Working Holiday FAQ

(Luettu 66997 kertaa)

Sopiva

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Working Holiday FAQ
« Vastaus #20 : 02.04.2009, 16:03:02 »
1. Järjestö vai tee-se-itse - Allianssi, WTC? hyödyt ja haitat?

Tee-se-itse. Australiassa on bäkpäkkääjiä NIIN paljon että kaikki on oikeasti tehty aika helpoksi. Ei tarvitse maksaa satoja euroja pärjätäkseen tavallisissa asioissa. Oikeasti.

2. Budjetti - kysymys kaikkien matkaa suunnittelevien kielellä. Kuinka kauan olet ja mitä aiot tehdä vaikuttaa ratkaisevasti vastaukseen, mutta otetaan keskivertoreppureissaajan vuosi esimerkkinä:
12kk Australiassa, josta 7kk töissä. Asuminen halvin mahdollinen, kaikki eläminen budjetilla (myös juhliminen!). Suurimmat menot matkustus ja erilaiset urheilulajit ja nähtävyydet.

Joku kaveri selvisi vuoden 1500e:lla lentolippujen lisäksi, ja tuli tonni taskussa takaisin. Toiset tarvitsevat jopa 10000e. Mitä te sanotte?

No sehän riippuu ihan kauanko on, mitä tekee, jnejnejne. Miettikää vaikka paljonko suomessa menisi ko. toimintoihin niin eipähä lopu kesken. Ja äidin visa taskuun tietenki.

3. Lentoliput - lentoyhtiöt ja reitit? maailmanympärilippu vai yhdensuuntainen? Suomesta, Moskovasta vai Lontoosta? Halvin löytynyt hinta, kallein löytynyt hinta?

Ite sain ihan matkatoimistosta halvimmat. Mistä vaan halvin, sama se vaikka lentäis 6 pysähdyksellä ;)

4. Varusteet - kuinka monen litran rinkka? millaiset kengät? vain tarvittava kotoa ja kaikki muu paikan päältä?

Rinkka semmonen että pari vaatekertaa ja hammasharja mahtuu mukaan. Turha sinne o pehmoleluja ja bassokitaraa lähteä roudaamaan.

5. Asuminen - hostelli, teltta, kommuuni, solu, yksiö? hintahaarukka per viikko? kämppätoverit? yleisin asumismuoto?

Jos jää johki pitemmäks aikaa, kimppakämppä toimii. Itse asuin Melbournessa aivan formularadan vieressä ihan mukavassa asunnossa Middle Parkissa. Oma huone, kolmen (mahtavan tyypin) kanssa jaettu köökki ja kylppäri, keskustaan 15min fillarilla, 10min sporalla joka lähti 50m päästä ovesta. Hintaa 100$/kk. Et sillälailla.
Mutta toki hostellit toimii muuten. Ja ei maksa paljoa.

6. Liikkuminen - paikallisesti: kävellen, polkypyörällä, julkisilla? hintahaarukka esim. kuukauden paikalliseen matkusteluun?

Pummilla, ei ne sakkolaskut suomeen asti tule.

7. Matkustaminen - sisäiset lennot, junat, bussit, liftaus, mitä kukin pitää parhaana? halvin hinta, jolla pääsee esim. Cairnsista Darwiniin tai Sydneystä Cairnsiin? meno-paluu Tasmaniaan?

Halpa Bangeri toimii hyvin, jos hajoo matkalle nii hajotkoon.
Ite tosin käytin bussipassia, oli kätevä. Ja halpa.

8. Terveydenhoito - Medicare, matkavakuutus? hammaslääkärit, kirput? Kela-kortti?

Ite olin ausseissa 9kk josta ekat 3kk oli vakuutettu kotivakuutuksen puolesta ja loput mentiin sit medicaren turvalla. Ja riitti mulle. Ekan 3kk aikana kerran taitoin nilkan todella pahasti ja kävin yksityisellä + röntgenissä. Vaikkei ois ollu vakuutus kunnossa nii ois silti tullu halvemmaks ku tää vakuutuksen ottaminen, makso jotain 150$ koko setti. Ainoa tosiaan tuo jos joutuu ambulanssikyytiin niin sitten vakuutus pakollinen, mut ite lupasin ittelleni et taksil mennää vaik pää kainalossa :)
9. Vakuutukset - If, Pohjola, Kilroy, Fennia? Matkavakuutus vai tapaturmavakuutus? kerralla vuosi vai 3kk välein uusittava?

Näh. Lue 8.

10. Työt - kuinka kauan saattaa joutua kerralla etsimään? palkkahaarukka? verot ja superannuation? ammattikortit ja sertifikaatit? lehti-ilmoitukset vai vuokratyövoima?

Ite sain vähä parempaa palkkaa ku Suomessa, tosin yötöistä. Ekan työpaikan sain minkä löysin. Nääkin on tietty tuurista/taidosta/persoonasta/viitseliäisyydestä/rajoista kiinni.

11. Ötökät - torakat, kirput, luteet, hämähäkit, käärmeet: ehkäisykeinoja, hoito, riskit? miten tarkastat hostellihuoneen mahdollisilta vierailijoilta?

En tavannut kyllä mitään muuta ku bedbugseja, ja muhun ne ei saanu mittää aikaan. Torakoita nyt näky sillontällön mut eipä nuo pahemmin ihmisten kimppuun käy ;)

No worries vaan kaikille matkailijoille, asioiden on tapana järjestyä.

caprice

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 30.01.2010, 18:20:58 »
Itse olin 9 kk vuonna 2009-2010 Ausseissa. Toinen WH-viisumi odottaa käyttöä :)

1. Järjestö vai tee-se-itse - Allianssi, WTC? hyödyt ja haitat?
kuten täälläkin monesti todettu, TEE SE ITSE! Itsekään en mikään maailmanmatkaaja ja englannin taito oli mennessä vähän niin ja näin mutta kaiken tarpeellisen infon saa kun kysyy jo melkein vuoden reissanneilta backpackerkavereilta ja Travellers contact point Sydneyssa jakaa ilmaisia neuvoja ja kauppaa tarvittavia palveluja (kuten postilokero)

2. Budjetti
Minulla oli lähtiessä rahaa 3000 euroa. Plus lentoliput, vakuutus yms. Hyvin pärjäsi! Töitä tein noin puolet ajasta, tosin siitäkin puolesta puolet oli wooffaamista (vapaaehtoistyö farmeilla). Paljon auttoi valuutan heilahtelut! Lähtiessä eurolla sai 1,6 AUD ja jouluna jo 1,98 AUD. Joten kikkailla voi eikä tartte vaihtaa kaikkia rahoja aussitilille kerralla.

3. Lentoliput - lentoyhtiöt ja reitit?
Ensikertalaisena otin turvallisimmalta tuntuneen vaihtoehdon: Kilroy Lontoo-Hong Kong-Sydney. Edestakaisin melkein 1200 euroa. Ei siis halvin mutta takaisintulopäiviä sai muuttaa vuoden sisällä. Ilmainen kolmen päivän stopover Hong Kongissa kannatti! Se lentomatka on nimittäin PITKÄ (takaisin yhtä kyytiä kaksi päivää.. ilman tupakkaa, koska lentokentilläkään ei saa enää polttaa!)
Nyt viisastuuneena ensi kerran otan vain halvan lennon kaakkois-Aasiaan, josta saa todella halpoja lentoja Ausseihin (alk. 100 AUD). Paluuta voi katsella sitten kun sen aika on (ehkä trans-kiina ja siperia ;) Maahanmuuttoviranomaiset ja tulli tosin ei kysele mitään jos on paluulippu, muuten voi joutua selittelemään..?

4. Varusteet - kuinka monen litran rinkka? millaiset kengät? vain tarvittava kotoa ja kaikki muu paikan päältä?

Noin puolet tapaamistani reissutovereista lähettivät ensimmäisen kuukauden aikana jo ainakin viisi kiloa tavaraa kotiin. EI NÄIN! :D mustat Ballerinat pelasti kenkätilanteeni, menee niin baarissa, töissä kuin kävelykenkinäkin. lenkkarit tms tennarit must jos aikoo farmitöihin! tai muuallekaan :) ausseissa on paljon halvempia vaatteita ainakin naisille!

5. Asuminen - hostelli, teltta, kommuuni, solu, yksiö? hintahaarukka per viikko? kämppätoverit? yleisin asumismuoto?
"But if you fall over in a shower and nobody comes to help you?" Aussi kaverini kommentti kertoo paljon kulttuurista: harva asuu yksiössä. Hostelleissa tuli paljon oltua, välillä vuokrasin huoneen kimppakämpästä. Jotkut tosin vaativat ainakin kolmea kuukautta. Pääasia että sinulla on vuoden lopussa antaa joku osoite (ei hostelli!) firmalle joka hoitaa verosi takaisin :)

6. Liikkuminen - paikallisesti: kävellen, polkypyörällä, julkisilla? hintahaarukka esim. kuukauden paikalliseen matkusteluun?

Jos hostelli on keskustassa, kävellen! Brisbanessa yllätti se, että bussit oli todella epäluotettavia aikataulujen suhteen. Monesti myöhästyin töistä kun bussi oli puoli tuntia myöhässä (ruuhkat ja tietyöt).

7. Matkustaminen - sisäiset lennot, junat, bussit, liftaus, mitä kukin pitää parhaana? halvin hinta, jolla pääsee esim. Cairnsista Darwiniin tai Sydneystä Cairnsiin? meno-paluu Tasmaniaan?
Itse reissasin vain väliä Melbourne-Cairns joten ei tarttenut lentää koska halusin nähdä kaiken siltä väliltä. Mutta sisäiset lennot on halpoja! (Tiger airways, Jetstar, Virgin blue).
Junia menee yhtä hyvin kuin baltiassa, eli eipä juuri. Junaan astuin vain Sydney-Melbourne -välillä.
Busseista Premierms on usein halvempi kuin Greyhound. Bussit usein täynnä, lippu pitää olla etukäteen (saa netistä) ja yön yli nukkuminen on tuskaa yhdellä istuimella. Makuupussi bussin sisälle rinkasta niin ei tule kylmä! Ja katso tavaroidesi perään. Omasta käsilaukusta hävisi lompakko ja kamera kun joku takana istuva koukki pimeässä bussissa ne jaloista!
Liftaus laitonta ainakin Queenslandissa. Itse liftasin kaverin (poika) kanssa kahden rekan kyydissä 2000 kilsaa New South Walesista Brisbaneen, koska sama reitti olis Greyhoundilla maksanu 150 AUD! Yksin en kokeilisi ja tuolloinkin poliisi kävi jututtamasssa meitä.
Brisbane-Cairns +20 AUD :D car relocations (olisko linkki löytyny standbycars.com.au takaa). Eli etsii joskus lyhyelläkin varoitusajalla jotakuta joka kuljettaisi auton tai campervanin kaupungista toiseen. Me löydettiin tuurillä, lähdettiin samana päivänä ja ajettiin kaks päivää 12 tuntia ja nukuttiin pakussa. Täydellinen suunnitelmaan kun piti vaan päästä halvalla cairnsiin. Saatiin bensarahatkin ja teki laskuvirheen, siksi jäätiin voitolle :D
Ensi vuonna jos on rahaa ja ajokortti niin ehdottomasti oma campervan!! Näkee paljon enemmän, säästää majoituksessa ja saa mennä niinkuin haluaa! Kaikilla parkkipaikoilla nukkuminen ei toki sallittua, mutta aika suosittua. Jokaisen rannan lähellä julkiset vessat ja suihkut ja barbeque-paikka.

8. Terveydenhoito - Medicare, matkavakuutus? hammaslääkärit, kirput? Kela-kortti?

Medicare toimii paremmin kuin suomen kela! Eli suomalisilla oikeus saada australian medicare kortti. Marssi toimistoon, auttaa jos on kela-kortti mukana. Korvaa lääkäreitä kuin kela. Itsellä lääkärilasku oli 45 AUD, takas tuli 38 AUD. EI tosiaan korvaa ambulanssia tai hammaslääkäriä, mutta itse lähden ens kerralla kolmen kuukauden matkavakuutuksella ja loput tuurilla!

9. Vakuutukset - If, Pohjola, Kilroy, Fennia? Matkavakuutus vai tapaturmavakuutus? kerralla vuosi vai 3kk välein uusittava?
Pohjolan Easy kun oli pohjalla niin 40 euroa/kk tais olla lisäkuukaudet sen 3 kk jälkeen. Eikä tohon hintaan kuulunut edes matkatavaravakuutus (en ottanu mitään arvokasta mukaan, aika nihkeesti ne kuitenki korvaa) Ens kerta jätän väliin kun ei ne mitään extreme toimintaa korvaa kuitenkaan.

10. Työt - kuinka kauan saattaa joutua kerralla etsimään? palkkahaarukka? verot ja superannuation? ammattikortit ja sertifikaatit? lehti-ilmoitukset vai vuokratyövoima?

Lama alkoi vaikuttaa australian mantereellakin. Syksyllä löytyi työ kauhealla tuurilla netin kautta kahdessa päivässä pizzeriaan töihin. Toinen työ banaanifarmilla. Mangofarmin jälkeen ehkä paras paikka farmitöistä: sesonki ympäri vuoden, tuntipalkka, ei siis poimimisen mukaan. Myös tytöille sopivaa kevyttä (ja tylsää!) työtä :) molemmissa duuneissa 18 AUD/tunti ja veroja se joku 25%. Superannuation ei mee enää siitä rahasta muistaakseni! veroja voi kiertää rastimalla kohdan "australian resident for tax purposes". Mutta verot saa takaisin vuoden lopussa. Itse käytin travellers contact pointin taxback firmaa: kaavakkeeseen piti täyttää joku osoite ausseissa (ei hostelli!) ja olla tili ausseissa. Lakia kai kierretään koska lain mukaan kai pitäis olla puol vuotta asunu samassa paikassa mutta kaavakkeessa ei puhuttu mitään kauanko olet kyseisessä osoitteessa asunut! (itse asuin kuukauden, veronpalautusta 1500 AUD!)

11. Ötökät - torakat, kirput, luteet, hämähäkit, käärmeet: ehkäisykeinoja, hoito, riskit? miten tarkastat hostellihuoneen mahdollisilta vierailijoilta?
Torakoita löytyy monessa paikkaa, mutta ei ne yleensä sun päälle hyökkää. Muita ötököitä en löytäny hostelleista! Hämähäkit rumia mutta harvoin ne sua pääsee puremaan. Kolmen kuukauden farmeilla oleskeluilla näin kolmena päivänä tappavan käärmeen. Mutta sama kuin kyyn kanssa: älä astu päälle, ne kyllä lähtee pakoon. Ja jos ette heti ensimmäisenä päivänä ausseissa kuule ensiapuohjeita niin kerrataan: jos käärme puree, älä liikuta raajaa. sido puremakohdan yläpuolelle tiukka riepu, ettei myrkky leviä elimistöön. Puoli tuntia-tunti aikaa päästä sairaalaan ja saada vastamyrkky. Tapahtuu äärimmäisen harvoin, turha pelätä etukäteen!
Enemmän pitää varoa meduusoja! Eli trooppisissa vesissä ei voi uida ilman meduusapukua. Esim itärannikolla kesällä Brisbanesta pohjoiseen. Itse en törmännyt näihinkään kohtalokkaasti, mutta siihen auttaa etikka tai päälle kuseminen :D
Älä odota myötätuulta vaan opettele purjehtimaan!

JumissaIntiassa

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #22 : 30.12.2012, 10:26:29 »
Jos hakee WH- viisumin niin, että se alkaa juuri muutamaa päivää ennen kuin täyttää 31 v, mutta menee maahan vasta muutamaa kuukautta myöhemmin niin tuleeko siinä ikärajan kanssa jotain ongelmia ? En oikein löytänyt siitä tietoa ja mun mielestä australiaan mennessä pitäisi olla alle 31 v kun viisumi aktivoituu maahan mennessä. Tästä tietoa kellään?

Prefix

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 31.12.2012, 06:58:49 »
Ei tule mitään ongelmia. Pointtihan on, että viisumi pitää olla myönnetty ennen 31. syntymäpäivää. Myöntämisen jälkeen sulla on 12kk aikaa saapua maahan jolloin viisumi 'aktivoituu'. Itse tein kutakuinkin näin ja astuin Australian maankamaralle n.6vkoa ennen 32. syndejäni.

attila

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 02.01.2013, 01:06:51 »
Ei tule mitään ongelmia. Pointtihan on, että viisumi pitää olla myönnetty ennen 31. syntymäpäivää. Myöntämisen jälkeen sulla on 12kk aikaa saapua maahan jolloin viisumi 'aktivoituu'. Itse tein kutakuinkin näin ja astuin Australian maankamaralle n.6vkoa ennen 32. syndejäni.

Juuri näin. Maahan ei tarvii kiiruhtaa vain sen takia, että on juuri täyttämässä 31v, kunhan vain on viisumihakemuksensa jättänyt käsiteltäväksi ennen tuota virstanpylvästä. Siellä immin sivustolla on erillinen huomautus siitä, että hakemuksen tekemistä ei kannata jättää ihan viime tunneille ennen 31v-synttäripäivää, sillä Ausseissa eletään aina "huomisessa" ja myöhästyneet hakemukset hylätään näiden byrokraattien toimesta taatusti.

En ole muuten lainkaan sitä mieltä, että tuossa ikärajasysteemissä on mitään järkeä, tuskin sinne nyt cane toadseihin verrattavaa 31+ massahyökkäystä ja -reissariongelmaa syntyisi.

btw, onko suomalaisilla W&H-viisumisopimusta muualle kuin Oseaniaan?
« Viimeksi muokattu: 02.01.2013, 01:10:33 kirjoittanut attila »

pilahvi

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #25 : 10.04.2013, 14:14:29 »
Hei,
Olen hankkinut W & H -viisumin Ausseihin ja ostin pelkän menolipun, osaako kukaan vastata, voiko tästä aiheutua rajalla ongelmia? Kiitos!

kikkomaen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 10.04.2013, 14:30:16 »
Hei,
Olen hankkinut W & H -viisumin Ausseihin ja ostin pelkän menolipun, osaako kukaan vastata, voiko tästä aiheutua rajalla ongelmia? Kiitos!

Saattavat kysyä tiliotetta ja sieltä pitäisi ilmeisesti löytyä 2500$, mutta kolme viikkoo sitten Darwinin kentälle ländänneenä kukaan ei kyselly yhtään mitään.

Vin

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #27 : 10.04.2013, 21:00:32 »
Onko uuden seelannin wh-viisumeita suomalaisille rajoitettu määrä vai rajattomasti? Ehtiikö viisumia hakea vielä tässä kevään mittaan? Jos olen oikein ymmärtänyt niin rajoituksia ei ole, mutta varmistus olisi paikallaan.

MissPenguin

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 12.04.2013, 10:46:55 »
Uuden-Seelannin immigrationin sivuilta:

http://www.immigration.govt.nz/migrant/stream/work/workingholiday/finlandwhs.htm

Finland Working Holiday Scheme
There are unlimited places available annually under this scheme to young citizens of Finland for a stay of 12 months.

Eli ei rajoittua maaraa ja tuo viisumi on jopa ilmainen suomalaisille. Harmi, kun itse olen jo liian vanha :( Uusi-Seelanti on ihana paikka!

Hipsteriini

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #29 : 23.08.2013, 14:07:47 »
Heippa!

En tiedä onko tää nyt oikean topicin alla, enkä haulla löytänyt tuloksia. (Osittain sitten, että haku heittää mut tosi jännän näköisille sivuille..)

Mutta onko Ausseissa ollut hoitajia näin reppureissaamassa WH-viisumilla? Ellen väärin ole ymmärtänyt, niin niitä "haastavampia", puhutaan nyt esim teho, sisätauti, lasten ynm osastoista ei pysty tekemään, sillä oman ammattitutkinnon laillistaminen Ausseihin oilisi iso projekti ja maksaa paljon rahaa, + lyhyellä ajalla näille osastoille mielestäni ei ole järkeä edes hakeutua? Mutta oletteko saaneet töitä esim vanhainkodeista? 

Itse olen koulutukseltani Kätilö-Sairaanhoitaja, työtilanne Ausseissa tälläalalla on hyvä, mutta tosiaan, vain ohikulkumatkalle sinne menossa.. Ajattelin ottaa kyllä kopiot tutkintotodistuksesta mukaan, sillä ajattelin elvyttää budjettia Ausseissa tekemällä jotain hommia. Olisi kiva käyttää omaa osaamista hyödyksi, tällä hetkellä hedelmien poimiminen ei kuulosta siltä mun jutulta.  Kiitos vastauksista, ja anteeksi jos tää on nyt väärässä keskustelussa!

GoldenCup

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #30 : 15.10.2013, 13:26:43 »

Haluaisin tuon varmistaa että esim. jos hakisin nyt W&H viisumia ja menen vasta 11kk päästä Ausseihin, niin lähteekö siitä hetkestä pyörimään se 12kk kun saavun maahan?

attila

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 15.10.2013, 21:26:42 »

Haluaisin tuon varmistaa että esim. jos hakisin nyt W&H viisumia ja menen vasta 11kk päästä Ausseihin, niin lähteekö siitä hetkestä pyörimään se 12kk kun saavun maahan?

Lähtee pyörimään vasta sitten kun saavut maahan, provided että saavut maahan siis 12kk sisällä viisumisi myöntöpäivästä. Got it?

siilikala

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #32 : 22.10.2013, 22:16:35 »
Kuinka kauan viisumin käsittely yleensä kestää?
Minäkin mietin sitä että hakisi viisumin vähän ennen sitä 31v syntymäpäivää, ja olisi kiva kuulla jotain arviota että osaa olla tarpeeksi ajoissa kuitenkin hakemassa.
A ship in the harbour is safe, but that's not what the ships are built for!

kikkomaen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 22.10.2013, 23:18:59 »
Onlinehakemuksen tehneillä puhutaan ihan tunneista / maksimissaan muutamasta päivästä.

Henkilökohtaisesti jouduin käymään rintaröntgenissä ja se tietysti otti oman aikansa, mutta oiskohan reilu viikko sairaalakäynnin jälkeen tullut myönteinen päätös.

GoldenCup

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #34 : 23.10.2013, 21:21:52 »
Saman päivän aikana hyväksyttiin mulle kun hain.

maailmanmatti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #35 : 24.10.2013, 16:09:58 »
Lääkärintarkastus esim. Intiassa pitkään olleille (175 eur)!

Elikkäs opin kantapään kautta, että Aussien WH-viisumissa kun kysytään maita, joissa olet ollut yli 3kk niin Intiaa ei välttämättä kannata tähän listaan kirjoittaa. Intiassa tai muualla tuberkuloosi"riskialueilla" pitkään oleskelleilta edellytetään lääkärintarkastusta eli jo mainittua rintaröntgeniä. Näitä tarkastuksia tekee Suomessa vain kaksi (Aussien lähetystön kelpuuttamaa) lääkäriä, toisessa firmassa hinnaksi sanottiin 330e ja toisessa toi 175 erkkiä. Tulee siis halvemmaksi hankkia uusi passi (tai kaksoispassi) ja peittää näin jäljet Intian-matkasta kuin maksaa tosta lääkäristä.

Kaksoispassin saa, kun poliisille tekee hakemuksen ja vapaamuotoisessa liitteessä selittään syyn kahden passin tarpeelle (esim. aion matkustaa samalla reissulla Israeliin ja Iraniin tai Armeniaan ja Azerbaizaniin). Maksaa sen 50e kuten tavan passi, on voimassa vain max 3 vuotta.

kikkomaen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 24.10.2013, 16:31:55 »
Mutta miksi et tekisi / tehnyt sitä Intiassa ollessasi?

Filppareilla maksoi noin 24 euroa ja siihen aikaa meni reilu tunti.

keiku

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #37 : 24.10.2013, 19:06:43 »
Ja miten tarkkoja nuo nyt sitten ovat noiden leimojen kanssa? Käykö joku oikeasti passeja läpi?

Eev

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #38 : 27.10.2013, 09:53:18 »
Mitäs sitten jos Australia onko tosi jees ja haluu jatkaa reissuaan? Jatko W&H:n saa vissiin vain joistain tietyistä töistä..  Sitten virallisesti työviisumilla hommiin vai mitä?

attila

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #39 : 19.12.2013, 00:01:31 »
Mites pari ihan perustavaa laatua olevaa kyssäriä Australiaan liittyen:

Tarviinko kentällä mitään dokumentteja tähän myönnettyyn W&H-visaan liittyen, vai näkevätkö virkailijat tuon viisumini omista tietokannoistaan, kuten oli asian laita Uuteen-Seelantiin astuessani? Pankkitilin saldon printtaan varmuuden vuoksi, sillä saavun pelkällä menolipulla.

Once in Australia (Perth), mitkä pakolliset byrokraattiset jutut kannattaa hoitaa pikimiten pois alta? Verokortti ja pankkitilin avaaminen ainakin? Tällä hetkellä minulla on vielä voimassa suomalainen matkavakuutus Fennialta.

Sitten pitäisi päästä duuneihin käsiksi, etenkin varasto- tai farmihommat kiikarissa, jos ei itse Perthistä niin maaseudulta. Mielelläni tekisin ihan runsaasti töitä alkajaisiksi, pikemminkin kuukausia kuin viikkoja.