Córdoba on kaukana Asuncíonista. Itse pysähdyin Resistenciassa, joka on päivämatkan päässä Asuncíonista ja sieltä jatkoin Tucumániin yöbussilla.
Mihin vuoden aikaan olet muuten reissussa?
Kannattaa muistaa, että tuo Argentiinan kolkka on järkyttävän kuuma (40-asteinen) kesällä. Matkustaminen on tosi tuskaisaa. Itse missasin bussin Resistenciassa ihan vaan siksi, että en jaksanut liikkua matkatavaroineni bussiaseman laituria edes takaisin.
Asuncíon on tylsä paikka, ei kannata vaivautua. Resistencia on mahdollisesti tylsempi. Suurin nähtävyys on kuumuudesta värisevä ilma.
Miksi muuten et suuntaan Patagoniaan ja Tulimaahan? Tuo alue lienee kuitenkin maailmanlaajuisesti poikkeuksellinen ja toisi vaihtelua matkaan. Maaliskuu tuolla alueella on ihanteellisin, kun vuorenrinteet loistavat ruskassa.
Minä en ainakaan jaksaisi vietää neljää kuukautta Argentiinan, Uruguayn ja Chilen kaupungeissa. Liian yksipuolista. Saltat, cordobat, mendozat yms ovat kaikki samankaltaisia. Buenos Aires on ainutlaatuinen, samoin Valparaíso.
Brasilian rannikko on mielestäni näkemisen arvoinen: siellä on niin vihreää! Monet paikalliset pitävät toukokuuta ihanteellisena kuukautena rannikolla: sopivan lämmintä, mutta ei kostean tuskaisaa niin kuin kesällä. Rio ja Sao Paulo on suurkaupunkeja parhaasta päästä koko maailmassa.