Maailmanympärimatkaajat suosivat reppua?

(Luettu 60809 kertaa)

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #20 : 12.08.2004, 01:27:43 »
niin no tämäkin riippuu paljolti siitä, missä reissaa. Viiden päivän vaellusta pakatessa rinkka täyttyy hyvin nopeasti, mutta kun kiertää kuukauden tai pari euroopan kaupunkeja, niin repulla pärjää mainiosti. Itselläni reppu keveni matkalla, sillä helleaallon iskiessä heitin pitkät farkut ja lämpimät paidat ja kaiken mahdollisen menemään. Kaupunkilomissa on se hyvä puoli, että jos pakkaset iskee, niin sen kun kipittää lähimmälle kirppikselle toppatakin ostoon

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #21 : 18.08.2004, 21:38:16 »
No entäs jos ois pieni reppu ja sitten sellainen renkailla vedettävä matkalaukku...oisko hyvä yhdistelmä?...näyttäiskö yhtään reissumieheltä?

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #22 : 18.08.2004, 22:24:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
No entäs jos ois pieni reppu ja sitten sellainen renkailla vedettävä matkalaukku...oisko hyvä yhdistelmä?...näyttäiskö yhtään reissumieheltä?

Mua ei loppujenlopuksi kamalan paljoa jaksa enään kiinnostaa, kuinka hc-reissarilta mä näytän, vaan kyllä matkustusmukavuus on se pääasia. Mutta mitä vedettävään laukkuun tulee, niin en kyllä sellaisenkaan kanssa lähtis "reppureissuun". Onhan ne pyörät siellä pohjassa ihan mukava lisä tavallisessa matkalaukussa, mutta pieniin siirtymisiin ne on tarkoitettu; hotellista bussiin jne jne.. Koitappa sitten vaikka raijata niillä pikkuruisilla pyörillä lepäävää painavaa matkalaukkua jossain kunnon mukulakivillä, saati sitten upottavalla hiekkarannalla. Repun kun taasen heittää selkään, niin siellä se menee kuin huomaamatta ja ei paljon huonompikaan maasto haittaa..

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
« Vastaus #23 : 19.08.2004, 14:09:11 »
Jaa, että reppu pitäisikin olla. Sanoisinko, että vaikkapa tämän kesän matka olisi jäänyt huomattavasti köyhemmäksi jos tavaroita olisi pitänyt kantaa niin vähän, että olisivat reppuun mahtuneet. Vaikka olikin kesä, niin eri biomien läpi kulkeminen ei onnistu samoissa vaatteissa. Taiga ja sademetsä vaativat hieman erilaista varustusta. Eikä ratsastaminen -  edes Mongolian aroilla - onnistu sandaaleissa ja kesähameessa.

Jos reissunaisella on tavaraa sen verran, että pärjää sillä jossain Thaimaan biitseillä, niin älkää ihmeessä sekottako minua moisiin olentoihin.

Paluumatkalla rinkkani painoi 15kg, josta suurin osa oli tuliaisia (mm. kaksi aamutakkia, kaksi mekkoa, kengät, tyynyliinoja, kankaita...)

Haluaisin nähdä sen "reissaajan", joka tekee Trans-Sibin/Mongolian talvella repun kanssa.  

Jotkut viikon tai alle kaupunkilomat ovat sitten eri asia, mutta siitä ei tainnut olla tässä kyse.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

Hiski

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://www.angelfire.com/jazz/hiski
    • Sähköposti
« Vastaus #24 : 19.08.2004, 14:58:03 »
en nyt itse tiedä kauhean paljoa itse kaukana reissaamisesta, mutta reppua olen sen verran monesti pakannut että tiedän sen että riippuu paljon minkälaista tavaraa kantaa, eli onko siellä repussa nyt villapaita vai puuvillapaita, tai onko ne kengät varrelliset vai ei jne. Jos osaa vaan löytää pientä ja pakkautuvaa tavaraa niin varmasti voi tunkea reppuun paljonkin kamaa.. ja sehän riippuu ihan siitä repun koosta, joka taas pitäs varmaan riippua selän koosta..
-----------------
Hiski...
------------------

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 19.08.2004, 15:25:39 »
Mulla on sellainen stereotypinen käsitys maailmanympärimatkaajista, että ne välttelee kaikin keinoin kylmiä seutuja. Onko kenties joku muukin tavannut tämäntyyppisiä reppureissareita?

Se on ymmärrettävää, että täytyy olla jotain lämmintä ja jotain viileää mukana, jos matkustaa erilaisissa ilmastoissa. Lyhyemmillä reissuilla (esim. kuukausi) pätee se, että jos etukäteen tietää, mitä on menossa tekemään ja varustautuu "täsmällisesti", ei tarvitse  kantaa varmuudeksi ylimääräisiä kamoja. On eri asia, jos haluaa harrastaa matkallaan monia asioita, joihin tarpeellisia välineitä ei saa vuokrattua paikan päällä, silloin tietty tarvitsee ison rinkan.

En edelleenkään ymmärrä, miten matkan pituus sinänsä lisäisi tarvetta kantaa tavaraa mukana. Itse olen tästä hassunhauska esimerkki: ihan sama onko pyörämatkaa 70 km vai 370 km, samat tavarat pitää olla mukana (jos pitäydytään viimeisen kuukauden retkissä). Tai yhtälailla kesävkl mökillä vaatii saman repun kuin kahden viikon talvireissu Pohjois-Afrikkaan. Jos ltaas ähtisin vuodeksi reissuun, en voisi kuitenkaan kantaa kaikkea lukemista jne mukanani..
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #26 : 25.09.2004, 14:31:24 »
Mielenkiintoinen mielipiteitä jakava keskustelu. Kannampa oman mielipiteeni korjen kekoon.

Olen lähdössä reilun puolen vuoden matkalle 30 litran repun kanssa. Matkavarusteisiin kuuluu minimakuupussi, sadeviitta, parit vaihtoalkkarit ja t-paidat sekä lämpökerrasto plus pakolliset lääke ym. tilpehöörit. Nämä vievät repusta tilaa kolmanneksen. Päälläni on nyt kylmää euroopan syksyä varten windstopper fleece sekä pitkät housut+pipo. Nämä sujahtavat aasiaan suunnatessa helposti reppuun ja sinne jää vielä 1/3 tilaa jäljelle. painoa ei kevyistä varusteistani kerry mainittavasti, joten repun kantomukavuus hipoo luksusta.
 Suurin syy miksi matkustan ilman "turhia" releitä lienee tavaran mukanaan tuoma huoli. Mikäli tavaran määrä pysyy minimissään se helpottaa oloa henkisesti. Tapasin virossa vieraillessani Argentiinalaisen pyöräilijän, joka oli ollut matkassa jo neljä vuotta. Tämän hepun kaikki omaisuus mahtui pariin suht pieneen, ehkä korkeintaan kymmenen litran vetoiseen fillarilaukkuun. Hyvin tuntui heppu pärjänneen liki maailman ympäri pyöräilystä näillä varusteilla.

Tuntuisi järjettömyydeltä ottaa matkalleni rinkkaa ja olen ajatellut etten tule sellaista varmasti enää koskaan hankkimaankaan, sen verran hankala sitä on raahata mukana.

aamen

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 25.09.2004, 15:25:37 »
Tuntuisi järjettömyydeltä ottaa matkalleni rinkkaa ja olen ajatellut etten tule sellaista varmasti enää koskaan hankkimaankaan, sen verran hankala sitä on raahata mukana.

Mikä on hankalaa ja mikä ei. Minulla kertyy usein tavaraa matkan varrelta mukaan ja on monin verroin raivostuttavampaa raahata mukana loppumatkasta kaikenlaisia muovikasseja, kun tavarat eivät mahdu varsinaiseen kantolaitteeseen. Eipä silti, olen itsekin viime aikoina vähentänyt mukana kulkevan tavaran määrää ja viime kesän reissun tein isokokoisella repulla.

Täytyypä miettiä, millä ensi kesän Siperian reissuun lähdetään, matkasta tulee tähänastisistani pisin, lähes kaksi kuukautta.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

sipuli

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - janika__k@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #28 : 29.09.2004, 22:35:44 »
sehän on vähän niin kuin, mitä enemmän rahaa sitä pienempi reppu...
yrics- just waste between solos

make

• Vieras
« Vastaus #29 : 06.10.2004, 10:17:46 »
Kesällä oli kiva käydä vähän vajaan viikon omitoimimatkalla Kööpenhaminassa pelkkä koulureppu mukana. Aika vapauttava tunne, kun on vähän matkatavaraa! Jos ei ole vielä kokeillut, suosittelen kokeilemaan. Tullessa Kastrupilla oli jotain tunnin jono lähtöselvitykseen. Kun mukana oli pelkkä käsimatkatavara, ei tarvinnut jonottaa. Pystyimme tekemään eräällä toisella tiskillä lähtöselvityksen..

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #30 : 20.01.2005, 14:39:57 »
Itse en voisi lähteä pitkälle reissulle ilman a) kamera-arsenaalia ja b) musiikkia. Ensimmäinen vie tilaa, jos on järkkäri. Jälkimmäinen vie tilaa, koska 20cd:n levykotelo painaa ja on paksu kuin kirja, sekä tietty cd-soitin. Nämä vievät yhteensä jo rinkastani n.1/5.

Jos ilman näitä hengen mukavuuksia pärjää, niin sitten saattaa sillä repullakin pärjätä. I couldn't do it  8)

//BlueZ

PP

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - pinkkistara@hotmail.com
    • Profiili
    • http://pirre.fi
    • Sähköposti
« Vastaus #31 : 21.01.2005, 03:46:55 »
mulla jotenkin riippuu kamalasti aina mielialasta. aina mä pakkaan liikaa ja kauheasti kaikkea turhaa mukaani. muutaman päivän kaupunki lomalle sain raahattua jollain keinolla 8kg tavaraa mukaan, mikä oli iso virhe. en enää ikinä ota yhtäkään ylimääräistä tavaraa mukaani. palatessani laukku painoi sitten 18kg. se siitä shoppailu luksus lomasta sitten... :P
 pitäisi oppia pakkaamaan muuallekin mukaan vain se oleellisin, siis se mikä menee reppuun. - vaikka on ihan totta, että eri määrä tavaraa tulee mukaan kaupunki lomalle kuin jos lähtee alpeille laskettelemaan.
 Onko kellään mitään hyvää vinkkiä millä saisi pakattua tavaroita kohtuudella mukaan? Tai että miten saisi karsittua ylimääräiset tavarat pois?
elieve there are no limits but the sky

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #32 : 21.01.2005, 09:35:45 »
Itse en voisi lähteä pitkälle reissulle ilman a) kamera-arsenaalia ja b) musiikkia. Ensimmäinen vie tilaa, jos on järkkäri. Jälkimmäinen vie tilaa, koska 20cd:n levykotelo painaa ja on paksu kuin kirja, sekä tietty cd-soitin. Nämä vievät yhteensä jo rinkastani n.1/5.

Jos ilman näitä hengen mukavuuksia pärjää, niin sitten saattaa sillä repullakin pärjätä. I couldn't do it  8)

//BlueZ

Kannattaisi varmaan investoida johonkin iPod:iin tai muuhun mp3-soittimeen niin pääsisit ainakin levytaakasta eroon.

Timppee

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 21.01.2005, 11:03:26 »
Lainaus käyttäjältä: "outo_otus"
Ymmärrän että jos matkaa Aasiassa tai muussa paikassa, jossa sattuu olemaan about 40 astetta lämmintä, niin vaatteet kyllä hikoaa sitä tahtia, että kolmella t-paidalla ei pitkään pärjäisi.

Mulla oli kahden kuukauden reissulla k-aasiassa mennessä jotain 10 t-paitaa ja palatessa muutama lisää... Isokokoinen mies kun voi tuollaisessa ilmanalassa käyttää loppuun parikin paitaa päivässä, jos ei halua olla epäsiisti ja pahanhajuinen. Ja kun en millään viitsi pyykätä montaa kertaa viikossa, pystyin mielestäni optimoimaan tilanteen itselleni sopivaksi. Mun valinta on kantaa vähän enemmän ja etsiä pesuloita tai hinkata lavuaarissa harvemmin, toisille sopii paremmin toiset metodit.

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #34 : 21.01.2005, 11:17:00 »
Kannattaisi varmaan investoida johonkin iPod:iin tai muuhun mp3-soittimeen niin pääsisit ainakin levytaakasta eroon.

Niin teinkin aikoinaan, ja eikö ollakaan se varastettiin lukitusta junahytistä nukkuessani...  :roll:  Harkinnassa on nytkin, mutta ei taida budjetti riittää siihen jos tahtoo reissuun elokuussa...

:(
i]"I feel at home here / in the middle of nowhere." - Kings of Convenience: Summer on the Westhill [/i]

Coe

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - coe@luukku.com
    • Profiili
« Vastaus #35 : 21.01.2005, 11:21:02 »
Lainaus käyttäjältä: "BlueZ"

Niin teinkin aikoinaan, ja eikö ollakaan se varastettiin lukitusta junahytistä nukkuessani...  :roll:  Harkinnassa on nytkin, mutta ei taida budjetti riittää siihen jos tahtoo reissuun elokuussa...
 :(

Mites kompromissina sellainen kannetava cd-soitin joka ymmärtää mp3-muodossa poltettuja biisejä?

Parikymmentä cd:tä saat menemään parille levylle, näin toinen on soittimessa ja toinen tavallisessa kotelossa. Itse maksoin moisesta aparaatista reilun 30 euroa.
ou can't see the world if the terrorists cut your f*cking head off.

PP

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - pinkkistara@hotmail.com
    • Profiili
    • http://pirre.fi
    • Sähköposti
« Vastaus #36 : 21.01.2005, 11:21:37 »
Eikö noi varastetut tavarat pitäisi mennä matkavakuutuksen piikkiin kuitenkin?  :?:
 kertokaahan ihmeessä jos olen väärässä.
elieve there are no limits but the sky

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #37 : 21.01.2005, 11:46:27 »
Itse asiassa nykyinen cd-soittimeni onkin mp3:sta ymmärtävä. Tämänhetkinen projektini onkin hankkia tietokoneelleni sellainen ohjelma, että voin muuntaa omien levyjeni kappaleet mp3-muotoon koneelle ja polttaa siitä omia kokoelmia. En vain ole löydettyä kunnon ohjelmaa  :?

Vakuutus olisi korvannut, jos minulla olisi ollut keino todistaa se varkaus. Paha vain, emme ehtineet tehdä rikosilmoitusta ennenkuin kaikki todisteet varkaudesta olivat hävinneet, eikä minulla ollut edes kuvaa tai jotain todistetta mikä esine minulta oikein hävisi. Olisin voinut väittää omistaneeni vaikka videokameran ja selittää sekin varastetuksi, mutta eihän se sillä lailla onnistu... Mutta kokemus opetti, vastaisuudessa osaan ehkä toimiakin vakuutusten suhteen oikein varkauden sattuessa.  :oops:
i]"I feel at home here / in the middle of nowhere." - Kings of Convenience: Summer on the Westhill [/i]

mAkrus

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - markustheking@jippii.fi
    • Profiili
« Vastaus #38 : 22.01.2005, 01:55:25 »
viimekesän festareilla 2pvä, ja rinkka painoi sillon 15kg  :D ens kesänä kuukausi reilillä, paljonkohan se painaa sit  :shock:
lmassa oli suuren urheilu juhlan tuntua

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #39 : 24.01.2005, 04:08:47 »
Lainaus käyttäjältä: "BlueZ"
Itse asiassa nykyinen cd-soittimeni onkin mp3:sta ymmärtävä. Tämänhetkinen projektini onkin hankkia tietokoneelleni sellainen ohjelma, että voin muuntaa omien levyjeni kappaleet mp3-muotoon koneelle ja polttaa siitä omia kokoelmia. En vain ole löydettyä kunnon ohjelmaa  :?

Oletko kokeillut http://www.musicmatch.com ?

Tuo osaa hakea kappaleiden nimet cddb:stä joten käyttö ei juuri kätevämpää voisi mielestäni olla.