Laos

(Luettu 258763 kertaa)

koko ceellä

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Laos
« Vastaus #360 : 09.02.2012, 00:20:28 »
Kiitoksia edellisille, melko tyhjentävät vastaukset! Entistä enemmän tekee mieli jo paikan päälle.  8)

Ollos hyvä, vaikka, heh, osittain mutulla vedinkin ja ensin jopa ilman että älysin niitä laittamias linkkejä katella, siitä osittain johtuu tuo kiemurainen kirjoitusasu (mutta vain osittain...  :D ). Juu ja ainakin sään puolesta oliskin sinne suht hyvä piakkoin lähteä, sillä loppukeväästä alkaa olla todella kuumaa (ja pölyäväistä jne) ja Suomen kesän aikana taas sateista (ja mutaista jne.). Tai sitten tosiaan selvästi syssymmällä, varmaan n. marraskuusta alkaen ois jo taas just hyvä lälläripyärällä loopata myös sään & reitin ajamiskunnon puolesta.

Huhtikuussa ollaan ashrakin kanssa laosissa, toivottavasti kelit suosii 8)

Tsjuu, tuskin ainakaan kylymä pääsee teille tuleen, vaikka T-paitasillannekin ajelisitte jne.  ;)
"The high temperatures continue with April traditionally the hottest month of the year. Temperatures in Vientiane and Luang Prabang hover around 30°C whilst further to the south it is closer to 36 °C.  Towards the end of the month showers become more likely as the wet season approaches although these tend to be infrequent and short lived."
"During April and May you may witness the effects of 'slash and burn' farming...Fires are lit across the country and particularly in rural regions this can create a hazy effect at times."
Ite kun olin Laosissa 2009 (jo) maaliskuussa, niin en moisia isomman luokan kulotuksia onneksi/valitettavasti nähnyt/haistanut, mutta yhtenä päivänä Pohjois-Kamputseassa (heti Laosin rajan jälkeen) kylläkin, tavallaan siistin näkösiä, vaikka vähän "arveluttaviakin" kun tien molemmin puolin (mitä yksikseni talsin) roihus kunnolla melki tielle asti kuumottaen.

Noh, jos liian Qma ja hikinen olo pääsee intothefire ja monsuunikin on myöhässä, niin ainakin näiden parin pvän aikana tullette vilvoitusta/kostutusta saamaan:
"The Laos New Year is celebrated between 13th and 15th April when the country comes to a standstill with government offices, many markets and some tourist sites closing for the holiday. Seemingly the entire population of Laos takes to the streets and soaks each other with water …it’s all taken in very good spirit, even by the police and military. If you don’t want to get wet, stay inside or get out of the country – there is no alternative!"
« Viimeksi muokattu: 09.02.2012, 00:25:23 kirjoittanut koko ceellä »

ashrak

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #361 : 09.02.2012, 00:32:46 »
Kiitoksia edellisille, melko tyhjentävät vastaukset! Entistä enemmän tekee mieli jo paikan päälle.  8)

Ollos hyvä, vaikka, heh, osittain mutulla vedinkin ja ensin jopa ilman että älysin niitä laittamias linkkejä katella, siitä osittain johtuu tuo kiemurainen kirjoitusasu (mutta vain osittain...  :D ). Juu ja ainakin sään puolesta oliskin sinne suht hyvä piakkoin lähteä, sillä loppukeväästä alkaa olla todella kuumaa (ja pölyäväistä jne) ja Suomen kesän aikana taas sateista (ja mutaista jne.). Tai sitten tosiaan selvästi syssymmällä, varmaan n. marraskuusta alkaen ois jo taas just hyvä lälläripyärällä loopata myös sään & reitin ajamiskunnon puolesta.

Huhtikuussa ollaan ashrakin kanssa laosissa, toivottavasti kelit suosii 8)

Tsjuu, tuskin ainakaan kylymä pääsee teille tuleen, vaikka T-paitasillannekin ajelisitte jne.  ;)
"The high temperatures continue with April traditionally the hottest month of the year. Temperatures in Vientiane and Luang Prabang hover around 30°C whilst further to the south it is closer to 36 °C.  Towards the end of the month showers become more likely as the wet season approaches although these tend to be infrequent and short lived."
"During April and May you may witness the effects of 'slash and burn' farming...Fires are lit across the country and particularly in rural regions this can create a hazy effect at times."
Ite kun olin Laosissa 2009 (jo) maaliskuussa, niin en moisia isomman luokan kulotuksia onneksi/valitettavasti nähnyt/haistanut, mutta yhtenä päivänä Pohjois-Kamputseassa (heti Laosin rajan jälkeen) kylläkin, tavallaan siistin näkösiä, vaikka vähän "arveluttaviakin" kun tien molemmin puolin (mitä yksikseni talsin) roihus kunnolla melki tielle asti kuumottaen.

Noh, jos liian Qma ja hikinen olo pääsee intothefire ja monsuunikin on myöhässä, niin ainakin näiden parin pvän aikana tullette vilvoitusta/kostutusta saamaan:
"The Laos New Year is celebrated between 13th and 15th April when the country comes to a standstill with government offices, many markets and some tourist sites closing for the holiday. Seemingly the entire population of Laos takes to the streets and soaks each other with water …it’s all taken in very good spirit, even by the police and military. If you don’t want to get wet, stay inside or get out of the country – there is no alternative!"

Tosta vesisodasta oon kuullut aiemminkin, en vaan tajunnu et just sattuu reissulle. JES.  Miten vaan käy, just oli suunnitelmissa tossa kohti se Loop ajelu... vaikuttaakohan yöpaikkojen saantiin reitin varrelta? Supersookkeri pitää ainaki hankkia jostain että pystyy puolustautumaan.  ;D

cat78

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #362 : 22.02.2012, 09:00:44 »
Ootteko syöneet orjallisesti malarialääkkeitä matkanne ajan? Mulla molemmat Lariam ja Malarone tekee kurjia sivuoireita, niin tekis mieli jättää väliin  :-[ Oon menossa etelään, Savannaketh-Pakse-Don Det. Tai sitten ehkä Kambodzaan (Siem Reap-PP-Sihanoukville), en oo vielä päättänyt  ;D

Morris on acid

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #363 : 22.02.2012, 11:37:18 »
Ootteko syöneet orjallisesti malarialääkkeitä matkanne ajan? Mulla molemmat Lariam ja Malarone tekee kurjia sivuoireita, niin tekis mieli jättää väliin  :-[ Oon menossa etelään, Savannaketh-Pakse-Don Det. Tai sitten ehkä Kambodzaan (Siem Reap-PP-Sihanoukville), en oo vielä päättänyt  ;D
Itse jättäisin syömättä. Mainitsemillasi paikoilla olen kulkenut. Eka kerroilla söin nappeja, viime kesänä en. Hyvin mennyt aina. Malariariski ei varmaan ole kovin suuri ja tosiaan, lääkkeillä on sivuvaikutuksensa.
Seuraavallakaan kerralla en aio ottaa troppeja mukaan. Järkevä vaatetus ja hyttysmyrkyt pitäisi toimia.
It is better to travel well than to arrive. -Buddha

Jze

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #364 : 22.02.2012, 11:58:25 »
Hmm, tulikin pari kysymystä taas mieleen liittyen Hanoin kautta Laosiin kulkemiseen johon toivoisin vastauksia joltain joka on kulkenut tämän;

Minulla on LOT:n lentoliput Hanoihin Varsovan kautta ja siitä tahtoisin kysyä, että kulkeeko matkatavarat automaagisesti HKI -> Hanoi ilman, että minun täytyy itse säätää niiden kanssa esim Varsovassa?
Ja onko minkälainen säätö Varsovassa koneenvaihdon kanssa, kun vaihtoaikaa se 1,5h?

Entä onko jollain tietoa Laosiin (Vientiane tai LP) siirtymisestä bussilla;
Kestääkö se tosiaan sen 24h ja minkälainen säätäminen sen kyydin järkkäämisessä Hanoissa on näin ylipäätään?

Pyydän jo valmiiksi anteeksi typeriä kysymyksiäni, mutta kun lähtö lähestyy niin alkaa sitä mukaan myös järki paeta päästä ja paniikki tulla tilalle  ::)

Sealaker

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #365 : 22.02.2012, 16:34:45 »
Hanoissa vaan odottelet hihnan päässä.. Sieltä ne tulee..
 ;)
Minulla olis myös kysymys teille jotka enemmän olette liikkuneet.. Lennämme puolan kautta Hanoihin.Siitä sitten pari tunnin viiveellä lennämme Laosiin Luang Prabangiin.. Tarkoitus oli hankkia visumi LBn kentällä.. Tuleeko tuossa koneeseen buukkautumisessa ongelmia jos e ole minkään valtakunnan viisumia taskussa kun täältä tekee lähtöä..

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #366 : 22.02.2012, 17:36:47 »

Minulla olis myös kysymys teille jotka enemmän olette liikkuneet.. Lennämme puolan kautta Hanoihin.Siitä sitten pari tunnin viiveellä lennämme Laosiin Luang Prabangiin.. Tarkoitus oli hankkia visumi LBn kentällä.. Tuleeko tuossa koneeseen buukkautumisessa ongelmia jos e ole minkään valtakunnan viisumia taskussa kun täältä tekee lähtöä..

Tuon ei pitäisi olla sen kummempi tapaus kuin minulla kun lensin Bangkokista Luang Prabangiin. Kentällä on toki ihan toimiva visa on arrival- systeemi.

The Rotta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #367 : 23.02.2012, 01:58:19 »
Entä onko jollain tietoa Laosiin (Vientiane tai LP) siirtymisestä bussilla;
Kestääkö se tosiaan sen 24h ja minkälainen säätäminen sen kyydin järkkäämisessä Hanoissa on näin ylipäätään?
Menin Hanoi - Vientiane välin juuri marraskuussa ja kyllä siihen aikaa saa varata  ;)
Me taidettiin selvitä jonkun verran alle 24 tunnissa.
Noita tikettejä myydään Hanoissa joka puolella mutta sitten onkin tuuripeliä minkälaisen jobbarin kelkkaan joutuu. Me ostettiin liput gh:n kautta. Joku tyyppi tuli noutamaan meitä ihme kyllä vieläpä etuajassa majapaikalta... mopolla!!
No pyysi meitä kävelemään perässä ja tässä vaiheessa arvelin jo että jaahas mitä tästä tulee. No kävelytti meitä korttelin verran ja sitten "wait here" ja kaasutti mopollaan pois. No venailtiin siinä sitten 20 minuuttia ja mopojamppa tuli takaisin parin muun länkkärin kera. No ei muuta kun taas "follow me". Käveltiin pari korttelia, alkoi jo vituttaan koko touhu. Sitten taas venailtiin jonkun gh:n edessä varmaan 45 minuuttia ja mopojamppa haali sinne lisää väkeä.
No vihdoin tuli joku pikkubussi paikalle joka tietysti ahdettiin ihan ylitäyteen porukkaa ja kaikkien reput ja laukut sitten mihin nyt sattu sopimaan. Elättelin jo toivoa että nyt päästään vihdoin dösäasemalle, turha toivo!! Mentiin kaupungin laidalle johon mopomieskin pölähti taas paikalle ja ei muuta kun taas "follow me". Kävelytti meitä 500m johonkin ihme moottoritien ramppiin, alko jo vituttaan kamojen roudaaminen siinä vaiheessa.
Tässä vaiheessa oli jo iltakin pimentynyt, "wait here bus". Ensin tuli louang Prabangiin menevä bussi jonka jälkeen meitä jäi siihen motarin kupeeseen seisomaan 4 epätietoista matkalaista. Välillä se mopojamppa häipyi johonkin ja siinä oli aika orpo olo pimeessä motarin varressa jossain laitakaupungilla. Lopulta Vientianen dösäkin tuli ja ihme että siellä oli ylipäänsä tilaa meille. Kyydissä oli paljon paikallisia jotka tuskin oli poimittu mistään motarin varresta vaan takuuvarmasti bussiasemalta. Toisinsanoen nää jobbarit myi lippuja omilla diileillä varmaan suoraan dösän henkilökunnan kanssa. Tämän saatanallisen alkusählingin jälkeen matka meni sitten suht mukavasti vaikka kyllähän tollanen rupeema puuduttaa...
Näin paskaan lipunmyyntipalveluun en ole törmännyt kyllä missään päin kaakois-aasiaa. Jos joskus vielä menisin tämän välin uudestaan niin menisin itse ostamaan lipun bussiasemalta enkä taatusti lähde näiden jobbareiden hyppyytettäväksi.

Adevitan

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - adevitan@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #368 : 23.02.2012, 02:17:40 »
Näinhän se hyvin usein tuolla suunnilla menee tuo bussimatkailu niin kuin The Rotta kirjoitti. :) Miä menin saman välin -07 maaliskuussa. Onko aika sitten kullannut muistot vai mitä, kun muistelisin että melko iisisti siirtyminen kävi. Lipun hinta oli silloin 15 usd ja matka kesti juurikin sen 23 h. Bussissa ei ollut vessaa ja kaikki penkit ei kunnolla kiinni mutta yöllä pimeässä bussi näytti muuten suht ok kuntoiselta. 2-4 pysähdystä oli matkalla ja rajan tuntumassa kuski sanoi että "5 min tauko" kun meni 1,5 h päikkäreillä käymään. Venailtiin siinä sitten bussissa jonkun majatalon edessä..

Jos on ylimäärästä rahaa niin lentämällä pääsee kivuttomammin, mutta lepposaahan tuo bussilla matkailukin on. Varsinkin jos osaa nukkua bussissa. Muistaa vaan että mitä pidempi ja rankempi etappi, sitä kivempi on päästä perille! :)

Sealaker

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #369 : 23.02.2012, 07:58:59 »
En uskokkaan, että siellä aasian päässä olisi mitään ongelmaa.. Vaan sitä mä tässä jänskään, että kuinkas täällä euroopan puoli päässä.. Olisi helvetillinen potutus jos odotettu reissu tyssäisi Helsinki-Vantaalle tai Varsovan kentälle sen vuoksi ettei taskussa ole viisumia (jonka tietää taatusti pystyvänsä hankkimaan siellä LB:n kentällä ilman ongelmia..

Tuon ei pitäisi olla sen kummempi tapaus kuin minulla kun lensin Bangkokista Luang Prabangiin. Kentällä on toki ihan toimiva visa on arrival- systeemi.

Jze

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #370 : 23.02.2012, 09:25:52 »
Pitää varmaankin yrittää säästää fygyy vielä sen verran, että saa Lao tai Vietnam airlinesiltä lennot Hanoi - LP.
Matka-aika on rajallinen ja haluan käyttää siitä mahd. paljon Laosissa.

Ja tietysti ihan senkin takia, etten osaa nukkua lentokoneessa saati bussissakaan :)
Tietysti jos ei rahat riitä, niin sitten on mentävä dösällä. Kokemushan se on sekin.

cat78

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #371 : 29.02.2012, 09:49:09 »
Pitäiskö ottaa mukaan moskiittoverkko, kun aikoo etelään Pakse-Champasak-DonDet akselille? Löytyykö sieltä guest housesta lainaksi vai oisko oma parempi? (tää on kyllä sarjaa tyhmät kysymykset....  :-[)

ashrak

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #372 : 29.02.2012, 10:59:40 »
Pitäiskö ottaa mukaan moskiittoverkko, kun aikoo etelään Pakse-Champasak-DonDet akselille? Löytyykö sieltä guest housesta lainaksi vai oisko oma parempi? (tää on kyllä sarjaa tyhmät kysymykset....  :-[)

Kaikkialla missä olen käynyt on verkko löytynyt. Ja jos ei löydy niin naapurimajatalosta löytyy. Ei huolta.

E: 3 yötä niin sinne suunnille taas.  Singaporesta pohjoiseen valuen.  8)
« Viimeksi muokattu: 29.02.2012, 11:02:09 kirjoittanut ashrak »

cat78

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #373 : 29.02.2012, 13:08:26 »
Pitäiskö ottaa mukaan moskiittoverkko, kun aikoo etelään Pakse-Champasak-DonDet akselille? Löytyykö sieltä guest housesta lainaksi vai oisko oma parempi? (tää on kyllä sarjaa tyhmät kysymykset....  :-[)

Kaikkialla missä olen käynyt on verkko löytynyt. Ja jos ei löydy niin naapurimajatalosta löytyy. Ei huolta.

E: 3 yötä niin sinne suunnille taas.  Singaporesta pohjoiseen valuen.  8)

Ok, kiitos pikaisesta vastauksesta  :) Pakkaan siis vain Malaronet ja hyttyskarkotteet.

hunio

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #374 : 05.03.2012, 01:04:16 »
Kolmisen viikkoa Laosissa heinä-elokuussa, mitä tehdä ja mitä ehdottomasti nähtävä? Ja kaikki ei niin "massanähtävyydet" (lue:Vang vieng) kiinnostaa! Varmaan täytyy käydä tuubeilutkin heittämässä jos aikaa jää ja säät suosii..

Morris on acid

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #375 : 05.03.2012, 10:15:29 »
Kokeile tubeilua Don Detillä. On hieman eri meininki ku Vang Viengissä. Uskomaton fiilis lillua yksin keskellä Mekongia. Sinut siis viedään veneellä muutama kilometri ylävirtaan ja tulet sieltä sitten omia aikojasi takaisin. Mutta muista rantautua ajoissa. Edessä on muuten vesiputous ja Kambodza ;) Ajankohta on hyvä mennä, tuolloin ei ole liikaa porukkaa. Jos siitä tykkää.

surffausmänis

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #376 : 05.03.2012, 12:28:27 »
moi, tarviiko laosista maksaa maastapoistumis maksuu, lentaen oon poistumassa huomen aamuna ja tuli vaa mielee et onks jollai tuoretta tietoa? kiitos

Morris on acid

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #377 : 05.03.2012, 19:19:02 »
moi, tarviiko laosista maksaa maastapoistumis maksuu, lentaen oon poistumassa huomen aamuna ja tuli vaa mielee et onks jollai tuoretta tietoa? kiitos

Pidä varalta 20 000 kip/pari dollaria taskussa. Tämä ainakin maarajoilla auttaa asiaa. Tuskin se on kummempi lentokentälläkään.

Bielobog

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #378 : 06.03.2012, 08:13:27 »

Reilut pari viikkoa sitten lensin LB-Hanoi ja se maksu sisaltyy lentolipun hintaan. Kysyin varmuuden vuoksi paristakin matkatoimistosta, etta pitaako jotain maksaa ja kaikki sanoivat etta sisaltyy hintaan.
Varmistin asian siksi, etta ei tule samanlaista yllaria kuin Balita lahtiessa, jolloin tuli pikainen reissu automaatille.
“Thanks to the interstate highway system, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything.” - Charles Kuralt

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #379 : 08.04.2012, 12:18:22 »
Mielenkiintoinen juttu Vang Viengista, kuinka backpacker turismi on tuhonnut kaupungin ja kuinka backpackerit loukkaavat paikallisia ja heidan kulttuuriaan. Erityisesti pidin maininnasta darwinismiin.

http://www.guardian.co.uk/world/2012/apr/07/vang-vieng-laos-party-town