Italia: mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa

(Luettu 56063 kertaa)

toitalia

• Vieras
Moi!!

Lokakuun alkupuolella olis tarkotus lähteä Italiaan (lentäen roomaan) ja viipyä siellä viikko, tai ehkä kaksi.

Suunnitelmissa on nähä eri paikkoja (suunnilleen 3-4 päivää per kaupunki). Olis kiva nähä erilaisia kaupunkeja... Roomasta varmaankin sitte alotetaan, mutta jotain pienempiäkin kaupunkeja täytyy nähä.

En ole aikaisemmin käynnyt, enkä tiedä Italiasta juuri mitään (paitsi edellisiä topiceja luin äsken:))...

Löytyiskö Italian kävijöiltä jotain vinkkejä? Kaupunki, joka jäi mieleen(hyvässä tai pahassa)? Miksi? Hostellivinkkejäkin kuulisin erittäin mielelläni!  

p.s onko junailu italiassa kallista verrattuna suomeen?

Pipru

• Reissaaja
    • Profiili
Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #1 : 18.09.2004, 21:29:23 »
Oi, mä oon niin kateellinen. :(  Mäki tahdon taas italiaan!! Roomasta en tiedä mitään ja muutenki painottuu mun tietäminen lähinnä pohjoseen...
Sellanen pieni kaupunki kun Rapallo on mielettömän kaunis ja viihtyisä paikka! Siinä lähettyvillä myös Khiavari (tai jotn noin), Genova (jo vähä isompi paikka), Cinque Terre...ihan käymisen arvosia paikkoja. Sitten tietysti Pisa. Helteellä pienessä ja ahtaassa kaupungissa tosin on todella ahdistavaa ja torniin kiipeämisestä olis saanu maksaa ittensä kipeeks, mut kai tääki kuuluu niihin edes-kerran-elämässä-nähtäviin-paikkoihin. Portofino mielettömissä maisemissa mut TOSI kallis paikka! Kaikki porhot lomailee/asuu siel, mut kantsii poiketa. Milanoon mentiin illasta ja lähdettiin aamusta ja yövyttiin viel ihan aseman lähettyvillä niin sieltä en tiedä muuta ku et illalla/yöllä ihan ittensä kannalta parempi kiertää kaukaa aseman edessä oleva iso puisto (täynnä tosi ihmeellisiä ja pelottaviaki tyyppejä, eikä varmaan ainuttakaan selväpäistä). Venetsia oli suuri pettymys! Ahdas, likanen, pahan hajunen ja ihan täynnä turisteja ja matkamuistomyymälöitä. En tykänny ollenkaan :evil:
Junailu ei oo mitenkään erityisen kallista. Liput pitää muistaa leimata ennen junaan menoa yleensä laiturille menevien portaiden alapäässä olevissa laitteissa...tosin meidän paikalliset kaverit kirjottivat muutaman kerran ite niihin lippuihin päivän/kellon ajan ku oltiin kiireessä unohdettu leimata. En sit tiä kuinka lipuntarkastajat suhtautuis tohon.
Ihmiset on ystävällisiä, mut englanti on vanhemmalla väellä täysin hakusessa. Italialainen jätski on muuten ihan maailman parasta!!  :wink:
Mutta Ihaa", sanoi Puh osaanottavasti, "mitä me voimme... tuota kuinka me voimme... entä jos me..."
"Oikein", sanoi Ihaa. "Hyviä ehdotuksia. Joku varmasti käy. Kiitos Puh"

Atah

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 18.09.2004, 21:48:35 »
Hiphei.

Jätskistä on Piprun kanssa samaa mieltä, mutta siihen tais jäädä meiän yksimielisyys  :wink:

Mä en pitänyt Milanosta enkä oo Genovasta kuullut ikinä mitään hyvää... Molemmat vähän  tehdaskaupunkeja ja mielenkiintoista nähtävää ei kauheesti  löydy :(

Mutta mun ehdottomat suosikit:

VERONA, aivan upea Julia&Romeo kaupunki. Sopivan pieni ja suloinen, nättikin.

GARDAJÄRVI:kaunista, kaunista ja kaunista...

ALPEILLA PIKKUKYLIÄ: Halpoja,  kauniita ja etsipä jokin pieni alppijärvi, voi ei, sieltä ei pois enää haluakaan...

VENETSIA: Pidin myös tästä, ei siellä haissu ja romantiikkaakin löytyy hakemalla. Ja ehdottomasti mun mielestä näkemisen arvoinen!
Aatami tuli ensiksi; kuten miehet aina" -tuntematon

Justin Case

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 19.09.2004, 16:44:11 »
Jalkapalloa, menkää katsomaan jalkapalloa. Roomassa ainakin Lazion ja AS Roman pelit. Vaikka futis ei kiinnostaisikaan, niin se on suuri osa italialaisuutta.

Jos aiotte Napoliin, niin aikokaa vasta lopuksi. Siellä tulee äitiä ikävä. Että sellainen paikka se Napoli on! Ei, tosissaan, siellä on kamalasti köyhää väkeä ja se tietysti aiheuttaa erilaisia lieveilmiöitä..

Pohjois-Italiasta on kyllä jäänyt paljon parempi kuva (Firenze, Milano, Venetsia ja ne Alpit).

Niin ja varokaa ravintolassa, jos ette ole varmoja jonkun asian hinnasta, se on taatusti tuplasti kalliimpaa kuin kuvitella saataa. nim.merk. pizza9€ kokis5€
...they don`t sleep anymore on the beach..." - GYBE -

Signorelli

• Vieras
« Vastaus #4 : 19.09.2004, 17:23:13 »
Siis kaksi viikkoa Italiassa, 3-4 päivää/kaupunki, Roomasta aloitetaan?  Jäljelle jää n. 10 päivää eli noin kolme kaupunkia.

Kannattaako lähteä pohjoisimpaan Italiaan tuolla aikataululla?  Kannattaako mennä Napoliin, elleivät sitten ne kaksi muuta kaupunkia ole esim. Sorrento ja Positano?

Suosittelen Toscanaa: Firenze, Siena, San Gimignano - mielestäni kauneinta, fiksuinta, parasta Italiaa.  Taideaarteita, rakennustaidetta, historiaa, nykypäivää.  Ei liian pitkä lenkki Roomasta tehtäväksi.

Toinen asia on, paljonko tällaisiin suosituksiin kannattaa uskoa - nämä nyt ovat niin täysin makuasioita.  Edellä joku moitti Milanoa ja piti Garda-järveä parhaana Italiana...  Tässäkin keskustelussa on Venetsia tuomittu kymmenent kerrat likaiseksi, epäviihtyisäksi jne - minä olen toista mieltä, mutta sehän on vain  minun mielipiteeni (tosin myös miljoonien muiden historian ja taiteen harrastajien).

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
Re: Italia:mielenkiintoset/kivat kaupungit hakusessa
« Vastaus #5 : 19.09.2004, 17:49:57 »
Lainaus käyttäjältä: "toitalia"

p.s onko junailu italiassa kallista verrattuna suomeen?

Ei. Hintatiedot löytyvät Trenitalian sivuilta. Enkuks sivu ei kuulemma oikein toimi (tai ei toiminut joskus), mutta italiaksi toimii.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

Bubbles

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 23.09.2004, 09:21:55 »
Itse olin elokuussa Riminillä ja ehdittiin sen reissun aikana käydä Riminin naapurikaupungissa Riccionessa, Ravennassa, Venetsiassa ja San Marinossa (pieni tasavalta Italian sisällä).

San Marinossa vierailua suosittelen. Jos sinne päin vain sattuu, niin kannattaa käydä katsomassa! Hienot maisemat!

Atah

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 23.09.2004, 10:01:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Signorelli"

Kannattaako lähteä pohjoisimpaan Italiaan tuolla aikataululla?  

Toinen asia on, paljonko tällaisiin suosituksiin kannattaa uskoa - nämä nyt ovat niin täysin makuasioita.  Edellä joku moitti Milanoa ja piti Garda-järveä parhaana Italiana...

Tosta ekasta olen samaa mieltä, että ylös on aika matka,  mutta kysyjä osaa varmasti itse päättää sopivat ratkaisunsa...

Mutta tästä toisesta kohdasta.  Tässähän kysytään MIELIPITEITÄ, siis että  mistä kaupungeista te olette pitäneet mistä ette. Kyllä varmasti ihan jokainen käsittää, että ihmisten mieltymykset ovat hyvinkin erilaisia. Mutta mitä virkaa olisi koko palstalla, jos jokainen ei kertoisi omia MIELIPITEITÄÄN, kun niitä kysytään.  Koko keskustelun ideahan on se, että jokainen kertoo omista kokemuksistaan, jotka saattavat olla hyvinkin erilaisia. Perusteltuina! Niin että kysyjä voi siitä sitten miettiä vähän suuntaa omille mielipiteilleen?!

Anteeksi ärhäkkyyteni, juuri heräsin kellon  soittoon. Inhoan sitä  :twisted:
Aatami tuli ensiksi; kuten miehet aina" -tuntematon

kirsil

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 23.09.2004, 10:03:44 »
Mulla on kokemusta vaan pohjois-Italiasta, ja tykkäsin kovasti.

- Milano kyllä sytytti, vaikka en osaa sanoa mitään erityistä syytä. Arkkitehtuuri on uskomatonta, uudetkin talot on todella "yksilöitä" eikä mitään "laatikko-kaikki-samannäköisiä"-taloja kuten Suomessa uudet asuintalot. Duomo on upea. Shoppailu onnistuu Buenos Aires-kadulla ihan inhimmillisin hinnoin, ja valikoimaa riittää.

-Verona oli kaunis, mutta ei vaikuttanut niin mielenkiintoiselta. Kyllähän sielläkin tietysti on nähtävää, mutta en tuhlaisi siihen montaakaan päivää.

-Venetsia on turistirysä, mutta pakko-käydä-kerran-elämässä kohteita. Se kerta kyllä riittää. Jos onnistuu löytämään paikan jossa ei ole turisteja, tunnelma on hieno. Julkinen liikenne (vesibussit) mielettömän hintaista, eli pitää olla jalat kunnossa. Käy ihmeessä, varsinkin jos taide kiinnostaa, mutta älä varaa siihen montaa päivää. Tosin jos menet lokakuussa, turisteja ei varmaan ole niin paljon, että ehkä saat paikasta jotain irtikin.

-Gardajärvi ja sen ympärillä olevat pikkukaupungit ovat ihania, mutta lokakuussa voi olla vähän eri juttu kuin kesällä. Talvella ei varmaan ole niin paljon elämää.

Junailu on suht. edullista. Monet valittaa, että junat ei kulje ajallaan. Meidän kohdalle sattui yksi 15 min. myöhästyminen, kun juna Veronasta Venetsiaan lähti myöhässä. Se ei haitannut, kun olimme lomalla, mutta tietenkin jos on tiukka aikataulu, se voi ottaa päähän. Majoitusvinkkejä löydät Majoitustietokannasta.

Haluan Italiaan uudelleen, etenkin Milanoon. Eli suosittelen.

Italia kiinnostaa mua myös siksi, että se on poliittisesti aika erilainen kuin muut euroopan maat, etenkin pohjoismaat.  Poliittinen kenttä on laaja, ja se todella näkyy, kuka on vallassa. Varsinkin nyt, kun vallassa on yksi ainoa mies. En tajunnut sitä ennenkuin kävin. Se on mielenkiintoista, koska kuitenkin ollaan ikäänkuin "samassa veneessä" EU:ssa, ja sitten kuitenkin nimenomaan politiikaltamme niin erilaisia...

Max Harte

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 23.09.2004, 13:10:34 »
Onko kenelläkään kokemusta pienestä Pesaron kaupungista? Ilmeisesti ei mikään massaturistikohde. Jos kaupungilla ei ole muuta tarjottavaa, niin ainakin voi mennä seuraamaan Möttölän ja Rannikon tähdittämän kotijoukkueen matseja  :D

Signorelli

• Vieras
« Vastaus #10 : 23.09.2004, 22:21:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Atah"
Tässähän kysytään MIELIPITEITÄ, siis että  mistä kaupungeista te olette pitäneet mistä ette. :twisted:

Kyllä, kyllä.  Tottakai ymmärrän. Tarkoitin vain - ja muotoilin huonosti - että mielipiteet ovat niin kirjavia, että niistä tuskin on juuri hyötyä.   Itse 25 vuotta Italiaa kiertäneenä hämmästelen näissä keskusteluissa usein sitä, kuinka eri tavalla asiat voi nähdä.  Ja se on tietysti hieno asia.  Mutta mistä tiedän, mitä mielipidettä itse seuraisin?   Luen täältä, että Venetsia on "karmea turistirysä, yksi kerta riittää" - itse olen ollut Venetsiassa lukuisia kertoja ja menettänyt sydämeni sille.  Luen, että Gardan seutu on parasta Italiaa - itse pidin jo 1970-luvun lopussa järven ympäristöä toki kauniina, mutta sittenkin turismikeskuksena, josta ei Italian sielua löydä.   Milano on jonkun mielestä tylsä, Firenzessä ei mitään tekemistä - juuri niin jollekin, itse olen kokenut aivan toisin.
En ole koskaan ollut Kreikassa.  Jos kysyisin täällä mihin siellä kannattaa mennä, saisin erilaisia, kiinnostavia vastauksia, mutta olisiko niistä paljon hyötyä.  Matkakirja tai -opas auttaa enemmän - siitä tietää, millaisista neuvoista on kyse.  Täällä emme tiedä keskustelijoiden ikää tai taustaa (hyvä niin), joten emme voi suhteuttaa saatuja mielipiteitä mihinkään - 18-vuotiaan himobilettäjän neuvot eivät minua auta ja päinvastoin.

Simbelmyne

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 24.09.2004, 08:48:05 »
Italian kaupungeista minulle jäi mieleen erityisesti Bolzona pohjoisessa, jonne päädyin vahingossa kun nukuin pommiin junassa. Aivan uskomattoman kaunis pikkukaupunki, maisemat jo hieman "vuorisia" tuolla.

Verona ja Venetsia olivat mieleen, Rooma ja Milano taas tuottivat pettymyksen. Milano oli kylläkin oikea shoppailijan paratiisi, mutta muuten siinä ei minua erityisesti mikään kiehtonut.
Roomassa toki on paljon näkemisen arvoista, ehkä vain odotin siltä liikaa, tai jotain muuta kuin se sitten oli.

Venetsia oli oikeastaan juuri sitä, mitä sen voisi kuvitella olevan, vaikkei koskaan ole käynyt, ainakin minun kohdallani kävi näin.
Veronasta ja Venetsiasta vain löysin enemmän tunnelmaa kuin esim. Milanosta.

mitä jäätelöön tulee, mielestäni saksalainen jugurttijäätelö voittaa jopa italian herkut. :D
hä nurkan takana jossain lie
jokin salainen portti tai uusi tie.
---------------------------------------

1963

• Himoreissaaja
    • Profiili
Mantova
« Vastaus #12 : 24.09.2004, 12:20:56 »
Mantova on kaunis ja siellä on hienoa renessanssiarkkitehtuuria.

Kävin siellä tosin n. 14 vuotta sitten, mutta ehkäpä nuo paikat ei niin nopeaan muutu. Meininki oli hyvin leppoisa moniin muihin italialaiskaupunkeihin verrattuna; liikennejärjestelyt vaikuttavat tähän, ja tietysti se että kaupunki ei ole ihan top 5 -turistirysää.

Raju pläjäys näyttäisi löytyvän verkosta:
http://www.a-mantova.com/
voir un corps, c'est la grande menace pour l'esprit.

Estebaan

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 24.09.2004, 14:53:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Signorelli"
Luen, että Gardan seutu on parasta Italiaa - itse pidin jo 1970-luvun lopussa järven ympäristöä toki kauniina, mutta sittenkin turismikeskuksena, josta ei Italian sielua löydä.  

Itseänikin hieman ihmetyttää Gardan aika vuolas kehuminen. Omassa turistikylässämme, jossa vietimme 3 yötä, rannat olivat kivikkoisia ja täynnä lasinsiruja. Ravintoloissa "huijattiin" ja todellista italialaista ruokaa ei ainakaan edullisesti löytynyt. Paikka oli ainakin elokuussa TÄYNNÄ turisteja, mikä ainakin minua häiritsi.

Positiivisia asioitakin toki Gardalla on ja varmasti mukavampia kyliä kuin tämä jossa me vierailimme. Garda on loisto paikka pyräilystä kiinnostuneille ja maaseutu ympärillä nättiä. Ja kesällä ilmasto on mukava! Niin ja se jäätelö! Ei kyllä ihan vedä vertoja Ljubljanan vastaavalle mutta loistavaa silti!
ukaan ei ole hyödytön.
Ainakin voi toimia huonona esimerkkinä.

toitalia

• Vieras
« Vastaus #14 : 24.09.2004, 21:23:39 »
M!

Kiitokset kaikista mielipiteistä ja vinkeistä ja muista! Ootan niin innolla...

Tänään varattiin juuri lennot  8) ja suunnitelmat on vähän muuttuneet/tarkentuneet sitten ton alotusviestin: Lennetään (Frankfurtin kautta) sittenkin Milanoon ja takaisin samaa reittiä. Pohjonen kiinnostaa enemmän ja saatiin sitäpaitsi suhteellisen halvat lennot.. Lähtö on ke ja paluu to eli ollaan perillä ne 7 päivää. Lähtöön on alle kaksi viikkoa (jeejee!!!!!!)

Kaupunkeja ei olla vielä päätetty. Rooma jää kuitenkin tällä kertaa kokematta. Venetsia kiinnostaa... Kohteet valikoituu lopullisesti vasta paikan päällä, joten lisäkommentit on mun puolesta tervetulleita!  Löytyiskö joltain hostellisuositusta Venetsiasta tai Milanosta?  

Keskustelu jatkukoon...

Ready

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 27.09.2004, 10:40:54 »
No sittenpä jos menette Milanoon en voi olla suosittelematta Como-järven seutua, jonne Milanosta on lyhyt matka. Tosin en tiedä onko syksyisessä Como-järvessä sitä samaa " jotakin" kuin toukokuisessa...

Minulla on Italiasta kokemusta Garda-järvestä, Veronasta, Venetsiasta, Italian Rivierasta, Napolista, Caprista ja Sorrenton seudusta ja Dolomiittien vuoristosta. Näistä Como-järvi (Venetsian+Caprin ohella) on ollut elämys. (+vuoret)

Comon kaupunki itsessään ei ole mitenkään ihmeellinen, vaan maisema järvellä. Siksi kannattanee mennä esim.laivaristeilylle josta näkee kauniit vihreät vuoret rannoilla, pienet kylät ja syvänvihreän veden(johtunee vuorten kuvastumisesta veteen).. Bellagio on ehkä kylistä kivimmasta päästä, mutta ne ovat kaikki melko pieniä, eikä nähtävyyksiä ole kovin paljon. Järven pohjoispäässä kohoavat sitten lumihuippuiset vuoret. Me kiertelimme alueellä autolla joten näimme ehkä siten enemmän. Mutta uskon että laivallakin pääsee. Tosin en tiedä aikatauluista turistikauden ulkopuolella.

Gardajärvi on tosiaankin enemmän turistien valtaama.Kaunista sielläkin on ja kuvauksellisia linnoja melkein joka kylässä. Niitä Como-järvellä ei ole.

Mutta Venetsiaa myös suosittelen, jos vain sinne helposti pääset! Kaupunki on kyllä ainutlaatuinen.
It's a dangerous business
going out your door.
You step on to the road
and if you don't keep your feet,
there's no knowing where you might be swept off to.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 27.09.2004, 13:18:26 »
Ai säästätte Rooman myöhempään.. Onneksi Pohjois-Italiassakin on paljon erilaista nähtävää.

Milanosta ei tullut suosikkikaupunkiani, kun käväisin siellä kesähelteillä (+ 35 - 40 celsiusta..), sikäli teidän ajankohta on parempi.

Uomon katolle kannattaa kiivetä, siellä on oma rauha (eikä varmana monen goottikirkon katolle pääse!). Milanossa on kuulemma trendikäs tai boheemimpi alue sellainen kanavien alue, jonka nimen säännöllisesti unohdan.. tsekkaa, sinne pääsee metrolla ja sen pitäisi olla iltaelämän keskus. Sunnuntai-iltapäivänä siellä ei mitään ihmeempää menoa ollut (yksi elämäni parhaista pitsoista kuitenkin).

Parasta koko reissussa oli retki Comolle. Kyseessä on sama paikka, jota jo edellä kehuttiin. Comon kaupunkiin voi mennä junalla (n. 45 min, muistelen), ja se sijaitsee yhdessä päässä Como-järveä. Me jatkoimme sieltä laivalla Bellaggioon - matkalla oli juuri sopivasti ihmeteltävää, Bellagiossa taas ei paljoakaan puuhaa, mitä nyt kesällä oli kiva istua piknikille rannalle ja pulahdella hyiseen järveen. Päivän aikana ehti mainiosti vielä palata laivalla Comoon ja junalla Milanoon. Ja noihin maisemiin pitänee palata pyöräilyn merkeissä, kuten edellä jo maalailtiin (vaatii aikamoista kuntoa, ennakoin).

Italian Rivieraa kehutaan kauneutensa takia, ilm, jokin osa siitä on nimetty Cinque Terreksi, jota verrataan kauneudessaan esim. Amalfin rannikkoon etelämpänä. Omat kokemukseni Italian Rivierasta eli Liguriasta rajoittuvat kesäkauteen, silloin seutu on eläväistä. En tiedä, mitä palveluille tapahtuu kesäturistien mentyä - tai mitä seudulla toisaalta tekisi, jos ei ole rantaelämän aika.

Talvella on kuitenkin puolensa: Venetsia ei varmaan haise niin pahalta.. Luepa muuten Hannu Raittilan Canal Grande, mikäli sinne aiotte. Siinä on hyvää talvikuvausta! Kylmeneviä rantoja taas ei kukaan voi kuvata paremmin kuin Visconti Mann-filmatisoinnissaan Kuolema Venetsiassa..
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

toitalia

• Vieras
reissu nyt takana
« Vastaus #17 : 19.10.2004, 11:24:14 »
Italia lumos.
Suunnattiin heti bergamosta milanon kautta vähän etelämmäks firenzeen, missä oli tarkotus tavata kaverin amerikkalaiset tutut. Noita tuttuja ei kyllä loppujen lopulta kuitenkaan tavattu:(. Kaupunki oli kuitenki hieno. Yllättävän suuri ja paljon paljon autoja ja skoottereita. Yhtenä päivänä vuokrattiin pyörät ja eksyttiin niillä. Päästiin kuiteskin kaupungin laitamille ja vähän sen ulkopuolellekin. Yöpaikkana oli ostello villa camarata. Paikkaa voi tosiaankin suositella. Se on vähän syrjemmällä keskustasta, mutta bussit kulkee. Hostelli on kallis (20e ilman kortteja), mutta telttailemalla pääse huomattavasti halvemmalla. Paikka on tosi kaunis... Meil oli firenzessä ihanan aurinkoinen ilma ja asteita +25c. Firenzeen menijöille: kun kuljette bussilla, ostakaa bussilippu. Se maksaa euron ja niitä saa mm. lehtikirkoista. Älkää uskoko bussin kylkeä, missä välillä sanotaan, että sisällä on lippuautomaatti. Hämmäännyttiin (no, ok, myönnetään... vika oli osittain oma) ja jouduttiin maksamaan tarkastusmaksu (onneks selvittiin maksamalla yks maksu, vaikka meitä liputtomia oli kolme).

Sitten mentiin venetsiaan. Kaupunki oli kokemus. Olin luullu, että paikka olis sijantinsa puolesta samanlainen kun amsterdam. Mutta venetsiahan on oikeesti keskellä merta. Näkymät oli just niinkun kuvissakin. Haju ei ollu paha, musta siellä haisi meri. Turisteja oli paljon ja voin vaan kuvitella, että kesällä vielä paljon paljon enemmän.. Kierrettiin ihania pikkukujia ja pikkupuoteja.

Vika päivä meni milanossa shoppailemassa. Käytiin myös duomossa. Sen koko häikäis, mutta on sitä kauniimpiakin kirkkoja nähty..

Sit vielä yö lentokentällä ja matka koti-suomeen. Bergamon lentokenttä oli muuten ihan kohtalaisen hyvä paikka nukkumiselle. Korvatulppien ansiosta siivoojan lakasukonekaan ei häirinnyt... Eikä oltu ainoot nukkujat.

Tää oli meiän matka italiaan. Kiitos vielä kaikille vinkittäjille!!

Tess

• Vieras
« Vastaus #18 : 21.10.2004, 20:36:54 »
Itse tulinkin juuri eilen Italiasta, joten kokemukset kaupungeista ovat tuoreet.
Saavuin Bergamoon, jossa olin vain yhden yön, joten kuva kaupungista jäi valitettavasti vajaaksi. Nätti, pieni ja mukava kaupunki kuitenkin, käymisen arvoinen.
Milanosta olen kuullut todella eriäviä mielipiteitä ja itsekään en ole täysin varma kuinka paljon siitä pidän. Luulen, et mukavat ihmiset kuitenkin jättivät kaupungista positiivisen kuvan, muuten pitäisin sitä enemmän tylsänä. Milanossa on joitain loistopaikkoja, kuten Cimitero monumentale. Duomolla on myös kiva istua ja katsella ihmisjoukkoa ja puluja.
Genova on taas on kaupunkina kaunis. Siellä on ihania, kapeita kujia, meri ja vuoristoa.
Pisasta näin oikeastaan vain Pisan kaltevan tornin. Siellä en kauheasti kerennyt kierrellä, kaupungista jäi jotenkin laimea ja tylsä kuva, mutta pitihän se torni kuitenkin nähdä.

Reissuhimo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #19 : 04.01.2005, 16:16:22 »
Lainaus käyttäjältä: "toitalia"
M!

Lennetään (Frankfurtin kautta) sittenkin Milanoon ja takaisin samaa reittiä.

Löytyiskö joltain hostellisuositusta Venetsiasta tai Milanosta?  

Jopas palaa oma ah niin hupaisa reissu mieleen... Mutta toivottavasti teidän lentonne sujahtivat hiukan sujuvammin toisiinsa; itse saimme pärjätä Hahnin virikkeellisessä miljöössä kokonaisen yön sekä palatessa reissussa rähjääntyneenä, jos mahdollista, vielä pidemmän päivän. Mutta teillä on / oli varmaan paremmat aikataulut tai ainakin rutkasti huumoria mukana :D

Viime reissulla yövyttiin Milanossa Best hotellissa. Se oli ihan keskustassa ja siellä oli remontttihommat käynnissä. Mutta ihan asiallinen paikka oli ja hinta kohtuulliset 25e/hlö/yö, elokuussa. Aamupalalta ei liikaa kannata odottaa... Myös Hotel Monopolessa ollaan oltu eikä siinäkään sen kummempaa moitetta ole. Keskusrautatieasemalta ihan kävelymatka ja hinnatkin ihan ok. Ja molemmilla online-varausmahdollisuus.