Amsterdam vai Dublin

(Luettu 3372 kertaa)

tuukka

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
Amsterdam vai Dublin
« : 29.08.2002, 10:33:50 »
Ajattelin, että talvella vois käydä pidennetyn viikonlopun jommassa kummassa otsikon kaupungissa, mutta en oikein osaa päättää kummassa. Kummassakaan en ole koskaa käynyt enkä niistä juurikaan mitään myös tiedä, mutta mielikuvia tietysti molemmista on. Kertokaa mielipiteitä, kumpi ompi parempi?

Dublinista varmaan löytyy irkkupubeja ja Amsterdamista coffee shoppeja ja van Goghin museo, mutta mitä muuta must nähtävää niissä on? Museot, näyttelyt, maisemat, arkkitehtuuri, kapeat kujat, yöelämä ja ilmapiirin haistelu kiinnostaa, mutta esim. oopperaan, balettiin tain ostoksille en välttämättä jaksa lähteä.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

Celia

• Tosireissaaja
    • Profiili
Re: Amsterdam vai Dublin
« Vastaus #1 : 31.08.2002, 12:16:29 »
Dublinissa ei ole tullut käytyä, mutta Amsterdamissa tässä elokuun alussa.

Amsterdamin ilmapiiri oli rennon huoleton (paitsi itse stressasin olkalaukun turvallisuudesta). Paljon nuoria ja turisteja liikaakin, ainakin elokuun alussa, en tiedä talvella sitten. Menoa löytyy yöelämästä. Kannattaa tutustua, vaikka monet damia haukkuvatkin! Museot jäivät käymättä, enemmän tuli nähtyä niitä kapeita kujia ja muita ihmisiä. Kaupungista lähdettyämme tajusin, etten ollut nähnyt kaupungissa kuin yhden lapsiperheen, vaikka liikuin keskustassa sekä kaupungin laitamilla. Liekö pitävät lapset sisällä turvassa turisteilta vai mikä... Jälkeen päin ajatellen, kaikki olivat iältää teinejä tai vanhempia. höh. Hassua. Onko damilaisilla lapsia laisinkaan??

Sanna

• Tosireissaaja
    • AOL Instant Messenger - sannaeh
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.09.2002, 16:15:52 »
Hassua kyllä, tänä kesänä vietin 1,5 kuukautta Hollannissa, edellisenä kesänä kuukauden Irlannissa...Eli kyllä, juuri nuo kyseiset pääkaupungitkin on tullut nähtyä.

Aina puhutaan makuasioista, joten on vaikeaa sanoa kumpi ko. kaupungeista sopisi sinun mieleen paremmin. Itse rakastuin enemmän Dubliniin... Päällimmäinen syy siihen saattaa kuitenkin olla se, että yksinäiselle naismatkailijalle se on huomattavasti turavallisemman ja kotoisan tuntuinen paikka. Amsterdamissa stressasin koko ajan rosvojen ja raiskaajien pelossa. Kaupungin imapiiri vain tuntui turvattomalta.
Pääkaupungit eivät koskaan kerro totuutta kyseisetä maasta, ja niin on asian laita myös Dublinin ja Amsterdamin kohdalla. Väittäisin kuitenkin, että Dublinista löydät vielä enemmän aitoa irlantilaisuutta kuin Amsterdamista hollantilaisuutta. Rehellisesti voin sanoa, etten Amsterdamissa kuullut edes hollannin kieltä muilta kuin kassaneideiltä ja hollantilaisen perinneruoan sijaan oli pakko tyytyä erilaisiin etnisiin ravintoloihin. Väitän, että irkku-baarit ovat huomattavasti upeampi kokemus kuin Coffee Shopit. Vaikka Dublinonkin iso kaupunki, henkii se kaikesta huolimatta irlantilaista ylenpalttisen ystävällistä muttei tekopyhää kansanluonnetta. Taiteen ja museioiden ystävälle Amsterdamilla on kiistämättä enemmän tarjottavaa, mutta lähes kaikessa muussa kallistuisin Dublinin suuntaan.
ot all who wander are lost.

JAY_MAY

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 09.10.2002, 21:35:34 »
Minä valitsisin Dublinin. Ehkä damin maine on hiukan liian paljon minulle vaikka mikään tiukka pipo en olekaan.... ja mikä nyt ei kieltäisi viettämästä tavallista lomaa Amsterdamissa... mutta minun valintani olisi Dublin juuri lämpimän kansan ja sen kulttuurin ansiosta.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #4 : 15.10.2002, 13:37:18 »
No mitä säähän tulee, ni oon käsittäny että molemmissa paikoissa ei talvi oo ihan sitä parasta aikaa, hollannissa ainakaan. Ite en oo dublinissa koskaan ollu, joten ehkä sen takia valitsisin sen, mutta ei damissa mitään vikaa ole. Ja kyllä niitä irkkubaareja damissakin on ;) Nojoo, eihän se nyt sama asia ole. Ite ehkä menisin mielummin talvella damiin ja sit joku kesä dubliniin. Damis on iha liikaa turisteja kesällä, joten kannattas käydä sen takii talvel siel. Ite oon ollu siel vaan kesäsin. Eli bottomline on: Talvella damiin, kesällä dubliniin :)