"ammattina" matkustus

(Luettu 3631 kertaa)

Lina

• Himoreissaaja
    • Profiili
"ammattina" matkustus
« : 29.09.2004, 19:15:09 »
Ajattelin, että onko täällä sellaisia ihmisiä, jotka eivät oikeastaan tee mitään muuta kuin reissaavat? En oikein itse tiedä mitä opiskelisin tai tekisin ja jalkoja polttaa niin julmetusti..
Tekisi mieli vain pakata laukut ja lähteä kiertoon, jonkinlaiselle maailman ympärysmatkalle, tehdä pieniä töitä siellä täällä kun rahasta on puutetta...mennä ja nähdä ja kokea..mutta entä koulutus? Ehtiikö sitä todella sitten myös myöhemmin opiskelemaan vai onko sitten jo joka ammattiin liian vanha....
Kadehtien aina luen kertomuksia kuinka jotkut ovat reissanneet maailman ympäri 9 vuotta yms..Kokemuksia? Mielipiteitä?
Miten voisi pysyä paikallaan, kun aika liukuu niin kuin jää kuumien käsiemme välistä.

Toni X

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: "ammattina" matkustus
« Vastaus #1 : 29.09.2004, 19:35:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Lina"
mutta entä koulutus? Ehtiikö sitä todella sitten myös myöhemmin opiskelemaan vai onko sitten jo joka ammattiin liian vanha....

Vastaan nyt vain tähän yhteen: kyllä ehtii myöhemminkin opiskelemaan. Siihen asti joudut vain tekemään sellaisia -joskus epämieluisiakin- töitä, joihin ei vaadita koulutusta. Joka alalle et ole liian vanha myöhemminkään, joillekin aloille saatat olla.
 Eräs tuttuni muuten valmistui ihan hiljattain lähihoitajaksi 47 -vuotiaana, ja eräs toinen tuttuni päihdeterapeutiksi 43 -vuotiaana. Molemmat sitä sun tätä sählänneitä rockmuusikoita.  

Olet ilmiselvästi romanttisten kulkurihaaveiden vallassa.. ja kova todellisuus voi iskeä vielä monta kertaa vasten naamaa.
 Mutta mitäs siitä; ihmisen tulee seurata unelmaansa.  :wink:

Lina

• Himoreissaaja
    • Profiili
"ammattina" matkustus
« Vastaus #2 : 29.09.2004, 22:02:48 »
Kyllähän mun monet ajatukset taitavat hieman romantisoituja olla, mutta kyllä tuo todellisuus on jo aika luujaa päin pläsiä iskeytynyt... :)
Miten voisi pysyä paikallaan, kun aika liukuu niin kuin jää kuumien käsiemme välistä.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
"ammattina" matkustus
« Vastaus #3 : 29.09.2004, 23:53:45 »
Jos sitä pohdit, että miten maailmalla löytää töitä, kannattanee sun vilkaista myös ketjuja otsikoilla

mistä rahaa kun reissussa
http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/viewtopic.php?t=3771&highlight=rahaa+reissussa

ja

matkailuammatit top 10
http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/viewtopic.php?t=2067&highlight=matkailuammatit

Vaihtoehtojahan on miljoonittain. Monenlaista kokeilleena voisin suositella sitä, mihin EN ole itse hoksannut ryhtyä, eli vapaaehtoistyö (no joo, harjoittelijahan on melkein samanlainen orja..). Siitäkin on tallaajissa keskusteltu jonnin verran.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

juhok

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.resedagboken.com/person.asp?id=21399
    • Sähköposti
"ammattina" matkustus
« Vastaus #4 : 30.09.2004, 13:42:16 »
Opiskelu on kyllä helppo yhdistää matkailuun, jos vain rahaa löytyy, tosin se nyt on aina järjestelykysymys.  

Eli mulla ei ollut mitään asiaa tästä aiheesta, joten lähden tästä pakkailemaan reppua ja suuntaan nokan kohti Ruotsia.
yynnissä Lonely Planet, New York City. Kts. Osta ja myy osasta!

miumau

• Reissaajaguru
    • Profiili
"ammattina" matkustus
« Vastaus #5 : 30.09.2004, 16:08:38 »
kunhan saan tämän lukion käytyä niin kesäkuussa pakkaan laukkuni ja lähen ulkomaille, en tiedä kuinka pitkäksi aikaa tai mihin... oon kyllä tienny jo pitkään että mitä haluan opiskella mutta suoraan (ib-)lukiosta yliopistoon ei houkuta. välivuosi siis!
ajattelin että haen ensiksi nordjobbin kautta töitä vaikkapa puoleksi vuodeksi ja sen jälkeen lähden repun kaa reissaamaan. en tiiä mihin reissaan mutta reissaanpa kuitenkin, kun tekee mieli reissata. todennäköisesti se tulee olemaan sitä että eksyn johonkin kivaan kaupunkiin ja teen kökkö-hommia jotka ei muille kelpaa... emminä tiiä! mutta haluan vaan nähdä maailmaa! sillon ei kai auta muu kuin pakata laukkunsa ja lähteä reissuun!
tarkoitus olis pitää vuoden mittainen tauko opinnoissa mutta iehän sitä koskaan tiedä vaikka niille teilleen jäisi, alkaisi pummiksi...

Amalia

• Tosireissaaja
    • Profiili
"ammattina" matkustus
« Vastaus #6 : 06.10.2004, 12:19:09 »
Minua alkoi kyllästyttää paskahommien tekeminen maailmalla ja aloitin opiskelut kunnon ammattiin: matkailun restonomiksi!   Eikä opiskelu ole kovin pahasti reissailua haitannut: olen ollut vaihdossa kaksi kertaa, työharjoittelussa ulkomailla ja joka kesä kesätöissä ulkomailla, sekä vielä syys-, joulu- ja hiihtolomilla ulkomailla. Kaikki rahahan siihen on mennyt, mutta on opiskelukin maistunut ja onneksi valmistun joulun tienoilla ja maailma kutsuu!  Eli kun teet muutaman vuoden maailmalla hommia joihin ei koulutusta vaadita, niin kyllä se koulunpenkki taas kohta maistuu.
"I had ambition not only to go farther than anyone had been before but as far as it was possible for man to go" Captain James Cook 1770

Expat

• Tonnitallaaja
    • Profiili
"ammattina" matkustus
« Vastaus #7 : 06.10.2004, 12:34:40 »
Yksi vaihtoehto reissuhimon tyydyttämiseen on ensin opiskella itselleen jokin sopivaksikatsomansa tutkinto ja valmistumisen jälkeen pyrkiä töihin johonkin kansainväliseen yritykseen. Tee työsi paremmin kuin hyvin, ole aktiivinen ja parin vuoden jälkeen voitkin ilmaista halukkuutesi joko reissuhommiin tai jopa ulkomaankomennukseen, tai vaikkapa molempiin yhtäaikaa. Nimittäin varsinkin isoissa taloissa tilanne on se, että halukkaita ko. tehtäviin on paljon, mutta niitä varsinaisia lähtijöitä on loppupeleissä aina vain kourallinen.

Miinuspuolia on joka työssä, myös näissä kadehdituissa reissuhommissa ja ulkomaankomennuksissa; hotellihuone, olkoonkin businesstasoa ja vaikka kuinka eksoottisessa maassa tahansa, on muuten maailman tylsin ja yksinäisin paikka ja kaikkialla samanlainen.

Pluspuoliakin on, ehkäpä enemmän kuin miinuspuolia, mene ja tiedä?

Terv. nimim. "5 vuotta tien päällä, joista pahimpana/parhaana(?) vuotena yli 200 hotellivuorokautta jossain päin maailmaa viettänyt"

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
"ammattina" matkustus
« Vastaus #8 : 06.10.2004, 14:50:03 »
Mun onnekseni kaikkien toiveopiskelupaikkojeni ovet avautuvat niin harvoille, että edessä on varmasti paljon aikaa tehdä jotain muuta. Kuten esimerkiksi matkustella. Järjetön polte viettää seuraavat vuodet tien päällä ja pysähtyä johonkin maahan tekemään jotain konkreettista josta on apua. Tällä hetkellä vaihdekeppi on pelastamaailmaolevapaaehtoinenjahyväihminen-asennossa... :wink:
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

Meddle

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
"ammattina" matkustus
« Vastaus #9 : 08.10.2004, 11:19:17 »
Joku noissa edellisissä topiceissa väläytti maataloustyöntekijän hommat. Joo, suomalaisilla hevostenhoitajilla on ainakin hillitön kysyntä maailmalla, työpaikkoja löytyy ainakin USA:sta ja monista Euroopan maista. Lähtö on suht helppoa, ja monessa paikassa on suomenkielinen yhteyshenkilö. Että jos joskus on tullut treenattua hevoshommaa, niin siitä vaan sitten...

Mä olen ensi viikolla lähdössä Englantiin työharjoitteluun, päiväkotiin, viideksi viikoksi.

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
"ammattina" matkustus
« Vastaus #10 : 09.10.2004, 11:51:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Meddle"
Joku noissa edellisissä topiceissa väläytti maataloustyöntekijän hommat. Joo, suomalaisilla hevostenhoitajilla on ainakin hillitön kysyntä maailmalla, työpaikkoja löytyy ainakin USA:sta ja monista Euroopan maista. Lähtö on suht helppoa, ja monessa paikassa on suomenkielinen yhteyshenkilö. Että jos joskus on tullut treenattua hevoshommaa, niin siitä vaan sitten...

Mä olen ensi viikolla lähdössä Englantiin työharjoitteluun, päiväkotiin, viideksi viikoksi.

Joo, mutta vaatii aiempaa kokemusta ja kovaa motivaatiota. Pääsee kiertämään, jos hoitaa kilpahevosia, mutta työmäärä on sellainen, että romanttiset kuvitelmat hevosten rapsuttelusta voi unohtaa heti kättelyssä. Aamusta iltaan paiskitaan vastuullista, mutta myös kiitolluista duunia, jossa lihakset kasvaa niin hepoilla kuin hoitajillakin.

Suomalaiset on tosiaan kysyttyjä, tunnettuja ahkeruudesta ja reiluudesta. :D

Meddle

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
"ammattina" matkustus
« Vastaus #11 : 09.10.2004, 18:46:12 »
Vaara, se on kyllä totta, pitää olla pohjakunto kondiksessa ja ei siellä nyt liikaa tule varmaan "huvimatkoja" tehtyä, mutta pointti on siinä, että pääsee pois Suomenmaasta ;) Itse en aikoinani (kun kouluttauduin alalle) vielä rohjennut ulkomaille lähteä, mutta nyt kyllä jos uudestaan tarvitsisi harkita, niin voisi olla toinen ääni kellossa... :D Muutamia kavereita on / on ollut ulkomailla näissä hommissa (Italia, Saksa, Belgia, Ruotsi, Englanti, Tanska..), ovat pääosin tykänneet.

Saankos udella oletko itse ko.alan duuneissa? :) Tekstistä päätellen kyllä..

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
"ammattina" matkustus
« Vastaus #12 : 12.10.2004, 21:40:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Meddle"
Vaara, se on kyllä totta, pitää olla pohjakunto kondiksessa ja ei siellä nyt liikaa tule varmaan "huvimatkoja" tehtyä, mutta pointti on siinä, että pääsee pois Suomenmaasta ;) Itse en aikoinani (kun kouluttauduin alalle) vielä rohjennut ulkomaille lähteä, mutta nyt kyllä jos uudestaan tarvitsisi harkita, niin voisi olla toinen ääni kellossa... :D Muutamia kavereita on / on ollut ulkomailla näissä hommissa (Italia, Saksa, Belgia, Ruotsi, Englanti, Tanska..), ovat pääosin tykänneet.

Saankos udella oletko itse ko.alan duuneissa? :) Tekstistä päätellen kyllä..

En ole, kulutan vielä lukion penkkejä, mutta oma heppa on kyllä ja muutenkin on lapsesta saakka tullut pyörittyä touhuissa (tosin vain Suomessa) niin kisaajana kuin hoitajanakin. Tuttuja on ollut mullakin töissä, niiden kautta tiedän mitä mualimalla tapahtuu hevosenhoitajana :D .

Eihän se vieläkään oo liian myöhästä lähteä, eli sinne vaan! Joskus on itselläkin kangastellut se mielessä, mutta taitaa kallistua ammatinvalinta muille urille.