Maailmanympärimatkaajat suosivat reppua?

(Luettu 60804 kertaa)

OainjaQakanj

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Maailmanympärimatkaajat suosivat reppua?
« Vastaus #80 : 06.07.2008, 22:08:23 »
Kavin tuossa Rovaniemella kattelemassa noita anatomicceja ja en tajuu, miten porukat voi niihin tuntea vetoa. Minun silmaan 65 nayttaa ihan yhta isolta kuin savottta 50 ja ihan samaan kyytiin ihan paskalta. Ei kukaan voi vaittaa tosissaan, etta se tekee kantolaitteesta hyvan, etta siina on hienot varit ja verkkotasku. Ei hyvaa paivaa. Kantsis heittaa ennakkoluulot menemaan ja ottaa kunnon taman paivan putkari mukaan. Ja heittakaa jo hopjamasta lentokon putkari vaikeusista. Selaaisia, kun ei ole. Vetasee rinkan hihnalla ja siina se on. Remmit auki tai kiinni. Vitunko valia silla on? Tekniselta kannalta tarkasteltuna anatomicci ei voi olla parempi kuin putkari. Vittu porukat vaan miettii jotain litroja. Ei tajua.

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #81 : 07.07.2008, 08:21:57 »
Täs on jo niin huono provo että tohon tarttuminen ois jo huonompaa kuin tollasen sörsselin kirjoittaminen.

OainjaQakanj

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #82 : 07.07.2008, 13:17:32 »
Oho olipa paljon kirjotusvirheita. No se ja sama, kun ei taalla mitaan avointa keskustelua ole, kun kaikki menee kuin passi liekananrun perassa minne markkinamiehet haluaa.

a.borealis

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #83 : 07.07.2008, 13:43:38 »
Kavin tuossa Rovaniemella kattelemassa noita anatomicceja ja en tajuu, miten porukat voi niihin tuntea vetoa. Minun silmaan 65 nayttaa ihan yhta isolta kuin savottta 50 ja ihan samaan kyytiin ihan paskalta. --- Jne.

Et ole vissiin pahemmin kaupunkimatkailua harrastanut. Putkirinkka on maailman epäkäytännöllisin julkisissa kulkuneuvoissa, tungoksessa, ovissa ja missä kapeikoissa sitä nyt joutuukaan kantamaan.

Nuo anatomicit on yleensä korkeita ja kapeita ja niillä on hyvä urbaanissa ympäristössä kantaa kamoja. Ei se ole mikään muotioikku. Lapissa kyllä kannan miuluummin putkirinkkaa, kun siihen saa rajattomasti kamaa kiinni.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #84 : 07.07.2008, 13:59:54 »
Itse tuossa kyselin kun tuossa rinkassa on tommonen pelkkä alumiiniputki runkona. Olen napannut sen pois mutta on yksi helvetti kantaa ilman sitä.   

thautal

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogi
« Vastaus #85 : 07.07.2008, 14:05:11 »
Omistan itse yhteensä kolme rinkkaa, kaksi erikokoista anatomiccia (55- ja 75-litraa ja yhden vanhan putkirinkan 70-luvulta (siksi mielipiteeni ei ehkä ole tasapuolinen). Oma putkirinkkani on pidemmän päälle hieman epämukava ja ei sovi oikein pitkille vaelluksille, saati sitten maailmanympärimatkalle. Tietysti se vetää paljon enemmän tavaraa sisuksiina, mutta kuka sitä sitten jaksaa kantaa? Siksi käytänkin sitä nykyään erittäin harvoin ja kiinnitän enemmän huomiota ostamieni tavaroiden kokoon. Kaupoissa myydään todella pieneen tilaan pakattavia makuupusseja ja pyyhkeitä.

Jos mielesi ei ole avoin, pidä myös suusi kiinni.

OainjaQakanj

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #86 : 07.07.2008, 14:17:06 »
Reisaan tyokseni ja asun hotellissa tyoresut ja liikun kaupungissa ja suolla. Mutta kysymys oli nykyaikaisista putkareista. Minullakin vitutti aina, kun kaikki urpot junassa yritti ohittaa ja nain. Mutta tosiasia on se, etta levea on littea ja painvastoin. Fysikaaliselta kannalta siis mita lahempana selkarankaa sen parempi. Nain siis. No nyt on sitten tama savotan uusi malli joka on kapeampi, mutta siina pussit sitten tulee taakseppain enemman. Eli tuntuma ei ole yhta hyva. Mutta se on sitten helpompi ryysia siella ruuhkassa. Niin, etta sita vaan, etta kannattaa kokeilla ja eika miettia niita litroja. Sitten toinen hyva on karttalauku. Siihen menee lappari ja kaupunkikartat ja kaikki muut sydeemit hyvin. Mulla on tietysti eri, kun on ammattikaytossa, mutta jos haluaa tosissaan kaytannollisen yhdistelman. niin. Mutta siis heittakaa jo tuo litrajankkaus ja vahan avoimempaan keskusteluun siis. No hyva.

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #87 : 07.07.2008, 14:25:38 »
No ei täällä tietääkseni kukaan ole pelkän litramäärän perusteella ostanut yhtään mitään, muutenhan varmasti hitalaatutehokkain ratkasu ois alepan muovikassit molempiin lapasiin.

Vaikka olisit ammatiltasi frodo reppuli, et voi väittää että putkirinkka olis absoluuttisesti parempi, litteämpi, tai jakaisi painon paremmin. Minun rinkka on ainakin mukavampi selässä kuin savotat mitä olen kokeillu, se on myös muodoltaan juuri sopiva. Ennenkaikkea läppämallinen rinkka on paljon kätevämpi käyttää kuin putkimalli (siltä kannalta että on helpompi kaivaa tavaroita). Tämän voi kai sanoa aika faktana.

aaro

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #88 : 07.07.2008, 14:29:58 »
Minullakin vitutti aina, kun kaikki urpot junassa yritti ohittaa ja nain
Klassikkotapaus siitä kuinka ääkkösten puuttuminen tuottaa koomisia lauseita.  :D
« Viimeksi muokattu: 07.07.2008, 14:32:38 kirjoittanut aaro »
Stansted - the worlds largest homeless shelter - full of people too tight to buy a hotel room for the night.

OainjaQakanj

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #89 : 07.07.2008, 14:42:17 »
Tuo on totta. Noissa vanhoissahan ei ole kuin pussit ja sivulta aukeavat. Mutta naissa uusissa on jo tosiaan lapat joka olikin suurin syy hankintaan. Siihen saa hyvin karttalukun. Ja voi jakaa sitten koneessa jos tykkaa. Minusta nuo uudet putkarit ovat jo verrattavissa pussiosien osalta anatomicceihin joissa anatomicit ovat olleet edella. Mutta juuri se, etta siina on se putki johon takertua ja joka jakaa sen painon. Ja se, etta sita painoa voi siirtaa lantion ja olkapaiden valilla vauhdissa, puutuu anaalirepuista. Kummallekkin on kayttajansa, mutta haluaisin vain tuoda esiin sen tosiasian, etta ei voida liputtaa yhden aatteen puolesta. Kokeilkaa naita uusia. Niin ja mihin vittuun anatomikissa mahtuu se termari. eihan siina ole sita sivutaskua. Ei kait kukaan itseaan kunniottava aikuinen vaan reissaa ilman termaria.?

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #90 : 07.07.2008, 15:02:33 »
Mun Haglöfsissä ainakin saa siihen sivuun verkkopussukkaan juomapullon tai termarin tai mitä hyvänsä. En mä kyllä missään etelän maissa mitään termaria kanna.

Vastakkaiset mielipiteet on aina haluttuja ja tervetulleita, mutta sun viestissä oli aika hyökkäävä ja kaikkitietävä sävy.

OainjaQakanj

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #91 : 07.07.2008, 15:07:18 »
No, nainhan se ei tiet. ollut tarkotus. Vaan miettia noita vaihtoehtoja.

Raips

snufkins

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #92 : 14.08.2014, 21:07:59 »
Mulle ei tulisi mieleenkään ottaa mukaan rinkkaa tavalliselle muutaman viikon tai kuukauden reppureissulle. Ensinnäkin, en keksisi mitään millä täyttää sitä!
Yksin reissatessa, mulla on mukana vajaatäyttöinen 15litran kokoontaitettava reppu. Muksujen kanssa reissatessa sinne samaan 15 litran reppuun mahtuu mun ja yhden lapsen tavarat, eli kahden hengen rojut.
Ultra-kevyen repun etuja on tietty se keveys, eli en kanna painavaa reppua vaan saan mukaan helposti kaikki mitä tarvitsen ja kaikki kulkee koneessa käsimatkatavarana niin kilojen kuin tilavuudenkin puolesta. Ei tarvi metsästää väärään paikkaan lentäneitä laukkuja pitkin maailmaa ja ihmetellä kun tavarat tulee yksitellen liukuhihnalla kun laukku on hajonnut hellävaraisten laukkupoikien käsittelyssä. Eteenkin kun sitä turhanpäiväistä matkavakuutusta joka ei korvaa mitään olleellista eikä ole riittävän pitkään voimassa, ei kuitenkaan ole tullut koskaan hankittua.
Ja kun niitä rojuja on minimaalisesti mukana, ei tarvitse ihmetellä mihin niitä jättää säilytykseen kun lähtee kaupungille tai rannalle. Kaikki kulkee aina mukana.

Eri asia sitten jos lähtee etelänapamantereelle tai johonkin siperian jänkhälle vaeltamaan kuukaudeksi ja tarvii pitää mukana kaikki teltoista, makuupusseista, eväistä ja kattiloista alkaen. Siihen rinkka on sitten ihan jees. Voi 15 litraisen tila sellaisella reissulla loppua kesken.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #93 : 14.08.2014, 22:34:58 »
No mulle tulee 15 litran repusta mieleen lähinnä haisevat vaatteet ja kengät :) Sorry nyt vaan. Mutta joo, joillekin se vähäinen tavaramäärä on itseisarvo.

Se mitä näissä keskusteluissa aina kiinnittää huomiota, on juuri tuo tavaran vähyydellä kisaaminen ja että aloittelijat kuulemma pakkaa liikaa. Mä tunnen paljon reissaajia, jotka pakkaa aina paljon, vaikka ovat kiertäneet maailman pariin kertaan. Itsekin matkustan 50 litran rinkalla vaikka en mielestäni ihan ensikertalainen ole. Musta on mukavuutta, että mukana kulkee vaihtovaatteita sen verran, että hikisiä paitoja ja toppeja ei tarvi pitää kuin puoli päivää. Mukavuutta on myös hyvä kamera, tabletti yms.elektroniikka. Ja toisaalta Suomesta talvella lähdettäessä on pakko olla jotain muuta vaatetta päällä kuin hame, toppi ja släbärit, Ne takit ja farkut on vaan pakko pakata reissun ajaksi sinne rinkkaan. Ja on kiva, että rinkassa on tilaa niille reissusta ostetuille t-paidoillekin, ettei niitä varten tarvitse sitten kantaa mitään ylimääräisiä nyssäköitä. Käsimatkatavarana mulla on yleensä vain pieni olkalaukku, mihin mahtuu just ja just tabletti ja kamera, puhelin ja rahat. Jos voisin olla varma, ettei tavarat hajoa tai niitä ei pöllitä koneessa, en ottais koneeseen kuin passin ja kirjan, mutta valitettavasti osa tavaroista on aina pakko ottaa koneeseen.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2014, 14:39:38 kirjoittanut SunRiseGirl »

ViaFerrata

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #94 : 15.08.2014, 16:44:25 »
Joku 40l  pehmustetulla lantiovyöllä ja rintaremmillä  vaurustettu reppu/rinkka, joka mahtuu esim. Norwegianin B-737 käsimatkatavaraksi on aika mainio kapine.

snufkins

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #95 : 15.08.2014, 16:52:36 »
On eri asia "kisata tavaran vähyydellä" kuin erottaa tarpeellinen tarpeellisesta. Jos joku haluaa raahata viikon matkalle koko omaisuutensa viimeistä meikkivoidepurkkia myöten ihan vaan varmuuden vuoksi, niin siitä vaan. En voi muuta kuin todeta, että onneksi mun ei tarvi niitä olla raahaamassa. Ja sitä valtavaa rinkkaakaan ei kannata raahata mukana, jos kaikki tarpeellinen mahtuu helposti näppärään ja kevyeen pikkureppuun.
Jos henkilökohtaisessa hygieniassa ja siitä huolehtimisessa on ongelmia, niin siihen ei auta niiden paitapinojen raahaaminen kotoa eikä turisti t-paita-krääsään tuhlaaminen. Silloin vika on kyllä ihan muualla. Tai ehkä kyse on vaan siitä, että kun ei ole tarvetta raahata koko omaisuuttaan mukana isossa rinkassa, niin ei tarvi hikoila myöskään sen rinkan painon alla. Useimmat myös osaa peseytyä säännöllisesti tarpeen mukaan sen sijaan että vaan vaihtelee niitä kymmeniä toppeja puolen tunnin välein...  ;D

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #96 : 15.08.2014, 17:13:15 »
Niin no, tässä ketjussa kai käsittääkseni nyt puhuttiin vähän pidemmistä reissuista kuin viikon reissusta, että joo.

Ja harmi, jos sun käsitys t-paitojen ostamisesta rajoittuu niihin turisti t-paitoihin. Tuolta ulkomailtahan ei muuta saa  ;)
« Viimeksi muokattu: 15.08.2014, 17:16:46 kirjoittanut SunRiseGirl »

Lech

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #97 : 15.08.2014, 19:39:57 »
Puhtaista asennekysymyksistä vääntäminen on aika turhaa, ja varmaan jokainen tuntee omallakin kohdallaan että henkilökohtaiset tarpeet jne. muuttuvat koko ajan osittain tietysti kokemuksen myötä mutta myös muistakin syistä. Tärkeämpää kai on että välineurheiluna homma tukee niitä omia henkilökohtaisia tarpeita mahdollisimman hyvin.