Hajoava passi - ongelmia matkalla?

(Luettu 9720 kertaa)

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
« : 03.08.2004, 13:03:12 »
Huomasin tuossa juuri että "uskollinen" vuonna 2002 hankittu passini on murtumassa liitoksistaan. Kummastakin päästä on repeytynyt muoviläpyskää n. sentin verran ja pitkin liitosta murtumia. Äkkiä katsottuna passi näyttää huonokuntoiselta, mutta vielä on tunnistesivu kuitenkin ihan paikallaan.

Ajattelin että tukisin sitä muutamalla pienellä teipinpalalla ja yrittäisin kohdella sitä paremmin, mutta mitenkäs on, tykkäävätkö konnarit teipatuista passeista kuinka hyvää? Reilille lähtö (lähinnä Itä-Eurooppaa) on ensi viikon perjantaina, joten uutta en ehdi enää hakea.

Le_samuel

• Tosireissaaja
    • Profiili
passi rikki!
« Vastaus #1 : 03.08.2004, 13:09:06 »
minulla oli tuossa muutama vuosi sitten passi samanlaisessa kunnossa ja olin lähdössä intiaan mutta en kyllä uskaltanut sitä passia käyttää ja siispä jouduin hakemaan uuden... nyt tuntuu taas että pitäisi vaihtaa passi kun on nykyisessä passissa tosipitkäthiukset ja nykyään sitten hiukset on leikattu lyhyeksi niin kannattaako vaihtaa passi? vai olenko vainoharhainen?  :roll:

tuli vielä mieleen sellanen juttu kun olin intiassa ja lähdössä pois sieltä niin tuli ongelmia siitä kun eivät osanneet päättää olenko nainen vai mies kun menin ruumiin tarkastukseen  :P  mutta onneksi sain uskoteltua niille että olen mies
mph..

Dela

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Hajoava passi - ongelmia matkalla?
« Vastaus #2 : 03.08.2004, 13:26:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Ohaio"
Huomasin tuossa juuri että "uskollinen" vuonna 2002 hankittu passini on murtumassa liitoksistaan. Kummastakin päästä on repeytynyt muoviläpyskää n. sentin verran ja pitkin liitosta murtumia. Äkkiä katsottuna passi näyttää huonokuntoiselta, mutta vielä on tunnistesivu kuitenkin ihan paikallaan.

Ajattelin että tukisin sitä muutamalla pienellä teipinpalalla ja yrittäisin kohdella sitä paremmin, mutta mitenkäs on, tykkäävätkö konnarit teipatuista passeista kuinka hyvää? Reilille lähtö (lähinnä Itä-Eurooppaa) on ensi viikon perjantaina, joten uutta en ehdi enää hakea.

Passi muuten vaihdetaan tapauskohtaisesti ilmaiseksi, jos se hajoaa. Ainakin itse sain uuden kun passini hajosi noin 1½ vuotta sitten jolloin tunnistesivu oli lähteä liitoksistaan. Kyttiksellä sanottiin, että passi kuului kai johonkin huonoon valmistus erään joiden materiaalien kanssa on ollut paljon ongelmia.

Konnareista en tiedä, mutta hajonnut passi, siis sellainen josta tunniste sivu ON lähtenyt irti, EI kelpaa. Näin ainakin minulle sanottiin tulliviranomaisten puolesta monasti puoli-rämällä passilla matkustaessani.

Uuden passin saa kyllä käsittääkseni aika nopeasti? Any comments?
Ilmaisia matkoja ja majoitusta käyttäjien välillä: www.freetrippers.com

tellustelija

• Vieras
« Vastaus #3 : 03.08.2004, 14:50:48 »
Hei!

Nää Setecin passit... siis jos ammattiväärentäjät tekisivät tuollaisia tekeleitä niin varmaan vietäisiin nurkan taakse ammuttavaksi välittömästi. Mafioosoilla laatukontrolli pelaa näin, mutta valtiobyrokraatit vaan silittää päätä.

Joo, tuota huonoa valmistuserää on ollut firmalla viimeiset viisi vuotta. Pari kaveria joutunut uusimaan jo kolme kertaa neljän vuoden aikana. Parasta että toisella passi on mallia DIPLOMAATTI!!! Itsellä menossa vasta toinen punakantinen...

En haluaisi aiheuttaa harmaita hiuksia näin ennen matkaa, mutta hajonnut passi TUOTTAA ongelmia, etenkin jos reissaa Euroopan ulkopuolella, noita uusia passeja kun ei kasva indonesian sademetsissä poimittavaksi, vaan reissusta lähimpään lähetystöön hoitamaan asiaa voipi tulla pitkä ja kivinen (tilanne lähes verrannollinen, jos passi varastetaan).

Ei muuta kuin kiikuttamaan passi Seteciin tai lähimälle poliisiasemalle ASAP ja vaatimaan se passi tyyliin NYT EIKÄ 15. päivä. Samalla vaatimukset kunnon matkakorvauksista ja aiheutuneesta henkisestä kivusta ja särystä. Itse passia EI saa teippailla tms. kikkailua harrastaa --> ongelmia.

Että sellaista,

nimim. Vanhaa kunnon sinikantistaan kaipaava tellustelija

tellustelija

• Vieras
« Vastaus #4 : 03.08.2004, 15:04:30 »
Ainiin vielä siitä kaverista...

Venäjän tulli "hajotti" (siis passi ei kestänyt normaalia käyttöä) viime kuussa miehen passin päivää ennen työreissua. No, kaveri joutui päräyttämään aamulla Lappeenrannasta autollaan suoraan Helsinkiin Seteciin, passi kouraan parissa tunnissa, sieltä superpikana uusi viisumi Venäjälle ja samantien Pietariin.

Homma hoitui siis puolessapäivässä, mutta vain paikanpäällä. Jätti tästä kiitollisena Setecille reilun 500 euron laskuvaatimuksen, sisältäen mm. täydet päivärahat ja matkakorvaukset, joka parhaillaan käsittelyssä. Ns. kyrpiintyi senverran, että lupasi viedä asian vaikka käräjille jos korvauksesta tingitään senttiäkään. Hänellä siis menossa nyt 4. "punakantinen".

Niin se oikea asia oli, että passin saa ilmaiseksi, jos se on normaalissa käytössä hajonnut, eikä esim. tehosekoittimeen pudonnut...

tellustelija

Zaza

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - epa1000@hotmail.com
    • Profiili
    • http://zaza.saunablog.fi
« Vastaus #5 : 03.08.2004, 15:18:38 »
jokin aika sitten oli oikeen lehdessa juttu, etta erityisesti vuoden 1997 passit on valmistusvikaisia. sanottiin etta jos ongelmia tulee, saa hakea ilmaiseksi uuden. yllatys, yllatys, minunkin passini on tuota vuosikertaa. oon pitanyt siita hyvaa huolta, ei nay repeamia tms, mutta pariin kertaan on virkailijat epailevina tutkailleet pullottavaa muovipinnoitetta. kolme vuotta viela jaljella, arvatkaas mita meitsi tekee kun on enaa vuosi jaljella...??? ;) hih, no saas nahda...

Terqui Pariisin tukalasta kuumuudesta! Millaiset kelit siella...? =OP

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 03.08.2004, 15:31:07 »
Kiitos kaikille jo neuvoneille!

Voiko sitä sitten kävellä vaan poliisiasemalle ja pyytää uutta passia veloituksetta, vai pitääkö lasku lähettää vanhan passin kanssa Setecille tai muuta säätöä? Ei olisi oikeen varaa matkabudjetista sijoittaa uuteen passiin. Toisaalta, vielä enemmän se harmittaisi kun passi sitten hajoaisi kesken matkan.

Onko kellään kokemusta että auttaako se jos ryntää passiluukulle tyyliin "NYT ON KIIRE!!!!!", eli onko siellä mahdollista saada passihakemusta menemään ns. kiireellisenä tapauksena? Poliisin nettisivuilla ei ainakaan ollut mainintaa, josko en odottanut olevankaan. Pitäisi varmaan huomenna sitten mennä uuteen passikuvaan ja poliiseja moikkaamaan.

Säätöä, saatöä.

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 03.08.2004, 15:40:59 »
Kiitos kaikille jo neuvoneille!

--------

Säätöä, saatöä.

LUE TÄMÄ:

http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/viewtopic.php?t=232&highlight=passi

Lottis

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 03.08.2004, 15:42:56 »
Mun vuosimallin 1997 passi hajosi Münchenin lentokentällä tullivirkailijan käteen, onneksi oli viimeinen kerta sillä reissulla kun passia tarvitsin.  :?
Uuden passin sain tietenkin ilmaiseksi, en osaa kylläkään sanoa kuinka nopeasti uuden saa jos on kiire, itselläni kun ei tuolloin ollut uutta matkaa tiedossa. Uuden kuvan jouduin passiin hankkimaan ja muistaakseni sain kuvauksesta rahat takaisin kyttikseltä. Uusi passi on muuten voimassa vaan siihen asti kuin vanha olisi ollut, ilmaista lisää passin käyttöaikaan ei siis ole luvassa.

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 03.08.2004, 16:06:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Roosa"

LUE TÄMÄ:

http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/viewtopic.php?t=232&highlight=passi

Juu, olinkin lukenut tuon jo joskus aiemmin. Mutta kyllähän tuo uusi luku vastasi moneen kysymykseen.

Mutta alunperinhän kyselin juuri tästä omatoimisesta korjailusta, mihin liittyen osui tuossa toisessa threadissa kiintoisa konsulaatin ohje: teippaa siististi. Niinkin voisin siis ehkä tehdä, mutta toisaalta Setec tuntuu korvaavan ongelmitta hajonneita passeja, että kaipa se sitten niin kannattaa. Ja jos korvausaika on n. 2 vkoa mitä tuolla joku sanoi niin siitähän saisi sitten rahat tilille kun on matkanpäällä.

Eihän sitä kaikkeen voi aina varautua, kyllä se uusikin passi hajoaa jos on hajotakseen, mutta kyllä sitä ehkä rauhallisemmin mielin lähtee jos tietää että todennäköisyys passin hajoamiseen tarkastuksessa on kuitenkin suhteellisen pieni  :)

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 03.08.2004, 16:09:12 »
Yksi vaihtoehto näyttää olevan väliaikainen passi. Kokemuksia tällaisen kanssa reissaamisesta? Voisi ainakin kuvitella että sellaisiin suhtaudutaan aina vähän epäillen.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 03.08.2004, 17:25:06 »
Mulla peruuntui heinäkuussa Moskovan reissu, kun passi oli rikki (eikä kutsukaan kelvannut..). Kyseessä oli viitisen vuotta vanha passi, eli noita rakenteeltaan heikkoja on vähän sarjassa kuin sarjassa. Ihan samalla tavalla alkoi jo vuosia sitten halkeilla nimiösivu irti kuin edellä kerrottiin, ja 787 km pyörän etulaukussa teki tehtävänsä, sivu oli puoliksi irronnut, kun sitä seuraavan kerran tarkasteltiin.. mikä oli sikäli ikävää, että olin juuri jättämässä viisumianomusta, laiskuuttani matkatoimistossa, ja niinpä vain tuli bumerangina takaisin Venäjän lähetystöstä risa passi. Parempi näin kuin jäädä junasta rajalle!

Kun kiikutin sen lähimmälle poliisiasemalle, poika kysyi vain että onko kiire, ja kun sanoin, että ei enää, lomat meni jo, sain uuden punakantisen viikossa. Olettaisin siis, että viallisen passin uusiminen todellakin toteutuu myös nopeammin. Täytä normaaliin tapaan passihakemus, poliisit täyttää muut jutut, ja jos sulla on tilinumeroa myöten kaikki tiedot/kuitit mukana, voit saman tien anoa Seteciltä korvausta (passikuvaus jne).
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #12 : 03.08.2004, 20:24:21 »
Yksi vaihtoehto näyttää olevan väliaikainen passi. Kokemuksia tällaisen kanssa reissaamisesta? Voisi ainakin kuvitella että sellaisiin suhtaudutaan aina vähän epäillen.

Jaa a, en taas kerran tajua ihmisten logiikkaa. Väliaikainen passi eli vuoden passi, toimii kyllä aivan samallalailla kuin viiden tai kymmenenkin vuoden, miksi olisi jotenkin epäilyttävä? Niin tuon vuoden passin todellakin saa ilmaiseksi (siinä tapauksessa, että vanha on setecin paskaa "laatua") noin vartissa käteen.

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 04.08.2004, 15:53:14 »
Lainaus käyttäjältä: "~)))D"
Väliaikainen passi eli vuoden passi, toimii kyllä aivan samallalailla kuin viiden tai kymmenenkin vuoden, miksi olisi jotenkin epäilyttävä?

Tässä ei nyt ole kyse logiikasta vaan tietämättömyydestä. Eihän mulla mitään tietoa ollut että minkälainen tämä väliaikainen passi on? Mielessä kävi tyyliin väliaikainen ajokortti (se paperinpala). No joo, olishan tota voinut miettiä vähän enemmän.

Pitääpi ehkä mennä sitten tuollainen hakemaan.

ka-ti

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #14 : 05.08.2004, 22:48:38 »
Kahdella mun kaverilla hajos  passi Australiassa, sai suurlähetystöstä uuden. Joutui siellä maksamaan mutta sai kuittia vastaan rahat takaisin Suomessa. Mulla oli kuvasivu myös hajoamispisteessä samalla matkalla. En kuitenkaan hakenut uutta passia ja olin sitten paniikissa Kiinassa useissakin paikoissa, joissa passia oikeen syynätään. Sanomista ei tullut missään siellä. Mutta kun lensin Pekingistä Helsinkiin passivirkailija ärsyttävästi hymyillen sanoi "kuulehan tyttö, tälläsellä rikkinäisellä passilla mun EI TARVITSISI päästää sua maahaan ollenkaan. Tämä on käyttökelvoton." Päästi mut kuitenkin, halus vaan jotenkin antaa mulle opetuksen tai jotain. Suomessa sain uuden passin ilmaiseksi täyttämällä pari paperia.

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 06.08.2004, 15:39:14 »
Noniin, pääsin sitten tänään vihdoin poliisiasemalle uutta passia hakemaan. Virkailija ei ottanut edes vanhaa passia käteen vaan sanoi että saan uuden maksutta ja puhui jotain valmistusvioista. Mitään korvausvaatimuksia ei tarvitse siis Setecille tms. lähetellä. Kuvista voisin ehkä korvausta pyytää, mutta enpä taida jaksaa vaivautua.

Viikossa pitäisi ehtiä hyvin, ja jos ei ehdi niin kuulemma voin käydä hakemassa matkailijapassin, eli sen väliaikaisen, kunhan tuon vaan pari kuvaa mukanani.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 10.08.2004, 16:54:20 »
Noniin, pääsin sitten tänään vihdoin poliisiasemalle uutta passia hakemaan. Virkailija ei ottanut edes vanhaa passia käteen vaan sanoi että saan uuden maksutta ja puhui jotain valmistusvioista. Mitään korvausvaatimuksia ei tarvitse siis Setecille tms. lähetellä. Kuvista voisin ehkä korvausta pyytää, mutta enpä taida jaksaa vaivautua.

Rahaa se on sekin. Itse ainakin pyysin ja sain, samoin bussilipuista viemään ja hakemaan passia. Mahdolliset viisumit korvataan myös. Mikähän olisi korvaushinta vuosiviisumille, josta on jäljellä kaksi kuukautta? :roll:

Outoa, eikö vanhaa passiasi mitätöity ollenkaan? Sen kanssa kannattaa sitten olla tarkkana: jos otat sen joskus epähuomiossa reissulle mukaan, et pääse sillä mihinkään.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #17 : 10.08.2004, 23:18:36 »
Tässä ei nyt ole kyse logiikasta vaan tietämättömyydestä. Eihän mulla mitään tietoa ollut että minkälainen tämä väliaikainen passi on? Mielessä kävi tyyliin väliaikainen ajokortti (se paperinpala). No joo, olishan tota voinut miettiä vähän enemmän.

Anteeksi, tuli pikkasen liian "kitkerä" vastine, en olisi halunut sanoa ihan noin, mutta taas kerran otti väsyneenä päähän, kun oli avattu aiemmin suht' perinpohjaisesti puiduista asiasta uusi topic. Niin mutta kuten jo sanoitkin, niin kyllä jo logiikalla pystynee päättelemään, ettei Suomesta varmastikkaan lähetetä ketään maailmalle matkaamaan jokin kuppanen paperinpala taskussa. Voisihan olla aikasen heikkoa tuo rajojen ylitys, jos passin sijasta omaisi ainoastaan jonkin rypistyneen A4:n.

Mitään korvausvaatimuksia ei tarvitse siis Setecille tms. lähetellä. Kuvista voisin ehkä korvausta pyytää, mutta enpä taida jaksaa vaivautua.

En tiedä miten tuo korvauksen anominen jälkikäteen edes onnistuisi. Itse jouduin täyttämään jo poliisilaitoksella tuon hakemuksen ja laittamaan esim. kuitit valokuvista. Viimekerralla en jaksanut laittaa, mutta kun näemmä tyyli on se, että viikon päästä on 5. passi (kolme "oikeaa" ja kaksi "väliaikaista") menossa vuoden aikana, niin saavat kyllä maksaa takaisin jokaisen pennin. Bussimatkoihinkin "meni" 4egeä edes-takaisin. :wink:

Kyselivät hakemuksessa kaikkea, että miten passia on säilytetty ja mikä on hajoamiseen johtava syy. En vaan pystynyt hillitsemään itseäni ja vastasinkin viimeiseen kysymykseen, että syy on vain ja ainostaan setecin passien luvattoman paska laatu. :roll:

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 11.08.2004, 10:13:51 »
Fishbone:
En tiedä miten tuo korvauksen anominen jälkikäteen edes onnistuisi. Itse jouduin täyttämään jo poliisilaitoksella tuon hakemuksen ja laittamaan esim. kuitit valokuvista.

Ihan vaan sen verran, että ainakin Helsingissä sanottiin, että korvausta voi anoa kuukauden kuluessa tapahtumasta, siis myös jälkikäteen, ellei ole täyttänyt Setecille menevää kaavaketta heti uutta passia anoessaan. Kaavakkeen voi pyytää vaikka hakiessaan passia.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 11.08.2004, 23:56:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Jouni"

Outoa, eikö vanhaa passiasi mitätöity ollenkaan? Sen kanssa kannattaa sitten olla tarkkana: jos otat sen joskus epähuomiossa reissulle mukaan, et pääse sillä mihinkään.

No luulen etten sitä ihan heti sekoita uuteen  :).
  Virkailija kysyi että pärjäänkö nyt sitten viikon ilman passia ja vastasin että en pärjää, joten passi jäi ainakin toistaiseksi vielä itselleni. Saa nähdä sitten että kysyykö sitä nyt sitten Pe.