Italia: mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa

(Luettu 51702 kertaa)

gringo loco

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Napoliin (ja Roomaan)
« Vastaus #60 : 17.05.2006, 22:44:26 »
Lainaus käyttäjältä: "diokenes"

Amalfin rannikolle paasee sinisella bussilla, tiketit ovat halpoja, mutta kesa-aikaan kapea vuoristotie voi olla aika tukossa, ja matka voi venahtaa pitkaksi, skootterilla tai mp:lla paasee joutuisammin (mutta ilman aiempaa ajokokemusta myos joutuisasti autuaammille matkailumaille).

Tää on kyllä totta! Itse tosin muotoilisin asian juuri niin, että tie on kiehtova ajaa skootterilla.. :) no kivahan se tie on bussillakin.

Itse Amalfi on hieman "turistirysa", vaikka muuten hienot maisemat onkin, mutta esim. keskusaukion baareissa saat maksaa parista leivoksesta kymmenkunta Euroa !

Jo vain, ja varsinkin kesäviikonloppuina siellä haluaa olla melkoisen moni italiaanokin, ulkomaanelävien lisäksi. Amalfilla on muuten kiva pikku paperimuseo joka tietty suomalaista kiinnostaa kovasti...

Puhumattakaan limoncellosta....
 :D  :D  :D

Ynnä sen miljoonista variaatioista ja siitä että ainoastaan jokaisessa sikäläisessä kylässä tehdään "Sitä Oikeaa Limoncelloa".
..mä seuraan suuntaa kirkkaan johtotähden
ja pyörät pyörii, päivät vierähtää
ei tärkeää se ole mä miksi lähden,
on tärkeää vain se mä miks en jää...
- Juice Leskinen: Per Vers, runoilija -

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Re: Napoliin (ja Roomaan)
« Vastaus #61 : 18.05.2006, 11:12:57 »
Lainaus käyttäjältä: "gringo loco"
[ Amalfilla on muuten kiva pikku paperimuseo joka tietty suomalaista kiinnostaa kovasti...

".

Menee vahan huti topiikista, mutta tuli tuosta paperimuseosta
mieleeni, kuulin miten Napolissa oli tapana viela viime vuosisadan
vaihteessa, ennen vessapaperin yleista kayttoa, puhdistaa
takamuksensa kaymalatoimituksen jalkeen.
No, koyhilla ja keskiluokkaisillakin perheilla oli huusseissansa
pieni pyyhe tai kankaanpalanen, johon sitten asioinnin jalkeen
siivottiin "ison posken" jatokset.
Tutun perheeni isovanhempien kohdalla kuulin koko perheella
olleen yhteisen pyyhkeen, johon jokainen vuorollaan sitten
pyyhkaisi (kuivimpaan kohtaan kait?)  takamuksensa.

God bless the paper !
 :D
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #62 : 29.05.2006, 00:58:25 »
Suomessa ollaan oltu kuitenkin edistyneempia,
ennen vessapaperin vallankumousta on tavattu
pyyhkia persaus puutikkuun.
"Jai kuin tikku paskaan"

(Vanha Suom. sananlasku)

Kippis ja skal !

Raitakerttu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #63 : 01.08.2006, 18:38:02 »
Missäs Rooman "lähellä" olisi kivoja rantoja? Menossa elokuun lopulla, eikä rannalla makoilu ole mitenkään pääasia, mutta muutaman päivän voisi sitäkin harrastaa, varsinkin kun reissukaveri ei ole koskaan ollut lämpimä(hkö)n meren rannalla.

Joku on sanonut, että paikallisbussilla pääsee Roomasta rannalle, millaisia nuo rannat ovat?

Pescara on ollut harkinnassa myös rantakäyntikohteeksi. Sardinia taitaisi tulla suht.kalliiksi.

Ihastuin Kroatian puolella joihinkin ihaniin, rauhaisiin kivikkorantoihin.. Sellaisia olisi kiva löytää Italiastakin.

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #64 : 01.08.2006, 21:17:12 »
Lahimpana on Ostia. Viikonloppuisin en suosittele, on meinaan hieman taynna! Mutta viikolla tilaa on olla ja pyoria kylla. Sitten vahan pohjosempaan on Santa Severa. Samanniminen linna on aivan vieressa ja sekin kaymisen arvoinen paikka, vaikka sita remontoidaankin ja osa siita on siksi suljettu. Lentokentan lahella on Fiumicinon kyla. Siellakin rantaa piisaa.

Ostian hotelleista en kauheasti tieda, mutta tassa yksi loistavalla paikalla aivan keskustassa rantakadulla. http://www.hotelbelvedereostia.it/

Sen alakerrassa on BOA-niminen niminen oikein mukava baari. Tekevat itse oluensa, joka on todella hyvaa. Siella saa hakea pahkinoita isosta sakista ilmaseksi poytaan. Loppuillasta koko baarin lattia vaan rapisee niita kuoria, silla ne vaan sipastaan lattialle asiakkaan poistuessa.  :wink:

Ostiassa on myos erittain hyvat ostosmahdollisuudet!
i]Sapere aude![/i]

peuno

• Himoreissaaja
  • prööt
    • Profiili
    • Virtuaalikoti
« Vastaus #65 : 01.08.2006, 21:55:16 »
Pescaran seutu on erittäin hienohiekkaista rantaa kymmeniä kilometrejä. Välillä turistimpaa, välillä autiompaa. Suosittelen.

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #66 : 02.08.2006, 13:48:52 »
Jos tahtoo TODELLA kauniita maisemia nähdä, ja veteenkin pulahtaa (tosin ei aivan kunnon hiekkarannalta), niin Cinque Terre on ehdottomasti Italian parasta antia! Lumosi ainakin minut heti ensi silmäyksellä.  :)  Vernazzan kylä on erityisen tunnelmallinen, suosittelen lämpimästi!
Ja ei tämä Cinque Terrenkään alue niin mahdottoman kaukana Roomasta ole... muistaakseni junalla meni La Speziasta Roomaan nelisen tuntia.

lorenzo

• Reissaaja
    • Profiili
ITALIA / ROOMA
« Vastaus #67 : 03.08.2006, 10:59:34 »
Roomassa nyt varmasti aikaa kuluu hyvän tovin.

Siitä kannattaa käydä päiväretkillä ainkain Ostiassa ja Tivolissa. Villa d'Esten suihkulähteitä Tivoliin kannattaa muuten mennä katsomaan junalla, ellen väärin muista lähtevät Tiburtinalta. Ostia on keisariaikainen satama, vähän noiden Vesuviuksen alle jääneiden kaupunkien tapainen paikka.

Joku kyseli noista Rooman rannoista. Ostian seutuvilla on kai ranta jossakin, en kylläkään tiedä tarkemmin. En ole myöskään kokeillut, mutta kesäaikaan kai Stadio Olimpicon maauimalat ovat kuulemma kivoja.

Tylsiä paikokja Italiassa tuskin onkaan, sanotaan nyt vielä lisäksi noihin jo tulleisiin vinkkeihin Siena. Se on itseasiassa aivan uskomattoman hieno paikka.

Jos aikaa on, niin tuo Napolin seutu on toki koluamisen arvoista. Napoli, Sorrento, Pompeij jne. Jos sana sallitaan, niin Herculaneum on ehkä vielä Pompeijiakin vaikuttavampi paikka.

Raitakerttu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #68 : 13.08.2006, 19:48:04 »
Jos joku viitsii kommentoida, kuulen kiitollisena.

Tarkoitus siis olla 11 päivää perillä, Roomasta lennot. Tähän mennessä oli tarkoitus käydä Rooman lisäksi vaan Napolissa ja lisäksi jossain rannalla, mutta matkakumppani haluaisikin San Marinoon.

Onko 11 päivää ja Rooma-San Marino-Firenze-joku rantapäivä mahdoton yhtälö? Olisiko jotain, mitä tuossa suunnitelmassa kannattaisi erityisesti huomioida?

lorenzo

• Reissaaja
    • Profiili
San Marino?
« Vastaus #69 : 14.08.2006, 11:16:11 »
En nyt halua töykeillä, mutta jos tukikohta on Roomassa, niin miksi lähteä S. Marinoon. Se nyt ei ole mielestäni päiväretken arvoinen paikka. Jos joku keksii syyn mennä sinne niin kertokoot. Maisemat ovat hienoja, totta.

Kuten tuossa on vakuuteltu, rantaa löytyy Ostia Lidolta [Ostia Antica on Roomasta hyvä päiväretki kohde.]

Firenzen kyllä vaihtaisin Sienaa, mutta se maku asia. Ei ole tuo Firenze koskaan napannut oikein.

Raitakerttu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #70 : 14.08.2006, 12:07:46 »
Hm, matkakumppanille tuota San Marinoa oli joku niin paljon kehunut, että vakuuttui..

postino

• Vieras
« Vastaus #71 : 14.08.2006, 19:28:00 »
...

artsibal.amore

• Vieras
napoli on ehdoton
« Vastaus #72 : 15.08.2006, 23:27:05 »
Napoli on oikeasti mieletön kaupunki. Vaikka ihmiset ovatkin ehkä köyhempiä, niin ovt he myös ystävällisiä ja kaupungilla on mieletön meininki. Pompei on vieressä ja ainakin minä nautin täysillä niillä kulmilla vietetystä ajasta. Pompeihin on kallis sisäänpääsy, mutta aita on helppo littää tai jos se on liian vaikeaa, kävelee vaan jonkun turistiryhmän mukana portista sisään. :) hieno kikka ja toimi hyvin.  oosi pompei on kaunis pieni kylä, tosin ei varmastikkaan yhtä huikaisevaa, kuin renesanssi firense tai jotkut muut paikat.  Suosittelen kuitenkin napolia lämpimästi, sillä ainakin minulle se oli "aitoa" italiaa.

Tuulikki

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #73 : 23.08.2006, 22:20:07 »
Olisiko antaa vinkkiä mukavasta ja edullisesta majoituksesta jossakin kylässä/kaupungissa Toscanassa? Tarkoituksena on käydä syyskuussa ainakin Sienassa ja San Gimignanossa, mutta olen saanut sellaisen käsityksen että niistä voi olla vaikea saada majoitusta...

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #74 : 23.08.2006, 22:33:01 »
En tiedä edullisista, kun raahaan alle vuoden ikäisen tyttäreni mukaan ensi keväänä, piti ottaa hyvä majoitus; aiomme asua pari viikkoa Lucignanossa Toscanan itäosassa lähellä Arezzoa, katso linkit -osiosta talon tai mökin vuokraaminen, laitoin sinne pari linkkiä, hyviä, jos matkustat isommalla porukalla, yhdelle liian kalliita.

vilviis

• Himoreissaaja
    • Profiili
Napoli
« Vastaus #75 : 26.08.2006, 13:10:56 »
Eli tarkoitus olisi syksyllä tutustuu Italiaan kun en ole koskaan maassa käynyt.

Tosta Napolista oon kuullut tosi ristiriitasia kommentteja, mutta ehkä siksi se myös itseä niin kiinnostaa. Mitenkä tuo kaupungin turvallisuus, voiko näin miehenä kävellä yöllä baarista yksin hostellille? Riippuu tietty alueesta, humalatilasta ja tuurista paljolti mutta olisi mukava kuulla vähän teidän omista kokemuksista..

Huonoja kyllä nämä ketjujen otsikot, eikö Napolillakin voisi olla ihan ikioma viestiketju.

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Re: Napoli
« Vastaus #76 : 26.08.2006, 14:16:52 »
Lainaus käyttäjältä: "vilviis"

Tosta Napolista oon kuullut tosi ristiriitasia kommentteja, mutta ehkä siksi se myös itseä niin kiinnostaa. Mitenkä tuo kaupungin turvallisuus, voiko näin miehenä kävellä yöllä baarista yksin hostellille? Riippuu tietty alueesta, humalatilasta ja tuurista paljolti mutta olisi mukava kuulla vähän teidän omista kokemuksista..

Huonoja kyllä nämä ketjujen otsikot, eikö Napolillakin voisi olla ihan ikioma viestiketju.

Napolin vaarallisuutta on kylla hieman yliammuttu mielestani.
Paljonhan siella kylla on sattunut ja tapahtunut, mutta kannattaa
huomioida myos ihmisten & turistien maara kaupungissa.
Itse olen pyorinyt oiseen aikaan Spaccanapolillakin, ja joskus jopa
humalatilassakin ( :shock: ) , eika ole koskaan mitaan sattunut.
Tosin terve maalaisjarki on oltava matkassa mukana, selvasti
humalainen turisti on aika helppo nakki putsata, seka aina
kannattaa pitaa "antennit" hieman pystyssa, havainnoida mita
ymparilla tapahtuu, muttei mitenkaan paranoidisesti kannata
tarrata omaisuuteensa.
(Silloin ainakin varkaat tietavat, etta siella on jotakin arvokasta)

Vaarallisimpia alueita oiseen aikaan ovat myos "Forcella" (Spaccanapolin ja rautatieassan valilla), seka "Secondigliano",
joka on kaupungin laitamilla, sinne asti tuskin eksyt...

Totta, etta Napolille voisi avata aivan oman viestiketjunsa,
sen verran mahtuu tarinoita ja kysymyksia siihen kaupunkiin.

yrtti

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://www.rockmusica.net
« Vastaus #77 : 27.08.2006, 18:44:15 »
Täällä on ollut paljon hyviä vinkkejä Pohjois-Italian kaupungeista, mutta voisin kysellä vähän lisää niitä.

Olemme lokakuun lopussa lentämässä  Nizzaan, josta olisi tarkoitus junalla suikauttaa Italian puolelle kaikkinensa olisi 10 päivää aikaa ja haluaisimme nähdä n. 3-4 kaupunkia. Parin päivän visiittejä eri kaupunkeihin olisi tarkoitus tehdä. Matkasuunnitelma on vielä aika avoin, joskin paluulento lähtee Bergamosta, joten sinne on ainakin jossakin välissä mentävä.

Mitä kaupunkeja suositellesitte parikymppisille rock-henkisille ihmisille, joita kiinnostaa kulttuuri, syöpöttely ja juopottelu sekä halvat majoitukset. Kaikenlaiset vinkit olisivat enemmän kuin tervetulleita.

Onko muuten kellään tietoa, paljonko junamatka Nizzasta esim. Genovaa tulisi kustantamaan?

zyrtec

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - suwi_@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #78 : 25.11.2006, 19:09:55 »
jees, mie oon ollu kahesti italiassa, italialaisia kavereita asuu Monzassa ja Muggiossa, jotka sijaitsee Milanosta vähä pohjoiseen ja Como-järvellä olen lomaillu heidän kanssaan. Etelä-italiasta en tiedä paljon, mutta Como-järvi on IHANA. Oikeesti, todellaki tosi ihana. (ja aika mieletön juttu ku pääsi ilmaseks viettää aikaa kaverin huvilaan :lol: ) Ja Milanossa on alennusmyynnit silleen heinäkuun alussa, siellä oli tosiaan aika halpaa perushintoihin verrattuna. JDC-kaupassa ja silleen... Eli siis, pohjois-Italia on ihana :D
quot;Sharpshooters are loners by nature. BANG!"

_jantsa_

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #79 : 29.11.2006, 15:15:30 »
Itse olen vieraillut Italian maaperällä ainoastaan Sisilian saarella. Siellä törmäsin karuun luontoon ja upeisiin näkymiin. Tässä muutama kohde, joita voin suositella niin historiasta kuin upeista näkymistäkin kiinnostuneille.

1. Taormina
Tämä pikkukaupunki vanhoine rakennuksineen on todella viehättävä. Erityisesti kaupungissa sijaitseva vanha roomalainen amfiteatteri on käymisen arvoinen. Ylimmiltä penkkiriviltä aukeaa henkeäsalpaavat näkymät Naxosin(?)lahdelle ja kaupungin yli Etnalle. Ainoana miinuksena voin mainita lievän turistimeiningin kaupungissa. mm. jenkkiläisten loistoristeilijät pysähtyvät lahdelle.

2. Syracusa
archimedeen kotikaupunki. Vanhakaupunki ja kreikkalaisten teatteri ehdottomasti käymisen arvoisia.

3. Etna
Tätä ei voi sivuuttaa, jos Sisiliaan eksyy. Pilvet estivät näkymät, kun itse siellä vierailin, mutta paikka oli silti käymisen arvoinen.