Pitkät vakuutukset

(Luettu 107197 kertaa)

UsvaAuer*

• Vieras
Pitkät vakuutukset
« : 11.09.2004, 12:40:23 »
Täällä oli joskus aiemmin keskustelu pitkistä vakuutuksista. Tai oikeastaan siitä, että sellaista kätevää&halpaa ei ollut kukaan Suomesta löytänyt.

Mikä on tämänhetkinen tilanne? Miten vakuutat itsesi yli kolme kuukautta kestävälle matkalla?

Itse olen lähdössä epämääräiseksi ajaksi haahuilemaan maailmalle. Epämääräinen tarkoittaa ehdottomasti yli kolmea kuukautta. Minulla on jatkuva matkavakuutus, joka sallii alle kolmen kuukauden yhtämittaiset matkat.

Olen päättänyt, että en aio ostaa kalliita lisäviikkoja ja -kuukausia. Pitääkö siis matkustaa riskillä? Ongelma on lähinnä se, että aloitan matkan Euroopassa kiertelyllä ja vasta sitten siirryn riskialttiimmille alueille.

Ainoa ratkaisu, minkä olen keksinyt, on poiketa ennen Euroopasta poistumista vielä kerran Suomessa. Näin Euroopan ulkopuolinen matka on ikään kuin oma matkansa. Epäkäytännöllistä, koska Suomi sijaitsee kaukana ja kalliiden/halpojen&monimutkaisten yhteyksien päässä. Hankalaa siinäkin mielessä, että ei ole varsinaista kotiinpaluupaikkaa Suomessa.

Siksi mietinkin, että mitä jos varaisi vaan pelkät halpislennot n. 3kk päähän matkan aloittamisesta ja jättäisi ne kylmästi käyttämättä. Jos jotain sattuisi matkan viidennellä kuukaudella olisi näyttää todiste matkan alkamispäivästä n. kuukausi sitten.

Tosin tämä taitaisi olla jo vakuutuspetos.  :?

Ja olisiko se niin paha matkustaa ilman matkavakuutusta? Edellisen 3 ja puoli kk kestäneen matkan vakuutuksesta saamani korvaukset olivat noin 200 euroa, kun taas itse vakuutus maksoi 100, joten siinä mielessä voittoa oli "vain" sata euroa.

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
Pitkät vakuutukset
« Vastaus #1 : 11.09.2004, 13:24:33 »
Minä otin matkavakuutuksen If:lta. Se on voimassa 10,5 kk, mutta sen lisäksi mulla on 45 vrk matkalle vakuutus ammattiliiton kortilla samalta firmalta. Se kattaakin matkan alkuosan. Lisäksi sain vielä alennusta tuosta 10,5 kk vakuutuksesta tuolla samaisella liiton kortilla. Loppusummaksi tuli n. 240 €, ei paha noin pitkästä ajasta. Olen siis  menossa reppureissailemaan pääasiassa Australiaan. Suosittelen kyllä vakuutuksen ottamista, jos menet vähän riskialttiimmille alueille. :)

Hamppu

• Vieras
Pitkät vakuutukset
« Vastaus #2 : 11.09.2004, 22:11:23 »
Ilmeisesti yli 3kk matkavakuutuksesta joutuu pulittamaan maltaita! Ehkä kannattaa harkita rajoittaaa matka-aika alle 3kk tai sitten vähät välittää vakuutusyhtiöden bisneksestä! Jos matkalla on selvinnyt 3kk ehjin nahoin niin miksei kauemmin? Ei sita kai  kannata turhan jatkaa hyodytonta vakuutusta...

juhok

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.resedagboken.com/person.asp?id=21399
    • Sähköposti
Pitkät vakuutukset
« Vastaus #3 : 12.09.2004, 01:11:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Hamppu"
Jos matkalla on selvinnyt 3kk ehjin nahoin niin miksei kauemmin? Ei sita kai  kannata turhan jatkaa hyodytonta vakuutusta...

Tuurilla ne Isotkin Laivat seilaa....

Tästä oli keskustelua tossa toisen otsakkeen alla ja joku siellä kehuskeli saaneensa halvan 5kk vakuutuksen Tapiolasta
http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/viewtopic.php?t=3666&highlight=matkavakuutus
yynnissä Lonely Planet, New York City. Kts. Osta ja myy osasta!

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
Re: Pitkät vakuutukset
« Vastaus #4 : 13.09.2004, 10:16:20 »
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer*"
Ja olisiko se niin paha matkustaa ilman matkavakuutusta? Edellisen 3 ja puoli kk kestäneen matkan vakuutuksesta saamani korvaukset olivat noin 200 euroa, kun taas itse vakuutus maksoi 100, joten siinä mielessä voittoa oli "vain" sata euroa.

EU ja ETA maissa matkavakuutus ei sinänsä ole mikään ihan välttämättömyys. Jos jotain sattuu, niin hoitoa ja hoivaa saat samalla tavalla kuin sen maan muutkin ihmiset kyseisen maan lainsäädännön mukaan. Voi olla, että joudut ensin maksamaan jotain, mutta Kela korvaa kulut jälkeenpäin. Jos kulut siis ovat sellaisia, että kyseisen maan omat kansalaiset eivät olisi niitä maksaneet. Kotiinkuljetusta et saa pohjoismaitten ulkopuolelta ilman matkavakuutusta ja matkatavaroita ei Kela tietenkään korvaa.

EU ja ETA maitten ulkopuolelle en lähtis ilman vakuutusta koska se voi tulla kalliiksi.

Täältä voi lukea Kelan muutaman vuoden vanhat ohjeet ulkomailla sairastumisesta: http://193.209.217.5/in/internet/suomi.nsf/NET/200802092526HN?openDocument

Voit tietenkin tehdä niin, että jos tiedät matkustavasi EU:n sisällä jonkin tietyn ajan, niin sovit vakuutusyhtiön kanssa, että vakuutus alkaa jonain tiettynä päivänä. Eurooppalaisen vakuutusehdoissa ei ainakaan muistaakseni lukenut mitään, että pitäisi olla suomessa silloin kun vakuutus alkaa.
ämä on minun totuuteni.

Alkumatka

• Aloittelija
    • Profiili
Pitkät vakuutukset
« Vastaus #5 : 13.09.2004, 12:19:08 »
Laitan ihan vertailutietoa vain....
Lähivakuutuksessa kotivakuutuksen liitetyn matkustajavakuutuksen hinta on vajaat 35e/ vuosi ja on samaten voimassa 3kk lähtöpäivästä ja lisäkuukaudet a' 20e. Eli vuoden hinta on siten noin 175e ja vakuutusmäärät kohtalaisen hyvät.
lämä on matka

Markus

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pitkät vakuutukset
« Vastaus #6 : 13.09.2004, 12:44:03 »
Jos nyt vähän suhteutetaan asioita. Maailmalla haahuillen saa kulumaan rahaa päivässä semmosen 15-40e päivässä eli kuukaudessa semmoset 500-1000e kuukaudessa maasta riippuen. Vakuutus maksaa 20e kuukaudessa. Minusta kysymys ei ole mitenkään merkittävästä summasta, kun ottaa huomioon miten kalliiksi voi tulla, jos jotakin sattuu.

UsvaAuer*

• Vieras
Pitkät vakuutukset
« Vastaus #7 : 15.09.2004, 00:35:47 »
Itselläni on jo Pohjolan matkustaja- ja matkavaravakuutus. Tänään kun asiaa tiedustelin, niin esimerkiksi kolme lisäkuukautta tulisi maksamaan 249 euroa. Eli koko puolen vuoden satsi olisi 350  euroa!

En siis todellakaan ymmärrä, miten ihmiset ovat saaneet noita aiemmin mainittuja 150e/5kk -paketteja. Jollei kyseessä siis ole pelkkä matkustajavakuutus, josta on vielä saanut nuoriso- sun muita alennuksia. Aikoinaan tein vertailut Ifin, Tapiolan ja Pohjolan välillä ja otin vertailun perusteella halvimman eli Pohjolan.

Täytyypä vielä kysäistä Lähivakuutuksen ehdot. Muistaakseni heillä oli vaan se, että hyönteisten levittämät sairaudet eivät kuulu korvauksen piiriin, mutta en tiedä haittaako tuo minua.

Niin ja valuutuksen alkamispäivämäärää ei voi valita. Vakuutus alkaa silloin kuin matkakin alkaa.

Voiko muuten kahta vakuutusta pitää voimassa yhtä aikaa?

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Pitkät vakuutukset
« Vastaus #8 : 15.09.2004, 01:05:56 »

Toki voi, mutta jos haet molemmista korvausta samasta asiasta, syyllistyt vakuutuspetokseen. Eli ainakaan minulle ei tainnut nyt aueta mitä tuolla tarkoitit? Miksi pitäisit kahta vakuutusta yhtäaikaa, kun yksikin maksaa jo s**tanasti? :?

TongMuan

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 15.09.2004, 15:31:48 »
Ainoa ratkaisu, minkä olen keksinyt, on poiketa ennen Euroopasta poistumista vielä kerran Suomessa. Näin Euroopan ulkopuolinen matka on ikään kuin oma matkansa. Epäkäytännöllistä, koska Suomi sijaitsee kaukana ja kalliiden/halpojen&monimutkaisten yhteyksien päässä.

Oletko miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että lentäisit Euroopasta pois Finnairilla? Luultavasti monilta Euroopan kentiltä voi lentää Finskillä esim. New Yorkiin tai Bangkokiin (tai mihin Finnair nyt lentääkään) kilpailukykyiseen hintaan. Tuolla tavalla pääset ilmaiseksi pyörähtämän Helsingin kentällä ja lennon hinta voi tulla vieläpä halvemmaksi kuin suora lento lähtömaasta kohteeseen.

Ja vielä matkavakuutusten hankkimisesta. Tieto, että yhtiöltä X saa matkavakuutusta hintaan Y ei välttämättä tarkoita sitä, että vakuutuksen saisi kuka tahansa. Muutama vuosi sitten kävin eri yhtiöissä kyselemässä ja useimmissa matkavakuutuksen saadakseen olisi itsellä tai peheenjäsenellä pitänyt olla käytössä samalta firmalta myös esim. kotivakuutus.

terv.
TongMuan

UsvaAuer*

• Vieras
« Vastaus #10 : 15.09.2004, 20:33:54 »
Lainaus käyttäjältä: "TongMuan
Oletko miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että lentäisit Euroopasta pois Finnairilla?

Hyvä idea, mutta Finnair ei lennä Lähi-Itään eikä Intiaan.

Lähivakuutuksesta selvisi tänään sellainen, että jatkuva matkavakuutus myönnetään ainoastaan kotivakuutuksen omaaville.

Pohjolassakin kävin taas. Kummallista, että eivät osaa vastata kysymyksiin tiskillä. Virkailija ei osannut sanoa, maksetaanko korvauksia matkan aikana (6kk kun on aika pitkä aika olla reissussa ja sinä aikana saattaa tulla rahan tarve, jos on palanut rahaa esim. sairaalahoitoihin.) "Minä en vastaa korvauksista", nainen vaan selitti, kun ihmettelin, että miten ei voi tietää näin yksinkertaista asiaa.

Kahdella vakuutuksella tarkoitin sitä, että jos olisin saanut Lähivakuutuksen todellakin noin halvalla kuin joku toinen, olisi ollut kannattavampaa ottaa uusi vakuutus kuin entiseen lisävakuutuskuukausia.

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
Pitkät vakuutukset
« Vastaus #11 : 15.09.2004, 22:45:17 »
Huom!! Aina ei Suomessa käväiseminen riitä matkavakuutuksen "katkeamiseen" ! Esim if:ssä on kuulemma sellainen sääntö, että Suomessa pitää olla kahden matkan välissä vähintään kaksi viikkoa, muuten nuo matkat lasketaan yhdeksi ja samaksi matkaksi!! Eli tuossa tapauksessa ei auta, jos vaikka käväiset Helsinki-Vantaalla...Ovat nuo vakuutusyhtiöt ovelia... :x
 következö buszon
Rajta leszek én is

UsvaAuer*

• Vieras
Pitkät vakuutukset
« Vastaus #12 : 22.09.2004, 21:27:24 »
If on näköjään huono vakuutusyhtiö: kalliit vakuutukset ja nipot ehdot.

Otin selvää tuosta Suomessa piipahtamisesta. Lähivakuutuksella ja Pohjolalla riittää vaikka kävisit vain kääntymässä Helsinki-Vantaalla. Tapiolasta en tiedä.

Selvisi yksi toinenkin asia. Jos matkustaa USA:aan lisäkuukausien aikana, niin joutuu pulittamaan kalliimman USA-taksan. Mutta jos matkustaa USA:aan ekan kolmen kk:n aikana, niin mitään ekstraa ei tarvitse maksaa. Eli jos matka jatkuu Jenkkeihin kolmen kuukauden jälkeen kannattanee käydä kääntymässä Suomessa.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Pitkät vakuutukset
« Vastaus #13 : 25.09.2004, 02:01:49 »
If on näköjään huono vakuutusyhtiö: kalliit vakuutukset ja nipot ehdot.

Ifi on kyllä ihan susi yhtiö! Oma vuosimatkavakuutukseni on sieltä ja kun viimeksi kävin kyselemässä jatkoja, että saisin sen kolmekuukautta kokonaisajaksi (Ifillä se kun on voimassa vaan sen 45vrk:tta), niin nuo 45 lisävuorokautta olisi maksanut enemmän, kuin muistaakseni Tapiolasta(?) kertavakuutus tuolle koko kolmelle kuukaudelle. :| Joten eipä tarvitse kauaa miettiä mihin yhtiöön ei tarvitse mennä kyselemään, kun seuraavan kerran pidempää vakuutusta tarvitsen!

Anonymous

• Vieras
Pitkät vakuutukset
« Vastaus #14 : 25.09.2004, 05:47:51 »
Lainaus käyttäjältä: "~)))D"

Toki voi, mutta jos haet molemmista korvausta samasta asiasta, syyllistyt vakuutuspetokseen. Eli ainakaan minulle ei tainnut nyt aueta mitä tuolla tarkoitit? Miksi pitäisit kahta vakuutusta yhtäaikaa, kun yksikin maksaa jo s**tanasti? :?

Noinhan se on mutta noin ei kuuluisi olla.
Vakuutusyhtiöt on vaan olleet hyviä lobbaamaan
ja suojaamaan bisnestään.

Vakuutustoiminnassahan on ihan selvästi kysymys
vedonlyönnistä. Lyödään vetoa sattuuko tietyntyyppinen
vahinko vai ei.
Mitä se toiselle vedonvälittäjälle (vakuutusyhtiölle)
kuuluu jos lyön vetoa kahden välittäjän kanssa ja
voitan ? Mikäli siis homma tapahtuu ihan rehellisesti
ja muuten sovittujen ehtojen mukaan.

Asix

• Vieras
Pitkät vakuutukset
« Vastaus #15 : 25.09.2004, 09:14:28 »
Ma otin matkustaja- ja matkatavaravakuutuksen eri yhtioista, tama tuli minulle halvemmaksi kuin ottaa molemmat samasta yhtiosta. Tavaravakuutus Tapiolasta 9 kk maksoi 70 e. (Aika pienella summalla vakuutettuna tosin.) Matkustajavakuutus Lahivakuutuksesta n. 125 e (9 kk), liitettyna vanhempien kotivakuutukseen. Siita saa osan takaisin jos palaa matkalta aiemmin. Lahivakuutuksella oli mielestani aika kallis tavaravakuutus. Yhteensa maksoin siis noin 200 e / 9kk. Minunkin kokemuksieni mukaan If on sielta ja syvalta.

gattina

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
E111-lomake
« Vastaus #16 : 28.09.2004, 15:28:23 »
Menee vähän off-topic, mutta ite olin kesän reissussa ilman vakuutusta E111-lomakkeen kanssa. Ei siis auta kaukomailla ja mun tapauksessa ei auttanu Italiassakaan, koska 2 päivän ja 3 sairaalan jälkeen olin niin kyrpiintynyt byrokratiaan, että päätin päästä helpommalla ja maksaa..

Ensimmäiseen sairaalaan mennessä sanottiin että he ei voi missään nimessä auttaa mua, palloilin siellä eri ihmisiä häiriten pari tuntia ennenku hyväksyin tän faktan ja kipitin seuraavaan paikkaan. Siellä eksyin jotenkin ensiapuun, jossa mua ei autettu kun en vuotanut verta enkä muutenkaan hengenvaarassa ollut, mutta antoivat sentään osoitteen oikeaan sairaalaan. Menin sinne, mutta kello oli siinä vaiheessa lähemmäs 17, joten pyysivät tulemaan aamulla uudestaan. Minkä sit kettuuntuneena teinki, ja tiskiltä mulle sanottiin että sekin on väärä sairaala, että pitäis mennä sinne missä ihan ensimmäisex olin :evil:. Tässä vaiheessa mukaan tullu kaveri alko huutamaan peri-italialaiseen tyyliin niin että meijät ohjattiin toiseen rakennukseen, jossa kiltti kanslisti-täti junaili mulle ajan jollekin pikkiriikkiselle terveysasemalle :). Siihen kolmanteen sairaalaanki olisin päässy, jos olisin odottanu 3vko, mut siinä vaiheessa olin tosiaan jo korviani myöten täynnä byrokratiaa. Terveyskeskuksessa vaiva selvis noin minuutissa ja lääkkeet tuli maksaa n.50e, josta lääkärin mukaan en olis kuitenkaan saanu mitään korvausta, joten parempi niin.
ot all who wander are lost
- J.R.R. Tolkien -
"Kill your darlings", "jos sen voi piirtää sen voi toteuttaa"

alpakka

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pitkät vakuutukset
« Vastaus #17 : 10.10.2004, 23:11:28 »
Kesällä 2003 otin vuoden matkavakuutuksen Kilroylta ja hinnaksi tuli muistaakseni n. 80 e. Nyt sitten kun viime kesänä huomasin että Tsekin matkani kestää muutaman päivän edellisen vakuutukseni "yli", kävin kyselemässä vakuutusyhtiöistä vaihtoehtoja (n.80 e kun tuntui aika paljolta). Pohjolasta sitten löytyi varsin mukava vaihtoehto. Vakuutuspaketti on suunniteltu nuorille ja sisältää niin koti-, tapaturma- ja matkavakuutuksen (voimassa kun on ehtinyt 50 km päähän kotiovesta). Hinnaksi tuli omasta mielestä kohtuulliset noin 120 e. Mukavinta vielä on, että maksu tapahtuu n. 30 euron erissä ja viimeinen erä taitaa olla ens vuoden helmikuussa, joten ei puske liian tiuhaan. En muista että oliko tässäkin vakuutuksessa joku raja ulkomailla oleskelulle yhteenmenoon, mutta muistaakseni ei ollut. Joku korjatkoon jos olen väärässä. Ja nyt on matkustelut suomessakin turvattu ja jos vaikka viikonlopun pyörteissä katkaisee jalkansa ja joku onnistuu vielä polttamaan talonkin, niin saa ainakin jotakin takasin.

Mutta kannattaa kysellä eri paikoista, niin voi sitten vertailla ja päättää rauhassa.
What a lovely day. The trees are singing, the birds are swaying." -Dylan Moran

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Pitkät vakuutukset
« Vastaus #18 : 11.10.2004, 00:21:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Narandiel"
En muista että oliko tässäkin vakuutuksessa joku raja ulkomailla oleskelulle yhteenmenoon, mutta muistaakseni ei ollut. Joku korjatkoon jos olen väärässä.

Perin kummalliselta kuulostaisi, jos ei olisi. Viimevuonna kiertelin liki urakalla vakuutusyhtiöitä, ja niissä jokaisessa oli jokin raja. Lähes poikkeuksetta tuo raja oli sen 3kk ja näin äkkipäätään muisteltuna Ifi taisikin olla ainoa, jolla oli vaan tuo 1½kk. Lisäkuukausia olisi kyllä melko kaikilla ollut tarjolla, mutta syntisen suolaiseen hintaan. Sen siis muistan, että kävin kyllä Pohjolassakin, mutta ainakaan minulle ei tuollaista "ikivakuutusta" tarjottu.

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
Pitkät vakuutukset
« Vastaus #19 : 26.02.2005, 21:54:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalottisusi"
Kesällä 2003 otin vuoden matkavakuutuksen Kilroylta ja hinnaksi tuli muistaakseni n. 80 e.

Tarkoitat varmaan 80€/3kk, joka on voimassa vuoden, mutta jos olet yli 3kk reissussa niin maksat lisäkuukausista erikseen...  :shock:
i]"I feel at home here / in the middle of nowhere." - Kings of Convenience: Summer on the Westhill [/i]