maksutonta majoitusta ympäri maailmaa

(Luettu 220668 kertaa)

iinu

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: maksutonta majoitusta ympäri maailmaa
« Vastaus #260 : 17.05.2011, 14:16:04 »
Onko kellään kokemusta asunnonvaihdosta? Esim. homeexchange.com -sivun kautta? Muita sivuvinkkejä? Useinhan nuo sivustot ovat maksullisia, mutta se nyt varsinaisesti ei haittaa, tietää ainakin että ollaan tosissaan liikkeellä. Usein noissa on vain se ongelma, että ihmisten tarjoamat asunnot ovat hulppeita villoja ja meidän... noh, vuokrakaksio :) Haluaako moni Helsinkiin, ihan tuiki tavalliseen kotiin? Asumme kanta-kaupungissa, asuntomme on siisti ja hyvin varusteltu. Mutta kyseessä on HOASin vuokrakämppä, tosin melko uusi ja todella rauhallinen sellainen.

rota

• Aloittelija
    • Profiili
    • Rotan elämää-sarjakuvablogi
« Vastaus #261 : 19.05.2011, 16:40:16 »
Mullakin viime kesänä oli aika hauska hetki, kun sattui tulemaan useampi surfing-pyytö päällekkäin. Mun luona, tilavassa yksiössä, majoitteli sitten yhtä aikaa kaksi ihan mielettömän hienoa virolaista, ja kaksi slovakkia. Tehtiin pitsaa ja pelattiin monopolia ja nukkuminen meni tyylillä sopu sijaa antaa. :) Virolaiset, jotka olivat yöpyneet pari edellistä yötä luonani, päättivät nukkua keittiön lattialla jotta kauemmin matkustaneet slovakit pääsisivät patjoille. Kaikenkaikkiaan kemiat kohtasivat todella hyvin.

Muutenkin koko couchsurfing-systeemistä on vain ja ainoastaa hyvää sanottavaa. Muistaakseni näillä näkymin luonani on yöpynyt 15-19 ihmistä, itse olen surfannut kaksi kertaa. Ekalla surffauskerralla ei mennyt niin mallikkaasti kun host oli unohtanut meidän olemassaolon vaikka olin siitä vielä samana päivänä ilmoittanut... nukuttiin sitten aamuyöhön rappukäytävässä. Mutta jos osaa ottaa lunkisti ja pystyy käsittelemäänvastoinkäymisiä, niin ongelmia ei tule. Muistaa vaan tehdä itsekin kompromisseja ja yrittää edes tulla ihmisten kanssa toimeen.
And she is the flame that rises up, and she is a bird in flight in the night that catches fire, hell is this heaven.

Kipsy

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #262 : 25.05.2011, 07:45:15 »
Muuten kyllä ollu ihan positiivisia kokemuksia, mut välillä huomaa että miten erilaisia ihmiset oikeesti onkaan!

No joo! Minä en ole päästänyt kämppääni ketään ihmistä yli kahteen vuoteen, koska en jaksa isännöidä. Ja jos yöpyisin näiden palveluiden kautta jonkun luona, en kyllä jaksaisi jutella yhtään, ei vain kiinnosta sellainen. Mieluummin luen kirjaa.

Kai nämä ovat jotain uutta Facebookkulttuuria, jota en vain ymmärrä. Miten ihmiset voivatkin olla niin sosiaalisia?

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #263 : 25.05.2011, 12:21:20 »
Kai nämä ovat jotain uutta Facebookkulttuuria, jota en vain ymmärrä. Miten ihmiset voivatkin olla niin sosiaalisia?

Kaantaen voisi kysya, miten epasosiaalinen taytyy olla, jos ei paasta ketaan kotiinsa moneen vuoteen? Kylla ihmiset oli sosiaalisia ennen virtuaalikulttuuriakin; jotkut CS hostit on olleet todella sosiaalisia, ottaneet tyyliin toista vapaapaivan, jotta voi vieda minut sightseeing-kierrokselle- toiset taas antaa avaimet kateen ja niita tuskin nakee koko aikana kunnolla. Ihmisissa on eroja. Minulle kulttuurien vuorovaikutus on matkustamisen ydin, eli nautin siita, etta paasen paikalliskulttuuriin paremmin sisalle ihmisten kautta. Tahan CS ja vastaavat on mita mainioin.
She rides rollercoasters but never screams

helmiäinen

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #264 : 27.05.2011, 21:52:39 »
Onko kellään kokemusta asunnonvaihdosta? Esim. homeexchange.com -sivun kautta? Muita sivuvinkkejä? Useinhan nuo sivustot ovat maksullisia, mutta se nyt varsinaisesti ei haittaa, tietää ainakin että ollaan tosissaan liikkeellä. Usein noissa on vain se ongelma, että ihmisten tarjoamat asunnot ovat hulppeita villoja ja meidän... noh, vuokrakaksio :) Haluaako moni Helsinkiin, ihan tuiki tavalliseen kotiin? Asumme kanta-kaupungissa, asuntomme on siisti ja hyvin varusteltu. Mutta kyseessä on HOASin vuokrakämppä, tosin melko uusi ja todella rauhallinen sellainen.

Ainakin CouchSurfingin Home swap toimii. Vaihtarit ovat olleet todella tyytyväisiä pikkuruiseen vuokrakämppääni Helsingin keskustassa, josta puuttuu mm. TV, leivänpaahdin ja kahvinkeitin. Vaihdossa on tullut kaksio ja kaksi neliötä kaikilla mukavuuksilla.

Heri

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #265 : 04.06.2011, 06:50:57 »
Argh! Kyllä otti päähän! Uusin Mondo (jonka nyt vasta sain luettua) käsitteli yksin matkustamisen hyviä ja huonoja puolia tms. Tosi sekava artikkeli muutenkin, iskeltty jotain random kohteita yhdelle aukeamalle ja punainen lanka vähän niinku katosi. Negatiivisissa asioissa mainittiin, et "sinkkulisä" peritään useissa hotelleissa, mutta "ilmaista majoitusta voi kysellä esim. couchsurfing.com - sivuston kautta".

ILMAISTA MAJOITUSTA! Mä muutuin ihan punaiseksi päästä varpaisiin. Couchsurfingissahan idea on se, että haetaan kaikkea muuta - ilmaisuus nyt on vain sellanen kirsikka siinä valtavassa kakussa. Miten muuten tutustuisi tolleen ihmisiin, pääsisi kokeilemaan paikallisten elämäntapaa, tutustumaan siihen, "inside-juttuihin" jne yhtä hyvin, kuin jonkun ihmisen sohvalla. Vastoinkäymisiä tulee, aina ei henkilökemiat kohtaa, mut kaiken kaikkiaan tähän hommaan lähtee mukaan just tietyntyyppisiä ihmisiä - sosiaalisia ja sellaisia, jotka eivät nipota pikkuasioista. Enkä tarkoita, että surffailusta kieltäytyvät olisivat sulkeutuneita juroja. Joillekin tämä sopii, joillekin ei. Mutta että ILMAISTA majoitusta  >:(

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #266 : 09.06.2011, 01:31:05 »
Mutta että ILMAISTA majoitusta  >:(

Kirjoitit kuitenkin sujuvasti MAKSUTONTA majoitusta -ketjuun. Sitähän se juuri on, mutta hyvä avautuminen.

anssku

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #267 : 12.06.2011, 17:10:05 »
Mielestäni maksuttomuus on myös tärkeä tekijä sohvasurffauskulttuurissa. Ei se mitenkään vähennä idean arvoa, että hehkutetaan myös tuota maksuttomuutta. Totta kai oleellisempaa on just ihmisiin tutustuminen jne. Toisaalta maksuttomuus juuri luo pohjan sille, että ihmisiin on helpompi tutustua aidosti. Esimerkiksi Filippiineillä majoituimme perheeseen ja he olivat meille koko ajan hyvin vieraanvaraisia, mutta maksaessamme yösijasta, raha loi kuitenkin tiettyä kuilua väliimme. Siinä oli pakosti sellainen palvelun tarjoajan ja maksajan välinen suhde. Joskushan sitä voi aidosti tutustua jopa intialaiseen riksakuskiin, mutta vaikeaa ja hyvin harvinaista se on juuri rahan vuoksi, koska se pystyttää sen tietyn muurin ihmisten väliin.

Arawn

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #268 : 12.06.2011, 19:59:42 »
Jos sanotaan ihan suoraan niin minulle CS:n maksuttomuus on todella tärkeä tekijä koko systeemissä. Kyllä, minä haluan matkustella maksamatta hotellimaksuja, jos se on mahdollista. Tiedän, että toiset suhtautuvat asiaan toisin eikä siinä mitään vikaa ole, mutta kun huomioi, että CS:a käyttävät nykyään kymmenet tuhannet ihmiset, kellään on tuskin "oikeutta" päättää siitä, mikä siinä on universaalisti olennaisinta.

Ylläoleva ei tarkoita, että olisin huono vieras tai etten itse majoittaisi väkeä kotonani. Vien aina jotain lahjoja majoittajilleni ja pyrin olemaan niin sosiaalinen kuin ujona ja ekstroverttina suomalaisena kykenen olemaan. Maksuttomuus ei olekaan se tärkein tekijä vaan yksi tärkeistä. Muita ovat paikallisiin tutustuminen, sosiaalisuus (etenkin yksin reissatessa) ja se, että paikallisten kautta selviää paremmin se, mitä paikalla on tarjottavana. Yhtä lailla majoitan sitten väkeä täällä oman näkemykseni puitteissa eli en oikeastaan odota vierailtani muuta kuin peruskohteliaisuutta. Yleensä myös jaan ruokani vieraitteni kanssa (en surffaajana koskaan odota tätä, kyseessä on vain minun tapani toimia emäntänä) ja sallin jääkaapin sisällön vapaan käytön.

Minusta nyt vaan on hemmetin hienoa saada ilmaista majoitusta. Jos se jotakuta nyppii, en voi auttaa.

MariK

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #269 : 30.06.2011, 22:11:42 »
Olen kaksi kertaa ollut CS vieraana. Kerran Roomassa ja kerran Lontoossa.
Toimi loistavasti ja kaiken kukkuraksi olen saanut 2 hyvää ystävää palvelun kautta :)

EdEdEd

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #270 : 18.07.2011, 14:12:28 »
CS on aivan loistava palvelu :) Kerran Berlinissä ja kerran Lontoossa olen käyttänyt heidän palvelujaan.
Kaksi kertaa olen myös itse majoittanut vieraita.

m1tsu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #271 : 21.07.2011, 11:12:07 »
Eilen sattui vähän ikävästi, erään jenkkitytön piti tulla meille cs:n kautta ja oltiin sovittu treffit viideksi. Odoteltiin sitten kolmisen varttia sitä eikä alkanut näkyä eikä kuulua.. Kyseisellä henkilöllä ei ollut "toiminnassa olevaa puhelinta" joten ei voitu ottaa yhteyttä. Menin sitten tsekkaamaan sähköpostini ja siellähän oli 20 minuuttia ennen sovittua tapaamista laitettu viesti, ettei tuukkaan, meneekin jonkun lentokoneessa tapaamansa hepun luokse. Että silleen. Olin kyllä vähän käärmeissäni.

Sillä oli kuitenkin mun ja mieheni molempien puhelinnumerot, että olis voinu soittaa vaikka siitä kaverinsa kännykästä / lentokentältä jostain / tms vähän aikasemmin - sillä oli kuitenkin melkeen 3 tuntia aikaa ilmottaa ennen sovittua tapaamista sen jälkeen kun kone oli laskeutunut.. Kuulemma ei ollut laittanut meidän numeroita ylös mihinkään, joten joutu odottamaan siihen asti että pääs nettiin laittamaan viestin. Itsekin tulin suoraan töistä tapaamispaikalle joten en ollut ollut netin ääressä pitkään aikaan enkä huomannut viestiä vasta kuin melkeen tunti sen lähettämisen jälkeen..

Harmittaa, siis se, ettei voinut ilmottaa ajoissa. Ei mua haittaa, että se menikin muualle, mutta olis nyt hemmetti voinu aikasemmin ilmottaa, vaikka lähettänyt savumerkkejä jos kerta ei kännykkää kykene käyttämään.. :(

Jenninkäinen

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #272 : 21.07.2011, 15:46:15 »
Ollaan kaverin kanssa lähdössä ensi kuussa Lontooseen ja innostuttiin kokeilemaan ekaa kertaa CS:iä.. Ollaan muutamalle laitettu viestiä, mutta tähän mennessä vain yksi on vastannut, että ehkä. Rupeaa pikku hiljaa huolestuttamaan, että ei saadakaan majapaikkaa ja joudutaan turvautumaan viime tipassa törky kalliiseen hostelliin.

No onneksi on vielä aikaa aikaa yrittää etsiä hostia, että turha ruveta hermoilemaan etukäteen. :P Eiköhän tää tästä selviä, suuntaan tai toiseen..

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #273 : 21.07.2011, 16:42:46 »
Kaksi edellistä viestiä kuvaa CS:n negatiivista puolta. Mulle on myös tehty oharit monta kertaa, ei mitään ilmoitusta ettei saavukaan ja olen sen vuoksi sanonut ei jollekin toiselle. Monesti en ole myöskään saanut vastausta omaan pyyntööni, yleensä laitankin pyynnön vain sellaisille joilla on korkea vastausprosentti. Tai sitten olen saanut vastauksen joskus parin viikon päästä kun pyysin yösijaa seuraavalle päivälle ja olen tietysti hankkinut jo toisen yösijan. Ei kaikki tietenkään lue jatkuvasti sähköpostiaan mutta luulisi nyt vaikka viikottain lukevan jos tuollaiseen palveluun on rekisteröitynyt...
Soarele este galben

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #274 : 21.07.2011, 22:24:21 »
ilmaisuus nyt on vain sellanen kirsikka siinä valtavassa kakussa.

Kyllä itsekin näin asian näkisin. Itselläni oli syynä liittyä juurikin se että saisi jonkun insiderin joka tietää mestat ja systeemit. Myös jos jotain hostia miettis niin sellainen jolla intressit olis samoja. Mutta ei itselläni kyllä kestäisi mennä tyhjin käsin toisen kotiin vaan jotain pitäis olla viemistä. Taikka ostaa kimpassa ruuat etc.

Jotenkin hirveä hyväksikäytön maku tulee kun lukee näitä CS tarinoita välillä. Ajattelis kuitenkin että se alkuperäinen idea on se että ihmiset oppii jotain muilta ja saadaan kylttyyrvaihtoa. Vai siis mitä  ???

m1tsu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #275 : 22.07.2011, 09:41:14 »
Jotenkin hirveä hyväksikäytön maku tulee kun lukee näitä CS tarinoita välillä. Ajattelis kuitenkin että se alkuperäinen idea on se että ihmiset oppii jotain muilta ja saadaan kylttyyrvaihtoa. Vai siis mitä  ???

Jotkut on kuitenkin vaan sen ilmasen majotuksen perään.. Et ei paljoa kiinnosta hosti ja siihen tutustuminen, kunhan saa ilmasen yösijan vaan. Mun mielestä se on vähän inhottavaa. Tai siis silleen, meet kuitenkin jonkun tyypin kotiin, joku kiltisti tarjoaa sulle yösijan eikä sit ees viitti vaihtaa muutaku pakolliset sanat ja sit on suurinpiirtein kiittämätön että eiks täällä ookkaan täyshoitoa. :( Meillä kaikki yöpyneet ovat olleet onneks ihan mukavia ja ollaan tultu ihan ookoosti juttuun, koitettu myös tehdä yhdessä jotain jos ollaan vaan keretty.

Curtis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #276 : 25.08.2011, 11:41:29 »

tane

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #277 : 25.08.2011, 12:41:06 »
Taitaa, ehkä, kenties.

Aiheesta tuli tiedote pari päivää sitten, siinä luki mm. seuraavaa:
"First, I want to assure you that CouchSurfing is as committed as ever to its mission and vision. As proof of that, everything that is currently part of CouchSurfing will remain open to everyone and free to use. We are not going to charge people to host and surf, and we are not going to start running annoying ads on top of every page."
"That said, we are also preparing for the day when we need to find a way to make money. We’ll need to find a way to do this without charging people to host and surf."

Älä kysy miksi sitä rahaa on pakko tehdä. CS on kuitenkin aina ollut selkeästi kaupallisempi (ja monin tavoin amerikkalaisempi) kuin HC tai muut varhaisemmat vastaavat, joten ajan kysymys tämä on vain ollut.

matkajanne

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #278 : 13.09.2011, 15:52:16 »
Onko kellään kokemusta asunnonvaihdosta? Esim. homeexchange.com -sivun kautta? Muita sivuvinkkejä? Useinhan nuo sivustot ovat maksullisia, mutta se nyt varsinaisesti ei haittaa, tietää ainakin että ollaan tosissaan liikkeellä.

Ainakin mulle on tullut tutuksi http://www.wimdu.fi, voit siis vuokrata sinne oman asuntosi samalla kun vuokraat ulkomailta toisen asunnon. Ei kyllä oo ihan sama juttu kuin Home-exchange, mutta kuitenkin...

Katusoittaja

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #279 : 29.09.2011, 17:58:32 »
Nythän jos ei enään halua tukea CS:sää, niin monet ainakin täällä hollannis
on siirtyny http://www.bewelcome.org/ sivustolle.
Pitäis varmaan kohta itsekin.