Bed bugs ja muut kihisevät (yäks)

(Luettu 325979 kertaa)

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Bed bugs ja muut kihisevät (yäks)
« Vastaus #260 : 19.02.2011, 02:34:25 »
V-i-h-a-a-n torakoita :twisted: .

Sama juttu täällä. Kaikki hämähäkit, käärmeet, liskot, itikat, toukat ja madot menee, mutta torakoita en voi jostain syystä sietää. En voi käsittää, miten joku voi nukkua rauhallisin mielin huoneessa, jossa vilisee niitä? Ikävimmät torakkakokemukset ovat Vietnamista, siellä kun kyseiset örkit ovat aivan jumalattoman kokoisia. Päädyin yhtenä jos toisenakin iltana tainnuttamaan itseni viinalla, kun ei nukkuminen oikeen muuten onnistunut. Isot torakat pitävät muuten aikamoista metakkaa, kun rapistelevat ties missä ja pyrähtelevät lentoon. Eivätkä ne todellakaan pelänneet valoa...

Bedbugseihin olen törmännyt nyt kolme (?) kertaa. Ensimmäisen kerran Pietarissa, jossa minut kupattiin melkein elävältä ja toisen kerran Suomessa kaverin mökillä, jossa jouduin joko lutikoiden tai syyhypunkin puremaksi.

Viimeisin kokemus on New Yorkista (jota muuten on jo vuosia vaivannut lisääntyneet lutikkaongelmat), vähän epäsiistin oloisesta hostellista. Reiteeni ilmestyi aluksi vähän kohonnut paukama, jossa oli selkeä puremajälki, joka sittemmin muuttui euron kolikon kokoiseksi punoittavaksi läiskäksi. Kummallista on se, että tämä kutiseva läiskä on ollut jalassani jo monta kuukautta muuttumatta juurikaan. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? En usko tuoneeni örkkejä tänne kämpille, koska uusia puremajälkiä ei ole tullut.

avery

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #261 : 11.07.2011, 18:28:06 »
Olen viikon asustellut Espanjassa nyt ja heti alkoi ongelmat. Ekoina öinä en muista huomanneeni puremia missään, mutta nyt niitä onkin ympäri kehoa. Erityisesti oikeassa käsivarressa. Onko nämä nyt niitä bed bugseja vai mitä perkeleitä? Otin käsivarresta vähän kuvaa, mutta ei siitä oikein näe minkälainen tilanne on oikeasti. Eli siis tuommoisia pinehköjä kutisevia näppyjä on ympäri kehoa. Sänkyä koitin tutkiskella, mutta en löytänyt siitä mitään. Lakanat lentää välittömästi pesuun, toivottavasti auttaisi edes vähän. Inhottavinta on, että ovat purreet vähän naamaankin.  >:(

http://aijaa.com/v.php?i=000848301432.jpg

wysig

• Vieras
« Vastaus #262 : 11.07.2011, 21:00:01 »
http://bedbugger.com/bed-bug-bites-photos/
Onhan noissa hieman samaa näköä. BB voi purra oikein kunnolla ..

avery

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #263 : 14.07.2011, 22:28:48 »
http://bedbugger.com/bed-bug-bites-photos/
Onhan noissa hieman samaa näköä. BB voi purra oikein kunnolla ..
Lutikan perkeleitähän nuo oli. Hetki sitten näin yhden seinällä. Oli ensimmäinen jonka näin. Myrkkyä oon roiskinut ympäri huonetta aika tehokkaasti. Kaikki laukusta pihalla olevat vaatteet olen myös kertaalleen pessyt. Sänky ja patjakin on vaihdettu. Täytyy mainita tuosta vuokranantajalle. Jospa se sitten hommaisi jonkun myrkyttäjän paikalle. Kädet on kyllä tällä hetkellä aika hirveän näköiset.  :(

Morris on acid

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #264 : 15.07.2011, 08:34:44 »
Se on pirullista, etta otokat aktivoituvat pimealla, ku niita ei nae.
Asken Laosissa bungalowin katosta tipahti paahani joku pirulainen, semmoinen vihrea rukoilijasirkan nakoinen. Yli kummenen senttia pitka. Hieman saikahdin, ku ei ollu valoja. Mutta ei se ollu ilkea, hommasin sen vaan pihalle ja annoin menna.
Tuhatjalkainen kiipes jalkaani pitkin. Aika pieni, mutta koin kauhunhetken ku joku sanoi sita vaaralliseksi. Seurasin paikallisten reseptia ja ripottelin suolaa sen paalle. Kuoli.
It is better to travel well than to arrive. -Buddha

Zaapas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #265 : 22.07.2011, 07:27:42 »
Olen parasta aikaa Chilessä ja viimeisen parin kuukauden aikana olen ehtinyt pyöriä lisäksi Espanjassa, Perussa ja Boliviassa. Matkakumppaniksi olen ikävä kyllä onnistunut löytämään kutinan.

Olen melko tarkka yöpaikkojen sängyn siisteyden suhteen, tutkin sänkyä aina ennen nukkumaanmenoa/paikan hyväksymistä ja ihan siistejä ovat olleet. Olen kuitenkin alkanut epäillä saaneeni jonkun sortin puremia/allergiaa tai mitä lie jossakin, kun tämä kutina ei helpota.

Ongelmakohdat vaihtelevat, mutta jalat olen useampana yönä raapinut verille. Tämänhetkisessä yöpaikassa bed bugsit on poissuljettu juttu, joten jotain vanhempaa tämä on.

Onko syyhystä kokemuksia? Olen jo pidemmän aikaa säännöllisin väliajoin etsinyt syyhystä tietoa ja tuumannut joka kerta, ettei minulla ole mitään syyhyyn yleensä liittyviä iho-oireita. Onko kukaan onnistunut löytämään matkalta syyhyä, joka ei sisällä noita yleisimpiä ja helposti havaittavia jälkiä ihossa?

bubbletoes

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.last.fm/user/bubbletoes_/
« Vastaus #266 : 23.07.2011, 02:07:35 »
Syyhystä ei ole kokemusta, mutta viimeksi Hong Kongissa ollessani epäilin sitä. Kävimme muutaman päivän vierailulla Macaussa ja hostellin lakanoista tai jostakin tuli aivan järjetön kutina nilkkoihin. Kutina oli tosiaan vain ja ainoastaan nilkoissa, joten epäilin juuri syyhyä, koska se on ilmeisesti usein paikallinen ennen kuin ehtii levitä. Kävin lääkärissä Hong Kongissa, mutta kyseessä ei ollut syyhy vaan joku allerginen reaktio. En tiedä tuliko se esimerkiksi jostakin pesuainejämistä tai vastaavasta. No joka tapauksessa, sain jotain salvaa sekä antihistamiineja lääkäristä ja kutina loppui muutamassa päivässä.

Suosittelen lääkärissä käymistä ellei kutina lähde pois ajan kanssa ja kotikonstein. Itsellä oli ainakin sen verran ärhäkkä reaktio, että sai raapia nilkat lähestulkoon verille. Lääkärissä käynti kannattaa myös siksi, että jos kyseessä on syyhy, saa siihen oikeat tropit. Kotikonstein tuo syyhy lienee vaikea hävittää.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2011, 02:10:56 kirjoittanut bubbletoes »

Zaapas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #267 : 29.07.2011, 01:59:43 »
Syyhyhän se mun matkakumppani sitten taisinkin olla. Hain apteekista jonkun lääkkeen mitä ne suositteli ja kummasti katosi koko kutina.

Suomesta sitä lääkettä ei taidakkaan löytyä, olipa hyvä että sain nyt jo hoidettua ne paskiaiset pois musta.

Hanubongari

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #268 : 02.01.2012, 16:35:03 »
Itselläkin kokemuksia näistä otuksista. Olimme Dubaissa ihan siistissä hotellissa, jossa huoneetkin olivat ihan ok:t. Viikon päästä reissusta alkoi käsiini kohota erittäin kutisevia "hyttysenpuremia". Ihmettelin suuresti mitä olivat, olihan Suomessa tuolloin maaliskuun alku. Selvittelyn jälkeen tajusin, että ne olivatkin luteenpuremia. Aluksi luulimme niiden tulleen kotiammekin, tarkastajakin tuli käymään, mutta ei mitään todisteita löytänyt. Ne puremat voivat tulla myös viikonkin viiveellä, joten jos esim. reilillä saat puremia, ei syy välttämättä olekaan juuri siinä hostellissa missä olet silloin. Onneksi niitä ei pääse näkemään, mutta yleenäs kurkkaus patjan alle paljastaa, jos niitä on hirveesti. Ne vilistää karkuun tai sitten ovat jättäneet mustia pisteitä eli jätöksiään sinne.

vreis

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #269 : 25.02.2012, 21:15:19 »
Oltiin reissussa 2012 tammi-helmikuun vaihteessa Singaporessa ja Malesiassa enkä olis ennen reissua vitsaillut bedbugseista ellen olisi tiennyt että itse tulen olemaan kyseisten kusipäiden uhri. Malesiasta oltiin saatu "normaaleja" hyönteisten puremia ja saatiin nukkua ihan raapimatta ties missä läävissä hökkeleissä. Singaporessa 4 tähden hotellissa (joka ei kyllä ihan tosiaan sitä ollut) aamulla kun heräsin niin voi sitä kutinan määrää!! Lonely Planetin matkaopasta heti vaan selaamaan ja oireiden kuvaukset sopi täydellisesti itseeni. Kahdella matkakumppanillani ei ollut minkäänlaisia oireita ensin, koska itse olen kaikille puremille suht allerginen eli kroppa näytti siltä että olis ollut vesirokko. No respassahan henkilökunta tietysti ei tiennyt asiasta mitään ja passittivat lääkärille, joka sitten luojan kiitos kirjoitti meille kirjeen, jolla saatiin uusi huone. Kavereillakin rupesi siis sitten päivänmittaan oireita ilmeentymään. Hääsviitti saatiin uudeksi huoneeksi ja taisi olla kiinalaisen Royal hotel Singaporen paras huone, mutta jo aikaisemmassa huoneessa oleva tunkkainen haju ei vaihtunut ruusuntuoksuun. Oireita ei tullut lisää, mutta loppuviikko raavittiin 30 asteen helteessä kilpaa. Kotiin kun pääsin ja kävin saunassa niin ai ai ai... jäi löylyt heittämättä sillä se kuumuus vaan pahensi asiaa.

Reissusta on nyt about 2 viikkoa ja vieläkin raaputtaa. Arpia odotellessa. Selän puremat ovat parantuneet kun en ole yltänyt niihin raapimaan, mutta jalat tulevat olemaan varmasti arvilla - en halua tietää kuinka kauan.

softhead

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #270 : 25.02.2012, 21:32:56 »
Borneossa saatiin oravakirppuja mukaan. Eroon pääsimme apteekista ostamalla pesujauheella ja laittamalla kaikki vaatteet reppuja myöten 90 asteiseen pesuun. Kaikista pahin oli jälkitauti, jossa jokaista kutinaa ja punoitusta kuvitteli uudeksi kirpputartunnaksi. Onneksi nekin oireet ovat jo unohtuneet.

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #271 : 25.02.2012, 23:46:43 »
^Hmm. Olen antanut itseni ymmärtää, etteivät nämä muiden lajien (linnut, jyrsijät..) kirput ole ihmiselle mikään pitkäkestoinen riesa. Tikkaavat aikansa, mutta koska ihminen ei ole niiden isäntä, vaihtavat kyllä maisemaa.

Asiasta on runsaasti omakohtaista, miellyttävää kokemusta kiitos ulkona liikkuvien kissojen.

softhead

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #272 : 26.02.2012, 09:03:01 »
^Hmm. Olen antanut itseni ymmärtää, etteivät nämä muiden lajien (linnut, jyrsijät..) kirput ole ihmiselle mikään pitkäkestoinen riesa. Tikkaavat aikansa, mutta koska ihminen ei ole niiden isäntä, vaihtavat kyllä maisemaa.

Tiedettiin kyllä etteivät selviä tavaroissa viikkoa pitempään ilman oikeaa isäntää, mutta ei tieto auttanut yhtään kun kutina on päällä. Järeät aseet käyttöön mielenrauhan vuoksi.

Kukajoku

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #273 : 01.03.2012, 11:45:13 »

Viimeisin kokemus on New Yorkista (jota muuten on jo vuosia vaivannut lisääntyneet lutikkaongelmat), vähän epäsiistin oloisesta hostellista. Reiteeni ilmestyi aluksi vähän kohonnut paukama, jossa oli selkeä puremajälki, joka sittemmin muuttui euron kolikon kokoiseksi punoittavaksi läiskäksi. Kummallista on se, että tämä kutiseva läiskä on ollut jalassani jo monta kuukautta muuttumatta juurikaan. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? En usko tuoneeni örkkejä tänne kämpille, koska uusia puremajälkiä ei ole tullut.

"Vain" vuoden myöhässä vastaus, mutta mulle tuli tuosta kuvauksesta mieleen kyllä ennemmin punkin purema. Olisiko mahdollinen?

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #274 : 01.03.2012, 12:53:20 »
"Vain" vuoden myöhässä vastaus, mutta mulle tuli tuosta kuvauksesta mieleen kyllä ennemmin punkin purema. Olisiko mahdollinen?

Jaa-a, marras-joulukuu ei tietääkseni ole otollisinta punkkiaikaa, etenkään Manhattanilla. Tosin kai niitäkin voi kulkeutua vaatteiden seassa vaikka minne, mutta en usko että kyseessä olisi ollut punkki. Tämä kyllä kävi mielessäni, etenkin kun sairastuin mysteerisesti melko pian pureman ilmestymisen jälkeen moneksi kuukaudeksi, ja ihan sairaalakuntoon asti. Punkkisairaudet testattiin, mutta mistäs sitä tietää mitä noi muut örkit kantaa...

Kukajoku

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #275 : 02.03.2012, 21:29:07 »

Jaa-a, marras-joulukuu ei tietääkseni ole otollisinta punkkiaikaa, etenkään Manhattanilla. Tosin kai niitäkin voi kulkeutua vaatteiden seassa vaikka minne, mutta en usko että kyseessä olisi ollut punkki. Tämä kyllä kävi mielessäni, etenkin kun sairastuin mysteerisesti melko pian pureman ilmestymisen jälkeen moneksi kuukaudeksi, ja ihan sairaalakuntoon asti. Punkkisairaudet testattiin, mutta mistäs sitä tietää mitä noi muut örkit kantaa...

Kuulostaapa ikävältä :P
Ruskea koirapunkki on sellainen joka taas viihtyy  (elää ja lisääntyy) sisätiloissa. En tiedä kuinka muualla maailmassa, mutta suomeen se on tullut joskus 70-luvulla, mutta ei ilmeisesti kuitenkaan täällä yleinen. Ei siis ole ulkopunkki, mutta saman näköinen kuin meidän normipunkki. Sitä en tiedä kelpaako sille ihminen, vai pelkät koirat ja muut eläimet, ja mitä tauteja punkit muualla maailmassa ylipäänsä levittävät. Borrelioosihan on joissain tapauksissa vaikea löytää, kun tulos ei aina välttämättä ole varma.

jombba

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - jombba85@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #276 : 08.04.2012, 15:05:11 »
makassar new legend hostellissa oli luteita. en suosittele yöpymistä!

sembilan

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #277 : 29.04.2012, 15:11:52 »
Terveisiä matkoilta. 5 ja puoli kuukautta meni siivosti, mutta sitten lähin kiertelemään Malesiaa ja tuli otettua oikeen jackpot näitten kutisevien ja veemäisten otusten kanssa. Ensin iski luteet, ja heti sen jälkeen rupes ihon alla kaivamamaan käytäväverkostoa "cutaneous larva migrains"-madot (mitä ne nyt sitten suomeks ovatkaan). Voin kertoa että ei oo ikinä kutissu niin paljon, siinä rupes jo pää hajoomaan.  :'(

vinkiksi matojen kanssa symbioosiin joutuville: varmistakaa että lääkäri antaa oikeaa lääkettä. Mulla ensimmäinen lääkekuuri oli jotain tyhjänpäivästä antibioottia, jolla ei ollu ehkä muuta kuin parin ekan päivän henkinen lumevaikutus, mutta sen jälkeen madot riehaantui ihan uudella tarmolla. Vasta kun pääsin Kuala Lumpuriin ja kunnon klinikalle (Petronaksen tötteröillä oleva Twin Towers Medical Centre, suosittelen) sain ihan oikean matokuurin. Esim. ZENTEL-niminen pillerisetti lopettaa kutinan ja madot muutamassa tunnissa (vaikuttava aine albendazole), ja tepsii tuoteselosteen perusteella useisiin eri matoihin joita ihmiseen voi tulla.

Ja voi helvetti noiden bedbugsien kanssa. Kun niitä kerran näkee ja niiden puremat saa riesakseen, niin on jatkuva stressi et luuhaako niitä rinkassa, vaatteissa ja heti seuraavan majapaikan sängyssä. Huokaus.

Mutta ei silti ole ikävä Suomeen.   ;D

wilhelm-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #278 : 04.08.2012, 15:50:07 »
Voi *****! Viimeinen päivä seitsemän kuukauden matkaa menossa ja nyt saattaa olla luteiden puremia ympäri kehoa! Nimittäin toissapäivänä vielä Brasiliassa ollessani huomasin että kehossani oli pari jälkeä, jotka tulkitsin hyttysenpuremiksi. Eilen kun lensin Saksaan kutitti ja ajattelin että ne samat hyttysenpistot vain vaivaat. No mutta kuinkas ollakaan, uusia puremajälkiä ilmestyi vaikka olin koneessa ja moskiittoja ei taatusti ollut missään. Luulisin, että ovat lutikoita, sillä puremat ovat 2-3 ryppäissä, varsinkin vasemmassa käsivarressa lähellä verisuonta, rystysten lähellä kämmenessä, yläselässä muutama sekä toisessa jalassa. Voi perkele!

Se on tietenkin positiivista, että huomasin vielä täällä. Huomenna tiedän siis mitä teen kun menen kotiin, jotta estän levityksen. Kaikki kamat samantien 60 asteen pesuun, rinkka jää ulos ja mietin myöhemmin miten sen hoidan, kun tuskin sitä voin pesukoneeseen tunkea. Tosin vähän pohdituttaa läppärit yms. jos kerran elektroniikkaankin voi pesiytyä, mutta mikään reissullani ollut ei tule kämppään pesemättä heti ja itse menen suihkuun. Harmi kun ei ole saunaa.

Pohdin että voinko itse olla kantajana senkin jälkeen, kun kaikki kamat on pesty korkeissa asteissa kahteen kertaan ja itse olen käynyt suihkussa? Mietin tarvitseeko täällä mennä lääkäriin, mutta on mulla kortisonia, eivätkä ne varmaan lekurista sen ihmeellisempää apua siihen keksisi.

Että piti tämäkin vielä tähän loppuun. Eikö kuusi ruokamyrkytystä ja yksi 40 asteen kuumeen nostattanut virus riittänyt seitsemään kuukauteen? Tana!
Matkakertomuksiani lattareista 2012:

www.villek.blogspot.com

Kuukauden reissu eteläisessä Afrikassa 2013

http://www.villek2.blogspot.fi/

pasaati1

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #279 : 04.08.2012, 19:42:06 »
Rinkan voi laittaa saunaan muistaakseni pitää olla yli + 60 c tai sitten laitat sen pakastimeen.