halvalla etelä-amerikkaan

(Luettu 65184 kertaa)

ituxi

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: halvalla etelä-amerikkaan
« Vastaus #160 : 12.05.2015, 05:01:05 »
Niin, tosin Norwegian on myös aina (tekemäni kaksi matkaa) kysynyt maastapoistumislippua Yhdysvalloista, kun olen Helsingistä matkustanut Oslon tai Kööpenhaminan kautta sinne Fort Lauderdaleen yhdensuuntaisella lipulla. Mutta ei suinkaan lähtöselvityksessä vaan siinä lähtöportilla Helsingissä (ekalla kerralla vielä kuuluttivat nimellä). Oli molemmilla kerroilla jonkinlainen lippupaperi esittää, en tiedä sitten olisiko stopannut matka jos mitään paperia ei olisi ollut. USA:n viranomaiset eivät minulta ole mitään lappuja maahan tullessa koskaan kyselleet, pari sanaa vain heidän kanssaan olen aina vaihtanut kertoen kuinka kauan ja missä  aion siellä olla ennen kuin jatkan Etelä-Amerikkaan.

Ja tuosta Spritistä, päinvastainen yhdensuuntainen matka Bogotasta Fort Lauderdaleen ei mitään kysytty. Eli silloin  löysempi jopa mitä Norwegian joka vaatii tiettyjä ennakkotietoja kun mennään Yhdysvaltoihin. Muistaakseni Spirit ei silloin kysynyt edes sitä ESTA:n voimassaoloa.

Eli voi olla toki että asioihin vaikuttaa kuun ja tähtien asentojen lisäksi millä päällä yrityksen työntekijä on. Toki olen huomannut, että heillä on jonkinlaiset toimintatavat kai ohjeistettuna riippuen siitä minkä maan passi on matkustajalla ja minne ollaan menossa.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #161 : 12.05.2015, 10:47:46 »
Niin, tosin Norwegian on myös aina (tekemäni kaksi matkaa) kysynyt maastapoistumislippua Yhdysvalloista, kun olen Helsingistä matkustanut Oslon tai Kööpenhaminan kautta sinne Fort Lauderdaleen yhdensuuntaisella lipulla. Mutta ei suinkaan lähtöselvityksessä vaan siinä lähtöportilla Helsingissä (ekalla kerralla vielä kuuluttivat nimellä). Oli molemmilla kerroilla jonkinlainen lippupaperi esittää, en tiedä sitten olisiko stopannut matka jos mitään paperia ei olisi ollut. USA:n viranomaiset eivät minulta ole mitään lappuja maahan tullessa koskaan kyselleet, pari sanaa vain heidän kanssaan olen aina vaihtanut kertoen kuinka kauan ja missä  aion siellä olla ennen kuin jatkan Etelä-Amerikkaan.

USA:han matkustaessa voi aika turvallisesti olettaa, että lentoyhtiö kysyy maastapoistumislippua, jos matkustaaa ESTA:n ja VWP:n nojalla eikä se yhtiön omissa järjestelmissä esimerkiksi paluulippuna näy. Siellä on ihan kohtalaisen iso sakkomaksu lentoyhtiölle, jos kuljettavat maahan jonkun jonka maahantuloedellytykset eivät täyty. Lisäksi USA:n Visa Waiver Program on vielä siitä selkeä, että on vielä tarkkaan määritelty minkälaisen ja minkä yhtiön poistumislippu pitää olla. Eli mikään bussilippu naapurimaahan ei siellä käy. Rajalla kyselevät harvemmin mitään paperitodisteita, koska luottavat että lentoyhtiöt tekevät sakkojen pelossa hommansa.

Monet muut maat esimerkiksi Etelä-Amerikassa ovat paljon epämääräisempiä tuon kanssa, mutta lentoyhtiöillä on käytössään tietokanta, mistä vaatimukset löytyvät. Melkein voisi arvioida, että mitä "kehittyneemmän" maan lentoyhtiö on, sitä todennäköisemmin kysyy, jos kannasta löytyy vaatimus. Amerikkalaiset yhtiöt lienevät tarkkoja senkin takia, että heidän kotimaansa on aika tarkka.

Ja jos lensit USA:n ulkopuolelta USA:han, niin varmasti jouduit antamaan Spiritille samat ennakkotiedot kuin Norwegianillekin, koska USA:n viranomaiset käyvät läpi saapuneiden lentojen matkustajaluettelot automaattisesti, ja eivät anna lentolupaa, jos siellä on joku josta ennakkotiedot puuttuvat. ESTA:n olemassaolon lentoyhtiöt näkevät sähköisesti, joten sitä ei tarvitse kysellä.

servechilled

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #162 : 16.06.2017, 11:58:32 »
Nostetaanpa tätä... Olen etsimässä lentoja Brasiliaan / Argentiinaan / Chileen syys-marraskuulle 2017 (matkasuunnitelma aika avoin - mikä tahansa noista maista siis käy rundin aloitus- / lopetuspaikaksi).

Onko pallisten lentoguruilla kurantteja vinkkejä edullisten lippujen löytämiseen - siis jotain halvempaa kuin 1000e meno-paluu? Joku open jaw olisi paras vaihtoehto.

Aika hiljaista on ollut E-Amerikan tarjousten osalta pitkään... Joku hämärä muistikuva minulla olisi että joku eurooppalainen halpis lentäisi edullisesti tuohon suuntaan, olikohan Espanjasta / Portugalista?

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #163 : 16.06.2017, 14:20:26 »
Olen aiemmin lentänyt halvalla samalla tavalla pariin kertaan, jonka jo aiemmin esitin, eli jollain halpalentoyhtiöllä (WOW, Norwegian) Jenkkeihin, ja sieltä matka jatkuu esim. Spiritillä. Asun itse Köpiksessä, ja täältä pääsee alle 200 eurolla Yhdysvaltoihin, mistä taas pääsee reilulla sadalla eurolla eri paikkoihin Väli-Amerikassa ja myös esim. Kolumbiassa, mutta ainakin Argentiinaan taitaa olla ihan pirun kallis lentää. Lensin sinne aikoinaan 700 euroa yhdensuuntaisella lennolla. Brasseihin pääsee ainakin täältä köpiksestä reilu 600 eurolla ees-taas, mutta maksaahan se vähän lentää tänne. Ne on Turkish Airlinesilla, vaihto Istanbulissa (todella käytännöllistä...).
« Viimeksi muokattu: 16.06.2017, 14:24:01 kirjoittanut AnniinaH »
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.