Italia: mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa

 (Luettu 53548 kertaa)

beibi beibe

  • Reissaaja
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #40 : 15.03.2005, 10:55:16 »
Kiitti, gattina! Saa nähdä, pysähdytäänkö Marchessa. Aika on rahaa, varsinkin Inter Raililla.

Editti: Italia-keskustelut pyörivät lähinnä Pohjois-Italia, Toscana, Lazion seutu, Campania, Sisilia -akselilla. Onko tuolla saappaankoron suunnalla mitään nähtävää? Ainakin Aleksei Eremenko, mutta onko muuta?

Molla

  • Reissaaja
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #41 : 01.04.2005, 10:16:00 »
Parasta Italiassa mielestäni olivat:
1. Como-järvi (kauniimpi ja rauhallisempi kuin Garda-järvi)
2. Pohjois-Italian vuoristotiet + Itävallan/Italian alpit
3. Venetsia (vaikka olikin täynnä turisteja niin silti melko jännä paikka)
4. Garda-järven rannikon pikkuiset, rauhalliset kylät.
 Miksi ei? -

Big Poppa

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #42 : 03.04.2005, 18:13:00 »
HEI

Heittäkääs vinkkiä, mistä sais halpaa hostellia gardajärven rannalta? Mihin siis matkata?

Anonymous

  • Vieras
Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #43 : 19.04.2005, 22:33:57 »
Olin Pesarossa viime kesänä viikon. Rauhallinen paikka, paljon italialaisia perheitä lomailemassa. Kaunis ja turvallinen kaupunki muttei mitään menoa illalla!
Lainaus käyttäjältä: "Signorelli"
Lainaus käyttäjältä: "Atah"
Tässähän kysytään MIELIPITEITÄ, siis että  mistä kaupungeista te olette pitäneet mistä ette. :twisted:

Kyllä, kyllä.  Tottakai ymmärrän. Tarkoitin vain - ja muotoilin huonosti - että mielipiteet ovat niin kirjavia, että niistä tuskin on juuri hyötyä.   Itse 25 vuotta Italiaa kiertäneenä hämmästelen näissä keskusteluissa usein sitä, kuinka eri tavalla asiat voi nähdä.  Ja se on tietysti hieno asia.  Mutta mistä tiedän, mitä mielipidettä itse seuraisin?   Luen täältä, että Venetsia on "karmea turistirysä, yksi kerta riittää" - itse olen ollut Venetsiassa lukuisia kertoja ja menettänyt sydämeni sille.  Luen, että Gardan seutu on parasta Italiaa - itse pidin jo 1970-luvun lopussa järven ympäristöä toki kauniina, mutta sittenkin turismikeskuksena, josta ei Italian sielua löydä.   Milano on jonkun mielestä tylsä, Firenzessä ei mitään tekemistä - juuri niin jollekin, itse olen kokenut aivan toisin.
En ole koskaan ollut Kreikassa.  Jos kysyisin täällä mihin siellä kannattaa mennä, saisin erilaisia, kiinnostavia vastauksia, mutta olisiko niistä paljon hyötyä.  Matkakirja tai -opas auttaa enemmän - siitä tietää, millaisista neuvoista on kyse.  Täällä emme tiedä keskustelijoiden ikää tai taustaa (hyvä niin), joten emme voi suhteuttaa saatuja mielipiteitä mihinkään - 18-vuotiaan himobilettäjän neuvot eivät minua auta ja päinvastoin.

Neiti Q

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 328
    • Profiili
Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #44 : 08.09.2005, 10:34:11 »
Nostan tämän ketjun ylös, kun lukitussa uudessa keskustelussa kaipailtiin Sisilian-vinkkejä.

Käväisin viime toukokuussa Sisiliassa viikon reissulla, jolla oli tietyt raamit: mies teki töitä Cataniassa ti-to, joten olimme sunnuntaista torstaihin tuossa Sisilian itärannan kaupungissa. Se oli onneksi varsin hyvä lähtöpaikka monelle päiväretkelle, ja noin 300 000 asukkaan kaupunkina myös mukavan eloisa. Ihania ravintoloita oli paljon, tosin me juutuimme Taverna dei Contiin..
Liikuin alkuviikon julkisilla, eikä niissä ollut moitteen sijaa, bussit ja junat kulkivat tiuhaan (mitä nyt outoja parin tunnin taukoja esim. illansuussa..); toisaalta tapaamani ranskalaismies valitteli, että esimerkiksi Piazza Armerinaan meni vain yksi bussi, jolta ei ollut julkista yhteyttä paikkakunnan tärkeimpään nähtävyyteen - ja aikaa ihastella mosaiikkeja jäi vaivaiset pari tuntia ennen viimeistä paluuvuoroa. Hinnat taisivat olla aika halpoja. Muistelen, että esim. Catania - Siracusa -väli, noin 80 km, olisi maksanut bussilla max viisi euroa.
Siracusa Sisilian kaakkoiskulmalla on ehdottomasti käymisen arvoinen paikka, eloisa kaupunki, jossa on ns. vanhakaupunki omalla niemellään. Arkeologian harrastajalle on jonkin verran kaivauksia, mm. kreikkalainen teatteri.
Etnalla oli tietty pakko käydä, vaikka siitä aika hyvin rahastettiinkin. Cataniasta olisi ollut tarjolla noin 50 euron hintaisia päiväretkiä, mikä on itse asiassa ok hinta, sillä kun menin päivän ainoalla (ja hitaalla!) bussilla vuoren juurelle, jouduin kuitenkin pulittamaan 45 euroa noususta ylös, opastuksesta ja ylämaan kyydeistä. Tokihan siellä aivan ylhäällä voi kävellenkin nousta viimeiset xxx metriä, mutta oma kunto ei siihen riittänyt. Kannattaa käydä, jos tulivuoret ei ole ennestään tuttuja - ja myös useampia vulkaanisia kohteita nähnyt satunnainen tuttava piti Etnaa hienona. Ja vielä tuon valmiin retken puolesta puhuu se, että päivän ainoaa bussia takaisin Cataniaan joutui venailemaan tuntitolkulla, ajankuluna kaksi eri itsepalvelukahvilaa ja muutama krääsäkoju (joista ei ollut kauheasti apua, kun olin varovaisena naisena ottanut aamulla mukaan vain 55 euroa, ei visaa..).

Catanian vieressä on myös Taormina, lomakohde. Tosi nätti kaupunki ylhäällä rinteessä, ja niiden kreikkalaisesta teatterista vasta oli näkymät, Etnalle ja merenlahdelle jne. Uimaan voi mennä jollekin rannassa sijaitsevan Giardina-Naxoksen (?) rannalle.

Kun mieheni sai työnsä hoidettua, otimme alle pikkuruisen vuokra-auton ja suuntasimme saaren sisäosiin, Madonien kansallispuiston alueelle. Kaupunkiliikenne oli sen verran hurjaa, että oli suorastaan ihme selvitä siitä naarmuitta. Vuoristo taas oli sen verran korkeahuippuista, että kapeilla serpentiiniteillä jopa italiaanot ajoivat jossain määrin järkevästi. Mitään majapaikkoja ei tietty oltu varattu, mutta niitä löytyi aina. Ei tosin ollut aina valinnanvaraa vaan kylän ainoa sai kelvata parina yönä. Sisilialaiset on oikeasti juuri niin ystävällisiä ja ihania kuin etukäteen kuvailtiin, ja myöhäisellekin tulijalle löytyi illallista. Näin esimerkiksi ekan yön Petralia Sottanassa, missä mies totesi, että kylän ainoassa hotellissa on untuvatyynyt. Ei käy. Jatkoimme matkaa seuraavaa kylää kohti (Petralia Soprana) - tosin kesken matkan tie katkesi, eikä pimeässä näkynyt kylttejä puhumattakaan mahdollisuuksista kartanlukuun. Palasimme siis alakylään, ja hotellin väki naureskeli hieman, että kestipä teillä auton kääntäminen. (Oikeasti kylän läpi, jyrkässä rinteessä, meni vain yksi yksisuuntainen tie, joten autoa ei ihan helposti käännetty, vaikkei olisi ollut edes aikeissa jatkaa matkaa.) Mies oli jo aiemmin nimetty arrabbiataksi. Olen siitä kiitollinen matkalainen, että heti kun ravintolassa on keltainen tai oranssi tunnelma, se on hyvä - niinpä nautimme sekä illallisesta että aamiaisesta tässä paikassa, aitoon sisilialaistyyliin. Tyynyissä ei muuten ollut untuvaa.
 
Aamuauringossa jatkoimme yllämainittuun Petralia Sopranaan, joka oli tosi viehättävä - ja unelias - kylä kukkulan huipulla. Vaikea uskoa että siellä olisi paljon muita palveluita kuin apteekki ja pakollinen kahvila. Jatkoimme kohti Castelbuonoa, josta on peräisin ihana Colomba, pullakakku. Olimme saaneet sitä aamiaisella, keltaiseen kiedottuna, ja löysimme Fiasconaron leipomon, josta saimme tuliaisia vanhemmlle. Kakku saavutti muuten suuren suosion, perheeni ahmi sen yhdellä aamiaisella! Castelbuono oli jo vähän isompi kaupunki, jossa oli useampia ravintoloita ja linna. Sinne emme jaksaneet mennä sisälle (polveni oli kauhusta kankeana kaikkien keskiaikaisten portaiden kohdalla), mutta kaupungissa oli kiva viettää rauhallinen iltapäivä ja lounastaa, ah niitä ruokia! Niin täällä kuin monessa muussakin paikassa otimme alkupalat maalaistyyliin, ja se oli aina varma valinta - joka kerta jotain erilaista ja taatusti maistuvaa.

Katsastimme myös Cefalun pohjoisrannalla; se näytti elävän turismista, ja monet pyöräilijät pitivät sitä tukikohtana päiväretkille.
Palermon jätimme väliin, ei houkuttanut vuokra-autolla. Jatkoimme etelään, hienojen viljelmien keskellä sijaitsevaan Corleoneen. Vaikka opaskirja väitti, ettei siltä kannata odottaa mitään mafiatunnelmaa, oli fiilis maalaiskaupungissa lievästi sanottuna outo. Ilmeisesti kaupungin ainoa hotelli oli joku rahanpesupaikka, jossa harvemmin yöpyi ketään, sen verran unohtuneen maailman meininki tässä vain joitakin kymmeniä vuosia (20?) vanhassa hotellissa oli. Emme halunneet syödä hotellin ravintolassa vaan suuntasimme hämärän tullen keskustaan, mutta siellä kukaan ei suostunut suosittelemaan muuta ravintolaa kuin hotellin - "Olettehan varmasti hotellissa? Siellä on hyvä ravintola." Saimme pitsaa jossain tavan kuppilassa; ainakaan tässä kaupungissa ei ollut tapana syödä ulkona vaan ihmiset jopa hakivat noutopitsaa!

Seuraavana päivänä meillä meni yllättävän kauan Agrigentoon ajellessa. Tiet olivat aikamoista suhmuraa, ja maasto muuttui kuivaksi ja paahtuneeksi. Teimme pakollisia tuliaisostoksia agrigentolaisessa lähiömarketissa ja päätimme, että tähän huumeiden läpikulkukaupunkiin emme jää pidemmäksi aikaa. Kaupungin kupeessa on Valle dei Templi, kuulu laakso, jota ihastelimme erinomaisen lounasravintolan ikkunasta. Tämä kuului niihin kohteisiin, jotka Sisiliaa kiertävät bussikaravaanit bongasivat. Ja niin kuului myös iltapäivän kohokohtamme, Piazza Armerinan Villa Romana di Casale. Onneksi pahin ruuhka oli jo neljän jälkeen ohi, en olisi kestänyt tungeksivia mummolaumoja. Tämä roomalainen huvila on on ollut vuosisatoja mudan peitossa, siksi mosaiikit ovat säilyneet hienosti - suosittelen!
Yöpaikaksi olimme valinneet erään pikkukaupungin, joka on kuulu kreikkalaisista raunioistaan. Liki hostellitasoinen Palazzolo Acreidessa, hotelli Santorossa majoitus maksoi sisilialaisittain ihan liikaa, 50 euroa ilman aamiaista, mutta lauantain iltatunnelma kävelykadulla oli mainio ja osuimme komeaan palatsiravintolaan Il Porticoon (josta tosin saimme suunnilleen reissun huonointa ruokaa; ei hienot puitteet mitään auta!).

Kaiken kaikkiaan ajoimme torstai-illan ja sunnuntaiaamun välillä lähes 900 km, mikä oli ihan liikaa, mutta nautimme kovasti vaihtelevista maisemista. Etenkin suuret korkeuserot yllättivät; Sisiliaanhan voisi mennä vaikka pyöräilemään, tuumasi mieheni. Keli toukokuun puolivälissä oli ihana, max 27 astetta mutta pääosin muutaman asteen viileämpää. Iltaisin oli tarpeen joku lämmike, vaikka ihanista ruoista tulikin aina kaikin puolin täyteläinen olo (niin, taaskaan emme ikinä päässeet jälkiruokiin asti, kun alkuruoat ja pääruoat veivät voiton). Sisilian ruoista olen muuten kirjoittanut toiseen ketjuun, jos kiinnostaa, muistakseni  "parhaat paikalliset ruoat". Ai niin, tuo toukokuun puoliväli oli myös siitä hyvä aika vierailla Sisiliassa, että museoihin oli kulttuuriviikon nimissä vapaa pääsy. Siitä tuli vähintäänkin hyvälle tuulelle, ja saihan pienen säästönkin, pääsymaksut kun olisivat kuitenkin olleet jotain 5 - 10 euron luokkaa.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

beibi beibe

  • Reissaaja
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #45 : 10.09.2005, 13:18:37 »
Wow, Corleone ja Agrigento!

Olen lukenut viime aikoina mafia-aiheisia kirjoja ja Corleonen kaupunki on saanut mielikuvissani lähes myyttiset mittasuhteet. Haluaisinpa päästä itsekin! Myös Agrigento on ollut ainakin yhden mafiasodan päänäyttämöitä 80-90-luvun vaihteessa kun kymmeniä ihmisiä sai surmansa mafiaperheiden välisissä yhteenotoissa. Viime kesänä tuli tsekattua Palermo, siellä sisilialaisuus on kyllä jossakin muualla kuin keskustan muotikaduilla. Mutta kyllä sekin sieltä löytyy, sivukujilta, eli kantsii käydä.

Sisiliafanien kannattaa lukea Mario Puzon "Sisilialainen".  Huippukirja!

MinttuK

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 74
    • MSN Messenger  - millaker@hotmail.com
    • Profiili
Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #46 : 12.09.2005, 13:38:14 »
Kiitos, Neiti Q! Matkakuume vain kasvoi kokemuksistasi lukiessa.

Kiersin viime kesänä Sisiliaa junalla, eli rannikon kautta Messinasta Palermoon, samaa reittiä takaisin Taorminaan ja sieltä Siracusaan.  Seuraavaksi olisi siis tarkoitus suunnata bussikyydillä saaren sisäosiin. Corleonessa olisi ainakin alustavan suunnitelman mukaan tarkoitus käydä. Aika erikoiseltahan tuo paikka kyllä kuulosti... Oliko hotelli millaista hintatasoa? Millainen hintataso majapaikoissa muuten oli?

Olisi mukava kuulla vielä tarkemmin niiden paikkojen nimiä missä piipahditte, varsinkin niitä joita suosittelet  :D

Neiti Q

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 328
    • Profiili
Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #47 : 12.09.2005, 19:54:51 »
MinttuK, täydensin jotain juttuja tuohon ylläolevaan tekstiin. Sen Corleonen hotellin nimi oli Belvedere, ja maksoimme huoneesta ehkä 65 euroa. Sinänsä ok, mutta rahanpesutunnelmaa loivat etenkin aamiaisella pöytään lätkäistyt pakastecroissantit ja mehutölkit sekä pari raakaa päärynää.. eikä baarissa tainnut olla edes olutta tai jotain muuta vastaavaa. Ja useilla paikkakunnilla kävi siis niin, että vaikka sisilialaishinnat periaatteessa ovat edullisia, ei voinut valita kuin yhdestä yöpaikasta ja sitten oli maksettava mitä pyydettiin.

Corleone oli mukavalla paikalla, hotelli hieman ikävästi kaupungin yläpuolella, mutta sieltä meni suht suora kävelyreitti helluntailaiskirkon ohi alas keskustaan. Kirkko oli muuten hauska maamerkki: mieheni kuvitteli kaukaa katsoessaan, että se on joku mafiapomojen villa, kaikessa modernissa arkkitehtuurissaan,mutta niin vain nimikyltti paljasti sen tylsästi kirkoksi.

Nimikylttejä Corleonessa kannatti katsella tiuhaan, olihan siellä mm. mafian uhrien aukio ja erikseen vielä murhattujen mafiatuomarien piazza.. Ja sitten corleone-pastaa voi kantaa kotiin :)
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

tonppa

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 434
    • Profiili
Italia
« Vastaus #48 : 12.09.2005, 19:56:19 »
Itse otin elokuussa Finskin tarjouslennot Venetsiaan 199e. Mulla oli viikko lomaa töistä, mutta siinä ajassa ehti nähdä ja kierrellä oikein hyvin Italian pohjois-osaa. Junalla kulkeminen oli nopeeta ja halpaakin, varsinkin Suomen normaalihintaisiin junalippuihin verrattuna.

Venetsiassa vietin tosiaan vain yhden päivän, siinä ehti nähdä oikeastaan kaiken mitä ruuhkaiselta Venetsialta odotin. Museoihin tms. en viitsinyt lähtee jonottelemaan, vaan kulutin aikani seikkaillen sokkeloisilla kujilla ja Marcuksen aukiolla. Paluumatkalla olin Venetsiassa myös yhden yön, löysin tsägällä halvan hostellin Rautatieaseman läheltä, vain 28e/yö 1hh !!!! Ja tilaakin löytyi vaikka kyseessä oli elokuun puoliväli. Nettivarauksia tohon hostelliin ei muistaakseni pystyny tekee.

Venetsiasta otin sit illaksi junan milanoon. Junaliput on muuten todella kätevää varata niistä asemien automaateista. Luottokortitkin toimivat niissä moitteetta! Milano olikin sitten todella TYHJÄ (kuten moni oli varoittanut) elokuisena perjantai-iltana. Noh, tulin sinne yöelämän takia, mutta kaikki klubitkin olivat tietysti suljettuina!!

Aamulla otin sitten Milanosta ensimmäisen junan kohti Ligurian rannikkoa ja Cinque Terren kyliä. Täytyy sanoa että ne olivat yksi mahtavimmista paikoista välimerellä, jossa olen käynyt. Majoituin Riomaggioressa Dolce Vita-"hostellissa". Yöelämää kylistä ei löytynyt ja isommat turismilaumat eivät sinne ole vielä onneksi löytäneet. Kyliinhän ei pääse kuin junalla. Päivisin vaelleltiin kylästä toiseen mahtavaa rannikkoreittiä ja välillä uitiin. Iltaisin hengailtiin rannalla muiden backpackereiden kanssa ja tehtiin sit safkaa jonkun kämpillä. Auringonlaskut ihasteltiin kallioilla, juotiin punkkuu ja lauleskeltiin ;) Aah mitä hetkiä ne olikaan! Yöelämäähän noista kylistä ei löydy, joten tuli todellakin rentouduttua  :D  Hassua muuten että olin isosta porukastamme ainoa eurooppalainen backpackeri tuolla, lähes kaikki muut oli joko jenkkei tai ausseja.
4 yötä vietin tuolla paratiisissa kunnes jatkoin junalla kohti Viareggiota Toscanan rannikolla. Halusin nähdä Rimini 2:sen, ja se tuli kyl nähtyä. Eipä toiste tarttee mennä. Ranta ja yöelämä oli mahtavaa, mutta paratiisimaisen Cinque Terren jälkeen tuo oli ehkä huono valinta. Viareggio oli siis oikein perinteinen italialainen beach resort. Viareggion lähellä olisi kyllä ollut Torre Del Lago Puccini, jos kyseinen musiikkilaji olisi kiinnostanut.

Viareggiosta sain hostellin ystävälliseltä omistajattarelta autokyydin sitten Pisaan. Pisan tornin lisäksi kaupungista ei juuri muuta nähtävää löytynytkään, joten otin sieltä iltajunan takaisin Venetsiaan. Aamulla olikin jo paluu Suomeen....

Seuraavalla kerralla aion ottaa haltuun eteläisen Italian.

Rubin

  • Reissaaja
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #49 : 11.03.2006, 17:21:06 »
Suunnittelen  :oops: romanttista pitkää viikonloppua Venetsia-Verona -akselille, niin että lennot Suomesta olisivat Venetsiaan, josta sitten bussilla tai junalla käytäisi yhdeksi päiväksi Veronaan. Onko mitään mahdollisuutta saada riittävää näkemystä Veronasta yhdessä päivässä vai pitäsikö suosiolla pitkä viikonloppu keskittyä vain Venetsiaan? Kulttuurista ja ruoka sekä tietysti viinit kiinnostaa erityisesti jatämä loma on suunniteltu toteuttaman vain hedonistisia nautintoja kuunnellen =).

Onko joku tehnyt vastaavat kaupunkilomat näin lyhyellä aikataululla, ja miten muuten neuvoisitte matkasuunnitelmissa?

Ooppera-asiantuntijoita erityisen mielelläni kuuntelen, mutta kaikki vinkin kohteista otetaan ilolla vastaan. Reissu olisi tarkotus toteuttaa heinäkuussa (pahimpaan turistirysäaikaan??!!)

Aroundtheworld

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 72
    • Profiili
    • Sähköposti
Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #50 : 12.03.2006, 19:15:35 »
Todellakin Italiaan!

Rooma on ihan must paikka ja vatikaani pysäyttää ihan mukavasti! Ite olin paavin kuoleman aikoihin siellä ja kyllä sen huomas kuinka vakavasti ihmiset uskontoon suhtautuu!

Milano on kolkko paikka paitsi ihan kesällä..ei siellä oikein ole mitään paitsi se kirkko..ihmiset on aika tylyjä verrattuna esim etelän kaupunkeihin.

Napoli on ehkä "aidointa" Italiaa..pikku skootterit pärisee ja meno on ku villistä lännestä. Siellä saa kyllä olla varuillaan. Myyvät kadulla kaikkea mistä vaan voi ihmistä rahastaa. Kuulin että joku oli ostanut tveen jonka sisällä oli painona kiviä  :)  Mutta ehdottomasti kokemuksen arvoinen paikka.

Roomasta itään Adrian meren puolella on kiva kaupunki Pescara. Ainakin kesällä tosi jees! Pelkkää rantaelämää ja mukavia ihmisiä. Rantsu aivan kansotettu baareista. Ei mikään turistirysä..

Pohjois-Italiasta mukavin paikka missä olen käynyt on Bolzano...ihan kiva kaupunki siel vuorien keskellä..Muita lähistöl olevia en niin tunne muita kuin esim Brescia, Bergamo ja Cremona olivat ihan peruskaupunkeja ei niis mitää kummempaa ole. Kävin siel talvella ja kylmää ja kolkkoa oli..en siis tiä millasta siellä on noin kesäaikaan.

Venetsia on päivässä kierretty..ainaki jos ei o älytön taiteen ystävä. On se ihan ok mut ei siellä kauaa jaksa olla. Venetsiasta itään on kaupunki Trieste. Sieläkään ei sen kummempia ole. Wärtsilän tehdas :) Kesällä oli kyllä kaunista tosin..

Seuraavan italian reissun pamautan ihan etelään mafian maille..on kuulemma ihan eri meininki siellä. Ihmiset vielä enemmän perhekeskeisiä ja jopa enemmän tempperamenttisiä..ja se ruoka...mmm...

Italialaiset on mukavaa sakkia ja yleensä hyvin kiinnostuneita suomesta! Mut mitään ne ei tiedä. Yhdessä perheessä ollessani niiden isoäiti luuli et olen alaskasta..ja toinen kaatoi ruuan kanssa vodkaa kun luuli et juodaan sitä ku maitoa..:):) Sellasta..yks opiskelijakaveri espanjassa kysyi että miks me syödään karhunlihaa aamiaiseksi..ei meitä turhaan kehuta fiksuiksi.

Matkaan vaan..on se kokemusten maa!
-Reissua-

Mehiläinen

  • Reissaaja
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #51 : 16.03.2006, 16:12:57 »
Tuohon listaan voisin lisätä vielä Firenzen ja Pisan.

Firenzessä on nähtävää historiasta ja taiteesta kiinnostuneille vaikka kuinka paljon. Vaikka en itsekään taiteen suhteen mikään guru ole, niin on silti mukava sanoa nähneensä jonkun kuuluisan teoksen. Firenzessä sydämeni vei ruoka, jäätelö, ja Palazzo Pitti. Ruoka ravintolassa on kallista niin kuin joka puolella Italiaa, ja aina kannattaa kävellä muutama kortteli turistinähtävyyksistä pois päin. Sen sijaan leipomoista saa ihania täytettyjä leipiä yms. suhteellisen edullisesti. Jäätelö on tuhottoman kallista, mutta se on NIIN hyvää ja valikoimaa riittää. Palazzo Pitti on Medici-suvun kesähuvila, jonka takana on valtama ihana ja kaunis puutarha. Se oli matkani kohokohta.

Firenzestä teimme päiväreissun junalla Pisaan ja kävimme katsastamassa Pisan tornin ja sen ympäristön. Juuri muuta en siitä tiedä, mutta olihan se näky kun sitä kakarana maantiedon kirjoista haaveilevasti on tuijotellu. Torniin olisi päässyt myös kiipeämään, mutta se olisi maksanut 15 euroa, joten jätimme sen väliin.

alan_mies

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 4 571
  • Kulkija
    • Profiili
Napoliin (ja Roomaan)
« Vastaus #52 : 16.03.2006, 16:55:48 »
Aihe alkaa olla aika kuuma, kun Sterlingillä pääsee Roomaan ja takaisin kokonaishintaan 81 euroa, onnistui vielä eilen lähdöllä 29.3! Noin halvalla ja helposti (hyvästi yöpyminen Stanstedissa) en ole koskaan Italiaan päässyt.

Aion paikata aukon sivistyksessä ja mennä Napoliin aivan rauhassa, katsellen kaiken näkemisen arvoisen. Aiemmin olen käynyt Pompeijissa ja Napolissa vain ohimennen, minkä jälkeen muutamaksi päiväksi Roomaan lepäämään.

Kiinnostaisi kuulla vähän laajemminkin Napolikokemuksia itse kaupungista, jospa jollakin olisi jotain kerrottavaa matkaopastietojen lisäksi, missä kannattaa käydä ja mitä tehdä - ilmeisesti Napoli on yksi hulluimmista mahdollisista paikoista vuokrata skootteri, joten sitä pitää vakavasti harkita, jospa ajelisi rannikkoa etelään Sorrentoon ja eteenpäin.

hmp

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 100
    • Profiili
Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #53 : 16.03.2006, 17:13:08 »
Mä luen kans mielelläni kokemuksia ja vinkkejä, Roomaan reissu on parin kuukauden päästä ja kyseessä on eka visiittini Italiaan. Aikaa on 9 vrk eli kai siinä jotain ehtii näkemään.

Mehiläinen

  • Reissaaja
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #54 : 16.03.2006, 17:26:00 »
Jos et ole vielä ostanut niin suosittelen, jonkun hyvän matkaoppaan. Meillä oli Rooman reissullä käytössä Kaupunkikirjojen Rooma-kirja. Oli kyllä ahkerassa käytössä. Matkaopas on kullanarvoinen apu paikkojen löytämisessä.

Me kulutettiin Roomassa aikaa kuusi päivää ja oli kyllä kova kiire koko ajan. Yhdeksässä päivässä ehtii hyvin tutustua vähemmänkin tunnettuihin nähtävyyksiin. Katakombit oli itselle todella mielenkiintoinen kokemus. En muista kirkon nimeä jossa katakombit olivat, mutta se oli via appia antican varrella, joka on itsessään myös kaunis nähtävyys. 2000 vuotta vanhoja katuja on aina kiehtovaa kävellä. Kiertelimme myös toreilla, ja vaikka suurin osa tavarasta olikin aikamoista krääsää, löytyi sieltä silti ostettavaakin.

Jos on jotakin kysyttävää niin kysy ihmeessä.

diokenes

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 817
    • Profiili
Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #55 : 16.03.2006, 18:36:25 »
Napoli, mielenkiintoisin katu on "spaccanapoli" vanhassakaupungissa, parhaat pizzeriat ja nokkelimmat taskuvarkaat loytyvat taalta, ja tungosta riittaa.

Napolissa kannattaa myos menna maan alle (Napoli sottoterra) ja vaellella kilometreittain kapeita kaytavia kaupungin alla, jo antiikin Kreikkalaisten rakentamia. Turistinahtavyys jota ei kuitenkaan liikoja mainosteta.

Rantakadulla, ei kaukana spaccanapolista loydat euroopan vanhimman akvaarion, kannattaa visiteerata, hinta on halpa.
Opiskelija-alennus (vanhalla kirjastokortillani olen sen saanut helposti)

Vahankin historiasta kiinnostuneille suosittelen museota, on todella kattava ja kirjastokortilla vedetaan taas opiskelija-alennus!

(Napolissa huijaus on maan tapa, hyppaa mukaan ja anna palaa !)

Napolista etelaan rannikkoa pitkin, ennen Sorrentoa on Vico equense, hieno pieni kyla, jonka rannalla voit uida antiikin Roomalaisten raunioiden seassa, taustalla Vesuvius ja Napolinlahti !
Vicossa on myos Italian paras pizzeria, "L'universita della pizza", maku vie kielen mennessaan, muttei lompakkoa. Iso puolen metrin pizza maksaa noin 4-5 Euroa. (Pizza myydaan taalla metreittain!)
Paikallinen keksinto.

Rantatie alas Amalfin rannikolle on uskomattoman hieno maisemiltaan, mutta ei sovi heikkohermoisille ja korkeanpaikan kammoisille, mutta on varmasti yksi Euroopan hienoimpia moottoripyorateita, tosin kesa-aikaan tolkuttoman ruuhkainen ja hidas.

Ja jos oikein kova Napoli-ikava iskee, niin varmaan jo Suomenmaassa voit seurata television satelliittikanavalta (Rai-due ?) Napolissa filmattua saippuaoopperaa "un posto al sole".
 :D

Zin-zin !
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

myy79

  • Reissaaja
  • Viestejä: 22
    • MSN Messenger  - pinna_79@hotmail.com
    • Profiili
Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #56 : 16.03.2006, 19:05:59 »
juhannuksen tienoilla olisi tarkoitus matkata Italiaan Gardajärvelle..  :D  viime keväänä yhden vietimme Torbolessa, kun ajoimme autoa kosovonmaalta suomeen päin.. takasin on siis päästävä..  :wink:

tarkoitus olis löytää edullinen huoneistohotelli Riva del Gardalta tms. muutamaan paikkaan kyselyä jo laiteltu, ja parit vastauksetkin jo saatu..  :D

auto vuokrataan viikoks ja lennetään Sterlingillä Bolognaan ja takasin.. katotaan nyt vaan että onnistuuko reissu...  :roll:
t-lesket 110% rauhanturvaajien tukena- raivoten ja rakastaen

gringo loco

  • Reissaaja
  • Viestejä: 20
    • Profiili
    • Sähköposti
Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #57 : 15.05.2006, 12:08:06 »
Napolista pidin. Koitan muistaa kirjoittaa lisää, mutta tähän ainakin yksi majoitusvinkki: Hostel of the Sun. Lähellä satamaa, n. neljän minuutin kävelymatkan päässä = n. puolentoista minuutin juoksumatkan päässä sataman lipunmyyntikojusta (tuli testattua eräänä aamuna kun aamun ensimmäiseen Caprin laivaan piti ehtiä :)). Lähistöltä lähtee myös bussit esim. Pompeille.
Henkilökunta ystävällistä, nuorekasta ja suurin osa taitaa puhua myös sujuvaa englantia. Lähellä myös herkullisia pasta-aterioita tekevä ravintola joka illallakin toimittaa satsit hostellille 3-5 euron annoshintaan (ainakin jos tilauksen tekee hostellin henkilökunta)!

Sänkyhinnat oli alkukesästä 2005 luokkaa 15-30 euroa (kallein oli kolmen hengen hotellihuone alakerrassa sis. oman kylpyhuoneen ja TV:n yms. hotellireleet). Ainakin itse kävelin rautatieasemalta rinkan kanssa hostellille ja takaisin eli voidaan kai sanoa sen sijaitsevan kävelymatkan päässä rautatieasemalta...
..mä seuraan suuntaa kirkkaan johtotähden
ja pyörät pyörii, päivät vierähtää
ei tärkeää se ole mä miksi lähden,
on tärkeää vain se mä miks en jää...
- Juice Leskinen: Per Vers, runoilija -

gringo loco

  • Reissaaja
  • Viestejä: 20
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Napoliin (ja Roomaan)
« Vastaus #58 : 16.05.2006, 18:12:48 »
Lainaus käyttäjältä: "alan_mies"

Kiinnostaisi kuulla vähän laajemminkin Napolikokemuksia itse kaupungista, jospa jollakin olisi jotain kerrottavaa matkaopastietojen lisäksi, missä kannattaa käydä ja mitä tehdä - ilmeisesti Napoli on yksi hulluimmista mahdollisista paikoista vuokrata skootteri, joten sitä pitää vakavasti harkita, jospa ajelisi rannikkoa etelään Sorrentoon ja eteenpäin.


Niin se piti sanomani että tuo skootteri kannattaa ehdottomasti. Itse menin viime kesänä paikallisjunalla Napolista Sorrentoon josta vuokrasin skootterin ja ajelin vuorenrinnettä pitkin kohti Amalfia. Erittäin mukava tie yksityiskohtineen ja kivoja pikkukyliä, kuten Positano ja Praiano, siinä välillä. Toinen hyvä tukikohta voisi olla tietysti Salerno, josta myös helppo tehdä retkiä lähiseudulle. Bussimatka Sorrentosta Amalfille ei sekään maksanut  montaa euroa (olisiko ollut joku kolme euroa?) ja matkustaa sai koko rahan edesta, lähes kaksi tuntia suunta!

Napolissa ääni myös Spaccanapolille ja Napoli sottoterralle, Ercolanolle ja Caprille. Ja tietysti Pizza Margheritalle: se oli hyvää mutta olihan se nälkäkin. Salernossa ja Sorrentossa en sinänsä olisi kauaa viihtynyt kummassakaan, mutta tukikohtana muutama ilta meni mukavasti.
..mä seuraan suuntaa kirkkaan johtotähden
ja pyörät pyörii, päivät vierähtää
ei tärkeää se ole mä miksi lähden,
on tärkeää vain se mä miks en jää...
- Juice Leskinen: Per Vers, runoilija -

diokenes

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 817
    • Profiili
Re: Napoliin (ja Roomaan)
« Vastaus #59 : 17.05.2006, 16:44:40 »
Lainaus käyttäjältä: gringo loco
Lainaus käyttäjältä: "alan_mies"

Itse menin viime kesänä paikallisjunalla Napolista Sorrentoon josta vuokrasin skootterin ja ajelin vuorenrinnettä pitkin kohti Amalfia. Erittäin mukava tie yksityiskohtineen ja kivoja pikkukyliä, kuten Positano ja Praiano, siinä välillä. Toinen hyvä tukikohta voisi olla tietysti Salerno, josta myös helppo tehdä retkiä lähiseudulle. Bussimatka Sorrentosta Amalfille ei sekään maksanut  montaa euroa (olisiko ollut joku kolme euroa?) ja matkustaa sai koko rahan edesta, lähes kaksi tuntia suunta!

.


Mainostetaan viela Salernon uutta Youth hostelia, joka on rakennettu vanhaan luostariin, hieno ja tunnelmallinen paikka vanhassa kaupungissa, sisapihalla suihkulahde ja kultakaloja.
Muutaman harppauksen paassa kaupungin parhaat pizzeriat ja
jaatelopaikat, museokin (vapaa paasy) aivan lahella.

Amalfin rannikolle paasee sinisella bussilla, tiketit ovat halpoja, mutta kesa-aikaan kapea vuoristotie voi olla aika tukossa, ja matka voi venahtaa pitkaksi, skootterilla tai mp:lla paasee joutuisammin (mutta ilman aiempaa ajokokemusta myos joutuisasti autuaammille matkailumaille).
Itse Amalfi on hieman "turistirysa", vaikka muuten hienot maisemat onkin, mutta esim. keskusaukion baareissa saat maksaa parista leivoksesta kymmenkunta Euroa !
Muita pikkupaikkoja hiekkarannalla: Positano, Minori, Maiori, Cetara (pikkukivia), tosin rannat aika pienenlaisia.
Paras uimaranta: Erchie, hieman Cetaran jalkeen, paikallisten suosima, saat kavella jonkin matkaa alas rannalle, mutta biitsi korvaa sitten vaivat.
Minorista loytyy nahtavyytena vanha Roomalainen huvila (villa romana) seka pieni arg. museo.

Ja Amalfin rannikolla on pakko maistaa paikallista herkkua: "delizia al limone", mmm.....
Puhumattakaan limoncellosta....
 :D  :D  :D
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.