Bed bugs ja muut kihisevät (yäks)

(Luettu 268438 kertaa)

KristiinaE

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #20 : 22.10.2004, 23:02:51 »
Luteista (tai pikemminkin niiden jätöksistä) jää petivaatteisiin ja patjaan pieniä ruskeita länttejä, joten hostelliin mennessään pystyy tarkistamaan onko paikassa ludeongelma, silmäilemällä petivaatteita. Läikät kun lähtevät aika heikosti pois...

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #21 : 16.11.2004, 10:27:50 »
Tämän näköisiä veijareita kannattaa siis tarkkailla:

Ja sitten vielä pikkasen lainausta lisäksi: "Naaras munii 4-5 munaa päivässä, kaikkiaan n. 200 kpl esim. seinäpapereiden halkeamiin, huonekaluihin, vuoteisiin. Aikuinen lude voi imeä 10 minuutissa jopa 7 kertaa oman painonsa verta. Viileässä lutikka voi sie tää paastoa jopa 8 kuukautta. Alle -15 oC lämpötiloja luteet sietävät vain muutaman tunnin."

Seuraavia bedbugs kokemuksia odotellen - fisu :mrgreen:

Ps. University of Kentucky Entomologyn-sivuilta löytyy sitten lisää kuvia esim. siitä, minkälaisia merkkejä patjoista/lakanoista kannattaa etsiä, jos haluaa lude-hostelleja vältellä. ;)

dua

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 16.11.2004, 12:34:32 »
Lainaus käyttäjältä: "fisu"
Tämän näköisiä veijareita kannattaa siis tarkkailla:

Hyi helekkari.. Uh, ystävällisesti pyydän laittamaan ens kerralla pelkän linkin tai edes jonkun varotuksen, niin osaan varautua tulevaan.. Päivän shokki, no ainakin heräsin hyvin siestastani  :shock:
"annettu on kaikki mitä onneen tarvitaan
kädet levällään sen kaiken eessä itketään"

Angelique

• Vieras
« Vastaus #23 : 16.11.2004, 12:49:17 »
Mistä sitten erottaa bugsin puremajäljen hyttysenpistosta?

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #24 : 16.11.2004, 18:32:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Angelique"

Kyllä sä huomaat kumpi on kyseessä, usko pois.
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #25 : 17.11.2004, 02:01:24 »
Lainaus käyttäjältä: "Angelique"

Monasti bedbugsien puremat keskittyy enemmän johonkin tiettyihin kohtiin, eli siis esim. käsivarren toinen puoli saattaa olla täynnä saatanallisesti kutiavaa paukamaa ja muualla ei sitten mitään, tai jos on oikein ärhäkkä yhdyskunta, niin saattaahan sitten tuo koko kroppakin olla täynnä noita saatanallisesti kutiavia paukamia. Hyttysillä taas pistot jakautuvat yleensä suhteessa suuremmalle alueelle ja niitä on kaikenkaikkiaan huomattavasti vähemmän, kuin bedbugsien jälkeen. Niin ja ainakin itse kohtaamani k-aasialaisen lutikan purema kutittaa satakertaisesti verrattuna yhteenkään tapaamaani hyttyseen. :x

Teppaaja

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #26 : 17.11.2004, 19:24:35 »
Sitä vaan jäin ihmettelemään, että eikö siihen herää kun ötökkäarmeija vaeltaa masun päältä ja pureskelee käsivarsia?

Ja pysyykö n piilossa petivaatteiden alla yöhön asti, ettei niitä illalla voi huomata?

Zara

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 17.11.2004, 22:43:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppaaja"
Sitä vaan jäin ihmettelemään, että eikö siihen herää kun ötökkäarmeija vaeltaa masun päältä ja pureskelee käsivarsia?

Samaa minäkin mietin, mutta ei ilmeisesti... Tai muutakaan selitystä emme ole keksineet toissa kesän järjettömälle "epidemialle" (lähtöisin mahdollisesti muiden tällä palstalla kehumasta Bratislavalaisesta hostellista jonka nimeä juuri nyt en muista). Niitä näppyjä oli kädet ja jalat ja yläselkä aivan täynnä (oikeesti), siinä välissä ei mitään. Kutisi sietämättömästi, tulehtui etc. Minulla on niistä myös valokuvia  :twisted:  (Ei en aio jakaa niitä kanssanne ellette erityisesti toivo...)

Teppaaja

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #28 : 17.11.2004, 23:47:12 »
Ok, täytynee sitten uskoa!

Alkoi vain karmimaan kevään malesian-vaihtoni ja kaikki torakat yms. huhtikuu pitäis vielä kierrellä thaimaassa ja nukkua missä sattuu, että kiitos vinkeistä katselen sänkyjä hiukan tarkemmin tästä lähtien.. :)

onko kellään huonoja fiilareita mitä paikkoja näitten suhteen kannattais välttää?

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #29 : 18.11.2004, 00:46:15 »
onko kellään huonoja fiilareita mitä paikkoja näitten suhteen kannattais välttää?

Malesiaa! :D

Olen yöpynyt perin räkäisissä guest houseissa Thaikkulan puolella törmäämättä kertaakaan bedbugseihin! Mutta mitä lähemmäs Malesian rajaa mennään, sitä useammin alkaa GH:jen kansiosta löytymään muiden reppureissaajien varoituksia siitä, kuinka sitä-ja-sitä Malesialaista GHa kannattaa ehdottomasti välttää koska siellä on bedbugseja. Yhdet kuuluisimmista varmaan lienevät Penangin Swiss Hotel ja Kuala Lumpurin Backpackers Travellers Inn. Jälkimmäisen näistä kävin oikein itse toteamassa, koska vasta jälkeenpäin sain kuulla, että esim. LPn thorntree on täynnä varoituksia kyseisestä paikasta. :(

Perin ikäväksi asian monasti tekee se, että GH:n kansioista kyllä yleensä löytyy parhaat vinkit mitä paikkoja kannattaa välttää, mutta kun lähes kaikilla GH:illa on omat "diili-GH:nsa" joita kumpainenkin vastavuoroisesti suosittelee toisesta kaupungista omille asiakkaille, niin näistä taitavat lähteä kaikki negatiivinen pois aika pikaseen. Olisihan se kieltämättä kumma tilanne, jos Penangin Lovelane Inn:in henkilökunta suosittelee Cam Highsta Twin Pinesia joka on GH:n kansion mukaan täynnä bedbugseja (vetäisin nämä esimerkki GH:t hatusta, en siis kummassakaan törmännyt bedbugseihin).

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
« Vastaus #30 : 18.11.2004, 01:45:41 »
Ok, täytynee sitten uskoa!

Alkoi vain karmimaan kevään malesian-vaihtoni ja kaikki torakat yms. huhtikuu pitäis vielä kierrellä thaimaassa ja nukkua missä sattuu, että kiitos vinkeistä katselen sänkyjä hiukan tarkemmin tästä lähtien.. :)

Torakoita on ainakin Thaimaassa aivan valtavasti, mutta eipä kai niistä mitään haittaakaan ole. Eivät ne sinua syö.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

TongMuan

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 18.11.2004, 11:40:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Ainuska"
Torakoita on ainakin Thaimaassa aivan valtavasti, mutta eipä kai niistä mitään haittaakaan ole. Eivät ne sinua syö.

Minulle ei tule kyllä mieleen Thaimaasta kuin yksi kerta, jolloin majapaikassani olisin nähnyt torakan, tämä tapahtui Samuilla. Tosin iljetystä lisäsi se, että elukka oli sängylläni :). Ja kerran Hat Yaissa näin kun kokonainen torakka-armeija nousi tulvan aikaan kadulla viemärikaivosta, ei mikään kiva näky sekään. Siinä vieressä kojujaan pitävät ihmiset koettivat listiä niitä parhaansa mukaan.

Torakoista ei siis ehkä kannata suuremmin huolehtia ja bedbugseihinkaan en ole Thaimaassa törmännyt. Sen sijaan kannattaa varautua siihen, että melkein jokaisen bungalowin (siis ei-ilmastoidun) katossa asustaa ehkä viiden sentin mittaisia liskoja, joiden ääni muistuttaa lintujen viserrystä. Niiden munia tippuu joskus katosta sänkyyn. Ja tietty hämähäkkejä yms. pikkuelukoita huoneissa näkyy paljon myös.

Mutta paras viimeiseksi, tämä tapahtui Ko Sametilla:
Nukuimme puumajassa ja heräsin siihen, että kasvoillani oli jotain lämmintä ja karvaista. Ajattelin ensin että kyseessä olivat matkakumppanin hiukset ja puoliunessa käännähdin vähän. "Hiukset" palasivat kuitenkin hetken kuluttua takaisin ja liikahtelivat naamallani. Poukkasin ylös ja pistin valot päälle. Kyseessä oli puumajan avoimesta terassinovesta sisään tullut rotta, joka oli vieläpä puikahtanut moskiittoverkon alta päästäkseen naamalleni :). Ajoimme sen sitten harjalla ulos, ja loppuyön tuo ovi oli kyllä kiinni...

Heh, tämä viesti ainakaan tuskin ainakaan lievitti kenenkään pelkoja :). Mutta kuten fisu sanoi, bedbugsit ovat suurempi ongelma Malesiassa ja myös rottia ja torakoita (ainakin iltaisin kaduilla ja toreilla) siellä näkee huomattavasti enemmän.

terv.
TongMuan

Äärijäbä

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #32 : 18.11.2004, 13:48:47 »
Lainaus käyttäjältä: "fisu"
ja Kuala Lumpurin Backpackers Travellers Inn. Jälkimmäisen näistä kävin oikein itse toteamassa, koska vasta jälkeenpäin sain kuulla, että esim. LPn thorntree on täynnä varoituksia kyseisestä paikasta. :(

Hmmm.. Olikos tämä sellainen pienen liikenneaukion vieresssä ollut loukko, respa kolmannessa kerroksessa? Chinatownin reunalla... Tuolla nimittäin mekin nukuttiin valot päällä, sen verran pahoja viboja ne huoneet aiheutti... :? Luteet sun muuthan yleensä tykkää kulkea vain pimeässä.

Tuskin ne torakat ihmistä hengiltä saa, mutta tokihan niille voi maistua esim. ihmisen silmäripset. Yhdessä ohjelmassa joku puhui kuinka oli aamulla herännyt ilman niitä... :D On ne vaan kaikkiruokaisia ahmatteja. :wink:

Minäkin tässä voin omalta osaltani vielä todeta sen, että Thaimaassa ei kertaakaan törmätty torakoihin sisätiloissa, ainoastaan kadulla (missä ne sitten olikin ihan mielettömän isoja!). Sen sijaan Malesiassa niihin törmäsi mm. yöllä hotellin vessassa, jossa ne valojen syttyessä ryntäsivät salamana takaisin viemäriin. Ah... :)
quot;Life is what happens while you are busy making other plans" -John Lennon

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
« Vastaus #33 : 18.11.2004, 17:59:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Äärijäbä"

Tuskin ne torakat ihmistä hengiltä saa, mutta tokihan niille voi maistua esim. ihmisen silmäripset. Yhdessä ohjelmassa joku puhui kuinka oli aamulla herännyt ilman niitä... :D On ne vaan kaikkiruokaisia ahmatteja. :wink:

Mulle on koulussa opetettu, että torakat syövät aikuisina lähinnä kuollutta eläin- ja kasviainesta. Mutta kyllä ne tosiaan kaikkiruokaisia ovat, vaikka ei ihmisen silmäripset varmaan niiden ensisijainen ravinnonlähde ole :)

Niin ja tarkoitin tosiaan, että olen nähnyt Thaikuissa paljon, paljon torakoita ulkona.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #34 : 19.11.2004, 14:15:26 »
Tää nyt ehkä on hiukan aiheen vierestä mutta mites thaimaa ja käärmeet? Viimeksi kun siellä käytiin niin näin kyllä liskoja..

meikäläisellä kun on niin niin paha käärmefobia että oksat poies..tosin mä olen kyllä hiukan "parantunut"..mutta kun tuntuu siltä että ne sattuu aina just mun kohdalle...tai sit mä vain kävelen niin nenä kiinni maassa & tarkkaavaisena että ne aina bongaan.

Suomalaiset kyyt vielä menettelee mutta intiassa kun astuin hotellihuoneesta ulos ja melkein jonkun ISON käärmeen päälle vedin sellaisen huutokonsertin että viereisen ravintolan kaikki asiakkaat nousi katsomaan mitä tapahtuu...näky oli varmaan mielenkiintoinen...se oli sellainan tyypillinen "nais" reaktio...kauhea kirkuminen, santsut kädessä ja ilmassa  liehuen (olin juurikin laittamassa niitä jalkaan:)

Niin, no. vaikka samuilla käärmeitä onkin niin ei se matkaan lähtemästä tule estämään...olisi vain mielenkiintoista kuulla mahdollisista kokemuksista

1963

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 19.11.2004, 14:32:55 »
Voi hitto. Miksi kysyin? :roll:
voir un corps, c'est la grande menace pour l'esprit.

Liazz

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 19.11.2004, 15:23:36 »
Auts, nyt mä sitten tiedän mitä ne viime reilillä saadut pistosjäljet oli!  :shock:  Mietinkin silloin jotain tälläistä, kun käsivarret oli täynnä jälkiä ja hupparin selkään oli ilmestynyt pieniä ruskeita täpliä. Tosin en ollut moneen yöhön nukkunut missään sängyssä vaan junassa... hyi hitto.
pen to everything happy and sad
Seeing the good when it's all going bad
Seeing the sun when I can't really see
Hoping the sun will at least look at me

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #37 : 21.11.2004, 18:46:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Liazz"
Auts, nyt mä sitten tiedän mitä ne viime reilillä saadut pistosjäljet oli!  :shock:  Mietinkin silloin jotain tälläistä, kun käsivarret oli täynnä jälkiä ja hupparin selkään oli ilmestynyt pieniä ruskeita täpliä. Tosin en ollut moneen yöhön nukkunut missään sängyssä vaan junassa... hyi hitto.

Eli niitä on junissakin? :shock:  

Itse tykkäisin nukkua majapaikoissa valot päällä ötököiden takia, mutta se melko usein häiritsee muita saman huoneen asukkeja. Olen tullut kotonakin ihan vainoharhaiseksi ja tutkin koko sängyn ennen nukkumaanmenoa...
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

Liazz

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #38 : 21.11.2004, 21:08:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Vaara"
Eli niitä on junissakin? :shock:  

En käsitä mistä muualtakaan ne ois voineet tulla kuin junan penkistä..eli juu-u.. :shock:
pen to everything happy and sad
Seeing the good when it's all going bad
Seeing the sun when I can't really see
Hoping the sun will at least look at me

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #39 : 23.11.2004, 13:40:47 »
Nain viime yona unta, etta olin bedbugsien armoilla ja puremia aivan joka paikassa  :shock:  Onneksi olin lukenut, etta niista paasee eroon pakastamalla ne.

Tama topicci tulee jo uniin.
ämä on minun totuuteni.