Trans-Siperian aikataulutietoa

 (Luettu 12228 kertaa)

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Trans-Siperian aikataulutietoa
« : 08.09.2004, 11:51:24 »
Tuleekohan tästä taas sontaa niskaan, kun avaan uuden aiheen, vaikka on jo olemassa keskustelu Trans-Siperia FAQ? No, tämän aiheen tarkoituksena on käsitellä vain ja ainoastaan aikatauluja, joista ei tuolla pitkässä keskustelussa vielä juurikaan puhetta ollut. Omaa tulevaa matkaani ajatellen vietin joitakin tunteja poezda.netissä eri reittivaihtoehtoja selvitellen ja päätin jalostaa tulokset tänne kaikkien iloksi. :)

Nämä tiedot koskevat siis kesää 2005 ja tätä hetkeä ja voivat muuttua ensi kesäksi. En ota mitään vastuuta tietojen päivittämisestä. :wink: Tiedot saattavat sisältää virheitä ja puutteita, mutta idea on tarjota jonkinlainen yleiskuva, mitä eri yhteyksiä Siperian halki on olemassa. Käsittelen vain perusreittiä: ensin Moskovasta tai Pietarista Jekaterinburgiin ja siitä eteenpäin reittiä Tjumen-Omsk-Novosibirsk-Krasnojarsk-Tayshet-Irkutsk-Ulan-Ude. Ulan-Udesta on mahdollista jatkaa joko a) suoraan Mongoliaan ja Kiinaan, b) Chitan ja Zabaikalskin kautta Kiinaan tai c) Chitan ja Habarovskin kautta Vladivostokiin.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Osa 1: Pietarista Jekaterinburgiin
« Vastaus #1 : 08.09.2004, 12:05:57 »
Mikäli Moskovan kautta meneminen ei innosta, matkan voi aloittaa jo Pietarista. Sieltä lähtee kolme eri junaa Jekaterinburgiin. Pääasemalta (Moskova/Glavnyi) lähtee juna 013 parittomina päivinä kello 20.40 Moskovan kautta Jekaterinburgiin, jossa se on 11.24 paikallista aikaa. Moskovan ohi voi siis nukkua tyytyväisenä tarvitsematta vaihtaa junaa. Juna jatkaa edelleen Omskiin, mutta menee Kazahstanin Petropavlovskin kautta, eli ainakin teoriassa tarvitaan Kazahstanin viisumi. Käytännössä rajatarkastuksia ei Venäjän ja Kazahstanin välillä kuulemma ole, mutta en silti välttämättä kokeilisi. Junassa on myös vaunut Novosibirskiin ja Krasnojarskiin.

Samalta asemalta, jolle Suomen junat saapuvat eli uudelta Ladozhskaja-asemalta lähtee joka päivä kaksi eri junaa suoraan Vologdan kautta Jekaterinburgiin. Oikeastaan junia on neljä:

- 072 parillisina päivinä kello 15.20, perillä 7.07 paikallista aikaa
- 074 parittomina päivinä kello 15.20, perillä 7.07
- 040 parillisina päivinä kello 16.18, perillä 6.33, jatkaa Akmolaan Kazakhstaniin
- 088 parittomina päivinä kello 16.18, perillä 6.33, jatkaa Tsheljabinskiin

Eli matkan voi aloittaa jo Pietarista menemättä lainkaan Moskovan kautta. Kaikkiin ylläoleviin vaihtoehtoihin sisältyy kaksi yötä junassa, eli kokonaismatka-aika on noin 40 tuntia. Moskovan kautta matkaa on 2411 kilometriä ja Vologdan kautta 2090. Jekaterinburgissa voi sitten miettiä, mihin tulikaan pää taas pistettyä ja ostaako lipun eteen- vai takaisinpäin. :D

Mielenkiintoista, että nuo junat 072 ja 074 kulkevat täysin samalla aikataululla, mutta 074 on halvempi, koska se ei ole korkeimman laatuluokan juna. :) Kannattaa siis mennä parittomina päivinä. :wink:

edit: päivitetty tiedot syksyn 2005 tilanteen tasalle
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Osa 2: Moskovasta lähtevät junat, Jaroslavlskaja-asema
« Vastaus #2 : 08.09.2004, 12:39:22 »
Moskovasta junat menevät Jekaterinburgiin kolmea eri reittiä: a) Vladimirin, Nizhni Novgorodin ja Kirovin kautta, b) Jaroslavlin ja Kirovin kautta ja c) suoraan Kazanin kautta. En puutu tässä Moskovan ja Jekaterinburgin välisiin paikkoihin, vaan esitän, kuinka Moskovasta pääsee ainakin Jekaterinburgiin. Junat lähtevät Moskovassa pääasiassa kahdelta eri asemalta, Jaroslavlskajalta ja Kazanskajalta. Kartan mukaan ne ovat melko lähellä Suomen ja Pietarin suunnan Leningradskij-asemaa.

Jaroslavlskaja-asema:

044 Moskova-Habarovsk parittomina päivinä kello 0.35
240 Moskova-Vladivostok parillisina päivinä kello 0.35 (kesällä)

340 Moskova-Chita parittomina päivinä kello 14.40
350 Moskova-Blagovestshensk parillisina päivinä kello 14.40
008 Moskova-Jekaterinburg parittomina päivinä kello 15.30
080 Moskova-Krasnojarsk parillisina päivinä kello 15.30
026 Moskova-Novosibirsk parillisina päivinä kello 16.35
056 Moskova-Krasnojarsk parittomina päivinä kello 16.35

002 Moskova-Vladivostok parittomina päivinä kello 21.20
004 Moskova-Peking tiistaisin kello 21.30 (kiinalainen juna Ulan Batorin kautta)
006 Moskova-Ulan Bator keskiviikkoisin kello 21.30 (venäläinen juna?)
006 Moskova-Ulan Bator torstaisin kello 21.30 (mongolialainen juna?)
038 Moskova-Tomsk parittomina päivinä kello 22.45
272 Moskova-Kemerovo parillisina päivinä kello 22.45
066/068 Moskova-Abakan joka päivä kello 23.19
010 Moskova-Irkutsk parittomina päivinä kello 23.29
030 Moskova-Kemerovo parillisina päivinä kello 23.29
020 Moskova-Peking perjantaisin kello 23.53 (venäläinen juna Zabaikalskin kautta)

Viimeinen isompi paikka, joihin Tomskin, Abakanin ja Kemerovon junilla pääsee Siperian radalla, on Novosibirsk. Ne lähtevät omille teilleen hiukan Novosibirskin jälkeen. Blagovestshenskin junalla pääsee koko matkan vaikkapa Ulan-Udeen taikka Chitaan.

edit: päivitetty aikatauluja syksyn 2005 tietoja vastaaviksi
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Trans-Siperian aikataulutietoa
« Vastaus #3 : 08.09.2004, 12:53:33 »
Välitiedote: junien numeroissa on Venäjällä aina perässä tarkentava kirjain, koska samalla numerolla saattaa eri puolilla entistä Neuvostoliittoa liikkua monta eri junaa. Esimerkki: haetaan junaa numerolla 1 poezda.netistä:

001A: Pietari-Moskova
001M: Vladivostok-Moskova
001P: Moskova-Riika
001T: Alma-Ata-Akmola
001Б: Moskova-Minsk
001Ж: Volgograd-Moskova
001И: Moskova-Volgograd
001ф: Samarkand-Tashkent
001Ч: Pietari-Moskova
001Э: Juzhno-Sahalinsk-Nogliki
001Я: Moskova-Kiova

Joskus juna saattaa kulkea samalla numerolla molempiin suuntiin, vain tuo kirjain erottaa. Ja tuolla samalla numerolla kulkee todellakin junia melko laajalla alueella. :wink: Päätin, etten laita kirjaintunnuksia muihin viesteihin, koska niiden käytössä on helppo erehtyä. Lipunmyyjät ovat ainakin toistaiseksi kyllä osanneet hakea oikean junan esille koneiltaan, kun on kirjoittanut paperille pelkän numeron ilman kirjainta sekä mistä minne haluaa matkustaa. Kirjaintunnuksia ei yleensä myöskään löydä asemien seinäaikatauluista.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Osa 3: Moskovasta lähtevät junat, Kazanskaja-asema
« Vastaus #4 : 08.09.2004, 13:15:15 »
Kazanskaja-asema:

092 Moskova-Severobaikalsk parillisina päivinä kello 12.50
032 Moskova-Novokuznetsk parittomina päivinä kello 13.11 (kesällä)
118 Moskova-Novokuznetsk parillisina päivinä kello 13.11 (kesällä)
076 Moskova-Tynda parittomina päivinä kello 13.19
096 Moskova-Barnaul parillisina päivinä kello 13.27 (kesällä)

016 Moskova-Jekaterinburg joka päivä kello 16.08
060 Moskova-Tjumen parillisina päivinä kello 17.38
090 Moskova-Petropavlovsk parittomina päivinä kello 17.38

036 Moskova-Barnaul parittomina päivinä kello 20.16 (kesällä)
048 Moskova-Omsk parillisina päivinä kello 20.16 (kesällä)
106 Moskova-Novyi Urengoi joka päivä kello 22.17

Novokuznetskin junilla pääsee Siperian rataa aina Novosibirskiin asti. Tyndan ja Severobaikalskin junat kääntyvät Tayshetista BAM-radalle eli Baikal-järven pohjoispuolella kulkevalle Baikal-Amur-radalle. Viimeinen isompi paikka niiden reitillä on Krasnojarsk. Petropavlovskin junasta kannattaa poistua Jekaterinburgissa ja Novyi Urengoin junasta Tjumenissa, ellei sitten halua kokea oikeaa pohjoista extreme-Siperiaa. :lol: Barnaulin juna 096 menee Petropavlovskin kautta, eli siitäkin kannattaa poistua Jekaterinburgissa. Toisella Barnaulin junalla, 036:lla pääsee Omskiin asti Siperian radalla, eikä se mene Kazakhstanin kautta.

edit: Päivitetty tiedot syksyn 2005 tilanteen tasalle
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Osa 4: Muualta tulevat tai väliltä lähtevät junat
« Vastaus #5 : 08.09.2004, 13:26:09 »
Ylläolevien junien lisäksi Siperian radalla liikkuu muitakin kuin Moskovasta lähteviä junia. Omskista eteenpäin löytyy seuraavia uusia vaihtoehtoja:

045 Volgograd-Ulan-Ude parillisina päivinä kello 3.13 (paikallista aikaa)
053 Harkova-Vladivostok parittomina päivinä kello 10.35
012 Tsheljabinsk-Chita parillisina päivinä kello 12.32

Kaikilla yllämainituilla junilla pääsee ainakin Ulan-Udeen asti. Lisäksi joka päivä pääsee Novosibirskiin:

088 Omsk-Novosibirsk joka päivä kello 21.40

Tuolla junalla tuli matkustettua toukokuussa 2005. Erittäin siisti ja uudet vaunut.

Novosibirskistä löytyy seuraavat uudet junat:

008 Novosibirsk-Vladivostok parillisina päivinä kello 23.10 paikallista aikaa
(kulkee samalla aikataululla Moskova-Vladivostok-junan 002 kanssa)
078 Novosibirsk-Nerjungri parillisina päivinä kello 22.50
084 Novosibirsk-Krasnojarsk parittomina päivinä kello 17.17
086 Novosibirsk-Krasnojarsk parillisina päivinä kello 18.30

edit: päivitetty tiedot syksyn 2005 tilannetta vastaaviksi
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Trans-Siperian aikataulutietoa
« Vastaus #6 : 08.09.2004, 14:16:15 »
Tässä vielä esimerkki junasta 002 Moskovasta Vladivostokiin, kuinka matka edistyy.

Moskova ma klo 21.22
Jekaterinburg ti klo 23.12, 1778 km
Tjumen ke klo 4.12, 2104 km
Omsk ke klo 11.40, 2676 km
Novosibirsk ke klo 19.56, 3303 km
Krasnojarsk to klo 8.12, 4065 km
Tayshet to klo 15.39, 4483 km
Irkutsk pe klo 2.33, 5153 km
Ulan-Ude pe klo 10.01, 5609 km
Chita pe klo 19.41, 6166 km
Skovorodino la klo 17.09, 7275 km
Habarovsk su klo 13.00, 8493 km
Vladivostok ma klo 2.07, 9259 km

Eli Irkutskiin matkustamiseen kuluu reilu neljä päivää ja Vladivostokiin vähän yli kuusi.

Rautatiet käyttävät kautta Venäjän Moskovan aikaa aikatauluissa. Myös poezda.net ilmoittaa ajat Venäjän sisällä Moskovan aikoina, eli Vladivostokin juna saapuu Irkutskiin kello 7.33 paikallista aikaa ja Vladivostokiin kello 9.07 paikallista aikaa.

Tuntuu kyllä vähän hassulta, että nettiaikataulupalvelun käyttäjä joutuu muualla kuin Moskovan ajan alueella itse lisäilemään aikoihin oman alueen aikaeronsa. :? No, ehkäpä matkan varren kaupungeissa on omiakin nettiaikatauluja. :wink:

Tässä vielä aikaerot matkan varrella:

Moskova 0
Jekaterinburg +2 tuntia
Omsk +3 tuntia
Novosibirsk +3 tuntia
Krasnojarsk +4 tuntia
Irkutsk ja Ulan-Ude +5 tuntia
Chita ja Zabaikalsk +6 tuntia
Habarovsk ja Vladivostok +7 tuntia.

edit: korjattu virheet Ainuskan allaolevan viestin mukaisesti.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Ainuska

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 993
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
Trans-Siperian aikataulutietoa
« Vastaus #7 : 08.09.2004, 18:38:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Jouni"
Rautatiet käyttävät kautta Venäjän Moskovan aikaa aikatauluissa. Mikäli myös poezda.net ilmoittaa ajat Moskovan aikoina, Vladivostokin juna saapuisi Irkutskiin kello 7.33 paikallista aikaa ja Vladivostokiin kello 9.07 paikallista aikaa. Tästä asiasta ei minulla ole kyllä tarkkaa tietoa.


Poezda.net käyttää Moskovan aikoja junien ollessa Venäjän sisällä. Heti kun juna poistuu esim. Suomeen, Mongoliaan tai Kiinaan, on käytössä ko. maan aika. Tästä johtuen voi aikatauluissa näkyä hassuja "aikahyppyjä". Eli kun muistaa poezdan käyttävän aina pääkaupungin aikaa, niin hyvin menee. Kiinassahan on vain yksi aika käytössä, vaikka maa on oikeasti useammalla aikavyöhykkeellä.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Trans-Siperian aikataulutietoa
« Vastaus #8 : 08.09.2004, 21:18:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Ainuska"
Poezda.net käyttää Moskovan aikoja junien ollessa Venäjän sisällä. Heti kun juna poistuu esim. Suomeen, Mongoliaan tai Kiinaan, on käytössä ko. maan aika. Tästä johtuen voi aikatauluissa näkyä hassuja "aikahyppyjä".

Niinpä näkyy. :D Esimerkiksi Moskova-Peking-juna (Trans-Mantshuria) pysähtyy Zabaikalskin asemalla Venäjän puolella aikataulun mukaan kello 13.17-14.06 ja 12 kilometrin päässä Kiinan puolella kello 23.46-0.19. :o Eli todellisuudessa juna on Zabaikalskissa 19.17-20.06. Aikatauluissa ei näy, missä paikassa tapahtuu telinvaihto tuon 12 kilometrin matkalla, siihen on usein varattu kaksi tuntia aikaa. Kiinassa on eri raideleveys kuin Venäjällä, eli telit joudutaan vaihtamaan.

Sen sijaan Ulan-Batorin kautta Kiinaan menevä juna pysähtyy raja-asemalla Naushkissa 13.08-16.40 eli todellisuudessa 18.08-21.40. 23 kilometrin matka rajan yli taitetaan 55 minuutissa. :D Mongolian puolella Suhe-Batorissa pysähdysaika on 22.35-0.20. Rajamuodollisuudet ja 23 kilometrin siirtyminen vievät siis aikaa yli kuusi tuntia! :shock:

Ainuska, onko tästä tuoreita muistikuvia? Lonely Planetin Venäjä-oppaassa taidettiin tuosta rauhallisesta rajanylityksestä mainita.

edit: telinvaihto pois, Mongoliassa on sama raideleveys... :oops:
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Ainuska

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 993
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
Trans-Siperian aikataulutietoa
« Vastaus #9 : 08.09.2004, 23:02:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Jouni"

Sen sijaan Ulan-Batorin kautta Kiinaan menevä juna pysähtyy raja-asemalla Naushkissa 13.08-16.40 eli todellisuudessa 18.08-21.40. 23 kilometrin matka rajan yli taitetaan 55 minuutissa. :D Mongolian puolella Suhe-Batorissa pysähdysaika on 22.35-0.20. Rajamuodollisuudet, telinvaihto ja 23 kilometrin siirtyminen vievät siis aikaa yli kuusi tuntia!

Ainuska, onko tästä tuoreita muistikuvia? Lonely Planetin Venäjä-oppaassa taidettiin tuosta rauhallisesta rajanylityksestä mainita.


Hehee. Ensinnäkin telejä ei vaihdeta tuossa lainkaan. Entisen Neuvostoliiton maiden lisäksi myös Suomessa ja Mongoliassa on sama raideleveys (yleensä matkaoppaat listaavat tuossa kohdin Suomen osaksi entistä Neuvostoliittoa grrrrrrr..........)

Junasta saa tulla pois ja kannattaakin. Vaunuja siirrellään edes takaisin (tulee uusi veturi ja jotain muuta turhaa) ja junan vessat ovat lukossa. Nauskin vessat ovat karmivia, mutta ilmaisia. Eivät kuitenkaan millään tapaa karmivia verrattuna Lisvtjankan vessaan (kts kolme riemukasta kuvaa: http://www.edu.stadia.fi/~0302117/KUVAT2004/310804/vessa01.html ).

Jotta lukuisat tunnit (meidän junallamme kesti vielä kauemmin Nauskissa) rajalla hengatessa kuluisivat riemukkaammin, suosittelen seuraavia asioita

1) älä hanki juuri tälle päivälle ruokamyrkytystä omulista
2) käy kaupassa tai varaa junasta tarpeeksi vetta rajahengailua varten
3) älä mene liian lähelle amerikkalaisturisteja, jotka valittavat, ettei rajalla istuskelu vastaa heidän käsitystään junamatkailusta

Suhebaatarissa on hauskaa! Pimeät rahanvaihtajat potkivat toisiaan, ihmiset kulkevat hevosilla ja myyvät ihanaa appelsiinilimua. Vessat ovat siistit, maksavat jotain tögrögejä ja niissä on pöntöt aivan liian matalalla länsimaalaisille.

Nyt en jaksa muistellla enempää. Hyvää yötä.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

novosti

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 68
    • Profiili
Bam-radan junat.
« Vastaus #10 : 16.09.2005, 10:58:11 »
Onko jollain tietoa onko Bam:illa mennyt suoria junia Sovgavanista Moskovaan joskus? Nyt niitä ei ainakaan näytä olevan..

Koko Bam-radan pääsee kuitenkin matkustamaan, kun menee vaikka seuraavilla junilla: Esim junalla 351 Sovgavanista Komsomolsk-na-Amuriin, sieltä junalla 963 Tyndaan. Tyndasta sitten junalla nro 75 Moskovaan.

Tuo Baikal-Amur  rata olisi erityisen mielenkiinnon kohteena, kun sitä on kaikkialla sanottu loputtoman tylsäksi, pitkästyttäväksi, rappeutuneeksi, jopa ahdistavaksi ja eristäytyneeksi rataosuudeksi ja -alueeksi. Ja juuri siksi se olisi mielenkiintoinen.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Re: Bam-radan junat.
« Vastaus #11 : 16.09.2005, 12:21:02 »
Lainaus käyttäjältä: "novosti"
Tuo Baikal-Amur  rata olisi erityisen mielenkiinnon kohteena, kun sitä on kaikkialla sanottu loputtoman tylsäksi, pitkästyttäväksi, rappeutuneeksi, jopa ahdistavaksi ja eristäytyneeksi rataosuudeksi ja -alueeksi. Ja juuri siksi se olisi mielenkiintoinen.

Samoin, BAM-rata täytyy käydä jossain välissä kyllä ajamassa. Erehdyin jo möläyttämään, että ensi kesänä, mutta tuskin toteutuu vielä silloin. :(
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Pallo

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Trans-Siperian aikataulutietoa
« Vastaus #12 : 20.09.2005, 00:54:59 »
Joh. Tän viestin paikka olisi varmaan harvinaisen typerissä kysymyksissä. Mutta koska tämä kuitenkin liittyy Transsiperiaan ja aikatauluihin, niin tulkoon tänne nyt kuitenkin.

Eli eli. Parin viikon päästä pitäisi lähteä reissuun, ja aluksi ajattelin että en vielä mieti lipun ostoa UB:sta Pekingiin. Rupesin nyt sitten kuitenkin miettimään. Ihmettelen tässä nyt sitten että kuinka tuon matkan pääsisi. Jotain ongelmia olen kuullut että reissaajilla on ollut. Junia ei vissiin mene kauhean usein ja nekin jotka menevät tuntuvat olevan melko täynnä. Lokakuun viimeisellä viikolla haluaisin ottaa junan Pekingiin. Osaako kukaan sanoa mitään varovaista arviota että kuinkahan täyttä siellä mahtaa tuohon aikaan olla? Itse luulisin (siis täyttä luuloa tämä) että tuo ei enää mikään Mongolian turistisesonki ole. Vai onko sittenkin?

Entäpä koska noita junia oikein kulkee? Itse olen onnistunut löytämään UB-Peking junia vain perjantaille ja sunnuntaille. Onko todella näin että nuo ovat ainoat päivät, jolloin pääsisin UB:sta Pekingiin? :shock:  Mietiskelin vain että mitä ihmettä teen Mongoliassa 2 viikkoa jos nuo junat sattuvat olemaan täynnä... Kaippa sen ajan jotenkin saa kulumaan, mutta olisi silti hienoa jos joku viisaampi osaisi kertoa että ovatko nuo todella ainoat mahdollisuudet päästä sieltä pois.

Kiitän ja kumarran tiedon jyväsistä!

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Trans-Siperian aikataulutietoa
« Vastaus #13 : 20.09.2005, 09:33:42 »
En tiedä junien tämänhetkisestä täytösasteesta, mutta kyllä varmaan mahdut ainakin tuollaiseen vaihdolliseen yhteyteen. En ottaisi stressiä. Kopioin tänne 31.5.2005 tuonne Trans-Siperia FAQiin kirjoittamani viestin:

Tätä on niin moni viime aikoina kysynyt, että päätin kirjoitella eilen tiedot muistiin Ulan Batorin kansainvälisessä lipunmyynnissä. Aikataulut ovat kaiketikin vaihtuneet viime viikonloppuna, eli tämän pitäisi olla varmaa tietoa. Siis kuinka päästä Ulan Batorista eteenpäin Kiinaan?

8.05 lähtee suora juna Pekingiin torstaisin ja sunnuntaisin. Sunnuntain juna tulee Moskovasta, torstain juna lähtee Ulan Batorista. Meille sanottiin kv-lipunmyynnissä, että nämä junat ovat täynnä pitkälle eteenpäin, 18.6. olisi seuraavan kerran tilaa.

Noh, Kiinan rajan yli pääsee iltajunalla kello 20.10 maanantaisin, torstaisin, perjantaisin ja sunnuntaisin. Ma ja pe junan toinen pääteasema on Hoh Hot, to ja su Erlian heti rajan jälkeen.

Kv-lipunmyynnin rakennuksessa toimii matkatoimisto, joka varaa paikkoja kiinalaisiin juniin rajalta eteenpäin. Olemme varanneet nyt liput Ulan Batorista Jiningiin, hinta noin 27 euroa. Nämä liput ostimme Ulan Batorin kv-lipunmyynnistä. Tämän jälkeen maksoimme matkatoimistolle 24,30 euroa lipuista välille Jining-Peking. Meillä on pienet muoviset kortit, jotka pitää esittää matkatoimiston edustajalle Jiningissä ja hän antaa meille liput kiinalaiseen junaan ja huolehtii meidät sisään siihen. Toivottavasti.  

edit: Kyllä antoi, mutta ei huolehtinut. No, Jiningissä ja muuallakin Kiinassa selvisi kyllä junaan yksinkin. Lippumme olivat vain lopulta toiseen junaan, eli maksoimme Ulan Batorissa ylihintaa. Osa porukasta mahtui siihen junaan, mihin pitikin, mutta osalle oli liput toiseen junaan. Kiinalaiset mekastivat hintaerosta Jiningissä paljonkin. :wink:

Vielä on ainakin yksi vaihtoehto: mennä mongolialaisella junalla rajalle ja jatkaa siitä kiinalaisella yöbussilla eteenpäin. Mongolialainen juna kulkee ainakin joka päivä, kaiketi bussikin.

Jaa niin, Ulan Batorin kansainvälinen lipunmyynti ei ole asemarakennuksessa, vaan noin 300-500 metrin päässä olevassa erillisessä rakennuksessa. Aseman ovelta katsottuna se sijaitsee viistosti vasemmalla. Jos lähtee kävelemään aseman ovelta kohtisuoraan poispäin kohti keskustaa, kv-lipunmyynnin mainostaulut tulevat vastaan ennen pitkää. Kilpien kohdalta vain vasemmalle, kilvissä itsessään ei ole suuntanuolia.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.