Fillarin kanssa reilillä

 (Luettu 1767 kertaa)

tirmo

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 837
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
Fillarin kanssa reilillä
« : 08.01.2005, 19:50:51 »
onko kellään kokemusta reilaamisesta polkupyörän kanssa?
 :D
elikkä jos siis tekisi joitakin siirtymämatkoja fillarilla ja myös
yöpyisi leirintäalueilla (kaupunkien ja kylien ulkopuolella) vai
menisikö liian vaikeaksi.

onko tämä joko-tai tilanne?  :?
Krooninen euforia ¤ Ladurée

Anonymous

  • Vieras
Fillarin kanssa reilillä
« Vastaus #1 : 09.01.2005, 11:28:31 »
Lähde matkalle fillarilla ilman reiliä. Palkitsevampaa..

Siljams

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 316
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Fillarin kanssa reilillä
« Vastaus #2 : 09.01.2005, 11:56:26 »
Lainaus käyttäjältä: "tirmo"
onko kellään kokemusta reilaamisesta polkupyörän kanssa?
 :D
elikkä jos siis tekisi joitakin siirtymämatkoja fillarilla ja myös
yöpyisi leirintäalueilla (kaupunkien ja kylien ulkopuolella) vai
menisikö liian vaikeaksi.

onko tämä joko-tai tilanne?  :?


Ei ole valitettavasti kokemusta, vaikka idea on kyllä tosi hyvä. Luulen, että jos rahalla on merkitystä niin se voi tulla tässä vastaan. Ainakin suomessa pyörän kuljettaminen on junassa maksullista (9e). Taajamajunissa niitä ei saa kuljettaa ruuhka-aikaan ja muutenkin se maksaa vähän yli 4e. En tiedä miten asia hoituu muualla Euroopassa, mutta jos ne ovat suunnilleen tätä luokkaa niin matkabudjetti saataa tuplaantua hetkessä.  :(
a merien yllä savuavat sydämet!

Neiti Q

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 328
    • Profiili
Pyörä ja juna
« Vastaus #3 : 09.01.2005, 14:52:48 »
Mulla on kokemusta sellaisesta matkailusta, että lennetään pyörien kanssa johonkin, missä pyöräillään ja tarpeen mukaan otetaan junakyyti. Tosin tarvetta muuhun kuin omin voimin etenemiseen on tähänastisilla reissuilla ilmennyt tosi niukasti. Ehkä saat jotain apua näistä detaljeista, kun mietit, millä pelillä lähdet matkaan.

Syksyisellä Provencen retkellä ajettiin koko lenkki pyörillä, mitä nyt sateen pakottamana pidettiin välipäivä, jolloin autoiltiin etäämmälle. Pyörien saaminen lentokenttäbussiin ei ollut mikään ongelma, onneksi.

Viime kesänä taas matka kulki niin, että poljimme Frankfurtista Rheiniä ja Moselia pitkin Luxemburgiin, mistä jatkoimme kivoissa Pohjois-Ranskan maalaismaisemissa Strassbourgiin. Sieltä vielä Freiburgiin Saksan puolelle. Tässä vaiheessa aika loppui, ja käytimme viimeisen matkapäivän siihen, että ajelimme taajamajunilla takaisin Frankfurtiin. Matka ei sinänsä ole kovin pitkä, 272 kilsaa, mutta taajamajunilla (neljä eri junaa) siihen meni viisi tuntia. Miksi piti matkustaa niillä? Edellispäivänä ei enää saanut lippuja "oikeisiin" juniin, eikä se ihan kauheasti harmittanutkaan, kun kuulin eri vaihtoehtojen hinnat: viikonlopun kimppalipulla kaksi henkeä matkusti taajamajunissa muistaakseni 32 eurolla koko matkan, pyöristä veloitettiin noin kolme euroa per peli. Intercity- tai vastaavan junan kyydissä hinta olisi ollut moninkertainen - myös pyöriltä, eli tuossa edellä suomalaisista taksoista kirjoitettu pätee myös Saksaan. Ongelmia matkustavaiselle voi aiheutua siitä, että Intercity- tai vastaavissa junissa on naurettavan vähän pyöräpaikkoja, ehkä kolme per juna, eli jos et ole ajoissa varannut sellaista, et pääse mukaan (sekä Saksassa että Suomessa). Taajamajunissa on yleensä iso osasto, johon voi mennä pyöränsä kanssa, mutta esim. tuona sunnuntaina emme todellakaan olleet ainoat juna-pyörä-matkailijat vaan osasto saattoi helposti täyttyä erilaisista retkeilijöistä. Aivan kuten Suomessa, on muuallakin rajoitettu taajamajunien käyttöä niin että pyörät eivät pääse kyytiin ruuhka-aikoina (tyyliin klo 7 - 9 ja 15 - 18 arkisin).

Jos aikoo vetäistä perinteisen reilin pyörä matkassa, voi ylimääräisiä kuluja tulla etenkin kansainvälisissä junissa, joissa pyöräveloitus tuntui olevan vielä isompi kuin Intercityn 9 euroa. (Syy, miksi emme jatkaneet Baseliin asti. Myöhemmin opimme, että siellä on myös saksalainen asema..) Ainahan tätä ongelmaa voi kiertää niin, että ylittää kaikki rajat omin voimin :)

Matka pyörällä taittuu kevyesti, jos pakaasit ovat kevyet. Jos pakkaa mukaan leirintävälineet, häviää tämä keveys väistämättä matkanteosta. Meidän retket ovat olleet melko lyhyitä, kymmenisen päivää, ja olemme halunneet yöpyä katon alla. Yleensä majoituksia ei ole etukäteen varailtu, vaan poljettu sinne asti minne jaksetaan ja sitten etsitty joku B&B tai halvahko hotelli, esim. Saksassa hinnat liikkui 30 ja 50 euron välillä. Hostellejakin olisi joskus matkalle osunut, mutta eräskin Rheinin varren linna-hostelli sai multa aika vahvan ein, kun oivalsin, että se sijaitsee sairaan korkealla kukkulalla. Sama juttu Luxemburgissa; hostelli olisi ollut syvässä laaksossa. Aina sitä sen verran uupunut on päivän jälkeen, ettei halua kaahia pitkiä/hankalia matkoja vain yhden aterian tähden.. Itse asiassa kesäisellä retkellä majoitukset löytyivät aina paikallisen turistitoimiston avulla, se oli vähän liiankin helppoa. Esimerkiksi Moselin varrella näytti olevan suosittuja leirintäalueitakin, mutta pääosinhan ne aina sijaitsee kaukana keskustoista. Riippuu siis tosi paljon siitä, mitä matkaltaan hakee, että kannattaako varustautua leirintäalueilla yöpymiseen.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

transit

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 80
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Fillarin kanssa reilillä
« Vastaus #4 : 20.09.2010, 20:59:36 »
Liityn tähän vanhaan ketjuun. Tarkoitus olis lähteä kahdella fillarilla ja peräkärryllä polkemaan Santiago de Compostellan reitti Ranskasta Espanjaan. Yksinkertaisin tapa saada fillarit ja kärry lähtöpisteeseen on ilmeisesti juna. Onko jollakulla palstalaisella kokemusta aiheesta. Tässä ketjussa on liikuttu paikallisjunilla. Onko jollakulla käytännön kokemusta kansainvälisistä yhteyksistä?