Luonnonkatastrofit...

(Luettu 2180 kertaa)

Atah

• Himoreissaaja
    • Profiili
Luonnonkatastrofit...
« : 08.09.2004, 16:12:07 »
Tuli vaan mieleeni näistä Floridan ja Japanin myrskyistä, että onko teistä  pallontallaajista joku kohdannut matkoillaan jonkinlaisia luonnonmullistuksia/katastrofeja?

Minä itse olin Kreikassa viime vuonna, kun siellä oli 5 richterin maanjäristys.. Keskus oli merellä, mutta rannikolla kyllä talot hajosivat ja sellaista.. Aikas mieletön kokemus se oli, vaikka vähän pelästyttiinkin  :shock: Mutta eipä sellaseen (toivottavasti ei) joudu enää ikinä uudelleen...
Aatami tuli ensiksi; kuten miehet aina" -tuntematon

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
Re: Luonnonkatastrofit...
« Vastaus #1 : 09.09.2004, 09:53:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Atah"
Tuli vaan mieleeni näistä Floridan ja Japanin myrskyistä, että onko teistä  pallontallaajista joku kohdannut matkoillaan jonkinlaisia luonnonmullistuksia/katastrofeja?

Pari viikkoa siiten kävin "harry"-risteilyllä Fredrikshavnissa, koko matka avomerellä oli ihan älytöntä myrskyä ja olo oli aika katastrofaallinen pienessä humalassa laatat rinnuksilla. Vinkki nuoremmille: Jos ulkona tuulee, älkää laatatko kannella.
ämä on minun totuuteni.

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
Luonnonkatastrofit...
« Vastaus #2 : 09.09.2004, 11:19:10 »
Puolassa jäimme tulvien keskellä joskus vuosia sitten. Kun saavuimme Krakovaan, oli juna vaivaiset neljä tuntia myöhässä. Katselimme välillä kartasta, että olimme aivan väärässä paikassa, jos tarkoitus oli tosiaan mennä Krakovaan. Ilmeisesti juna joutui kiertämään jotain tulva-alueita, mitään kuulutuksia tai muuta infoa emme missään vaiheessa saaneet.

Kun saavuimme kaupunkiin, valitsimme halvan hostellin joen vierestä. Ihmettelin, miksi jokeen menee portaita, mutta pidin puolalaisia muutenkin outoina. Joki virtasi villisti ja siellä oli mm. autonrenkaita ja suuria puunkappaleita. Jaa, että sellainen maa.

Seuraavana päivänä päätimme tehdä keskistysleiriretken. Satoi kaatamalla, kuten keskitysleirikuvissa aina sataa, mutta olimme vasta juna-asemalla. Siellä täti näytti sateenvarjoaan ja puolitti sen kuvainnollisesti kädellään. Mietimme, tarkoittaako hän radan olevan jostain syystä poikki. Menimme kuitenkin junaan ja meille myytiin liput. Junassa oli myös ranskalaisia turisteja, eli kaikki kunnossa.

Ihmettelin, miksi kaikkialla on niin vetistä. Eihän Puolassa kuitenkaan riisiä viljellä. Ehkä juna nyt sattui menemään suoalueen läpi (vähän outo paikka rakentaa rata kyllä...). Lopulta juna pysähtyi maailman pienimmällä seisakkeella (liioittelen, aika kultaa muistot). Kielten sekamelskalla (rakkaat lapset, opetelkaa sitä venäjää tai muuten hukka perii...) saimme selville, että juna ei todellakaan jatka matkaa ja takaisin Krakovaankaan ei pääse about ikinä. Lopulta kuitenkin selvisi, että ko. juna menee sittenkin takaisin Krakovaan.

Ihmettelin edelleen niitä riisipeltomaisia paikkoja, Keski-Euroopan maantieto ei ole vahvimpia osaamisalueitani... Jossain vaiheessa tuli tekstiviesti tai itse asiassa kolme: Puolassa on pahimmat tulvat taas ties kuinka moneen vuoteen, Krakovan vanhan kaupunki on vaarassa, muutama ihminen on kuollut jo....

Käyttäydyn hämmästyttävän rauhallisesti kriisitilanteissa (kiljun tyttömäisesti vain jos hätä ei ole todellinen), mutta kaikki eivät... Siinä sitten yritettiin rauhoittua Propaganda-baarissa ja kävimme kysymässä hostellista (joka siis tosiaan oli paljon lähempänä jokea kuin mikään Vanha kaupunki), onko hätää. Tietenkin he sanoivat ettei hätää ole. Osa seurueestamme olisi halunnut vaihtaa hostellia.

Suomesta saimme kuulla, että erään rautatiesillan (sen sillan yli menee junat mm. Berliiniin) pelätään sortuvan (oli sortunut edellisessä vastaavassa tulvassa). Erään matkaseurueemme jäsenen oli tarkoitus jatkaa matkaa jo seuraavana päivänä (tai samana iltana? en muista) Berliiniin.

Menimme ensin turisti-infoon, jossa kyllä olisi puhuttu vaikka italiaa, mutta tulvasta he sanoivat, että ihmettelevät itsekin tilannetta. Illemmalla menimme rautatieasemalle, josta löytyi lopulta yksi tyyppi, joka osasi auttavasti saksaa. Hän vakuutti junien kulkevan.

Helikoptereita pörräsi ja tekstiviestit Suomeen sinkoilivat. Ajattelimme, että olisimme tehneet kotimatkan Varsovan kautta, mutta tulvien pelättiinkin siirtyvän sinne.

Lopulta jätimme kaupungin junalla, joka oli  täysin kaukojuna jossa olen koskaan ollut. Vanhuksille ja lapsille yritettiin järjestää istumapaikkoja ja muut seisoivat täysillä käytävillä. Tarjosimme lapsille keksejä ja mietimme, miten onnekkaita olimme. Meidän ei tarvinnut jättää kotiamme noustessamme junaan. Meitä odottivat tutut kulmat Berliinissä ja uudet seikkailut.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Re: Luonnonkatastrofit...
« Vastaus #3 : 10.09.2004, 00:38:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Pablo"
Pari viikkoa siiten kävin "harry"-risteilyllä Fredrikshavnissa, koko matka avomerellä oli ihan älytöntä myrskyä ja olo oli aika katastrofaallinen pienessä humalassa laatat rinnuksilla. Vinkki nuoremmille: Jos ulkona tuulee, älkää laatatko kannella.

Arvakkaas kuka ei istu Pablon vieressä lautassa, kun seuraavan kerran mennään suokkiin miittaamaan. Ja vinkki nuoremmille: Pablo ei todellisuutta vastaavassa versiossa liennyt ainoastaan vain pienessä humalassa. :wink:

Markus

• Himoreissaaja
    • Profiili
Luonnonkatastrofit...
« Vastaus #4 : 10.09.2004, 15:19:44 »
Quitossa saatiin tulivuorenpurkauksen lennättämät tuhkat niskaan, vaikka itse purkaus tapahtui 300km:n päässä. Aika epätodellinen tilanne, kun koko kaupunki oli harmaan "lumen" peitossa. Noin kuukausi siitä vältettiin maanjäristys parilla päivällä Perussa. Pari samaan aikaan Quitossa ollutta tuttua oli just silloin trekkaamassa Colca Canyonissa ja sai melkoisen kivisateen niskaansa. Saivat kokea luontoäidin v-mäisen puolen sitten kuukaudessa oikein kunnolla.

Havaijilla näki aika karusti sen mitä tulivuoret saa aikaan. 5km leveä laavavirta ei ollut paljoa kysellyt kenen mailta sopii mennä, kun valumaan lähti...

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
Luonnonkatastrofit...
« Vastaus #5 : 11.09.2004, 14:10:01 »
Nyt menee hieman ohi aiheen, mutta luonnonkatastrofeista kun puhutaan niin mainittava on tuo Jamaikalle kohta iskeva, jo Grenadan lapi kaynyt Hurrikaani Ivan. Kuolonuhrejahan on jo paalle 20, toivottavasti Jamaikalta ei tule yhtaan lisaa...Grenadalla tuhot on kauheeta katseltavaa, kodittomiksi jaaneita paljon. Pitaa vaan toivoa, etta (ex-?)poikaystavan poika ja muu perhe on
turvassa..

http://www.msnbc.msn.com/id/5927015/
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

Kooperi-Roope

• Vieras
Luonnonkatastrofit...
« Vastaus #6 : 13.09.2004, 08:52:02 »
Mina olin Yangtse-joella seilaamassa wajaa wiikko sitte ku oli niita tulwia siella. Taloja puoliksi weden peitossa ja portaita jotka menee mereen. Omituista:/ Huomenna lahtee laiwa Japaninmaalle.
Pitanee toiwoa ettei tuu maanjaristyksia/tsunameita niiden kahden paiwan merella olon aikana. Mutta jos tulee niin....."what a hell! I'm going deep down anyway!!!" x)
Suomi on kylla aika hywa paikka asua siina mielessa kun ei tartte tuommosia katastrofeja pelata:/

4rska

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Luonnonkatastrofit...
« Vastaus #7 : 07.04.2010, 20:59:56 »
kaivetaas tää vanha aihe nyt esiin ku indonesiassa järisee maa 7,8richterissä. onko pallislaisissa esim. maanjäristyksen kokekeneita?

Anacon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 08.04.2010, 05:05:32 »
Mä koin pienen maanjäristyksen Englannissa ollessani! ;D Heh, pieni se oli, mutta muutama kirja putosi hyllyltä. :D

Budapestissa jouduimme aikamoisen myrskyn keskelle. En ole ikuna kokenut moista tuulta, sadetta ja ukkosta. Meistä se oli "jännää ja hauskaa" mutta sitten tuli kotoota viesti että ootteko kunnossa, Budapestissa useita kuollut myrskyyn.

Mutta en ole mitään oikeita luonnonkatastrofeja päässyt/joutunut kokemaan.
Go where you want to be.

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 08.04.2010, 09:26:00 »
Pienen maanjäristyksen koin Guatemalassa.
Varsinaisia luonnonmullistuksia ei ole tullut vastaan, Englannissa koin myrskyn joka myös tappoi ihmisiä, mutta minusta se ei ollut suomen syysmyrskyä ihmeellisempi.

Omalla pihalla olen juossut sisälle karkuun trombia, se lienee _oikeasti_ vaarallisin tilanne.

maaly

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 08.04.2010, 10:11:04 »
Olin Filippiineillä, kun sinne yksi monista Taifuuneista. Upotti sillä kertaa yhden laivan. Itse taifuunin keskus kiersi Cebun, mutta kyllä tuuli oli melkoinen ja sade piiskasi vaakatasossa yhtenä päivänä. Minulla oli samana iltana lento Hong Kongiin ja lentopelkosena tuli kyllä hieman mietittyä, että minkähänlaista menoa oli tiedossa. No aika rytkettä se ilmassa oli noin puolet matkasta, mutta Cathaylla tarjoilu kuitenkin pelasi, joten ovat varmaan pahemmissakin turbulensseissa olleet  ;)

Muuten olen säästynyt näiltä luontoilmiöiltä... Vettä on kyllä tullut niskaan ja ukkosmyrskyjä ollut, mutta itse yleenaä aina silloin visusti sisätiloissa.