Äänestys

Kielitaito

vain suomi
5 (0.9%)
kaksi kieltä, joista toinen suomi
79 (14.5%)
peräti kolme kieltä, joista jokainen tosin koulussa pakollisena...
83 (15.2%)
neljä, sillä olen lukenut koulussa vapaaehtoisena jotain
179 (32.8%)
viisi tai enemmän
191 (35%)
vähemmän kuin viisi, mutta ovat sen verran eksoottisia että haluan kehuskella
9 (1.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 534

Äänestys päättynyt: 25.11.2004, 19:02:55

Tallaajien kielipää

(Luettu 70740 kertaa)

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« : 25.11.2004, 19:02:55 »
Tuli muuten tässä mieleen, millainen kielivalikoima keskivertotallaajalla on? Omasta suusta löytyy suomi, ruåtsi, englanti, saksa ja alkeellinen venäjä. Äänestysteknisistä syistä kysynkin kuinka montaa eri kieltä osaatte?
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
Tallaajien kielipää
« Vastaus #1 : 25.11.2004, 19:10:00 »
Tuo nyt on vähän vaikea, kun ei tiedä milloin laskisi osaavansa jotain kieltä. Laitoin nyt kaikki, joita olen opiskellut enemmän kuin alkeiskurssin ja kuusi kappaletta niitä silloin tuli: suomi, englanti, ranska, espanja, ruotsi ja venäjä. Kahta viimeistä tosin puhun aika heikosti enkä espanjaakaan kauhean sujuvasti.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

Mutka

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - janne.mutikainen@mbnet.fi
    • Profiili
    • Sähköposti
Tallaajien kielipää
« Vastaus #2 : 25.11.2004, 19:14:24 »
Vain ne kolme pakollista ja nekin voisi paremmin hallita. :)
size=9]"Eihän apinatkaan riehu koko aika, nehän syö välillä banaania." Zibbadubbadii[/size]

Lonely rider

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Matkakuvia
Tallaajien kielipää
« Vastaus #3 : 25.11.2004, 19:14:53 »
No neljää kieltä olen opiskellut suomea,  englantia, ruotsia ja espanjaa. Kahta viimestä nyt en juurikaan puhu. Vastasin nyt neljä kun tota rajaa on vähän vaikea määrittää.

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #4 : 25.11.2004, 19:15:16 »
Suomi, ruotsi, englanti ja saksa. Olen myös opiskellut viroa, josta jäänyt _jotain_ mieleen. Latinasta en muista enää yhtään mitään, kun ei ole ollut käyttöä sille...

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
Tallaajien kielipää
« Vastaus #5 : 25.11.2004, 19:21:02 »
Tavoitteenani on muuten oppia lausumaan kaikkia eurooppalaisia kieliä, joilla on vähintään miljoona puhujaa. Minusta kuuluu yleissivistykseen osata lausua oman maanosan paikan- ja henkilönnimet oikein. Viimeksi olen harjoitellut hollantia, tanskaa ja romaniaa. Naapurini opastaa portugalin kanssa, mutta valitettavasti brasilianversiolla. Katalaani on edelleen aika mysteeri - se lienee jonkinlainen romaaninen tanska?
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

kimble

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.huugohelmi.net
    • Sähköposti
Tallaajien kielipää
« Vastaus #6 : 25.11.2004, 19:32:12 »
Mulla suomen lisäksi vain englanti on vahvoilla. Ruotsi ei ota jäädäkseen päähän. Tulin juuri ruotsin uusintakokeesta. Koitan kyllä nyt tosissaan vähän parantaa. Ongelmana ruotsissa lähinnä se ettei sanat jää mieleen.

Saksaakin opiskelin koko peruskoulun 3-9 luokalle. Kauppiksessa ei ollut mahdollista lukea ja nyt päässyt aikalailla unohtumaan. Onneksi nykyisessä koulussa on mahdollista lukea saksaa.
os jotain unohtui, sitä ei tarvitse...

www.huugohelmi.net

Ajattokoj Ahyaj

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Tallaajien kielipää
« Vastaus #7 : 25.11.2004, 19:43:04 »
Siis teoriassa oon kyllä yrittänyt päntätä päähäni ainakin viittä kieltä, mutta käytännön tasolla kielitaito jää niihin tuttuihin suomeen ja kanadaan. Yritän panostaa siihen, että jälkimmäinenkin taipuisi joskus täydellisesti. Ei viitsi enää rasittaa rajallista aivokapasiteettia muilla maailman oudoilla murteilla, kun ei ne kuitenkaan päähän jää.
 ·- ·-· ···- ·· - ··· · - ···· ·- ·-· ·-· ·- ··· - ··-
-·- ··· · -·

Atah

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #8 : 25.11.2004, 19:49:24 »
Mulla on nä tutut ja sujuvat suomi, ruotsi ja englanti. Saksaa opiskelen ja espanjaa yritän vielä opiskella, jos joskus vielä pärjäisikin niilläkin jossain.  :D

Eli vastaus on kait sit 5.
Aatami tuli ensiksi; kuten miehet aina" -tuntematon

Liazz

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #9 : 25.11.2004, 19:51:10 »
No siis..suomi ja englanti on sujuvaa, ruotsia on tullut opiskeltua 3 vuotta mutta enpä sitä oikein hallitse, ranskaa luin 2 vuotta ja sitä tajuan jonkun verran.. espanjaa en taas ole lukenut vuottakaan mutta ymmärrän sitä aika hyvin ja osaan myös itse puhua jonkun verran.. eli siis sanotaan että 2 kieltä menee.
pen to everything happy and sad
Seeing the good when it's all going bad
Seeing the sun when I can't really see
Hoping the sun will at least look at me

alpakka

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #10 : 25.11.2004, 20:25:43 »
Suomi ja englanti toimii hyvin. Saksaa luin koulussa 8 vuotta vapaaehtoisesti, mutta hävettää oikein myöntää kuinka heikkoa se on. Luultavasti jos Saksassa viettäisi pitemmän aikaa, niin alkaisi juttua tulla, tai siis rohkeutta puhua sitä. Haittana on sekin kun englanti on kuitenkin vieraista kielistä se vahvin, niin ei ole oikein kärsivällisyyttä edes yrittää saksaa. Ruotsi, noh, menee saksan kanssa sekasin... Vaikka kaipa sitäkin pitäisi yrittää vahvennella. Venäjää lukiossa luin pari kurssia, joten sitä en viitsinyt ottaa varteenotettavaksi. Ja kyllä tietty osaa monilla kielillä ne tärkeimmät sanat ja lauseet, kuten "Yksi olut kiitos"   :wink:
What a lovely day. The trees are singing, the birds are swaying." -Dylan Moran

yshmio.

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #11 : 25.11.2004, 20:33:19 »
Suomi, englanti, ruotsi ja ranska. Ja tuossa järjestyksessä. Harmittaa kun luin ranskaa koulussa niin paljon, mutta se taito pääsee rappeutumaan todella nopeasti kun ei ranskaa sillä lailla kuule missään ellei aktiivisesti yritä.

Saksaa haluaisin osata. Joskus olen miettinyt että olisiko sittenkin silloin joskus ala-asteella valita se pitkä saksa pitkän ranskan sijasta. Kuitenkin saksasta on varmaankin Suomessa enemmän hyötyä.. En tiedä.  :?

Daria

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #12 : 25.11.2004, 21:10:06 »
Kyllä ne Suomi ja Englanti vahvoilla on, ruotsi menee heikosti, ei tosiaan keskustelua sillä taidolla saa aikaan. Lisäksi tiukassa treenissä Puola. Käytännön harjoituksia edessä.
Pozwól sercu prowadzić Cię -
I serce namówię by zechciało znowu mocniej bić!

Orangensaftkonzentrat

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #13 : 25.11.2004, 22:14:50 »
Suomi ja englanti sujuu, ruotsikin aika hyvin. Saksaa oon lukenu pari vuotta yläasteella, mutta sillon ei oikeen napannu. Kyllä on kaduttanu jälkeen päin. Viroa ja venäjää oon treenannu omin päin.
Joka maassa missä oon ollu vähänkään pidempään niin on tietysti ollu pakko oppia vähintään lukusanat ja kokoelma substantiiveja. :)

Zara

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #14 : 25.11.2004, 22:19:28 »
Suomi, englanti (nyk. mm. pääaine yliopistolla), ruotsi, saksa, espanja, venäjä. En nyt tiiä onko missään järjestyksessä. Saksalla ja espanjalla pärjään arkipäivän tilanteissa, varsinkin espanjassa ymmärrys (sekä suullinen että kirjallinen) riittäisi vaikka opiskeluun maassa tuolla kielellä mutta omat tuotokset aika heikkoja. Venäjää lukio ja kirjoittanutkin sen olen, mutta aika rajallista; osaan tilata ravintolassa ja muuta pientä. Olen myös lukenut puoli kurssia latinaa ja ymmärrän kirjoitettua ranskaa :) Mikä lasketaan kielitaidoksi (tämä kun on asian vierestä-osasto niin voinen kysyä)? Ikuisuuskysymys tosin taitaa olla. Itse koen ehdottomasti osaavani noita ensinmainittuja 6 mutta kahdella viimeisellä ei taida olla edes brassailuarvoa ;)

Tirppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Viinipullopostia Lontoosta
Tallaajien kielipää
« Vastaus #15 : 25.11.2004, 23:22:42 »
Sujuva englanti, hyvä ruotsi, saksan ja espanjan perusteet. Koska tähtään Brysselin työmarkkinoille, on ranskan opettelu tulevaisuuden haaste.

TongMuan

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #16 : 25.11.2004, 23:38:22 »
Suomeksi ja englanniksi kommunikointi sujuu suhteellisen hyvin ja kirjoittelin gradunikin englanniksi. Ruotsilla ja saksalla pärjään pakon edessa arkipäivän tilanteissa ja esim. telkkua pystyy katsomaan, mutta oma puheentuotanto ei ole hirveän sujuvaa tai oikeellista :)

Sitten brassailua vähän eksoottisemmilla kielillä. Muutama vuosi sitten tuli yliopistolla käytyä useammallakin kiinan kielen kurssilla ja läpäisinkin ne hyvin arvosanoin, mutta käytännön osaaminen oli lähellä nollaa... ja on nyt entistä heikompaa kun niistä vähistäkin asioista on unohtunut melkein kaikki. Kiinan opiskelu on aika rankkaa, koska merkeistä ei voi päätellä ääntämistä ja ääntäessäkin saa olla hirveän tarkkana äänen korkeuden kanssa jos haluaa tulla ymmärretyksi.

Thai-kieltä osaan jo huomattavasti paremmin kuin kiinaa, vaikka sitä en ole ikinä varsinaisesti opiskellutkaan, vain viettänyt maassa suurimman osan viime aikojen lomista :). Käytännön perussanasto on melko hyvin hallussa, etenkin ruokiin liittyvät jutut, ja jokin verran pystyy ihan juttelemaankin.  Thai-kielen sanat ovat pidempiä, joten väärin äännetyt sanat tunnistetaan paljon paremmin kuin kiinan kielessä.

terv.
TongMuan

Fawlia

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #17 : 25.11.2004, 23:54:58 »
Laitoinpa tuohon, että ne pakolliset. Englanniksi ja ruotsiksi siis asiat sujuu, ranskaa olen lukenut 2*2 vuotta ja sitä osaa sen verran, että voi ne pari sanaa ranskalaisille kohteliaisuutena sanoa, ennen kuin hoitaa asian englanniksi. Saksan aloitin pari kuukautta sitten, kun joku kieli on tuolla koulussa pakko ottaa ja en aloita ranskaa kolmatta kertaa. Saksan ja ranskan ääntämisohjeet ja joitakin sanoja on siis tiedossa, mutta ei sitä vielä kielitaidoksi voi sanoa.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #18 : 26.11.2004, 04:10:21 »
Suomi, englanti, rappeutuvat ruotsi ja saksa, kehittyvä venäjä, latvian alkeet. :) Englanti 3.lk:lta, ruotsi 7.lk:lta lukion loppuun, saksa viisi vuotta 8.lk:lta lukion loppuun ja jotain satunnaista päälle. Venäjän aloitin keväällä 1997 ja unohdin melko nopeasti. Uudelleen löysin sen keväällä 2002 ja päätin, että seuraavan viiden vuoden aikana opin sen, enkä unohda kaikkea. Latvian peruskurssilla istuin keväällä 2003. Tiedän, kuinka erikoiskirjaimet äännetään ja muutamia perussanontoja. Niilläkin on jo onnistunut hämmästyttämään latvialaisia. :wink:
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Cachorro

• Reissaajaguru
    • Profiili
Tallaajien kielipää
« Vastaus #19 : 26.11.2004, 07:16:21 »
Englanti, suomi, espanja, savo ja portugali ovat kieliä, joilla tulen hyvin toimeen. Ruotsia osasin joskus kun olin kouluikäinen, mutta turhuutensa takia se on vaipunut unholaan.

Tärkeitä fraaseja tietty pitää osata reissuun lähtiessä paikallisella kielellä, niistä esimerkkeinä: "Rukiveer", "Vulevukyseavecmua, sösua", "Hakuna matata", "Jedno pivo", jne... Näitä nyt en vielä kielitaidoksi silti kehuisi...
quot;Cachorro sem vergonha"