Kokemuksia Etelä-Amerikasta?

(Luettu 72968 kertaa)

karti

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Etelä-Amerikasta?
« Vastaus #160 : 30.07.2012, 17:58:12 »
Hei te ihanat kanssatallaajat!
Ostettiin kaverin kanssa liput Buenos Airesiin joulukuulle ja tarkoituksena olla siis reissunpäällä 5-6kk, reitti olis suunnilleen Argentina-Chile-(Bolivia?)-Peru-Argentina-Brasilia. Anyway, mä oon ehkä lukenu liikaa kaikkia kauhujuttuja turisteihin kohdistuneista ryöstöistä, pahoinpitelyistä ja jopa tapoista et alan olee jo ihan vainoharhainen. Luin just ulkoministeriön matkustustiedotteet kyseisistä maista(ei varmaan pitäis) ja kuumottaa ihan sikana et montahan kertaa mut ryöstetään tai jotain pahempaa. Nää kauhujutut alkaa tulla jo uniin...  :-\

Onko moni tallaaja joutunut siis ryöstön tai pahoinpitelyn uhriksi matkallaan noissa kyseisissä maissa tahi edes samalla mantereella? 

Tarkoitus olis toki pitää järki päässä ja tiedän kyllä että moni on noilta reissuilta tullut hengissä kotiin mut mua nyt vaan hirvittää ihan kauheesti. Haluan eroon tästä kuumotuksesta, mä oon varmaan hermoraunio ku lähtö lähestyy! Kiitos kaikille jotka jaksaa vastata.

wilhelm-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #161 : 30.07.2012, 19:00:22 »
Hei te ihanat kanssatallaajat!
Ostettiin kaverin kanssa liput Buenos Airesiin joulukuulle ja tarkoituksena olla siis reissunpäällä 5-6kk, reitti olis suunnilleen Argentina-Chile-(Bolivia?)-Peru-Argentina-Brasilia. Anyway, mä oon ehkä lukenu liikaa kaikkia kauhujuttuja turisteihin kohdistuneista ryöstöistä, pahoinpitelyistä ja jopa tapoista et alan olee jo ihan vainoharhainen. Luin just ulkoministeriön matkustustiedotteet kyseisistä maista(ei varmaan pitäis) ja kuumottaa ihan sikana et montahan kertaa mut ryöstetään tai jotain pahempaa. Nää kauhujutut alkaa tulla jo uniin...  :-\

Onko moni tallaaja joutunut siis ryöstön tai pahoinpitelyn uhriksi matkallaan noissa kyseisissä maissa tahi edes samalla mantereella? 

Tarkoitus olis toki pitää järki päässä ja tiedän kyllä että moni on noilta reissuilta tullut hengissä kotiin mut mua nyt vaan hirvittää ihan kauheesti. Haluan eroon tästä kuumotuksesta, mä oon varmaan hermoraunio ku lähtö lähestyy! Kiitos kaikille jotka jaksaa vastata.

Itse juuri päättelen seitsemän kuukauden reissuani E-Amerikassa. Reitti oli Kolumbia-Ecuador-Peru-Bolivia-Chile-Argentiina-Paraguay-Brasilia. Painiskelin samojen kysymysten parissa ennen matkaa ja kaikki se mitä luin opaskirjoista ja kuulin ihmisiltä, pisti hieman varpailleen ja jopa vainoharhaiseksi (näin voin jälkeenpäin sanoa).

Haluan kuitenkin sanoa, että ei täällä ole mitään hätää kun minimoi riskit omalla toiminnallaan. Maalaisjärjellä pärjää hyvin ja tietyllä ennakoimisella. Rahavyö, salataskut ja varallisuuden jakaminen. Siirtyessäni paikasta toiseen käytin rahavyötä, tavallisen näköistä salavyötä ja yleensä yksi luottokortti oli kengässä. Tämä oli vain varotoimenpide ettei kaikki tavarat lähde kerralla jos ryöstetään. Bussiasemalta tai lentokentältä otin aina virallisen taksin. Hostelleista ja opaskirjoista saa tietää mitä kaupunginosia kannattaa välttää ja yöllä on hyvä käyttää taksia. Korut ja kelllot pois ranteista ja kun kulkee kaupungilla pitää vaan päivän tarvittavia rahavaroja mukanaan. Yökerhoissa juomia ei kannata jättää vartioimatta, bussissa matkatavarat sylissä tai jaloissa, ei hattuhyllyllä. Kun katsoo missä liikkuu ja pitää tavaroistaan huolen pärjää kyllä.

Itselläni ei mitään kuumotuksia ollut, olen yksinmatkustava mies. Ainoastaan kerran Chilessä jalkapallohuligaanit yrittivät napata kaverini käsilaukun ja rikkoivat katulamppuja yms. Se oli hieman kuumottavaa. Päällystämättömiä vuoristoteitä ajelevat bussit jännittivät pari kertaa, mutta ainakin omalla kohdallani kuskit ajelivat kyllä järkevästi.

Oikein hyvää reissua teille ja älkää huoliko liikaa! Tosin itse tein myös niin ennen reissua kunnes sitten käytäntö näytti, että kyllähän täällä pärjää ihan normaalilla toiminnalla. Opaskirjojen perusteella joskus tuntuu että koko manner olisi joku sotatanner tai rikollisten tyyssija :D
Matkakertomuksiani lattareista 2012:

www.villek.blogspot.com

Kuukauden reissu eteläisessä Afrikassa 2013

http://www.villek2.blogspot.fi/

wilhelm-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #162 : 30.07.2012, 19:05:46 »
Niin ja nuo UM:n matkustustiedotteet ovat kyllä välillä kummallisia. Joskus tuntuu, että haluavat jostain syystä tarkoituksella säikytellä ihmisiä. Mutta varmasti haluavat vaan saattaa tietoisuuteen mitä kaikkea VOI tapahtua, tämä ei suinkaan tarkoita että se olisi jotenkin yleistä.

Itse nauroin esim. Kuuban matkustustiedotteelle, jossa Havannan suuresta rikollisuudesta varoiteltiin. Havanna sentään on yksi Latinalaisen Amerikan turvallisimpia suurkaupunkeja ja en koskaan kohdannut siellä mitään kuumottavaa vaikka liikuin paljon myös öisin, yksin ja humalassa, mikä ei yleensä todellakaan ole se järkevin idea esim. Etelä-Amerikassa.

Pärjäätte kyllä ja sitten olette tyytyväisiä että ette jättäneet matkaa pelkojen takia tekemättä!

www.villek.blogspot.com

karti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #163 : 30.07.2012, 20:06:29 »
Hahaa, rikollisten tyyssija on loistava termi mun fiiliksiin ;D Mun unissa joka nurkan takaa tulee joku aseen kanssa ja ties mitä, huhhuh.. Oon varmaan kokenu nää ryöstöt tuhat kertaa ennen matkaa että tosipaikan tullen osaan varmaan olla tosi lungisti, vitsivitsi. ;)

Kiitos kiitos nopeasta vastauksesta, oikeasti huojentavaa tietää ettei se oo niin paha paikka ku ulkoministeriön tiedotteet ja opaskirjat antaa ymmärtää. Ehkä me selvitään. Kauhusta jäykkänä mutta intopinkeenä odotan ensimmäistä irtiottoa työelämästä, ehkä sen kuuluukin vähän jännittää.

Valoitatko vielä et mistä tunnistaa virallisen taksin? Pitääks se aina soittaa jostain keskuksesta?

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #164 : 30.07.2012, 21:25:47 »
Miten sinulla esim wilhelm-,  kun lueskelin blogiasi (joka on muuten pirun hyvä, aloittelin vasta :D) niin siinä esim. kirjoittelit siitä miten normaalisti pidät vain pienen summan rahaa mukana, jolloin ei niin väliä vaikka tulisikin ryöstetyksi. Mutta siis, minne jätät esim. luottokortit tai isommat käteisvarat? Kun toki hotelleissa on safety boxeja ja hostelleissa on lukittavia lokeroita, mutta siinä kohtaa tietysti kysymys on että kumpaan luottaa enemmän; siihen että ei tule ryöstäjiä vai siihen että ne kamat oikeasti pysyy tallessa siinä majoituksen lockerissa. Itse olen sen verran paranoidi jättämään kamojani edes hotellihenkilökunnan armoille (kyllähän esim. hotellien safety bokseissa on tietty peruskoodi jolla henkilökunta saa sen auki), niin sen seurauksena esim. Bogotassa päiväsaikaan tyypillisesti hengailin miljoonan peson ja parin luottokortin kanssa ja öisin klubeille lähtiessä jätin noin puolet (= toinen luottokortti, ~puolet käteisestä) safety boxiin kun silloin puntaroin todennäköisyydet niin päin. Mutta tosiaan ennemmin pidän asiat ikäänkuin "itsestä kiinni" vaikka se ei aina olisikaan kovin tervettä. Mutta onko tuohon edes mitään kovin helppoa ratkaisua? Tietysti asiat on helppoja jos on joku paikallinen tuttu jolle voi vaikka tyrkätä back-upit, mutta jos sitä ei ole...tai miten hoitelee samat asiat jos vaikka lähtee jonnekin muutaman päivän viidakkoreissulle?

« Viimeksi muokattu: 30.07.2012, 21:30:28 kirjoittanut Vandit »

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #165 : 31.07.2012, 10:45:37 »
En ole wilhelm, mutta kommentoin kuitenkin. Itse kuljetan mieluiten sitä luottokorttia aina mukanani. Vaatteiden alla oleva litteä, napakka vyökukkaro on toki hiostava ja ryöstötilanteessa kaikkea muuta kuin luotettava, mutta tiedänpähän ainakin ajantasaisesti milloin on kiire kuolettaa kortti. Tämä yhdistettynä ei-ihan-niin-vauraaseen ulkonäköön on ollut aika toimiva resepti. Joskus huolestuttaa juuri nämä viidakkoreissut ym. automaatittomat pisteet, joihin on pakko ottaa isompi nippu käteistä mukaan, mutta toistaiseksi niistäkin on selvitty.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #166 : 31.07.2012, 11:42:17 »
Ehka hiukan eri mielta muiden kirjoittajien kanssa- pidan mielummin suurimman osan rahoista majapaikassa, piilotettuna eri paikkoihin (hostellin respaan, omaan lukolliseen kaappiin, rinkkaan...) kun mukana. Tama perustuen ihan kokemuksen otantaan- ryostetty kaksi kertaa kadulla ja lukemattomat kadet ovat vierailleet taskuissa ihmistungoksessa (mitaan ei kuitenkaan kadonnut, taskut on olleet tyhjat). Hostellissa rahaa on havinnyt kerran, ja sekin oli aikalailla omaa tyhmyytta. Paras tapa on kuitenkin nostaa kateista kohtalaisen pienia summia, ja hajauttaa ne eri paikkoihin. Korttejakin on viisi, kaikki eri paikaissa, joten yhden tai kahden menettaminen ei haittaa. Jos matkustan erityisen kiireisissa paikoissa tai myohaan yolla, saatan kayttaa rahavyota, mutta vaikkapa puolen vuoden matkalla en todellakaan kayta vaatteiden alla rahavyota jatkuvasti.
She rides rollercoasters but never screams

wilhelm-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #167 : 31.07.2012, 17:57:33 »

Valoitatko vielä et mistä tunnistaa virallisen taksin? Pitääks se aina soittaa jostain keskuksesta?

Kieltämättä tuo virallisen taksin tunnistaminen ei aina ole niin yksinkertaista. Nimittäin feikkitaksit voivat näyttää kyllä aivan samalta kuin aidotkin. Joten se, että on taksi-kyltti katolla ja joku numero siinä ja kuljettajalla vieläpä virallinen todistus asiasta, ei välttämättä vielä tarkoita mitään. Onhan nämä helppo feikata.

Tuntuman mukaan pitää mennä ja itse luotin vain omaan intuitiooni taksikuskin lärviä katsoessani ja toki se vaikuttaa, mistä sen taksin ottaa. Lentokentiltä saa aina niitä virallisia takseja, usein näitä pre-paid versioita. Kolumbiassa ainakin Bogotássa bussiasemalla oli myös pre-paid taksit. Voivat olla asteen kalliimpia, mutta ainakin turvallisia. Limaan tultuani yhdeksältä illalla jopa bussiyhtiöllä oli omat luotettavat taksikuskinsa joita saattoi käyttää. Usein bussiasemien edustoilla oli näitä taksitolppia ja vaikka juuri näissä paikoissa ne feikkikuskitkin saattaisivat pyöriä, niin itse ainakin koin turvalliseksi ottaa taksi bussiasemalta tolpalta, yleensä siinä oli jotain poliiseja tai vartiohenkilökuntaa paikalla. Ja aina voi kysyä henkilökunnalta mikä on turvallisin tapa toimia. Muutoin voi pyytää hostelleja, ravintolaa tms. soittamaan taksin luotettavalta yhtiöltä.

Ainoa mistä huolehtisin on, että ei ota mitä tahansa kyytiä kadulta lennosta. Vaikka tämän sanottuani kyllä itse ainakin otin niitä kyytejä lopulta paljon suoraan lennostakin, vaikka ennen reissua ajattelin että en ottaisi. Ja tällöin luotin vain omaan intuitiooni kuskin valinnassa (mikä ei tietenkään takaa mitään). Mutta taksienkin kanssa pärjää, kun toimii kuten yllä kirjoitin.

Vandit: Mulla oli kannossa kaikki kamat ja arvotavarat vain kun siirryin paikasta toiseen. Silloin saapuessani perille (bussi, lento tai laiva) otin samantien taksin ja suorinta tietä majapaikkaan. Luottokortit, passin ja rahat jätin aina joko hostellin lukittuihin lokeroihin tai jos niitä ei ollut, henkilökunnalle tiskin taakse. Uskon itse siihen, että henkilökunta ei halua "kusta omiin muroihinsa". En usko, että haluavat riskeerata hostellinsa toiminnan minun ryöstämiseni takia. Paikalle tulisi poliiseja ja kirjoittaisin heistä huonoja arvosteluja. Ei hyvää liiketoimintaa. Luotin kyllä näihin "tunnettuihin" hostelleihin, esim. hosteworld.com tai hostelbookers.com mainitut joilla oli hyvät arvostelut. Ehkä enemmänkin arveluttavia voivat olla pienet majatalot, mutta niissäkin jätin kamat huoneeseen tai tiskin taakse respaan, joskus piilottelin niitä vähän mutta koskaan en kanniskellut mukanani kadulla kuin päiväksi tarvitsemiani rahoja. Silloin kun kävin nostamassa rahaa ja jouduin ottamaan kortin mukaan, palasin heti nostotoimenpiteen jälkeen majapaikkaan, minkä jälkeen vasta jatkoin päivääni. Tunnen oloni turvalliseksi kun en kanna mukanani mitään ylimääräistä.

Tuo mitä Strange Little Girl kertoi viidestä luotto/pankkikortista on hyvä. Itselläni ei tosin sentään ihan noin montaa ollut, mutta kolme kuitenkin ja kaikki eri paikoissa. Erittäin hyvä tapa. Eli sanoisin että vähintään kaksi luotto/pankkikorttia reissulla on ehdoton.

Tuli vielä mieleeni, että jopa retkien ajaksi jätin kamani jonnekin säilöön. Kun tein kolmen päivän viidakkoreissun Amazonilla, suurin osa kamoistani oli reissun järjestäneen matkatoimiston takahuoneessa (läppäri, rahavyö..) koska en halunnut pilata niitä viidakon kosteusprosentilla. Oli mulla yksi luottokorteista mukana viidakossa repussakin ja passi. Kolmen päivän trekkausreissulla Boliviassa toimin samoin, suurin osa tavaroista jäi hostelliin, myös arvotavaroista ja vain yksi kortti ja passi kulki mukana. Uskalsin tehdä näin, koska luotin taas intuitiooni ihmistuntemuksen osalta, heh.

Eniten pelkäsin kaikista arvokkaimpien asian, eli valokuvien, puolesta. Sitä varten mulla oli pari niitä 16gb:n erittäin ohuita muistitikkuja, jotka mahtuivat hyvin salavyön sisälle (ei siis rahavyö, vaan tavallinen vyö jonka sisäpuolella on vetoketju). En koskaan kulkenut kameran kanssa kadulla siten, että muistikortilla oli kuvia (kerran kamera varastettu ja arvokkaita kuvia meni paljon..), vaan kuvat olivat aina noilla tikuilla salavyössäni. Joten vaikka olisivat vieneet rahavyöt ja kaiken muun, niin toivoin, että tätä aivan tavallisen näköistä vyötä ja siten kuviani eivät osaisi varastaa.. :)

Kukin tyylillään. Pääasia että jää yksi luottokortti eikä passi huku. Kerran jouduin tilanteeseen, jossa lähti molemmat luottokortit, kun kamat varastettiin Kuala Lumpurin lentokentällä. Siinä vaiheessa oli vähän ihmettelemistä, että mistäs nyt rahaa, kun käteistäkään ei ollut paljoa yhtään.. Onneksi silloin oli kaveri matkassa. Tällä viimeisimmällä reissulla ei ollut. Eli vaikka kaikki muut kamat lähtisivät, kun jää vaan edes yksi luottokortti tai käteistä, jotta pääsee sinne western unionin toimipisteeseen tai muualle saamaan lisärahoitusta läheisiltä.. :) Joten varallisuuden hajautus ennen kaikkea!

Nyt kun paljastin kaiken, toivon, että ryöstäjät eivät osaa suomea :D
« Viimeksi muokattu: 31.07.2012, 18:06:41 kirjoittanut wilhelm- »

www.villek.blogspot.com

valkohai

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #168 : 01.08.2012, 13:50:20 »
Itselläni on kokemuksia vain Brasiliasta (Sao Paulon ympäristö), mutta kun kyseinen maakin näytti olevan kartin matkasuunnitelmassa niin kerron vähän omia kokemuksia turvallisuudesta. Majailin pari viikkoa paikallisen kaverin ja hänen perheensä luona, ja liikuin aina heidän seurassaan. Emme pyörineet millään slummialueilla, mutta sekä keskustassa että ns. "normilähiöalueilla" (ei rikkaiden aidatuilla mestoilla, mutta ei myöskään slummeissakaan).

Mitään ei tapahtunut itselleni, pienillä extravarotoimilla pärjää hyvin. Auton ovet lukittiin aina liikennevaloissa, ettei kukaan yritä sisään, ja kaupassa käydessä vaihtorahat oli syytä laittaa heti lompsaan, en käyttänyt mitään arvokoruja jne. Itse käytin ihan tavallista käsilaukkua. Toki olin aina ystäväni/hänen perheensä seurassa, yksin matkustaessa laittaisin varmasti rahavyön, tunkisin osan kenkään ja muutenkin hajauttaisin varat; ryöstäjä kyllä osaa myös etsiä rahavyötä jos niin ikävästi sattuisi kohdalle, joten sinne en ihan kaikkea tunkisi.

Paikalliselta ystävältä on hänen elämänsä aikana (josta kaikki reilut 20 vuotta asunut siis Sampassa) kerran viety kamera, ja sitäkään ei aseellisesti. Toisaalta taas kävi niin ikävästi, että eräs hänen sukulaisistaan ammuttiin, mutta tämä oli vain äärimmäistä epäonnea; naapurusto oli turvallisena pidetty, mutta sinne oli vain eksynyt sekaisin oleva huumeidenkäyttäjä. Ja näinhän voisi tapahtua periaatteessa ihan missä päin maailmaa tahansa.

Kuitenkin maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Henkensä puolesta ei tarvitse mielestäni pelätä, sillä poliisit tutkivat paljon tarkemmin ulkomaalaisia koskevat (erittäin epätodennäköiset) henkirikokset jo suuren mediahuomionkin takia. Jos jotain sattuisi, olisi se vain äärimmäisen huonoa tuuria, väärässä paikassa väärään aikaan. Kunhan pitää mukana yleensä vain sen verran mitä päivällä tarttee, ja paikasta toiseen siirtyessä hajauttaa varat, niin tuskin tulee ongelmia!

« Viimeksi muokattu: 01.08.2012, 13:52:56 kirjoittanut valkohai »

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #169 : 01.08.2012, 15:03:17 »
Mielestäni on ihan hyvä, että varoitetaan. Jos parikin prosenttia matkaajista joutuu ongelmiin, ja heistäkin iso osa ainakin osittain omaa syytään, se on silti paljon vaikka yli 90% selviääkin ilman ongelmia. Onpahan hyvä muistutus siitä että pitää sitä kuuluisaa perusvarovaisuutta yllä. Ja kaikki matkaajat eivät ole niin kokeneita pallontallaajia, että osaavat tunnistaa riskitilanteet vaikka kolmen promillen humalassa. Turha silti mitään paniikkia ottaa, se on vain selvää että parempi että varoitetaan liikaa kuin liian vähän.

Jotkut varoitukset oppaissa vanhenevat myös. Muutama vuosi sitten ehkä peruskapulaa ihmeellisempi kännykkä tai ipod oli Etelä-Amerikassa niin harvinainen näky, että sellaisten käyttäminen avoimesti teki jotenkin automaattisesti kohteen. Nykyään sellaisia näkee jo niin paljon, että enpä nyt niin hirveästi pelkäisi. Toki varmasti sellaiset yhä narkkareille kelpaavat. Mutta kyllä sen huomaa ihan paikallisistakin, että tiettyä perusvarovaisuutta noudatetaan, eikä mahdollista varakkuutta pahemmin esitellä.

wilhelm-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #170 : 03.08.2012, 13:10:37 »
Mielestäni on ihan hyvä, että varoitetaan. Jos parikin prosenttia matkaajista joutuu ongelmiin, ja heistäkin iso osa ainakin osittain omaa syytään, se on silti paljon vaikka yli 90% selviääkin ilman ongelmia. Onpahan hyvä muistutus siitä että pitää sitä kuuluisaa perusvarovaisuutta yllä. Ja kaikki matkaajat eivät ole niin kokeneita pallontallaajia, että osaavat tunnistaa riskitilanteet vaikka kolmen promillen humalassa. Turha silti mitään paniikkia ottaa, se on vain selvää että parempi että varoitetaan liikaa kuin liian vähän.

Olen toki samaa mieltä. Hyvä, että varoitetaan, kerrotaan alueista, joita kannattaa välttää ja annetaan vinkkejä muutenkin kuinka kannattaa toimia. Yleensähän ne varoitukset perustuvat niihin juttuihin, mitä on oikeasti sattunut, joten syytäkin on varoitella. Pelon lietsominen sen sijaan on eri asia. Esim. Ulkoministeriö varmasti tarkoittaa hyvää, mutta ainakin aiemmin, kun itselläni ei ollut matkakokemusta, ne jutut kyllä vähän hirvittivät. Nykyään on toinen juttu, kun niitä tiedotteita osaa lukea valikoivasti ja olennaisen poimien ja muistaa, että vaikka varoitellaan, se ei tarkoita, että ne jutut olisivat välttämättä mitenkään yleisiä.

www.villek.blogspot.com

karti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #171 : 03.08.2012, 19:26:08 »
Kiitos kaikille vastanneille. Paino alkaa kadota rintakehän yltä, ja saan ehkä yöni nukutuksi mitä nyt haaveilultani kykenen ;D Intuitiota, maalaisjärkeä ja pikkusen onnea(ettei ole väärässä paikassa väärään aikaan) niin varmasti pärjätään. Eikä enää matkustustiedotteita...

P.s. wilhelm-, sun blogi on mahtava!

BatManning

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #172 : 31.10.2012, 17:21:20 »
Hei!

Olemme lähdössä tammi-helmikuuksi Etelä-Amerikkaan, mutta emme ole vielä sen tarkemmin suunnitelleet (lentoja katsoin Buenos Airesiin ja Limaan) reittiä. Siksi ajattelinkin kysäistä täältä, että minne alueille kannattaa suunnata, jos ei osaa espanjaa kuin välttävästi? (vielä ehtii opetella perussanastoa!)
Onko ideoita, kokemuksia siitä, missä pärjää englannilla ja missä taas ei? Kannattaako reissuun ylipäätään lähteä, jos kieli ei ole hallussa...

london86

• Reissaajaguru
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
« Vastaus #173 : 31.10.2012, 17:50:14 »
Etelä-Amerikassa, ei puhuta yleisesti kovinkaan paljon englantia, omat kokemukset  Argentiinasta,Brasiliasta ja Boliviasta. hotelleissa/hostelleissa yleensä henkilökunta osaa englantia, mutta kyllä espanjasta olisi hyvä opetella perusteet, helpottaa huomattavasti reissaamista. Ja niin tottakai kannattaa lähteä, vaikka ei sitä espanjaa osaisikaan. Mikäli aiotte olla pidempään, suosittelisin käymään jonkun kielikurssin paikanpäällä, tai etukäteen suomessa, jos mahdollista.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #174 : 31.10.2012, 18:22:24 »
Kannattaako reissuun ylipäätään lähteä, jos kieli ei ole hallussa...

Aina kannattaa lahtea. Suosittelisin kuitenkin lampimasti hiomaan espanjan taitoja ennen matkustusta; jos osaa kysella ihan perusjuttuja kuten "moneltako bussi lahtee?" "missa on paikka x?" "kiitos paljon avusta" elama helpottuu huomattavasti. Ihmisilla on myos pitka pinna, ja useimmat haluavat auttaa, joten tonkkoespanjallakin paasee jo pitkalle.
She rides rollercoasters but never screams

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #175 : 31.10.2012, 18:28:15 »
Nyrkkisääntönä parhaiten englannilla pärjää turistirysissä ja seuraavaksi parhaiten isommissa taloudellisessa keskuksissa. Muualla sitten aika vaihtelevasti mutta yleensä aina joku löytyy joka voi auttaa ja elekieli hoitaa loput. Muutaman sanan ja fraasin opettelu auttaa jo paljon ja numerot kannattaa opetella niin pitkälle että pystyy sujuvasti puhumaan paikallisen rahayksikön mukaisesti tarpeeksi isoilla luvuilla tehdäkseen ostokset. Ja ainahan paremmin pärjää mitä paremmin osaa, mutta en nyt kielitaidon takia jättäisi reissua tekemättäkään. Itse lähes ummikkona pikapänttäsin sekä espanjaa ja portugalia, ja muutama huvittava tilanne tuli kun käytin väärää kieltä tai jopa sekaisin molempia. Tosin ne oli sen tason fraaseja, että varmasti tuli paikallisilta silti ymmärrettyä, jos ääntäminen meni suht oikein. Mutta varmaan kannattaa tosiaan ensin ainakin totutella noissa mainitsemissani paikoissa ennen kuin säntää mihinkään keskellä ei mitään olevaan maalaiskylään.

trilobiitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #176 : 07.11.2012, 17:37:27 »
Komppaan ylläolevia - totta kai kannattaa lähteä, asioilla on tapana suttaantua. Ekan Väli-Amerikan reissun heitin pitkälti fraasisanakirjan voimin, ei ongelmia, vaikka englannin puhujat olivat todella harvassa. Tarvittaessa avuksi otetaan sitten kynä ja paperi, elekieli (ette halua tietää, miten San Pedro Sulassa respavirkailija kysyi, haluammeko ns. matrimonial bedin vai kaksi erillistä sänkyä... no, asia tuli selväksi ;)) jne.

Toisekseen, teillähän on tässä vielä pari kuukautta peliaikaa ennen reissua - siinä ehtii vallan mainiosti oppia ne tarpeellisimmat fraasit. Suosittelen jotain mp3:een lykättävää kielikurssia, jota voi kuunnella jo hyvissä ajoin ennen reissua (eli meidän tapauksessa siinä menolennolla ;)). Viikossa - parissa myös korva alkaa harjaantua kuullunymmärtämiseen varsin mukavasti. Matkailijan perustarpeet on yleensä varsin simppelisti selvitetty, mutta toki vähäinenkin kielitaito on aina plussaa.
...and as all travelers I never was longing for arrival...

JohnOfTheJungle

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #177 : 23.03.2013, 12:31:24 »
Kysytään nyt vaikka täältä. onko kellään viime käden tietoa hintatasosta etelä-amerikassa? Kaveri sytytti pienen kipinän ja haaveissa olisi kolumbia,brasilia,argentiina, peru ja bolivia. Onko noissa paljoa eroa päiväbudjetin suuruudessa?

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #178 : 23.03.2013, 14:11:56 »
Brasilia kallein ja Bolivia halvin, näin väittäisin. Peru ja Kolumbia kohtuu halpoja myös, Argentiinaan en oikein osaa ottaa kantaa.

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #179 : 23.03.2013, 18:04:56 »
Brasilia kallein ja Bolivia halvin, näin väittäisin. Peru ja Kolumbia kohtuu halpoja myös, Argentiinaan en oikein osaa ottaa kantaa.

Argentiina on kutakuinkin Kolumbian tasolla periaatteella "ei halpa, ei kallis". Olettaen että hommaa rahaa epävirallisella kurssilla.