Pakko heittaa kommenttia, vaikka meneekin vahan muille maille.
Itse olin henkisesti valmistautunut hitonmoiseen ristikuulusteluun USA:n tullissa, paluuliput oli kylla kaden ulottuvilla. Kas kun olin kuullut naita "kauhu"juttuja ihmisista, jotka kaannytettiin rajalta, kun oli syyta epailla naitten jaavan maahan myonnetyn ajan jalkeenkin. No. Kuulusteluun kylla jouduin seka passia tarkastettaessa ("Miksi tanne tulet?", "Missa aiot asua?", "Onko sinulla tyopaikka Suomessa?") etta matkalaukunpenkojaisissa ("Mita aiot taalla tehda?", "Mista sinulla on rahaa?", "Et kai aio tehda toita?"), mutta kysyttaessa "Kauanko aiot taalla olla?" totesin vain, etta vajaat kolme kuukautta. "Ahaa. Ok!" ja leima lyotiin, todistuksena vain tallaisen holmon typykan oma sana.
Epamaarainen pointtini on siis se, etta nuo rajaviranomaiset saattavat yllattaa, jopa -ah- USA:ssa. Eli ilman paluulippuakin on mahdollista paasta kohdemaan kamaralle. Jos kay tuuri.
Mutta kuten ylla jo on ehdotettu, ei siita lipusta mitaan haittaakaan ole, eivatka kaikki tullimiehet ja -naiset luota matkustajan omaan sanaan, vaan tyrkkaavat liputtoman reissaajan paluulennolle saman tien.
Hauskaa reissua!