Uhkaavin tilanne matkalla

(Luettu 229391 kertaa)

tojoe

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Uhkaavin tilanne matkalla
« Vastaus #380 : 22.04.2012, 02:10:55 »
Kapkaupungissa kaikki saman reissun aikana:

1. Long Streetilta V&A Waterfrontille kävellessä musta liimoissa/kamoissa oleva mies alkaa seurata ja pyytää rahaa. Seuraa varmaan 5min, ei usko minkäänlaisia käskyjä tai mitään, lopulta karistaminen onnistuu poukkoilemalla ison autotien yli (ei mistään suojatien kohdalta..)

2. Seuraavana päivänä Waterfrontilta keskustaan päin kävellessä parikymppinen musta poika lyöttäytyy seuraan ja alkaa kerjätä rahaa. Jatkaa seuraamista muutaman minuutin ja inttää rahaa. Ignooraus häntä kohtaan, ja välillä EI:n toistelu. Huomio alkaa kiinnittyä kun hän alkaa puhella "voin tehdä teille pahoja asioita", ja ottaa puukon hihastaan, ja muuttuu hyvin aggressiiviseksi. Onneksi tästä selvittiin n. 20 eurolla.

3. Long Streetilla kävelyä, huomaa selvästi mustien nuorten joutilasmiesten ryhmän joka tulee kohti, poliisi astuu näköpiiriin ja miehet kääntyvät pois.. Kun poliisi pois näköpiiristä, miehet tulevat kohti ja ryhmittyvät selkeästi "asemiin", kohdalla yksi aloittaa rahan inttämisen ja muut liikkuvat uhkaavasti kohti sivuilta/takaa. Onneksi tajuttiin yhtäkkiä hypätä ensimmäisestä kahvilanovesta sisään mikä tuli vastaan, vaikka kahville ei ollutkaan asiaa.

Kaikesta huolimatta hieno paikka, jalkaisin ei vaan ilmeisesti kannata liikkua.

marika_

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #381 : 17.07.2012, 15:28:39 »
Ehkä sen ansiosta että olen matkustanut lähinnä Euroopassa, olen välttynyt oikeasti vaarallisilta tilanteilta. Kuitenkin jälkeenpäin on hiukan hirvittänyt jälkeenpäin esimerkiksi se, että kerran nukuttiin 15-20 vuotiaista tytöistä/naisista koostuvan seurueen kanssa Tukholmassa puistossa. Ei ehkä hirveän älykästä kuitenkaan, vaikka meitä useampi henkilö olikin ja kyse oli niinkin turvallisesta maasta kuin Ruotsi... Lisäksi toisen kerran myös Tukholmassa hortoiltiin jostain Södermalmilta T-centralenille keskellä yötä kaverin kanssa (molemmat naispuolisia). Missään ei pahemmin ollut ketään, kunnes yhtäkkiä yks epämääränen hiippari käänty ympäri ja lähti hortoilemaan perään... No, ei siinäkään sitten onneks mtn käyny, hiukan vaan säikähdettiin

Niin ja kerran Lontoossa naukkailtiin kaverin kanssa omia juomiamme jonkun "kadulla ryyppääminen kielletty sakon uhalla" -kyltin vieressä, kun teatterin takaovesta alko purkautua ihmisiä. Olin kai 17 ja pelkäsin oikeasti että kohta saadaan sakot ja sitten joudun putkaan kun ei ollut enää rahaa niin paljoa et oisin saanu ne maksettua  ;D ;D

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #382 : 18.07.2012, 14:19:13 »
Balin Kutalta paatin lahtea pikku skootteriretkelle yksin, ajoin aamu kuudelta denpasarin lapi singarajaa kohti, denpasarin jalkeen kaannyin vahan vaaralle kujalle, ajoin sen paahan jonku torin lapi ja paassa ei enaa paljoa ihmisia nakynyt. yksi rakennusmies oli siella jonkunlainen kuokka kadessa, kysaisin hanelta kohteliaasi do you speak english? kyseinen herra tarrasi lapiostaan jaakiekkomailan otteen ja alkoi hitaasti valua kohti hullun kiilto silmissa... Karjaisin 3 kertaa lujasti No ja sain skootterin kayntiin, Mies pysahtyi ja huikkasi jotain kaverilleen mutta siina vaiheessa olin jo kaantanyt skootterin ympari ja pakenin paikalta... kylla kuumotti loppumatka ja olin aika vauhdilla maaranpaassa ilman turhia stoppeja matkalla :D

Australian Kununurrassa olin etsimassa toita 3 viikkoa, elelin autossa yksin ilman ystavia... kavi aika pitkaksi. annoin yhdelle aboriginaalille kyydin ja se johti toiseen kyytiin ja kohta oli auto taynna mustia ihmisia jotka olivat ihan mukavia ennenkuin alkoivat humaltua, olin suostunut viemaan ne pienelle road tripille Wyndhamiin 100km paahan, kaikki meni ihan kivasti kunnes paluumatkalla, 50km paassa kununurrasta keskella ei mitaan pilkkopimeassa Aborginaalit alkoivat olla jo aika kannissa, 3 tyttoa ja mies takapenkilla. Aija paatti hyvapa kyydista 50km/h vauhdissa joten piti pysahtya etsimaan sita. Riitely jatkui tien puolella ja Mies laiski vaimoaan ja kiskoi hanta hiuksista ja raahasi pitkin katua... saatiin lopulta riitapukarit takas autoon Perheen Aidin komennuksesta. olin aika iloinen kun viimein sain heitettya ne takaisin kotiin... Jattivat luvatut bensarahat maksamatta ja seuraavana aamuna auto haisi aivan kamalalle ja oli syljetty ikkunan pieliin ja kaikki tavarat mullin mallin...

Australian Perthissa olin kaverien hostellilla dokaamassa, viimeinen muistikuva ekasta illasta on kun hostellin omistaja tulee kiltisti herattelemaan ja pyytaa poistumaan.. seuraavana iltana sama kuvio, kaverien kanssa istutaan iltaa. Kayn hakemassa vetta ja sama herra nakee minut aulassa, saa aivan kamalan raivarin ja huutaa ja alkaa raahata minua ulos hostellilta... kait edellisen illan muistikuvat oli vahan eri mita todellisuus. sain selvitettya etta auto on tuolla parkissa ja pitaisi se ajaa pois... kiva lahtea kannissa ja luonnontuotteissa tollaisessa paniikkitilanteessa ajamaan autoa ja etsimaan yopaikkaa. Asuin siis kyseisessa autossa tuohon aikaan. uhkasi poliiseilla jos enaa koskaan astun jalallani tahan hostelliin. lahtiessani kolhaisin viela toisen auton puskuria ihan pikkuisen, jalkea ei jaanyt mutta kova oli paniikki etta soittaa viela poliisit peraan...

Muuten aika helpolla selvinnyt parin vuoden reissulta :)

noubbi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #383 : 10.08.2012, 11:33:19 »
Muutama kommellus kotosuomesta ja maailmalta.

1. Oulussa normaalia illanviettoa kavereiden kesken keskustassa. Hyvien pohjanottojen jälkeen suunta kohti juottoloita. Käveltiin 3 hengen porukassa Heinäpään huudeilla ja normaaliin tapaan känni-ölinät päällä. Mä kävelin taaempana kavereista ja vastaan tuli pari nistin/natsin näköstä kaljupää kaveria. Seuraava muistikuva on ku kaverit soittaa ambulanssia/poliisia paikalle ja kyselee onko kaikki ihan ok? Toinen näistä kaljupäistä nimittäin nykäsi taserin taskusta mun kohilla ja ilman kyselyjä testasi miten Oulun poika oikein sätkii. Taseri käsittelyn jälkeen pari potkua naamaan/takaraivoon ja lähtivät kävelemään. Omat muistikuvat tilanteesta on aika heikot, puhalsin poliisin pilliin 2 promillea. Nenän jälkisuoristuksen terveysasemalla kuitenkin muistan  :-\

2. Kävelin O'Connell streetillä Dublinissa kun taas yks paikallinen sekavan näkönen kerjääjä tuli pummimaan euroa. Näitä näkee joka päivä ni totuttuun tapaan sanoin ei ja yritin jatkaa matkaa. Tää kaveri ei tästä kuitenkaan tykänny, työnsi käden taskuun ja sano "I have a knife, I'll fucking stab you". En ruvennu kaivaa lompakkoa esiin vaan yritin vakuutella että sori ei löydy euroa. O'Connell Streetti kuitenkin kaupungin vilkkaimpia katuja ni lyöttäydyin ohimenevien tyyppien peesiin ja kävelin nopeeta pois paikalta. Ei onneksi lähteny seuraamaan.

3. Wengjian, Chengdu, Kiina. Kahen suomalaisen kaverin kanssa käveltiin iltamyöhään pitkin Wengjianing katuja ja yritettiin löytää kaljottelupaikkaa. Clubit ja kapakit tuolla on kuitenki vähissä, KTV:t eli karaokepaikat valtaa alaa ja paikalliset viettää aikansa mieluummin niissä. Mutta suomalaisethan ei karaokea selvinpäin laula! Vastaan tuli kuitenki yks lupaavan näkönen paikka, ovella random kiinalaista tekstiä neonvaloilla varustettuna ja portaikko yläkertaan. No sinnehän sitä sitten mentiin ja heti yläkertaan päästyä oli baaritiski vastassa mistä saatiin tilattua budweiserit ja samaan aikaan talon isäntä tulee repii mukaansa. Vie meidät "baarin" pimeemmälle puolelle pari rappusta alemmaksi. Aika nopeeta tajuttiin että ei olla normaalissa kapakassa, pöydissä istu vanhoja patuja joilla kaikilla nuoret naiset sylissä istumassa. Eksyttiin sitten Kiinalaiseen bordelliin! 
Paikan omistaja - gigolo -  ohjasi meidät pöytään ja alko luettelemaan päivän erikoisia, kiinaksi. Puheesta ei tietenkään mitään ymmärretty mutta kansainvälinen bj-sign ei jättäny epäilyksen saumaa. Kaveri kielimiehenä osasi muutaman sanan ja luvun kiinaksi ni saatiin hinnat selville, BJ taisi olla 50 juania. Tää gigolo toi nopeeta myös pari tyttöä heti näytille ja toitotteli "any girl, any girl!!!". Ei haluttu mitenkään epäkunnioittavia olla häntä kohtaan joten juotiin kaljat hissukseen, kiitettiin ja annettiin 100 juania ettei vaan jää kaivelemaan ettei käytetty hänen palvelujaan ja turhaan viety kallisarvoista paritusaikaa.
Tää koko tilanne oli kuitenki todella kuumottava ja melkoset tärinät kaikilla ku ulos päästiin. Mainitsemisen arvosena asiana kans se kun tää gigolo tarjosi röökiä pöydässä istuessamme ja kaveri joka ei oo ikinä polttanu ei uskaltanu kieltäytyä.

« Viimeksi muokattu: 10.08.2012, 12:04:23 kirjoittanut noubbi »

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #384 : 10.08.2012, 16:32:01 »
Kaikesta huolimatta hieno paikka, jalkaisin ei vaan ilmeisesti kannata liikkua.

Ehdottomasti pitää tietää Etelä-Afrikassa, missä ja milloin on jalkaisin seiffiä. Itellä ei kyl Long Streetillä kuumotellu ollenkaan, public security hefejä näytti olevan joka kulmassa. Mutta toi VA waterfront - keskusta väli osaa kyl olla suht inhottava. Erityisesti jos eksyy hämärällä niin kuin itelle ja frendille kävi. Kelattiin et iisisti kerkee ennen sunsettiä perille, mut toisin kävi. Ei ollu mukava fiilis ku joka kulmassa oli hyeenat väijymässä ja massia pummaamassa. Osa ei jättäny ees 10-20 randin jälkeen rauhaan vaan vaati lisää + yks mukavimmista uhkas viel puukollakin.
Better to burn out than fade away

bambumanuli

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #385 : 13.08.2012, 05:31:39 »
Näin jälkikäteen ajatellen kaikista kuumottavimmat tilanteet sattuivat ensimmäisellä reililläni halki läntisen Euroopan. Onneksi 18-vuotiaan naiivius suojeli traumojen syntymiseltä, mutta jälkikäteen olemme kyllä kaverimme kanssa ihmetelleet, miten Tampereen juna-asemalla riehuva känniääliö oli loppujen lopuksi kaikista uhkaavin tilanne matkallamme.

Reilimme ensimmäinen pysähdyskohde oli Kööpenhamina. Kävelimme ympäriinsä ja päätimme lounastaa puistossa ennen Christianiaan tutustumista. Puistossa viereisessä pöydässä istui kuitenkin hyvin kansainvälinen nuorisoporukka, joka kutsui meidät heti pöytäänsä ja mehän menimme ja saimme kutsun illalla juhliin. Sitä ennen yksi heistä, n. 30-vuotias amerikkalainen mies, esitteli meille sitä hamppukaupunkia, kun oli itse kuulemma sopivasti menossa ostoksille. Mehän saimmekin sitten oikein mielenkiintoisen kiertoajelun kaupungin päiväkotien, hevostallien ja jännimpien talojen ohi. Yhteen taloon menimme ihan sisäänkin, kun hän halusi moikata yhtä kaveriaan. Siinä olisimme helposti voineet päästä omaisuudestamme ja päätyä jalat auki sängylle, mutta miehethän soittelivat meille yhteisiä musiikkikappaleitaan ja polttivat meille niitä levyllisen matkaan.
Illalla sitten menimme juhliin, joihin kutsu oli käynyt. Siellä porukka poltteli rennosti pilveä ja nautti alkoholia ja hauskaa oli. Meillä ei kaverini kanssa ollut mitään hajua, miten päästä kotiin, mutta kolmelta maahanmuuttajataustaiselta pojalta löytyi onneksi kyyti hostellille. Kai he olisivat meidät halunneet kuskata vielä hetkeksi luokseen, mutta me vain pahoittelimme, että ei nyt pysty, kun aamulla lähtee aikaisin juna, ja niinpä kaksi pojista jäivät kiltisti pihaan ja kolmas, nimeltään Zorro, kuskasi meidät kotiin ja väänsi suunnilleen itkua ratissa kertoessaan sydänsuruistaan.

Hollannissa seurasimme jalkapallon MM-finaaliottelua Haagin rannalla. Olimme kovasti odottaneet voitonjuhlia, mutta niitä ei tullut. Löysimme kuitenkin paikallissa kitesurfingin opettajia, jotka olivat ihan söppäniä ja halusivat kovasti juhlia kanssamme kämpillään. Mehän sinne menimme ja pelailimme juomapeliä, joka alkoi aika nopeasti edetä lämmittelevään suuntaan. Totesimme sitten vain kaverini kanssa, että taitaa nyt kuitenkin tämä peli riittää tähän, ja lähdimme omaa hostellia kohti, jonne pojat saattoivat meidät kiltisti.

Matkalla Pariisista Barcelonaan vietimme yhden yön juna-asemalla Bordeaux'ssa. Silloin alkoi jo ihan hitusen kuumotella jo itse tilanteessakin. Asema tietysti suljettiin yöksi, joten olimme laiturilla katoksen alla majailemassa. Sehän oli myös parin spurgun koti, ja siinä ne meitä yön aikana kiertelivätkin. Kaverini oli vähän kipeä, joten minä pysyttelin puolihereillä koko yön. Jos yhtään suljin silmiä, porukka läheni heti ja kyttäsi, josko nukahtaisin ihan oikeasti. Koulussa hankkimillani mahtavilla Ranskan kielen taidoillani yritin vakuuttaa heitä, että ei tässä ihan typeriä nyt sentään olla (eipä tosiaan), mutta aamuun asti selvisivät niin tytöt kuin omaisuutemme turvassa.

Milanossa iski taas kauhea tarve päästä juhlimaan, mutta koko kaupungista ei tuntunut löytyvän mitään paikkaa, jossa olisi voinut tanssia ihan kunnolla aamuun asti. Yhdestä Pariista löysimme kaksi brasilialaista miestä, joiden tanssijalkaa vipatti yhtälailla, ja he tiesivät yhden kaupungin ulkopuolella olevan klubin, jonne sitten hetken päästä kurvasimmekin taksilla. Miehet maksoivat taksin ja meidät sisään kalliille klubille ja hauskaa oli siihen asti, kunnes brasilialaiset alkoivat olla hitusen liian kovassa tuiskeessa. Toinen niistä alkoi pahasti ahdistella kaveriani, mutta lopulta vessanpöntön halailu otti voiton kaverini lääppimisestä. Pian miehet taidettiinkin heittää ulos klubilta, ja siellä me olimme keskellä ei mitään meille täysin tuntemattomassa paikassa, eikä kummankaan kännykässä ollut verkkoa. Parkkipaikkaa valvonut mies sitten soitti meille taksin, joka olisi kyllä voinut viedä meidät minne tahansa emmekä olisi osanneet yhtään vastustella, mutta mukavasti löysimme itsemme pian taas hostellin ovelta ilman pahempaa stressiä.

Nyt vuoden Pariisin lähellä asuneena olen monta kertaa säikympi kuin tuon matkan jälkeen, vaikken ole vielä kohdannut mitään ällöttäviä huuteluja ja tuijotteluja uhkaavampia tilanteita. No ainakin oli hauska reissu!

Nomiau

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #386 : 23.08.2012, 10:43:46 »
Itse koin uhkaavimman tilanteeni Malesiassa Kuala Lumpurissa. Olimme yhdessä ystäväni kanssa tulossa Thaimaasta tarkoituksena tehdä perinteinen "visa run" ja hakea uusi viisumi Kuala Lumpurista. Lentomme laskeutui KL hieman ennen puolta yötä ja olimme samalla varanneet bussikuljetuksen keskustaan josta ajattelimme ottavamme jonkun hotellin. Bussi jättikin meidät keskelle ei mitään ja kello läheni jo 2 yöllä. Siinä sitten seisoimme kaksi parikymppistä tyttöä keskellä KL slummia tietämättä yhtään minne pitäisi mennä. Pian huomasimme epämääräisten miesten lähenevän ja hokevan "I know a good hotel for you... I have a taxi for you.... come come". Totesimme ystävällisesti ei kiitos ja lähdimme pikaisesti kävelemään kun miehet jatkoivat huutelua ja totesivat ettei meidän ole turvallista olla täällä. Oh really? Yritimme näyttää mahdollisimman paljon siltä kun tietäisimme mihin olemme menossa ja juoksimme ensimmäiseen "Hotel" kyltin omaavaan rakennukseen sisään. Kyseinen hotelli oli todellinen läävä mutta teki kyllä hyvää päästä turvaan. Aamulla selvisi, että keskustaan oli vielä noin puolen tunnin taksimatka....

attila

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #387 : 03.11.2012, 21:57:29 »
Huhtikuu 2011, Stone Townissa Sansibarilla iltamarketin (Forodhani Garden) tuntumassa lukuisten grilli- ja kalakojujen tuntumassa alkoi voimakas miesääni raivota jotain käsittämätöntä englanniksi. Tyyppi harppoi nopein askelin eteenpäin kuin robotti tehden ikäviä äkkikäännöksiä täysin mielivaltaisesti, ja kädessä oli siis puukko kohotettuna. Itse olin juuri yhden kojun luona suht lähellä vesirajaa/istumakaidetta, ja luonnollisesti tyyppi alkoi ennen pitkää tulla myös tätä kojua kohti, vaikka jatkuvasti suunta myös vaihtui. Forodhanihan on iltaisin täynnä väkeä, eikä mies vainonnut ketään erityisesti, mutta tilanne oli todella pelottava ja uhkaava, koska mies oli vahvan näköinen, hän kulki yläruumis ja niska jännitettyinä kuin jossain maniassa, ja puukko oli kohdistettuna aina menosuuntaan päin. Afrikkalaisittain monet paikalliset ja grillaajatyypit vain nauroivat, vaikka monet ottivatkin pakenevia juoksuaskeleita aina kun tämä tyyppi sattui tulemaan liian lähelle. Mies messusi jotain tyyliin "this is my country, MY country!!" Pian hän suuntasi portaita pitkin laskuveden paljastamille kiville tekemään tarpeitaan, minkä jälkeen palasi taas messuamaan. Oma grillikokkini sanoi, että mies "on poltellut liikaa", mutta se ei tehnyt tilannetta sen kevyemmäksi.

Joulukuu 2011, Tansaniassa Moshin kaksikaistaisella pääkadulla kävelin iltapäivällä noin puoli viiden aikaan samanaikaisesti kännykkääni puhuen. Jokainen Moshissa kulkenut muistaa, miten paljon tällä pääkadulla on katukauppiaita, ompelijaeukkoja ja etenkin näitä nuoria sällejä, jotka myyvät maalauksia ja pieniä koruja ja yrittävät saada mzungun mukaansa johonkin vastaavaan puotiin, jonka pitäjä sitten antaa pienen palkkion tälle katujäbälle, jos turisti päätyy jotain puodista ostamaan. Puhelun lomassa yksi tällainen hieman rähjäisemmän oloinen nuorukainen ilmestyi rinnalleni ja alkoi painostaa "you come to my friends' shop, very nice paintings" jne. jne. En juuri noteerannut häntä, sillä olinhan sekä puhelimessa (huom. kännykkäni oli ja on edelleen alkeellisempi mustavalko-Nokia kuin monellakaan tansanialaisella!) että kulkenut Moshin kaduilla jo pari kuukautta tuntien ne "kuin omat taskuni." Sitten tajusin, että jäbä ei aio luovuttaa, joten pysähdyin ja käännyin rakennusta päin liikenteestä poispäin lopettaakseni puhelun, sillä olin jo lähellä kauppaa, jonne olin matkaamassa. Katujäbä oli menosuunnassani n. 10 metrin päässä venttailemassa, ihan normi tilanne siis. Lähdin jatkamaan kävelyä, ja nyt pystyin myös vastaamaan hänelle selvemmin, että "ei kiitos, nyt ei ole tarvetta maalauksille, minun pitää ehtiä toisaalle" jne. mahdollisimman kohteliaasti. Mies ei edelleenkään luovuttanut, ja muutaman lisäruinauksen jälkeen täysin odottamatta hän kurvasi kylkeäni vasten yrittäen samalla sujauttaa kätensä afrikkalaistyylisen kitenge-paitani suureen sivutaskuun, jossa oli aurinkolasikoteloni. Jälkeenpäin ajateltuna oli typerää kuljettaa tuollaista koteloa avoimessa vaikkakin syvässä taskussa pullottelemassa, mutta toisaalta olin ollut Moshissa jo sen verran että tiesin kaupungin olevan turvallinen päiväsaikaan, ja rillipäänä koteloa täytyy aina kuljettaa jossakin.

Säikähdin, mutta ehdin työntää hänen kätensä pois ennen kuin se olisi tavoittanut rillini/aurinkolasini, en muista kummat minulla oli yllä. Koska tämä oli ensimmäinen "iholle käynti" koko aikanani Afrikassa, olin hyvin yllättynyt ja jäin katsomaan häntä hieman epätietoisena. Epäonnistuneesta kouraisusta kimpaantuneena hän korotti ääntään huomattavasti ja vaati tietää mitä taskussani oli. "You give me money! I will kill you if you don't give me money, I have a knife." Samassa hän (muistaakseni) yritti vielä uudestaan kouraista taskuani, ja nyt olin jo hyvin säikähtänyt, sillä tilanne oli täysin odottamaton: koko aikana Tansaniassa olin kuullut tarinoita siitä, miten kuumottuneita ryöstävät tahi taskuvarkaat ovat päiväsaikaan, sillä "mob justicen" valta tuossa osassa Afrikkaa on niin keskeinen, että pikkurikolliset eivät yksinkertaisesti uskalla ottaa riskiä päiväsaikaan; hengenlähtö väkijoukon hyökätessä varkaan kimppuun on todellinen mahdollisuus, minkä takia ryöstelyä esiintyy pimeän turvin. Nyt oli kuitenkin päiväsaika, ja lisäksi kyseessä oli Moshin vilkkain pääkatu, jonka luulisi olevan viimeinen paikka, missä kukaan paikallinen yrittää uhitella/ryöstää ketään. Sen sijaan olin tietoinen Moshin riskaabeleimmista talsimisalueista, mutta nekin muuttuivat riskaabeleiksi vasta pimeän aikaan.

Olin siis tästä kaikesta niin yllättynyt ja myös varautunut (aggressiivisesti ilmaistu "I will kill you" kuulostaa painokkaalta), etten pystynyt kääntämään selkääni häntä kohti, koska ajattelin tyypin olevan kenties riittävän sekaisin, että voisi tehdäkin jotakin, jos ei saisi haluamaansa. Päätin pelata vielä hieman lisää aikaa, sillä mitään puukkoa ei ollut vielä näkyvissä. Jos puukko tai mikä tahansa raudanpala olisi ilmestynyt taskusta, olisin välittömästi ojentanut hänelle taskuni pohjalla olleen 10 000 ths:n setelin (n. 5e). Niin pitkään kuin uhittelu olisi vain sanojen tasolla, päätin odottaa että paikalle tulisi muita ihmisiä, sillä kaveri oli todella ovelasti valinnut hyökkäykselleen juuri sellaisen hetken, jolloin ainuttakaan jalankulkijaa ei ollut välittömässä läheisyydessä. Lopulta meitä kohti lähestyi joukko paikallisia miehiä, joihin otin katsekontaktin ja jotka vastasivat tähän käsimerkillä "lähde liikkeelle." Niin sitten teinkin, vaikka teki pahaa kääntää selkä tälle kaverille. Hän lähti edelleen seuraamaan minua rahaa vaatien, ja päätin viimeisenä vaihtoehtona koukata läheiseen pubiin, joka oli ennestään tuttu ja josta tunsin erään tarjoilijan. East Africa Pubin edessä oli kuitenkin vapaita prätkiä kuskeineen, joten päätin sittenkin häipyä paikalta kokonaan.

Tyyppi oli edelleen liimaantuneena viereeni, ja kun kerroin prätkäkuskeille kaverin juuri uhanneen tappaa minut, alkoi tyyppi selostaa swahiliksi omaa versiotaan tapahtuneesta. Paikalle saapui myös rannerenkaita jne. kauppaava tyyppi, joka swahilinkielisen version kuultuaan kehtasi vielä tokaista minulle "did you promise to give him money? Maybe you should give him some", mihin vastasin oloni jo hieman turvallisemmaksi tuntien (prätkäjäbät olivat selvästi puolellani), että noin röyhkeään pyyntöön en voi valitettavasti vastata rahaa antamalla. Vääntäminen siis jatkui, mutta prätkäkuski näytti, että nyt tarakalle ja lähdetään, ja näin tilanne päättyi.

Jäi vittumainen fiilis ja "Moshi-viattomuuteni" hieman kolhiintui, mutta heti seuraavana päivänä kävelin samalla kadulla ilman välikohtausta, sillä tuo oli aivan ilmeinen poikkeus, ja Moshi on edelleen todella siisti ja rento paikka komeasti Kilin juurella. Olen tyytyväinen, etten hädissäni antanut tyypille mitään, sillä koko puukkojuttu saattoi olla bluffausta, ja jos olisin antanut rahaa, olisi hän itsevarmana yrittänyt samaa taktiikkaa seuraavaan valkonaamaan, joka itsestäni poiketen olisi saattanut olla esim. ensimmäistä kertaa ulkomailla oleva nuori ujo volunteerityttö. Mutta jos mitä tahansa piikkiä olisi taskusta kaivettu esiin, olisi riskinotto loppunut, ja setelini vaihtanut omistajaa. Jäbä ei ollut myöskään itseäni suurempi, ja itse olen kuitenkin aika pitkä, eli röyhkeän uhitteleva oli taktiikka miestäkin kohtaan.

Ja lopuksi, olin myös aikaisemmin samana päivänä käynyt automaatilla nostamassa paikallisittan muhkean noin 400 000tsh:n nipun loppuaikaa varten, ja setelit olivat edelleen shortsieni hyvin syvässä ja hyvin vetoketjulla turvatussa taskussani! Jäbällä ei kuitenkaan ollut aavistustakaan tästä, vaan ainoastaan paidantasku kiinnosti.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2012, 22:00:36 kirjoittanut attila »

rakureissaaja

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #388 : 04.11.2012, 03:37:42 »
Onko tää oikeesti tällästä travellerien hehkutusta ettei muualla maailmassa koskaan mitään uhkaavia tilanteita tapahdu ja että Suomessa aina baarissa on joku on nyrkit ojossa? Esim Madwenturesissakin joka tilanteessa pojat selittää että Helsinki on kuumottavin paikka ja jne........

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #389 : 04.11.2012, 11:01:36 »
 ??? Tässähän on 20 sivua uhkaavia tilanteita maailmalta.

inomu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #390 : 15.11.2012, 16:58:26 »
Muutama uhkaava tilanne tullut koettua

Kuala Lumpuriin saavuin keskellä yötä yksin eikä ollut tietoa majapaikasta. Vähän aikaan mietin bussiasemalla, että mihin kannattaisi suunnata, kun ympärillä pyörivät taksikuskit kävivät ärsyttäviksi. Onneksi olin ollut KL:ssä jo aikaisemmin, joten muistin yhden hostellin vähän matkan päästä ja ajattelin kävellä sinne. Aika nopeasti huomasin, kun lähdin vilkkaalta aukiolta pois että auto seuraa perässä hitaasti ajaen. Ei muuta kuin kiihdytin askeleita ja kohta oli hostelli jo onneksi näköpiirissä. Sisälle astuessani kurkkasin olkani taakse ja huomasin kuinka auto kääntyi ympäri ja lähti etsimään toista uhria seurattavaksi. Mieluusti otin kalliin huoneen hostellista ja hylkäsin kaikki ajatukset kadulla hengaamisesta  :D

Samalla reissulla Penangissa olin kahden kaverin kävelemässä kaupungilla illalla. Päätettiin kävellä Love Lanen läpi, vaikka tiedettiin että se ei ollut parhain ajatus. No nopeasti sitten kaveri huomautti, että sama skootteri on ohittanut meidät jo aika monta kertaa lyhyen ajan sisällä. No jälleen kerran otettiin jalat alle ja siirryttiin nopeasti ison tien varteen ja skootterityyppi jäi Love Lanen varjoihin tuijottelemaan.

Amsterdamissa kotimatkalla yksin baarista hotelliin päätin kävellä punaisten lyhtyjen alueen kautta, kun en siellä ollut vielä ehtinyt käydä. Yhdessä vaiheessa tuli joku tyyppi viereen kävelemään ja kuiskasi tervehdyksen ja hämmentyneenä vastasin ystävällisesti. seuraava kysymys oli "do you smoke?" ja kieltävään vastaukseeni tuli vastauksena "are you sure? i got good stuff". Hieman alkoi kuumottaa siinä vaiheessa, mutta onneksi jätkä luovutti nopeasti kun vaan toistelin kieltäviä vastauksia.

Vakavampaa ei ole onneksi ehtinyt sattua, mikä alkaa tuntua ihmeeltä, koska tunnun aina päätyvän keskellä yötä humalassa kaupunkien epämääräisimmille alueille.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2012, 17:21:12 kirjoittanut inomu »

NomansLand

• Vieras
« Vastaus #391 : 15.11.2012, 19:07:06 »
Onko tää oikeesti tällästä travellerien hehkutusta ettei muualla maailmassa koskaan mitään uhkaavia tilanteita tapahdu ja että Suomessa aina baarissa on joku on nyrkit ojossa? Esim Madwenturesissakin joka tilanteessa pojat selittää että Helsinki on kuumottavin paikka ja jne........

Onhan se vähän näinkin...vaikka pattaylla, jos joku käyttäytyy ilman syytä agressiivisisesti niin se on luultavasti suomalainen suomalaista kohtaan. Thaimaalaiset toki myös välillä jos käyttäytyy töykeästi tai jos on kyseessä jostain mitättömästä summasta josta tapellaan. finskit huvikseen räyhäävät välillä toisilleen. No, se on sivistystä, korkeakulttuuria...

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #392 : 15.11.2012, 19:10:12 »
Amsterdamissa kotimatkalla yksin baarista hotelliin päätin kävellä punaisten lyhtyjen alueen kautta, kun en siellä ollut vielä ehtinyt käydä. Yhdessä vaiheessa tuli joku tyyppi viereen kävelemään ja kuiskasi tervehdyksen ja hämmentyneenä vastasin ystävällisesti. seuraava kysymys oli "do you smoke?" ja kieltävään vastaukseeni tuli vastauksena "are you sure? i got good stuff". Hieman alkoi kuumottaa siinä vaiheessa, mutta onneksi jätkä luovutti nopeasti kun vaan toistelin kieltäviä vastauksia.

Ihan normimenoa RLD:llä. Noista hiippareista ei ole juurikaan koskaan vaaraksi. Ne nimittäin elävät huijaamalla dorkille turisteille kovaa kamaa, joka paljastuukin jauhoksi.

altteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #393 : 15.11.2012, 19:59:32 »
Samalla reissulla Penangissa olin kahden kaverin kävelemässä kaupungilla illalla. Päätettiin kävellä Love Lanen läpi, vaikka tiedettiin että se ei ollut parhain ajatus.

Mitä Love Lanelle on tapahtunut? Olen kyseisillä nurkilla majoittunut viimeisen 15 vuoden aikana lukuisia (10+) kertoja! Viime kerrasta on kai kyllä jo kolme vuotta, mutta silti tämä ihmetyttää, koska ensimmäistä kertaa kuulen, että se olisi jotenkin paska ajatus. Eli onko mesta viimeisen kolmen vuoden aikana lähtenyt jotenkin ihan totaalisesti lapasesta vai puhutko jostain yli 15 vuotta vanhoista jutuista?

lasol

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #394 : 15.11.2012, 23:43:55 »

Joo eiköhän oo aika normaalia tossa paikassa. Pari kertaa käyneenä voinen todeta. Mutta ei ole se paras paikka viikonloppuöinä varsinkaan tuo RLD. Itse olen välttänyt puolenyön jälkeen.

Mutta eikö joka turistirysässä (euroopassa lähinnä) ne tummaihoset aurinkolasimyyjät kauppaa huumeita? Itselle ainakin on tullut vastaan monessa paikassa. En kyllä koe tälläistä tilannetta ollenkaan uhkaavana. Jos ne haluais vetää turpaan ja varastaa rahat ei ne rupeis myymään yhtään mitään. Niin ainakin itse tekisin jos haluaisin varastaa turistin rahat. Työtähän ne vaan tekee, ei ne varmasti pahaa turisteille halua. Turistithan ne heidänkin elinkeinon tuottaa. Kohta joku postaa erilaisen kokemuksen, joten lisään vielä: Poikkeus vahvistaa säännön.

trilobiitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #395 : 16.11.2012, 00:30:38 »
Itselle kävi myös kerran niin, että yksi noista RLD:n kuiskuttelijoista jäikin jankuttamaan. Tilanne ei ollut uhkaava, enemmänkin huvittava, kun huolimatta siitä, että latelin kaikki tuntemani hollantilaiset kiroukset ("mätäne pois, syövän ja lavantaudin riivaama mongoloidi"), jäbä käveli varmaan 400 metriä perässäni ja lopulta olisin kuulemma saanut kokaiinia ilmaiseksikin, jos olisin tullut hänen asuntoonsa käyttämään sitä. :D En sitten kuitenkaan tarttunut tarjoukseen.

Yleensähän nuo kaverit eivät nimittäin kaipaa poliisin huomiota osakseen, joten jos tosissaan alkaa kuumottaa niin kannattaa sanoa tiukasti, että nyt häivyt tai huudan poliisia.

Noilla tyypeillä on myös melkoisen tarkka turistitutka - käydessäni siellä Amsterdamissa turistina, kuiskuttelijoita tuntui riittävän RLD:llä joka kadunkulmaan, mutta muutettuani kaupunkiin asumaan kukaan ei enää tyrkyttänyt mitään.

Itse pidän Amsterdamin RLD:tä itse asiassa ihan turvallisena yölläkin - olettaen tietysti, että on itse skarppina. Poliiseja ja ylipäätään ihmisiä riittää, joten jos pitää järjen kädessä eikä törttöile selvästi humalaisen oloinena, siellä ei mitään kummempaa kyllä juuri pääse tapahtumaan. Taskuvarkaita tietysti on, mutta nekin metsästävät yleensä lähinnä umpihumalaisia brittejä jne. Asuin kaupungissa kuutisen vuotta ja usein tuli oikaistua keskellä yötä yksin RLD:n läpi. Em. sattumus on ainoa kerta, kun koen tulleeni siellä millään muotoa häirityksi. Huomattavasti turvallisempi fiilis siis kävellen kuin taksin kyydissä, kaupungin taksikuskit ovat nimittäin viheliäisintä ihmisroskaa mihin olen missään törmännyt.

---

Jaa uhkaavin tilanne? Sekä Costa Ricassa, että Guatemalassa yritettiin yöllä tulla ovesta huoneeseen sisään. Molemmilla kerroilla ovi oli onneksi sen verran jämäkästi lukittu, että se olisi vaatinut jo jotain jämäkämpää työkalua. Costa Rican tapauksessa kävi aamulla ilmi, että lukkoa oli peukaloitu tai se oli muuten vaan niin hutera, että oven sai pelkällä riuhtaisulla auki. En halua tietää, mitä olisi tapahtunut, jos ei olisi tullut teljettyä ovea sisältä päin.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2012, 00:34:11 kirjoittanut trilobiitti »
...and as all travelers I never was longing for arrival...

operatio

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #396 : 16.11.2012, 12:45:08 »

On nähtävästi aika suhteellista että mikä on kenellekkin uhkaava tilanne..

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #397 : 16.11.2012, 13:02:09 »
Onhan naita. Paallimmaisena mieleen on jaanyt aseellinen ryosto Namibiassa, vaikka tosin epailen, ettei ase ollut aito. En kuitenkaan halunnut ottaa selvaa. Kerran Makedoniassa taksikuski ei suostunut paastaan taksistaan ulos ennenkuin maksoin kolminkertaisen hinnan, ja alkoi uhkailemaan- aloin kirkumaan ja tyyppi luovutti. Yojunassa Puolassa joku veti veitsella repun auki ja vei jonkunverran kateista ja vanhan puhelimen- ei ollut varsinaisesti uhkaava tilanne, mutta en olisi halunnut herata veitsen kiiluessa naamani vieressa.
She rides rollercoasters but never screams

trilobiitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #398 : 16.11.2012, 16:13:04 »
On nähtävästi aika suhteellista että mikä on kenellekkin uhkaava tilanne..

Nimenomaan. Esimerkiksi moni yksin yöllä liikkuva naisihminen kokee  seuraan liimautuvat huumediilerit ja muut epämääräiset tyypit uhkaavina. Mielestäni tämä on hyvin ymmärrettävää. RLD:llä onneksi on yleensä aina joku huuto-, useimmiten ihan näköetäisyydellä.

Koettu uhka ja todellinen uhka ovat asioita, joilla ei välttämättä ole hirveän paljoa tekemistä keskenään. Kaikkein vaarallisimmat (=kuolema tai vakava vammautuminen lähellä) tilanteet liittyvät hyvin usein liikenteeseen.
...and as all travelers I never was longing for arrival...

Nicodemus

• Vieras
« Vastaus #399 : 16.11.2012, 18:10:57 »
Eniten onkin jännittänyt esim. bussin kyydissä ja toisaalta enemmän läheltä piti -tilanteita on tullut polkupyörän satulassa (laskematta edes mukaan niitä tilanteita joita ei ole tiedostanut).