Halpa rinkka = huono rinkka ?!

(Luettu 110884 kertaa)

Helmut

• Aloittelija
    • Profiili
« : 25.07.2003, 23:35:35 »
Niin, tätä rinkka-asiaahan täällä on puitu jo kovasti, mutta pistänpä vielä oman lusikkani soppaan...
Eli arvoisat kokeneemmat reissaajat, onko mitään järkeä tuhlata ropojaan kalliiseen rinkkaan, jos seuraavan viiden vuoden aikana ei kuitenkaan pääse ihan tämän tästä reissuun?
Tai toisin sanoen, onko halpisrinkasta mihinkään vai aiheuttaako vaan itkua ja hammastenkiristystä??
Cittarilta oli halpoja Kuru (?)-merkkisiä rinkkoja, onko kenelläkään kokemusta moisista?

Eikä sitten oteta stressiä kuluneesta aiheesta, vaan vastaa ken jaksaa    8) *kiittää*

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Halpa rinkka = huono rinkka ?!
« Vastaus #1 : 26.07.2003, 02:04:44 »
Onko järkee vai ei! Ei voi tietää. Yleensähän se on niin että halvalla ei saa hyvää. Jos nyt kuitenkin vain yhden tai pari reiliä on tekemässä viiden vuoden sisään niin ei varmaan kannata hankkia uutta, jos jo omistaa vanhan toimivan rinkan. Mutta kyllähän rinkat yleensä on pidempikestoisia, ainakin pitäisi olla. Itse ostin rinkan pari vuotta sitten ja oletan että sillä vielä reilun kymmenen vuoden päästäkin kiertelen missä kiertelenkin. Siinä suhteessa kannattaa ostaa. Minä tosin käytän rinkkaa ahkerasti myös retkeilyyn Suomessa. Eli senkin suhteen uusi rinkka oli mulle järki ostos. Mutta reilillä kyllä pitäisi selvitä huonommallakin rinkalla, kun ei sitä kuitenkaan käytännössä pitkiä päivämatkoja kävellä (=kymmeniä kilometrejä). Ja kun on vanha ja kulunut rinkka niin se ei ehkä kiinnosta niin varkaita kuin vieressä loistava bränikkä TNF muotirinkka :) Voi myös olla katu-uskottavampi :)

pioneer53

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - pioneer53@helsinkilainen.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 26.07.2003, 07:32:08 »
Ostin halvan jotoksen ja käytin kerran. Kyllä se kesti, mutta taskut olivat epäkäytännölliset. Sain sellaisen kokemuksen, että en halua enää käyttää rinkkaa, kuuma ja iso jne..tilaa vievä..

zimone

• Aloittelija
    • ICQ Messenger - 267663984
    • Profiili
« Vastaus #3 : 27.07.2003, 00:35:30 »
Itse olen ollu 3 kertaa reilaamassa, ja jokaisella kerralla käyttänyt putkirinkkaa (sellaista "antiikkista" missä raudat painaa selkää) eikä oikeastaan ole parempaa tarvinnut. Näytän varmasti siltä, että rahaa ei ole, kun rinkkakin on mitä on ;) Eikä sitä rinkkaa kuitenkaan kanna kuin junasta majoitukseen, joten turhat valitukset pois, jalkojen juuressa se enimmän osan ajasta kuitenkin on :) Ja ensi viikon perjantaina 4. reilikerta (1.8.2003) alkaa... Jiihaa.

kimble

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.huugohelmi.net
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 27.07.2003, 23:25:28 »
Putkirinkkahan on mainio  ;)
Soveltuu varmaan tosin paremmin lapin erämaihin kuin ahtaisiin junan käytäviin  :D
os jotain unohtui, sitä ei tarvitse...

www.huugohelmi.net

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #5 : 30.07.2003, 15:15:50 »
Palasin muutama päivä sitten reissusta, kantovehjaksena oli 65-litrainen Jotos-rinkka, maksoi jotain alle 40 € Anttilassa. Muuten ihan kiva, paitsi että jotkut säädöt eivät riittäneet. Esimerkiksi sitä edessä olevaa klipsuremmiä en voinut käyttää ollenkaan, koska sääti sen miten tahansa, painoi rintoja.  :-[ Niin, ja sivu- ja etutaskujen vetoketjut liikkuvat kitkuttaen ja ovat yksisuuntaisia. Yksi vetoketju vähän ratkesikin reissussa, ei häiritsevästi kuitenkaan.

Mutta niin, kyllähän sitä melkein ilokseen kantoi, tuon rinkan kanssa tuskin kuitenkaan lähden tulevaisuudessa reilaamaan - tämänkertaisella matkalla kun oli pituutta vain pari viikkoa. Eli kyllä sillä pärjää, parempi rinkka olisi vain epäilemättä tuonut lisää mukavuutta.

Taidan tästä poistua löhöämään auringonpaisteeseen ja näkemään päiväunia ikiomasta Halti Greenistä!  ;D

juhok

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.resedagboken.com/person.asp?id=21399
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 14.08.2003, 16:08:50 »
Kattelin tossa bilteman kuvastoa, jossa oli 50l rinkka 19.90e. Ja käy kuulemma vaellukseen ja interreilaukseen, että sieltä vaan kaikki halpismatkailijat reppua ostamaan.  :D (nää hymiöt on ihan hyviä, elkää valittako aikuset ihmiset)
yynnissä Lonely Planet, New York City. Kts. Osta ja myy osasta!

Nick

• Reissaajaguru
    • Profiili
McKinley...
« Vastaus #7 : 16.08.2003, 01:30:07 »
Reilin alussa: McKinley sandaalit, McKinley rinkka. Molemmat käyttöominaisuuksiltaan ihan ok, mut ku mennään kuukauden reissulle ni ois se kiva että molemmat kestäis sen kuukauden edes... oliko 7 vai 8 päivä, niin aamulla pentele molemmat hajonnu jo enemmän kun tarpeeks... toisesta sandaalista pohja puoliks irti muusta rungosta, ja rinkka vaan ilmastointiteipillä kasaan... kun ei prkle saumat kestä... Rinkka täysin käyttämätön ennen reiliä, sandaaleita käytetty vähäsen, vuoden vanhat. Molempia käsittelin (miehen) hellyydellä, eli siis en heitelly portaista enkä laahannu perässä yms =) eli siis ihan normaalissa käytössä oli. No, onneks ilmastointiteipin laatu oli rinkkaa parempi, noin viiden päivän välein vaan uutta kerrosta, niin saatiinpa sitten samalla 55 litran rinkasta 65 litran rinkka ;)

tietenkin jokaisen oma asia mitä merkkiä ostaa, mutta tää jamppa ei enää McKinleytä huoli, mielummin sitten pari lisäeuroa kehiin niin ehkä se kestäis edes sen yhden reilin =)

Dela

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: McKinley...
« Vastaus #8 : 27.04.2004, 10:42:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Nick"
rinkka vaan ilmastointiteipillä kasaan... kun ei prkle saumat kestä...

Taitaa olla ihan yleinen ongelma halpisrinkoissa? Itselläni niitä hajosi kaksi ennenkuin ostin kunnollisen... Juuri ne saumat hajosivat kun ne oli ommeltu jollain kestämättömällä pahvilangalla yhteen. Varsinkin jos halpisrinkkaa sattuu ylipakkaamaan niin odotas, eihän se kauaa kestä. Sitten vain erikeepperit, karhunlangat ja hakaneulat esiin.

Jos rinkka sattuu menemään paskaksi aika klassisella tavalla eli toinen kantohihnoista lähtee irti (tapahtui kummallakin kerralla), suosittelen nippusiteitä ensiapuun. Ne ainakin purkkapaikoista kestävät hyvin.

Eipä paljon lohduta kun nostat rinkan ilmaan, ja hups. Kahva jää käteen :)
Ilmaisia matkoja ja majoitusta käyttäjien välillä: www.freetrippers.com

Tess

• Vieras
« Vastaus #9 : 27.04.2004, 17:45:47 »
Mulla on Kurun 45 litranen rinkka, joka on Sittarista ostettu. Oon käyttänyt sitä tosin vain metsässä, matkoilla ei oo ollut mukana. Oon ollut siihen ihan tyytyväinen. Mut se on kyl eka rinkkani, joten enpä osaa ees sanoa, millainen se hyvä rinkka on.. Kelpaa kuitenkin mulle enemmän kuin hyvin.

tazka

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/tatuv
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 29.04.2004, 16:47:44 »
Reilin alussa: McKinley sandaalit, McKinley rinkka. Molemmat käyttöominaisuuksiltaan ihan ok, mut ku mennään kuukauden reissulle ni ois se kiva että molemmat kestäis sen kuukauden edes... oliko 7 vai 8 päivä, niin aamulla pentele molemmat hajonnu jo enemmän kun tarpeeks... toisesta sandaalista pohja puoliks irti muusta rungosta, ja rinkka vaan ilmastointiteipillä kasaan...

Ittellä on Mckinleyn (grand canyon) rinkka eikä oo ollu mitään pahaa sanottavaa tähän mennessä. Kokemusta ei ole kyllä muiden merkkisistä, mutta ei ole kyllä laadultaan mikään halpisrinkka, mitä niitä on kaupoissa kattellut. Maksoin 60 eur, mutta oli puoleen hintaan, malli kun ei ollu uusin.

Kesti 1.5 kk reissun ihan hyvin, ja oon sitä muutenkin käyttänyt. Eli ei ne nyt ihan paskoja ole.
Mckinleyn sandaalit on kans, kesti ainakin edellisen kesän ja olivat edulliset + mun jalkaan paremmat kuin monet Merrelit mitä kokeilin kaupassa. Merrelit ei ollu mun jalalle ollenkaan, enkä usko että jos kenkä tuntuu aluks huonolta, että se tuntuisi vähän käytönkään jälkeen hyvältä.

Sama muuten nykysessä kenkämuodissa: Oon ettiny hyviä kenkiä mitkä on hyvät kävellä (reilille ja muutenkin) kun edelliset parit tennarit on niin rähjääntyneet. Yksiäkään en oo löytäny mitkä olis hyvät! Vaikka hinta on ollu 100 euroa niin ei. Nykyset kengät on kaikki lähes poikkeuksetta liian suippoja ja kapeita mun jalalle. Puristaa heti kun kokeilee, vaikka pituutta on tarpeeks. Ja kokokin on yleinen 43.

Oisko ehdotuksia kengiks? En ite enää keksi minkälaiset olis hyvät, oon kokeillu niin nahkasia Eccoja (jotka oli aivan surkeet) kuin halvempiakin... jjokasessa lähes sama vika.

No  nyt tuli vähän off-topic purnausta  :oops:

Nick

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 29.04.2004, 17:56:27 »
Lainaus käyttäjältä: "tazka"
Reilin alussa: McKinley sandaalit, McKinley rinkka. Molemmat käyttöominaisuuksiltaan ihan ok, mut ku mennään kuukauden reissulle ni ois se kiva että molemmat kestäis sen kuukauden edes... oliko 7 vai 8 päivä, niin aamulla pentele molemmat hajonnu jo enemmän kun tarpeeks... toisesta sandaalista pohja puoliks irti muusta rungosta, ja rinkka vaan ilmastointiteipillä kasaan...

Ittellä on Mckinleyn (grand canyon) rinkka eikä oo ollu mitään pahaa sanottavaa tähän mennessä.
Kesti 1.5 kk reissun ihan hyvin, ja oon sitä muutenkin käyttänyt. Eli ei ne nyt ihan paskoja ole.
Mckinleyn sandaalit on kans, kesti ainakin edellisen kesän ja olivat edulliset + mun jalkaan paremmat kuin monet Merrelit mitä kokeilin kaupassa.

Joo, siis minä en enää McKinleytä osta, koska kokemukset olivat niin huonot, mutta jos sulla on siitä hyviä kokemuksia niin eipä sitä sitten kannata vaihtaa, varsinkaan kun ei merkki kuitenkaan käsittääkseni kalleimmasta päästä ole... Itse en kyllä koske siihen merkkiin enää kepilläkään, kai oon sitte vähän jääräpää mut ainaki pystyn pitämään vitutusasteikon ja -riskin alhaalla... :)

Nick

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 29.04.2004, 17:59:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Dela"
rinkka vaan ilmastointiteipillä kasaan... kun ei prkle saumat kestä...

Taitaa olla ihan yleinen ongelma halpisrinkoissa?

Joo oon käsittäny samoin :)

r.antero

• Vieras
Re: Halpisrinkka
« Vastaus #13 : 15.05.2004, 09:21:50 »
Palasin just reililtä, ja mukana oli sellanen Bilteman 16e maksanut 40-litranen rinkka. Merkkiä "Bushman", hehheh. Noh kieltämättä oli vähän epämukava selässä mutta muuten ei juuri valittamista, tuohon hintaan nyt ei voi paljon enempää odottaakaan. Rinkka oli juuri sopivan kokoinen, kätevästi avattavissa ja varsin kestävänoloinen (ei siis vaurioitunut mitenkään, oli 2 kertaa ryanairin ruumassa) Lisäksi siinä oli vyötäröhihnassa ääliömäisen kätevä kännykkätasku.

Suosittelen lämpimästi kaikille kengännauhabudjetilla matkaaville, kyseessä on siis se musta 40-litrainen, ei sellainen kirkasvärinen 45:nen.

Beatta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 15.05.2004, 13:39:22 »
Viime kesänä reilaamassa käydessämme rinkkoina olivat varmasti jo 30-vuotis synttäreitään viettänyt vanhempiemme putkirinkka ja anttilasta ostettu 65-litrainen halpisrinkka jotos. Kumpikaan rinkoista ei ollut mitään huippulaatua mutta hoitivat tehtävänsä melko kiitettävästi. Jotoksen rinkassa ainoa murhe oli säätöjen loppuminen ja rinkkaa ei saanut nostettua tarpeeksi korkealle selkään kun se oli täydessä lastissaan.
Tänä kesänä toteutamme yhden vyöhykkeen reilin ja ajattelimme tällä kertaa tyytyä vain yhden rinkan kantamiseen ja mukaan lähtee taas anttilan halpisrinkka. miksi sitä toimivasta luopuisi.
Tuija

kirsil

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 17.05.2004, 09:54:39 »
Mun kokemukset (tai paremminkin matkakumppanin) MacKinleystä on hyvät. Ei ongelmia, koko 65 litrainen "miesten malli", hinta jotain 85-100 €. Kumppani tykkäs rinkasta heti, se kesti koko reissun eikä siis ole vieläkään rikki ja ilmeisesti sopi hänen selälleenkin hyvin. Oli mielestäni jopa jotenkin parempi kuin oma Haltini, joka oli 65 litrainen mutta pienempi, koska MacKinleyssä oli isommat sivutaskut. Ensi kesänä lähdetään taas reissuun, nyt tosin lentämällä, että nyt sitten testataan MacKinleyn kestävyyttä ruumassa (ja tod. näk. myös Haltin)

Kengistä sen verran, että matkakumppanilla oli Eccon sandaalit, hinta tosiaan aika suolainen 89 €, mutta kuulemma erittäin hyvät. Tosin kun kuukauden pitää jalassaan samoja kenkiä, niin ne hieman kärsivät ja nyt valitinkin, että niiden sandaalien pitää kestää vielä tää kesä, kun ei oikein olis varaa investoida uusiin samanlaisiin. Itselläni oli ihan Vagabondin sandaalit, jotka olivat hyvät jalassa, mutta nyt jo hieman kuluneet (ja haisevat...yök)
Kenkiin kyllä kannattaa hieman investoida, jos reilille lähtee.

meeri

• Vieras
freetime ja falcon
« Vastaus #16 : 23.05.2004, 23:13:59 »
heipä hei kaikki... kyselisin sellaisista "halpismerkeistä(kö?) kuin freetime ja falcon (creek)... myydään esim anttilassa ja prismassa... onko noilla mitään tekoa?
 :shock:  :?

Ucee

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - jjsoini@hotmail.com
    • Yahoo Instant Messenger - jjsoini@yahoo.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 24.05.2004, 20:30:46 »
mun viisi vuotta sitten ostama halpis (en muista paljonko mut alle 400 mummon markkaa)  Everest pro hd 70 on kestäny jo 16 kuukautta aktiivista reissaamista afrikassa ja lattareissa.. kyllä siitä on se pussinsuun suojakangas revennyt ja kertaalleen ilmastointiteipillä korjattu. ja kaikki painoa kannattavat kovamuoviset hilat paukkui jo ekalla reissulla joten kantohihnojen remmit on sidottu rungon remmeihin. mut niinkauan kun siinä on pohja niin kai sillä kantaa..

Silti reppu ja kengät on niitä käyttöarvoisimpia esineitä reissussa joten jos nyt olisin ostamassa niin voisi siihen vähän enempi sijoittaa.

sellaisen kai hankkisin, jossa olisi vetskarikiinnitetty daypack, repun saa vetskarilla kokonaan auki, ja kamoille on sisällä niin ulkopuolella kuin selkää vasten elastiset läpinäkyvät verkkopussit joissa vaatteet ei mee myttyyn ja kamat pysyy hyvin järjestyksessä niin että ne löytää ilman penkomista.
ja ilman mitään muoviosia painoa kannattamassa..

niinkun nyt vaikka seuraavat mallit - Arcteryx Bora -  http://www.arcteryx.com/product.aspx?group=Packs&prod=1884
ja Osprey Outlander - http://www.ospreypacks.com/travel/outlander.html

molempien maahantuoja Summit Sport, Kauppiaskatu 13, Turku
Arcteryx myös Salomon Sports, Parrukatu 2, Helsinki
ussi Soini
Matkanjohtaja/Aventura

Lestic

• Reissaaja
    • ICQ Messenger - 107326023
    • Profiili
« Vastaus #18 : 25.05.2004, 12:25:57 »
Olen kulkenut aika paljon Savotan putkirinkan kanssa. En usko, et mitään muuta on niin hyvä kantaa kuin vanhaa kunnon putkirinkkaa. Tossa on vielä 90 litran pussi, sinne mahtuu. Ja se on aikanaan mutsilta saatu perintökalu(!) ikää varmaan yli 20 vuotta, reissattu paljon lapissa sun muualla ja vielä vaan hyvässä kunnossa.
Aika hauska, kävin partioaitassa katsomassa niin Savotan uudet parhaat mallit on tismalleen samanlaisia kuin toi.

On vaan mieletön rinkka, en ole kovin isokokoinen kaveri enkä hirveän tottunut kantamaan tavaraa, mutta kyllä tohon voi laittaa jonku 25kg ja ihan helposti kantaa.

Kengistä: ostin kolmisen vuotta sitten ihan Suomen armeijan maiharit mallia m-91. Hyvin on kestäneet ja hyvä on ollut kävellä! Kyllähän ne tietysti hiostaa, mut siihen tottuu...

Yks kaveri muuten löysi tollasen putkirinkan kirpparilta, maksoi siitä muistaakseni 8 euroa.. et sitäkin kantsii katella.. tai jotaa huuto.nettiä..

juhok

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.resedagboken.com/person.asp?id=21399
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : 29.05.2004, 11:03:29 »
Hong Kongin (tää on nyt se kauppa eikä maa) luettelossa oli 60l rinkka 22,5€. Ei ois pahan hintanen, jos sattuis olemaan akuuttia tarvetta, eikä raaskis sijoittaa koko matkakassaa rinkkaan.
yynnissä Lonely Planet, New York City. Kts. Osta ja myy osasta!