Kiina ja Tiibet

 (Luettu 69524 kertaa)

jantsa

  • Reissaaja
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Tiibeti
« Vastaus #40 : 12.06.2007, 16:19:05 »
Eli siis kaikki reissut mita noista guesthouseista Chengdusta saa hommattua on opasmatkoja? Onko hintaluokat korkeita?

Nain kaytannon asia sitten... kun tiibetiin nyt menee, ja rinkassa on ainoastaa shortsit ja teepaitoja, niin mites jos meinais vaikka trekkailla tai jotain. Kuuluuko matkoihin varusteet?

Mietin vaan etta mitenkahan paljon nyt menee rahaa jos tekee viikon reissun tiibetiin.

JouniS

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 121
    • Profiili
Re: Tiibeti
« Vastaus #41 : 13.06.2007, 06:29:16 »
Lainaus käyttäjältä: "jantsa"
Eli siis kaikki reissut mita noista guesthouseista Chengdusta saa hommattua on opasmatkoja? Onko hintaluokat korkeita?


Kaytannossa tilanne lienee se, etta matkustuslupia Lhasan ulkopuolelle myonnetaan vain samalla kertaa kuin lupia Lhasaan saapumiseen. Jos siis hankkii etukateen vain menolipun ja luvan Lhasaan, joutuu kaupungissa odottamaan joitain ylimaaraisia arkipaivia ja hankkimaan alusta alkaen kaikki luvat uudelleen. Saattaa silti tulla halvemmaksi kuin etukateen jarjestaminen, jos aikaa vain riittaa.

Etukateen olin varautunut maksamaan luvista ja matkasta Lhasasta Nepalin rajalle noin 250 euroa, minka lisaksi olisi tullut junalippu (noin 90 euroa) ja majoitus (5-10 euroa yolta). Nyt tuohon tuli paalle noin 200 euroa lisaa oppaasta, ylimaaraisista valikasista ja muusta sellaisista, kun jarjestin matkan Pekingissa Leo Hostelin kautta. Yksin matkustaessa joutunee maksamaan selvasti enemman, joten kannattaa etsia jostain muutama muu kustannuksia jakamaan.

Lainaus käyttäjältä: "jantsa"
Nain kaytannon asia sitten... kun tiibetiin nyt menee, ja rinkassa on ainoastaa shortsit ja teepaitoja, niin mites jos meinais vaikka trekkailla tai jotain. Kuuluuko matkoihin varusteet?


Kaikenlaiset vaatteet ja muut varusteet joutuu toki hankkimaan itse. Jotain lampimampaa kannattaa hankkia jo etukateen, silla vaikka paivalampotilat ovat Lhasassa kesaisin 20 asteen paremmalla puolella, saattavat yolampotilat jaada 10 asteen alapuolelle.

jimwest

  • Vieras
Kiina ja Tiibet
« Vastaus #42 : 13.06.2007, 09:21:34 »
Minkäverran nuo mt. everestin basecamp trekit maksaa about?

Ja kuinka nihkeää on siis tällä hetkellä päästä nepalin puolelta tiibettiin? yksin matkustan eli pitää varmaan se ryhmä saada kasaan nepalista sitten. Mutta sitten lupiin ja matkoihin että pääsee Lhasaan taitaa upota aika hyvä summa?

Miqel

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 159
    • Profiili
Kiina ja Tiibet
« Vastaus #43 : 13.06.2007, 18:59:59 »
Onko kellään kokemuksia tai kuulopuheita lupien saamiseen Lhasan ulkopuolelle matkustamiseen itsenäisesti, tai tarvitaanko niitä todellisuudessa?

Tarkoitus olisi mennä tapaamaan "naisystävänpikkusiskonexmunkkimiehenperhettä" useampiin kohteisiin Tiibetin maaseudulla, toki Lhasassakin pitäisi käydä ja sieltä löytyy joku kontakti meitä auttamaan. Matka-aika lienee ensi talvi, marraskuusta ehkä Tiibetissä, kylmä ei pelota, eeei.

jantsa

  • Reissaaja
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Tiibetin rajamailla ja sinne
« Vastaus #44 : 06.07.2007, 15:32:05 »
Sain vinkkeja yhdelta tyypilta, etta Chengdusta lahtee busseilla etiapain, niin paasee suht lahelle Tiibetiin rajaa jossa on siltikin viela ehkapa enemman tiibetilaismeininki kuin tiibetissa. Eli pienia kylia, ei turisteja. 5000 metrin korkeudessa.

Toinen juttu. Nyt taman uusimman lupajupakan jalkeen ILMEISESTI onnistuu myos niin, etta kun ostat luvat ja liput, niin sinut 'kirjataan' johonkin gruuppiin, mutta ei tarvi kulkea mukana. Taman pitaisi olla nyt suht viikon kahden sisaista tietoa. Ilmeisesti hommat oli pystytty nain jarjestamaan Sams Cozy Guesthousesta Chengdusta.

juliska

  • Aloittelija
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Kiina ja Tiibet
« Vastaus #45 : 06.07.2007, 23:36:37 »
Vielä Peking-Lhasa radasta!

Onko täällä siis joku, joka on kyseisen matkan tehnyt? Paljon makso? Kauan kesti? Tuliko vuoristotaudin oireita? Oliko kivaa :D?

Harkitsen meilaamista sille Hesarin jäbälle, joka teki radasta jutun joskus pari kuukautta sitten..

JouniS

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 121
    • Profiili
Kiina ja Tiibet
« Vastaus #46 : 07.07.2007, 03:02:35 »
Lainaus käyttäjältä: "juliska"
Vielä Peking-Lhasa radasta!

Onko täällä siis joku, joka on kyseisen matkan tehnyt? Paljon makso? Kauan kesti? Tuliko vuoristotaudin oireita? Oliko kivaa :D?


Matkustin juuri tuon välin kolmisen viikkoa sitten. Kakkosluokan (käytävälle avoimet hytit, joissa sänkyjä kolmessa kerroksessa) liput maksoivat noin 80 euroa, minkä lisäksi maksoin Leo Hostelille 10 euroa välityspalkkiota ja 50 euroa matkustusluvasta. Ykkösluokan (normaalit neljän hengen hytit) liput olisivat maksaneet 45 euroa lisää, mutta niitä oli ainakin tällä kertaa käytännössä mahdoton saada paitsi maksamalla huomattavaa ylihintaa.

Meitä oli samassa vaunussa kuuden suomalaisen lisäksi vaihteleva määrä henkilökuntaa ja 54 kiinalaista matkustajaa, joista yksi osasi puhua englantia. Meno oli venäläisten junien jälkeen huomattavan nopeaa ja tasaista. Maisemien katselua häiritsivät vähän väliä ohi kulkevat myyntikärryt, joita joutui väistämään. Ravintolavaunukin oli, mutta sen aukioloajat olivat sekavia ja henkilökunta niiden ulkopuolella erittäin töykeää. Kirjallisia ohjeita oli muiden kiinalaisten junien tapaan äärimmäisen vähän, ja vaikka olennaiset asiat kerrottiin kuulutuksissa myös englanniksi, menivät kuulutukset usein ohi, koska ne kuuluivat vain käytävällä.

Matka kesti pikkuisen alle kaksi vuorokautta puoli kymmenestä illalla iltakahdeksaan kahta päivää myöhemmin. Kun ensimmäisen yön jälkeen heräsi, juna kulki halki maaseudun pysähtyen välillä muutamassa kaupungissa. Vähitellen maasto muuttui kuivemmaksi ja vuoristoisemmaksi, kunnes illalla saavutaan Xiningiin noin 2200 metrin korkeudessa. Tuolla korkeudella asemalaiturilla kävellessä huomasi jo, kuinka ilma oli totuttua ohuempaa ja olo oli siksi kuin puolikuntoisella.

Xiningin jälkeen rata alkoi mutkitella huomattavasti, mutta nousua ei vielä ollut kovin paljon. Aikaisin aamulla pysähdyttiin Golmudissa (noin 2800 m), josta juna jatkoi uudelle rataosuudelle kolmen veturin voimin. Tästä eteenpäin vaunuihin laskettiin rasittavan pihinän säestyksellä lisähappea, joka laski efektiivistä korkeutta noin 500 metrillä. Se olikin tarpeen, sillä loppumatka mentiin keskimäärin 4,5 kilometrin korkeudessa. Maisemat vaihtelivat kuivista kukkuloista soihin ja arktisen oloisista lumen peittämistä tasangoista upeisiin lumihuippuisiin vuoriin. Ero Länsi-Siperian "ollaan kuin Suomessa, mutta joet ovat leveämpiä ja kaupungit isompia ja rumempia" -maisemiin oli siis huomattava.

Vuoristotauti vaivasi paljon odotettua vähemmän. Matkan aikana sen huomasi lähinnä väsymyksenä ja orastavana päänsärkynä, joka ei kuitenkaan koskaan alkanut. Perillä Lhasassa oli kyllä sitten parina ensimmäisenä yönä nukkumisvaikeuksia. Kaiken kaikkiaan vaunun 60 matkustajasta muutama tuntui kärsivän vuoristotaudista hieman voimakkaammin, mutta lääkärin apuun ei kukaan sentään joutunut turvautumaan.

Sinänsä junassa välttyy vuoristotaudilta jokseenkin niin hyvin kuin Lhasaan näin nopeasti matkustettaessa ylipäänsä on mahdollista. Toinen yö nukutaan välikorkeudessa keskimäärin noin 2,5 kilometrissä, toinen päivä ollaan efektiivisesti keskimäärin 4 kilometrissä ja yöksi laskeudutaan Lhasaan 3,6 kilometriin. Onhan tuo jonkun verran suosituksia nopeampi nousutahti, mutta ei mitenkään ratkaisevasti.

Mutta vaikka vuoristotaudilta vältyimme, onnistuimme kaikki kuusi saamaan matkalta jonkin sortin kiinalaisen flunssan, jolle useimmat muut matkustajat tuntuivat olevan immuuneja. Lhasassa olo olisi siis todenäköisesti ollut miellyttävämpää, jos olisimme onnistuneet saamaan paikat ykkösluokan vaunuun, jossa taudit eivät leviä yhtä tehokkaasti.

juliska

  • Aloittelija
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Kiina ja Tiibet
« Vastaus #47 : 07.07.2007, 12:09:04 »
Ok, kiitos vastauksesta!

Suosittelisitko sä sitten tekemään ton reissun, vai säästämään rahat johonkin muuhun..?

jairus

  • Reissaaja
  • Viestejä: 40
    • Profiili
    • Sähköposti
Kiina ja Tiibet
« Vastaus #48 : 07.07.2007, 14:03:21 »
Terve Jounis!

Vaikutti kertomasi mukaan mukavalta junamatkalta. Olen kuullut ja lukenut että liput ovat aika pitkälti olleet loppuunmyytyjä. Miltäs siellä vaikutti? Oliko lippuja helppo saada?

Toinen mieltä askarruttava kysymys on että onko matkan varrelta mahdollista ostaa lippuja eteenpäin, eli tekisi muutaman stopin, joista ostaisi lipun taas seuraavaan paikkaan? Onkohan lippuja saatavilla muualta, kuin Pekingistä?

JouniS

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 121
    • Profiili
Kiina ja Tiibet
« Vastaus #49 : 07.07.2007, 18:48:55 »
Lainaus käyttäjältä: "juliska"
Suosittelisitko sä sitten tekemään ton reissun, vai säästämään rahat johonkin muuhun..?


Jos Tiibet kiinnostaa, niin juna on kyllä yksi parhaista tavoista matkustaa sinne. Autolla löytyisi toki mielenkiintoisempiakin reittejä, mutta vaivaa ja hintaa tulee heti huomattavasti lisää.

Lainaus käyttäjältä: "jairus"
Vaikutti kertomasi mukaan mukavalta junamatkalta. Olen kuullut ja lukenut että liput ovat aika pitkälti olleet loppuunmyytyjä. Miltäs siellä vaikutti? Oliko lippuja helppo saada?

Toinen mieltä askarruttava kysymys on että onko matkan varrelta mahdollista ostaa lippuja eteenpäin, eli tekisi muutaman stopin, joista ostaisi lipun taas seuraavaan paikkaan? Onkohan lippuja saatavilla muualta, kuin Pekingistä?


Junia menee päivittäin Pekingistä sekä joka toinen päivä Shanghaista, Kantonista, Chengdusta, Chongqingista, Lanzhousta ja Xiningista. Lippuja on helpoin saada lähtöasemalta, kun taas kesken matkaa mukaan haluava joutuu yleensä tyytymään istumapaikkaan, jos lippuja ylipäänsä on tarjolla.

Kesällä lippuja on olennaisesti vaikeampi saada kuin talvella. Liput tulevat kuitenkin myyntiin suhteellisen myöhään, toisinaan jopa vasta muutamaa päivää ennen lähtöä. Niinpä kakkosluokan lippujen hankkiminen onnistuikin meiltä kesäkuussa hyvin kuuden päivän varoitusajalla, vaikka hostellimme käyttämälle välittäjälle olikin tehty noin sata varausta samalle päivälle.

Tmoe

  • Aloittelija
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Kiina ja Tiibet
« Vastaus #50 : 16.08.2007, 16:53:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
Yksittäismatkailijat eivät pääse Nepalista Tiibetiin, vaan pitää olla matkatoimiston ryhmän mukana. Sen sijaan manner-Kiinasta pääsee helposti Lhasaan.


Tämä tuli kyllä täytenä yllätyksenä kun soittivat minulle juuri Kiinan suurlähetystöstä. Eli onko tosiaan niin, että yksittäinen ihminen ei voi mennä Nepalin rajan yli Tiibettiin ilman että on jonkin sortin todistus siitä että on ryhmässä oleva turisti?

Kaverini oli asunut ja matkustanut Chengdusta Tibettiin, missä hänelle järjestettiin samanlainen "leima" korttiin joka kertoi hänen olevan yhden hengen ryhmä. Sinänsä harmillista ettei Friendship highwaytä voi kulkea kuin yhteen suuntaan.. Vai onko toivoa sitten löytää Nepalista joku joka moisen leiman antaa? Mahtaako se auttaa viisumin myöntämiseen tosin?

Onhan se mahdollista että rajalla sitten käännyttävät. Siinä kohtaa voi sylettää, mutta ehkä lahjomalla saattaisikin leiman saada tai sitten rupee miettimään reittiä uusiksi. Mitä sanovat pallontallaajat?

chili

  • Aloittelija
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Kiina ja Tiibet
« Vastaus #51 : 15.10.2007, 15:57:00 »
Eli Tiibetin matkustusluvalla ei paase jatkamaan Nepaliin asti? Jos ymmarisin oikein. Ja jos ei paase niin minkalaisia lupia siihen mahtaa tarvita?

Mista saa ja paljon joutuu kuivumaan?

Jos mahdollinen sakkokierros osuu kohdalle, niin minkalaisella panoksella siita on selvinnyt?

Kaikki muukin mahdollisesti olennainen tieto on suuresti arvostettua.

Kiitos avustuksesta!

JouniS

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 121
    • Profiili
Kiina ja Tiibet
« Vastaus #52 : 16.10.2007, 17:53:07 »
Lainaus käyttäjältä: "chili"
Eli Tiibetin matkustusluvalla ei paase jatkamaan Nepaliin asti? Jos ymmarisin oikein. Ja jos ei paase niin minkalaisia lupia siihen mahtaa tarvita?


Virallisesti Lhasasta eteenpäin jatkamiseen tarvitsee luvan, jonka mikä tahansa matkatoimisto pystyy järjestämään mitättömällä summalla suhteessa samalla myydyn pakettimatkan hintaan. Käytännössä omatoimimatkailijakin saattaa päästä Lhasasta Nepaliin jopa ilman lupia, jos planeettojen asento on oikea eikä kukaan ole provosoinut Kiinaa liikaa vähään aikaan.

Virallisesti ulkomaalainen saa matkustaa Tiibetin autonomisella alueella Lhasan seudun ulkopuolelle vain valtion viralliselta matkatoimistolta (FIT, jolla on toimipisteitä joka toisessa hotellissa Lhasassa) hankitulla pakettimatkalla, joka sisältää kaiken matkoista majoitukseen ja oppaaseen. Käytännössä tuota sääntöä tulkitaan enemmän tai vähemmän tiukasti poliittisen tilanteen mukaan.

Käytännössä Tiibetiin matkustamiseen liittyy aina poliittinen riski, että joku provosoi Kiinaa sen verran paljon, että viranomaiset alkavat taas tulkita matkustusrajoituksia tiukemmin. Tällöin saattaa käydä esimerkiksi niin kuin viime keväänä, kun rajoitukset tiukentuivat erään mielenosoituksen jälkeen. Tuolloin viranomaiset sulkivat muutaman ulkomaalaisille matkustuslupia välittäneen matkatoimiston, koska ne olivat myyneet väärennettyjä lupia. Loputkaan omatoimimatkailijoiden suosimat tahot eivät vähään aikaan uskaltaneet välittää lupia, koska ne eivät tienneet, oliko niiden yhteistyökumppaneilla puhtaat jauhot pussissa. Monet väärennetyillä luvilla Lhasaan tulleet jäivät tuolloin jumiin, kun viranomaiset eivät suostuneet myöntämään heille jatkolupia ennen kuin he olivat käyneet koko lupabyrokratian alusta alkaen uudelleen. Monet pitivät tuolloin helpompana Kiinan puolelle palaamista, vaikka suunnitelmissa olisi kuinka ollut Nepaliin jatkaminen.

Käytännössä turistilla on hyvin heikot mahdollisuudet selvittää, onko matkustuslupa aito vai väärennetty. Matkatoimiston maineen arvioiminen on ehkä ainoa keino, mutta sekin on vaikeaa ilman paikallisia verkostoja. Jos siis Tiibetiin haluaa eikä tuuri ole myötä, on vain kyettävä tulemaan hermostumatta toimeen kiinalaisen byrokratian kanssa, oltava liikkeellä tarpeeksi löysällä aikataululla ja oltava tarvittaessa valmis maksamaan ylimääräistä siitä, että ostaa pakettina sen, minkä olisi itse järjestänyt halvemmalla. Etukäteen ostettu pakettimatka on tietenkin se toinen vaihtoehto.

Normaali käytäntö lienee edelleen vuokrata Lhasasta pienellä porukalla Land Cruiser kuskeineen ja oppaineen ja tehdä noin viikon matka Etelä-Tiibetin keskeisten kohteiden läpi. Reitin ja sen keston voi räätälöidä matkatoimistossa melkein miten haluaa, ja hintaa tulee tuurista ja miljoonasta muusta jutusta riippuen 150-600 euroa per henkilö sisältäen matkat, majoituksen, luvat ja palkat. Järjestelyihin Lhasassa menee yleensä muutama arkipäivä.

chili

  • Aloittelija
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Kiina ja Tiibet
« Vastaus #53 : 19.10.2007, 21:43:53 »
Kiitos perkeleesti!

aynish

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 181
    • Profiili
Kiina ja Tiibet
« Vastaus #54 : 20.10.2007, 08:42:30 »
ei kannata hei jannittaa liikaa
ma liftasin lhasasta nepaliin useamman kylan kautta, kaiken kaikkiaan jai reilusti alle 100e koko reissu.
ei mitaan lupia.
joutui valilla kavelemaan muutamia kilometreja. mutta kivaa se oli ja kun on matkaseuraa, mikas siina. ihan mahtavaa.

lhasasta otettiin joku paikallinen bussi paikallisten dominoivassa seurassa, oli meita muutamia turisteja mukana. oliskos ollu kolme valietappia, ja kierrettiin kylaa kyselemassa liftia. ja jos ei meinannu loytya ni rinkka selkaan sit ja kylan reunalle peukku pystyyn ja muutenkin aktiivista yritysta. oli niin kivaa ja jannaa siella yli 4km menna valilla traktorin kyydissa etta huh.
voitte toki maksaa 3-4 kertaa enemman jarkatyista reissuista.
kukin tavallaan.
mutta taytyy sanoa viela tosta reissusta - se oli taysin turvallinen, ei mitaan erityisia taitoja vaadittu, pienta aktiivisuutta, muutama sana kiinaa siella taalla ja kun opetteli reitin paikkoja lausumaan - siis ite olin ihan maallikko liftailuissa ja silti hommat sujui.
we are the international community

arkaed

  • Reissaaja
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Kiina ja Tiibet
« Vastaus #55 : 29.10.2007, 09:17:08 »
Mitenkäs kauan Aynish sulla kesti tuo liftaus Lhasasta Nepalin puolelle?

aynish

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 181
    • Profiili
Kiina ja Tiibet
« Vastaus #56 : 01.11.2007, 13:46:16 »
Lainaus käyttäjältä: "arkaed"
Mitenkäs kauan Aynish sulla kesti tuo liftaus Lhasasta Nepalin puolelle?

viikon verran siina kului aikaa.
we are the international community

anssku

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 464
    • Profiili
    • Sähköposti
Kiina ja Tiibet
« Vastaus #57 : 02.11.2007, 23:18:42 »
Aynishillä juuri oikea asenne reissaamiseen! Ihailen tuollaista tapaa tehdä matkaa (eli paikallisten tyylillä ja pienellä budjektilla) ja rentoa sekä avointa suhtautumista kaikkeen eteen tulevaan! :) Itsekin yritän pyrkiä samaan...

carrus301

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 390
    • Profiili
    • Sähköposti
Kiina ja Tiibet
« Vastaus #58 : 03.11.2007, 04:12:24 »
Lainaus käyttäjältä: "anssku"
Aynishillä juuri oikea asenne reissaamiseen! Ihailen tuollaista tapaa tehdä matkaa (eli paikallisten tyylillä ja pienellä budjektilla) ja rentoa sekä avointa suhtautumista kaikkeen eteen tulevaan! :) Itsekin yritän pyrkiä samaan...


Veit sanat suustani  :lol:  Sitä vaan kummasti on näin ikää myöten laiskistunut että tahtoo päästä vähän helpomman kaavan mukaan eteen päin. Tuollainen matkustustyyli varmasti antaa paljon mutta on se vastaavasti raskastakin,,



PortaBle

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 137
    • Profiili
Vs: Kiina ja Tiibet
« Vastaus #59 : 23.05.2008, 11:00:20 »
Tein tuon reissun joskus 2006 syksyllä junalla Xi'an:ista Lhasaan. Halvalla sain järkättyä Lhasaluvat sieltä ryhmälle, jonka toista puoliskoa emme koskaan nähneetkään. Taisi olla about 50€. Joku ruotsalainen maksoi muistaakseni yli satakin.
Sillä luvalla täytyy sitten mennä asemalle ostamaan junalippuja. Silloin satuimme saamaan paikat kolmen päivän päähän hard sleeperille.

Liftaaminen Lhasasta on/oli ainakin silloin hankalaa, eikä FIT-matkatoimisto suostunut järkkäämään minkäänlaisia lupia ilman autoa ja opasta. Halvimmalla luvan Friendship Highwayn läpi pääsi vissiin jollain turistibussilla, joka ei meitä tosin kiinnostanut.
Eräs kokeneempi tiibetintallaaja opasti liftausmahdollisuuksissa, koska alkuperäisenä tarkoituksena oli liftata Lhasasta itään takaisin Kiinaan, mutta hankaluutena on ilmansuunnasta riippumatta kiinteät tiesulut pääteiden varrella, joissa luvat tarkistetaan. Ainoa keino päästä tuurilla lävitse on juuri tuo Aynishin mainitsema keino ottaa paikallisbussi aamulla esim Gyantseen tai Shigatseen ja toivoa, ettei tiesuluilla huomata turistien olevan kyydissä. Kannattaa myös kysellä tiesulkujen sijainteja ja miten niistä voi päästä ohitse. Tiesuluilla ilman lupaa kiinnijääminen tarkoittaa käännytystä Lhasaan tai rajalle tai jopa koko kiinasta hätistelyä. Riippuu kuulemma tapauksesta. On kuulemma mahdollista myös jekuttaa kyttiä, että oli menossa toiseen suuntaan ja sinut sitten tuurilla "karkoitetaan" juuri siihen suuntaan, mihin olit menossakin.

Itse päädyimme vuokraamaan ison Ivecon, jolla päristelimme viikossa jossain määrin Friendship Highwayta myötäillen Nepalin rajalle. Hintaa en tosin muista. Olisikohan ollut 5500Y koko vehkeestä ja sikamaisesta englannin kielen taidottomasta kiinalaisesta kuskista.

Tosin vaikka luvat olisikin ei ole varmuutta tiettyihin paikkoihin pääsemisestä. Sakya, yksi reitin ehdottomista kohokohdista meinasi jäädä näkemättä tiesulun selvitellessä yli tunnin täysin kelpoja lupiamme..

Tuosta reissusta löytyy juttua ja ennen kaikkea kuvia täältä

A neverending yearn for new
http://portable.kulkijat.com