Bed bugs ja muut kihisevät (yäks)

(Luettu 292175 kertaa)

1963

• Himoreissaaja
    • Profiili
« : 06.10.2004, 12:07:36 »
Tuli tuolta jostain Slovenia-keskustelusta mieleeni. Okei, myönnetään: minusta ei saa sissiä tekemälläkään.

Hämähäkkejä en pelkää, enkä lavuaarissa luomiaan lerputtavaa liskoa, eikä seinällä vaaniva torakka saa mua enää kirkumaan. Mutta pliis, älkää vaan sanoko että bed bugs (eli luteet?) on asia, johon esim. Itä-Euroopassa reilaavan on totuttava.

Tiedän täsmälleen, miten lapseni käyttäytyisivät jos sängystä paljastuisi elukoita. Ja he ovat vielä niin nuoria, ettei voi tainnuttaa konjakillakaan.

Joten vaikka en haluaisikaan tietää, niin kertokaa lutikka- ja muista elukkaokemuksistanne.
voir un corps, c'est la grande menace pour l'esprit.

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1 : 06.10.2004, 12:35:16 »
No minä en ole tavannut koskaan missään yöpaikassa noita elukoita. Kai se vaan vaatii todella huonoa tsägää.

Barcelonan hostellit -ketjussa on ollut bed bugseista juttua.

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 06.10.2004, 14:56:15 »
Mua on tullut vain kerran vastaan bed bugsit, ja hyvä niin. Todella ällöttäviä elukoita, joiden varjoon jää kyllä kaikki muutkin ällötykset. Viihtyvät likaisissa paikoissa, joten niitä välttämällä saatat olla turvassa. Ja vaikka et olisikaan, niin hyvällä tuurilla lapsesi huomaavat ne vasta aamulla... :wink:  Eivät nimittäin ole kovinkaan isoja.
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

Meddle

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 06.10.2004, 17:26:15 »
Itä-Euroopassa en törmännyt bugseihin yhdessäkään paikassa, jossa yövyin. Oli joukossa kaikenkarvaisia hostelleja ja muuta, eikä siltikään. Ole huoleti vaan :)

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 07.10.2004, 02:27:26 »
En ole törmännyt vielä mihinkään epämiellyttäviin ölliäisiin majoitustiloissa Itä-Euroopassa (kokemusta seuraavista maista: Venäjä, Ukraina, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekki, Unkari, Slovenia, Kroatia). Hyttysiä ei lasketa. :wink:
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Shona

• Vieras
« Vastaus #5 : 08.10.2004, 09:07:36 »
Aika paljon olen reissannut itäisessä Euroopassa ja yhteenkään bed bugiin en ole törmännyt (tai sitten en ole huomannut, mikä lienee aika lailla sama tässä asiassa).

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 08.10.2004, 09:32:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Shona"
yhteenkään bed bugiin en ole törmännyt (tai sitten en ole huomannut, mikä lienee aika lailla sama tässä asiassa).

Täälläkin esitetyistä kommenteista päätellen kokemus on niin epämiellyttävä, että olisimme varmastikin huomanneet, jos olisimme noihin yökavereihin törmänneet. Ainakaan minua ei ole vielä pureskeltu. :shock:
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Atah

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 08.10.2004, 17:35:08 »
Itse olen törmännyt bed bugeihin Milanossa, joka ei sinänsä kyllä ole idässä, mutta kuitenkin. Yksi siisteimmistä hostelleista, jossa olen ollut...  :shock: Aika kamalan näkösiä puremia ja melkosen kutiavaisia... Onneksi ei nukuttu omissa  makuupusseissa. Oltas vielä hyvässä lykyssä levitetty niitä tai tuotu kotiin  :x .
Aatami tuli ensiksi; kuten miehet aina" -tuntematon

TongMuan

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 08.10.2004, 18:36:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Jouni"
Täälläkin esitetyistä kommenteista päätellen kokemus on niin epämiellyttävä, että olisimme varmastikin huomanneet, jos olisimme noihin yökavereihin törmänneet. Ainakaan minua ei ole vielä pureskeltu. :shock:

Juu... lutikoita ei välttämättä huoneessa havaitse (minäkään en vielä niitä ole NÄHNYT), mutta puremia ei voi olla huomaamatta :). Omat kokemukseni ovat Malesiasta.

Bussini Kota Bahrusta saapui Penangille jo ajoissa aamulla, joten halpoja majapaikkoja oli tarjolla ihan mukavasti. Otin huoneen guesthousesta, jonka nimen olen nyt unohtanut (Hotel jotain luontoon viittaavaa, Chulialla, alakerrassa oli myös ravintola ja leipomo) ja olin tässä vaiheessa tyytyväinen itseeni, kun sain tingittyä isomman ja kauempana tien metelistä olevan huoneen halvemman hinnalla. Vähän vanha paikka, mutta siistin oloinen.

Seuraavan päivän aamuna sitten huomasin useita hyttysenpuremia käsissä ja jaloissa, kutisivat ja näyttivät ikäviltä. Olin vielä toisen yön samassa paikassa ja puremia oli vain lisää. Paikallinen tyyppi jonka kanssa juttelin, kyseli mitä nuo ihossani ovat. Luulin niitä edelleen sääskien puremiksi, mutta tyyppi kertoi mistä oli kysymys ja suositteli puremiin voidetta.

Muutin sitten seuraavaksi yöksi toiseen guesthouseen (Love Lane Inn), mutta silti vaikutti siltä, että puremia oli yön aikana tullut vain lisää. Mitä helvettiä? Ensimmäisen yön jälkeen niitä oli vain käsissä ja jaloissa, tässä vaiheessa paljon myös vatsassa ja selässäkin.

Seuraavana päivänä lähdin takaisin Thaimaan puolelle, menin bussilla Surat Thaniin ja yövyin pitkästä aikaa ihan oikeassa ilmastoidussa hotellihuoneessa (alle 10 euroa). Vein kaikki vaatteni pesuun (siltä varalta, että minua toisessa guesthousessa purreet elikot olivat tulleet sinne mukanani) ja kävin kuumassa suihkussa ja katselin telkkua... :)

Puremat hävisivät pikku hiljaa, ehkä reilun viikon päästä ne olivat lopulta poissa. Se voide tosiaan auttaa kutinaan, muttei puremien ulkonäköön, joten voin hyvin kuvitella että esim. rantaloma voisi lutikoiden takia mennä pilalle.

terv.
TongMuan

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #9 : 09.10.2004, 00:11:00 »
Lainaus käyttäjältä: "TongMuan"
Muutin sitten seuraavaksi yöksi toiseen guesthouseen (Love Lane Inn), mutta silti vaikutti siltä, että puremia oli yön aikana tullut vain lisää. Mitä helvettiä? Ensimmäisen yön jälkeen niitä oli vain käsissä ja jaloissa, tässä vaiheessa paljon myös vatsassa ja selässäkin.

Olisiko kenties kulkenut mukana edellisestä paikasta? Love Lane Innin omistajalle Jimmy on nimittäin aika saakelin tarkka, ettei hänen guest housestaan pitäisi löytyä bedbugseja! Kerran joku oli ilmeisesti tuonut mukanaan edellisestä paikasta ja eräs walesilainen kaveri sitten eksyi kyseiseen punkkaan, heti kun hän valitti puremista, niin patja ja petivaatteet lähti silmän räpäyksessä pihalle, ja korvaukseksi sai vielä pari bisseä ja seuraavan yön yöpymisetkin kaupan päälle. :wink:

Bedbugseja kun on käsittääkseni pirun vaikeaa alkaa hävittämään, jos ne pääsevät valloille ja tieto "bedbugs-guest houseista" leviää kulovalkean tavoin backpackereiden keskuudessa. Kuinka monta kertaa olen itsekkään kuullut varoituksia Penangin Swiss Hotelista, joka on tarinoiden mukaan kaasian pahimpia hell holeja noiden suhteen. :shock:

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 09.10.2004, 11:54:53 »
Lainaus käyttäjältä: "~)))D"
Lainaus käyttäjältä: "TongMuan"

Olisiko kenties kulkenut mukana edellisestä paikasta? Love Lane Innin omistajalle Jimmy on nimittäin aika saakelin tarkka, ettei hänen guest housestaan pitäisi löytyä bedbugseja! Kerran joku oli ilmeisesti tuonut mukanaan edellisestä paikasta ja eräs walesilainen kaveri sitten eksyi kyseiseen punkkaan, heti kun hän valitti puremista, niin patja ja petivaatteet lähti silmän räpäyksessä pihalle, ja korvaukseksi sai vielä pari bisseä ja seuraavan yön yöpymisetkin kaupan päälle. :wink:

Bedbugseja kun on käsittääkseni pirun vaikeaa alkaa hävittämään, jos ne pääsevät valloille ja tieto "bedbugs-guest houseista" leviää kulovalkean tavoin backpackereiden keskuudessa. Kuinka monta kertaa olen itsekkään kuullut varoituksia Penangin Swiss Hotelista, joka on tarinoiden mukaan kaasian pahimpia hell holeja noiden suhteen. :shock:

Paras keino on todellakin kuunnella muita reissaajia. Puskaradio on tehokas myös maailmalla.

ande

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 09.10.2004, 19:38:01 »
Todettakoon nyt sitten tähän, et taisivat bugsit päästä tänä kesänä Venetsiassa päästä pureskelemaan kun aamulla mulla ja kavereilla oli sellasta puremaa ettei paremmasta väliä. Archie`s hostel tjsp. oli paikan nimi. Muualla ei ole ollut kyllä ongelmia.

Good nigth, sleep tight, don`t let bed bugs bite!  :wink:

Äärijäbä

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 10.10.2004, 21:11:18 »
Allekirjoittaneella on kokemusta siitä, että Itä-Euroopastakin voi onnistuneesti tuoda bed bug -populaation Suomeen, omaan kämppäänsä. Aika lystikkäitä ja kuvottavia otuksia, vaikkeivat henk.kohtaisesti mitään fyysisiä oireita aiheuttaneetkaan. Oman aikansa niistä sitten kesti päästä eroon... :D Suomessa on sentään se hyvä puoli, että jos palailee talvella kotin, niin ainakin osan mukana tulevista ötököistä saa tapettua kun jättää matkarojut muutamaksi päiväksi parvekkeelle pakkaseen... :wink:
quot;Life is what happens while you are busy making other plans" -John Lennon

ode

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - ode@omistaa.net
    • Profiili
« Vastaus #13 : 12.10.2004, 02:54:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Äärijäbä"
niin ainakin osan mukana tulevista ötököistä saa tapettua kun jättää matkarojut muutamaksi päiväksi parvekkeelle pakkaseen... :wink:

sikamaista, eihän se niiden vika ole että ovat semmosia ötököitä... ei se oo kivaa palella suomen talvessa :(
/ode

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 12.10.2004, 21:48:19 »
Allekirjoittaneella on kokemusta siitä, että Itä-Euroopastakin voi onnistuneesti tuoda bed bug -populaation Suomeen, omaan kämppäänsä. Aika lystikkäitä ja kuvottavia otuksia, vaikkeivat henk.kohtaisesti mitään fyysisiä oireita aiheuttaneetkaan. Oman aikansa niistä sitten kesti päästä eroon... :D Suomessa on sentään se hyvä puoli, että jos palailee talvella kotin, niin ainakin osan mukana tulevista ötököistä saa tapettua kun jättää matkarojut muutamaksi päiväksi parvekkeelle pakkaseen... :wink:

Tota mäkin aina pelkään. Voiko ne jäädä makuupussiin asumaan? Vai tulivatko rinkassa?

YÖK.

fisu

• Vieras
« Vastaus #15 : 12.10.2004, 21:56:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Vaara"
Tota mäkin aina pelkään. Voiko ne jäädä makuupussiin asumaan? Vai tulivatko rinkassa?

Ne nyt voi matkustaa ihan missä vaan. Yleisimmin kai kuitenkin juuri noiden makuupussien kautta sinne rinkkaankin kulkevat. Kyseessähän on bedbugsi, niin makuupussi lienee monasti juuri tuo ensimmäinen etappi, kun ne mukaan lähtevät.

Atah

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 13.10.2004, 20:08:13 »
Heip.

Me saatiin tosiaan reilillä Milanosta matkaseuraksi noita bedbugeja. Soitettiin sitten  Suomeen ja isi tarkasti tuholaistorjuntakeskuksesta,  mitä tehdä.

Vastaus kuului suunnilleen näin:

Bedbugit eli luteet pesiytyy petivaatteisiin ja munivat munia uskomattomia määriä, joten populaation kasvu on lähes eksponentiaalista.  :?

Ne kulkeutuvat siis petivaatteiden seassa helposti myös rinkkaan ja uuteen makuupaikkaan. Eroon pääsee yleensä sillä, että vie kaikki kamansa kunnon pesuun ja mielellään kahteen kertaan! Käy ostaas itselleen uudet vaatteet ja pesun jälkeen ne vielä päälle, ni pitäs  selvitä ihan sillä. Pakastin on myös vaihtoehto, mutta niiden pitää olla pakkasessa vähintään KOLME viikkoa kuollakseen! Ja ennen rinkan pesua kannattaa saumat harjata kynsiharjalla, sinne helposti jää munia!

Ja vielä, kuulemma luteet säilyy viikkokausia ilman ruokaa eli ihmistä, yäks  :evil:

Siinä jotain infoa, toivottavasti en itse törmää enää ikinä!
Aatami tuli ensiksi; kuten miehet aina" -tuntematon

Äärijäbä

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 21.10.2004, 16:12:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Vaara"
Itä-Euroopastakin voi onnistuneesti tuoda bed bug -populaation Suomeen, omaan kämppäänsä.

Vai tulivatko rinkassa?

Niin, hieman jos tarkennan, niin mitään varmuutta ei ole edes siitä, mistä ne mukaan tarttuivat. Mutta kun puoli vuotta aikaisemmin oli tullut kierreltyä Itä- ja Etelä-Euroopassa (Romania, Turkki jne.)kuukauden verran, niin ei oikein jäänyt muita vaihtoehtoja...Onhan se tietysti mahdollista, että olivat tulleet vaikka Tallinnan laivalta. :D Joten ei ole tietoa siitäkään, tulivatko makuupussissa vai missä...
quot;Life is what happens while you are busy making other plans" -John Lennon

sophiee

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 21.10.2004, 23:43:26 »
yöööks, kummasti alkoi kutisemaan...

11d4

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 22.10.2004, 19:07:38 »
Hmm... Oliskohan ne sit ollu bedbugeja, jotka mua pureskeli Italiassa...:shock: Kun muutaman lomapäivän jälkeen olin täynnä hyttysen piston näköisiä jälkiä, vaikka hyttysiä en montaakaan havainnut koko paikassa.