaehkaisya.

Kokkelis

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #252 : 03.01.2017, 20:59:44 »
Kysyin myös omalta rakkalta iskältä neuvoa ja yleisön voittoäänin annan järjen voittaa ja jätän lääkkeen ottamatta. Luin kahden eri valmisteen pakkausselosteen ja toinen niistä on suoraan mulle ehdoton nou, eikä ne toisenkaan sivuvaikutukset houkuta. Pidemmät reissut riskialueilla sit asia erikseen. Kiitos neuvoista kaikille  :)

Sini matkakuumeessa

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sini matkakuumeessa
« Vastaus #253 : 25.02.2018, 23:29:07 »
Tässä oon reilut pari vk popsinut malaronea ja vielä pitää syödä perjantaihin asti, vaikka ollaan kotiuduttu. Mun 11v muksu on syönyt samaa lasten versiota. Oltiin siis Kambodzassa ja palattiin eilen. Muksulle ei tullut mitään haittavaikutuksia lääkkeestä. Mulla iho kuoriutui kämmenistä (harvinaisempi sivuvaikutus) lääkityksen alussa ja kesti pari päivää. Onneksi meni ohi, kun ei ollut kivan näköistä. 

Oli kyseessä sitten malaria -lääke tai muu niin onhan kaikissa lääkkeissä sivuvaikutuksia. Itse en jättäis määrättyjä lääkityksiä syömättä sillä perusteella, että luen haittavaikutus -listaa (joka löytyy kaikkien lääkkeiden tuoteselosteesta). Kuitenkin luottaisin tässä lääkkeen syömisessä tai syömättä jättämisestä lekurin ohjeisiin. Toki jokainen saa käyttää omaa maalaisjärkeä ja harkintaansa niin kuin parhaakseen näkee.

"Travel before you run out of time"

kekkuli

• Reissaajaguru
  • Dec 93 AUS
    • Profiili
« Vastaus #254 : 12.03.2018, 17:16:12 »
Erinäisiä malarian estolääkkeitä on vedetty Suomesta markkinoilta 2016 mm. Malaronen rinnakkaislääke Rumbabor. Nyt huomasin kun on sitä vanhastaan vielä jäljellä omassa varastossa.
http://www.apteekkari.fi/uutiset/laakarilehti-laakkeita-vedetaan-pois-myynnista.html
http://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/laakkeita-pois-myynnista-vilppiepailyjen-takia/

12 tablettia Malaronea maksaa noin 57 euroa (Tallinnassa noin 26 euroa.)
Salud, amor y dinero - y tiempo para gozarlos.