Kielenhuoltoketju

(Luettu 65040 kertaa)

Pi

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - typo@arabuusimiehet.com
    • Profiili
Kielenhuoltoketju
« : 10.08.2004, 15:28:02 »
En käsitä miksi yhdyssanat ovat ihmisille niin järjettömän vaikeita; onko se joku meille väkisin tunkeva amerikanismi tms. vai mistä oikein on kyse, mutta kun nyt tuli mieleen niin kertokaapa hulluimpia omalle kohdallenne sattuneita lappeen Rantoja tai muuten vaan hassuja yhdyssanoja. Yksi hölmöimpiä, mitä itse olen kuullut on "maksa laatikko munalla", ruoka-annoksesta puhuttaessa.

.pi.

Aihe rönsynnyt pelkistä yhdyssanoista kaikenkattavaksi kielenhuoltoketjuksi, joten muokkasin otsikkoa sen mukaan. T:Alppis
Minä poika se reilaan ja reivaan, turhat huolet mäelle heivaan.

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kielenhuoltoketju
« Vastaus #1 : 10.08.2004, 15:32:29 »
Laitetaan tähän heti perään mieleeni jäänyt sana:
sisäelintarvikekioski.
Paikallinen uusi kioski mainosti itseään tällä tavalla joskus aikoinaan... jäi hiukka naurattamaan. Sisäelimiä myyvä kioski?  :lol:
Ei siinä sinänsä yhdyssanavirhettä esiinny, mutta...

Mutka

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - janne.mutikainen@mbnet.fi
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Hassut yhdys sanat
« Vastaus #2 : 10.08.2004, 17:08:07 »
OFFTOPIC

Lainaus käyttäjältä: "Pi"
"maksa laatikko munalla"

Sori, mut pelastit juuri päiväni!  :lol:
size=9]"Eihän apinatkaan riehu koko aika, nehän syö välillä banaania." Zibbadubbadii[/size]

Päivi

• Tosireissaaja
    • Profiili
Kielenhuoltoketju
« Vastaus #3 : 10.08.2004, 20:21:30 »
Hih, lempiaihe.

Olin aikoinaan töissä pienessä lounaskahvilassa, jonka omistajalla oli oikeinkirjoitus hakusessa vähän joka suhteessa. Ruokalistalta löytyi mm. "kinkku kiusaus", "lasangne" ja ehdoton suosikkini "liha pullakastike". Iltaisin kahvilan mentyä kiinni sai aulatilassa olevasta automaatista ostaa lihapiirakoita ja sämpylöitä ja vast. mukaan. Tästä asiakkaille kertoi seinällä oleva ytimekäs juliste: "Yö palaa automaatista".

Muita hassuuksia ("sphagetti", "kokis kupan päälle") on tullut bongattua lähinnä etnisten ruokaloiden mainoksista. Myytiinpä läheisen marketin hevi-osastolla joskus "irtoseiniä"kin (sienistä oli siis kyse...)

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Kielenhuoltoketju
« Vastaus #4 : 10.08.2004, 22:22:29 »
Syyllistyn itsekkin liian usein yhdyssanavirheisiin, joten ei kai lienisi paljon varaa kuittailla kenellekkään. Mutta parhaiten mieleeni on jäänyt ainakin kaksien viime vaalien, eläkeläiset kansan asialla-puolueen vaalimainokset, jossa joku "Riitta Riipputissi" tittelillä pankki toimi henkilö, pyrki ensin eduskuntaan ja seuraavaksi euroopan parlamenttiin. Ei kyllä antanut minulle kamalan vakuuttavaa kuvaa kyseisestä henkilöstä hoitamassa minunkin asioitani, joten jäi sinne suuntaan ääni menemättä. :D

Kevyenä off-topicina muistan erään tölikkäläisen pizzerian kyltin, jossa luki "tervetuloa" (siis nimeomaan lainausmerkeissä). Siinäpä tunsi oikeasti itsensä tervetulleeksi. :wink:

Mysli

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://www.rubikinkuutio.org/mysli
    • Sähköposti
Kielenhuoltoketju
« Vastaus #5 : 10.08.2004, 22:35:57 »

Pi

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kielenhuoltoketju
« Vastaus #6 : 11.08.2004, 00:52:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Mysli"
http://venko.net/naapuri/oksennuspussilakana.html - siinä hyviä yhdyssanoja..

Eeen mä noita yhdysyhdyssanoja nyt ihan tarkoittanut, vaikka noita on itsekin mietitty melkoinen läjä - voisi vaikka aukaista noille ihan oman topiccinsa, ettei aleta tähän threadiin noita tunkemaan, kun eivät vastaa aihetta. :)

.pi.

Edit: Uusi topic avattu, ks. http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/viewtopic.php?t=3726

Anna-Julia

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kielenhuoltoketju
« Vastaus #7 : 11.08.2004, 09:09:02 »
Kahvila mainosti kahvia ja kuivaa kakkua.
-tarkoitti siis kuivakakkua

Tampereella yleinen kirjoitusvirhe: Meiltä mustaa makkaraa.
-eli mustaamakkaraa, ei korventunutta

Kahvilasta bongattua: Osallistu pulla arvontaan!
-haukkuvat ohikulkijoita pulliksi!

Tämä on lempiaiheeni, palaan vielä...!

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Kielenhuoltoketju
« Vastaus #8 : 11.08.2004, 09:44:34 »
Kaveri oli rahtilaivassa töissä ja naureskeli, kun jossakin ovessa luki "vara ulos käynti" tai jotain vastaavaa. Hänelle oli oikeasti vastattu, että se on niin pitkä sana, että on helpompi lukea se noin. :lol:

Näitä näkee usein, mutta ne unohtuvat melko nopeasti. Täytyypä taas pitää silmät auki. :D

Miksi yritysten nimet kirjoitetaan nykyään niin usein väärin tyyliin Sampo Pankki? :shock:
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

1963

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kielenhuoltoketju
« Vastaus #9 : 11.08.2004, 13:37:39 »
Meidän kaupassa on esillä uutuushylly, jossa on Vähän Rasvaiset Ateriat.

Poikani kelloradion käyttöohjeissa luki: Paina tunti nappulaa 3.
voir un corps, c'est la grande menace pour l'esprit.

Pi

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kielenhuoltoketju
« Vastaus #10 : 11.08.2004, 14:16:10 »
Lainaus käyttäjältä: "1963"
Poikani kelloradion käyttöohjeissa luki: Paina tunti nappulaa 3.

*tipahti* :lol:

.pi.

vompatti

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kielenhuoltoketju
« Vastaus #11 : 11.08.2004, 17:11:02 »
Kansantaloustieteen professori kertoi, että tentissä oppilas oli kirjoittanut yhdyssanan "joukko velka kirja laina" jokaisen sanan erikseen.

Mun mielestä paras on nykyisen asuinkaupunkini epävirallinen mainoslause: "Terve tuloa lappeen Rantaan, yhdys sanojen koti kaupunkiin".

Jotkut pilailijat ovat sitten keksineet kirjoittaa myös lappeen Rannan naapurikunnat erikseen, kuten "savi Taipale", "taipal Saari", "ylä Maa", "luu Mäki", "joutse No" ja "le Mi". :)

Turakki

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kielenhuoltoketju
« Vastaus #12 : 11.08.2004, 18:25:06 »
Joskus olen tormannyt netissa kuvaan jossa ns. "kurdipizzan" edessa on plakaatti joka ilmoittaa "kakki pizzat 5 €"
Urlia ei nyt ko. kuvaan ole, mutta joku voi sen vaikka huvikseen kaivaa... Vai onkohan se jo ollut esilla tallakin sivustolla. Aivosolujen maara laskussa :?
auas on pitkä matka.

Cachorro

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kielenhuoltoketju
« Vastaus #13 : 12.08.2004, 16:33:21 »
Lainaus käyttäjältä: "Turakki"
Joskus olen tormannyt netissa kuvaan jossa ns. "kurdipizzan" edessa on plakaatti joka ilmoittaa "kakki pizzat 5 €"
Urlia ei nyt ko. kuvaan ole, mutta joku voi sen vaikka huvikseen kaivaa... Vai onkohan se jo ollut esilla tallakin sivustolla. Aivosolujen maara laskussa :?

Onkohan kukaan koskaan saanut niitä kaikkia pizzoja vain viidellä eurolla, vaikka sitä niin usein mainostetaan..?!
quot;Cachorro sem vergonha"

Siljams

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Kielenhuoltoketju
« Vastaus #14 : 13.08.2004, 12:14:44 »
"Armas" äidinkielen opettajani valittaa, että ei ole ihme kun suomalaiset nuoret eivät osaa kielioppia, kun mainoksissakin on törkeitä virheitä "hampurilais ateria 5e"

Mä en yhdy hänen mielipiteisiinsä, sillä suomen kielioppi on mulle yhtä hepreaa, joka varmasti näkyy näistä mun viesteistäni. Hänen kurseiltaan mulle rapsahtaa aina kaseja. Toisen opettajan, joka arvostaa enemmän kirjoitusten taiteellisia ansiota, kursseilta saan kymppejä!?

Kirjoitetaanko äidinkielenopettaja yhteen vai erikseen :?:

heh, korjasin jälkikäteen kirjoitusvirheitä.
a merien yllä savuavat sydämet!

Simbelmyne

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kielenhuoltoketju
« Vastaus #15 : 13.08.2004, 14:06:43 »
Yhdyssanat ovat varmaan minunkin suurin ongelmani...tietääkö joku hyviä, suht. yleispäteviä muistisääntöjä?
hä nurkan takana jossain lie
jokin salainen portti tai uusi tie.
---------------------------------------

Anonymous

• Vieras
Kielenhuoltoketju
« Vastaus #16 : 13.08.2004, 14:09:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Simbelmyne"
Yhdyssanat ovat varmaan minunkin suurin ongelmani...tietääkö joku hyviä, suht. yleispäteviä muistisääntöjä?

http://www.kotus.fi/huolto/kielitoimisto/

Simbelmyne

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kielenhuoltoketju
« Vastaus #17 : 13.08.2004, 14:13:29 »
Kiitospaljon. :D

Tigalily

• Himoreissaaja
    • Yahoo Instant Messenger - tiger_lily1980
    • Profiili
Kielenhuoltoketju
« Vastaus #18 : 13.08.2004, 14:43:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Simbelmyne"

Eihän tuo näytä mikään ongelma olevan! Tuossahan oli jo monta yhdyssanaa!! "Yhdyssanat", "yleispäteviä" ja "muistisääntöjä". ;)
quot;Happiness is in the journey, not at the end of the road."
- Quilter's saying

Simbelmyne

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kielenhuoltoketju
« Vastaus #19 : 13.08.2004, 15:20:14 »
Mutta arvaappa kauanko niitä pohdittiin...ei vaineskaan, nyt tunnen itseni toosi fiksuksi. :wink: