Lille

(Luettu 4444 kertaa)

*Maria*

• Himoreissaaja
    • Profiili
Lille
« : 29.11.2005, 11:57:12 »
Paljon olen hyvää kuullut tästä kaupungista ja kauheesti on kehotettu siellä käymään. Joulun jälkeen ajattelinkin, että voisi poiketa... Eli mitä kannattaa käydä katsomassa ja mitä kivaa kaupungissa oikein on?

Meghara

• Himoreissaaja
    • Profiili
Lille
« Vastaus #1 : 29.11.2005, 23:59:18 »
Pelkästään lillen kaduilla käyskentely on jo nähtävyys sinänsä, eli eksyä kannattaa. Löysin sieltä sattumalta aivan älyttömän ihastuttavan kahvila-kuppilan, joka sijaitsee eräällä pikkukadulla hieman syrjässä teatterin lähellä. (en ole varma olisiko siellä useampikin teatteri, sillä tämä ei ollut kauhean suuri. Tien nimi on rue de la vieille comédie ja paikan nimi on tudor inn. Tuhottoman kallis kahvi mutta uskomattoman mielenkiintoinen paikka. Käy ehdottomasti myös vessassa siellä, sijaitsee aivan ylimmässä kerroksessa jolloin portaikosta näet kaikki eri kerrokset ja ihastuttavat pikku sopet..!
Meidän tulee elää, ei pelkästään olla olemassa-
~Plutarkhos (46-120) Moralia: the education of children n.95 jKr~

Päivi

• Tosireissaaja
    • Profiili
Lille
« Vastaus #2 : 02.12.2005, 23:28:33 »
Citadelle, Citadellen puistot ja eläintarha ovat loistavaa käpeksintäaluetta. Siellä voi bongailla myös muukalaislegioonan autoja, sillä linnoituksella on legioonan varuskunta.

Palais des Beaux-Artsia ovat myös kaikki kehuneet, itse en sinne valitettavasti visiitilläni ehtinyt. Suosittelen samaa kuin Megharakin, kävelyä ja pällistelyä. Kivoja kuppiloita, toreja ja kauppoja riittää.

Liazz

• Himoreissaaja
    • Profiili
Lille
« Vastaus #3 : 03.12.2005, 17:12:30 »
Käymisen arvoinen on myös Factory Design-niminen sisustus- yms. krääsäliike keskustassa, todella (tai ainakin mun mielestä) kiva putiikki täynnä kaikkea kivaa ja persoonallista! Niillä on muistaakseni 2 liikettä keskustassa, mutta toinen on useammassa kerroksessa kun taas toinen on ihan muutaman neliön kokonen putiikki.
Löytyypi kadulta nimeltä rue Esquermoise
pen to everything happy and sad
Seeing the good when it's all going bad
Seeing the sun when I can't really see
Hoping the sun will at least look at me

Lyra

• Aloittelija
    • Profiili
Lille
« Vastaus #4 : 14.12.2005, 20:56:15 »
Jopa yhden päivän Lillessä viettäneenä voin liittyä kannattamaan kaupungilla ympäriinsä kiertelyä, mukavan oloinen paikka. Eläintarhasta pitää sen verran mainita että se on ilmeisesti ilmainen (minkä kuulin tuttavaltani sen jälkeen kun olin jo käynyt siellä eli tästä ei oman käden kokemusta...).

La Cathédrale Notre Dame de la Treille oli hieno. Tuolla seudulla matkatessa katedraaleja riittää kyllästymiseen asti mutta tuo jäi mieleen onnistuneena yhdistelmänä vanhaa ja uutta.

skugga

• Vieras
Vs: Lille
« Vastaus #5 : 18.04.2010, 10:12:15 »
Olisko kenelläkään tuoretta tietoa Lillen krääsäkaupoista, kirppareista, kahviloista yms. kiinnostavasta? Suositteletko kaupunkia?

Alaska

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 25.04.2010, 13:45:04 »
Minusta Lille oli enemmän sellainen ihan kiva läpikulkupaikka, vaikka vietinkin siellä viikon. Hauskin kokemus oli sirkus, joka oli silloin kaupungissa. Lisäksi ilmainen eläintarha ja symppikset renkaissa keinuvat simpanssit :)
Paljon oli enemmän ja vähemmän kalliita kahviloita. Ruokaan olin vähän pettynyt, mut ehkä vain valikoimme väärät ravintolat. Muistaakseni siellä oli sellainen ravintola nimeltä Le Fromage, jossa juuston käry tuli kadulle asti, mut siellä kannattaa käydä vaikka pyykkipoika nokassa :)

Roger1994

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 20.05.2012, 21:02:27 »
Eilen kävin Lillessä, ihan mukava paikka, erittäin kaunis... Hieman yllätyksenä tuli, että Lille on Charles de Gaullen syntämäpaikka. Hänen syntymäkodistaan on tehty museo, johon voi tutustua n. tunnin mittaisen hyvän audio guiden avulla. Samalla voi tsekata myös Anna Frank näyttelyn, joka on tosin ranskaksi.

Lillestä jäi muuten mieleen loistavat katusoittajat, hyvät kaupat ja melko monimutkaiset kadut. Karttaa oli lähes mahdoton löytää muualta kuin turisti-infosta, joten suosittelen ihan ensimmäiseksi käymään siellä.

Pikkuisen enemmän tietoa, sekä kuvia löytyy myös eilisestä blogikirjoituksestani
http://halpatyovoimaabelgiaan.blogspot.com/2012/05/lille.html

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 21.05.2012, 17:30:03 »
Kiva kaupunki, josta mukava tehdä päiväreissuja ympäristöön. Itse kaupunki on aikas suuri ja ei sinällään tehnyt vaikutusta. Hyvä safkaa ja kiva kävellä.
Itse kolusimme autolla rannikkoa ja paljon siellä on mm. sodan aikaista nähtävää. Hyviä kalaravintoloita rannat täynnä.
Lähistöltä löytyy myös Englantilaisten rikkaiden lomakaupunkeja ja kamalia lomahelvettejä.
Asuimme varsin persoonallisessa B&B majoituksessa. Jos haluaa omatekoista leipää ja hilloa aamulla, omistajan koiran aamulla herättämään ja miljöön joka muistuttaa kumitustaloa, niin voin kaivaa nimen jotain esille :))