Laos

(Luettu 220006 kertaa)

gundalo

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Laos
« Vastaus #480 : 13.06.2013, 18:10:57 »
Kyl semmosella jollain ihan perus mopolla pitäis pärjätä ihan hyvin, ei tartte mitään erikoisia "monttukoneita".

Ja ihan älytöntä tommonen ennakkoluulosuus Vang Viengistä ja "örvellysmestoista", mut jos haluu sen missata nii pysy kaukana ku oot josain vuoden 2009 foorumipostauksissa lukenu et yhyy pilalla britit vaan örveltää, ei se multa oo pois. On siellä ny vieläki tietty muutama Frendejä näyttävä baari rivissä mut aika rauhallista oli syksyllä meininki ja todella hienoja paikkoja lähistöllä.

ipu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #481 : 13.06.2013, 18:56:33 »
Kyl semmosella jollain ihan perus mopolla pitäis pärjätä ihan hyvin, ei tartte mitään erikoisia "monttukoneita".

Ja ihan älytöntä tommonen ennakkoluulosuus Vang Viengistä ja "örvellysmestoista", mut jos haluu sen missata nii pysy kaukana ku oot josain vuoden 2009 foorumipostauksissa lukenu et yhyy pilalla britit vaan örveltää, ei se multa oo pois. On siellä ny vieläki tietty muutama Frendejä näyttävä baari rivissä mut aika rauhallista oli syksyllä meininki ja todella hienoja paikkoja lähistöllä.

Kiitos vastauksesta. No joo, eihän tota mun kommenttia "örvellysmestoista" niin kirjaimellisesti tarvitse ottaa. Mutta niinhän se menee, että ei se varmasti keneltään toiselta ole pois mitä reittejä toinen kulkee. Lähinnähän tässä on kysymys siitä, että aika on rajallista ja valintoja on tehtävä ja kun ei ole henk. koht kokemusta mestoista niin, johonkin sitä on turvauduttava päätöksiä tehdessä.

Peltsi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #482 : 20.06.2013, 02:42:15 »
Miten ja mistä järjestyy Thaimaan viisumi Laosista? Ovatko tarkkoja maastapoistumislippujen perään viisumia hakiessa?
Tarkoitus olisi jatkaa Laosista Thaimaahan maateitse ja viettää siellä noin kuukauden päivät, joten rajalta myönnettävä 14vrk oleskelulupa ei oikein riitä.

gundalo

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #483 : 20.06.2013, 11:05:03 »
Miten ja mistä järjestyy Thaimaan viisumi Laosista? Ovatko tarkkoja maastapoistumislippujen perään viisumia hakiessa?
Tarkoitus olisi jatkaa Laosista Thaimaahan maateitse ja viettää siellä noin kuukauden päivät, joten rajalta myönnettävä 14vrk oleskelulupa ei oikein riitä.
Varmaan se helpoiten menee jos hoidat sen viisumin Laosin puolella josain matkatoimistossa, niitä löytyy Vientianesta ja Vang Viengistä ja varmaan muistakin paikoista, riippuu nyt vähän tietty mistä kohtaa ylität sen rajan. Enkä usko et ne ainakaan viisumia hakiessa mitään lippuja kyselee, korkeintaan sitte siinä rajalla.

Mut ei multa ainakaan kyselty mitään kun viime syksynä ylitin Vientianesta Nong Khaihin, majapaikka Nong Khaissa oli ainoo mitä ne kysy ja oli ihan tyytyväisiä ku saatiin joku heitetyks siihen - varmasti huomas meidän "no voi helvetti ei meillä ny mitään majapaikkaa oo tiedossa, keksitään nyt tohon joku"-reaktion mut ihan tyytyväisiä oli ku jotain siihen vaan sai kirjotetuks  ;D

surffausmänis

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #484 : 20.06.2013, 11:34:26 »
Miusta ne matkatoimistot ei hommaile thaimaan viisumeita mut voin toki olla väärässäki. Mut vientianesta sen ainaki saa thai embassystä.. kuvia vaa mukaa ja rahaa menee pari päivää.

The Rotta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #485 : 23.06.2013, 11:03:30 »
Vaikka en ole itse tuota palvelua koskaan tarvinnut niin uskaltaisin väittää että matkatoimistot ja guest houset tarjoavat kyllä viisumi palveluita. Luonnollisesti ottavat korvauksen palvelusta mutta eipä tarvitse itse lähteä lähetystöön lippuja ja lappuja viemään.

LAO-THAI rajoilla virkailijoita ei kiinnosta teidän lentolippunne.
 Itse olen monesti jättänyt sen THAI maahantulolapun "address in Thailand" kohdan tyhjäksi tai sitten kirjoittanut siihen jotain ympäripyöreää kuten Bangkok tms

Jos on Bangkok suuntana ja haluaa pudentää Thaimaan oleskeluluvan 30 vuorokauteen niin Lao Central Airlines lentää Vientianesta Bangkokiin ainakin tällä hetkellä 87 USD eli 65 euron hintaan. Tuosta kun vähentää viisumin ja bkk bussi tms hinnan niin ei siihen ihan mahdottomasti jää erotusta.

Morris on acid

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #486 : 25.06.2013, 23:27:37 »
Kannattaa varmaan hommata Thai-viisumi ihan lähetystöstä. 1000 THB maksaa, kun taas usein matkatoimistot sun muut pyytävät samasta hommasta 3000 THB. Näin muistelen olleen männä vuonna.
It is better to travel well than to arrive. -Buddha

airbag

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #487 : 19.07.2013, 17:36:05 »
Marraskuussa 2011 viisumihakemusta jättäessä Vientianessa joutui jonottamaan kolmisen tuntia ja seuraavana päivänä sitä hakiessa puolitoista tuntia. Kannattaa olla hyvissä ajoin ennen puolta yhdeksää paikalla valmiiksi täytetyn hakemuksen kanssa jos vain mahdollista.

pinjaninja

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #488 : 03.09.2013, 14:50:01 »
Heippa, olen lähdössä loka-joulukuuksi Aasiaan ja pikku hiljaa alkaa tuntumaan siltä, että myös Laos on saatava mahtumaan suunnitelmiin.

Mua kiinnostaisi kovasti putoukset yms. etelä puolella ja haluaisin päästä näkemään myös elämää Vang Viegin suunnilla. Sen verran olen ottanut selvää, että kannattaa varmaan lentää bangkokista Ubon Ratchathaniin ja jatkaa siittä bussilla Pakseen. Mutta mitenkä liikkuminen kannataisi täältä hoitaa tuonne pohjois-osiin? Ei ole kauhea kiire, mutta ei aikaa kyllä tee mieli tuhlaillakaan.

kimi92

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - kimi92@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #489 : 03.09.2013, 15:34:20 »
Heippa, olen lähdössä loka-joulukuuksi Aasiaan ja pikku hiljaa alkaa tuntumaan siltä, että myös Laos on saatava mahtumaan suunnitelmiin.

Mua kiinnostaisi kovasti putoukset yms. etelä puolella ja haluaisin päästä näkemään myös elämää Vang Viegin suunnilla. Sen verran olen ottanut selvää, että kannattaa varmaan lentää bangkokista Ubon Ratchathaniin ja jatkaa siittä bussilla Pakseen. Mutta mitenkä liikkuminen kannataisi täältä hoitaa tuonne pohjois-osiin? Ei ole kauhea kiire, mutta ei aikaa kyllä tee mieli tuhlaillakaan.
kannattaa ehken kuitenkin junalla tuo väli huidella.. siis pakseen taikka vientienneen pääset dösällä tahi junalla ja laosis et sit oikein muul ku automobiileilla pääse liikkuun. ei varmaan oo junarataa don detiltä (vai khonnin puolelko se ny oli)  jatkettu? ;)

pinjaninja

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #490 : 04.09.2013, 19:16:38 »

kannattaa ehken kuitenkin junalla tuo väli huidella.. siis pakseen taikka vientienneen pääset dösällä tahi junalla ja laosis et sit oikein muul ku automobiileilla pääse liikkuun. ei varmaan oo junarataa don detiltä (vai khonnin puolelko se ny oli)  jatkettu? ;)

Oon ymmärtänyt, että tuota Mekongiakin pitkin pääsisi slow boatilla, vai pääseekö tuota ihan koko matkaa? Se kuulostaisi todella hienolta matkanteolta, mutta onkohan se sitten kovin hidas?

ashrak

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #491 : 09.09.2013, 20:00:40 »

Oon ymmärtänyt, että tuota Mekongiakin pitkin pääsisi slow boatilla, vai pääseekö tuota ihan koko matkaa? Se kuulostaisi todella hienolta matkanteolta, mutta onkohan se sitten kovin hidas?

Slowboatilla pääsee jos vedenkorkeus sen sallii, mutta hidastahan se on. Oon 2pv paatissa istunut Chiang khong (thaimaa) - luang prabang välillä ja riitti. Eka päivänä sitä vielä katteli ja ihmetteli, mutta toinen päivä puupenkeillä oli jo tiukempi.   ;D

Jos pohjoiseen oot bankkarista menossa niin silloin ehdottomasti juna suoraan vientianeen. Siitä sit vaan kyyti x kohti pohjoista. Hyppäät bankkarissa illalla junaan, nukut 2classissa mukavasti 8h ja heräät rajalta, leimaat passin, uusi juna ja 20min niin oot vientianessa. :)  JOS kuitenkin jokiajelu kiinnostaa niin mene chiang main kautta ja Khongilta yli rajan ja Xailta slowboat LP:seen. LP:stä sit kohti pohjoista!
« Viimeksi muokattu: 09.09.2013, 20:16:39 kirjoittanut ashrak »

Henwii

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #492 : 10.10.2013, 08:31:37 »
Onko maailma pilalla? Näin masentava kysymys pyörii päässä, kun saavuimme kahden päivän matkustamisen jälkeen Luang Prabangiin. Ajattelimme alunperin viipyä täällä viikon verran, mutta jo ensimmäisen päivän jälkeen mietimme maiseman vaihtoa. Tuntuu siltä, että joka toinen.  Vastaantulija on samanlainen brittituristi, joiden kanssa on tullut pyörittyä euroopan lomakohteissa. Lisäksi hintataso on korkeammalla mitä luulimme. Halvimmistakin majoituksista olisimme pulittaneet 3-4e yö/naama, mutta ne olivat niin huonosti hoidettuja paikkoja, että päädyimme lopulta keskustaan pari euroa kalliimpaan vaihtoehtoon. Rantabungalowit maksavat sen 20-30e / mökki!

Huomenna pitäisi ottaa suunnaksi Vang Vieng. Missä siellä kannattaisi majoittua, jotta säästyy näiltä samoilta fiiliksiltä ja saa niin sanotusti omaa rauhaa?

karamzin

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #493 : 10.10.2013, 10:27:13 »
Tai sitten kannattaa vaan rohkeasti poiketa siltä polulta, jonka jokainen opaskirja sinulle osoittaa. Alkavat brittituristit häviämään näköpiiristä melko vikkelään. Laos on hyvä esimerkki maasta, jossa 98% matkaajista kiertää saman 'trailin' (Huay Xai-Luang Prabang-Vang Vieng-Vientiane-Pakse-4000 Islands) tai osia siitä..
Internal burning... wandering fever...

Komentaja

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #494 : 08.11.2013, 09:57:01 »
Puhuitte vang viengistä etteikö muka olisi vielä örvellysmesta? Oon ite tääl nyt ja päivisin täältä löytyy kyllä aktiviteettia ja nähtävää, mutta illalla tunnelma on ku olis Aasian ayia napassa. Itse en pidä paikasta örvellyksen takia, siksi huomenna suunta kohti etelää! Kukin tekee mitä tykkää mutta ei tää ainakaan mun mesta oo vaikka viina maistuukin. Mesta täynnä Aussi turisteja mielessä pelkkä kreisibailaus.

Lixie

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #495 : 10.11.2013, 10:50:25 »
Vang Viengin tilanne varmaan elää aika paljon? Tasan vuos sitten ei ollut ainakaan örvellystä. Yhtään baariahan ei ollut pystyssä tubing-reitin varrella (Mikä on tilanne nyt? Joko kuolemanliukuja on alettu rakentamaan takas?) ja ne "keskustan" baarit sulki siinä n. 23 aikaa. Yks baari pysytteli auki puolille öin, kun 5 suomituristia yritti örveltää (no sivistyneesti seurueemme nautti olutta). Ravintolat oli suurimmaksi osaksi tyhjiä ja tubing reitin pystyi lillumaan lähes kokonaan näkemättä muita lillujia.

Olihan toi aika surullista kaupungille, johon ennen oli turistit tuonu ihan sikana rahaa ja nyt sitten tyypit jätti tulematta, kun "ei saa" örveltää (pystyhän sinne tubiin ottamaan olutta/viinaa/sieniä mukaan ja olihan ne keskustan baarit auki ja viinaa sai kaupasta).  Tubeilu selvinpäin oli ihan parasta. Niin kivaa, että piti käydä kahtena päivänä pulikoimassa. Vaikka jossakin välissä vähän harmittikin, että ei itse nähnyt sitä vanhaa meninkiä ja joenvarren bileitä niin onhan se nyt helkkarin hyvä, että ihmiset ei kännissä tapa itteään siellä vedessä. Jos haluu bailata niin after tubingii sitte vaa!  Meikä ei ehkä ihan hiffaa sitä, että miks joku hirveesti jaksaa vetää pulttia siitä, että muut rellestää. Jää monta kivaa paikkaaki näkemättä, jos vaan ajattelee ettei sinne voi mennä kun siellä on TURISTEJA ja ne SEKOILEE. Siinäpä riehuvat, itte voi valita ne aktiviteetit, jotka kiinnostaa.

Aijoo ja Slow boateista Laosista - Thaimaaseen (tai toistepäin) kun joku puhui puupenkeistä niin meidän paateissa oli ihan pehmustetut bussinpenkit. Ja semmosia oli kyllä kaikissa muissakin paateissa, jotka nähtiin. Puutuhan siellä perse, kun piti ekana päivänä istua joku 9h ja tokana 7h, mutta sitä samaahan se oli busseissa. Ihan hauska tapa matkustaa, suosittelen. Mut tässä on voinut tapahtua joku aika kultaa muistot -tyyppinen päänsisäinen muodostelma. Ainaski oli kivat maisemat ja ilmastointi oli ihana. Oli lämmin, mutta tuuli viilensi just sopivasti.

Komentaja

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #496 : 14.11.2013, 07:13:04 »
Nyt joen varrella oli 3 baaria auki, ja keskustassa noin 1000 baaria. Baarit sulki ovensa 12, mutta vuorotellen aina yksi klubi maksoi poliisille lahjukset ja bileet jatkuivat aamu 4 asti. Päivisin vang viengissä mahtavat aktiviteetit, mutta jos iltasin kiinnostaa frendien ja muiden länkkäriohjelmien kattelu ja "wicked wicked paaaarrtyy" niin vang vieng sopii siis juuri sinulle :) itelle sopi ainoastaan päivä aktiviteetit!

ashrak

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #497 : 02.12.2013, 00:17:00 »

Aijoo ja Slow boateista Laosista - Thaimaaseen (tai toistepäin) kun joku puhui puupenkeistä niin meidän paateissa oli ihan pehmustetut bussinpenkit. Ja semmosia oli kyllä kaikissa muissakin paateissa, jotka nähtiin. Puutuhan siellä perse, kun piti ekana päivänä istua joku 9h ja tokana 7h, mutta sitä samaahan se oli busseissa. Ihan hauska tapa matkustaa, suosittelen. Mut tässä on voinut tapahtua joku aika kultaa muistot -tyyppinen päänsisäinen muodostelma. Ainaski oli kivat maisemat ja ilmastointi oli ihana. Oli lämmin, mutta tuuli viilensi just sopivasti.

Bussipenkkejä on yleensä vain noin puolet paatista, jos et niihin satu kerkeämään niin persettään joutuu kuluttamaan puupenkeillä. Kanttii siis olla ajoissa paikalla.  ;D

Spermination

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #498 : 27.01.2014, 14:38:15 »

MAASTAPOISTUMISLIPPU? Onko kellään ajankohtaista tietoa voinko saada turistiviisumin Thaimaahan Vientianesta ilman poislentoa Thaimaasta? 

Spermination

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #499 : 31.01.2014, 16:10:05 »
Asia selvitetty. Ei tarvitse mitään lippuja thaimaaseen tai ulos maasta kun hakee thaimaan viisumia Vientianesta.