Kokemuksia teltoista

(Luettu 20004 kertaa)

Anonymous

• Vieras
Kokemuksia teltoista
« : 04.08.2003, 21:17:21 »
Hellurei,

Tarttis hommata teltta ekalle reilille syyskuussa, mutta mistäs sais hyvän ja eikä tarttis maksaa mansikoita. Hyvä pitää sisällään,

- että teltta pitää olla kevyt ainakin alle 4 kiloo
- vedenpitävä
- 2 hengelle
- vähän tilaa vievä
- eikä mikään laavu, mielummin kupoli

Kävin kattoon Anttilassa sielä oli hyvinkin keveitä jotoksen telttoja, mut eipä taida vettä kestää vai olenko väärässä. Ei me nyt sateeessa meinattu reilata, mut eihän sitä tiedä. Hjelp!  :-/

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Kokemuksia teltoista
« Vastaus #1 : 04.08.2003, 23:20:24 »
Halvin sateensuoja teltalle taitaa olla kevytpeite eli pressu minkä sitten laittaa teltan päälle, jos sade uhkaa. Jos partiohenkisyyttä löytyy edes jonkin verran voi vielä tehdä kehikon että pressu on ilmassa, eli jää ilmarako pressun ja teltan väliin niin bueno. Pressua on kyllä vaan aika ikävä kantaa reilillä mukana :) Mutta jos vaikka autolla liikkuu niin ei ole ongelmia.

Marie

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://metripping.blogspot.com
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 05.08.2003, 00:21:47 »
Ostaisin suoraan vedenpitavan teltan niin paasee helpoimmalla. Yritin pari viikkoa sitten vasata lelutelttaani mustista jatesakeista ja jeesusteipista suojaa mutta ei toiminu. Lainatelttasateensuojakin paasti lopulta kaiken lapi. Siina sitten kökötettiin kolme paivaa sateessa tonnikalapurkki evaana.. :P

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 05.08.2003, 03:05:15 »
Ongelma vaan on ettei ole "vedenpitäviä" telttoja. Jos on hengittävää kangasta niin myös vesi tulee taatusti jossain vaiheessa läpi. Mutta normaaliin käyttöön kyllä löytyy tarpeeksi "vettä hylkiviä" telttoja ja kankaita. Joo, tämä varmaan on aika pilkun viilausta ja nysväystä, mutta niin se on, että hengittämätön kunnon kumi on varmana vedenpitävä. Ellei sitten kuivu ja halkea... :) Eli tästäkin loppujen lopuksi opimme taas, että kaikki kamat muovipusseihin mitkä ei saa kastua. Mutta niin se vain on että halvalla ei saa hyvää. Ei kannatta odottaa paljon Anttilan parin kympin teltalta sateessa ja tuulessa. Myös kannattaa tsekata millainen tuuletus systeemi teltassa on. Jos ei ilma pääse vaihtumaan teltan sisällä niin aamulla voi olla aika kostean nihkeä fiilis.

suski

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 05.08.2003, 09:17:27 »
Palaten näihin Anttilan telttoihin...
Kaverini oli ainakin ihan tyytyväinen tähän ns. "anttila-telttaansa", sikäli heille ei kyllä sateisia päiviä osunut eteen kuin ihan muutama ja vain yksi "kunnon" sade.. Kuivana olivat kuulemma pysyneet..

Omakohtaista koksemustahan mulla ei siis ole, että varmasti en voi mitään sanoa, mutta jos itse lähtisin teltan kanssa, niin voi olla että jäis anttila-teltta ostamatta ja mukaan lähtis joku _varmasti_ vettä pitävä, tai no voishan sitä lainata kaverin telttaa ihan vaan kokeeks ja pystyttää se tohon pihalle kaatosateeseen ja mennä yöpymään sinne, aamulla tietäis sitten varmasti että tuliko läpi ;)

koopa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 05.08.2003, 12:09:22 »
Itse ostin juuri partiovarusteesta Haltin Tunturihaukka Trail 1 teltan ja maksoi noin 60e. Painoa joku 3kg, vedenkestävä (katsokaa aina saumat teltan sisältä että teltta todella pitää vettä eikä vaan kosteutta, usein myydään ei-vedenpitäviä vedenpitävinä), 3-4 hengen kupoliteltta. Erittäin helppo pystyttää ja mielestäni tilava. Kahden viikon päästä lähtee testiin tuonne eurooppaan minne lie, mutta testattu jo mökillä ja hinta/laatu-suhde vaikuttaa olevan paikallaan.
- say yes to no --

Razban

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 05.08.2003, 21:22:32 »
Oma telttani on Bearlaken kupoliteltta. Todella tilava kolmen hengen teltta, jossa on sellainen "eteinen". Hieman ehkä raskas, mutta täysin vedenpitävä. Kahdestaan kuitenkin ihan ok kantaa. Oli muistaakseni kolmisen sataa markkaa hintana. Olen ollut täysin tyytyväinen.

r.pete

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.tkk.fi/~proine
« Vastaus #7 : 06.08.2003, 10:54:38 »
Teltoissa vedenpitävyys ilmoitetaan millimetreinä esim. Haltin Trek 1 retkiteltta vedenpitävällä Polyester kankaalla (3000mm). Jack Wolfskin teltoissa, jopa light versioissa vedenpitävyys alkaa 5000mm ylöspäin. Huipputeltoissa Wolfskinillä ja esimerkiksi North Facella vedenpitävyys on luokkaa 10000mm.

Meillä oli matkalla kahdenhengen (400mk) teltta. Espanjassa satoi sitten yöllä hiukan enemmän ja teltta vuosi muutamasta kohdasta. Kaaret oli jotain helvetin lasikuitua ja hajosivat vähitellen. Teltta lensi roskiin Geneven kohdalla paluumatkalla.
h Yeah,
the moon - beautiful,
the sun - even more beautiful

Anonymous

• Vieras
Kokemuksia teltoista
« Vastaus #8 : 17.08.2003, 11:43:51 »
Unohda anttilateltta.. Saat paremman samaan hintaa partiokaupasta.

Meillä (2henk) oli kahden hengen teltta, jossa pituutta 180cm ja leveyttä kahdet hartia ja rinkat. Todella pieni, mutta painoakin vain 1.8kg. Vedenpitävyyttä pelättiin, mutta ei jouduttu testaamaan.

Periaatehan on, että mikään ei saisi koskea kangasta sisältä tai ulkoa niin vedenpitävyys toimii. Meillä tuohon ei ollut mahdollisuutta.

Dela

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Kokemuksia teltoista
« Vastaus #9 : 26.08.2003, 14:05:35 »
Hyvä teltta on myös tiivis teltta muutakin kuin vettä ajatellen. Oma telttani ei tätä kriteeriä täyttänyt, ja kutsumatonta nukkumaseuraa alkoikin tulvia sisälle Venetsian keskiyön pimeinä tunteina.

Syynä oli tietysti telttaan jäänyt ruoka. Siirsimme telttaa taivaan salamoidessa, jotta vihaiset muurahaiset kadottaisivat reittinsä, ja heitimme ruoan myös ulos. Lisäksi kynttilänvalossa listittäväksi jäi noin 200-300 muurahaista, joista muutamat pääsivät puremaan. Oikeastaan näin jälkikäteen huippuhauska episodi.
Ilmaisia matkoja ja majoitusta käyttäjien välillä: www.freetrippers.com

Lars Stockholm

• Reissaaja
    • Yahoo Instant Messenger - late_l@luukku.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Kokemuksia teltoista
« Vastaus #10 : 16.09.2003, 09:19:17 »
Mulla oli reilillä tollanen Halti Multisport 1400. Se on pieni kahden hengen teltta, mutta ei se painakaan kun kilon. Olen kyllä todella tyytyväinen siihen hankintaan.
=Mun pakko matkustaa on jonnekin, entisestä pois juna vie=-

ilona

• Himoreissaaja
    • ICQ Messenger - 112101545
    • Profiili
    • Sähköposti
Kokemuksia teltoista
« Vastaus #11 : 16.09.2003, 15:41:43 »
Mun teltta, pienenpieni Halti Trek ykkönen taikka kakkonen, pitää todistettavasti vettä! (tuli testattua) Hän painaa noin 2kiloa ja tulee myös varsin hyvin toimeen rinkan kanssa.
Voinen suositella.  :roll:

Pi

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - typo@arabuusimiehet.com
    • Profiili
Kokemuksia teltoista
« Vastaus #12 : 16.09.2003, 17:41:39 »
Meillä oli reilillä mukana McKinleyn Duolite: "putki"mallinen, riittävän iso kahdelle (pienelle; ollaan molemmat hoikkia) ihmiselle, tosin tavarat eivät mahdu sisään mitenkään jos teltassa on kaksi ihmistä, paino tuki- ja kiinnityskeppeineen vähän reilut 1.7kg ja koko pakattuna niin pieni, että mahtui 65-litraiseen (Haltin) rinkkaan poikittain.

.pi.
Minä poika se reilaan ja reivaan, turhat huolet mäelle heivaan.

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
Kokemuksia teltoista
« Vastaus #13 : 17.09.2003, 12:32:23 »
Lainaus käyttäjältä: "ilona"
Mun teltta, pienenpieni Halti Trek ykkönen taikka kakkonen, pitää todistettavasti vettä! (tuli testattua) Hän painaa noin 2kiloa ja tulee myös varsin hyvin toimeen rinkan kanssa.
Voinen suositella.  :roll:

Kyllä pitää! Voin suositella myös. Ihana teltta pelasti meidät kun oma rupesi Karjaalla "vuotamaan".

lepakko

• Vieras
Kokemuksia teltoista
« Vastaus #14 : 03.01.2004, 15:16:25 »
muistatteko mitä tuo -Halti Trek ykkönen taikka kakkonen- maksaa?? noin.  :P

lepakko

• Vieras
Kokemuksia teltoista
« Vastaus #15 : 03.01.2004, 15:25:11 »

lepakko

• Vieras
Kokemuksia teltoista
« Vastaus #16 : 03.01.2004, 15:26:07 »

ilona

• Himoreissaaja
    • ICQ Messenger - 112101545
    • Profiili
    • Sähköposti
Kokemuksia teltoista
« Vastaus #17 : 03.01.2004, 20:02:04 »
Lainaus käyttäjältä: "lepakko"

Muistaakseni maksoin noin 100euroa (Partioaitasta).
Varmaan noista varastomyynneistä saattaa löytää halvemmallakin, tai syksystä, kun on "telttailukausi" päättymässä.

Anonymous

• Vieras
Kokemuksia teltoista
« Vastaus #18 : 26.05.2004, 20:24:45 »
Itsellänikin olisi teltan osto edessä, vaatimukset jokseenkin samat kuin avausviestissä.  Eli kevyt, sopiva kahdelle hengelle, ei kovin kallis mutta ei kertakäyttötavaraakaan.

Kävin Haltin kotisivuilla, mutta tuotetiedoista ei löytynyt tässä otsikossa mainittuja telttoja. Saako niitä enää mistään?

psykolavi

• Aloittelija
    • Profiili
vedenpitävyysarvot
« Vastaus #19 : 30.06.2005, 20:52:27 »
Itse olen myös telttaa hankkimassa ja olen törmännyt lukemiin

2500 mm
800 mm
450 mm

noiden välillä on eroa hinnassa yli 100 euroa, joten kysynkin, onko kellään tuollaista 450mm arvolla varustettua telttaa, joka todistetusti pitäisi vettä ainakin normaalilla sateella?

Vaikuttaako vedenpitävyysarvo myös siihen kuinka kostealta (ja kylmältä)  ilma siellä sisällä tuntuu, kun illalla sinne kömmit?
n timme en minut