Olen matkustanut kaksi kertaa Lux Expressin bussilla Helsingistä Pietariin heinäkuun aikana. Bussit ovat todella mukavia. Auto on merkiltään Scania ja ne ovat ihan uusia. Busseissa on wc. Kahvia ja kaakaota saa ilmaiseksi matkan aikana. Jokaisella paikalla on pieni videoruutu, josta voi seurata erilaisia elokuvia ja pääsee Internettiin rajoitetusti. Bussissa toimii myös wifi. Bussikuski osaa vain venäjää. Ei ainakaan suomea tai edes englantia. Matkan alussa viimeiksi bussissa oli myös suomenkielinen kuulutus matkan kulusta. Kuskille on näytettävä lippu ja passi lähtöhetkellä bussiin noustessa. Lipun voi ostaa netin kautta esim. luottokortilla. Bussissa kaikki muut ovat olleet venäläisiä. Jotkut heistä osaavat jonkin verran englantia, jos sinulle tulee hätä.
Bussit ajavat Baltiskaja-asemalle, jossa on myös metroasema. Olen mennyt yön yli linjoilla. Bussi on noin 5.40 paikalla ja noin 10 minuutin kuluttua aukeaa Metro. Sillä pääsee kätevästi keskustaan. Bussit voivat ajaa eri reittejä, mutta kellonaika saapumiselle on ollut aina täsmällinen. Ja tosiaan meno-paluu maksoi 32,- euroa. Yhdestä matkasta on tullut 75 pinssiä. Rajan ylitys käy sujuvasti kun asiakirjasi ovat kunnossa. Tuo hinta on 50 % kesätarjous.
Lux Expressillä on sivu V-kontakt -palvelussa. Se on "venäläinen facebook". Siellä näkee uusia tarjouksia. Mm. Tallinna - Moskova 55,- euroa. Yhtiöllä linjoja myös Berliiniin ja Prahaan, jonne pääsee myös 55,- eurolla. Katso tarkemmin Lux Expressin sivulta. Vastaan mielelläni lisäkysymyksiin sikäli kun pystyn. Olen hyvin tyytyväinen Helsinki - Pietari bussikyytiin.