maksutonta majoitusta ympäri maailmaa

(Luettu 220671 kertaa)

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: maksutonta majoitusta ympäri maailmaa
« Vastaus #240 : 05.05.2010, 17:11:33 »
Ja ne viestit ei aina tule sähköpostiin vaikka pitäisi! Olen missannut sen vuoksi yhden vieraan, kun kirjauduin sisään liian myöhään eikä mulle tullut mitään sähköpostia asiasta, ja olen kuullut muiltakin että se välillä takkuaa.
Mutta niissä profiileissa lukee kuinka monelle prosentille tämä henkilö on vastannut, mutta se ei koske viestejä, vaan ainoastaan jos laittaa pyyntöä sen "CouchSurf with..." -linkin kautta. Monelta aktiivikäyttäjältä olen just saanut liian myöhään vastauksen, mutta pysyypähän heillä prosentit korkealla.
Soarele este galben

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #241 : 05.05.2010, 17:48:27 »
Mä olen kanssa huomannut tuon, ettei viestit tule sähköpostiin!! Inhottavaa  >:(
Mulla itellä on vastausprosentti suht alhainen, kun viime kesänä reissasin Egyptissä ja siellä hullun monet Muhammedit sun muut limanuljaskat laitteli vähän monentyyppisiä viestejä, joihin en tod. halunnut vastata... :-[ Ärsyttää, että noiden takia vastausprosentti on joku 60, vaikka oikeasti aina vastaan pyyntöihin, pystyn majoittamaan tai en.

alienation

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #242 : 05.05.2010, 18:15:53 »
Itse kuulun myös tohon CS:iin ja vinkkinä majoituksen pyytäjälle sanoisin, että kannattaa aina tosiaan laittaa sitä "send a couch request etc" tai vastaavaa kautta, koska itse en esim. välttämättä huomaa vastata ihan kaikkii viesteihin, joten sellaisiin ainakin vastaan.

Sit nä muut jutut voi myös lukee varmaan jostain CS:n sivuilta, mut ovat myös omia kokemuksiani, eli laittakaa jotain henkilökohtaista niihin majoituspyyntöihin ja lukekaa profiilit. Mä vastaan ja todennäköisesti majoitan paljon suuremmalla todennäköisyydellä henkilöä, joka on aloittanut viestinsä tervehtimällä minua henkilökohtaisesti nimellä ja vielä ehkä maininnut jotain pientä kommenttia profiilistani. Siis esim, ai tykkäät reggaesta, tai oot asunut siellä ja siellä..etc

Ja onhan se tosiaan sit ihan kohteliasta ilmoittaa jos ei ole menossa toisen luokse.

Monet myös laittavat profiilinsa jonkin tunnuksen, joka pitää viestissä mainita, jotta osoittaisi profiilin lukeneensa, ja jos ei tätä ns. salasanaa mainitse, niin majoitusta on turha toivoa. Monesti prosentit pysyy näillä korkeina, jos he vastaavat vain tyhjän viestin takaisin. Eli myös limaisiin viesteihin voi vastata tyhjän viestin takaisin, jos haluaa pitää prosentit kunnossa.

Tietty, jos on pitkällä reissulla (josta itselläni ei CS:n kautta kokemusta), niin majoittajan etsiminen voi tuntua työläältä, mutta kyllähän niitä hostelleja yms. majoituksiakin pitää vähän selailla. muiden ihmisten kirjoittamat suositukset kannattaa myös ainakin vilaista läpi, itse yleensä katson ensimmäiset tarkemmin, ja sit yleisesti, onko joku sanonut jotain negatiivista.

Tällaisia kokemuksia itsellä on ollut. 

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #243 : 08.05.2010, 15:26:03 »
Monelta aktiivikäyttäjältä olen just saanut liian myöhään vastauksen, mutta pysyypähän heillä prosentit korkealla.

;D

Mullekin on välillä tullut fiilis, että vastauksen kanssa on tahallaan vetkuteltu kauan että ei tarvitsisi sanoa suoraan ei.

Eikä siinä mitään. Minusta kun kyse on kuitenkin vieraanvaraisuudesta, niin silloin isännällä/emännällä on oikeus tehdä, mitä lystää. Olla vastaamatta, olla majoittamatta, lähettää matkaaja matkoihinsa, jos sille päälle sattuu.

Itse olen käyttänyt palvelua viisi kertaa ja yleensä extemporé-pohjalta. Edelleenkin tuntuu vähän vaivaannuttavalta turvautua ihmisten vieraanvaraisuuteen. Olen peruspihi luonne, mutten kuitenkaan niin pihi, että tekisin matkani toisten vieraanvaraisuuteen nojaten. Eräs isäntäni kertoi eräästä saksalaisesta matkaajasta, joka teki töitä kuukauden kotona ja kaikki muut kuukaudet surffasi. Ja korealaisesta matkaajasta, joka reititti koko reissunsa sen perusteella, mistä sai ilmaisen majapaikan. Ei onnistuisi minulta.

Lainaus
Niin kuinkas nopeasti yleensä tärppää majoitus ja kuinka ajoissa ois kohtelias alkaa kysellä hosteja?

Riippuu varmaan kohteesta. Maissa, jotka ovat sekä kalliita että suosittuja, sohvan saaminen lienee haastellisempaa. Kohteliaisuuskin riippuu kysyjästä. Minusta kohteliasta on kysyä viimetingassa, jostain toisesta taas paria kuukautta aikaisemmin. Logiikkani on se, että jokainen isäntä tietää oman lähitilanteensa paremmin. Aina kun voi sattua sairastumisia, tulla yllätysmatkoja jne.

Hyvissä ajoin varattuja en myöskään pidä mitenkään sitovina. Monissa muissa maissa kulttuuri on sellainen, että asioita unohdellaan eikä sanan pitäminen ole niin tarkkaa.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2010, 15:34:10 kirjoittanut UsvaAuer »

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #244 : 23.06.2010, 19:01:05 »
Onko muilla CS:n käyttäjillä alkanut pyyntöjä tulla tiheään tahtiin? Mulle ei tullut yhtäkään kyselyä viime kesän jälkeen, ja nyt niitä tulee ihan koko ajan. Tietysti kesällä ihmiset matkustaa enemmän mutta ei mulle tullut yhtään kyselyä esim. Salpausselän kisojen aikaan. Nyt mulla on vieraita ollut vähän joka viikko, tälläkin hetkellä on yksi japanilainen.
Soarele este galben

Pete100

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #245 : 24.06.2010, 15:11:23 »
Ei ole yhtäkään pyyntöä tullut.
Tosin minulla ei ole valokuvaa ja kohteessani lukee että ehkä saatavilla majapaikka.
Varmaan sekin vaikuttaa että olen mies vaikka profiilistani tarkemmin katsoen näkee että parisuhteessa asun.
Olen kyllä tunnistaunutkin mutta ei ole ollut vaikutusta.

tane

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #246 : 24.06.2010, 15:24:22 »
Kesäisin tulee aina kertaluokkia enemmän pyyntöjä, Suomi on sesonkituote. Tuplavaikutus tulee vielä siitä, että useammat suomalaisetkin ovat kesät matkoilla eivätkä siis pysty muita matkailijoita majoittamaan.

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #247 : 26.06.2010, 21:16:06 »
Tosin minulla ei ole valokuvaa ja kohteessani lukee että ehkä saatavilla majapaikka.
Varmaan sekin vaikuttaa että olen mies vaikka profiilistani tarkemmin katsoen näkee että parisuhteessa asun.

En usko tuolla sukupuolella olevan merkitystä, mun lähes kaikki hostit ja surferit ovat olleet miehiä. Mutta valokuvattomuus varmasti haittaa, ja ensin käydään läpi ne joilla ehdottomasti on majapaikka tarjolla. En koskaan laita itsekään kyselyä jos ei ole valokuvaa profiilissa.
Soarele este galben

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #248 : 26.01.2011, 21:23:59 »
En kuollaksenikaan muista olenko paasannut jo miten loistokas keksintö CS on! Luultavasti en, kun ensimmäiset 4 vuotta vain lueskelin näitä ketjuja, ennen kuin uskalsin alkaa aktiivisemmin lärpätellä.

Kokemusta on siis 'surffaajan' roolista Ateenasta, Budapestistä ja Kroatin Splitistä. Ihan ihkaensimmäinen kokemus oli viikon hengailu maailman rennoimmin itseäni kolmasosan vanhemman Persoonan kämpillä, vaikka alunperin CS-noviisina laitoin kiltisti sohvatiedustelua noin itseni ikäiselle tytölle varattuani superhalvat lennot Kreikkaan 6 päivän varoajalla. Se likka joutui kuitenkin perumaan ja löysin itseni tämän kaverin luota, ja suunnitelma majailla siellä pari päivää ja siirtyä sitten hostelliin ei tullut tyypille kuuloonkaan. :D Hauska viikko, eka reissu yksin mutta ei suinkaan yksinäinen.

Toinen kerta oli sitten Budassa kaverin kanssa reilillä, host oli ihan mukava, joskin tosi hiljainen, mikä oli vähän kiusallista. Pari yötä siellä kuitenkin oltiin, käytiin kerran baarissa ja kaikki meni ihan hyvin. Positiivinen kokemus siis sekin, eihän kaikkien tarvitse mitään suuria sielunkumppaneita olla.

Splitin host (samalla reilillä) oli isäni ikäinen vinksahtanut ranskalainen bisnesmies, jolla oli ollut melkein sata vierasta meitä ennen, joten uskallettiin mennä sinne ilman pelkoa pahemmista paloitteluista. Siellä se asusteli öky-työsuhdeasunnossa meren rannalla 2 vierashuoneen kämpässä Jacucceineen ja kotiteattereineen^^ Kertoi olevansa yksinäinen, niin lähes jokaviikkoiset CS-vieraat oli kuulemma piristäviä. Vieraskirja oli täynnä kehuja ja sinne mekin sitten laaturanskalla kiitoksemme rustattiin. Hyvin asiallinen tyyppi, vaikka oli totisesti vähän erikoista tehdä ruokaa säihkyvässä keittiössä ja siivooja tuli sitten puhdistamaan jäljet... retkielämää!

Nyt olen sitten kohtapuoliin suunnistamassa Buenos Airesiin vuodeksi, joten otin jo pari kuukautta sitten yhteyttä yhteen CS-tyyppiin kyselläkseni ehtisikö hän hostata ja mahdollisesti auttaa mua sitten löytämään sieltä itselleni kämpän, koska oma espanjani ei maailman sujuvinta vielä ole. Alettiin kirjoitella sähköposteja - ensin lärpäteltiin toistemme profiileista ja nyt mie oon ehtinyt jo avautua asiasta jos toisestakin ja tuntuu, että oon menossa vanhan kaverin luo. Toki lähtökohta on nyt ihan eri, meen sinne asumaan enkä vaan viikon reissulle, niin en nyt saa mitenkään järkevään muotoon puettua kuinka mukava on mennä ihmisen luo johon luottaa 99% ja jonka kanssa todennäköisesti tulee oltua tekemisissä pidempäänkin.

...Mistä pääsen tuohon luottamispolitiikkaan. Lähtökohtaisesti uskon ihmisistä hyvää, jos profiilissa on useita positiivisia palautteita eikä tule mitään kummallista 'aavistusta'. Tämä "welcome to my beautiful country lets make frinds" -kategoria on sitten toki erikseen.

Ainiin! Olenhan mä hostannutkin - periaatteessa! :D Joku tamperelainen laittoi vuosi sitten naamakirjassa viestiä, että hei näin sun profiilin CS:ssä ja tarvitsisin yöpaikan Jyväskylästä. Tuumasin, että no tänne vain, sen verran outo pyyntö että pakko sopia. Tyypin reissu peruuntui, mutta jäätiin naamakirjakavereiksi ja juteltiin siellä satunnaisesti. Kesällä hän sitten tuli kaverinsa luo tänne, mentiin porukalla piknikille ja lopulta sohva-, tai tässä tapauksessa lattiasurffaamaan kämpilleni.

Ylhäänä loppukaneettina totean siis Couchsurfingin rikastuttaneen ainakin allekirjoittaneen elämää. Kyseinen community ei missään tapauksessa ole mulle vain keino säästää majoituskuluissa, kuten ylläoleva romaani varmaan selventääkin.

m1tsu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #249 : 27.01.2011, 11:11:48 »
Liityin CS:ään pari päivää sitten, ja rekisteröidyin myös HC:hen mutta sieltä ei ole vielä tullut vahvistusta. Lieneekö se enää toiminnassa ollenkaan..?

Mä oon aina tarjoamassa yösijaa kaikille ja kutsumassa ihmisiä kotiini, joten oli jo korkein aika liittyä CS:ään :P Tähän aikaan vuodesta on varmaan vaan aika hiljasta, ja me asutaan kaupungin laidalla (vaikkakin tästä pääsee suoraan metrolla keskustaan), joten ei varmaan olla ensisijaisia host-ehdokkaita. Laittelin yhdelle tytölle viestiä joka kyseli majotusta ens kuussa Helsingissä, mutta ilmeisesti oli sitten löytänyt jo, kun ei oo vastannut mitään.

Ja omia tulevia matkoja ajatellen CS on varmaan ihan kätsy, jos sitä kautta sais yhteyden johonkin paikalliseen joka vois sit näyttää vähän paikkoja ja tarjota majotusta pariksi ekaksi yöksi että "pääsee jaloilleen". :)

Mut sit kun on lukenut noita ikäviä juttuja mitä ihmisille on sattunut, niin vähän hirvittää jos oma arvostelukyky pettää ja kohdalle osuu joku sekopää joka kääntää tavarat ja pistää kämpän palasiksi.. :/ Mäkin on vielä sen verran sinisilmänen, enkä kehtaa sanoa ei, mut noh, onneks sentään asustellaan yhdessä miehen kanssa niin se ehkä sit vähän karsii jotain pervoja tai muita hulluja pois!

Eev

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #250 : 28.01.2011, 10:36:16 »
Mä kans kyl liputan ihan kympillä CS:lle. Oltiin just trans-siperia reissulla ja kaikki majapaikat venäjällä oli joko couchsurffareitten tai niitten sukulaisten. Eli todella positiivisia kokemuksia, ainoa mistä ei saatu majapaikkaa oli Peking, koska kaikki kelle lähetettiin kutsuja oli jo hostaamassa jotain.
Meillä on kans ollut latviasta yks cs, mutta oma kotipaikka kun on toi pori niin noi turistit tänne juuri eksy, ehkä helsingissä asuvilla parempi flaxi saada joku nukkumaan lattialle :)

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #251 : 28.01.2011, 19:47:31 »
^Multa kysyy moni majoitusta kun ovat tulossa Helsinkiin! Johtuu siitä että siinä haussa taitaa automaattisesti säde olla niin iso että Lahti sopii vielä siihen. Olen sanonut että tervetuloa, mutta täältä on sitten tunnin junamatka Helsinkiin. Tosin monelle suurkaupungista tulevalle se ei ole matka eikä mikään.
Yhdestä asiasta olen todella yllättynyt; täällä on yksi iso tapahtuma vuosittain eli Salpausselän maailmancup. En ole koskaan saanut yhtään pyyntöä kisojen ajaksi (tämä on neljäs talveni täällä), vaikka kaikki lähiseudun majapaikat ovat täynnä tuolloin.
Soarele este galben

inomu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #252 : 30.01.2011, 01:13:17 »
Mäkin liputan CS:n puolesta. Tullut testattuu Espanjassa, Romaniassa ja Israelissa tähän mennessä ja kivoja kokemuksia tullut sitä kautta etenkin kun majoitukset on vaihdelleet hirveistä läävistä keskustassa sijaitseviin kattohuoneistoihin ;D Itseäni harmittaa vain oma käytös, muutun kauhean ujoksi vieraissa nurkissa, mutta jos itse oon host niin sitten puhua pälpätän ja höösään koko ajan. Nuo minusta jätetyt arviot onkin sen takia mukavan ristiriitaisia :D Yhden vieraani kanssa ystävystyttiin todella, meidän elämäntarinat kohtas enemmän kuin erittäin hyvin ja nyt ollaan niin erottomattomia, että kyllä sitäkin kautta voi löytää todellisia ystäviä, vaikka suurin osa jääkin vaan muistoiksi :)

peace

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #253 : 30.01.2011, 13:50:22 »
On toi HospitalityClub toiminnassa myös. Muutaman kerran sitä kautta majoittunut ja ne on hyviä kokemuksia. Ehkä CS on parempi, en ole sen käyttäjä itse vielä ollut...

-vipe

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #254 : 20.02.2011, 22:40:09 »
Ite liityin Couch Surfingiin n. puol vuotta sitten.. Oltiin kaverin kanssa lähdössä ausseihin, ja hän ehdotti majoittautumista hostellien sijasta paikallisten sohvilla. Ajatus ei tuntunut alkuunkaan oudolta. Ensimmäiselle hostille laitettiin viestiä jo pari kuukautta aikasemmin, kun tiedettiin tarkka päivämäärä. Hänen jälkeen kaikille muille hosteille requestit laitettiin päivää pari aikasemmin, koska matkan aikataulu muokkautui fiiliksen mukaan.. Kerran laitettiin pyyntö n. viikkoa aiemmin, mutta silloinkin tulopäivä muuttui. Onneks se sopi sen kertaiselle hostille.. 1,5kk matkan aikana majottauduttiin viiden eri couchsurffilaisen luona. Jotkut kieltämättä olivat hieman outoja, mut mitäs sitten.... Mielestäni matkailussa kuitenkin yksi parhaimmista asioista on, että tutustuu ERILAISIIN ihmisiin, ja oppii ymmärtämään ja avartamaan omaa maailmankatsomustaan. Ylipäätänsä couchsurfingin kautta pääsi näkemään ja kokemaan asioita, joista normaalilla turistilla ei olisi hajuakaan. :) Ite en oo vielä majoittanut ketään luokseni, mutta kunhan saan uuden asuntoni siihen kuntoon, niin aion vaihtaa statuksekseni ''definitely has a couch''. :)

Kaikinpuolin siis suosittelen tätä kokemusta, jos vain yhtään on seikkailunhalua!

inomu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #255 : 07.05.2011, 13:33:21 »
Lainaus käyttäjältä: Jakedj
Hmm..
Oliko teillä koskaan seksisuhteita vieraan/majoittajan kanssa?
Olen vain utelias :)

Täytyy myöntää että hiljattain tuli koettua tämäkin :P Mutta minkäs sille mahtaa jos kemiat kohtaa  :)

Eev

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #256 : 10.05.2011, 07:05:06 »
Nyt huomasin itse, kun olen nyt paria ihmisiä majoittanut, että tuli ketjuviesti. Ymmärrän sen kyllä että lähetetään sama viesti kolmellesadallekuudelle ihmiselle, että saadaan sohvapaikka. Mutta jos tosiaan viestissä lukee vaan, että tullaan tolloin ja tolloin ja kuinka monta meitä saa tulla, niin onko ihan ok että mua ei ehkä kiinnosta heitä majottaa?

adya

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #257 : 10.05.2011, 23:14:23 »
Mä ainakin olen ihan sillä asenteella CS:ssä, että valikoin itse ketä majoitan ja ketä en ihan ilman mitään tunnontuskia. Jos tulee massaviestiä niin vastaan, että tällä kertaa eikä käy sen ja sen syyn takia. Kerron myös, että arvostan enemmän sellaisia pyyntöjä, jotka on kohdistettu suoraan mulle itselleni.

Itse jouduin kerran turvautumaan ns. emergency-sohvaan ja totesin, että sohvasurffailusta saa huomattavasti enemmän irti, jos valkkaa hostiksi / vieraaksi sellaisen tyypin jonka kanssa voisi synkata muutenkin jo profiilin perusteella. On nimittäin hivenen kiusallista pyöriä sellaisen henkilön nurkissa, jonka kanssa ei ole yhtään samalla aaltopituudella...  :-\

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #258 : 11.05.2011, 16:37:49 »
Totta kai jokainen päättää itse ketä majoittaa ja ketä ei, sehän nyt on itsestäänselvä asia! Itse olen kieltäytynyt monestakin, vaikka periaatteessa olisi ollut mahdollista majoittaa.
Soarele este galben

m1tsu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #259 : 12.05.2011, 10:06:10 »
Meillä on ollut nyt 3 yöpyjää, viimesin lähti tiistaina ja oli melkein 2 viikkoa. Aiemmat kaksi oli 2-4 päivää, ja tuntu, että tutustuminen niiden kanssa jäi vähän etäiseksi. Itestä on ehkä kivempaa, jos joku on pidempään, että kerkee tehdäkkin jotain yhdessä ja tutustua enemmän :) Mut kukaan näistä olleista ei laittanut requestia mulle, vaan bongasin viestin foorumilta että etsivät majotusta ja pyysin sitten meille. Jatkossa ajattelin tosin katsoa vähän tarkemmin ketä majoitan. Ei sillä että jo olleissa vieraissa olis jotain vikaa ollut, ihan mukavia kaikki, mut ehkä olis kivempaa majottaa sit semmosia henkilöitä joiden kanssa on vaikka jotain yhteisiä harrastuksia tai tykkää samanlaisesta musiikista tms, no, enemmän yhteisiä asioita ylipäätänsä! Pari kertaa oon joutunut kieltäytymään sohvapyynnöistä kun olis menny jotenkin säätämiseks koko homma tai sitten ei vaan sopinut omaan aikatauluun.

Mut nyt kun on muutama vieras ollut, niin täytyy vähän päivitellä sitä meiän sohvakuvausta ja laittaa siihen tarkemmin asioita tyyliin ostathan omat ruokasi, et me ei joka ilta välttämättä laiteta ruokaa kotona josta voitaisiin sitten tarjota vieraallekkin. Että tietävät sitten jo ennen kuin tulevat. 2 näistä olleista tuntu jotenkin tosi avuttomilta ruokien suhteen, jouduin aina kaupassa käydessä sanoo niille et niin, jos haluut jotain aamupalaa syödäkkin tai päivällä/illalla kun ei olla kotona, niin nyt olis se aika sitten ostaa.. Mä oon kyllä sanonu että voi keittää kahvia, ottaa kaapista mehua jos janottaa ja silleen, ja jos ollaan tehty illalla ruokaa niin kyllä siitä aina vieraallekkin riitti. Mut et noin pääsääntösesti meiän koti ei oo mikään täyshoitohotelli, jossa saa kaiken ilmasiks.. Maksaahan se ruoka meillekkin..! :)

Muuten kyllä ollu ihan positiivisia kokemuksia, mut välillä huomaa että miten erilaisia ihmiset oikeesti onkaan! Jotkut asiat mitkä on itelleen itsestäänselvyyksiä, ei sitä välttämättä jollekkin toiselle oo ollenkaan. Välillä on joutunut puremaan hampaita yhteen kun on ruvennut joku juttu sapettamaan, mutta tietysti eihän sitä itekkään aina muista sanoa joistain jutuista et miten ne meillä kotona tehdään. :P

Mutta kaikinpuolin kivaa hommaa, tää viimesin kaveri kun oli tosiaan melkein 2 viikkoa niin siinä kerkes kyllä tutustua tosi hyvin. Se oli jopa meiän mukana maalla mun vanhempien luona yhden viikonlopun ja nautti hirveesti. Oli ihan kivaa esitellä vähän suomalaista kulttuuria ja kotielämää muuallakin!