Kirjoittaja Aihe: argentiinalainen tee  (Luettu 2889 kertaa)

Anonymous

• Vieras
argentiinalainen tee
« : Elokuu 29, 2004, 13:29:36 »
mikä sen nimi nyt onkaan? no joku kansallis juoma argentiinassa tietääkö joku saako sitä suomesta? saako ylipäätään tuoda suomeen?

Markus

• Himoreissaaja
    • Profiili
argentiinalainen tee
« Vastaus #1 : Elokuu 29, 2004, 15:05:11 »
Tarkoitat ilmeisesti juomaa nimeltä Mate. Saa tuoda suomeen, mutta en tiedä myydäänkö missään.

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
argentiinalainen tee
« Vastaus #2 : Elokuu 29, 2004, 15:13:20 »
Ainakin Ruohonjuuresta (makasiineilla) ja muistaakseni myös Tähdestä (sörkässä) ja Rauhanasemalta (pasilassa) saa Simon Levelt luomuteetä, sarjaan kuuluu myös mate. Näin siis Helsingissä, luulisin että näitä löytyy muistakin kaupungista ainakin ekokaupoista.

Anonymous

• Vieras
argentiinalainen tee
« Vastaus #3 : Elokuu 29, 2004, 15:26:10 »
juu just matea meinasin. kiitos vastauksista.

Anonymous

• Vieras
argentiinalainen tee
« Vastaus #4 : Elokuu 29, 2004, 20:43:11 »
tietääkö kukaan saisko mistään mikkelin läheltä?

t.u.f.k.a.f.

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
argentiinalainen tee
« Vastaus #5 : Elokuu 29, 2004, 20:56:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
tietääkö kukaan saisko mistään mikkelin läheltä?

Jaa a.. Googlella löytyi yksi mahdollisuus josta kannattaisi varmaan kysellä: Ekokahvila, Maaherrankatu 32. Sieltä osannevat ainakin neuvoa lisää.. Juhhuuu.. Google rocks!

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
argentiinalainen tee
« Vastaus #6 : Elokuu 30, 2004, 00:10:16 »
Mikkelin ekokahvila harrastaa lähinnä teosofiaa ja elävää ravintoa. En pitäisi sitä kovin todennäköisenä paikkana. Ehkä kauppahallissa toimivasta kehitysmaakaupasta kannattaisi kysäistä.

Helsingissä ostan mateeni Hakaniemen kauppahallissa sijaitsevasta Parhialan siirtomaatavaraliikkeestä. Sieltä saa irtomyyntinä sekä mustaa että vihreää mateeta eikä niitä Simon Léveltin tapaan ole pakattu yksittäisiin teepusseihin. Myös Töölössä (Runeberginkatu) Pähkinänsärkijä-liikkeessä mateeta on välillä saatavilla.

Tampereella mateeta myy ainakin Punnitse ja säästä ja Turussakin olen sitä muistaakseni kauppahallissa nähnyt.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

etelän hetelmä

• Vieras
Chimichurri
« Vastaus #7 : Elokuu 30, 2004, 18:00:46 »
Entäs sitten argentiinalainen mauste, Chimichurri? Löytyykö Helsingistä/pääkaupunkiseudulta jostakin sitä? Olen etsinyt vaikka mistä, mutta niiiiin hyvin varustettua kauppaa on vaikea löytää...ellei sitten tiedä?

t.u.f.k.a.f.

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Re: Chimichurri
« Vastaus #8 : Elokuu 30, 2004, 22:22:37 »
Lainaus käyttäjältä: "etelän hetelmä"
Entäs sitten argentiinalainen mauste, Chimichurri? Löytyykö Helsingistä/pääkaupunkiseudulta jostakin sitä? Olen etsinyt vaikka mistä, mutta niiiiin hyvin varustettua kauppaa on vaikea löytää...ellei sitten tiedä?

Chimichurri mauste? Jaa a.. Nettikin on kyllä pullollaan ohjeita miten tehdään chimichurria (salsaa/kastiketta/what ever), mutta en löytänyt googlellakaan kuin tasan kaksi epämääräistä mainintaa moisesta mausteesta (ilmeisesti joku mausteseos?), kun pelkällä chimichurri-hakusanalla löytyy kuitenkin yli 18 000! :shock:

Niin ja jos kyse todellakin oli chimichurri-salsasta, niin eipä tuota kannattane valmiina ostaa, kun näin helpon reseptin:

1 1/4 dl oliiviöljyä
1/2 dl punaviinietikkaa
1 1/2 dl hienonnettua sipulia
1 valkosipulin kynsi puristettuna
1 tl oreganoa
1/2 tl cayannepippuria
1 tl suolaa
mustapippuria

Anna "tekeytyä" muutama tunti.

Pystynee jo avuttomampikin kotikokki pyöräyttämään.

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
argentiinalainen tee
« Vastaus #9 : Elokuu 30, 2004, 23:11:57 »
Chimichurrista ei näkynyt mitään löytyvän, mutta noin yleisesti ruoka-asioista kiinnostuneelle löytyy huima määrä tietoa Raholan syötävistä sanoista: http://www.ruokasanastot.net/

Suosittelen.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

etelän hetelmä

• Vieras
« Vastaus #10 : Elokuu 31, 2004, 18:35:05 »
Lainaus käyttäjältä: "~)))D"
Chimichurri mauste? Jaa a.. Nettikin on kyllä pullollaan ohjeita miten tehdään chimichurria (salsaa/kastiketta/what ever), mutta en löytänyt googlellakaan kuin tasan kaksi epämääräistä mainintaa moisesta mausteesta (ilmeisesti joku mausteseos?), kun pelkällä chimichurri-hakusanalla löytyy kuitenkin yli 18 000! :shock:

Niin ja jos kyse todellakin oli chimichurri-salsasta, niin eipä tuota kannattane valmiina ostaa, kun näin helpon reseptin:[/i]

Pystynee jo avuttomampikin kotikokki pyöräyttämään.

Kiitokset reseptistä. Mutta okei, jos koville ottaa niin sanotaan sitten salsa/kastike/what ever.

En tiedä tuleeko yllätyksenä, mutta löysin kyllä itsekin ohjeita netin pullotuksen seasta. Olen chimiä tehnytkin, vaikka avuttomampi kokki olenkin, kuten jo arvasitkin. Lähinnä kysymykseni kuitenkin koski, että saako Helsingistä/pääkaupunkiseudulta _ostettua_ kyseistä salsaa/kastiketta/what everiä. Tai vaikka mausteseosta, sitä nimittäin on olemassa "lisää vain vesi" -periaatteella. Ja tässä kohdassa "vesi" ei tarkoita että pitäisi lisätä vettä, vaan että "lisää vain öljy ja etikka".

Tuohon ohjeeseen lisäyksenä, itse laitoin tuoretta persiljaa sekaan, teki hyvän säväyksen.

t.u.f.k.a.f.

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : Elokuu 31, 2004, 23:28:50 »
Lainaus käyttäjältä: "etelän hetelmä"
Kiitokset reseptistä. Mutta okei, jos koville ottaa niin sanotaan sitten salsa/kastike/what ever.

En tiedä tuleeko yllätyksenä, mutta löysin kyllä itsekin ohjeita netin pullotuksen seasta. Olen chimiä tehnytkin, vaikka avuttomampi kokki olenkin, kuten jo arvasitkin. Lähinnä kysymykseni kuitenkin koski, että saako Helsingistä/pääkaupunkiseudulta _ostettua_ kyseistä salsaa/kastiketta/what everiä. Tai vaikka mausteseosta, sitä nimittäin on olemassa "lisää vain vesi" -periaatteella. Ja tässä kohdassa "vesi" ei tarkoita että pitäisi lisätä vettä, vaan että "lisää vain öljy ja etikka".

Nyt alkaa ottamaan koville. Kysyin että onko olemassa (oletko siis nähnyt/syönyt) chimichurri-maustetta ja jos on/olet nähnyt, niin onko kyseessä kenties jonkinlainen mausteseos, kun siitä en ole koskaan kuullut ja googlekaan ei tuntunut osaavan asiassa auttaa?!

Mutta ei hätää, nyt jo kyllä pystyin viimeisimmän vastauksesi perusteella ymmärtämään, että mielestäsi minun olisi pitänyt arvata (tietää?), että sinun sanavarastossasi kastike tarkoittaa ilmeisesti samaa asiaa kuin mauste? Minun ruokasanastossani kuitenkin esim. kanakastike ja kanamauste ovat aikalailla eri asioita. :roll:

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #12 : Syyskuu 01, 2004, 20:57:06 »
Lainaus käyttäjältä: "~)))D"
Nyt alkaa ottamaan koville. Kysyin että onko olemassa (oletko siis nähnyt/syönyt) chimichurri-maustetta ja jos on/olet nähnyt, niin onko kyseessä kenties jonkinlainen mausteseos, kun siitä en ole koskaan kuullut ja googlekaan ei tuntunut osaavan asiassa auttaa?!

Mutta ei hätää, nyt jo kyllä pystyin viimeisimmän vastauksesi perusteella ymmärtämään, että mielestäsi minun olisi pitänyt arvata (tietää?), että sinun sanavarastossasi kastike tarkoittaa ilmeisesti samaa asiaa kuin mauste? Minun ruokasanastossani kuitenkin esim. kanakastike ja kanamauste ovat aikalailla eri asioita. :roll:

No tuon ensimmäisen viestin perustella jo tajusinkin että ihan kaikilla sylintereillä et taida käydä. Onneksi nou hätä ja tajusit vihdoin ja viimein (vai tajusitko?) että kysymys on juurikin siitä MAUSTEkastikkeesta, on myös olemassa MAUSTEkastikkeen pohjaksi tarkoitettu MAUSTEseos, sen olen itse nähnyt mutta ei tullut silloin sitä ostettua. Minun ruokasanastossani kuitenkin Chimichurri niminen MAUSTE ja Chimichurri niminen KASTIKE on aikalailla sama asia. Miten sinun ruokasanastossasi? Sinun mielestäsi varmaan maustekastikekin on väärin sanottu, pitäisi kenties olla salsa? Löytyisiköhän googlella vahvistusta siihen?

Yksi vinkki: Jos oot ihan pihalla ketjun aiheesta niin jätä ensi kerralla vastaamatta, jooko? Tai olisiko sulla muuten antaa pikku vinkkiä siitä, että onko Helsingissä/pääkaupunkiseudulla myytävänä Chimichurrinimistä salsaa/kastiketta/whateveriä, tai sen pohjaksi tarkoitettua mausteseosta?

Vieras

• Vieras
argentiinalainen tee
« Vastaus #13 : Syyskuu 01, 2004, 23:18:01 »
http://www.mokkamestarit.fi/fi/ <- Tuolta pitäisi pystyä tilaamaan jonkinlaista Yerba Mate-seosta. Ei mitään kokemusta.