maksutonta majoitusta ympäri maailmaa

(Luettu 172267 kertaa)

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #20 : 28.02.2005, 15:15:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Taru"
Itselle tuli tuosta opiskelijakämpästä noin muuten mieleen, että oletteko paljonkin majoittaneet esimerkiksi TOASin tai HOASin kämpissä? Ainakin TOASilla yövieraat on käsittääkseni periaatteessa kielletty..

Yövieraitten kieltäminene tarkoittaa minusta myös sitä, että kaveri, tyttö/poikaystävä tai taksijonosta aamuyöllä mukaan tarttunu ruusu ei saisi viettää satunnaista yötä huoneessa. En ole ikinä kuullut, että siitä olisi kenellekkään tullut häätö.
ämä on minun totuuteni.

Pi

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - typo@arabuusimiehet.com
    • Profiili
« Vastaus #21 : 28.02.2005, 17:00:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Pablo"
Itselle tuli tuosta opiskelijakämpästä noin muuten mieleen, että oletteko paljonkin majoittaneet esimerkiksi TOASin tai HOASin kämpissä? Ainakin TOASilla yövieraat on käsittääkseni periaatteessa kielletty..

Yövieraitten kieltäminene tarkoittaa minusta myös sitä, että kaveri, tyttö/poikaystävä tai taksijonosta aamuyöllä mukaan tarttunu ruusu ei saisi viettää satunnaista yötä huoneessa. En ole ikinä kuullut, että siitä olisi kenellekkään tullut häätö.

Joo, sitäpaitsi (mikäli tuollainen kielto on olemassa) koko ajatuskin on täysin naurettava ja (erityisesti) mahdoton valvoa. Tarkoitus on kai vain estää periaatteellisesti se, ettei yksi vuokraa kämppää ja neljä kaveria bunkkaa lattialla samaa vuokraa jakamassa.

.pi.
Minä poika se reilaan ja reivaan, turhat huolet mäelle heivaan.

joosels

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - ps56350@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #22 : 09.03.2005, 16:45:53 »

Toasilla asuessa tuo kielto ei tullut koskaan mieleen, enkä ollut kuullutkaan siitä :). Pysyvät ylimääräiset asukkaat on varmaan kielletty. Kämppäkavereille on kuitenkin kohteliasta ilmoittaa yövieraista, ainakin jos niitä on monta ja useamman yön.

ilona_

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - bobokatja@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #23 : 19.03.2005, 19:12:10 »
Ite mie asun tällä hetkelä pienesä solusa ja ei miun vieraat oo kyllä mtn valittanu vaikka ovat samasa huoneesa miun kans levitettävälä sohvala ja/tai patjoila majailleet :) Kute aikaseminki on sanottu: eihä meistä kukhaa nyt kehtaa vaatia mtn luksusta ku joku on ystävällisesti&vieraavarasesti avannu ovensa tuikituntemattomale ulkomaalaisele.Sitäpaitsi matkailijatha tunnetusti on sopeutumiskykyisiä:) Useimmiten mie kuitenki oon huomannu et aika mukavia paikkoja non ollu eikä kukkaa oo mihinkhää murjuu majottanu ;) (johtue varmaa siitäki syystä et HC:sa yms olevila jäsenilä on käytössää nettiyhteys yms :roll: )

Mie oon majottanu mm.portugalilaisia,kreikkalaisia ja nyt on ens vkola tulosa 2ranskalaisesta,tsekistä,italialaisesta ja unkarilaisesta koostuva viien henken poppoo (ja siinä voi jo pikkuse tiukkaa tehä et mite mahutaa kaikki kuus tyyppiä miun pikkuhuoneesee :D ahahha) ja loppukuusta on myös yks ranskalaine tyttö tulosa pariksi yöksi.Myös Oulusa vaihto-opiskelijoina olevien espanjalais-saksalais-itävaltalais 4hlön porukka on tulosa kevvään aikana. Myöhemmi jossai vaiheesa ovat tulosa 2 aussia ja italialaisia. Valitettavasti tänä vuona oon jo joutunu meksikolaisele ja madagascarilaisele sanomaa  "ei" ku en oo ollu paikala tai on ollu muita kiireitä  :oops:  Eli kyllä näitä ihmisiä palijo matkailee,näin korvesa ku mieki asun :D

Ite oon Lontoossa yöpyny HC-jäsenen luona: tyypilä oli tosi hieno asunto Notting Hill's ja sain oman huoneen tietsikala&telkkarila ja oppaan yöelämään :)

Nyt reilun vkon kestäneelä Portugalin reissula yövyin yhteensä 3 hostila. Lissabonis Catarina näytti miule kaupungia,tutustutti ystäviinsä,vei shoppailee miun budjetile ystävällisii paikkoihi ja illala mentii ska-konsertii,josa oli palijon hyvännäkösiä jätkiä ja sukupuolijakautumaki oli miun kannalta oivalline: 10 jätkää naista kohti :D Koskaa en oo nähäny nii palijoa totaalisen stoned ja wasted ihmisiä,kaikki oli iha pilves ja jo hajusta,joka leijaili paksuna ilmasa ois voinu tulla pilvee.

Toinen Lissabonin-hostini majotti miut kolmen hollantilaisen kans Lissabonin läheisee Costa da Caparica-lomapaikkaa vapaa-ajanasunnolleee. Samala tutustuin erittäin mielenkiintosii hollantilaisii jokka oli vuojen reissula kiertämäs kaikisa EU-maisa joisa ne majottu vaa paikalliste luo ja ne oli tekemäs kirjaa projektistaa ja niilä oli myös radio-ohjelma ja raportteja telkkarii

Porton hostini Guilhermen perheen luona vietin sit kaiken kaikkiaa 5yötä. Ne haki miut suoraa kentältä,ruokki, näytteli kaupunkia&nähtävyyksiä, vierailin Guilhermen koulus,tapasin sen sukua&kavereita, vietettii yks yö pienes maalaiskyläs vielä pohjosempana aivan Espanjan rajala ja biletettii discoisa aamukaheksaa asti :) Olin Guilhermen eka guest ja kovasti se tuntu kaipailevan muitaki hostattavia :)

HC on kyllä aiva mahtava tapa hankkia uusia ystäviä ja kokemuksia ja säästää pitkät pennot matkabudjetistaa koska miut majotuksen lisäksi miule on aina tarjottu ruuat ja Portugalin reissula myös disco-,konsertti-,metro- ja bussiliput. Kaikki HC:n kautta tapaamani ihmiset on ollu nii vieraanvarasia ja nii ihania et yritän aina vaa ollessani suomesa majottaa muita. Haluan jakaa niitä iloja ja kokemuksia mitä oon ite saanu :)

Tottakai aluksi pelotti hiema et mitähä tästä tullee,näähä on aiva tuntemattomia ulkomaalaisia,jokka on ottanu miuhu yhteyttä netisä mut varmasti 99% HC:n jäsenistä on iha "tavallisia" matkailusta ja vieraista kulttuureista pitäviä ihmisiä ja epämääräsiin viesteihi ei tosiaa tarvi vastata. Lisäksi oon sopinu "treffit" aina yleisile paikoile kute metroasemile,juna-asemale tms jote jos joku näyttäs pelottavalta tms mie voisin perua koko jutun.

Ääh.nyt oon selittäny tosi pitkästi ja epämääräsesti mut jos joku haluaa kysyä/tietää jtn: shoot!
 -ilona
ps.HC:s on nickil 'ilona' (how surprsing? :roll: hahahah)
aailmanmatkaaja Lapin perukoilta!Ylpeilen sillä että suonissani virtaa myös saamelaista verta ;)

Pallo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 24.03.2005, 01:08:41 »
Olenpa miettinyt johonkin näistä majoitus-systeemeistä liittyä itsekin, kiinnostaisi kovasti. Mutta mietityttää vaan, että eikö kenelläkään todellakaan ole yhtään huonoa kokemusta aiheesta? Kenenkään vieras ei ole siis ollut täysi ääliö tai kielitaidoton? Ei ole alkanut ahistelemaan ja lähentelemään? Ei ole varastanut mitään? Ei ole ollut jotenkin muuten vain juntti? Tää kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta! :D  Mihin liittymistä muuten suosittelisitte, mikä toimii parhaiten ja luotettavimmin?

Ps. Ja ei, tämä viesti ei siis tarkoita sitä että olisin superkyyninen ja ajatelisin ihmisiä epäluotettavana, kiinnostaa vain kuulla että onko kaikki todellakin aina ja kaikkialla mennyt niin täydellisen hyvin...

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #25 : 24.03.2005, 05:21:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Pallo"
Olenpa miettinyt johonkin näistä majoitus-systeemeistä liittyä itsekin, kiinnostaisi kovasti. Mutta mietityttää vaan, että eikö kenelläkään todellakaan ole yhtään huonoa kokemusta aiheesta? Kenenkään vieras ei ole siis ollut täysi ääliö tai kielitaidoton? Ei ole alkanut ahistelemaan ja lähentelemään? Ei ole varastanut mitään? Ei ole ollut jotenkin muuten vain juntti? Tää kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta! :D  Mihin liittymistä muuten suosittelisitte, mikä toimii parhaiten ja luotettavimmin?

Ei ole ollut ei. Ainut ongelma oli meidän venäläisten vieraiden pienoinen englannin kielen taitojen puute, mutta sekin oli loppujen lopuksi vain pieni haitta.

Suosittelen hospitalityclubia.

Pi

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #26 : 27.03.2005, 16:59:29 »
Olenpa miettinyt johonkin näistä majoitus-systeemeistä liittyä itsekin, kiinnostaisi kovasti. Mutta mietityttää vaan, että eikö kenelläkään todellakaan ole yhtään huonoa kokemusta aiheesta?

Terve järjenkäyttö pelastaa monesta pulasta - jo ennenkuin niihin edes joutuu. Monen monituista pyyntöä on tullut ja osan niistä olen hylännyt suoraan epämääräiseltä vaikuttavan hakijan takia.

.pi.

jacqueline

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - iiriskom@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #27 : 20.05.2005, 01:13:03 »
Tuota... Itse olen reilaamaan lähdössä kaverini kanssa kesäkuussa, eikä luonnollisestikaan voida mitenkään tietää tarkkoja päiviä, milloin ollaan missäkin maassa/kaupungissa. Onko sitten ihan kohtuutonta, jos rekisteröityy tuonne jo nyt, mutta hakee majapaikkaa netin kautta tuolta vaikkapa vain muutaman päivän varoitusajalla kun reili on jo käynnissä? Vai pitäisikö host-isäntä/emäntä hommata jo kauan ennen matkaa, osata sanoa tarkka saapumispäivä/aika ym, että suostuvat ottamaan vieraakseen? Oiskohan vähän epäilyttävää rynnätä valtaamaan jonkun koti parin päivän varoitusajalla...

Pi

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #28 : 20.05.2005, 01:48:28 »
Lainaus käyttäjältä: "jacqueline"
Onko sitten ihan kohtuutonta, jos rekisteröityy tuonne jo nyt, mutta hakee majapaikkaa netin kautta tuolta vaikkapa vain muutaman päivän varoitusajalla kun reili on jo käynnissä? Vai pitäisikö host-isäntä/emäntä hommata jo kauan ennen matkaa, osata sanoa tarkka saapumispäivä/aika ym, että suostuvat ottamaan vieraakseen? Oiskohan vähän epäilyttävää rynnätä valtaamaan jonkun koti parin päivän varoitusajalla...

Tuohon on periaatteessa mahdoton vastata, koska kaikki on kyseisestä majoittavasta henkilöstä kiinni. Jokainen rekisteröitynyt käyttäjä voi itse määrätä haluamansa varoajan pituuden ihan omien toiveidensa mukaan, joten kannattaa lukea niitä profiileja. Kohteliasta on tietenkin ilmoittaa vähintään muutamaa päivää aiemmin ennenkuin on tulossa, mutta varmasti majoituksen voi hyvällä tuurilla löytää löytää muutaman tunninkin varoajalla (itse en tosin moiseen luottaisi).

Omien kokemusten perusteella (niin majoittajana kuin majoitettavanakin) saksalainen täsmällisyys ei ole tarpeen, kunhan viimeistään paria päivää ennen tietää, koska on tulossa.

.pi.

Rotta

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #29 : 05.06.2005, 21:38:47 »
saako yöpaikkoja "ruinata" vasta sitten kun tunnus aktivoituu?

rekisteröidyin äsken mutta en löydä sivuilta mitään paikkaa mistä voisin mahdollisia yöpaikkoja selailla? :/

koitin kirjautua sisään mutta tulee vain tyhjä, valkoinen ruutu mistä päättelin että eipä kai ole tunnus aktivoinut tms? ;/

Hopeinen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #30 : 06.06.2005, 14:23:34 »
Minäkin rekisteröidyin tuonne sivustolle juuri äsken, jännittää! Kesällä Britanniaan lähden niin olisi kiva jonkun luokse majoittua :)

socalled7

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 08.06.2005, 21:17:55 »
Onko sitten ihan kohtuutonta, jos rekisteröityy tuonne jo nyt, mutta hakee majapaikkaa netin kautta tuolta vaikkapa vain muutaman päivän varoitusajalla kun reili on jo käynnissä? Vai pitäisikö host-isäntä/emäntä hommata jo kauan ennen matkaa, osata sanoa tarkka saapumispäivä/aika ym, että suostuvat ottamaan vieraakseen? Oiskohan vähän epäilyttävää rynnätä valtaamaan jonkun koti parin päivän varoitusajalla...

Viime reissullani yövyin joittenkin sellaisten tyyppien luona, joita ihmetyttivät ihmiset, jotka ilmoittavat tulostaan jo viikkoja tai jopa kuukausia ennen. "My home is your home, but if you write to me in March and tell me you're coming in June I won't remember it in June". On varmaan sellaisiakin majoittajia, jotka mieluiten jo maaliskuussa pistävät kalenteriinsa ylös kesäkuiset vieraat, mutta varmaan useimmille riittää lyhyempikin varoitus. Edellyttäen tietysti, ettei heillä 2 päivää etukäteen ole jo muuta tekemistä suunniteltuna...

Peez

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #32 : 16.07.2005, 21:48:29 »
Tuota... Itse olen reilaamaan lähdössä kaverini kanssa kesäkuussa, eikä luonnollisestikaan voida mitenkään tietää tarkkoja päiviä, milloin ollaan missäkin maassa/kaupungissa. Onko sitten ihan kohtuutonta, jos rekisteröityy tuonne jo nyt, mutta hakee majapaikkaa netin kautta tuolta vaikkapa vain muutaman päivän varoitusajalla kun reili on jo käynnissä? Vai pitäisikö host-isäntä/emäntä hommata jo kauan ennen matkaa, osata sanoa tarkka saapumispäivä/aika ym, että suostuvat ottamaan vieraakseen? Oiskohan vähän epäilyttävää rynnätä valtaamaan jonkun koti parin päivän varoitusajalla...

Tuolla voipi määritellä kuinka kauan ennen vierailua haluaa itselleen ilmoitettavan.  Itse olen kieltäytynyt yleensä vierailupyynnöstä, jotka ovat tulleet päivää ennen saapumista (profiilissa vaadin viikkoa). Nämä tietty paria poikkeusta lukuunottamatta (Ilonan hylkäämät emergency-tapaukset :)). Vaadin aikaa hieman järjestellä aikataulujani ja kämppääni vieraiden varalle. Oletan vieraiden kunnioittavan profiilissa ilmoittamaani varoaikaa.

Peez

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #33 : 16.07.2005, 21:59:55 »
Olenpa miettinyt johonkin näistä majoitus-systeemeistä liittyä itsekin, kiinnostaisi kovasti. Mutta mietityttää vaan, että eikö kenelläkään todellakaan ole yhtään huonoa kokemusta aiheesta? .

Tuo HC:n kommentointi-systeemi auttaa jonkin verran suodattamaan häiriköitä pois. Ja selvät pahikset voi karsia pois jo eka viestin luettuaan. Yksikin afrikkalainen pyyteli rahalahjoituksia voidakseen lähteä reissuun. Homma haiskahti ehkä vastannut. Hemmon kommenteissa näkyi, että samaa oli yrittänyt muillekin.
 Muuten ei huonoja kokemuksia ole ollut. Hankalinta lienee järjestellä kaupunkia tuntemattomille tapaamispaikkoja tai muuten yrittää kuvailla sijaintiaan, vaikka pienessä kaupungissa eletäänkin. Samoin olen kokenut joskus hieman ahdistavaksi sen etten ole ehtinyt/jaksanut olla sosiaalinen vieraideni kanssa kun takana on rankka työpäivä ja vieraat elävät lomalaisten rytmissä. Vieraitani tämä ei ole haitannut, mutta oma "hyöty" reissusta, eli jutustelu ja kokemusten vaihto on jäänyt vähäiseksi. Ainakin saa hyvän mielen auttaessaan ihmisiä. Yllättävän mukava tunne, suosittelen!

Tällä viikolla vieraita Australiasta, Venäjän Udmurtiasta ja kohta vielä pariskunta, myös Venäjältä. Kun ei ole itsellä kunnon kesälomaa, tämä on hyvää korviketta matkustelulle!

petruska

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #34 : 21.07.2005, 10:47:34 »
Minäkin voin suositella lämpimästi hospitalityclubia. Noin kuukausi sitten liityin ja olen jo ollut sekä vieras että majoittaja. Lontoosta en meinannut millään löytää ketään kenellä ei olisi jo taloa täynnä turisteja, mutta sitten yksi brassi lontoosta sattumalta lähetti mulle majoituspyynnön heinäkuun lopuksi ja tajusin etten ollut häneltä pyytäny, joten pääsinkin loppujen lopuksi ilmaiseksi majoittumaan. Tyyppi oli mukava ja tuli jopa hakemaan mua autolla, antoi oman huoneen käyttöönsä eikä edes itse ollut kotona (kiireinen tyyppi), ja avaimetkin mulla oli.

Juuri nyt mulla on pari yötä saksalainen veikko vieraana, ja sekin on mennyt tosi hyvin. Asun yksiössä jossa ei tosiaan ole paljon tilaa, mutta vieras oli ikionnellinen vain tarjoamastani patjasta ja lakanoista. Sanoo että kämppäni tuntui heti omalta kodilta  :D

Eli näiden kokemusten perusteella aion ehdottomasti käyttää HC:tä aina kun mahdollista! Mikä olisi sen parempaa? Ilmainen yöpaikka ja paikallinen ihminen johon tutustua.

Eikä edes tarvitse olla hirveän sosiaalinen, jos ei jaksa. Minäkin ylitin itseni ja pidin isot bileet eilen jossa saksalainen pääsi tutustumaan suomalaisiin. Jos talossa vaan ois ollut sauna olisin vieny sinnekin, tai jos enemmän aikaa niin olisin mielelläni järjestänyt vaikka mitä ohjelmaa. Kuitenkin 1,5 päivää on niin lyhyt aika ettei siinä ehdi kun vähän kaupunkia katsella, ja kun mäkin olen töissä 9 tuntia päivässä... Pointti siis oli ettei tarvitse missään nimessä olla matkaopas, kyllä ihmisille riittää että on joku paikka jossa nukkua. ja vieraana ei tarvitse olla yltiösosiaalinen; ainakin minä ymmärrän kyllä jos matkalaista väsyttää niin ettei ole ihan parhaassa vireessä. Kunhan käyttäytyy hyvin ja tiskaa omat tiskinsä ei mitään ongelmia :D Kannattaa heti kun tapaa jutella siitä, mitä odotuksia kummallakin on ja miten haluaa menetellä.

Niin, eikä kenelle tahansa tietysti tarvitse/kannata antaa majoitusta, kyllä minäkin olen jättänyt vastaamatta vähänkin epäilyttävän kuuloisille. HC:ssa on kuitenkin hyvä luottamussysteemi, profiilissa kun näkee kenen vieraana ja majoittajana on ollut ja voi lukea muiden kommentteja. Kannattaa luottaa vaistoihinsa.

Ennen kaikkea se perustuu luottamukseen. Molempien osapuoltenhan täytyy luottaa toisiinsa. "Se voi olla joku hullu, mutta mäkin voin olla sille joku hullu", jos ymmärrät idean.

Eli ei muuta kuin jäseneksi :)
 can resist everything except temptation.
- Oscar Wilde -

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
« Vastaus #35 : 26.07.2005, 15:41:54 »
Lainaus käyttäjältä: "petruska"
Juuri nyt mulla on pari yötä saksalainen veikko vieraana, ja sekin on mennyt tosi hyvin.

Hiihii. Näin sun saksalaisen vieraan Tartussa! Harmi kun en uskalla avata suutani vieraalla kielellä, täksi en uskaltanut moikata sille siellä, kun ei varmaan olisi edes muistanut minua helsingistä.

reeta.m

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #36 : 29.07.2005, 18:18:33 »
Juup itse olen juuri tällä hetkelläkin Hampurissa hospitalityclub majoituksessa. Ja olen nyt kuukauden verran kohta kierrellyt eurooppaa ja nukkunut yhden yön Amsterdamin hostellissa ja kolmeyötä Kroatian hotellissa (ja niissäkin omasta tahdostani en siksi ettei yöpaikkoja olisi ollut) kaikki muut yöt on tullut uinuttua vieraissa lakanoissa, ja kivaa on ollu. Hospitalityclubissa on niin tolkuttomasti NIIN tolkiuttoman mukavia ihmisiä että harkitsen jo vakavasti etten palaisikaan suomeen vaan lähtisin tutustumaan ihmisiin. Kaikki houstini on ollut niin mahtavaa sakkia. Eli älkää nyt ihmeessä arkailko    vaan kaikki reissamaan!!!! :)
Hyviä kesän jatkoja sinne ötökkä suomeen :)

falck

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #37 : 09.08.2005, 09:29:36 »
niinku, iso kiitos tosta linkistä..... kahen viikon varo ajalla ilmasta majotusta ranskasta, tosi jees
 :D  :D  :D
 DON´T PANIC "
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #38 : 09.08.2005, 13:06:19 »
Viime viikolla kaksi mukavaa liftarityttöä Puolan Varsovasta kävi meillä  :)

Juzt

• Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #39 : 10.08.2005, 15:08:31 »
Israelissa käytin muutaman yön paikallista vieraanvaraisuutta hyväkseni, ja kieltämättä sitä hostilta kiitettävästi löytyikin.

Tuohon Hoas kysymykseen: Itse asun vielä hetken Hoassilla, ja olen toistaiseksi sen takia kieltäytynyt tarjoamasta majoitusta. "Omia" yövieraita toki satunnaisesti käy, mutta omasta mielestäni on kohtuutonta alkaa "hostellia" pitämään yhteiskäytössä olevissa tiloissa. Ei sillä että minä nyt siitä suunnattomasti harmistuisin jos naapuri harrastaa, mutta ihmisiä on monenlaisia. Tyttö-/poikaystävän tai jonkun muun läheisen läsnäolon taas luulisi ihmisten ymmärtävän.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani