Lääkelaukun sisältö reissussa

(Luettu 106370 kertaa)

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
« : 28.09.2004, 13:53:24 »
Hei! Ajattelin tassa omien kokemusten innoittamana avata otsikonlaisen topicin. (Hakua kaytin, ja eipa ollut vastaavaa viela!)

Laakkeet ovat korvaamattomia siina vaiheessa kun niille tulee kayttoa, joten apteekissa ei kannata pihistella. Kokemuksen SYVA rinta-aani puhuu.

Jos tanne voitaisiin koota tarpeelliseksi/tarpeettomiksi koettuja laaketarpeita olisi siita varmasti hyotya monelle. Kannattaa varmasti aina mainita minne matka suuntautui.

Itseltani Ita-Afrikkaan suuntautuvalta reissulta, laakelaukusta loytyy talla hetkella:

- bepantene – AIVAN kaikkeen :) paaosin tullu nyt kaytettya haavoihin, jotka ei ota parantuakseen tropiikissa
- hydrokortison – moskiittojen puremiin kun kutiaa ja taysin korvaamaton auringon polttamalle iholle! Kannattaa satsata isoimpaan mahdolliseen pakettiin!! Itse kitsastelin suomenpaassa ja nyt jo kaipailen lisempaa kyseista ainetta. Ongelmaksi kun muodostuu taalla mustien ymparoimassa yhteiskunnassa, ettei naita auringon polttamia ihoja ihan joka tyypilla ookkaan ja siksipa laakintavalineetkin on aika vahassa.
- laastaria kaikissa kokoluokissa. Isoimmat on jo kaytetty, kun kompuroin oikein olan takaa pimealla sahkokatkoksen aikana.
- desinfiointi ainetta, jotain antiseptista. Ja kaikenlisaksi tuollainen suihkupullomallinen on aivan loistavaksi havaittu, kun ei tarvi kayttaa mitaan vanua/paperia sita levittaessa.
- paansarkylaaketta. Itsellani oli aluksi kovia paansarkyja paivittain puolenpaivan aikaan johtuen tod nak KUUMUUDESTA ja korkeasta sijainnista. Silloin oli mukavaa ettei tarvinnut lahtea etsimaan apteekkia.
- imodiumia –erinomainen apu kun maha on sekaisin!
- Lakto seven – jotain sellaista, jota ruvetaan syomaan jo ennen matkalle lahtoa. Tarkoitus valmistaa vatsaa siihen, ettei reissunpaalla tarvi istua vessassa. (istua, mikali pontto loytyy, muussa tapauksessa kyykkia!!!)
- laktofiilusta, jota tosin en ole viela tarvinnut
- kuumemittari
- flussalaaketta tablettimuodossa
- kannattaa ottaa mukaan myos reseptilaakkeet joita on jostain syysta jaanyt yli. Itsellani moisia oli mm. poskiontelontulehdukseen tarvittavat laakitykset.
- Hyttysassaa – superhyttystenharhauttaja, loytyy apteekista!
- laakelaukusta loytyy myos kynsisakset ja korvatulpat. :)

-mita olisin kaivannut on kosteuspyyhkeet, joihin on helppo pyyhkia kadet/kasvot kun sellaista mahdollisuutta ei muutoin ole. Kuinkahan edes pystyin unohtamaan moiset!

Naisille:
- e-pillerit on reissussa korvaamattomat, kun voi siirrella kkautisia miten parhaaksi nakee. Hiivatulehdukseenkin on hyva varautua kaiken varalta, ottamalla mukaan laakitykset. Tampaxeja tai muita vastaavia ei kannata ainakaa Ita-Afrikkaan mukana suunnattomia maaria raahata, silla niita tuntuu loytyvan joka putiikista.

Jane
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

henttu

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1 : 28.09.2004, 18:16:23 »
mulla ei kyllä kauheesti lisättävää, mutta jos on aktoosi-intoleranssi niin kannattaa ottaa niitä laktoosia hajottavia tablettja niin ei tartte niin pljon miettiä syömisiään.  8)
Mä tahdon jotain muuta, jotain suurempaa. Tahdon nähdä kaiken ja oon valmis maksamaan. Tuntea sateen ja tuulen ja auringon."

Tiktak - Jotain muuta

Pi

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - typo@arabuusimiehet.com
    • Profiili
« Vastaus #2 : 29.09.2004, 11:11:01 »
Nopeasti vilkaistuna tuo lista näyttää hirvittävän pitkältä, mutta hmm... mietitäänpäs mitä meillä oli mukana (pieni apteekin muovipussillinen) Itä-Euroopassa:

- Imodiumia
- maitohappobakteereja
- särkylääkettä
- hydrokortisonia
- mobilatia
- laastareita
...

Enpäs nyt yhtäkkiä muista enempää, Roosa paikatkoon jos jotain oleellista jäi puuttumaan (niinkuin varmasti jäi).

.pi.
Minä poika se reilaan ja reivaan, turhat huolet mäelle heivaan.

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 29.09.2004, 13:26:45 »
Minulla oli reilillä (ja useamman kerran Euroopassa muutenkin):

-rakkolaastareita
-hiilitabletteja
-särkylääkettä
-b-vitamiinia+rautaa (olen kasvissyöjä)
-pienet sakset
-pinsetit (listataanpa nyt nämäkin tähän...)
-sellainen itseensä kiinnittyvä tukiside (nilkkaongelmainen kun olen)
-puhdistuspyyhkeitä
-basibact, eli antibakteerista voidetta

1963

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 29.09.2004, 14:35:53 »
Meillä on perhepaketti aina mukana, ja siellä on myös:

- kyypakkaus (ampiaisenpistojakin varten)
- Bafucinia (jostain syystä ilmatoiduissa junissa tulee helposti kurkku kipeäksi)
- niitä sellaisia rasvaisia haavataitoksia, hyviä jos tulee hiertymiä mätäkuukeleillä
- teatree-öljystikki, hoitaa itikoiden puremat ja viilentää polttamat
- aloe vera -geeliä, erinomainen jos on palanut
- ice-voidetta rinkanraahaamisesta ja maisemienkatselusta jäykistyneille hartioille
- tujua särkylääkettä hermopinteiden varalta
- sideharsoa
- desinfioivia kosteuspyyhkeitä
- antihistamiinia ja silmätippoja allergikoille
- pahoinvointilääkkeitä (yksi seurueestamme voi pahoin kallistuvissa junissa ja keikkuvissa lautoissa; mutta tätä ei pidä unohtaa rinkan pohjalle!)
- punkkipihdit
- huuliherpesvoide - rupi iskee joka kerta reissulla ellei tätä ole mukana.

Kaikki tämä ja paljon muuta mahtuu läpinäkyvään meikkipussiin, joka on joskus saatu aurinkorasvan kylkiäisenä. Laastaria, korvatulpat, antihistamiinit, pahoinvointi- ja särkylääkkeitä pidän aina muutenkin käsilaukussa.
voir un corps, c'est la grande menace pour l'esprit.

Pi

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 29.09.2004, 16:03:03 »
Tää on muuten erinomaisen hyvä topic kenelle tahansa kokeneellekin reissaajalle - aloittelevista reppureissaajista nyt puhumattakaan!

Suorastaan FAQ-matskua imho.

.pi.

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 29.09.2004, 18:17:29 »
Mulla oli lähinnä aspiriinia ja aurinkovoidetta. Laastariakin oli.

veevee

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 29.09.2004, 19:17:09 »
mainitsikos joku jo nuo rakkolaastarit...harvinaisen mukavia ovat sillon kun kenkä päättää hiertää.. :D urheiluteippi mulla myöskin on aina mukana...

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 29.09.2004, 21:15:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Pi"

Enpäs nyt yhtäkkiä muista enempää, Roosa paikatkoon jos jotain oleellista jäi puuttumaan (niinkuin varmasti jäi).

.pi.

- antihistamiinia
- e-pillereitä
- desinfiointilappusia
- kosteuspyyhkeitä
- aurinkovoidetta

Noita nyt ainakin tuon Pi:n listan lisäksi.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 29.09.2004, 23:12:07 »
Oikeassa olet, Pi, kerrassaan hyödyllinen ketju!

Tietenkin vähän kannattaa miettiä, että minne olikaan itse lähdössä, ettei täytä puolta repullista lääketarpeilla, jos kiertelee pari viikkoa (läntistä) Eurooppaa. Itse asiassa Euroopassa pitää mennä tosi itään, etteikö tärkeitä tarpeita löytyisi apteekista.

No, useimmat kai kuljettavat hyvin pientä määrää näitä tarpeita mukana ja hankkiutuvat isomman hädän tullen apteekkiin. Itse olen nyt niin fiksoitunut niihin pieniin fillarilaukkuihin, että lasken aika tarkkaan, montako päänsärkypilleriä lähtee matkaan.. eikä nukahtamiseenkaan onneksi pyöräilylomilla tarvitse lääkeapua, kiitos sparraajani :) En siis keksi kerta kaikkiaan mitään, mitä pitäisi lisätä listoihin.

Janen suosittelema suihkutettava desinfiointiaine kuulostaa erityisen hyvältä keksinnöltä, etenkin pidempään oleskeluun yhdessä paikassa. Ja savettien tyyppisiä tuotteita oli kuulemma vaikea (kallis?) hankkia edes Moskovassa.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #10 : 30.09.2004, 11:50:33 »
Mulla on intin ensiside ja huulirasva. Joskus kyllä miettiny, että pitäis jotain hätävara troppeja olla, mut ei oo vaan jaksanu raahautua apteekkiin.
ämä on minun totuuteni.

Pi

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 01.10.2004, 10:38:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Neiti Q"
Itse asiassa Euroopassa pitää mennä tosi itään, etteikö tärkeitä tarpeita löytyisi apteekista.

Toi on tietenkin totta, mutta kyllä mulla meinasi itku päästä, kun piti äkkiä saada vatsakipulääkkeitä bulgarialaisessa apteekissa myyjältä, joka ei puhunut englantia, lääkevalikoimasta, jonka jokainen tuote selostuksineen oli kirjoitettu bulgariaksi kyrillisillä aakkosilla. :D

Universaali elekieli kunniaan, se pelasti.

.pi.

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 01.10.2004, 13:21:14 »
Minä taas olin reilini huonona päivänä Bulgariassa (itketti, väsytti ja otin menolipun Belgradiin kun halusin vaan päästä pois koko maasta) Sofiassa ja menin apteekkiin ostamaan hammastahnaa kun ei mitään markettia näkynyt. Olin jo väsyneenä ja ahdistuneena jälleen kerran valmis turvautumaan viittomakieleen saadakseni haluamani ja kuuntelemaan ärsyyntynyttä tuhahtelua kun nätisti kysyn että puhutteko englantia, mutta apteekin täti sattui olemaan ystäväni lisäksi ainoa tapaamani bulgarialainen joka puhui oikein sujuvaa englantia :). Jonain hetkinä sitä arvostaa ihan suunnattomasti vaikkei yleensä ole niin väliä.

Nick

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 01.10.2004, 18:05:12 »
meillä ei itseasiassa ollu oikeen mitään lääkkeitä mukana :P itseasiassa, tarkemmin ajatellen, mulla oli pillereitä krapulaa vastaan :D

mitä vatsaan tulee, niin tosiaan hiilitabletit ja jaegermeister/yrttiviina kantsis olla mukana...

Pi

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 02.10.2004, 00:52:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Nick"
mitä vatsaan tulee, niin tosiaan hiilitabletit ja jaegermeister/yrttiviina kantsis olla mukana...

Tai sitten vaihtoehtoisesti toi Imodium + maitohappobakteerit -yhdistelmä. Missään tapauksessa hiilitabletteja ei kannata syödä samaan aikaan muiden lääkkeiden kanssa, koska ne estävät myös lääkeaineiden imeytymisen elimistöön.

.pi.

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #15 : 02.10.2004, 18:41:39 »

Tai sitten vaihtoehtoisesti toi Imodium + maitohappobakteerit -yhdistelmä. Missään tapauksessa hiilitabletteja ei kannata syödä samaan aikaan muiden lääkkeiden kanssa, koska ne estävät myös lääkeaineiden imeytymisen elimistöön.

.pi.

Estääkö hiilitabletit myös alkoholin imeytymisen?
ämä on minun totuuteni.

Nick

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 03.10.2004, 01:21:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Pablo"

Ei minun kokemuksen mukaan :P

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
« Vastaus #17 : 03.10.2004, 11:42:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Pablo"

.pi.

Eivät estä. Yleisesti ottaen hiili toimii kaikissa muissa myrkytystapauksissa, paitsi alkoholimyrkytyksessä. Naisten kannatttaa muistaa, että hiili estää myös e-pillerin imeytymisen.
Jos myrkytykseen kuitenkin liittyy oksentamista, on hiilen ottaminen erittäin todennäköisesti täysin turhaa, ellei sitten vain erityisesti haluaa värjätä oksennustaan mustaksi.

En nyt jaksa listata omaa lääkelistaani, se kun riippuu niin  siitä, minne päin maailmaa olen matkalla. Paljon riippuu myös siitä, onko oletettavaa, että lääkkeiden osto onnistuu kohteessa. Tai ei vain osto, vaan myös ohjeiden lukeminen, jos lääke ei ole entuudestaan tuttua merkkiä.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 04.10.2004, 19:12:39 »
Itä-reilillä (mm. Puola, Tsekki, Unkari, Romania, Bulgaria, Turkki) mukana oli maitohappobakteereja joita otin yhden ehkä joka kolmas päivä, tai jotain, eikä mitään ongelmia ollut, vaikka söin kaikkea mitä eteen tuli. Mitäs muuta, löytyhän sieltä sitten multivitamiinitabletteja (Multi Tabs) joita yritin muistaa popsia joka päivä. Mukana oli myös laastaria, rakko- ja tavallista. Ei tullut tarvetta, tai olisi ollut tuolle rakkolaastarille, mutta en jaksanut juuri tuolloin kaivaa niitä esiin :)

Tämä lääkekysymys on varmasti myöskin ainakin osaksi tottumuskysymys, itse en edes päänsärkytabletteja tarvitse, kun pää särkee ehkä kerran vuodessa.
Reissasin tuossa juuri yhden englantilaisen sairaanhoitajatytön kanssa ja hänellä oli kyllä mukanaan pieni apteekki, ja osteli innoissaan jotain vahvoja päänsärkylääkkeitä Bulgariasta mitkä on Englannissa reseptin alaisia, ja kiitteli niitä sitten kun päänsärky iski.  Mietin tätä asiaa ja päädyin siihen että jos niitä lääkkeitä ei usko tarvitsevansa niin usein sitä sitten pärjää ihan hyvin ilman. Tähän voisi liittyä jonkinlainen plasebo-efekti, mutta siitä en tiedä sen enempää.
Enkä ole mikään lääkepessimisti, tämä siis vain omia kokemuksia/tuntemuksia. Oma elämä vain on sujunut (ainakin toistaiseksi) ilman sen kummempaa tarvetta.

Orangensaftkonzentrat

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 04.10.2004, 19:38:50 »
Mä oon ihan hyvin pärjänny buranalla ja teipillä. Eikö matkavakuutuksen kautta saa hankittua enempi troppeja jos tarvetta tulee? Muutenki lääkkeet yms. on monesti paikan päällä halvempia kuin kotosalla. Riippuu tietysti siitä missä päin reissaa.