maksutonta majoitusta ympäri maailmaa

(Luettu 220666 kertaa)

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: maksutonta majoitusta ympäri maailmaa
« Vastaus #320 : 13.12.2013, 13:28:42 »
Olen monesti ostanut jotain take-away sapuskaa yhteiseksi, jotkut ovat mun luona kokanneet mulle, tai tiskanneet. Moni myös tuo jotain tuliaisia, mutta en suosittele mitään syömistä viemään (mulla kun on ruokarajoitteita niin aika harvoin olen voinut itse niistä tuliaisista nauttia). Ei tästä mitään sääntöä ole, mutta hyviin tapoihin kuuluu jollain tavalla "korvata" vieraanvaraisuus. Itse aina ilmoitan ettei kannata mitään syötävää varata mulle, tuon omat ruokani.
Joidenkin luokse voi jäädä päiväksi hostin lähtiessä töihin, ja antavat avaimen, jotkut taas haluavat surffaajan poistuvan. Tämän kyllä pitäisi lukea profiilissa jos haluaa poistuvan päiväksi! Itse kuulun niihin jotka antavat surffaajan jäädä, ja annan avaimenkin. Jos haluat jäädä päiväksi, kannattaa kysyä miten se hosti haluaa toimia.
Soarele este galben

Henu_1

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #321 : 15.12.2013, 12:22:35 »
Olen monesti ostanut jotain take-away sapuskaa yhteiseksi, jotkut ovat mun luona kokanneet mulle, tai tiskanneet. Moni myös tuo jotain tuliaisia, mutta en suosittele mitään syömistä viemään (mulla kun on ruokarajoitteita niin aika harvoin olen voinut itse niistä tuliaisista nauttia). Ei tästä mitään sääntöä ole, mutta hyviin tapoihin kuuluu jollain tavalla "korvata" vieraanvaraisuus. Itse aina ilmoitan ettei kannata mitään syötävää varata mulle, tuon omat ruokani.
Joidenkin luokse voi jäädä päiväksi hostin lähtiessä töihin, ja antavat avaimen, jotkut taas haluavat surffaajan poistuvan. Tämän kyllä pitäisi lukea profiilissa jos haluaa poistuvan päiväksi! Itse kuulun niihin jotka antavat surffaajan jäädä, ja annan avaimenkin. Jos haluat jäädä päiväksi, kannattaa kysyä miten se hosti haluaa toimia.

Okei.

Hyvä tietää! :) Pitääkin kysellä hostilta.

Henu_1

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #322 : 02.05.2014, 10:29:36 »
Viime viikolla tuli sitten korkattua ensimmäistä kertaa tämä hostiminen. Ensimmäisellä kerralla tuli mies Venäjältä polkupyörällä yhdeksi yöksi. Juteltiin, syötiin ja katseltiin vähä telkkua.  Seuraavana aamuna hän lähtikin jo pois. Toisella kertaa (keskiviikkona) kävin hakemassa lentokentältä Saksalaisen naisen ja myöhemmin päivällä haettiin yhdessä hänen kaverinsa rautatieasemalta. Vietettiin vappua yhdessä muutaman minun kaverin kanssa ja eilen myös hengailtiin porukalla. Myöhemmin illalla kaksi Venäläistä saapui pyörällä tänne. Oli kyllä hieman ahtaat tunnelmat kun 4 ihmistä majottautuu 38 neliön kaksioon  ;D Onneksi jokaiselle löytyi kuitenkin paikka missä nukkua.

On tää jännää kun huomaa miten erilaisia tapoja ihmisillä on. 1) Suomessahan tiskataan tiskiharjalla > Saksalaiset ja Venäläiset eivät edes tienneet melkein mitä tiskiharjalla pitäisi tehdä vaan he tiskasivat rätillä ja käsillä  :o Selitin siinä sitten, että täällä käytetään tiskiharjaa. Kuulma he käyttävät sellaista pesusieneä? Pitää ilmeisesti jatkoa varten ostaa semmonen kapistus tänne nii tietää muut surffaajat sit mitä pitää tehdä  ::)

Kyllä tää hostiminen antaa paljon piristystä arkeen, kun eri kieliä kuuluu joka puolelta. Huomaa kyllä kun eri kulttuurit tulevat vastaan > Eilen juteltiin ruokapöydässä Venäjä vs Ukraina kriisistä. Siihen ku oltas lyöty pullo vodkaa pöytää niin ois kyl tilanne ollu aika jännä :D Hyvin kuitenkin selvittiin täällä eilen.

Mites muuten muut, oletteko hakeneet surffareita lentokentiltä, rautatieasemilta, bussiasemilta? Täällä tuo lentokenttä on alle 2km päässä niin ei ollut mikään vaiva hakea surffaajaa tänne kämpille. Arvostivat kovasti sitä että lupauduin hakemaan heidät kentältä ja rautatieasemalta. Myös välillä tarjosin heille kahvia/syömistä kun käytiin porukalla ulkona.

Noh nyt pesemään petivaatteita uusille surffareille.

Henu_1

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #323 : 02.05.2014, 23:32:28 »
On se jännää miten sitä ihminen luo ennakkokuvia päässään. Venäläinen tyttö lähetti viestiä, että tulee kaverinsa kanssa vierailemaan Lappeenrantaan. No tietenkin odotin että sieltä tulee toinen naispuolinen. Totuus oli kuitenkin että tämä kaveri olikin hänen poikaystävänsä  ???

No ei siinä sillain mitään mutta vähän kismittää ettei suoraan voitu sanoa, että se on poikaystävä eikä kaveri. (Kyllä se poikaystävä on ku ne tuol jotain äske pussaili)  ::)

Edit:

Mikä oliskaan parempi tapa herätä aamulla, kun panon tuoksu leijjailee kämpässä -.-  Go Russia Go!
« Viimeksi muokattu: 03.05.2014, 11:41:06 kirjoittanut Henu_1 »

Pöllönen

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #324 : 01.06.2014, 20:34:35 »
Heipprallaa!

Ajattelinpas tiedustella, että onko teillä minkälaista kokemusta sohvasurffauksesta Portugalissa? Lähinnä Lissabonin, Sintran ja Cascaisin alueella. Meiningissä oliis lähteä loka-marraskuun vaihteessa noin 3-4 viikoksi lomalleja matkabudjetti on niin niukka, että osan aikaa mielellään kokeilisin sohvasurffausta. Eli jos joku osaa vinkata jonkun kivan sohvasurffauspaikan niin kertokkee ihmeessä!

- petrapöllönen

ALehto

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #325 : 05.06.2014, 00:12:49 »
Parin yrityksen perusteella samaa iberia-paskaa/(Etelä-Eurooppa?) Espanjan kanssa, jos olet tyttö niin löydät kyllä paikan, jos olet jätkä niin turha kuvitellakaan. Wonder why..? ::)

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #326 : 05.06.2014, 16:14:55 »
Pitaa alkaa hostaamaan kanssa jos jaan Lappeenrantaa asustelemaan. vahan pelottaa etta Tuore Vaimo tylsistyy elamaan koska ei ole oikein juttukavereita. oma kaveripiirini ei kovin hyvin hallitse tuota lontoon murretta. couch surfingin kautta saisi aina uuden juttukaverin yoksi tai pariksi :)

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #327 : 05.06.2014, 18:39:00 »
Olen itse käyttänyt vaivaa profiilini laatimiseen ja olen lopputulokseen tyytyväinen. Kerron siinä ystävällisesti, mitä odotan vierailta ja mitä voin tarjota heille - ja mitä en. Toivon, että vieraat ovat kuin kotonaan ja mielellään aika omatoimisia; keittiötä voi vapaasti käyttää ja minulle ei tarvitse kokata. En jaksa lähteä illalla ulos bilettämään, mutta autan kaikessa missä voin, ja niin edelleen.

Majoitan vain sellaisia surffaajia, joista selvästi näkee että he ovat kiinnostuneita Suomesta ja tulevat tänne tutustumaan maahan. Oman kokemukseni mukaan venäläisissä on paljon sellaisia, jotka haluavat vain ilmaisen majoituksen (esim. läpikulkumatkalla Ruotsiin).

Vaikka en "matkaoppaana" toimikaan, kerron Suomesta niin paljon kuin osaan. Todella hyviä kokemuksia on kertynyt ja olen tavannut todella mukavia ihmisiä! Suosittelen lämpimästi, mutta omat rajat kannattaa määritellä ja kommunikoida ne selkeästi.

Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

Tonza24

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #328 : 03.07.2014, 16:40:03 »
Olen lähdössä Italiaa kiertelemään kaverini kanssa tämän kuun lopussa ja minulla on aika pieni budjetti joten mitä suosittelisitte yöpymisvaihtoehdoksi?
Löysin nämä sivut "sohvasuffauksesta":
https://www.couchsurfing.org/
http://www.hospitalityclub.org/

onko kokemuksia kenelläkään?

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #329 : 03.07.2014, 17:27:54 »
Olen lähdössä Italiaa kiertelemään kaverini kanssa tämän kuun lopussa ja minulla on aika pieni budjetti joten mitä suosittelisitte yöpymisvaihtoehdoksi?
Löysin nämä sivut "sohvasuffauksesta":
https://www.couchsurfing.org/
http://www.hospitalityclub.org/

onko kokemuksia kenelläkään?

Taitavat aika lailla kaikki tämän ketjun kokemuksista olla juuri ko. sivustojen mahdollistamia. Couchsurfing noista kai yhä suositumpi. Itse en ole ollut aktiivinen enää moneen vuoteen, joten kokemukset pelkkää ilmaista majoitusta etsivistä ryssistä ovat olemattomat. Ihmeellisiä matkasuunnitelmia ja elämänkohtaloita on tullut kyllä vastaan - pitänee aloittaa sohvasurffailu taas uudestaan joskus sitten, kun on vähemmän lapsellinen.
"vaan minä lähden, on mulle se vahva ja vaativa pakko"

Wuuki

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #330 : 20.11.2014, 13:22:18 »
Oon ollu sohvasurffaaja vuodesta 2008 ja sillä on aina menty maailmalla, oltu yötä interraililla ja tavattu paikallisia, käyty keikoilla yhdessä ja sen sellaista. Olen hostannut ihmisiä täällä Suomessa sekä Budapestissä, missä asuin kesän. Siellä oli tosi mukava yhteisö ja paljon bileitä ja tapahtumia joissa tapasi paikallisia sekä muita ulkkareita.
Suosittelen kyllä lämpimästi niin hostaamista kuin surffaamista.

Uutena käyttäjänä on se juttu että kannatta hommata profiiliin referenssejä että olet luotettavampi vieras, käy vaikka Suomessa miiteissä tai bileissä jossain isossa kaupungissa tapaamassa jengiä että jos saisit uusia tuttavuuksia jotka voivat kirjoittaa susta sinne. Tai jos joku kaveri ennestään käyttää couchsurfingia niin pyydä palaute!

Itse en hostaisi ketään jolla ei ole yhtään referenssiä eikä kaveria ja sohvapyynnöt ovat massaviestejä, eli sama lähetetty kaikille.
Panosta siis profiiliin ja sohvapyyntöön!

Hyviä surffailuja kaikille! :)
Maailmanmatkaaja, haaveilee kodista Kanadassa, Vancouverin saarella :)

Annimaa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #331 : 25.12.2014, 16:55:57 »
Muutin Vantaalle. Alkoi tulla jatkuvasti hostaus pyyntöjä. Otin Puolaisia luokseni. Toiset kommentoivat minun olleen mukava ja keksineen kaikkea kivaa, mutta olivat järkyttyneitä, kun asuin niin kaukana Helsingistä.... En missään vaiheessa ole väittänyt profiilissani asuvani Helsingissä vaan Vantaalla ja kaverit eivät tiedostaneet että Tikkurila on 5km päässä kotoani mistä löytyy juna-asema. Eikä kentällekään ole täällä, kuin 10km, mutta Helsinkiin onkin sitten enemmän matkaa.

Heidän kommentinsa karkotti kaikki hostauksen pyyteliät, mutta ei oikeasti haittaa. Niitä tuli aiemmin ihan hirveästi. Nyt olen saanut vuoden sisällä yhden.

Mervi

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #332 : 06.01.2015, 16:44:31 »
Asun myös Vantaalla ja olen koittanut profiilissani mahdollisimman selvästi kertoa etäisyyksistä. Matka-aika julkisilla Helsingin keskustasta ja lentokentältä on kerrottu. Tällä olen halunnut välttää aiheesta tulevan nurinan.

Päivitin profiilini kuukausi sitten ja pyyntöjä alkoi sadella paljon entistä enemmän. Liekö syynä muutokset profiilissa vai lomakausi. Suurin osa pyynnöistä on yhden yön pyyntöjä lentojen välissä eli Helsinki on vain välietappi. Tästä näkökulmasta Vantaakin voi siis olla haluttu majapaikka.

Suosittelen muitakin vilkaisemaan CS-profiiliaan. Sivusto uudistui jossain vaiheessa ja ainakin mun profiilissa oli tietoja miten sattuu (uudessa profiilipohjassa on enemmän kysymyskohtia).