Pakkaamisen ABC - miten jätät ylimääräiset tavarat pois

(Luettu 135989 kertaa)

PP

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - pinkkistara@hotmail.com
    • Profiili
    • http://pirre.fi
    • Sähköposti
Tein tälle nyt oman otsikon. Mutta kertoilkeehan, kun tällainen kysymys heräsi, että
 miten ihmiset karsivat liian tavaran pois matkatavaroistaan?

Kun musta aina tuntuu, että raahaan liikaa tavaraa mukanani, ja nyt kaipaisin vinkkiä miten karsin ylimääräiset pois. oon yrittäny ihan kaikkea, ja aina sitä ylimääräistä vain on mukana...
elieve there are no limits but the sky

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #1 : 21.01.2005, 08:52:42 »
Hyvä kysymys  :shock:

Asioita joita otan aina mukaan, vaikka tiedän rinkan painon siitä kasvavan:

- hygienialaukku, pienen käsilaukun kokoinen, jossa shampoot, meikit, aurinkovoiteet, lääkkeet ja siteet ymv.... (juu, olen nainen  :lol: )

- 20 cd:n kotelo + cd-soitin + laturi

- makuupussi, joka on tarvittavaa suurempi ja painavampi. Voisin ostaa vaikka sellaisen kevyemmän niin veisi vähemmän tilaakin  8)

- piirustustarvikkeet, eli iso piirustuskirja ja kynät. Kirja vie tilaa, mutta ajattelin että voisi hankkia sellaisen hieman kompaktimman...  :roll:

- kamera-arsenaali

- ainakin yksi kirja jo Suomesta (harvemmin luen pokkareita, joten...)

- ...sekä tietty Lonely Planet...

- ja paksu lempivillapusakkani, koska enhän missään nimessä voi ostaa uutta paikan päältä, jos kylmä tulee...   :roll:

- vaihtokengät, kulkevat yleensä makuupussin kanssa alapussissa

- sekä varavaatteet varavaatteille...

Tässähän itsekin jo oppii huomaamaan, missä mättää kun kirjoittaa nuo ylös... :D  Ehkä opin tästä jotain, voisin saada jopa 5kg vähennettyä pienellä harkintakyvyllä...

//Pohtii BlueZ

Simbelmyne

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 22.01.2005, 11:04:02 »
Minä pakkaan ensin vain sen mitä on ihan pakko ottaa mukaan ja pakotan sen jälkeen itseni ottamaan puolet siitä pois...
Ja silti minulla on liikaa tavaraa mukana. :lol:
hä nurkan takana jossain lie
jokin salainen portti tai uusi tie.
---------------------------------------

Fawlia

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 23.01.2005, 04:05:08 »
Kerää vain välttämättömät tavarata kasaksi sängylle/lattialle/pöydälle.

Pakkaa.

Nosta kassi. Kuvittele, että joudut kantamaan sitä 20 kilometriä putkeen.

Pura kassi.

Poista kaikki, mikä vain mahdollista.

Toista muutaman kerran.

Näillä konsteilla pienensin omaa tavaraläjää viimeksi reilille lähtiessä. Silti mukaan änkeytyi ylimääräiset pitkät housut, mutta olivat niin ohuet ettei painossa haitannut tai tilaa liikaa vienyt. Niitäkin käytin pari kertaa, mutta olisi tuota ilmankin pärjännyt. Kaikkea muuta sitten taisinkin ihan oikeasti tarvita. Hyvä saavutus, sillä minä olen lähes aina hurja ylipakkaaja.

miumau

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 23.01.2005, 12:45:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Fawlia"

Nosta kassi. Kuvittele, että joudut kantamaan sitä 20 kilometriä putkeen.

..tai että saavut rautatieasemalle kun junan lähtöön on muutama minuutti ja totta kai laituri on juuri toisella puolella asemaa. siinäpä sitten juokset kun hädin tuskin jaksat kantaa laukkuasi.  :roll:
nimim. prkl, pitikin myöhästyä siitä junasta...

nvd

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 25.01.2005, 16:36:09 »
Mulla on ollut ongelmana, että pakkaan kassin aina liian täyteen sen koosta riippumatta, niin tuli mieleen tuossa, että vois kokeilla seuraavalle reissulle seuraavaa: otetaan pienehkö reppu tms, pakataan sinne kaikki ns. tarpeellinen. Se mikä ei sinne mahdu, ei ole tarpeellista. Sitten ne voi siirtää isompaan kassiin, jollon sinne jää vielä tilaa esim. mahd. ostoksille ja kamat mahtuu olemaan siellä, vaikkei ehtiskään niitä pakata tarpeeksi tiiviisti jokaisen pysähtymisen jälkeen. (Tietty sen pienemmän kassin koko riippuu suunnitellusta matkasta.)

tico

• Himoreissaaja
    • Profiili
Lainaus käyttäjältä: "PP"
Tein tälle nyt oman otsikon. Mutta kertoilkeehan, kun tällainen kysymys heräsi, että
 miten ihmiset karsivat liian tavaran pois matkatavaroistaan?

Kun musta aina tuntuu, että raahaan liikaa tavaraa mukanani, ja nyt kaipaisin vinkkiä miten karsin ylimääräiset pois. oon yrittäny ihan kaikkea, ja aina sitä ylimääräistä vain on mukana...

Ilmeisestikaan et ole kokeillut viela ihan kaikkea. Se jos matkustat Suomessa toiselle paikkakunnalle tai toiselle puolelle maailmaa ei eroa oikeastaan millaan tavalla toisistaan. Usein viikon reissulla ja muutaman kuukauden reissulla ei ole mitaan eroa sen suhteen paljonko tavaraa tarvitsee mukana kantaa. Vaatteet voi pesta myos ulkomailla, joissain paikoissa ne jopa kuivuvat hammastyttavan nopeasti - asia jota eivat kaikki tule ajatelleeksi.

Taysin olematon suunnittelu ja matkan ajattelematta jattaminen etukateen yleensa auttaa. Siihen asti kunnes todellisuus joka jossain vaiheessa hiippailee tajuntaan tuo itsensa julki. Ei ole todellista, lento lahtee huomenna kuudelta? Pakkaaminen tapahtuu usein nopeammin kuin kuvittelit sen olevan edes mahdollista. Iltapaivan tunteina tulee vain harvoin ajateltua asioiten kaytannollista puolta ja sekaan siunaantuu kaikenlaista enemman ja vahemman tarpeelliseksi luokiteltavaa pikkusalaa. Tietenkin joudut matkan alkupuolella luopumaan taysin epasopivista vaatteista ja parittomista sukista, sandaaleista ja kengista puhumattakaan ruuvimeisselista, hiustenkuivaajasta ja siita ihan pienesta matkatelvisiosta jonka raahaaminen lentokentalle ei tarkaan ottaen ollut ihan jarkeva ratkaisu. Matkan puolivalissa repun pohjalta loytyy juuri sen sandaalin kadoksissa ollut vasen puolisko jonka paatit antaa pois paria tuhatta kilometria aiemmin. Oikeastaan ne talvivaatteetkaan eivat olisi olleetkaan niin huono ajatus seistessasi hiekkarannalla lumipyryssa...

Oikeasti, "Enta jos..." on suurin syyllinen siihen tolkuttomaan ylipakkaamiseen. :)

Poikkeus saantoon on sitten jos mukaan liimautuu harrastevalineita, lumilauta, kiipeilykamoja, kameraa tms.
Mirrors and copulation are obscene, for they increase the numbers of mankind." -- Borges

J&J

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 26.01.2005, 09:47:12 »
minulla rinkka on hiukan isomman kokoinen (siis pienemällä pärjäisin paremmin) ja pakatessa tyhjää jää paljon. pakatessa sitä alkaa erheellisesti ajattelemaan, että kyllähän tänne mahtuu nyt yksi tai kaksi paitaa, eikä ne nyt niin paljoa paina, mukaan vain. ja tässä tapahtuu juuri se mikä koituu rinkan painoksi/omaksi riesaksi/turhaksi tavaraksi. viime reissulta kotiuduttuani aloin sitten purkamaan rinkkaa, ja sieltä paljastui muutama vaate, joidenka mukana oloa en edes ollut muistanut koko reissulla, saatika olisin sitten niitä käyttänyt. ja kuinka paljon onnelisempi olisin ollutkaan ilman näitä turhia tilaa vieviä ja painoa tuovia vaatteita, kun rinkkaani tuliaisia yritin ahtaa ennen kotiin lähtöä.
no virheistä oppii, ja nyt opin sen (eikä edes ollut ensimmäinen kerta kun näin kävi), että taidan painella alennusten alkaessa pienemmän rinkan ostoksille.
tai sitten pitää kylmästi vain opetella hylkäämään ne mukaan kirkuvat "ei ne paljoa paina" turhat vaatteet..
J1

Anonymous

• Vieras
Rinkan pakkaaminen
« Vastaus #8 : 06.02.2005, 17:33:58 »
Osta pieni rinkka! Rinkat täyttyy itsestään :)
Mieti joka kama tyyliin:  "tarvitsenko noin ison saippuan vai riittäsikö alkuun pienempi?" "onks ton pyyhkeen pakko olla noin iso?" "Tai noin paksu, silitysharsokin vois riittää!" "mitä sä noilla sukilla etelässä teet?" "Varapatterit, haloo?" "Riitäiskö pelkkä lakapussi?"
Sitten raa'asti: Heitä pois ylimääräinen kama matkalla! Ja jos ostat jotain mieti aina painoa!
Ja sitäpaitsi; fiksuilla on rinkassa pöyrät!

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #9 : 01.03.2005, 05:40:46 »
itselläni nyt kuukauden reissuun lähdettäessä mukana 30l repussa:
-dödö,hammasharja/tahna,harja,hiusgeeli,partavesi,vartaloshamppoo(voi pestä hiuksetkin,kun siilitukka),kondoomeja,aurinkorasva ja lääkkeitä mm.imodium,burana,antihistamiini.
-3 t-paitaa
-2 shortsit
-sandaalit
-3 sukat
-3 kalsarit
-digikamera+akut ja laturi
-kännykkä
painoa paketille kertyy n5kiloa ja kokoa sen verran että saa lentokoneeseen käsimatkatavarana!
+päällä olevat vaatteet:kalsarit,sukat,t-paita,housut,kengät ja pitkähihainen paita.
-ja tietenkin passi,ajokortti,2xvisa electron,lentoliput ja rahaa ..
kyllä noilla pärjää tuolla lämpimässä ilmalassa...;))

1963

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 01.03.2005, 13:25:02 »
Kun olin nuori, kauan sitten, ei tarvinnut kantaa paljon mitään. Vaatteita oli jonkun verran, mutta kännykkää ei ollut keksitty, iPodista ei kukaan ollut haaveillutkaan, digikameroita ei ollut.

Toisaalta on aika hienoa, miten pieniksi tavarat ovat tulleet. Jos nyt ottaa mukaan kännykän, iPodin ja vielä erillisen digikameran, (ja laturit) on sama kuin olisi mukana lankapuhelin, osoitekirja, kalenteri, transistoriradio, sata LP-levyä ja levysoitin, kamera ja sen laukku. Ja ehkä uusimmat hesarit ja säätiedotukset ja Teach Yourself Colloquial Croatian -kielikurssin kasetit.

Niin että en kyllä väitä että ennen kaikki oli helpompaa. Emme tosin voineet ympäröidä itseämme kaikenlaisilla tallenne- ja kommunikaatiolaitteilla. Istuttiin baareissa ja piirrettiin kuvia Kiina-shopista ostettuun muistikirjaan.
voir un corps, c'est la grande menace pour l'esprit.

Dela

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Rinkan pakkaaminen
« Vastaus #11 : 02.03.2005, 17:09:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
Osta pieni rinkka! Rinkat täyttyy itsestään :)
Mieti joka kama tyyliin:  "tarvitsenko noin ison saippuan vai riittäsikö alkuun pienempi?" "onks ton pyyhkeen pakko olla noin iso?"

Totta turiset. Esimerkiksi oma 65-litraiseni tuntuu näin jälkikäteen armottoman suurelta - sen pakkaaminen fiksusti tuottaa joskus ongelmia.

Tuossa saippua jutussa piilee totuuden siemen. Hieman optimoimalla täysien shampoo, käsi- ja aurinkovoide ja sun muiden pullojen sisältöjä voi helposti pudottaa rinkan painoa ainakin puolikiloa. (Koskee myös alkoholia  :wink: )

Suuri pyyhe on turha ja sitäpaitsi epäkäytännöllinen. Pieni siis mukaan varsinkin jos sitä joutuu kantamaan joskus niin että se ole ehtinyt kuivua kunnolla.

Vaatteissa kannattaa miettiä hyöty/paino suhdetta tarkkaan. Esimerkiksi nahkatakki on julmetun painava, vaikka voikin olla joillekin tyylikysymys. Mielummin joku kevyt ja synteettinen mukaan, joka pitää tuulta ja ehkä vettäkin. Kerrospukeutumisella voi pitää itsensä lämpimänä, joten se ainut lämmin paita sinne alle jos on tarvis. Lämpimäksi paidaksi kannattaa valita joku kevyttä materiaalia oleva, ei sitä painavinta puuvillaneuletta. Itse olen pärjännyt vallan hyvin yhdellä kenkäparilla, mutta ymmärrettävästi toiset tarvitsevat kaksi.

T-paidat ovat kevyitä ja hyvin tarpeellisia, joten niitä kannattaa pakata mukaan useampiakin. Sama pätee alkkareihinkin :wink:

Mieti siis mitä muuta voisit ottaa mukaan samalla painolla, vai tarvitseeko mukaan mitään tilalle?
Ilmaisia matkoja ja majoitusta käyttäjien välillä: www.freetrippers.com

Tsoni

• Vieras
« Vastaus #12 : 02.03.2005, 21:42:21 »
Lainaus käyttäjältä: "Dela"
Suuri pyyhe on turha ja sitäpaitsi epäkäytännöllinen. Pieni siis mukaan varsinkin jos sitä joutuu kantamaan joskus niin että se ole ehtinyt kuivua kunnolla.
Lainaus

Sen verran tämän vihjeen jälkimmäisestä osasta, että ei perustu aivan timanttiseen päättelyyn. Jos nimittäin aikomus on kuitenkin kuivata itsensä siihen pyyhkeeseen niin siinä oleva vesi painaa ihan yhtä paljon, täysin itse pyyhkeen koosta riippumatta .

Dela

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 03.03.2005, 08:54:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Tsoni"
Sen verran tämän vihjeen jälkimmäisestä osasta, että ei perustu aivan timanttiseen päättelyyn. Jos nimittäin aikomus on kuitenkin kuivata itsensä siihen pyyhkeeseen niin siinä oleva vesi painaa ihan yhtä paljon, täysin itse pyyhkeen koosta riippumatta .

Täsmensin itseni kai aika huonosti.. Siis se pyyhe alkaa painamaan jos käyt vaikka ahkerasti uimassa tai vaikka peset sen. Suuri pyyhe toki imee itseensä suuremman määrän vettä :)
Ilmaisia matkoja ja majoitusta käyttäjien välillä: www.freetrippers.com

Meddle

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 08.03.2005, 11:45:23 »
Mulla ei tuon kanssa ongelmia ollut. Mukana vain pari turhaa tavaraa, nimittäin aurinkovoide ja pienehkö sanasto. Reilillä tämä siis. Viimeksi selvisin 5 viikkoa Enkkulassa rinkallisella (40l) tavaraa, sisälsi työvaatteet jne. Takas tullessa sit vielä kaikki tuliaiset mahtui mainiosti!

Ensi kesänä yritän lähteä kuukauden (noin) reissuun pelkällä repulla. Katsotaan onnistunko :)

Kööperi-Roope

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #15 : 09.03.2005, 22:23:42 »
Tulipa mieleen ku tapasin Mongoliassa yhden tyypin jolla oli kaikki matkatawaransa pienessä olkalaukussa. Useamman kuukauden oli jo reissannu.
Meinas waan että: "Well, what do I need?", ku porukka ihmetteli siinä.
Kyllä sitä näköjään pääsee etiäppäin aika wähälläki kantamuksella 8)
nnappa mennä!

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 12.03.2005, 21:27:49 »
Mä taas näin Kroatiassa yhden äijän, jolla oli hillittömän kokoinen rinkka, varmaan 90 l,  ja siinä kiinni iso makuupussi ja suuri untuvatyyny. :D

Mä pakkaan aina fiiliksen mukaan, kadun sitten jos kaduttavaa ilmaantuu.
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
« Vastaus #17 : 12.03.2005, 23:23:34 »
Minä osaan lähteä matkaan varsin kohtuullisella määrällä tavaraa. Paluu onkin sitten ongelmallisempi: jos matkustan jossain sellaisessa maassa, jonka kieltä osaan, niin repun paino kasvaa suoraan suhteessa kirjakauppojen tarjonnan laatuun. Ja jos siellä on vielä hyviä suklaakondiittoreita, niin eihän minulla kohta repussa ole kuin kirjoja ja suklaata. Ranska on pahin, etenkin Pariisi.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #18 : 14.03.2005, 21:54:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Tsoni"
Lainaus käyttäjältä: "Dela"
Lainaus

Niin ja pyyhe ongelmaan.. tiedätte varmaan vauvojen kuolaliinat tai ne  ohutta kangasta olevat liinat.. Sitä voi hankkia metreittäin mutta se menee pieneen tilaan siihen saa itsensä kuivattua ja koska se on niin ohutta se kuivuu nopeasti.  :)

Heluna

• Vieras
« Vastaus #19 : 14.03.2005, 22:06:09 »
Minulla on tapana esimerkiksi jemmailla sopivan kokoisia shampoon-, saippuan- ym. jämiä ennen reissua niin, että ne tulee käytettyä matkalla loppuun ja sitten purkeilta vapautunut tila on tuliaisten käytössä. Omistan myös pikkuisia pulloja, joita joskus täytän matkaa varten. Vaatimattomaan ihonhoitoon riittää pelkkä apteekin perusvoide, jolla hoituu puhdistus, kosteutus ja meikinpoisto. Tietysti jos malttaa jättää meikit kotiin niin voi jättää myös meikinpuhdistusaineet.

Pakatessa kannattaa ehdottomasti ensiksi kasata vaatteet vaikka sängylle, sitten miettiä, mitkä niistä todella ovat tarpeen. Voi olla hyödyksi laskea matkapäiviä miettien, montako päivää kukin vaatekerta kestää puhtaana ja miten usein pääsee pyykkäämään. Järkevämpää on yleensä pakata vähän useampi ohut vaate ja kerrospukeutua, kuin täyttää laukkua paksuilla villapaidoilla (ellei tosiaan ole menossa kylmään paikkaan).

Vaatteiden jälkeen sama inventaario muulle roinalle, eli kaikki muka tarpeellinen yhteen kasaan sängylle, harkinta ja puolet pois. Toistetaan tarvittaessa.

En tiedä, onko reppureissaajille tästä neuvosta apua, mutta itse valkkaan viikon-parin kaupunkireissuille aina kahden värisiä vaatteita, vaikkapa mustia ja punaisia. Siten kaikki sopii kaiken kanssa eikä palattua tarvitse ihmetellä käyttämättä jääneiden eriparirättien paljoutta.