Lufthansa?

 (Luettu 189802 kertaa)

Testailija

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 803
  • 137 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #60 : 21.04.2011, 13:04:39 »
Ei kai kukaan tosissaan meinaa maksaa lisää? Onko muille pohjoismaalaisille edes tullut näitä kirjeitä?
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

Kate

  • Aloittelija
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #61 : 21.04.2011, 13:09:12 »
Ei ole vielä tullut. Itse varasin ko. viikonlopun sunnuntaina lennot Caracacsees 265eur/nuppi. Täytyy tosissaan sanoa, että tuijotin vain ja ainoastaan reissun kokonaishintaa enkä sitä mistä kokonaishinta muodostuu. Tämä uutisointi asiasta on ollut pikkusen yllättävää.

En aio maksaa lisää ihan periaatteellisesta syystä. Minä ostajana en ole velvollinen olemaan tietoinen siitä onko kyseessä jokin tietokonevirhe vai ei. AA myi parisen(kolmisen?) vuotta sitten Virossa reissuja USAan polkuhinnalla 4000 EEK. Sekin oli tietokonevirhe, mutta AA ei tehnyt siitä "juttua".

Nakeli

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #62 : 21.04.2011, 13:33:04 »
Minullekaan ei ole vielä tullut kirjettä eikä sähköpostia.

Lufthansan tulisi hakea korvausta ohjelmiston tuottajalta, joka minun mielestä tässä tapauksessa olisi ehdottomasti ensisijainen korvaamaan vahingon. En tiedä, aikovatko hakea, mutta mielenkiintoiseksi tilanne menee siinä tapauksessa, jos he hakevat korvauksia sekä ohjelmiston tuottajalta että asiakkailta perimällä lisämaksua lipuista.

Tulin jo siihen tulokseen, että pitäkööt tunkkinsa. Jos kolmen viikon päästä asiasta ruvetaan tiedottamaan, niin vähän myöhäisellä aikataululla kyllä mennään. Edelleen myös minua kiinnostaa lakipykälät, jonka perusteella he perivät lisämaksua tai peruuttavat liput. Koko kirje, jonka joku tänne oli kopioinut, oli mielestäni amatöörimainen, olen itse julkishallinnossa töissä ja tiedän tasan tarkkaan kuinka tällaisissa tapauksissa pitää olla kunnon perustelut ja lainsäädäntöpykälät esillä. Tässä kirjeessä ei ollut kunnollista pohjaa ja perusteluja, vaan vastuu sälytettiin asiakkaalle. Tuollainen kirjelmä antaa yhtiön toiminnasta hyvin epäpätevän ja epämääräisen kuvan.
Enpä aio kyllä hevillä Lufthansan lentoja jatkossa ostaa, eihän heidän hinnoittelupolitiikkaansa voi enää luottaa. Tämän perusteellahan heillä on jatkossa aina optio huomata, että oho, ollaanpa myyty halvalla, nostetaanpa hintoja.

talkkari

  • Aloittelija
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #63 : 21.04.2011, 13:36:30 »
Kuvitellaanpa, että jollakin meistä on yritys joka myy, sanotaanko vaikka käytettyä tavaraa. Sitten saamme käsiimme erän tuotteita jotka laitamme myyntiin. Olemme tyytyväisiä kun kauppa käy hyvin. Sitten joku kertookin meille, että se mitä myymme onkin ainakin kaksi kertaa arvokkaampaa kuin pyyntihinta. Onko kauppiaalla mahdollisuus alkaa soittelemaan tai lähettämään kirjeitä tuotteidemme ostajille ja sanomaan, että "nyt kuule tuotte ne takaisin, tässä on tapahtunut virhe. Tuote onkin kaksi kertaa kalliimpi"?! Ei onnistu vaikka kuinka olisi oma virhe, tai näppäily virhe hinnoitellessa!

Onko tästä lähtien odotettava kolme viikkoa kunnes lentoyhtiö ilmoittaa tai ei ilmoita, että lennot eivät olleetkaan hyväksyttävän hintaisia? Milloin tässä enää uskaltaa varata lomat?. Niinkuin on sanottu jo, jos tämä menee läpi, älkää uskoko että tämä olisi viimeinen kerta kun lentoyhtiö tulee peruuttamaan ostettut lentoliput.

Itse ostimme Supersaverin kautta mutta ei tänään ainakaan tullut kirjettä Luffelta.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2011, 13:46:38 kirjoittanut talkkari »

Kate

  • Aloittelija
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #64 : 21.04.2011, 13:49:29 »
Nakeli: Juuri näin. Minäkin haluan tietää mihin lainsäädäntöön tai ehtoon he viittaavat oikeudellaan pidättää lippuja sen aikaa kunnes asiakas on maksanut.

Omalta osaltani mietin, että EU direktiivista 2004/261 ei taida tähän hätään välttämättä tarjota apua, en ainakaan löytänyt sopivaa artiklaa. Ja se yksi EU:n ennakkopäätöskin koski myöhästymistä teknisten vikojen vuoksi. Jos ja kun kirjeen saan niin täytyy kyllä todeta, että homma ei jää siihen.

Nakeli

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #65 : 21.04.2011, 14:20:23 »
Odotan mielenkiinnolla, että saan tuon kirjeen. Tänne kopioidussa versiossa ei näytä olevan edes allekirjoitusta.

Ilmeisesti on ollut kova kiire, kun noin hätiköiden tehty kirjelmä on laitettu eteenpäin.

Ennakkotapaushan tästä tulee, jos Lufthansa saa näin menetellä. Jatkossa ei voi olla varma siitä, tuleeko lipun hinta pätemään. Seitsemän päivän reagointiaika on kyllä myös kyseenalainen. Minun mielestäni asiakkaalla on oikeus tulla kuulluksi tällaisessakin tilanteessa, eikä siihen seitsemän päivän aika riitä.

Tomi | Vaihda vapaalle

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 90
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #66 : 21.04.2011, 15:29:33 »
Tänne myös tietoa...

Kaveri oli hieman selvitellyt asiaa ja sai tälläistä infoa:

"Kuluttajavirastosta neuvottiin ottamaan yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, koska Lufthansa on Saksalainen. Sieltä annettiin ohjeeksi, että kun olet saanut kirjeen sinun tulee välittömästi reklamoida Lufthansalle (sähköpostilla) ja kiistää heidän vaatimuksensa vedoten siihen että lipun hinta ei mielestäsi ole ollut kohtuuttoman halpa. Lufthansa kuulemma vastaa loppujen lopuksi yksin asiasta ja sillä mistä matkatoimistosta olet lippusi saanut ei ole väliä. Kun olet tehnyt reklamaation Lufthansalle tulee sinun täyttää lomake:

http://www.ecc.fi/Page/84729b5f-964f-4ddb-befc-ccf1f4da28be.aspx

Euroopankuluttajakeskuksesta luvattiin ottaa yhteyttä Saksassa oleviin Euroopan kuluttajaviraston juristeihin kunhan ensimmäinen linkin kautta oleva valitus on asiasta tehty. Ainoastaan kirjeen jo saaneet ja reklamaation Lufthansalle tehneet voivat täyttää valituslomakkeen Euroopan kuluttajakeskukseen."

Ja myöskään se ryhmäkanne suomalaisen kuluttajaviranomaisen välityksellä ei onnistu koska vastapuolen yhtiö ei ole suomalainen. Eli siis kirjeen saaneet reklamointia edellämainitulla tavalla!

Nakeli

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #67 : 21.04.2011, 19:08:40 »
Tämä on suoraan kuluttajaviraston nettisivuilta kopioitu: "Ryhmävalituksen ja –kanteen uhka on osoittautunut tehokkaaksi välineeksi myös tapauksissa, joissa toisena osapuolena on ulkomainen yritys."

Että eikun ryhmäkannetta tekemään vaan. Mies ehti hieman tutustua lainsäädäntöön ja oli sen mielinen, että kyllä saksalaista yritystä vastaan voidaan nostaa ryhmäkanne, mikäli se tarjoaa palveluita Suomessa.

Minä en voi käsittää edelleenkään sitä, että asiakkaalle annetaan vain seitsemän päivää kuulemiseen. Luulisi, että Luffella olisi varaa kunnon juristiin, koska tuo kirje on sen näköinen, että sen on kirjoittanut joku, joka ei tiedä kuluttajansuojasta tai -oikeuksista yhtään mitään.

matkamies31

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 330
    • Profiili
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #68 : 21.04.2011, 19:25:48 »
Ehdottomasti joukkokanne!


Pitäskö tehdä vähän kiusaa ja kirjotella heidän facebook sivuilleen tästä asiasta.

talkkari

  • Aloittelija
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #69 : 21.04.2011, 20:05:10 »
Count us in!

Mr. Voyageur

  • Moderaattori
  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 330
    • Profiili
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #70 : 21.04.2011, 20:31:54 »
Nyt on tullut sähköpostia Ebookerssilta, jossa pahoittelevat Lufthansan peruutusta ja olettavat minun jo saaneen kirjeen LH:lta. Mitään kirjettä en ole saanut, joten eipä tässä vielä muu auta kuin odotella. Menee aika mielenkiintoiseksi, jos kirje ei ehdi tulla ennen kuin lähden kuukaudeksi Aasiaan parin viikon päästä.

rommitommi

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 477
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #71 : 21.04.2011, 20:58:07 »
Heh,

kaikkeahan aina voi yrittää, mutta kannattaa myös ottaa järki käteen. Veikkaan, että Lufthansa varausehdoissa aivan selkeästi sanotaan, että liput voidaan muuttaa hinnoitteluvirheen tms takia.

Vaikka minkä kanteen nostatte, tuskin missään saatte läpi väitettä, että 1,67€ (tai jotain sinnepäin) on perusteltavissa oleva hinta lennoista Etelä-Amerikkaan ja takaisin.


matkamies31

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 330
    • Profiili
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #72 : 21.04.2011, 21:21:25 »
Korjaus :

Lippuni maksoi noin 250 euroa.

milo

  • Aloittelija
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #73 : 21.04.2011, 23:30:15 »
Itse maksoin lipusta 264,47e. Se ei todellakaan ollut ilmainen. Tämän maksamani hinnan puolesta myös yritän taistella jytkyä Lufthansaa vastaan.

matkamies31

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 330
    • Profiili
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #74 : 21.04.2011, 23:38:43 »
liittykää facebookin lufthansa faniksi.
tätä keskustelua on hyvä käydä siellä niiden seinällä.

se on hyvää mainosta niille

Loordi

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 683
    • Profiili
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #75 : 22.04.2011, 00:56:42 »
Heh,

kaikkeahan aina voi yrittää, mutta kannattaa myös ottaa järki käteen. Veikkaan, että Lufthansa varausehdoissa aivan selkeästi sanotaan, että liput voidaan muuttaa hinnoitteluvirheen tms takia.

Vaikka minkä kanteen nostatte, tuskin missään saatte läpi väitettä, että 1,67€ (tai jotain sinnepäin) on perusteltavissa oleva hinta lennoista Etelä-Amerikkaan ja takaisin.
Heh,

kuten jo kaikki muutkin ovat sanoneet, niin sanotaan se vielä kerran. Ei ole eikä voi olla asiakkaan vastuulla selvittää hinnanmuodostumisperuste. Hinta asiakkaalle oli yli 260 euroa eli varsin käypä hinta, koska maailma on täynnä tarjouksia.

Sekin on totta, että eihän niitä ehtoja kukaan lue. Näytä sinä sieltä tuommoinen kohta, koska tunnut olevan niin varma asiasta.

Sekin on selvää, että näille lennoille tuskin pääsemme, mutta tulevaisuutta ajatellen näistä pitää tehdä reklamaatio, jos se jotenkin järkevästi onnistuu. Ja aina löytyy se joku taistelija kuka katsoo asiaa vielä pidemmälle.

Testailija

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 803
  • 137 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #76 : 22.04.2011, 08:33:10 »
Nyt on tullut sähköpostia Ebookerssilta, jossa pahoittelevat Lufthansan peruutusta ja olettavat minun jo saaneen kirjeen LH:lta. Mitään kirjettä en ole saanut, joten eipä tässä vielä muu auta kuin odotella. Menee aika mielenkiintoiseksi, jos kirje ei ehdi tulla ennen kuin lähden kuukaudeksi Aasiaan parin viikon päästä.

Tässähän kannattaa myös meidän kuluttajien lähettää ihan vain varmuden vuoksi sähköpostitiedustelu kaikille nettimatkatoimistoille tyyliin:

"Hei, miten voin tulevaisuudessa tietää, mitkä myymistänne lipuista ovat oikean hintaisia ja mistä taasen tulee jälkikäteen parin sadan lisälasku suoraan lentoyhtiöltä? Voitteko ystävällisesti merkitä nämä lisälaskulliset lennot verkkosivuillenne."

Jos kaikki nettimatkatoimistot saavat satakin tällaista kyselyä, niin luulisi niidenkin omalta osaltaan kyrpiintyvän Luffen touhuihin. Omat kyselyni lähtivät jo, vaikka en Luffen lippuja ostanutkaan. Haluan kuitenkin jatkossa tietää tämän.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2011, 08:52:35 kirjoittanut Testailija »
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

talkkari

  • Aloittelija
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #77 : 22.04.2011, 08:35:55 »
Apua, mä en varmaan koskaan opi! Varasin just lennot Berliiniin Air Balticilla, 37 euroa josta itse lennon hinta näköjään on 0 euroa. Varmaan pitää odottaa, että sieltä tulee kirje jossa sanotaan lippuni olevan mitätön ellen maksa lisää. Mistä oikeasti olisi voinut tietää noiden Venezuela lentojen olevan joku virhe?! Näitä nolla euron lentojahan on joka päivä saatavilla kun vaan jaksaa vääntää ja hakea.

Mr. Voyageur

  • Moderaattori
  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 330
    • Profiili
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #78 : 22.04.2011, 08:57:23 »
^ Sinun pitää tiedustella suoraan lentoyhtiöltä, etteivät vaan ole tehneet vahingossa virhettä. Katso tarkasti, mistä hinta koostuu. Jos näyttää epäilyttävältä, niin se on sinun vastuullasi olla ostamatta lippua. Jos ostat 'epäillyttävän halvat' lennot, niin varaudu lisälaskuihin; jokainenhan nyt tietää mitä minnekin maksaa ja mikä on epätodellista harhaa.

Teppo Tulppu

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 365
    • Profiili
Vs: Lufthansa?
« Vastaus #79 : 22.04.2011, 09:20:47 »
Hieman kyllä kummastuttaa se, miten täällä ensin täällä (ja toisillakin foorumeilla) hehkutetaan että Lufthansalla on hinnoitteluvirhe, menkää äkkiä varaamaan ja sitten kun Lufthansa peruuttaa lippuja vedoten siihen, että kyseessä on hinnoitteluvirhe, ollaan ihan silmät ymmyrkäisinä että mistä minä nyt olisin voinut tietää että kyseessä oli hinnoitteluvirhe. Tällä takinkääntönopeudella on valmiudet jo politiikkaan! Käsi pystyyn, kuinka moni osti lipun tietämättä että kyseessä oli hinnoitteluvirhe?

Ja tästä ketjustajan Lufthansan on sitten helppo poimia ne, joiden lipun voi hyvällä omalla tunnolla peruuttaa.  ;D
For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.