Itävalta

 (Luettu 47609 kertaa)

sulca

  • Aloittelija
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Itävalta
« Vastaus #20 : 08.11.2006, 20:23:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Mediocre"
Nostellaanpa ja kysellään. Minkälainen Itävallassa on hintataso noin niinkon yleensä? Vaatteet/Juomiset/Ruoka/CD:t jne.?


Hintataso on suht sama kuin Suomessakin melkein kaikilta osin(varsinkin jos vähän kattoo mihin sitä menee kahville tms...kyllä sitä turisteilta osataan rahat kiskoa). Mutta olut on halvempaa (ja mielestäni myös parempaa   :wink: ) ja myös muita alkoholipitoisia juomia saa edullisemmin kuin koto Suomessa.

Eliette

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 246
    • MSN Messenger  - Tua_totus@hotmail.com
    • Profiili
Vs: Itävalta
« Vastaus #21 : 21.03.2008, 20:29:52 »
Ensi syksyllä pitäisi pari viikkoa opiskella Kufsteinissa. Millaisia kokemuksia kyseisestä kaupungista, kulkuyhteydet lähikaupunkeihin, näkemistä, kokemista??
Mitä pidempi matka sitä pidemmälle mennään!

~tintti~

  • Aloittelija
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Itävalta
« Vastaus #22 : 05.06.2008, 13:21:22 »
Ensi syksyllä pitäisi pari viikkoa opiskella Kufsteinissa. Millaisia kokemuksia kyseisestä kaupungista, kulkuyhteydet lähikaupunkeihin, näkemistä, kokemista??

Olen asustellut nyt jonkin aikaa Kufsteinissa ja heinäkuun lopulla pitäisi palata takaisin Suomeen. Itse olen menettänyt sydämeni tälle paikalle ja näille vuorille. Opiskelen FHS Kufsteinissa, jossa on paljon vaihtareita ja paljon opiskelijoita myös Saksan puolelta.

Kufstein ei ole mikään kauhean vilkas kaupunki, noin 17 000 asukasta, mutta kulkuyhteydet suuriin ja pienempiinkin kaupunkeihin ovat todella hyvät. Juna-aikataulut ja reitit löytää helposti osoitteesta http://www.oebb.at/ (myös englanniksi). Kufstein sijaitsee vilkkaimpien junareittien varrella joten melkeinpä aina löytyy aikatauluihin sopiva juna.

Itse laskettelen, joten suuri aika talvella kului rinteissä. 20 min matkan päässä (ilmainen skibus) on Skiwelt-keskus, jossa Söll on lähimpänä Kufsteinia. Kufsteinista on todella helppoa matkata myös kauemmaksi laskemaan, mm. St. Antoniin on helppoa mennä junalla.

Sää on hieman vaihteleva, mutta toukokuussa täällä mentiin jo yli +30:nen. Etenkin syksyllä sadekuurot ovat yleisiä, mutta varmasti aurinkoisia ja lämpimiäkin päiviä on. Vaeltamista on tietenkin suositeltava, ensimmäiset reitit lähtevät ihan keskustan läheltä. Vuoristojärvet ja vuorilla sijaitsevat ravintolat ovat käymisen arvoisia. Kaupungin keskustassa on turisti-info, josta kannattaa kysellä karttoja ym. Kaupungin keskellä on Kufsteinin linna, josta on kivat maisemat yli kaupungin. Jos Riedel kiinnostaa niin tehtaanmyymälä ja tehdas sijaitsee myös ihan kävelymatkan päässä, lähellä opiskelija-asuntoloita.

Paikalliset ihmiset ovat mukavia ja leppoisia. Englannillakin pärjää, mutta onhan se kiva osata edes tervehdykset ym. saksaksi. Kufstein on yllättävän hintava kaupunki, kannattaa hieman vertailla ruokakauppoja niin voi säästää kustannuksissa. Täällä oli aiemmin jo puhetta ketjujen hintaeroista, samat lait pätee myös Kufsteinissa.

Kovin vaikea nyt tiivistää kaikkea tähän, mutta toivottavasti näistä oli jonkin verran apua. Kysy vain lisää jos jokin asia jäi askarruttamaan! Uskon, että tuut viihtymään täällä, itse ainakin olen tykännyt!
Juokaa, syökää ja iloitkaa, sillä huomenna voitte olla radioaktiivisia!

Kapris

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 252
    • MSN Messenger  - katri_tee@luukku.com
    • Profiili
Vs: Itävalta
« Vastaus #23 : 09.06.2008, 09:52:53 »
Olisikos lähiajoilta kokemuksia Grazin halpismajoitustilanteesta? Arvon parin viikon päähän reittiä Budapestista Ljubljanaan, ja mieli tekisi piipahtaa tuolla yhden yönseudun verran, mutta alle 20 eurolla yö ei ainakaan hostellisivustojen perusteella taida olla toivoa yöpymisestä sisätiloissa?

riiku

  • Reissaaja
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Itävalta
« Vastaus #24 : 07.07.2008, 18:17:18 »
"Elintarvikkeet halpoja" kuulostaa huonolta vitsiltä mutta majailenkin Salzburgissa, joka on vielä kalliimpi kuin Wien. Jos viitsisi niin Saksan puolelta saisi huomattavasti halvemmalla. Mnjoo. Ei täällä nälkään kuole. Eikä ole pakko syödä pelkkää rasvaista ruokaa, kyllä jugurteista ja juustoista löytyy myös vähärasvaiset ("paasto") versiot.

Ja voi murteet! <3 Tirolissa ongelmana lienee se kurkkuärrä. Mutta vuoden Vorarlbergissä asuneena voin lohduttaa kaikkia että kyllä sitä sit jossain vaiheessa rupeaa tajuamaan. Ainakin jonkin verran.

Jorre

  • Reissaaja
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Itävalta
« Vastaus #25 : 23.05.2009, 17:17:47 »
Heinäkuussa olis tarkoitusajella yhden päivän aikana Zell Am Seestä Wieniin. Olisko vinkkejä missä kannattais matkalla pysähtyä tai mikä reitti olisi maisemien puolesta suosiollinen?

Kaikki vinkit otetaan vastaan. Tarkoituksena olisi ainakin pysähtyä siellä suurella jääluolalla. Zell Am Seen lähellä olevat nähtävyydet tulee varmaankin kierrettyä aikaisemmin.

röllö

  • Aloittelija
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Itävalta
« Vastaus #26 : 24.05.2009, 08:22:37 »
Kesällä lähdössä Interrailille ja mietin, että kannattaisiko Salzburgissa käydä.

Olen halunnut lapsesta asti käydä siellä, koska RAKASTAN Sound of musicia.

Onko Salzburgissa paljon nähtävää? Riittääkö sinne pelkkä päiväreissu vai kannattaako tehdä pitempi?

hani

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 448
  • Have a nice day :D
    • Profiili
Vs: Itävalta
« Vastaus #27 : 24.05.2009, 12:13:42 »
Kesällä lähdössä Interrailille ja mietin, että kannattaisiko Salzburgissa käydä.

Olen halunnut lapsesta asti käydä siellä, koska RAKASTAN Sound of musicia.

Onko Salzburgissa paljon nähtävää? Riittääkö sinne pelkkä päiväreissu vai kannattaako tehdä pitempi?

Salzburg oli mielestäni sopiva yhden päivän kohde. Kauniissa paikassa, viehättäviä rakennuksia ja upea linna keskustan yläpuolella, mutta. Turisteja oli jo maalis-huhtikuun taitteessa kauniina viikonlopun päivänä huikeasti ja mitään aivan häkellyttävän omaleimaista ei kaupungista löytynyt.

Kannattaahan siellä tietenkin käydä, koska kaikkialla kannattaa käydä :D Mutta oma käyntini oli kyllä odotuksiini nähden pettymys, valitettavasti.
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

Jehanna

  • Vieras
Vs: Itävalta
« Vastaus #28 : 26.05.2009, 17:43:09 »
Löysin vihdoin paikan mihin tämä kysymys VOISI sopia. :D

Olen menossa Itävaltaan, Wieniin tarkalleen ottaen. Olisiko jotain vinkkejä suositeltavista nähtävyyksistä? Zell Am Seenissä aiomme käydä, mutta varsinaisesti Wienin nähtävyydet kiinnostaisi kovastikin! (Saa suositella sellaisiakin mitä ei yleensä löydä matkaoppaista!)
« Viimeksi muokattu: 26.05.2009, 17:47:37 kirjoittanut Jehanna »

Heloriina

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 538
    • Profiili
Vs: Itävalta
« Vastaus #29 : 26.05.2009, 20:39:47 »
Yhdistin pari Itävalta-ketjua ja tästä ketjusta voi jo löytyä lisää vinkkejä Itävaltaan. Wienistä on keskusteltu useammassa ketjussa, joten haun avulla löytyy kaupunkiin runsaasti vinkkejä.  :)

lilo

  • Reissaaja
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Itävalta
« Vastaus #30 : 25.06.2010, 16:12:05 »
Nyt nousee vähän vanhempi ketju, mutta olen lähdössä Itävaltaan vaihtariksi syyskuun alussa, eikä mulla ole vielä isäntäperhettä. Nyt siis vaan jännitetään, että mihinkäs sitä pääseekään.

Itselleni on tullut enemmän tutuksi useamman reissun myötä tuo läntinen Itävalta (erityisesti Tiroli ja siellä erityisesti Innsbruckin seutu ♥), jonka maisemaan, tunnelmaan ja murteeseen rakastuinkin, ja joiden takia siis valitsin Itävallan.
Oon kuitenkin valitettavasti huomannut suhtautuvani hieman varauksella itäpuoliskoon. Vuoria nyt ainakin näyttää olevan hälyyttävän vähän. Ongelma on se, että pelkään pettyväni sijoitukseeni, jos päädyn jonnekin itään, esim. Wienin lähelle flatille alueelle. Tekisin paljon, että pääsisin esim. kahden talon pikkukylään Alppien keskelle, mutta itäisiin tasaisiin alueisiin mulla ei ole lainkaan samanlaista hinkua. :/ Asennevamma pitäisi siis korjata! : D

Kertokaa vähän kokemuksia idästä päin ja eroavaisuuksia ja mitä vaan? : D
Mutta maailma on totta.

sasesi

  • Aloittelija
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Itävalta
« Vastaus #31 : 09.08.2010, 21:39:12 »
Itse olen käynyt vain muutamassa paikassa Itävallassa, mutta niistä olen pitänyt ja niitä suosittelen olimme kesäkuulla Bad Dorfgastainissa. Koko 3 kylän laakso oli kaunista Bad Hofgastain ja Bad Gastein oli hieman suurempia paikkoja. Tekemistä löytyy valtavasti (gastein card esitteessä löytyy paljon tietoa) mutta hintavaa. Matkallemme sattui niin kalliita kuin edullisiakin ruokapaikkoja eli tarkkana saa olla missä kannattaa syödä.

Edelweiss

  • Aloittelija
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Itävalta
« Vastaus #32 : 10.11.2010, 03:50:38 »
"Varoituksen sana Itävallasta.. joitakin voi puraista kärpänen joka aiheuttaa oireena pakonomaista tarvetta päästä takaisin..."

Näin voisin luonnehtia omaa kokemusta ja allekirjoittaisin matkaoppaan varoituksen (ei kylläkään juuri noilla sanoilla) Itävallasta. Ensimmäinen reissuni suuntautui Seefeldiin Aurinkomatkojen paketilla. Olin Innsbruckin lentokentältä lähtien, että "wooooh!". Vaikkakin, kuten yleensä kai tapana, ensimmäinen lomaviikko meni lähinnä ihmetellessä ja alle 10-vuotiaan lapseni kanssa Seefeldin ympäristössä pyöriessä niin oli helppo arvata palaavani takaisin...

Niinpä viimeiset kesät olen tarkastellut Tirolin seutuja. Tietoisesti olen skipannut nämä perinteisimmät kaupungit; vuoret, laaksot, niityt, purot, putoukset, kosket... ne on mun juttu! Ja ihmetellen täytyy todeta ettei Itävallasta löydy tämän kummempaa ketjua, vaikka kyseessä lienee yksi maailman Shangri-Laista noiden osalta!

Matkaan pääsee helposti ja vielä helpommin, heh. Valmiita matkapaketteja oon käyttänny pariin otteeseen (silloin alkuun) ja niiden kautta Seefeldin ympäristö ensin. Seuraavana kesänä Söll. Tuolla reissulla tutustuminen myös Grossglockneriin, Kufsteinin ja Münchenin seutuihin. Kufsteinista olikin jo säikeessä juttua. Sen verran lisäisin, että jos tuolla alueella liikkuu edes muutaman hengen porukassa niin lähtiessä Münchenin suuntaa kannattaa ostaa se Bayern-ticket. Sillä matkustaa useampi henki edullisesti paikallisjunilla sekä Munichin sisäisellä liikenteellä.

Grossglockneristakin oli jo kommenttia. Tuonne mennään komeiden teiden kautta ja tunnelin läpi... jos tuon tunnelin pohjoispuolella on täysin pilvistä niin ei se todellakaan tarkoita, että eteläpuoli olisi myös. Ainakin omalla reissulla kävi näin, että vuoret jakoivat jälleen kerran sää rintaman kahtia. En kuitenkaan laittaisi Grossille menevää tietä yms. maisemaa aivan kärkipäähänkään... ja jäätikkökin on, ikävä kyllä, vetäytynyt jo armottomasti.

Tullessa länteenpäin seuraavana tutustumisen arvoisena onkin Zillertal. Kuten yleensäkin Itävallassa, kaikkialle pääsee mukavasti junalla tai sitten juna-postbus -yhdistelmällä. Zillertalissa onkin oma rautatie ja voi matkustaa jopa höyryjunallakin... kivan näköinen maisemassa! Huffin and puffin!

Suomessa tulee bongattua myrskyjä ja olen yrittänyt soveltaa näitä kotimaisia sääkokemuksia myös Alpeilla.. ei, ei onnistu. Aivan eri maailman (itsestään selvää, mutta sanoimpa silti) systeemit. Seefeldissä Rosshüttelle ja Seefelder Jochille kapuillessa vastaan tuli ukkosrintama. Alkuun sitä pähkäili, josko kerkiäisi vielä hetken, mutta kun alkoi loimuttamaan niin kiirus tuli alas! Pimeys, tuulen voima ja ympärillä salamoiden rikkomat vaivaispuiden rungot kyllä kertoivat painavaa kieltään. Samaan aikaan kaveri oli vaeltelemassa Mittenwaldin ympäristössä ja jäänyt suoraan kyseisen myrskyn alle; seuraavana aamuna löytyi salaman osuman saaneita lampaita polunvarrelta.

Myös tuolla Mayerhofissa fillaroidessa näin laakson alkupäästä nousevan ukkosmyrskyn. Niinpä ajattelin lähteä katsastamaan lähemmin. Jälleen ankara arviointivirhe; kun alkoi puhaltamaan niin koko laakso katosi pilven ja vesimassan sisään. Ukkonen jyrisee hieman eri tavalla laaksoissa kuin meidän aukeilla. Siellä sitten fillarilla ketjut kireinä laaksopohjaa pitkin avoimella maastolla kohden majapaikkaa pilvet kintereillä... elikäs huomautukset sään nopeista muutoksista vuoriseuduilla kannattaa ottaa tosissaan! (Toki olen ollut sadevarustuksellakin liikkeellä ja kah! onkin pian hellekelit täydellä auringolla!)

Stubaital on suoraan Innsbruckin eteläpuolella ja sinne pääsee ST-bussilla tai ratikalla (Fulpmesiin saakka) maisemareittiä pitkin. Molemmat lähtevät suoraan rautatieaseman edestä. Aivan loistava pikkulaakso! Tuolla tuli opittua kesäkuun taitteessa ollessa ettei Mutterbergkään ole aivan ylösasti tennareilla kavuttavissa lumihankien vielä vaikeuttaessa aina heinäkuulle saakka etenemistä. No, puolustukseksi sanottakoon, että oli hissitkin vielä osittain pois käytöstä ja huoltoporukat kai niillä ajelivat.. pojan kanssa sitten pummittiin kyyti alas, kun omin jaloin olisi ollut turhan hidasta. Note: vuorilla ylöspäinmeno on helpompaa kuin tulla alas! (Normaali kissa kiipesi puuhun -ilmiö!)

Tämä oli alkuun normaalia polkua, joita risteilee näillä vuorialueilla merkittyinä lähes jokapuolella. Normivarustus lienee vaelluskengät ja sauva/sauvat, mutta kyllä kokemuksella voin sanoa, että ihan peruslenkkareillakin pärjää näillä merkityillä poluilla. Sitten, jos poistuu polulta puurajan yläpuolella niin voi tulla hankaluuksia. Ainakin saa olla tarkkana mihin astuu!

Kehityskaarelta Seefeldistä (Kävin tuolla Mayerhofissa vasta Stubin jälkeen) nousujohteinen (korkeuskäyrissä) kehitys oli saavuttanut välietappinsa.

Laskettelukausi avataan perinteiseen tyyliin Söldenistä. Ja tuo löytyy seuraavasta laaksosta kohden länteä.. Meikäläinen on näitä harvinaisia tyyppejä, jotka eivät laskettele lainkaan vaan Alppireissutkin suuntautuvat kesäaikana jalkapatikka/fillarilinjalle. Ötztal on fillararoinnin osalta Radmarathonin kanssa ykkösaluetta! Koko laakso sisältää niin avaria, vehreitä laakso-osia kuin myös korkeita lumihuippuisia jäätikön peittämiä osuuksia. Aivan fantastinen alue jonka läpikäyminen vie taatusti viikkoja, vaikka laakson pituus onkin vain viitisenkymmentä kilsaa. Tätä läpikäymistä edesauttaa laaksokortti...

Näillä Itävallan laaksoalueilla on lähestulkoon kaikilla käytössä erinomainen korttisysteemi, joissa yhdellä kortilla saa käyttöönsä koko perusinfran sekä riippuen laaksosta muitakin herkkuja! Ötztalissa pelkillä hissinkäytöillä "säästää" tuon kortinhinnan hetkessä. Viikon kortilla hintaan sisältyy myös pariksi päiväksi maastopyöräkin! Ja tuon pyörän voi kuljettaa mukanaan hisseissä, jos ei jaksa/huvita ajaa vuorenreunaa ylös... myöskin bussit ottavat oikein mielellään fillarin mukaan! Usein näiden takana on oma fillarin kuljetuskärry johon sen saa laittaa. Kaikinpuolin polkupyörät ovat hyväksyttyjä liikkumisvälineitä ja en voi kuin suositella!

Ötztalissa on ylitys rajan yli Italiaan. Tämä Timmelsjoch myöskin käymisen arvoinen vaikkakin se maisemabussi Söldenin jäätikölle tarjonneekin hieman enemmän "jännitettävää" kulkiessa aivan jyrkän kallion reunalla. Nämä bussikuskit kyllä ansaitsevat (missä ikinä maapallolla ajavatkin) erikoismaininnan! Itsellä kyllä jäisi väliin...

Jottei aivan ylipitkäksi menisi niin Ötzistä saattaneet lukijat kuulleen ja tuoltahan sekin luolaihminen löytyi. Siinä missä meillä Suomessa on Saarijärvellä kivikautinen kylä niin Ötztalista löytyy Ötzi ja tuon aikainen kylä...

Ötztalissa on mun korkein käymäni paikka, 3262m, jäätiköllä. Tuollakin tuli todistettua ihmisen tyhmyyttä tavoitellessaan yhä korkeammalle; pari jamppaa ilman mitään varusteita kiipeilivät kiviseinää ja ohos-- tulikin eteen, ettei pääse ylös ja ---ylläripylläri, alaskaan ei pääse. Parinkymmenen metrin laskeutuminen vei lähes tunnin, jota seurailin muiden kanssa... maisemien osalta parasta (mun mielestä) tarjoaa korkeudet 2000m tasossa ja siitä erinomaisen esimerkin löytää Öetzistä laakson alkupäästä. Nämä puu- ja kasvillisuusrajan ylittävät korkeudet tuppaavat muuttuvan kuumaiseksi kivilouhosmaisemaksi. Huipuilta noiden jälkeen kyllä on ihan kivat yleismaisemat, mutta yksityiskohdat katoavat...

 
« Viimeksi muokattu: 10.11.2010, 06:17:04 kirjoittanut Edelweiss »

Edelweiss

  • Aloittelija
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Itävalta
« Vastaus #33 : 10.11.2010, 06:05:48 »
(Viestin pituus alkoi hirvittää, joten pistin kahtia)

...Ötztalista olen jatkanut lännemmäs ja hyppäsin noiden parin pienemmän laakson yli suoraan Paznauntaliin ja Montafoniin. Tuolla tuli käytyä tänä elokuuna kahden viikon jakso, joka oli lähinnä vaan tutustumisjakso...

Kun jossain vaiheessa ei enää valmismatkat tarjoa sitä mitä mieli tekee (tulee kyllä varmasti itsekullekin eteen varsin nopeasti, mulle kaksi reissua) niin Tirolin sekä Voralbergin alueelle pääsee Münchenistäkin ihan kätsysti junalla aina St. Antoniin saakka. Kannattaa lentoja katsellessa tsekata myös toi db.de junalippujen EuropaSpessujen osalta; sopivasti ennakkoon ostettuna saa lipun aina lentokentältä päätepysäkille 19 euron hintaan! Ja lennotkin Müncheniin lähtee jopa 99€ hintaan Helsingistä. Joka tapauksessa alle 200 euron pääsee kyllä Alppien juurelle. Mihinkäs tuolla rahalla matkustaakaan Suomessa...!?

Tämä elokuinen reissu ei kahdesta viikostaan huolimatta antanut kuin juuri sopivan läpileikkauksen; sen verran mahtava paikka kokonaisuudeltaan tuo kuitenkin on, että voin suositella! Ja tälle alueelle on myynnissä laaksokortti, joka todellakin on MUST! Kattaa Paznauntalin, Montafonin ja vieläpä pääsi sillä Lechiinkin. Koko komia laaksokolmio!

Itse alueesta. Paznauntalin puolella tunnetuin paikka lienee Ischgl. Ei varmastikaan ole vaikea arvata miksi tuo on talvisin niiiin suosittua lasketteluseutua! Kun jopa tämmöttinen TV:tä enempää alaan vihkiytynytkin sen näki jo keskellä kesää... Ischgl ja Samnaun (Sveitsi) muodostavat kyllä sellaisen kokonaisuuden, että huhhuh! Tuonne Samnauhinkin muuten pääsi tuolla laaksokortilla ajelemalla hisseillä vuorten yli. Todella kauniilla paikalla tuokin kylä, missä verovapaat ostokset houkuttelevat hakemaan sitä sun tätä.. heheh.. sieltä löytyi esim. pelkästään whiskeille omistautunut liike ja jos sieltä ei löydy hakemaansa tuotetta niin ei ainakaan Suomestakaan löydä...

Majoituin alkuun Kapplissa ja majoittumisen osalta näissä laaksoissa on lähestulkoon aivan sama missä kylässä majoittuu, koska postbussit pysähtyvät melko taajaan ja välimatkat eivät kuitenkaan ole koskaan kuin kymmeniä minuutteja polkujen/hissien lähtöpisteisiin, vaikka olisikin laakson toisessa päässä. (No joo, Ötztalissa menee lähes kaksi tuntia päästä päähän Timmelistä Ötztalin bahnhofille...) Ainoastaan sen verran, että katsoo ettei ole jossain kylän laidalla tai korkeuskäyrien mukaan 200m suoran nousun päällä. Tietty jos tuota hakee niin sitten eri juttu.

Majoitus B&B:ssä on ollut erinomainen vaihtoehto. Usein nämä löytyvät netistä laaksokohtaisilta varaussivuilta joille tehdään myös se varaus ja jossain tapauksissa maksetaan ennakkoon varausmaksu (mikä sitten kyllä vähennetään lopullisesta maksusta paikanpäällä). Monella beebee -paikallakin on kotisivut joista voi sitten tehdä tarkempia kyselyitä. Englannilla pärjää lähes aina, mutta ei saksan edes auttavasta taidostakaan haittaa ole; toisen paikan emäntä ei osannut sanaakaan englantia. Hinnat vaihtelevat 15 eurosta ylöspäin ja yleensä jo parilla kympillä irtoaa aamupalamajoitus WC:n ja suihkun sisältämässä huoneessa erinomaisella parvekenäköalalla!

Jo kolmella hengellä reissatessa (joskus jopa jo kaksin!) voipi kannattaa vuokrata yksityiseltä asuntoa/huoneistoa. Itselle käynyt munkki tuonkin osalta, kun sai kolmion omalla pihalla kaikilla mukavuuksilla plussattuna parilla maastopyörällä (kilpapyöräilijöitä perheessä) 36 euron vrk hintaan! Ja yleensä näissä on päälle loppusiivous sekä turist tax, mutta tuossa nekin sisältyivät... että kannattaa hieman vertailla ja käyttää se tunti-pari netissä sen jälkeen, kun on löytänyt suunnan minne lähteä.

Jossain aiemmassa viestissä oli puhetta tuosta infosta kylän keskustassa. Kyllä. Jokaisen kylän keskustassa (saati kaupunkien) on infotoimisto! Usein myös kylältä löytyy infotaulu josta voi suoraan nähdä majoitustilanteen tai jopa soittaa ilmaisen kyläpuhelun majoituksen tarjoajalle. Kun tähän vielä yhdistetään näiden majoitusten tarjoajien Zimmer frei -kyltit niin niin.. kyllä tuolta kesäaikaan ainakin löytyy aina majoitus vaikkei olisikaan tehnyt ainuttakaan varausta ennen reissua! (Talven peak -kausina voi olla vähän hankalampaa)

Jos Paznauntal on tiukan V-mallinen ja kivikärkisempi niin sitten tuon Bielerhöhen jälkeen Montafonin puoli on vehreämpi. Toinen majapaikka oli tuolla Schrunsin vieressä Tschaggunssissa. Vahva suositus jo pelkästään liikkumismahdollisuuksien vuoksi; bussit ja juna-asema Schrunsissa.

Samalla kortilla mennään kuin toisella puolen vuoristoa, mutta täältä löytyy vielä oma bonusohjelmansa jonka pariin pääsee joko jäsenmaksulla tai sattumalla asumaan sen parissa jo olevalla majoituksella; ilmainen netti turisti-infossa sekä fillarit Schrunsin toimintakeskuksesta puoleen hintaan näin esimerkkeinä.

Maisemat niin tuolta Bielerhöheltä alas laskeuduttaessa pitkin mutkatietä pärjäävät kyllä mielestäni niin Grossin kuin Timmelin kanssa vaikkakin ei näe niin pitkälle huippuja, mutta vehreys sekä kosteuden mukanaan luomat pikkuilmastot pilvineen... HochJoch, Golm sekä erityisesti Silbertal Kristbergeineen on alun kylien (Partenen, Gaschrun, Gortipohl, Gargellen, St. Gallenkirch) jälkeen lopulliset kruununjalokivet. Silvrettan vuorimaisemista Kops-Stauseella puhumattakaan.

Ei näistä kylistä mitään erityistä iltaelämää kylläkään löydy. Muutamat ravintolat ja paikallisia kyläsoittajia joinain iltoina. Lisäksi otettava huomioon, ettei useinkaan kaikissa laaksoissa bussit kulje enää 18.30 jälkeen ja hissitkin lopettavat kyllä viimeistään 18.00. Kesäaikaisin ei ole mitään apreskiitäkään, joten rientoja haluavan on otettava tämä kyllä huomioon!

Lunersee on erikseen mainittava käyntikohteeksi tuolla alueella! Brandnertal itsessään on jo upea ja näkemisen arvoinen. Pilvisellä säällä vaan vuoristossa ei juurikaan näe mitään ja jos tuonne järvelle sattuu sellaisena päivänä niin totaalisen turha käynti. Tuolloin, sateen sattuessa, kannattaakin ottaa juna kohden Bludenzia ja Feldkircheniä, josta pääseekin Liechtensteiniin. Kolmen alueen päiväkortti maksaa hiukan päälle 11 euroa eli ei mitään kallista tuokaan reissaaminen. Liechtensteinista takaisin tullessa kannattaa huomioida sellainen pikkuseikka, että samoja busseja käyttää siinä kello 15-16 aikoihin kymmenet koululaiset (jos kouluaikaan siellä) jolloin voipi olla hiukan ahdasta...

Päätin viimeisen reissuni tuolla alueella muutamaan päivään Lechissä. Lech-Zürs alueella majoituksen hintaan kuuluu laaksokortti! Jo tuo on alueelle menemisen kannalta valtavan iso bonus! Kun Ötztalin kortti maksaa siinä 60 euroa (pantteineen, joka palautetaan kortin palautuksen yhteydessä) viikko ja Montafon/Paznaun kortti 60 euroa 10 päivää niin onhan tuossa jo selkeä ero! No joo, myönnetään, Lechin seudun käy lävitse myös muutamassa päivässä. Hienoa seutua kaikki tyynni tuokin!

Seuraavan kerran funtsiessa Lapin matkaa niin kannattaa harkita käyntiä vaikkapa Tirol/Voralrberg -seudulla; hinnassa tuskin eroa.. ei ainakaan kalliimpi! Omakohtaisesti tykkään liikkua julkisilla (Tähän väliin pakko suositella junakyytejä; haaveissa vielä joskus ajaa Sveitsin halki Italian rajalle Mt. Blancin kautta junalla kuten vastaavasti Brennerin sola oli "must" Itävallassa. Suosittelen tätäkin reissua ja lämpimästi SüdTirolia! Mutta ne kuuluisivatkin jo oman/Italian otsakkee alle...) ja nauttia näistä laaksokorttien eduista kuin vuokrata autoa. Vuokra-auton etuna säästäisi varmastikin aikaa sekä voisi liikkua myöhempäänkin kuin julkisilla, mutta tuonnehan onkin tarkoitus lähteä vaan rentoutumaan mieleltään samalla kun kroppa saa kyytiä, LoL! Paikallisten ihmisten avoimuus ja Servus.. Grüss Gott... Hallo... tervehdykset niin poluilla kuin kylän raitillakin on varmasti alkuun "kulttuurishokki", mutta kun siitä typerryksestä, että tuntemattomat morjestelee, pääsee eroon niin onkin jälleen Helsinki-Vantaalla toteamassa "hitto, minne mä tulin takaisin!?" ja "Miksi?"! Oonkin puolileikilläni jo perhettä piikitellyt hankkimalla tuolta tuommottisen B&B -majoitusliikkeen ja raahaavani koko konkkaronkan sinne yrittäjiksi... ja siinä majatalossa tarjottaisiin aamiaisen yhteydessä myös kurkkua, tomaatteja sekä salaatteja näiden makkaroiden yhteydessä!

Fierte!


ahamppu

  • Reissaaja
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Itävalta
« Vastaus #34 : 29.11.2010, 14:08:52 »
Onko kukaan ollut sattumoisin töissä St Antonissa? Tai vaikkapa jossakin muualla Itävallan hiihtolomakohteista? Oletteko olleet Saksankielentaitoisia vai pärjänneet Englannilla? Oliko majoitus helppo löytää, vuokrataso (shared houseista) ilmeisesti n. 400-500 euroa kuussa? Entä mikä on teidän mielestä paras/kattavin lasketteluun liittyvä keskustelupalsta?
www.annalavida.com - unelmia ja ulkomaita

Apamobil

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: Itävalta
« Vastaus #35 : 19.03.2011, 15:17:49 »
Millaista ruokaa? Onko vain iskukuumennettua maitoa ja rasvaisia juustoja ja makkaroita...
Ei, Itävallassa ei ole muuta ruokaa kuin iskukuumennettua maitoa ja rasvaisia juustoja ja makkaroita.
Maailman rannat avarat, tahdotko mukaan tulla?

Rähmällään

  • Aloittelija
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Itävalta
« Vastaus #36 : 29.03.2011, 19:49:32 »
Moi!

Osaisiko kukaan sanoa, voiko Itävallassa tehdä lehdenjakoa tai vastaavaa työtä? Lyhyt kysymys, mutta toivottavasti ymmärrettävä. Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Kansan syvät rivit

  • Aloittelija
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Itävalta
« Vastaus #37 : 15.07.2011, 21:01:19 »
No nostetaas.

Itävaltaan tosiaan syyskuussa olen menossa. Aikomuksena olisi ainakin Wienissä ja Grazissa käydä, ja varsinkin kiinnostaisi kuulla, että onkohan siinä välissä jotain pysähtymisen arvoista? Toinen asia, mistä olisi kiva kuulla kommentteja, ovat Grazin seudun vaellusreitit. Paljon näyttäisi turismisivujen mukaan kaikenlaista olevan.

Renny

  • Aloittelija
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Itävalta
« Vastaus #38 : 13.01.2012, 19:46:52 »
Nostellaas taas, edellisellä kirjoittajalla ei ollut tuuria vastausten suhteen, toivottavasti reissu onnistui.

Eli, aikomus olisi lähteä kaverin kanssa maaliskuun alussa hiihtolomaa viettelemään Alpeille. Tämänhetkinen suunnitelma on se, että lennetään Müncheniin josta hivutellaan junalla kohti Wieniä ja sieltä takaisin kotio. Idylliset alppikylät ja henkeäsalpaavat maisemat olisivat reissun päätähtäin, unohtamatta esim. Wienin (ja kenties Salzburgin) nähtävyyksiä ja suurkaupunkimenoa.

1) Tuleeko 8 päivässä kiire? Ei millään kauhealla vauhdilla edetä, max 2 yötä per paikkakunta olisi tähtäin. Varmaankin inhan fiiliksen mukaan.

2) Kannattaako mennä "yläkautta" Salzburgin ja Linzin kautta vaiko "alakautta" pienempiä paikkakuntia käyskennellen?

3) Onko kenelläkään kokemusta tuosta vorteilscardista (tms)? Toiselta foorumilta sain vinkin ja tutkittuani huomasin että alle 26v saisivat tällaisen kortin, jolla Itävallan junamatkat olisivat -50%. Ei ilmeisesti saa ostettua lippuluukulta, vaan pitää tilata etukäteen netistä?

4) Ensimmäinen stoppi olis mahdollisesti Garmisch-Partenkirchenissä. Sehän sijaitsee Saksan puolella, mutta pistetään tähän silti. Onko Zugspitzellä käyminen vaikeaa/kallista? Wikipedia kertoi, että jonkinsortin junia ja köysiratoja kulkee.

5) Niin ja Wieniin päästyämme olisi tarkoitus, ajan salliessa, käydä Bratislavassa vaikka ihan päiväseltään. Onko kannattavaa, vai pitäisikö säästää päivä Wienin tutkimiselle?

6) Innsbruckissa tuli käytyä pari vuotta sitten reilimatkalla, mutta silloin kaupungin ihastelu jäi vain keskusta-alueelle. Pitäisikö käydä uudestaan, löytyykö n. 5km säteellä mitään upeita paikkoja (metro/kävely/bussi)?

7) Ja toki viimeisenä kaikki mahdolliset vinkit paikoista missä kannattaisi käydä!

Kiitos jo etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2012, 19:52:40 kirjoittanut Renny »

mariminen

  • Reissaaja
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Itävalta
« Vastaus #39 : 13.01.2012, 22:10:58 »
5) Ainakin aiemmin (muutama vuosi sitten) Vorteilscardin sai lippuluukulta. Tai oikeammin siten, että luukulta sai lomakkeet jotka täytettyään sai väliaikaisen paperikortin ja oikea kortti tuli sitten postitse vasta myöhemmin kotiin. Toimi oikein hyvin.

6) Ei nyt ihan viiden kilometrin säteellä ole, mutta aika ihana reitti ratikalla löytyy Innsbruck-Fulpmes väliltä, edestakaisin kestänee parisen tuntia. Ratikka lähtee juna-aseman edustalta.

7) Jos yhtään tahtoo vauhdinhurmaa kokea niin kokeilkaa ihmeessä kelkkailua(Rodeln)! Kelkalla tullaan siis vuorenrinnettä alas vartavasten tehtyä reittiä ja hauskaa piisaa!  :D