Working Holiday FAQ

(Luettu 74413 kertaa)

Anonymous

• Vieras
Working Holiday FAQ
« : 21.01.2005, 09:41:35 »
Koska kaikilla näitä kysymyksiä varmaan on, ja on tietysti helpompaa saada kaikki vastaukset yhden otsikon alla tiivistetysti, kuin haravoida niitä ympäri palstaa erikseen, voisi tähän threadiin kaikki esittää kysymyksiä ja vastauksia liittyen Australia Working Holiday - ohjelmaan. Ja kyllä, osaamme varmaan monet käyttää Hakua, mutta jos joku viitsii osallistua näiden kysymysten vastaamiseen kuitenkin, helpottaisi se varmasti monen tiedonkeräilijän elämää.  :roll:

Tässä omia kysymyksiäni, vaikka kantaa onkin näistä kuultu jo monta erilaista...

1. Järjestö vai tee-se-itse - Allianssi, WTC? hyödyt ja haitat?

2. Budjetti - kysymys kaikkien matkaa suunnittelevien kielellä. Kuinka kauan olet ja mitä aiot tehdä vaikuttaa ratkaisevasti vastaukseen, mutta otetaan keskivertoreppureissaajan vuosi esimerkkinä:
12kk Australiassa, josta 7kk töissä. Asuminen halvin mahdollinen, kaikki eläminen budjetilla (myös juhliminen!). Suurimmat menot matkustus ja erilaiset urheilulajit ja nähtävyydet.

Joku kaveri selvisi vuoden 1500e:lla lentolippujen lisäksi, ja tuli tonni taskussa takaisin. Toiset tarvitsevat jopa 10000e. Mitä te sanotte?

3. Lentoliput - lentoyhtiöt ja reitit? maailmanympärilippu vai yhdensuuntainen? Suomesta, Moskovasta vai Lontoosta? Halvin löytynyt hinta, kallein löytynyt hinta?

4. Varusteet - kuinka monen litran rinkka? millaiset kengät? vain tarvittava kotoa ja kaikki muu paikan päältä?

5. Asuminen - hostelli, teltta, kommuuni, solu, yksiö? hintahaarukka per viikko? kämppätoverit? yleisin asumismuoto?

6. Liikkuminen - paikallisesti: kävellen, polkypyörällä, julkisilla? hintahaarukka esim. kuukauden paikalliseen matkusteluun?

7. Matkustaminen - sisäiset lennot, junat, bussit, liftaus, mitä kukin pitää parhaana? halvin hinta, jolla pääsee esim. Cairnsista Darwiniin tai Sydneystä Cairnsiin? meno-paluu Tasmaniaan?

8. Terveydenhoito - Medicare, matkavakuutus? hammaslääkärit, kirput? Kela-kortti?

9. Vakuutukset - If, Pohjola, Kilroy, Fennia? Matkavakuutus vai tapaturmavakuutus? kerralla vuosi vai 3kk välein uusittava?

10. Työt - kuinka kauan saattaa joutua kerralla etsimään? palkkahaarukka? verot ja superannuation? ammattikortit ja sertifikaatit? lehti-ilmoitukset vai vuokratyövoima?

11. Ötökät - torakat, kirput, luteet, hämähäkit, käärmeet: ehkäisykeinoja, hoito, riskit? miten tarkastat hostellihuoneen mahdollisilta vierailijoilta?

Tuollaisia kysymyksiä tällä kertaa, voisin vaikka itse vastailla omilla hajanaisilla tiedoillani joihinkin. Kysykää ja vastatkaa, rakennetaan tästä hyvä FAQ niin uusille kuin vanhoillekin!

8)

Anonymous

• Vieras
Re: Working Holiday FAQ
« Vastaus #1 : 21.01.2005, 10:05:45 »
Tässä siis omia mietteitäni, en ole itse vielä matkalla ollut, mutta kerännyt olen tietoa. Korjatkaa jos menee pieleen!

V: Itse suosin tee-se-itse-matkaa, koska järjestöt repivät rahaa paljosta turhasta. Jos se turvallisuus houkuttaa niin suosittelisin kasvamaan turhista epävarmuuksista irti. Järjestöihin ei voi aina luottaa! Monet eivät saa luvattua työpaikkaa, ja neuvonta on surkeaa. Sitten maksetaan tonni turhasta ja asiat olisivat hoituneet parhaiten itse ne hoitamalla.

Toisaalta Allianssin hinta on halpa ja oikeastaan aika kattava, jasiitä olen kuullut ihan hyvää palautetta. Suosittelisin kuitenkin omatoimisuutta  8)

2. Budjetti - kysymys kaikkien matkaa suunnittelevien kielellä.

V: Itse luotan kuulopuheisiin. Jos tiedän olevani kohtuullinen tuhlailija ja osaava budjettireissaaja, niin tiedän etten tuhlaile enempää kuin mitä budjetti sanoo. Muuten kannattaa ja pitääkin arvioida ainakin 1000-2000e yläkanttiin. Itselläni tulee olemaan lentolippujen lisäksi 5000-6000e ja töitä teen ainakin puolet ajasta.

3. Lentoliput - lentoyhtiöt ja reitit? maailmanympärilippu vai yhdensuuntainen? Suomesta, Moskovasta vai Lontoosta? Halvin löytynyt hinta, kallein löytynyt hinta?

V: Olen itse kallistunut Kilroyn maailmanympärilippuun, vaikka Aktiv-Resorilla on melkein samanlainen tarjous. 2000e ja 3 mannerta, jokaiseen mantereeseen 4 sisäistä lentoa. Halvimmalla Ausseihin kuulemma pääsee Pekingin, Moskovan tai Wienin kautta, jopa 800e olen kuullut menopaluuhinnaksi. Keskiarvo varmaan 1100e luokkaa?

4. Varusteet - kuinka monen litran rinkka? millaiset kengät? vain tarvittava kotoa ja kaikki muu paikan päältä?

V: Itselläni Haltin 70-75L rinkka hikihihnoilla, sivutaskuilla ja keskeltä avattavalla vetoketjulla (helpottaa rinkan pohjalle pääsemistä). Kenkiä en ole vielä hankkinut, varmaan kevyet kaupunkivaelluskengät ja sandaalit. Menokengät? Makuupussin aion vaihtaa pienempään ja kevyempään, eli ostaa sen vasta paikan päältä kun on halvempaa.

5. Asuminen - hostelli, teltta, kommuuni, solu, yksiö? hintahaarukka per viikko? kämppätoverit? yleisin asumismuoto?

V: Cairnsissa ajattelin viipyä pidempään, joten siellä varmaan soluasunto olisi paras - en kyllä tiedä keskimääräisiä vuokrahintoja  :?  Muuten hostellilla ja jos meen vaeltamaan, vuokraan teltan. Keskihinta hostelleilla ymmärtääkseni on 21$/yö, viikkohinta soluasunnoissa kait 120$? Jälkimmäinen tuntuu kalliilta.

6. Liikkuminen - paikallisesti: kävellen, polkypyörällä, julkisilla? hintahaarukka esim. kuukauden paikalliseen matkusteluun?

V: Paljonkohan polkypyörän vuokraaminen kuukaudeksi maksaisi? Entä kuukausilippu julkisiin? Melbournessa hinnat vaihtelevat ainakin zoneista riippuen 60-130e  :shock:  

7. Matkustaminen - sisäiset lennot, junat, bussit, liftaus, mitä kukin pitää parhaana? halvin hinta, jolla pääsee esim. Cairnsista Darwiniin tai Sydneystä Cairnsiin? meno-paluu Tasmaniaan?

V: Maailmanympärilippuun sisältyy mm. 4 Oseanian sisäistä lippua. 2 lennoista Uuteen Seelantiin, 2 Papualle... ja jäljelle jää maksettavaksi vielä Tasmania ja mahdollisesti mantereen sisäiset lennot.. jotka kuulemma saattavat lähteä yhdensuuntaisesti 70$ esim. Sydney - Darwin? Tasmanian lennot olivat ymmärtääkseni jopa 250$ menopaluu? Uskaltaakohan liftata yksin?

8. Terveydenhoito - Medicare, matkavakuutus? hammaslääkärit, kirput? Kela-kortti?

V: Kuulemma Kela-kortti käy lääkkeiden korvaamiseen Australiassakin? Onko Medicare pakollinen? Näistä en tiedä oikein mitään   :roll:

9. Vakuutukset - If, Pohjola, Kilroy, Fennia? Matkavakuutus vai tapaturmavakuutus? kerralla vuosi vai 3kk välein uusittava?

V: Ifiä ollaan kehuttu, ja ollaan suositeltu tapaturmavakuutusta matkavakuutuksen sijaan, ja päälle sairasvakuutus. Matkavakuutuksessa kuulemma urheilulajien mukaanlisäys maksaa hirveästi, tapaturmavakuutuksessa 60e riittää. Onko näin?

10. Työt - kuinka kauan saattaa joutua kerralla etsimään? palkkahaarukka? verot ja superannuation? ammattikortit ja sertifikaatit? lehti-ilmoitukset vai vuokratyövoima?

V: Kuulin tytöstä, joka etsi töitä kuukauden ja jätti 180 työhakemusta, eikä tärpännyt. Kaiken lisäksi jos ei ole Australian Hygieniapassia (en muista nimeä), ei pääse ravintoloihin töihin. Kansainvälisiin hotelleihin ei kuulemma oteta ellei ole Australian kansalainen. Jäljelle jää aika vähän vaihtoehtoja...

Vuokratyövoimaa siellä kai suositaan. Ja superannuation maksetaan palkan kanssa ja se pitää hakea erikseen takaisin. Miten tuo toimii käytännössä?

11. Ötökät - torakat, kirput, luteet, hämähäkit, käärmeet: ehkäisykeinoja, hoito, riskit? miten tarkastat hostellihuoneen mahdollisilta vierailijoilta?

V: Riskejä kuulemma on vähän, mutta korvaako sairausvakuutus lääkkeet? Ja kuulemma kannattaa katsoa hostellihuoneen kankaita, onko niissä ruosteenvärisiä läikkiä - ovat luteenpaskaa.  :shock:  Kai pyytäisin itse näyttämään huoneen ensin, tarkastaisin sen huolellisesti ja jos löytäisin jotain sanoisin kiitos hei.

Mitäs te vastailisitte?

8)

Marie

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://metripping.blogspot.com
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 23.01.2005, 05:49:14 »
Lahin ilman jarjestoa enka ole katunut, syita loytyy muualta keskusteluista.

Budjetti -
Lentolippujen (1500e) lisaksi 1000e Australiaa varten (9kk) ja 2000e Uutta Seelantia varten (3kk). Lisaksi kotona on varalla ylimaaranen 1000e, jota koitan olla kayttamatta. Voi olla etta ihan vahasen joutuupi...
Tahan mennessa (8kk) oon ollu 2,5 kk toissa hostellissa majotusta ja taskurahaa vastaan, yhteensa muutama viikonloppu pubissa, 6vk mangofarmilla, ja jonkin verran majotusta ja ruokaa vastaan tyoskentelya farmeilla yms (www.wwoof.com.au)

3. Lentoliput - lentoyhtiöt ja reitit?
Kilroylta 1450e (helsinki-frankfurt-sydney-auckland-sydney-frankfurt-helsinki) Finnairilla ja Qantasilla. Se sattu olee halvin silla hetkella, en kyselly muualta.

Lopulta piti ottaa 55l rinkka, joka on enempi kuin tarpeeksi. Paljon on tullu tavaraa joko annettua pois tai lahetettya takasin kotiin (mm.ne ylimaaraset kengat). Talla hetkella kengista on jaljella varvastossut ja vaellus/juoksukengat. Jos menee paljon bilettamaan, haluaa ehka siistimmat vaatteet, samoin jos tietaa tyoskentelavansa pubissa tai ravintolassa (mustat (nahka)kengat, musta paita ja housut). On vaikea pakata vuodeks, Australiassa on niin erilaisia ilmastoja ja saita. Lamminta ja kylmaa saata varten kannattaa pakat (ei kumminkaan lunta ellei mee hiihtamaan vuorille kesa-elokuussa).

Matkustaessa tavallinen asumismuoto (budjetista riippuen hotelli/hostelli/leirintaalue/kaverit ja tutut). Pidempi aika samassa kohteessa tulee halvimmaks jos jakaa talon muiden kanssa (aarimmaisen helppoa taalla ja taysin erilainen kultturi tan suhteen Suomeen verrattuna, joten huone loytyy aina), joka on yleensa $80-$120->/viikko riippuen kaupungista, sijainnista ja talon kunnosta. Yks vaihtoehto on myos tyoskennella hostellissa majotusta vastaan. Kukaan ei taalla tunnu asuvan yksioissa tai vuokraavansa koko huoneistoa itelleen. Oma talo on yleisin.

Riippuen rahatilanteesta, jos on varaa matkustella julkisilla. Usein tulee kumminkin yovyttya keskustassa jolloin voi kavella. Isot kaupungit on usein vahan vaikea pyorailla, taalla on paikoin makista ja usein hyvin hikista 8) . Pienissa paikoissa pyora on hyva (jos sellasen haluaa ostaa/vuokrata).
Julkinen liikenne on vahan halvempaa ku Helsingissa.

Valimatkat on pitkia, joten junamatka esi. Sydneysta Perthiin on monta paivaa. Lentaminen tulee sen takia usein halvemmaksi (esim Perth-Sydney $250, tai Melbourne-Sydney $100). Suosittelen liftaamista (ehka ei valttamatta yksinaiselle naiselle, vaikka sekin toimii hyvin.)

Hammaslaakari ennen matkallelahtoa, tavallinen matkavakuutus. Kela-kortista ei oo kai paljoakaan hyotya?

Pohjola seka etta. Havahduin muuten juuri etta mun piti kai uusia se kuukausia sitten :shock:

Lehti-ilmotukset tai suoraan kysymaan, hostelleista saattaa saada toita, tai ottamalla puheeks paikallisten kanssa. En oo oikein huolehtinu verojutuista, tuskin ne tulee mua Suomesta hakemaan. Pubeista ja ravintoloista saa hyvaa palkkaa, johtuen myohasista tyotunneista ja viikonlopuista.  $20->/tunti

Otokoita riittaa, enimmakseen karpasia, hyttysia, karpasia sandflies, midges, karpasia.. Ja kaikkea muuta mita ikina voi kuvitella (ja jota ei tienny olevankaan). Sydneyssa paljon torakoita. Hamahakkeja ei oo kun pari myrkyllista, kaarmeita on kuulemma paljon mutta niita nakee harvemmin (ehka Queenslandissa enempi, en oo ollu siella), ellei mee vaeltaa tms. Kaikkiin orkkeihin tottuu :wink: Myrkylliset voi olla oikeasti tappavia, siks niista varotellaan, mutta oikeasti tosi harvoin perusmatkaajalle osuu kohdalle.  
Valilla hostelleissa voi olla kirppuja sangyissa, kun moni tulee Australiaan Aasian kautta.

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
Working Holiday FAQ
« Vastaus #3 : 24.01.2005, 10:31:42 »
Kiitos Marie kattavasta infosta!  8)

Tuosta ravintola- ja pub-työskentelystä... mistä hankit sen hygieniapassia vastaavan sertifikaatin? Kauan kesti ja mitä maksoi? Saako niistä kaikista suuremmista kaupungeista?

Tuo 20$/h on aika hyvin, ehkä sitä voisikin panostaa tuollaiseen työhön...

1. Itse en ole päättänyt Allianssin ja tee-se-itse-matkan välillä, mutta todennäköisesti kallistun jälkimmäiseen.
2. Budjettini tulee olemaan lentolippujen lisäksi n.5000e, johon päälle työllä ansaitut rahat.
3. Maailmanympärilippua olen hankkimassa, yhdensuuntaiset tulevat kalliimmiksi ja joustamisen varaa löytyy näistäkin.
4. Rinkka on jotain 70L, mukaan kaupunkivaelluskengät, sandaalit hankin ehkä paikan päältä.
5. Hostellit, mutta jos jään pidemmäksi aikaa niin kimppakämppä.
6. Voikohan Cairnsissa pyöräillä huoletta? Muussa tapauksessa muutaman kilometrin kävely päivittäin mukavalla säällä on vain hyväksi kunnolle! Hätätapauksessa julkiset kulkuvälineet ;D
7. Kimppakyyti ykkösvaihtoehtona?
8-9. Olen kuullut, että tapaturmavakuutus olisi parempi ja edullisempi kuin matkavakuutus. Osaako joku antaa varmaa tietoa? Pohjolasta en ota, kallista ja rajoitettua. If?
10. Olen harkinnut baari- ja ravintola-alan töitä, kun tarkoituksensa olisi saada säästöönkin parisataa kuussa. Ja tietty hedelmänpoimintaa pitää kokeilla ihan kokemuksen vuoksi! Itse aion yrittää face-to-face-menetelmää ja vasta sitten vuokratyövoimaa...

--pohtii--

//BlueZ
i]"I feel at home here / in the middle of nowhere." - Kings of Convenience: Summer on the Westhill [/i]

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
Working Holiday FAQ
« Vastaus #4 : 24.01.2005, 10:35:51 »
Mikä on palkan ja elämisen välinen suhde? Eli pystyykö liksasta säästämään rahaa vai meneekö kaikki elämiseen? Jos nyt siis oletetaan, ettei eletä rappioalkoholistin elämää ja keskitytään työntekoon.
ämä on minun totuuteni.

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
Working Holiday FAQ
« Vastaus #5 : 24.01.2005, 10:56:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Pablo"
Mikä on palkan ja elämisen välinen suhde? Eli pystyykö liksasta säästämään rahaa vai meneekö kaikki elämiseen? Jos nyt siis oletetaan, ettei eletä rappioalkoholistin elämää ja keskitytään työntekoon.

Toivottavasti joku paikan päällä ollut osaa vastata tuohon. Itse tietoa keräilemällä on tullut seuraavanlainen käsitys asiasta (korjatkaa jos olen väärässä!):

Jos liksa on esim. 15$/h, tunteja viikossa 40h, saat palkkaa bruttona 600$ viikossa, josta verot 29% -> jäljelle jää 426$, josta vielä superannuation 9%. Olenko siis laskenut oikein, että maksettuasi superannuationin, jäljelle jää vain 345$/vk käteen? Tämä tarkoittaisi n. 1380$/kk, eli euroina n.800€!

Kun asuminen on vaikka 120$/vk, budjettisyöminen n.40$/vk ja muut kulut, sanotaan vaikka 150$, tulee viikolle menoja 310$. Ei jää siis paljon varaa säästöön  :?  

Tuo superannuation saa pääni vähän sekaisin. Missä vaiheessa laskutoimitusta se vähennetään palkasta? Eikö se makseta palkan mukana, vai ottaako työntekijä sen palkasta ennen maksua?

Ja kannattaa ottaa huomioon, että asua voi halvemmallakin, jopa 80$/vk (?). Ja jos ei käytä rahaa julkisiin kulkuvälineisiin, kahviloihin ymv, saattaa saada säästöön vähän enemmänkin. Mutta aika helposti ne rahat menevät.

Todella turhauttavaa olisi kuitenkin mennä toiselle puolelle maapalloa tekemään työtä, jolla maksaa juuri ja juuri elämisensä ilman hauskanpitoa, eikä mitään jää säästöön. Plusmiinusnolla. Itse siis aion joko etsiä työtä, josta saa edes sen parisataa euroa kuussa säästöön, kuin ottaa ensimmäisen työpaikan minkä vastaani saan. Lomalle sitä kuitenkin ollaan menossa  8)
i]"I feel at home here / in the middle of nowhere." - Kings of Convenience: Summer on the Westhill [/i]

~NZ~

• Vieras
« Vastaus #6 : 26.01.2005, 05:12:00 »

Laksin ilman jarjestoa eika ole mitaan ongelmia ollut. Kaikki kaytannon asiat saa hoidettua itsekin eika ole mitenkaan ylivoimaisen vaikeaa. Saastat vaan rahaa kun lahet itekses.

2. Budjetti

Lentolippujen lisaksi rahaa on kaytettavissa noin 4000 euroa jonka pitaisi riittaa kohtalaisesti 7 kuukauden oleskeluun, kun toita olen tehnyt tahan mennessa yht. 6,5 viikkoa seka 2 viikkoa farmilla jossa ruoka ja asuminen oli ilmaista muutaman tunnin tyota vastaan. Mulla viikkobudjetti on noin 300 dollaria joka on noin 170 e, silla parjaa suht hyvin ja pystyy jonkin verran juhlimaan/matkustamaan lyhyita matkoja,mutta ei paljon kuitenkaan. Ota huomioon etta peruselamisen lisaksi rahaa menee MATKUSTAMISEEN silla valimatkat on pitkia ja luultavasti haluat tehda myos erilaisia retkia ja aktiviteetteja, jotka myos nielee rahaa. Eli nama tulee sitten perusbudjetin paalle.

3. Lentoliput - lentoyhtiöt ja reitit?

Jokaisen oma asia haluaako vaan suorat lennot tanne ja takas vai tekeeko mieluummin maailmanymparilennon. Ite maksoin edestakaslennosta (Austrian airlines) noin 1250 e johon sisaltyi stoppi Malesiassa. Taitaa olla aika standardi hinta Suomesta. Jos haluaa kayda myos NZ muttei kuitenkaan maailmanympari, Ausseista saa suht edullisesti lennot (www.virginblue.com.au).

Itellani 60+10 rinkka joka on ihan riittava koska isompaa en jaksaisi kantaa. Lisaksi on pienempi "paivalaukku". ALA OTA LIIKAA TAVARAA, voin sanoa ettei ole hirmu hauskaa raahata rinkkaa joka painaa ihan helkatisti. Koska jos olet budjetilla, joudut luultavasti kavelemaan valilla paljonkin. Jos et jaksa kantaa rinkkaa niin joudut ottamaan taksin joka taas maksaa. Ota yhdet kunnon kavelykengat jotka ei hierra. Jotkut sandaalit on myos hyvat, ite kaytan lapsykkaita jotka on katevat "lyhyenmatkan" jalkineet ja hyvat hostellissa. Lapsykkaita kannattaa kayttaa suihkussa ettei saa jalkasienta tai vastaavaa. Ala ota mitaan turhaa ts. sellaista kamaa jota tarviit vain sillon tallon ja jota ilman tulee toimeen. Esim hiustenkuivaajan tarpeellisuutta kannattaa harkita. Makuupussia tai lakanoita ei tarvii jos asuu hostelleissa. Itellani on kuitenkin oma tyynyliina kun en niin kovasti luota hostellien hygieniatasoon :) Ja jos jotain unohtuu niin kylla taalta tosiaan saa ostettua. Kunhan passi, rahat, luottokortti ja matkaliput on mukana niin muusta ei valia :)

Yleisin hostelli, Ausseissa hinnat heiluu n. 18-26 dollarin valilla per yo, viikkovuokra 90-150. Joulun ja uudenvuoden tienoilla todella kallista, syksylla/kevaalla/talvella edullisinta. Jos jaat pitemmaksi aikaa yhteen paikkaan, voit vuokrata huoneen jaetusta asunnosta, yleensa ei ole ongelma loytaa naita. Ilmotuksia nakee kadunvarsilla ja netista loytaa kans. Travellers contact point on ehdoton. Jos meinaat koko asunnon vuokrata, pitaa yleensa olla vahintaan 6 kk.

Itse suosin hostelleja jotka ovat suht lahella keskustaa jotta voin kavella ja saastan rahaa. Muuten liikun julkisilla. En ole tahan mennessa julkisia tarvinnut muuten kun tyomatkoihin ja eri kaupunkien valilla liikkumiseen, muulloin joutaa kavella. Jos nyt vaikka Sydneysta puhutaan niin keskusta on aika kompakti.

Bussit taitaa Ausseissa olla katevin tapa, junareitteja on vahemman ja ovat yleensa vahan kalliimpia kun bussit. Pitemmilla matkoilla lentaen. www.virginblue.com.au

Medicare ei korvaa hammaslaakaria joten makin suosittelen kaymaan hammaslaakarissa Suomessa ennen lahtoa. Ausseissa hammaslaakarit ovat myos kalliimpia kuin Suomessa. Ja matkavakuutus ehdottomasti.

Monilta yhtioilta saa osan rahoista takasin jos vakuutusaikaa jaa kayttamatta, eli jos otat vakuutuksen vuodeksi mutta tulet pois jo 7 kk kuluttua, saat 5 kk rahat takas. Yhtioita kannattaa vertailla ja kysya ehdot tarkkaan. Joskus voi saada huomattavasti alennusta mikali sulla on olemassa jo joku vakuutus kyseisessa yhtiossa tai vaikka sun vanhemmilla. Vaikea antaa yleispatevaa vastausta, parhaimman vaihtoehdon itelles loydat ite vertailemalla.

Riippuu mista etsit, mita tyota etsit ja mihin aikaan vuodesta. Jotkut hostellit valittaa tyota,voit saada paikan jo seuraavaksi paivaksi,mutta ovat usein lyhytaikaisia hommia. Sydneyssa kesaaika taitaa olla pahinta koska kaupunki on taynna backpackereita ja lisaksi opiskelijoilla on lomat ja etsivat myos tyota. Jos teet hostellin kautta pimeena, palkka usein 10 $/h, tavallinen palkka kait noin 15-17 $. Itse olin ihan "laillisessa" tyossa mutta en silti ole tuosta superannuationista perilla, etta ottiko ne sen palkasta vai ei. Ei ainakaan 9:aa prosenttia ole mennyt.

Otokoita kylla on mutta eipa niille mitaan ihmeita voi tehda. Hostelleissa on joskus luteita jotka on todella arsyttavia, sillon kannattaa vaihtaa hostellia koska niita tuntuu olevan vaikea havittaa. Parempi on kun ei liian tarkkaan tutki huoneita, menee vaan younet kun tietaa mita kaikkee siella sangyn alla luuraa :) Ei niista otokoista nimittain koskaan taysin eroon paase. Mitaan hengenvaarallista ei ole viela sattunut tielle ja tuskin ainakaan kaupunkiymparistossa sattuukaan.

~NZ~

• Vieras
Working Holiday FAQ
« Vastaus #7 : 26.01.2005, 05:16:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Pablo"

Riippuu tietysti miten paljon saat palkkaa :) Ite sain noin 445 kateen per viikko ja viikon menot oli noin 300 $. Eli vahan jai saastoon mutta suosittelen ennemmin saastamaan rahat siella Suomessa koska taalla saastaminen nayttaa olevan vahan vaikeempaa... Voit sitten ainakin nauttia niista rahoistas taalla paikan paalla eika tarvii koko ajan huolehtia raha-asioista.

Marie

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Working Holiday FAQ
« Vastaus #8 : 27.01.2005, 05:24:02 »
Oon samaa mielta tuosta, saastaminen on helpointa Suomessa etenkin jos asustaa viela kotona.

Alussa matkustaessa ja hostelleissa yopyessa viikkokulut n. $250-$300

Hostellissa asuessa ja majotusta vastaan toita tehdessa 2h/paiva viikkokulut oli n. $100

Liftaten liikkuessa, telttaillessa ja omat ruoat trangialla laittaen viikkokulut n. $70

WWOOFatessa viikkokulut n.$ 0 (www.wwoof.com.au)

6 viikkoa mangofarmilla toissa -> $3000

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
Working Holiday FAQ
« Vastaus #9 : 27.01.2005, 08:36:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Marie"
Oon samaa mielta tuosta, saastaminen on helpointa Suomessa etenkin jos asustaa viela kotona.

Alussa matkustaessa ja hostelleissa yopyessa viikkokulut n. $250-$300

Hostellissa asuessa ja majotusta vastaan toita tehdessa 2h/paiva viikkokulut oli n. $100

Liftaten liikkuessa, telttaillessa ja omat ruoat trangialla laittaen viikkokulut n. $70

WWOOFatessa viikkokulut n.$ 0 (www.wwoof.com.au)

6 viikkoa mangofarmilla toissa -> $3000

6 viikkoa mangofarmilla ja kulut ovat 3000$ vai tulot? Halvemmaksi tulee matkustelu ja hostelleissa yöpyminen?

alpakka

• Himoreissaaja
    • Profiili
Working Holiday FAQ
« Vastaus #10 : 28.01.2005, 00:36:37 »
Minkälainen ikäjakauma reissaajilla Ausseissa on noin suunnilleen? Tottakai ilman pienintäkään epäilystä kaiken ikäisiä ja kokoisia löytyy, mutta onko suurin osa noin 20-kesäistä, puolessa välissä kolmeakymppiä kohti vai onko jakauma niin tasainen ettei pysty sanomaan?
What a lovely day. The trees are singing, the birds are swaying." -Dylan Moran

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
Working Holiday FAQ
« Vastaus #11 : 28.01.2005, 08:26:12 »
No eiköhän suurin osa kuulu tähän W&H-viisumin ikärajojen sisäpuolelle, eli 18-26v... mutta turistiviisumeillahan matkustelee kaiken ikäisiä?  8)

Keskiarvo tuolla Dundernewsin sivuilla taisi olla jotain 22-4v?

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Working Holiday FAQ
« Vastaus #12 : 28.01.2005, 10:11:33 »
Lainaus käyttäjältä: "BlueZ"
No eiköhän suurin osa kuulu tähän W&H-viisumin ikärajojen sisäpuolelle, eli 18-26v... mutta turistiviisumeillahan matkustelee kaiken ikäisiä?  8)

Oletko nyt ihan varma tuosta ikärajasta? Toisessa topicissa väitetä ikärajaksi 18-30? Ja tälläisessä uskossa minäkin olen asian suhteen ollut..

Niin se toinen topic löytyy http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/viewtopic.php?t=4330

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
Working Holiday FAQ
« Vastaus #13 : 28.01.2005, 10:22:38 »
Nyt tuli ihan painovirhepaholainen! Sorry!  :oops:

Tarkoitus oli laittaa -30v...  :oops:

:D

Marie

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Working Holiday FAQ
« Vastaus #14 : 29.01.2005, 11:54:09 »
Niin sen RSAn (Responsible Service for Alcohol sertificate) saa esim. Travellers Contac Pointista, George Streetilta. Ne jarjestaa noita paivan mittasia kursseja yleensa hintaan $70 tms. Tietaakseni RSAn tarvitsee vaan New South Walesissa ja Queenslandissa. Useimmissa pubeissa on myos TAB eli vedonlyontikoneet. Naihinkin kuulemma tarvitsee oman sertifikaatin, en muista nimea, RSG tai jotain.

Se $3000 mangofarmilta oli tietysti tuloja, ruoat ja majotus vahennettyna.

Retski

• Reissaaja
    • Profiili
Working Holiday FAQ
« Vastaus #15 : 14.08.2006, 20:10:41 »
Tuon em. ludekommentin luettuani lisäsin varustelistaani ötökkäsprayn.

Vaikka muuten avomielinen olenkin, niin hhhhyi hemmetti että ötökät on jotain sellaista, mitä en kestä.
Tiedän, reissuni tulee olemaan melko tuskainen  :cry:
Ruoka - sen vuoksihan tässä eletään.

b|chill

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - b_chill@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #16 : 05.09.2006, 17:06:11 »

Tee-se-itse oli oma valinta. Ne jutut joissa järjestöt auttaa voi aivan hyvin hoitaa itse viikossa Sydneyssä. Se tärkein ja vaikein eli työnsaanti on ihan yhtä hankalaa on sitten jonku järjestön listoilla tai ei, kyllä niitä löytyy sellasia toimistoja täältä joihin voi ittensä kirjata työntekijäks jopa ilmaseksi.

2. Budjetti

Itellä oli n. 3000 euroa menolipun lisäks alussa. Sanoisin että sen verran kun on rahaa että pärjää ekaan palkkaan saakka ja vähän yli niin riittää. Mutta enemmän saa miellyttävyyttä matkaansa jos säästää matkarahoja Suomessa eikä yritä sitä täällä tehdä. Mä tosin ajattelin kerätä rahaa täällä paluumatkaa varten. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Kesäkuussa ostin menolipun kuukautta ennen lähtöä hintaan 666 euroa. Oli tyyliin ainoa mahdollinen lento, en tosin hirveästi etsinyt. Maailmaa olis tarkotus kiertää takastulomatkalla, kun kerran oon jo tänne saakka itteni raahannut.

Mun rinkkani sisällyksineen painoi 8 kiloa (lisäks elektroniikkaa käsimatkatavarana), enkä nyt tiiä mitä oisin lisää tarvinnut. Kaiken voi ostaa täältä. Ellei nyt satu olemaan jo valmiina Suomessa jotain vähän kalliimpia juttuja ja tietää niitä käyttävänsä. Esim minimakuupussi. Mutta kaikki mitä ei ole, ostakaa täältä. Rinkka taitaa olla 70 litraa. Kengät sellaset joilla on mukava kävellä pidempiäkin aikoja.

Marien vastaus aika hyvä. Hostelleissa voi selvitä jopa 120$/vko jos maksaa kuukausittain. Yks hyvä puoli kämpän (tai sen osan) vuokraamisessa liittyy tuloverotukseen. Mikäli aikoo ylipäänsä veroilmoituksen tehdä täällä/maksaa veroja. Eli kun vuokraa kämpän, voi määrittää itsensä "resident for australian tax purposes" ainakin osaksi verovuodesta, jolloin veroprosentti on ainakin vähän lähempänä normiausseja (reippaasti pienempi kuin Suomessa) eikä se perus 29% joka on "non-resident"-prosentti ja yleisesti käytössä WHlaisilla.

Käveleminen on aina hyvä tapa tutustua paikkoihin, jopa Sydney on ihan kävelykokoinen kaupunki. Polkupyörät on tosiaan vähän hankalia paikanmäkisyyden takia (joten pyöräteitäkään ei hirveästi ole).

Lennot pitkillä matkoilla hyvä vaihtoehto (jos siis haluaa vaan paikasta A paikkaan B, eikä matkustaa ja nähdä kaikkea siinä välillä. Esim Sydneystä Perthiin ajattelin ainakin itse kulkea autolla/bussilla/junalla). Junayhteydet on enimmäkseen huonoja ja kalliita kun tyyliin kaikissa osavaltioissa on eri raideleveys. Opiskelijat saa junista 50% alennusta tosin. Bussipassit on käteviä, bussit muutenkin aika hyvä perusvaihtoehto ("lyhyillä" matkoilla sanoisin että samat hinnat kuin Suomessa www.greyhound.com.au). Tietysti jos pääsee kimpaakyytiin mukaan tai jotain vastaavaa niin sellaset tulee halvemmaks. Liftaus on ausseissa vähän pannassa kun 10 vuotta sitten joku jäpikkä otti reppumatkaajia kyytiinsä ja murhas ne. Eli ihmiset ei välttämättä hirveen innoissaan ole asiasta. Sit se on monissa paikoissa laitontakin. Mut kaikkee kannattaa kokeilla, en kuitenkaan lähtis sen varaan rakentamaan.

En tiiä miten paikalliseen terveydenhoitoon pääsee käsiks/onko siihen oikeutettu. Matkavakuutus ittellä Ifistä 400 euroa koko vuodelle, tosin isukin kotivakuutuksen alla olen. Tässä on tosiaan oltava tarkkana urheilulajien/extremelajien kattavuuden kanssa. Itelläni niin heikko kuin vaan olla voi tolla saralla, joten täytyy kattoa miten uskaltaa kaikkia juttuja tehdä/saisko kertavakuutuksia tms.

Sanoisin että ei se sen vaikeampaa tai helpompaa kuin Suomessakaan ole töiden löytäminen täällä. Tosin täällä asiaa auttaa, kun työsopimusvaihtoehtona on "casual", eli niin työntekijä tai työnantaja voi lopettaa työsuhteen millon vaan, ja töitä voi olla katellaan-pohjalla. Bruttopalkat on lähtökohtaisesti hieman korkeampia kuin Suomessa, kun niistä voi ottaa pois kaikki vuosilomaedut jne, tosin kaikki poimintatyö sijottuu tämän ulkopuolelle. 3000$/6vko jäi käteen mangon poiminnasta kuulostaa minun korviini uskomattoman hyvältä. Veroista kirjoitin jo hieman kohtaan 5. Eli jos on vuokralla edes kuukauden täällä, voi väittää olleensa "resident" sen yhden kuukauden (muuten "non-resident"), jolloin veroprosentti putoaa suuresti (29%->0% jopa 6000$ asti, sitten 15%). Superannuationin maksaa työnantaja palkan ulkopuolelta ja sen saa takaisin maasta lähtiessä kun jaksaa hakea ja tietää mihin rahastoon se on maksettu. Tosin jos on "non-resident" ei superannuationia makseta ollenkaan. Eikä tosin paikallista sairasvakuutusmaksuakaan. Superannuation ja Medicare levy vain "resident"-huolia. Minä tosin olen "resident". Lehti-ilmoitukset/kierteleminen ynnä CVn jakaminen vastaan työvoimavuokratoimistot on mielestäni ihan oma mielipidekysymys. Työvoimavuokratoimistojen kautta on vaikeampaa löytää säännöllistä työtä.

Jostain superhyttyskarkotteesta oon kuullut huhua, että pitäis aina hostellin sänkyyn tunkea ennekuin itse menee sinne.. Itse en ole törmännyt mihinkään enkä hirveän huolissani ole, ötökät on ötököitä kaikkialla. Kannattaa tietty aina olla mukana jokunen määrä lääkkeitä matkustellessa.

b|chill

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - b_chill@hotmail.com
    • Profiili
Working Holiday FAQ
« Vastaus #17 : 08.09.2006, 06:58:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Marie"

6 viikkoa mangofarmilla toissa -> $3000 vahennettyna.

Millä farmilla muuten tarkalleen ottaen olit? Jonkun toimiston kautta? Vois käydä poimii vähän mangoja jos siitä noin hyvin maksetaan jossain...=)

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
Working Holiday FAQ
« Vastaus #18 : 08.09.2006, 11:41:03 »
Mina en ole poiminut mangoja, mutta olin Home Hillissa, Queenslandissa poimimassa paprikoita , kurpitsoita ja meloneita. Samalla farmilla oli myos mangopuita ja sesonki alkoi sen jalkeen, kun olin lahtenyt pois. Tuo oli hostellin valittama tyo. Muistelen, etta Katherinessa, Darwinin lahettyvilla olisi tarjolla paljon mangonpoimintaa kuin myos Queenslandissa.

Mangonpoiminta ei kuitenkaan ole tietaakseni kovinkaan terveellista. Monet ovat kuulemma saaneet pahoja ihoreaktioita tuosta tyosta.

Cyykky

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - teuge@netti.fi
    • Profiili
    • http://reissaajan.vuodatus.net
« Vastaus #19 : 09.12.2006, 09:19:36 »
1. Järjestö vai tee-se-itse

Unohda järjestöt. Itse tulin Work & Travel Companyn kautta ja se ylimääräinen tonni meni kyllä hukkaan. Ainoa hyöty toistaiseksi on ollut se, että löysin pari ensimmäistä työpaikkaani firman kautta. Olin romumetallipajalla ensimmäiset kolme viikkoa kehnolla palkalla ja sen jälkeen länsi-Australiassa farmilla seuraavat kolme viikkoa. Toki Sydneyssä on paljon social eventtejä, mutta vain Sydneyssä.

Vero- ja pankkiasiat saat hoidettua itse parissa päivässä.

Paras vaihtoehto on lentää Aasian kautta Perthiin. Täällä länsi-Australiassa on kova talousbuumi käynnissä ja töitä on todella helppo löytää. Viime vuosina on löydetty paljon uusia luonnonvaroja ja kaivosteollisuus vetää koko osavaltion taloutta kovaa vauhtia eteenpäin. Rakennuksilta varsinkin on helppo löytää töitä. Ja jos omaat ammatin rakennusalalta, pääset kohtuu helposti 30AUD/tunti hujakoille.

2. Budjetti

Itse kulutin n. 800€ kahden viikon aikana Japanissa matkalla tänne. Australia-budjettia varasin n. 1000€, loput kustannan töitä tekemällä. Kolmen viikon uusi-seelanti- ja kahden viikon Intiaosuuksia varten olen varannut 1500€.

3. Lentoliput

Jos joskus tulen uudelleen, lentäisin todennäköisesti Finnairilla Bangkokiin ja sieltä jollain Perthiin. Parhaat liput löytänet ahkerasti vertailemalla.

4. Varusteet

Itselläni on Haglöfs Sec 75 musta/harmaa rinkka ja hyvin on toiminut. Sen lisäksi etupuolella on toistaiseksi roikkunut Thaimaasta viime vuonna ostettu North Facen melkein aito reppu (8€), missä olen pitänyt läppäriä ja papereita.

HUOM!! Jos aiot tehdä töitä teollisuudessa (rakennukset, varastot jne.) tarvitset turvakengät. Jos omistat hyvät, mukavat ja kevyehköt teräskärkiset turvakengät, OTA NE MUKAAN! Voit vaikka lähettää ne kotiin sen jälkeen, kun lopetat työnteon. Australialaiset työnantajat eivät kustanna turvavarusteita jostain kumman syystä ja turvakengät ovat pakolliset joka ikisessä tehtaassa/nyrkkipajassa missä tehdään "oikeita töitä". Itse kiroan edelleen sitä päivää, kun päätin jättää huippumukavat Jalaksen teräskärkiseni kotiin. Jouduin ostamaan 80 dollarilla kehnohkot monot Sydneystä kiireessä, kun seuraavana päivänä piti aloittaa työt.

Ja kuten niin moni yllä on maininnut, älä pakkaa paljoa vaatteita mukaan. Esim. Yksi bilevaatekerta riittää mainiosti ja vaatteet täällä ovat verrattain halpoja.

5. Asuminen

Kuten yllä, lyhytaikaisessa asumisessa hostellit, pitkäaikaisessa kommuunit/solut. Itse asun tällä hetkellä Perthissä lentokentän "takana" isossa share housessa 10 muun reppureissaajan ja isäntäperheen kanssa. Vuokra on 145AUD/viikko, joka on itseasiassa melko paljon pyydetty, mutta viihdyn hyvin.

6. Liikkuminen

Itse päädyin ostamaan 500 dollarilla "auton", jolla köröttelen töihin ja kaupungille. Australia on suurkaupungeissakin verrattain harvaan asuttu ja joka paikkaan ei pääse julkisilla.

7. Matkustaminen

Itse lensin Sydneystä Perthiin 295 dollarilla, kun ostin Qantasilta lipun edellisenä päivänä. Täältä Melbourneen koitan löytää kimppakyydin. Halvin vaihtoehto, ja kukapa ei haluaisi tehdä muutaman tuhannen kilometrin road-tripiä ozin halki...

8. ja 9. Terveydenhoito ja vakuutukset

Itselläni on ensimmäiset 3kk voimassa Eurooppalainen-matkavakuutus. Jälkimmäiset 4kk otin W&T Companyn kautta Fennian matkavakuutuksen. Kannattaa tiedustella Australialaisilta vakuutusyhtiöiltä hintoja. Itse en ole vertaillut, mutta voit saada halvemmallakin.

10. Työt, verot, super

Sydneystä on erittäin vaikea löytää töitä joulun ympärillä. Kaikki muutkin ovat silloin siellä :D Perthistä, kuten yllä mainitsin, on varmasti helpoin löytää töitä hurjan talouskasvun vuoksi. Itse olen tällä hetkellä Woolworthsin alueellisessa jakelukeskuksessa keräilijänä (varastohommaa siis). Palkka on aamuvuorossa 22,28AUD/tunti ja iltavuorossa 26,66AUD/tunti (!). Suosittelenkin, että saavut Perthiin ensin, teet töitä täällä ja sen jälkeen lähdet kiertämään ozzilaa.

Superannuation on paljon hämmennystä herättävä paikallinen eläkejärjestelmä. Palkkasi lisäksi saat 9% bonuksen eläkerahastoosi, jonka saat takaisin, kun olet palannut Suomeen. Eli jos tuntipalkkasi on 20AUD, saat sen lisäksi 1,8AUD/tunti eläkerahastoosi. Kannattaa todella paneutua tähän ja pitää huolta, että kaikki eri työnantajasi maksavat superisi samaan rahastoon. Pidä mielessä, että saat eläkkeesi takaisin vasta, kun olet palannut Suomeen ja viisumisi on mennyt umpeen.

Veroja olen maksanut 29%. Siinäkin voi jollain tavalla kuulemma kiertää, mutta päädyin olemaan kuuliainen reppureissaaja ja maksaa verot niin kuin pitää. Kannattaa muistaa, että Australiasta poistuessa pitää käydä verotoimistossa tekemässä veroilmoitus. Jos olet joutunut ostamaan työvaatteita sun muuta voit vähentää ne verotuksessa. SÄILYTÄ KUITIT. Kuulin toisaalta, että voit saada 300dollaria veronpalautusta ilman mitään kuitteja. Säilytä myös palkkanauhasi, koska tarvit ne veroilmoitusta varten.

11. Ötökät

Olin kolme viikkoa farmilla töissä ja hermo meinasi palaa kärpästen kanssa. Nämä paikalliset pirulaiset nimittäin hyökkäävät ensiksi silmiin ja korviin. Kotimaiset kärpäset kun lähinnä tyytyvät käppäilemään käsivartta pitkin. Kaupunkialueilla ei käärmeitä juuri luikertele, mutta hedelmänpoiminta- ja farmitöissä saat pitää silmät auki. Käytännössä jokainen käärmelaji on myrkyllinen. Jos näet käärmeen, pysy kaukana. Esim. King Brownin puremasta on 3 minuuttia aikaa antaa vastamyrkky...

Lopuksi

Oma seikkailuni on puolessavälissä. Pidän päiväkirjaa osoitteessa http://reissaajan.vuodatus.net