Finnair vs muut yhtiöt

 (Luettu 47544 kertaa)

tirmo

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 837
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
Finnair vs muut yhtiöt
« Vastaus #60 : 12.05.2006, 19:28:05 »
Hassua, kuinka niin monella on negatiivisia kokemuksia Finskistä. Itse rankkaan Matkahuollon tädit asiakaspalvelussa pakkasen puolelle. Jos joskus sattuisin saamaan yhtä välinpitämätöntä ja tylyä palvelua lentoyhtiöltä/-emoilta, buukkaisin seuraavan kerran varmasti toisen yhtiön lennot.

Tärkeintä minulle tällä hetkellä on päästä omaan varallisuuteeni nähden kohtuuhinnalla ja turvallisesti määränpäähäni.
Krooninen euforia ¤ Ladurée

lakritsifiguuri

  • Aloittelija
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Finnair vs muut yhtiöt
« Vastaus #61 : 13.05.2006, 10:45:03 »
Tykkään tästä aiheesta, pääsee taas kertomaan mielipiteitä omakohtaisista kokemuksista.


Lainaus
Ei siellä MD-11 turistiluokassa ole todellakaan kivaa mihinkään Singaporeen tai Pekingiin istua. Ja itse kun satun Pekingissä asumaan niin vältän kyllä Finnairia sen sadastalvisten koneiden takia. Kokeilkaapa vaikkapa Asiana Airlinesia tai ihan SAS:n mannertenvälistä niin eroa on aika paljon.

Olen lennellyt jokusen tuhannet kilometrin myös sisäisiä lentoja ja valitettavasti Finnairin monopoli-aseman vuoksi en ole kovin montaa yhtiötä päässyt käymään läpi. Blue1 tuntui minusta mielekkäämmältä yhtiöltä. Nuoremmat lentoemot, nahkapenkit ja enemmän tilaa. Uudemmat koneet ja siistimpi kokonaisuus jättivät minuun vaikutuksen blue1:ssa.

Siinä kohtaa Finnairin heikkoudet huomaa kun lentelee mannerten välisiä lentoja. Ensimmäinen iso miinus tulee henkilökohtaisten monitoreiden puutteesta. 10 tunnin lennoilla huomaa miten tuskallista on istui Finnairin ahtaissa penkeissä ja pienellä jalkatilalla ilman omaa viihdettä. Ruudulta tulee satunnaisesti joku katsottava elokuva, useinmiten kuitenkin ihan kaikkea muuta.
Muilla firmoilla, myös maan sisäisillä lennoilla löytyy jokaiselle oma skriini ja kaukosäädin, että voi valita lukuisista kanavista itselleen mielekkään, sekä tietysti ne pasianssit ja pokerit mitkä löytyvät kaukosäätimen painamuksella.

Henkilökunnan palvelualttuis, tai paremminkin sen puute näkyy Finnarilla näkyvästi läpi. Yhtiölle on tullut varmasti palautetta ja tätä pyritään muuttamaan, mutta tällä hetkellä olen huomannut lähinnä vain väkinäistä ystävällistä asiakaspalvelua. Teennäisyyden huomaa kyllä heidän naamastaan. No, se on kulttuuriero.

Pieni henkilökohtainen tila sapettaa ainakin minua. Penkit ovat todella ahtaat ihan normaalikokoisellekkin.
Ruokakaan ei ole mitään hirveää herkkua. Perinteisesti pakastesämpylä, pakastejuustoviipale ja mädäntynyt suolakurkku. Ruokakin maistuu pakasteruoalta ja näkee, että kyseessä on säästöyritys.

Yritäppä olla mukavasti näiden olosuhteiden alla se 10 tuntia.

Miksi muuten Finnairin pitkillä lennoilla on WC:n edessä aina jono?
Seuraavan asian vuoksi minun pitäisi ehkä vain nauraa, mutta Finnairin asiakaskunta, jonka kanssa sitten lennät on tavallisesti tavis-suomalainen perhe tulossa viikon paratiisilomaltaan. Heidän kokemuksiaan on mukava kuunnella ja vaihtaa kuulumisia(vaikka se monelle on tähän asti ollut aika väkinäistä).
Kohteesta tietämättömyys sapettaa sitten minua. Viikon pakettiloman jälkeen ollaan niin että kaikki on nähty ja kaikki tiedetään. Näillekin aluksi vain hymyilee, mutta muutaman lentotunnin jälkeen alkaa pinna kiristyä :D

Lainaus

Suurin miinuspuoli Finnarissa on kuitenkin naurettavan huono pistesysteemi, lentäminen ei palkitse lähellekään samalla tahdilla kuin pitäytyminen Star Alliancen puolella

Ja pistesysteemin hankaluus. Itselläni jäi ilmoittamatta boonuskortin numero(onko e-bookersin kautta edes mahdollista?) ja jälkikäteen pyytävät lähettämään lippua toimistoon, jotta boonukset kilahtavat tilille. Siis tässä tapauksessa boarding pass.
Netin kautta ei ainakaan toiminut bonus-pisteiden kerryttäminen, tiedä sitten miksi.

Lyhyelle matkalle finnair on mielestäni ihan OK, alempaa keskitasoa. Minä pyrin vain välttelemään tämän yhtiön palveluita jos mahdollista. Lennän mielummin Lontooseen tai Pariisiin vaihtamaan konetta ulkomaalaiseen kuin Helsingistä 10 tunnin pyräys lopulliseen kohteeseen.

Finnair vetoaa tietysti suomalaisiin kotimaisuudellaan ja naiivisti asiakaskunta pysyy vankkana, joten suuriin parenteluihin ei ole edes tarvetta.

Joku juttu oli vielä..ehkä se tulee jossain vaiheessa mieleen.
Ah, viimesyksynä oli kohua polttoaineiden hinnan noususta. Öljyn ja bensan hinta kuitenkin laski pahimmasta huipustaan, mutta Finnair pystyi silti nostamaan 70-80 eurolla lipun hintoja ja pyrkivät perimään tämän lomakohtelaisilta jälkikäteen erillisellä laskulla.
Muut yhtiöt eivät tehneet hintoihin mitään muutoksia. Finnair onnistui vetämään roiman 10-20% hinnankorotuksen. Onko joku asiasta paremmin perillä?

Nallis03

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 643
    • Profiili
Finnair vs muut yhtiöt
« Vastaus #62 : 13.05.2006, 12:48:06 »
Itse suhailen säännöllisen epäsäännöllisesti Lontoo-Helsinki väliä. On tullut lennettyä sekä Finskilllä, BA:lla, Blue1:lla että Ryanairilla.

Omasta mielestäni Finski ja BA kyllä ovat ehdottomasti parhaimmat, toisaalta myöskään hinta on melkolailla eriluokkaa. Finnairilla on parempi ruoka ja kahvi kuin BA:lla. Palvelutasossa en ole havainnut eroja, paitsi että BA:n lentoemot ovat brittiläiseen tyyliin paljon rennompia kuin jäykät suomalaiset.

Blue1 on hyvä, vaikka jalkatila on aivan mitätön ja tekonahkapenkkiä hiostaa inhottavasti! Valitettavasti nykyään ruokakin maksaa heidän lennoillaan. Ostin 3 euron reissumiesleivän ja oli aivan maukasta. Miinusta siitä, että vain luottokortit käyvät lennoilla, koska usein halpisyhtiöillä lentävät juuri sellaiset joilla ei luottokorttia ole! (Onneksi  minulla on)

tirmo

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 837
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
AY?
« Vastaus #63 : 15.05.2006, 13:36:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Illusion"
Kokemukseni Finnairista:
- kerran olin ostanut liput Finnairilta Helsingistä Budapestiin ja menolennon "operoikin" unkarilainen Malev!


Jäi mietityttämään, jos finnairin lennon lentää muu kuin finnair, lukeeko lipuissa silloin AY?
Krooninen euforia ¤ Ladurée

hani

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 448
  • Have a nice day :D
    • Profiili
Finnair vs muut yhtiöt
« Vastaus #64 : 15.05.2006, 13:39:08 »
Kyllä, samassa koneessa voi olla useammalta eri yhtiöltä lippunsa ostaneita. Jokaisen lipussa lukee silloin sen yrityksen lentonumero, jolta lippu on ostettu. Lentoyhtiöiden sivuilta voi toki käydä katselemassa, että mikä yhtiö lentoa varsinaisesti operoi.
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

Jutta

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 233
    • Profiili
Re: AY?
« Vastaus #65 : 15.05.2006, 13:49:47 »
Lainaus käyttäjältä: "tirmo"
Lainaus käyttäjältä: "Illusion"
Kokemukseni Finnairista:
- kerran olin ostanut liput Finnairilta Helsingistä Budapestiin ja menolennon "operoikin" unkarilainen Malev!


Jäi mietityttämään, jos finnairin lennon lentää muu kuin finnair, lukeeko lipuissa silloin AY?


AY on Finnairin oma tunnus ja tunnus esiintyy heidän kaikilla lennoillaan  :)
Niinku esim SAS:illa SK.
Ja AirFinlandilla FIF.
Blue1 on KF.

tirmo

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 837
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
Finnair vs muut yhtiöt
« Vastaus #66 : 15.05.2006, 13:57:28 »
mutta jos finnairin lennon operoi sitten vaikka tuo malev, eikö lipuissa pitäisi olla AYxxxn sijasta sitten MAxxx?
Krooninen euforia ¤ Ladurée

Jutta

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 233
    • Profiili
Finnair vs muut yhtiöt
« Vastaus #67 : 15.05.2006, 13:59:58 »
Johtuu, siitä, että lippu on varattu Finnairin järjestelmän kautta...
tai siis niinku Finnair on siis vuokrannut lennon/palvelun Malevilta...  :wink:

hani

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 448
  • Have a nice day :D
    • Profiili
Finnair vs muut yhtiöt
« Vastaus #68 : 15.05.2006, 14:18:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Jutta"
tai siis niinku Finnair on siis vuokrannut lennon/palvelun Malevilta...  :wink:


Järjestelmä tosiaan toimii niin, että esim. tässä Finnair/Malev-tapauksessa, Malevin koneessa on ikäänkuin toinen (Finnairin) lento Malevin lennon "sisällä" eli lennetään Finnairin lentonumerolla ja Finnair maksaa jonkun korvauksen sitten Maleville.

Parhaimmillaan samalla lennolla voi olla paikkoja jopa 5-6 eri lentoyhtiölle eli siellä voi olla 5-6 eri lentonumeron kanssa matkustajia.

Onko systeemi fiksu vai ei, siitä voi olla montaa mieltä.

Eikä tämä koske vain Finnairia vaan myös muita yhtiöitä, esimerkiksi Star Alliance -allianssin Suomeen suuntautuvilla lennoilla "ongelma" on vielä suurempi.

Yleisesti täytyy vielä sanoa, että olen ollut kohtuullisen tyytyväinen Finnairin matkustaja. Tällä hetkellä Finnairin kalustokin on uutta ja modernia, lukuunottamatta noita kaukolentojen MD11-koneita. Niillekin on seuraajia jo ostettu, mutta Airbusin uuden sukupolven koneiden kanssa näyttäisi olevan ongelmia...
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

Jutta

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 233
    • Profiili
Finnair vs muut yhtiöt
« Vastaus #69 : 15.05.2006, 14:24:42 »
Oon ollu aika tyytyväinen myös Blue1:iin sekä hintojen, että palveluiden puolesta, mutta saisivat muuttaa sitä puhelinpalvelua, ku on tullu muutaman kerran onkelmia sen johdosta, että samassa numerossa hoidetaan sekä Blue:in että SAS:in lentoihin liittyviä asioita...

Dela

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 311
    • Profiili
    • Sähköposti
Finnair vs muut yhtiöt
« Vastaus #70 : 15.05.2006, 16:31:47 »
Australian Airlines ei ainakaan pidä matkustajiaan nälässä tai janossa kaukolennoillaan. Annetaan siis lokkipysti sinnepäin.
Ilmaisia matkoja ja majoitusta käyttäjien välillä: www.freetrippers.com

Mora

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 625
    • Profiili
    • Sähköposti
Finnair vs muut yhtiöt
« Vastaus #71 : 15.05.2006, 18:21:07 »
Lainaus käyttäjältä: "hani"
ällä hetkellä Finnairin kalustokin on uutta ja modernia, lukuunottamatta noita kaukolentojen MD11-koneita.

Vanhin on 16-vuotias ja nuorin alle 10. Enpä nyt lähtisi vanhoiksi ja epämoderneiksi haukkumaan. Eivätkä ne häviä matkustusmukavuudessakaan uudemmille koneille(istuinjärjestelyt on tietysti eri juttu).

hani

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 448
  • Have a nice day :D
    • Profiili
Finnair vs muut yhtiöt
« Vastaus #72 : 15.05.2006, 18:50:51 »
Tuo täälläkin ihmetystä herättänyt lentojen operointi eri yhtiöiden koneilla, lipun myyneestä yhtiöstä huolimatta (eli codeshare), on esillä myös Finnairin ja venäläisten yhtiöiden osalta päivän Taloussanomissa:

http://www.taloussanomat.fi/etusivu/5725500.asp
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

Bella

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 155
    • Profiili
Finnair vs muut yhtiöt
« Vastaus #73 : 15.05.2006, 22:14:21 »
Kylla MD-11 koneet ovat todella jaljessa matkusmukavuudessa muihin eurooppalaisiin yhtioihin verrattuna. En haluaisi istua kellon ymparystaa kyseisen koneen economyssa, en todellakaan. Kylla Finnairin long-haul lennoilla kayttamat koneet ovat aika kaukana moderneista.
i]Sapere aude![/i]

LateX

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 465
    • Profiili
Finnair vs muut yhtiöt
« Vastaus #74 : 16.05.2006, 00:04:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Bella"
Kylla MD-11 koneet ovat todella jaljessa matkusmukavuudessa muihin eurooppalaisiin yhtioihin verrattuna. En haluaisi istua kellon ymparystaa kyseisen koneen economyssa, en todellakaan. Kylla Finnairin long-haul lennoilla kayttamat koneet ovat aika kaukana moderneista.


Ei se koneen vika ole jos koneessa on lentoyhtiön
toimesta epämoderni sisustus.

Mora

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 625
    • Profiili
    • Sähköposti
Finnair vs muut yhtiöt
« Vastaus #75 : 16.05.2006, 11:38:11 »
Jos verrataan vaikka Finnairin ja SAS:n(A330, B767) longhaulia, niin B767 ja MD-11(economyn etuosa, 9 vierekkäin) olivat mukavimmat, kun taas "moderni" A330 ei niinkään.

juissi

  • Aloittelija
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Finnair vs muut yhtiöt
« Vastaus #76 : 16.05.2006, 12:11:07 »
Reilin lopuksi mentiin kyselemään Pariisin lentokentältä miten pääsisi Suomeen. Luonnollisesti ensiksi Finnairin tiskille, jossa tyly täti sanoi ettei sinä päivänä pääse Suomeen ostamatta n. 1000 e lippua. No sitten tietenkin koluttiin muita lippuluukkuja, joista AirFrance myi liput 180 e sinä päivänä lähtevään koneeseen. No kone oli sitten Finnairin joka lensi yhteistyössä AirFrancen kanssa. Kone ei edes ollut mitenkään tupaten täynnä, eli Finnair myi täysin samaa tuotetta AirFrancen kanssa yli viisinkertaiseen hintaan! Kyllähän tuollainen vedätys meininki pöyristyttää ja jää hommasta huono maku.

Fyah

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 281
    • Profiili
Finnair vs muut yhtiöt
« Vastaus #77 : 16.05.2006, 12:33:34 »
Lentokoneeseen myydään aina hyvin eri hintaisia lippukategorioita, jotka on yleensä aakkosilla eroteltu (y/m/o jne.). Finnair oli ilmeisesti myynyt oman osansa kyseiseen koneeseen halvimmista tai edes kohtuuhintaisista lipuista, Air France taas ei joten siksi he voivat myydä lippunsa tähän lippukategoriaan. Finnairilla siis ei ole mahdollisuutta myydä tietyn hintaisia lippuja, halvimpia, määräänsä enempää koska tässä tapauksessa Air France ja varmasti joku muukin yhtiö oli ostanut paikkoja Finnairin koneeseen. Vaikkei kone siis ole täynnä tietyn lipputyypin lippujen paikat voivat olla täytetty, ainakin siis Finnairin osalta.
Pitäkää köyhyytenne ja rätit päässänne, tahdomme vain öljynne emme päitänne, emme vihaa teitä rakastakaa tekin meitä, tuomme vapauden ja rauhan Pax Americana

juissi

  • Aloittelija
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Finnair vs muut yhtiöt
« Vastaus #78 : 16.05.2006, 12:48:37 »
"Vaikkei kone siis ole täynnä tietyn lipputyypin lippujen paikat voivat olla täytetty, ainakin siis Finnairin osalta."

Tämä on täysin ymmärrettävää, mutta se ei että asiaa kysyttäessä lipputäti ei ohjaa AirFrancelle vaan yrittää tyrkyttää niitä 1000 e maksavia oman lentöyhtiönsä lippuja, uskotellen että se on ainoa keino päästä Suomeen sinä päivänä. Voi toki olla että kyseessä oli vain yksittäinen ikävä henkilö. Mutta en voi silti myyjän toimintaa ymmärtää ellei myyjät provikkapalkalla hommaa tee.

Bella

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 155
    • Profiili
Finnair vs muut yhtiöt
« Vastaus #79 : 16.05.2006, 13:09:07 »
No voi Latex sentaan. No eipa ole juu koneen vika, etta ovat vahan epamoderneita. Vitsi mika kommentti! Mutta kyllapa se nyt sattuu olemaan Finnairin vika, etta ovat laivastoonsa koneita ottaneet, jotka eivat varustukseltaan mukavimpia vastaa.
i]Sapere aude![/i]