Disneyland Paris

(Luettu 10862 kertaa)

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
Disneyland Paris
« : 07.01.2005, 11:57:40 »
tuli mieleen, että onko joku (varmastikin) ollut töissä
euroopan huvipuistoissa? tai miksei yhdysvalloissakin kansallis- yms puistoissa.
kokemuksia? ennakkoluuloja? muita tietoja..  :D
Krooninen euforia ¤ Ladurée

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
Disneyland Paris
« Vastaus #1 : 07.01.2005, 14:36:30 »
no, itse olin disnissä kesällä 2000, mutta nyt mietin
hakisinko sinne uudelleen, vai onko aika vain kullannut
muistot..
eräänä vaihtoehtona saattaisin ajatella jotain yellowstonen
puistoa jenkeissä..

keijis

• Tosireissaaja
    • Profiili
Disneyland Paris
« Vastaus #2 : 07.01.2005, 15:46:17 »
Lainaus käyttäjältä: "tirmo"
no, itse olin disnissä kesällä 2000, mutta nyt mietin
hakisinko sinne uudelleen, vai onko aika vain kullannut
muistot..

Mäkin olen jo jonkin aikaa suunnitellut et hakisin ehkä tuonne Pariisin Disneylandiin. Kerrohan, että miten tuo hakeminen oikein onnistuu, lähetänkö vain hakemuksen suoraan sinne, vai järjestetäänkö Suomessa jonkinnäköisiä hakutilaisuuksia kuten joku mulle vihjaili...?
"Samalla hinnalla millä täällä sais gourmet-aterian, sais Suomessa jonku hikisen McPerseen"

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
Disneyland Paris
« Vastaus #3 : 07.01.2005, 16:15:53 »
Hei, kerrohan kokemuksistasi tarkemmin, itse nimittäin juuri suunnittelen hakemustani!! Millaisia työt olivat? vaikuttivat aika epämääräisiltä, siivousta, tajoilua yms. Minkälainen asuntola oli? Oliko asuntola kaukana disneylandista? Minkälaisia työajat olivat, montako päivää viikossa jne?

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
Disneyland Paris
« Vastaus #4 : 07.01.2005, 17:39:16 »
Lainaus käyttäjältä: "keijis"

järjestetäänkö Suomessa jonkinnäköisiä hakutilaisuuksia...?

joo, järjestetään. paraikaa työkkärin sivuilta voi katsella ulkomaiden duuneja, joissa myös disni listattuna, haku päättyy muistaakseni helmikuun alussa.

itsellä ja hakemus vireillä..  :wink:

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
Disneyland Paris
« Vastaus #5 : 07.01.2005, 18:06:09 »
Moi!

Tuli tuossa mieleen, et minkäs verran muuten puhutte ranskaa? Tuliko englannille ollenkaan käyttöä disneylandissa vai puhuiko kaikki vain ranskaa? Ite olen opiskellut 5 vuotta arvosanoilla 8-10 ja toivon että näillä pärjäis.. :?  Edelleen peräänkuuluttaisin niitä sun kokemuksia disneylandista, kun olit siellä kerran ollut... :D

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
Disneyland Paris
« Vastaus #6 : 07.01.2005, 18:29:59 »
kesti hetken muistella asioita.. :)

eli 5/7 töitä, vapaat aina arkipäivinä eikä viikonloppuna.
isossa firmassa on monenlaista työtä. itse olin pikaruokapaikassa.
mutta laitteen hoitoa, lipuntarkastusta, siivousta, myymälää, eräs kaveri oli välillä hahmona, mutta silloin pitääkin olla aika lyhyt...
palkka on kuitenkin sama kaikille..

asuntoloita on muutama, n. 10min bussimatkan päässä. ja bussit kulkee tarpeeksi usein. 4/6 henkeä per asunto, huone jaettu.
ja vuokra sisältää kaikki vedet ja sähköt.

lukioranskalla menin. ranskaa en kauheasti puhunut enkä oppinut, mitä nyt vähän. kämppikset oli 2 suomalaista ja saksalainen. englanti taisi olla yleisin kieli. :( nyt harmittaa
ehkä siellä juuri saa varmuutta käyttää niitä vähiä sanoja, jotka on koulusta päähän jäänyt.

työ ei ollut mitenkään hohdokasta, enkä voi sanoa että managerit ja ranskalaiset työkaverit olisivat olleet niitä mukavimpia.
toki poikkeuksia löytyy.
neljän kuukauden jälkeen oli kyllä mitta täysi ja kiva palata suomeen.

ahkeraa työntekijää arvostetaan, mutta ranskassa ei koskaan pidä olla liian ahkera. ;)

työasussa, mikä määräytyy tehtävän mukaan, voi tulla aika kuuma kesähelteellä. mutta silloin on niin kiire ettei oikein huomata ehdi.

hyvin kansainvälinen ilmapiiri, varsinkin kesällä, kun on työntekijöitä ihan kaikkialta.
heinä-elokuussa ehkä mukavinta kun on niitä turisteja ja kiirettä.  :D

unohdinko jotain?

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
Disneyland Paris
« Vastaus #7 : 07.01.2005, 21:51:19 »
Kiitos kaunis!!
Tuli erittäin valaisevaa lisätietoa.. :) eräs asia vain jäi ihmetyttämään: jos kerran olit pikaruokalapaikassa töissä, mutta et puhunut paljon ranskaa? miten se on mahdollista? :?: Siis eikö ne ihmiset tilanneet ranskaksi? Ja sitten sarjassamme viisaita kysymyksiä, tarviiko siellä olla mitenkään veitsen terävä matikkapää?   :oops:
Mitäkähän muuten mahtaa tarkoittaa ilmoituksessa ollut "ruokailua ja työmatkoja tuetaan"?
entäs sitten eläminen ja oleminen pariisissa? Kallista kenties? :roll:  asuntolassa on varmaan ihan normaalit ruoanlaittovälineet, hella ja mikro yms.? tai, no onko mikro sitten ruoanlaittoväline... :lol:
Millainen oli se haastattelujuttu? Jos elätellään toivoa et sinne asti pääsis.. :wink:
olisin kiitollinen jos vielä voisit vastata näihin (ja mahdollisesti moniin tuleviin..) kyssäreihin. :D

Charlotta

• Reissaaja
    • Profiili
Disneyland Paris
« Vastaus #8 : 07.01.2005, 23:32:01 »
Hain joku vuosi sitte Disneyland Parisiin töihin mutta toppas heikkoon ranskan taitamukseeni.. Olin siihen mennessä opiskellut vuoden lukioranskaa. Eli ranskaa pitäisi osata sen verran että pystyy keskustelemaan edes jonkin verran. Haastattelijanakin kun oli ranskankielinen. Haastatteluun oli helppo päästä, luultavasti kaikki hakijat otettiin(?), ja kielitaitoisemmat myös saivat paikan suht helposti.

http://www.mol.fi/Tyovoimapalvelut/Paikat/9/1/9/

Tuolta löytyy hakutietoja!
f you're not living good, travel wide.

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
Disneyland Paris
« Vastaus #9 : 08.01.2005, 11:51:16 »
tuota vähän pelkäsinkin että se haastattelu ei ole suomeksi... :? ei siinä, kyllä mä oon lukenu paljon ja osaan mielestäni puhua kohtalaisesti (tosin en olekaan koskaan puhunut ranskalaiselle). muistatko charlotta mitä asioita ne kyseli ja kauanko se haastattelu kesti?
niin ja timrolta, tai kuka sielllä nyt on töissä ollut, niin ne työasut, kai ne oli ihan asiallisia, et ei mitään minihametta tmv. tarvi päälle laittaa? :roll:

Charlotta

• Reissaaja
    • Profiili
Disneyland Paris
« Vastaus #10 : 08.01.2005, 12:21:26 »
Haastattelu oli myös osittain englanniksi, että sillä päästiin alkuun. Ranskaksi kyseltiin ihan tavallisia asioita kuten mitä kuuluu, mitä harrastaa jne. Että jos kohtalaisesti osaa ja uskaltaa vain puhua niin kyllä siitä läpi pääsee. Näin mä uskon. Haastattelu kesti +/-15 min. Muistaakseni.

Turun työkkäriin mentiin kyllä sitte heti aamusta ilmoittautumaan ja haastatteluun pääsyä sai odotella tuntikaupalla. Kannattaa varata aikaa ihan koko päivä!

keijis

• Tosireissaaja
    • Profiili
Disneyland Paris
« Vastaus #11 : 08.01.2005, 12:41:31 »
Onkohan sillä jotain merkitystä että tekeekö hakemuksen ranskaksi vai englanniksi? Tai siis että onko jommasta kummasta jotenkin enemmän etua... Itsellä ranskan opiskelua takana kolme vuotta, mietin että onko parempi vaan kirjoittaa hakemus sillä vahvemmalla kielellä vai kannattaako ranskan vääntäminen...

Entäs, kun ilmoituksessa haetaan työntekijöitä kesäksi, mutta tietääkö joku, että onko mahdollista hakea pidemmäksi aikaa?
"Samalla hinnalla millä täällä sais gourmet-aterian, sais Suomessa jonku hikisen McPerseen"

Charlotta

• Reissaaja
    • Profiili
Disneyland Paris
« Vastaus #12 : 08.01.2005, 13:00:26 »
Itse tein hakemukseni silloin englanniksi ja haastatteluun pääsin.. Tästä nyt on aikaa 4-5 vuotta, en tiedä onko kriteerit tiukentuneet. Ehkä jollain muulla on tuorempia kokemuksia?

Radar

• Reissaaja
    • Profiili
Disneyland Paris
« Vastaus #13 : 08.01.2005, 14:10:06 »
Mä olin Eurodisneyssä töissä, oliskohan ollut 2000 syksyllä n. puolitoista kk. Hengailin silloin pariisissa ja loppui rahat ja sieltä sai helposti töitä ranskan kieltä juurikaan taitamatta. Soitin sinne jollekulle suomalaiselle työhönottajalle ja kävin haastattelussa joka suoritettiin englanniksi. Lopussa oli sellainen suuntaa antava ranskankielinen haastattelu joka oli luonnollisesti kovin koominen kun en kieltä juurikaan vielä osannut. Sain töitä heti. Työni oli kantaa asiakkaille kaukalokaupalla ruokaa sellaisessa iltashowssa. Asuin niissä aika karuhkoissa asuntoissa huvipuiston lähellä. Kämppiksekseni sain suomalaisen tyypin, kun asiaa vähän sumplittiin.   Dokailtiin työpaikan punkkuja lähes joka yö.Kun sain ekan palkan käteen läksin takaisin pariisiin. Jäi osa vuokrasta samalla maksamatta, jonka takia olin joutunut (kuulemma) jollekin mustalle listalle enkä pääsisi koskaan sinne enää töihin. Voi voi. Paikka ei ollut, niin kuin sanotaan, mun kupposellinen teetä. Oli siitä se hyöty, että pariisista sai kaljanlaskijan paikan sitten helpommin.

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
Disneyland Paris
« Vastaus #14 : 08.01.2005, 14:20:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Pätkis"

jos kerran olit pikaruokalapaikassa töissä, mutta et puhunut paljon ranskaa? miten se on mahdollista?

no tottakai puhuivat ranskaa tai espanjaa/italiaa/saksaa. mutta yleisimmät sanat varmaan oli bonjour, merci, les toilettes sont là.
kyllähän sitä kavereiden kanssa hiukan jotain pulasi yksinkertaisia lauseita, mutta samassa ravintolassa oli 6 suomalaista, muille pohjoismaisille puhui englantia (koska se oli helpompaa). jäi vain itselle kesän loputtua sellainen kuva, että olisi pitänyt yrittää enemmän. uusia sanoja oppi kyllä aika paljon. ja niitä käyttämäänkin.
äkkiä oppii ymmärtämään puhutta kieltä, mutta se että itse alkaa niitä lauseita muodostamaan kestää hetken.

Lainaus
tarviiko siellä olla mitenkään veitsen terävä matikkapää?

ei, konehan kaiken laskee, jos kassalle joutuu/pääsee :)
kielipäästä on enemmän hyötyä ja hymyillä pitää 8h päivässä.

Lainaus

Mitäkähän muuten mahtaa tarkoittaa ilmoituksessa ollut "ruokailua ja työmatkoja tuetaan"?

backstagelle (huvipuistoalueen takana, muurien piilossa) on työpaikkaruokaloita, joista saa edullisesti monipuolista safkaa.
sieltä myös löytyy mäkkäri, jossa on halvemmat hinnat kuin normaalisti.
joka kuukausi ostat bussi/junakortin jolla pääset töihin, kuun lopussa annat vanhan kortin duunipaikalle ja ne hyvittää siitä jonkun verran takaisin palkassa. toimii ihan hyvin.

Lainaus

entäs sitten eläminen ja oleminen pariisissa?

pariisi on mun lempikaupunki, kallis totta, mutta kukaan käskekään shoppaamaan lafayettella. disnistä kulkee RER kätevästi sinne puolessa tunnissa.

jos tietenkin haluaa vuokrata kämpän kaupungista niin se on toinen juttu. työmatkoja kertyy vaan tuskastuttavan paljon päivälle.

Lainaus
asuntolassa on varmaan ihan normaalit ruoanlaittovälineet, hella ja mikro yms.?

asuntolassa on 2/3mh, 2kph ja keittiö. saattaa olla parvekekin.
keittiössä on sekalainen valikoima tarvikkeita, jääkaappi ja hella.
aina voi ostaa lisää sitä mitä tarvii.

Lainaus

Millainen oli se haastattelujuttu?

haastattelussa on ihan ensin disni-info kaikille, sitten tosiaan haastatellaan kaikki, kaksi kerrallaan +- 15 min, ranskaksi ja englanniksi. tosiaan sitä vuoroaan saattaa joutua odottamaan tunti tolkulla.
hakemuksen aikoinaan pistin ranskaksi. ranskaan kun kerran haetaan. mutta jos kirjallinen ranska on paljon heikompi kuin suullinen niin kai voi englanniksi CVn pistää.

työasuista vielä. niitä on hyvin erilaisia. meillä oli tirolilaispuku: hame ( ei tietenkään mini, sehän on lapsille suunnattu puisto), paita ja liivi. tytöillä melkein poikkeuksetta aina hame. siivoojilla on housut, mutta usko pois ettet halua siivoojaksi.

katsele nettisivuja, siellä on kuvia, niin voit saada jonkinlaisen käsityksen.

toivottavasti tästä oli jotain apua.  :D

itse lähdin tosi ummikkona sinne, mutta kyllä siellä moni asia selvisi ja sai paljon hyviä kavereita ja tapasi hyvin mielenkiintoisia ihmisiä.

toivottasti turun työkkäri ei nyt huku hakupaperitulvaan.  :wink:
jäädään minä ja pätkis ilman duunia.

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
Disneyland Paris
« Vastaus #15 : 08.01.2005, 16:43:21 »
Kiitos taas!! Sun tietojen ansiosta mun ei ainakaan tarvi lähtä ummikkona sinne... :)
Alkaa houkutteleen aina vaan enemmän. Tosin onkohan ihan tuhoontuomittu ajatus laittaa siihen hakemukseen et voisin työskennellä heinäkuun. siis vain heinäkuun. tai kyllähän mä voisin olla sen elokuunkin, mutta mieluummin vaan 1kk. Tulkitseekohan ne sen et ei tota ainakaan kannata ottaa. Vai saako siihen itse vaikuttaa et minkä aikaa haluaa työskennellä. No eihän ketään  varmaan pakoteta sinne 3 kuukaudeksi.. :)
Oliko siellä asuntoloissa tai yleensäkin kun liikku niin turvatonta/levotonta? Pariisi kun kuitenkin on "aika iso" paikka! :lol:
mulla tulee varmaan vielä paljon paljon kysymyksiä.. :D mutta tässä tämänkertaiset!

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
Disneyland Paris
« Vastaus #16 : 08.01.2005, 16:46:41 »
Niin vielä kun Keijis kyseli et voiko pidemmäksi aikaa mennä töihin, niin kyllähän siinä ilmotuksessa luki et kesätyö ja pidempiaikainen työ, maalis-toukokuussa alkava.

keijis

• Tosireissaaja
    • Profiili
Disneyland Paris
« Vastaus #17 : 08.01.2005, 19:00:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Pätkis"
Niin vielä kun Keijis kyseli et voiko pidemmäksi aikaa mennä töihin, niin kyllähän siinä ilmotuksessa luki et kesätyö ja pidempiaikainen työ, maalis-toukokuussa alkava.

Niin mutta siis tarkoitin että heinäkuusta eteenpäin pidemmän aikaa. Viettäisin nimittäin mielelläni kokonaisen vuoden Ranskassa, ja ajattelin että saiskohan tuolta Disneylandista työtä muutenkin kuin kesäksi...
Ennen heinäkuuta mulla ei vielä ole mahdollisuutta aloittaa.

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
Disneyland Paris
« Vastaus #18 : 08.01.2005, 19:14:27 »
jaa-a, no siihen en kyllä sitten osaa vastata. Eikös nuo työt ollut kuitenkin syyskuun loppuun, muistaakseni. Ainahan sitä voi kysyä et ottavatko sinne pidemmäksi aikaa :)

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
Disneyland Paris
« Vastaus #19 : 08.01.2005, 19:38:47 »
no jos vaikka menet helmikuussa ja olet elo-ja syyskuun kesätyöntekijänä, ja sitten jos vielä viihdyt ja jaksat pitempään niin on mahdollista jatkaa vakituisena talven yli, jos siis työnantajalla ei ole ollut mitään valittamista susta.

tai kysyt heti alkuun mahdollisuutta olla CDI sopimuksella CDDn sijaan.

ja jos huvittaa olla vain yhden kuukauden niin haet kesäduunia, etkä kerro suunnitelmistasi vaan otat sitten lopputilin sopivan ajan tultua.