Bed bugs ja muut kihisevät (yäks)

(Luettu 281040 kertaa)

Silversurfer

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Bed bugs ja muut kihisevät (yäks)
« Vastaus #400 : 18.03.2016, 14:07:50 »
Viittaat tähän Tiede-lehden artikkeliin "Selviää useita päiviä kymmenen asteen pakkasessa, yli 32 asteen pakkasta sietää vain vartin."?  Itse pidin yli viikon kamoja pakkasessa, sieltä suoraan 60 asteen pesuun vaatteet.

En oo tiedelehtiä pahemmin lukenut. Googlailin tämmöstä: http://www.findingtheuniverse.com/2012/03/dealing-with-bed-bugs-as-traveller.html

Mut taisi tilanne ratketa ihan itsestään, kun asutaan nyt kontissa ja päivisin ulkolämpötila nousee aika heittämällä tuonne 38-39 korville. Eli sisällä aika helposti ollaan tuolla 45c kantturoilla. Toki varmaan pitää sitten vielä kotipuolessa saunottaa kamat ihan vaan varmuuden vuoksi. Uusia ludehyökkäyksiä ei kuitenkaan ole rekisteröity, joten ehkä sieltä ei tarttunutkaan mitään sen kummempaa mukaan.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #401 : 12.04.2016, 14:27:31 »
Arvatkaa kuka kävi tänään kyläilemässä luonani?

Tuholaistorjuja.

Arvatkaa mitä tekemässä?

Luteita etsimässä.

Ja löytyihän niitä. Sängystä jonka olin ostanut Kyläsaaren Kierrätyskeskuksesta.  :(

Ottakaa muut opiksenne: Vältelkää kirpputoreilta sänkyjen, sohvien ja nojatuolien ostamista. Jos silti haluatte ostaa, niin tehkää kunnollinen tarkastus: Etsikää taskulampun kanssa sängyn alaosan puuosista luteiden ulostustahroja. Kun sylkäisee sormeen ja vetää tällaista täplää, se leviää ruskeaksi viiruksi. (Sama tekniikka toimii myös hotellihuoneiden tarkastuksessa.)

Ikävää tässä on se, että sänky oli ilmeisesti päätynyt kirpputorille siksi, että sen omistaja ei ollut viitsinyt hankkiutua siitä muuten eroon. Oli laittanut sen menemään Kierrätykseen, kun ei halunnut/pystynyt viemään sitä Riihimäelle tuhottavaksi. Riihimäellä on Helsinkiä lähin jätelaitos, joka vastaanottaa ludekamaa.

Kierrätyskeskuksessa käy säännöllisesti tuholaistorjuntaan käytettyjä koiria nuuhkimassa huonekaluja, mutta ilmeisesti ei tarpeeksi usein. (Tosin reklamoidessani Kyläsaaren pomo sanoi, että viimeisimmällä kerralla ei ollut jäänyt yhtään huonekalua kiinni.)

Ja tällaista hyshys-tietoa myös sain....

00500 on epidemistä lutikka-aluetta, samoin Helsingin kaupungin vuokratalot.

nannanna

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #402 : 17.10.2016, 23:30:24 »
En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta tässä paniikissa olen valmis kokeilemaan. Olen siis New Yorkissa, ja kolmannen yön jälkeen aamulla huomasin kasvoissani neljä näppyä/puremaa: yksi silmän alla, kaksi hiusrajassa ja yksi toisella puolella otsassa. Näpyt kutisevat jonkin verran, ovat (vaalean)punaisia ja pieniä (1-2mm halkaisijaltaan). Niissä ei näy mitään pistettä eikä niitä ole muualla vartalossa. Olen myllännyt huoneen moneen otteeseen, irrottanut patjat ja sängynaluslaatikot mutta ei mitään näköhavaintoja luteista tai niiden munista. Lakanoissa ei myöskään ole ollut lutikoiden veri- tai ulostejälkiä. Olen myös yöllä herätessäni tehnyt taskulamppuväijytyksen: ei mitään.

Matkalaukkuni on ollut lattialla, sillä huone on niin pieni, etten saa sitä muualle. Laukku on siis myös melko lähellä sänkyä, koska tilaa ei juurikaan ole. Olin myös vähän turhan huoleton tänne tullessani eikä matkalaukku ole ollut kiinni missään vaiheessa.

Onko mahdollista, että huoneessani on noita bed bugseja, vaikkei niistä ole muita todisteita, kuin nämä puremat? Voiko näppyjen taustalla olla jotain muuta? Meinaa mennä loppuloma vain ötököitä stressatessa. Entäs kotiin päästessä, miten hyvin vaatteet/muovi/keinokuidut ym. kestää yli 60-asteista saunaa? Elektroniikkaa tai kosmetiikkaa en tietenkään saunota, mutta voinko laittaa muut huoletta lauteille?

Kiitän jo etukäteen vastauksista :)

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #403 : 18.10.2016, 00:49:13 »
Kyllä on mahdollista, että jäljet ovat luteiden tekosia. Usein luteiden puremat ilmaantuvat suhteellisen lähelle toisiaan (jos kyseessä siis yksi tai muutama lude), kun taas kokonaisen ludearmeijan hyökkäys voi näyttää joltain rokkotaudilta, vähän allergisen reaktion mukaan. Näitä jälkimmäisiä tuli nähtyä paljon Fidžillä. Joillekin luteiden puremista taas ei jää minkäänlaista jälkeä.

Ei kuitenkaan syytä turhaan panikointiin. Kannattaa mahdollisuuksien mukaan pestä vaatteet mahd. kuumassa ja kopistella hyvin matkalaukku ja pitää sitä jatkossa kiinni. Mulla on ollut ihan rutiinihomma saunottaa kamat joka reissun jälkeen, koska aina joko tulee purruksi tai sitten näkee jälkiä luteista tai niiden puremista muissa samassa dormissa tai huoneessa nukkuneissa. Saunottaa ei tarvitse pitkään (googlaa itse ajat, mutta muistaakseni luteet kuolevat melko helposti jo jossain 60 C asteessa), mutta pakkasta niiden munat kestävät huomattavasti pidempään. Huomioi vaan saunottaessa, että lämpö pääsee laukkujen ja reppujen joka taskuun ja laita tavarat vasta kuumaan saunaan, muuten luteet saattavat ryömiä karkuun lämmön noustessa. Jotkut laittavat tämän vuoksi tavarat suljettuihin pusseihin.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2016, 01:24:21 kirjoittanut Mr. Voyageur »

ameerika

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #404 : 06.11.2016, 14:24:52 »
Juurikin samoihin aikoihin samassa cityssä ja samoissa tunnelmissa. Sama paniikki ja suurin huoli, ettemme vaan toisi kotiin. Pakkasimme kaikki tavarat nykissä muovipusseihin ja kotona veimme kemppareita ja elektroniikkaa lukuunottamatta saunaan. Ja joitain uusia lenkkareita lukuunottamatta... Varmistimme laukkuliikkeestä, että laukut kestää 60 asteen saunotuksen. Mutta kauanko pitää saunottaa? Tästä on netissä lukuja 90min-1vrk! Pakasteeseen heitin lähinnä kirjaston kirjat. -18 astessa pitää olla kuulemma 3vrk, vahvisti  as.firma. Vaikka sängyistä ei ole muuttoluteista löytynyt merkkejä, edelleen pelottaa. Ja mikä oli se kotivessassa näkemäni vipeltäjä, josta sain vain huonon kuvan ja henki säilyi...
Hotellissa saimme uuden huoneen, josta emme löytäneet luteia tai merkkejä niistä, mutta ihan viimeisenä päivänä tyttärelle vielä paukamia nousi. Hotellin mukaan huoneessa ei ole ollut luteita (tarkastettu meidän lähdön jälkeen). Minulle tuli vielä kotona pariin otteeseen vaatimattomia paukamia, mutta tulivatko viiveellä, olivatko muuta vai olivatko sittenkin kotiin tulleista luteista, iik.
Kyllä olisi hienoa, jos heti kentällä olisi paikka, jonne voit viedä laukkusi ja vaatteet päältäsi, ja saisit suihkun jälkeen lainavaattet ja tavarat toimitettaisiin kotiin käsiteltyinä ammattitaitoisilla menetelmillä, ja voisi luottaa siihen, että luteet ja munat kuolevat eivätkä tule kotiin.
Meillä oli lisäksi ongelmana se, että hotelli vei 3 kassillista tavaroitamme pesulaan. Toivoimme pakastusta. Niin, ilmeisesti pesettivät kaiken kemiallisessa pesussa, myös nahkakengät ja lenkkarit, ja kaikki tuli takaisin noissa samoissa muovikassissa ja märkinä. Emme saaneet niitä kuiviksi.
Pahinta nyt on, kun ei pysty olemaan varma, että yhtään ludetta ei kotiin tullut.

conard

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #405 : 06.11.2016, 14:44:52 »
Olisko mitään jos jengi jakais näissä myös hotellien nimet?

ameerika

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #406 : 06.11.2016, 21:43:09 »
Ludehavainnoista ilmoittamiseen ja selvittämiseen on ihan virallinenkin sivusto. Kärjessä Nykissä Hilton 600 ilmoituksella... Meidän hotelli ei siellä ollut! Tripadv. kyllä sisälsi keskusteluissa luteet meidän hotellin kohdalla, mutta löysin vasta jälkikäteen. Itse lisään meidän hotellin, kun olen päässyt loppuun korvausten kanssa. Minun veikkaus on, että luteita löytyy joka hotellista. Tärkein tieto olisi, miten niiden kanssa menettelevät.

ameerika

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #407 : 06.11.2016, 22:29:58 »

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #408 : 06.11.2016, 22:32:49 »
Olisiko mitään, jos jengi jakaisi myös mainitsemiensa sivustojen nimet ja mieluusti myös linkin. Toki tuo googlaamalla löytyy, mutta silti. Edit: ehdit tässä kirjoittessani lisätä linkin. Kiitos.

Airbnb:n kautta majoittuen vajaan kolmen viikon USA:n reissu, ötököitä nolla, ellei sellaisiksi laske Brooklynin kämpän keittiössä kolme kertaa havaitsemaani öttiäistä, joka oli suunnilleen puhaltamalla tapettava.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #409 : 14.12.2017, 09:32:22 »
Sanotaan, että jokaisella ihmisellä on oma toteemieläimensä. Minun toteemieläin on kaikesta päätellen lude.

Kyllä vain, jälleen kerran reissussa olen herännyt luteiseen todellisuuteen. Edellisellä reissulla Afrikassa tämä tapahtui neljännessä majapaikassa. Nyt Kaakkois-Aasiassa ei tarvinut odottaa yhtä kauan. Jo toisessa majapaikassa minut ja luteet saatettiin yhteen.

Hotellin omistajan reaktio oli mielenkiintoinen. "Clean room?" Tätä vaihtoehtoa tarjottiin toistamiseen ennen kuin minulle suostuttiin antamaan toinen huone. Nyt mies on ludehuoneessa hääräämässä jonkun sumuttimen kanssa. Yhtä tyhjän kanssa.

Varoituksen sana kaikille: Phi Phi on lude-epidemistä aluetta. Majapaikkani arvioissa ei ole mainintaa luteista, mutta monessa muussa paikassa luteet mainitaan.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #410 : 14.12.2017, 23:10:18 »
Kiitos. Mulla oli taas kerran hyvä tuuri Bangkokissa ja kolmessa eri paikassa Vietnamissa ei mitään. Voin avoimesti tunnustaa, että yöpymispaikat Vietnamissa oli hyviä, mutta paraskin vain nippanappa **** hotelli.

Ainoat luteet olleet koko matkailuhistorian aikana Lissabonissa, eikä sielläkään palautteissa mitään tietoa moisesta. Ja kerran torakka Kreetalla. Muuta en muista. Kaduilla nyt näkee kaikkea, viimeksi viime viikolla Ragusa Iblassa Sisiliassa rotan keskellä päivää.

Rottafaneille suosittelen Genovan satama-aluetta. Vilinää piisasi, kun pimeä laskeutui.

Yks hyva kikka on pitaa lamppu päällä yöllä ja päästää mahdollisuuksien mukaan geckoja tai muita hyönteisiä syöviä liskoja sisälle huoneeseen.

Tämän jälkeen valokeilan ympärillä käy kuhina ku Moskovan Mäkissä kun liskot pitää europowerjuhlat!

Tää on hyvä. Meillä oli gekkot viikon huoneessa Hoi Anissa. Yksi vain tykkäsi rääkyä niin pahasti, että unet väheni sen vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2017, 23:17:32 kirjoittanut alan_mies »