Working Holiday FAQ

(Luettu 66996 kertaa)

Cathy

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Working Holiday FAQ
« Vastaus #40 : 19.12.2013, 11:19:23 »
Jollain voi olla tuoreempaakin tietoa, mutta ainakaan v. 2006 mitään dokumentteja ei tarvittu, vaan viisumi annettiin tuosta vaan mitään kyselemättä. Ilmeisesti siis näkevät tiedot jostain. Tosin viisumin lunastamista varten piti ainakin Sydneyn kentällä tajuta mennä jollekin hyvin epävirallisen näköiselle tiskille (pöytä ja sen takana pari tyyppiä), ainakin joku oli muistaakseni kävellyt paikasta huomaamatta ohikin.

Perthin suunnalla on ilmeisesti jonkin verran tarjolla töitä myös kaivoksilla, tapasin parikin reissaajaa jotka tienasivat siellä kai tosi hyvin. Tosin työt olivat niin kaukana, että työntekijät lennätettiin sinne Perthistä aina lentokoneella viikoksi tekemään pitkää päivää, ja sen jälkeen palautettiin viikoksi vapaille.

attila

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #41 : 23.12.2013, 03:45:54 »
Kiitos. Tarkistin myös infomailin, jonka immigration lähetti viisuminmyöntövahvistuksen mukana, eikä siellä ollut mainintaa muusta kuin siitä, että viisuminumeroa ei kannata hukata, vaikka infot koneilla ovatkin.

Kaivosympäristö (pitkä päivä, ruumiillinen työ, eristäytynyt meininki) sopisi hyvin minulle, sillä haluan ehdottomasti tehdä Australiassa töitä ja olen erinäisiä "raskaita" hommia tehnyt aikaisempienkin reissukassojen keräämiseksi. Viikon päästä pitäisi olla Perthissä selvittelemässä kuvioita.

Reissurinsessa

• Aloittelija
    • Profiili
    • EDD NZ
« Vastaus #42 : 28.01.2014, 16:13:16 »
Käsi ylös hep ne, jotka ovat suunnittelemassa Uuteen-Seelantiin (miksei Australiaankin) lähtöä tämän vuoden aikana? :-)

Täältä on löytynyt ihan hirveästi hyödyllistä tietoa. Kiitos kaikille hyville vinkeistä siispä!

Onko jollain omakohtaista kokemusta Allianssin work and travel -ohjelmasta?
Throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor.
     Catch the trade winds in your sails.
            Explore. Dream. Discover.

ile_

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #43 : 04.04.2014, 00:51:50 »
Ollaan syyskuusta toukokuuhun australiassa, missä pitäisi elää töitä tekemällä ja ollaan mietitty pääasiassa hedelmien keräilyä yms. onko kenelläkääm antaa vinkkejä minne kannattaa mennä ja minne ei kannata? Ja olisi myös kiva kuulla että missä kuussa itse olette olleet siellä(satokausi yms). Mahdollisesti voitaisiin muitakin töitä tehdä , koska reissussa on kolme erilaista hyvää englantia puhuvaa ihmistä. Oma autokin on käytössä, joten outbackissä voi myös tyskennellä. Kiitos jo etukäteen.

-h-

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #44 : 07.05.2014, 11:27:47 »
Meillä myöskin suuntana working holiday ausseissa ja syyskuussa lähtö!
Suunnitelmat on  vielä ihan vaiheessa, eikä käytännön järjestelyitä ole vielä tehtynä. Ajattelin kysellä vähän mielipiteitä koskien noita erilaisia "starttipaketteja" mitä esim. Kilroy tarjoaa. Blogien perusteella käytännön jutuista ja byrokratiasta on ilmeisesti mahdollista selvitä itsenäisestikin, mutta voisi toki auttaa yli "ensijärkytyksen" kun olisi jotain suunnitelmia heti aluksi valmiina ja paikka mihin mennä.

Joku mainitsi täällä keskustelualueella myös tuon UltimateOz -sivuston, jonka tarjoamat vaihtoehdot näyttää myös melko houkuttelevilta. Vaikea arvioida minkä verran hyötyä niistä on käytännössä, mutta ainakin erilaisia retkiä noihin paketteihin kuuluu vaikka kuinka  :P
Mistähän kaupungista sitä kannattaisi lähteä liikeelle? Sydneyssä on varmasti suurin osa reissaajista, joten työnsaanti kahdelle henkilölle ei ehkä ole niin helppoa kuin länsi- tai itärannikon pienemmissä kaupungeissa..
Myös reissuseura kiinnostaa, jos on samaan aikaan ja samaan suuntaan lähtijöitä tai vaikka muita pariskuntia   ;D

matkailija123

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #45 : 16.06.2014, 17:14:33 »
Kysäisenpä nyt täällä kun vähän ressaa eli kuinka kauan teillä on mennyt kun olette saaneet working holiday -viisumin? Itse olen hakenut jo yli viikko sitten, mutta viisumihakemus on edelleen tilassa "submitted" ei siis ole muuttunut vastaanotetuksi vaikka sivujen mukaan viisumi yleensä myönnetään kuudessa päivässä! Mikähän nyt mättää?
Lähtöön on vielä 2 viikkoa aikaa, mutta lennot on jo varattu joten hieman pelottaa kun asia ei tunnu etenevän..

oal

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #46 : 22.06.2014, 16:08:07 »
Kysäisenpä nyt täällä kun vähän ressaa eli kuinka kauan teillä on mennyt kun olette saaneet working holiday -viisumin? Itse olen hakenut jo yli viikko sitten, mutta viisumihakemus on edelleen tilassa "submitted" ei siis ole muuttunut vastaanotetuksi vaikka sivujen mukaan viisumi yleensä myönnetään kuudessa päivässä! Mikähän nyt mättää?
Lähtöön on vielä 2 viikkoa aikaa, mutta lennot on jo varattu joten hieman pelottaa kun asia ei tunnu etenevän..
Itsellä kesti muutama tunti kun viisumi myönnettiin.

-h-

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #47 : 24.06.2014, 14:48:11 »
Selailin täältä keskusteluista sellaista yleistä muistilistaa hoidettavista asioista..

Kelalle täytyy ainakin tehdä vielä ilmoitus ulkomaille muutosta, mutta tyhmänä kysymyksenä ihmettelisin vielä että miten verotus Suomessa poissaolon aikana? Pitääkö reissun aikana maksaa jotain veroja myös Suomeen vai peritäänkö niitä jälkeenpäin kerta alle vuoden kestävässä reissussa kuuluu vielä Suomen sosiaaliturvan piiriinkin?  ???

b9leto00

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #48 : 29.06.2014, 15:33:46 »
Selailin täältä keskusteluista sellaista yleistä muistilistaa hoidettavista asioista..

Kelalle täytyy ainakin tehdä vielä ilmoitus ulkomaille muutosta, mutta tyhmänä kysymyksenä ihmettelisin vielä että miten verotus Suomessa poissaolon aikana? Pitääkö reissun aikana maksaa jotain veroja myös Suomeen vai peritäänkö niitä jälkeenpäin kerta alle vuoden kestävässä reissussa kuuluu vielä Suomen sosiaaliturvan piiriinkin?  ???

En suosittele suomen verottajalle ilmoittamista EU-maiden ulkopuolella tehdyistä töistä. Menee muuten veroasiat vaikeaksi. Jos kukaan ei kysy, älä ilmoita.

En usko että kukaan kyselee mitään :)

-h-

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #49 : 14.07.2014, 09:39:20 »
Ok, pitää miettiä miten tuossa kannattaa toimia, ei kyllä yhtään huvittaisi maksaa mitään älyttömiä veromätkyjä kun tulee takaisin :D

Onko kukaan täällä joutunut toimittamaan mitään noita lääkärintodistuksia yms viisumia varten?

Itse tein viisumihakemuksen jo n. 17.6 ja vieläkin on prosessointitilassa? Pitääkö tässä nyt siis odottaa, että  saan jonkun vastauksen ja mennä sitten lääkäriin vai odottaako ne suoraaan että jotain todistuksia toimitan? Itse käsitin että saisin ensin jotain palautetta koskien sitä, tarvitsenko lääkärintodistuksia viisumiani varten?

Kellään neuvoja, miten  pitäisi toimia? :-[

PanAm

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #50 : 14.07.2014, 19:44:26 »
Kellään neuvoja, miten  pitäisi toimia? :-[

Suosittelen ottamaan yhteyttä sinne suuntaan. Muistaakseni sieltä oman ImmiAccountin kautta pysty laittaan kyselyä. Oletusarvoisesti, jos mitään lekurintodistuksia ei tarvita, viisumi tulee melkeinpä samantien. Oot oottanut noin kauan, niin varaudu siihen, että kyselyyn tulee vastaukseksi pyyntö lääkärintarkastuksesta/keuhkoröntgenistä. Nopeuttaa pyynnön tuloa, kun kyselet ite nyt jo perään.

maailmanmatti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #51 : 21.07.2014, 10:25:24 »
Nyt oon vähän sivistänyt itseäni eri työvaihtoehdoista ja muista asianhaaroista.

Pari hyvää nettisivua: www.gumtree.com.au ja www. seek.com.au, noilta on hyvä katsella duunia.  Tapaamani aussi sanoi että seek on parempi,  Gumtreessä on ennemmin pätkä- ja pimeää duunia tarjolla.

Sama jäbä suositti hedelmäduuneista rypäleitä ja kirsikoita, banaanien kanssa joutuu kuulemma raatamaan sikana ja liksa on suht huono. Kattelin myös parin 'working hostellin' saittia eli hostelli tarjoaa majoituksen ja järkkää duunin -pakettia. Näytti suht huonolta, puolet liksasta menisi hostellin taskuun ja vielä pitäis ostaa safkat itse.

Erityisen hyvältä taas vaikutti resortit. Autiolle saarelle 5 tähden hotelliin siivoamaan ja tiskaamaan ym. Resortti tarjoaa safkan ja majoituksen (halvemmalla kuin hostelli pelkän majoituksen! ) ja about koko liksa jää käteen kun oot saarella eli tuhlaamaan ei pääse. Sopii mulle kun diggaan luonnosta ja saarelle erakoituminen ei pelota.  Pääasiassa meen siis kartuttamaan kassaa tulevaa Aasia-hengailua varten, varmaan eri juttu jos haluaa enemmän reissata ja kokea ausseissakin.

Farmi on ratkaisevasti parempi diili jos safka ja majoitus tai edes teltta/camper-paikka farmilla kuuluu diiliin.

Jotkut hostellit tarjoaa myös ilmaista majoitusta pientä työpanosta vastaan.

Suomalaisille kuuluu ilmainen terveydenhuolto Ausseissa maiden välisellä sopimuksella.  Sitä varten pitää kai rekisteröityä jotenkin?

Entäs verot, pankkitili, eläkemaksut (eli superannuation? ). Voisko joku WHlla käynyt vähän sivistää meitä näistä? Eläkemaksut ja kai osan veroistakin voi jotenkin saada takaisin maasta lähtiessä käsittääkseni,  miten tää toimii?

Vielä yksi juttu mitä suosittelen: Couchsurfing.org toimii kuulemma hyvin Ausseissa ja tota kautta voi tavata paikallisia jotka voi jeesiä kaikissa yo. kysymyksissä.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 21.07.2014, 11:00:05 »

Jotkut hostellit tarjoaa myös ilmaista majoitusta pientä työpanosta vastaan.

tata en suosittelisi ainakaan pitkaaikaisena vaihtoehtona. Itse tein viikon toita yhdessa hostellissa Adelaidessa, ihan vain siksi etta odottelin kavereita saapuvaksi paikalle, joten en voinut/halunnut etsia mitaan pidempiaikaista. Jos ajatellaan, etta dormisanky hostellissa on noin 20AUD, ja ainakin itse tein 3-4h paivassa toita sen eteen, niin ihan riistopalkallahan siina ollaan toissa. Jossain aivan taydessa kakkendaali-toimistotyossa saa jo palkkaa tuon 20 tunnissa (tyyliin kirjaan lukuja papereilta excel-taulukolle) joten ei mitaan jarkea pidemman paalle. Resorttityot on siitakin kivoja, etta kivalla asenteella voi ansaita tippeja rikkailta asiakkailta. Olin tarjoilijana Sydneyssa hienossa cocktailbaarissa vahan aikaa, ja tippeja tuli tuntipalkan lisaksi ainakin 50 dollaria illassa. Huonesiivoojallekin varmasti jatetaan jotain.

Veroista, superista sun muista keskustelua on jo kayty sivukaupalla.
She rides rollercoasters but never screams

Wrth

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #53 : 21.07.2014, 22:26:51 »
Veroista, superista sun muista keskustelua on jo kayty sivukaupalla.

maailmanmatti, löydät kysymistäsi asioista aiempia keskusteluita kirjoittamalla foorumin hakuun "superannuation" ja "wh verot" (ilman heittomerkkejä!). Näillä hauilla saat melko kivasti osuvat tulokset joista on sinulle varmasti apua.

ps. SLG, olipa ala-arvoinen kommentti.
NZ 04/04/2008 - 08/03/2009
NZ 01/08/2014 -

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #54 : 22.07.2014, 20:33:21 »

ps. SLG, olipa ala-arvoinen kommentti.

Jaa täh?

Mitas ala-arvoista on siina, etta huomauttaa vahan niinkuin sivulauseessa etta asiasta on keskusteltu jo tosi paljon (jonka huomaa heti kun selaa ketjua ihan vain muutaman viestin taaksepain). Enemman holhoavana pitaisin jos joku opettaisi minulle miten tan foorumin yksinkertaista hakua kaytetaan "verojuttujen" etsintaan  (ilman heittomerkkeja), jos kerran olen jo siina pisteessa etta olen osannut ostaa itselleni lennot ja maksaa/hakea WH-viisumin....

Jos olisin halunnut vittuilla, en olisi vaivautunut vastaamaan kyselijan mihinkaan kohtaan asiallisesti (sellaisiakin henkiloita on). Vahan vasyneesti vain huomautin, etta keskustelua ON kayty....ja hakua kayttamalla/ihan vain lukemalla naita ketjuja se selviaa helposti.

terkuin,
Strange Little Girl
She rides rollercoasters but never screams

Jookoskookos

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #55 : 15.09.2014, 16:28:33 »
Mä kanssa mielelläni kuulisin kokemuksia tuosta itse viisumista ja sen hakemisprosessista ja lähinnä muualta kuin Suomesta. Aus immigrationin sivuilla sanotaan 4-6vk mutta onko tämä kuinka todenmukainen? Ei nyt luulisi jos hakemus käsitellään tunnissa kahdessa ja seuraavana päivänä lekurille niin miksi menisi noinkaan kauaa...

maailmanmatti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #56 : 04.11.2014, 01:29:29 »
No nyt on pari viikkoa Ozin ihmemaassa takana. Luin myös threadin parit ekat sivut ja musta tuntuu että ketjun alkua voisi vähän editoida ja siivota ja tehdä hyvän FAQn aloituspostiin.

Verot käsittääkseni saa kokonaan takaisin jos rastii sen resident for tax ja tekee veroilmoituksen verovuoden lopussa (eli heinäkuussa? ). Hommaan voi käyttää myös veroagenttia, joka veloittaa 10% veronpalautuksesta. Jos tienaa ihan sikana, ei kaikkea veroa saa takaisin. Superi  saa takaisin maasta lähtiessä. Kannattaa pyytää superi kaikilta työnantajilta samaan rahastoon, muuten voi olla hankalaa kotiuttaa. Otin pankkitilin ja superin samasta pankista niin verkkopankista voi katsoa että työnantaja myös maksaa superin.

TFN eli veronumero on aussien vastine verokortille. Hae heti maahan tullessa nettilomakkeella ja numero pitäisi tulla parissa viikossa. Ilman numeroa on vaikea virallista duunia saada, heti kun hakemus on sisällä voi aloittaa työn ja liksaa maksetaan kun saa numeron. Hakemusta varten tarvitaan osoite Ausseissa, mutta numeron saa soittamalla kunhan hakemus on tehty ja käsitelty.

Julkinen terveydenhuolto on ilmaista suomalaiselle eli matkavakuutus ei ole välttämätön. Kroonisia vaivoja ei välttämättä hoideta ilmaiseksi.

Duunia voi katsella gumtreestä , seek.com.au, http://www.thejobshop.com.au, au.indeed.com ja lisäksi on paljon backpacker-työnvälityksiä. Vuokratyövoima voi olla vedätystä, olin mangofarmilla jossa osa jengistä suoraan 21aud tunti ja osa vuokralla, saivat vain 16aud tunti. Monet duunit farmeilla ja muualla outbackissa tarjoaa majoituksen ja ruuan halvalla tai ilmaiseksi.

Liftaaminen tuntuu olevan ihan ok, about samanmoista kuin Euroopassa.  Gumtreestä voi etsiä ride sharea jos peukuttaminen pelottaa.

Mangofarmilla duuni on rankkaa ja jotkut sai mangohaposta karuja palojälkiä käsiin. Suurimmalla osalla ei ollu pahoja ihoreaktioita, mutta yksi kaveri sai mangoallergian matkamuistoksi. Piiska viuhuu, tuntipalkkaa vastaan saa juosta vauhdilla mangopuiden alla ja duunia 10-12t päivässä 7 päivää viikossa kauden loppuun asti.

Seuraavaksi yritän duuniin roadhouseen jonnekin outbackiin.

E: Kuulin kylmävarastoduunista Brisbanessa,  pomo siellä tykkää palkata suomalaisia.  Kiinnostuneet voi kysyä mestan nimeä privaviestillä
« Viimeksi muokattu: 04.11.2014, 02:04:52 kirjoittanut maailmanmatti »

-mirggu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #57 : 01.12.2014, 22:01:32 »
onkos kellään tietoa miks ei voi maksaa edelleekää viisumii immin sivuilla? Jotai tossa puhuttiiki että on ollu jotai ongelmia mut itellää pääsee sinne asti mis sais luvan maksaa jo mut sit iha lopus heittää "Error, unspecified failure" tai jotain  ;)
Visalla oon koittanu maksaa ja pitäs olla kaikki kortti rajoi myöte kunnossa kyllä. Eikait tuossa mitää aikaväliikää oo millo onnistuu ku online kuiteki  :D öh?
Ootteko muute mite joutunu laittaa noita terveystodistuksia menee tonne tuon anomisen/hyväksynnän jälkee (mitä ID if known meinaa noissa hommissa sitte?) minkälainen papru sitte kelpaa?

Että tällästä tässä taas vähä niiku alempana...!!!  ;)
Pitäs saaha viisumi hommat aluillee et pääsee kattomaa lentoi  ::) tuo maahan anottava matkustamis päivämäärä; nii onks se miten tarkkaa hommaa/merkittävää jos kuun ekan päivän merkkaa siihen..?
« Viimeksi muokattu: 01.12.2014, 22:09:43 kirjoittanut -mirggu »
'The future belongs to those who believes in the beauty of their dreams'
-Eleanor Roosevelt

ttinooo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #58 : 22.01.2015, 22:43:23 »
Erityisen hyvältä taas vaikutti resortit. Autiolle saarelle 5 tähden hotelliin siivoamaan ja tiskaamaan ym. Resortti tarjoaa safkan ja majoituksen (halvemmalla kuin hostelli pelkän majoituksen! ) ja about koko liksa jää käteen kun oot saarella eli tuhlaamaan ei pääse. Sopii mulle kun diggaan luonnosta ja saarelle erakoituminen ei pelota.  Pääasiassa meen siis kartuttamaan kassaa tulevaa Aasia-hengailua varten, varmaan eri juttu jos haluaa enemmän reissata ja kokea ausseissakin.

Tästä olis mielenkiintoista kuulla lisääkin, jos joku täällä on vastaavaa työtä tehnyt tai edes kaverilta kuullut jotain :)
On kyllä Google laulanut viime ajat ja tästäkin oon koittanut ottaa selvää, mutta jotenkin suht nihkeesti tuntuu asiaa löytyvän, tai ehkä mä en vaan osaa hakea oikein :D

-mirggu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #59 : 08.02.2015, 19:38:00 »
Viisumin hakeminen netissä, tein yhtenä viinkonloppuna ja myöntynyt päätös tuli jo maanantaina. Ei tullut ainankaan päätöksen mukana kyselyitä mistään muusta. Lennot varattu ja lähdön pitäis olla tuossa syyskuun 2015 lopuilla. Toivottavasti kaikki menee nappiin ja tulis hyvä reissu!
Nyt pitäs sitte vaa yrittää kauhiasti imee tietoo joka asiasta ;) haha kamalaa ku se aika vierähtää nii nopiaa :D
Tärkeimmät jutut ekan kuntoo et pääsis sitte nauttimaa oleskelusta :)
'The future belongs to those who believes in the beauty of their dreams'
-Eleanor Roosevelt