Minä olen reissujani varten tulostanut reseptini Oma kannasta. Jos esim. Thaimaahan matkustaa, Suurlähetystön sivuilta lukee lisää sallituista lääkkeistä. No minä jouduin O-A viisumia varten käymään Suomessa lääkärillä, että minulla ei ole kuppaa, elefanttitautia etc
Eihän sieltä voi tulostaa kuin yhteenvedon, joka ei ole millään tavalla virallinen. Olen pyytänyt saman yhteenvedon apteekista apteekin leimalla, että olisi uskottavamman näköinen. Siihen on myös käsin lisätty erityisluvalliset lääkkeet, joista en saa reseptiä itselleni ja joista ei ole Omakannassa tietoa.
Suomen tullin sivuilla sanotaakin näköjään seuraavaa:
Ota matkalle mukaan lääkemääräykset eli reseptit. Niillä voit tarvittaessa todistaa, että sinulla on oikeus kuljettaa henkilökohtaisia lääkkeitä mukanasi. Jos sinulla on lääkkeistä sähköinen resepti (eResepti), ota matkalle mukaan jokin seuraavista:
- Lääkärin tulostama potilasohje, jossa on lueteltu kaikki sinulle samalla kertaa määrätyt lääkkeet.
- Apteekista saatava yhteenvetotuloste omista resepteistäsi.
- Yhteenveto resepteistäsi, jonka voit tulostaa Kansallisen Terveysarkiston palvelusta omilla verkkopankkitunnuksillasi.
Mutta tuossa ei tietenkään oteta kantaa siihen, miten muissa maissa pitäisi menetellä...