Rokotuksista

(Luettu 179462 kertaa)

Anna-Julia

• Himoreissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #20 : 19.02.2005, 19:49:53 »
Minulle nousi kuume Japanin aivokuumerokotteesta. Sillä voi olla muitakin sivuvaikutuksia esim. allerginen reaktio. Jouduin jäämään YTHS:lle muutamaksi minuutiksi rokotuksen jälkeen mahdollisen allergian takia.

Olen menossa Kiinaan, mutta malarialääkkeitä en uskalla popsia sivuvaikutusten takia. Pitää kiertää kaukaa malaria-alueet.

sheep

• Reissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #21 : 17.04.2005, 15:27:18 »
Rokoteneuvojatyyppi puhelimessa oli sen verran epäselkeä, että aattelin täältä kysästä josko joku osaisi hieman minua neuvoa. :)

Elikkäs, olen lähössä heinäkuuksi Intiaan, ja rokotteita tarvittaisiin. En ole menossa mihinkään alkeellisiin oloihin, joten lavantautiin en kai rokotetta tarvitse. Sen sijaan heinäkuussa on monsuunikausi, joten käsittääkseni Japanin aivotulehdusrokote kannattaisi ottaa. Polioon tarvitsen myös vahvistuksen. A ja B-hepatiitit olen jo ostanut, täytyy terkkarilla käydä laittamassa. Malarianestolääkityskin on tarkoitus syödä.

Ensi viikolla minulla on aika lääkärille ihan muissa asioissa, joten kysymys kuuluukin, että voikohan lääkäri ehkä pistää samalla esim. Japanin aivotulehdusrokotteen? Reseptissä lukee, että pistetään terveysasemalla, mutta rokoteneuvoja sanoi, ettei lääkäri voi pistää rokotteita, vaan sairaanhoitaja tekee sen. (Ei sillä että asioista tehtäisiin vaikeita... :roll:) Ja kuinka kauan ennen matkaa tuo aivotulehdusrokote pitää ottaa? Ei sillä, etten nyt ottaisi sitä ajoissa kun se suojahan on kaiketi 3 vuotta, mutta tuli vain mieleen.

Entäs onko kokemuksia pahoistakin malarianestolääkkeen sivuvaikutuksista? :?

Kiva jos joku osaisi hieman valaista jotakin yksityiskohiaa. :D En jostain syystä luota terveydenhoitajiin kovin paljoa, ja olisi kiva kuulla kokemuksia Aasiassa (erityisesti Intiassa) matkanneilta, että mitä rokotuksia on tullut otettua.

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
Rokotuksista
« Vastaus #22 : 17.04.2005, 16:01:50 »
Lainaus käyttäjältä: "sheep"

Ja kuinka kauan ennen matkaa tuo aivotulehdusrokote pitää ottaa?

Kolmas annos pitää antaa 10vrk ennen matkaa.

Se tuli vielä mieleen, että onhan sulle tetanus-difteria voimassa? Se pitää uusia 10 vuoden välein.

Tiedätkö kuinka tarpeellinen tuo poliotehoste on? Mietin nimittäin, että pitäisiköhän minunkin ottaa, kun olen Intiaan menossa. Jotenkin se tuntuu hätävarjelun liioittelulta, mutta en oikein tiedä... Periaatteessahan lapsena annettujen poliorokotteiden pitäisi antaa elinikäinen suoja (joo tiedän, että tehoste voi silti olla joskus tarpeen).
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #23 : 17.04.2005, 16:14:59 »
Malarianestolääkityskin on tarkoitus syödä.

Onko välttämättä tarpeen? KTL:n sivuilla kun lukee näin: "Malariaa esiintyy ympäri vuoden koko maassa (Intiassa, toim. huom. :wink: ) alle 2000 metrin korkeudella paitsi pohjoisessa Himachal Pradeshin, Jammun, Kashmirin ja Sikkimin vuoristoalueilla. 40-50% tapauksista on falciparum-malariaa. Klorokiini- ja pyrimetamiini-sulfadoksiiniresistenttiä P. falciparum -malariaa raportoitu. Malariariski on kuitenkin pieni."

Ensi viikolla minulla on aika lääkärille ihan muissa asioissa, joten kysymys kuuluukin, että voikohan lääkäri ehkä pistää samalla esim. Japanin aivotulehdusrokotteen? Reseptissä lukee, että pistetään terveysasemalla, mutta rokoteneuvoja sanoi, ettei lääkäri voi pistää rokotteita, vaan sairaanhoitaja tekee sen.

Jaa-a, vaikea sanoa, mutta ilmeisesti tavallinen yleislääkäri ei saa sitten antaa Suomessa rokotuksia, jos noin sanoivat?! Mutta esim. keltakuumerokotusta ei saa tavallinen sairaanhoitaja antaa, vaan siihen vaaditaan rokotuslääkäri; tai ainakin näin minulle väitettiin.

Lainaus käyttäjältä: "Ainuska"
Tiedätkö kuinka tarpeellinen tuo poliotehoste on? Mietin nimittäin, että pitäisiköhän minunkin ottaa, kun olen Intiaan menossa. Jotenkin se tuntuu hätävarjelun liioittelulta, mutta en oikein tiedä... Periaatteessahan lapsena annettujen poliorokotteiden pitäisi antaa elinikäinen suoja (joo tiedän, että tehoste voi silti olla joskus tarpeen).

Tuolla jokaisen matkaajan rokotusraamatussa, KTL:n nettisivuilla lukee poliosta näin: "Suomalaisen väestön poliosuoja on hyvä, eikä lisätehosteita Suomessa tarvita perusrokotussarjan jälkeen. Jos henkilö matkustaa alueille, joilla poliota vielä esiintyy, hän voi joutua olosuhteisiin, joissa altistuminen tartunnalle on mahdollista. Tällöin annetaan tehosteannos, jos edellisestä rokotuksesta on kulunut 5-10 vuotta.
...
Poliota esiintyy edelleen kotoperäisenä muutamassa maassa Aasiassa (Intiassa, Pakistanissa ja Afganistanissa).
" Tässä valossa saattaisin itse jopa harkita kyseisen rokotuksen ottamista, varsinkin kun sivuvaikutukset ovat käsittääkseni aika pienet, ainakin verrattuna monen malarialääkkeen "varmuuden vuoksi"-syöntiin.

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #24 : 17.04.2005, 17:50:33 »
Lainaus käyttäjältä: "fisu"

Tuolla jokaisen matkaajan rokotusraamatussa, KTL:n nettisivuilla lukee poliosta näin: "Suomalaisen väestön poliosuoja on hyvä, eikä lisätehosteita Suomessa tarvita perusrokotussarjan jälkeen. Jos henkilö matkustaa alueille, joilla poliota vielä esiintyy, hän voi joutua olosuhteisiin, joissa altistuminen tartunnalle on mahdollista. Tällöin annetaan tehosteannos, jos edellisestä rokotuksesta on kulunut 5-10 vuotta.

Olen toki tuon lukenut. Poliota ei kuitenkaan käytännössä esiinny Intiassa kuin muutamassa paikassa. Tässä tämän vuoden kartta:
http://www.polioeradication.org/content/fixed/casemap.shtml tähän mennessä ja tässä viime vuoden http://www.polioeradication.org/content/fixed/casemap_previousyear.shtml

Mutta joo, kyllä tuon tehosteen ottaminen voisi olla viisasta. Pitää kysyä joltain fiksulta lääkäriltä.

T.S.Eliot

sheep

• Reissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #25 : 17.04.2005, 18:42:57 »
Lainaus käyttäjältä: "fisu"
Malarianestolääkityskin on tarkoitus syödä.

Onko välttämättä tarpeen?

Noh eipä kai, mutta minun (ja äidin ;)) mieltä rauhoittaa kun on se syöty. Olen monilta kuullut että periaatteessa kannattaa syödä, joten ajattelin varmuuden vuoksi kuurin ottaa.

Lainaus käyttäjältä: "Ainuska"

Polioon saa vahvistuksen ilmaiseksi terveyskeskuksesta, ja se [epäilyttävä] rokoteneuvoja sitä suositteli, joten ajattelin, että voisi senkin hankkia. Kuulemma jos on rokotuksesta kulunut 5-10 vuotta ja on menossa alueelle, jossa poliota esiintyy, niin vahviste kannattaa hankkia. Milloin muuten olet menossa? (ihan näin sivumennen kysyen :))

Argh, vaikeaa näiden rokotuksien kanssa kun joka paikassa ollaan eri mieltä. :P

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #26 : 17.04.2005, 18:54:32 »
 Milloin muuten olet menossa? (ihan näin sivumennen kysyen :))

http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/viewtopic.php?t=5551

T.S.Eliot

Pallo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #27 : 17.04.2005, 23:30:15 »
En kerkeä lukea koko topikkia läpi, mutta jos ei ole aiemmin mainittu niin kuikatkaapas: www.rokote.fi Sieltä voipi löytyä vastauksia joihinkin kysymyksiin. Ihan fiksu sivu mun mielestä. Ja onpi luotettava myös.

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #28 : 20.04.2005, 22:49:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Anna-Julia"
Minulle nousi kuume Japanin aivokuumerokotteesta. Sillä voi olla muitakin sivuvaikutuksia esim. allerginen reaktio. Jouduin jäämään YTHS:lle muutamaksi minuutiksi rokotuksen jälkeen mahdollisen allergian takia.

Joo, tuo ei todellakaan ole mikään riskitön rokote. Taudin saamisen riski on sen verran pieni (suomalaisia on sairastunut varmaan ikinä koskaan kaksi ihmistä tms.), ettei ehkä ihan joka tallaaja tuota tarvitse. Toisaalta sitten jos taudin saa, niin sepä ei olekaan enää mikään pikkujuttu.

T.S.Eliot

tutu

• Aloittelija
    • Profiili
japanin aivotulehdus rokote
« Vastaus #29 : 13.05.2005, 12:37:32 »
Otin japanin aivotulehdusrokotteen Aasian reissua varten, ja terveydenhoitaja varoitteli kovasti sivuvaikutuksista. Onneksi niitä ei minulle tullut (muuta kuin turvotusta ja sietämätöntä kutinaa käsivarteen - meni kuitenkin ohi nopeasti). Sivuvaikutukset saattavat kuitenkin olla vakavia tämän rokotuksen ollessa kyseessä. Mieltä kuitenkin rauhoitti, kun rokotus oli olemassa. Japanin aivotulehdus on tosi vakava tauti, jos käy niin ikävästi, että sen saa.

tupu

• Tosireissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #30 : 13.05.2005, 13:19:38 »
Ajattelin kans vielä laittaa hieman tietoa rokotuksista ton Intian osalta, kun sinne oon ite syksyllä/talvella menossa. YTHS:n rokotteisiin erikoistunut lääkäri määräsi minulle polio-tehosteen, japanin aivokuumeen, lavantaudin, a-hepatiitin, jäykkäkouristuksen, malarialääkityksen ja sitten itse vielä halusin aivokalvontulehdukseen rokotteen(viimeaikaisten uutisten valossahan epidemia saattaa iskeä loppuvuodesta pahemmin). Että onhan siinä rokotteita ja lääkkeitä jo vaikka muille jakaa :wink:

"Between 29 March and 10 May 2005, a total of 214 cases including 16 deaths (case fatality rate 7.5%) has been reported to WHO"

Onneksi on rokotteita kehitetty. Katso lisää noista:

http://www.who.int/csr/don/2005_05_09/en/index.html
http://www.who.int/csr/don/2005_05_12/en/index.html

Että sellaista :D
e, joka haluaa siirtää vuoren, aloittaa kantamalla pieniä kiviä.

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #31 : 13.05.2005, 19:57:42 »
Tupu, tiedätkö mitä maksaa aivokalvontulehdusrokote?

T.S.Eliot

Juzt

• Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #32 : 14.05.2005, 13:26:01 »
Lainaus käyttäjältä: "fishbone"

Jaa-a, vaikea sanoa, mutta ilmeisesti tavallinen yleislääkäri ei saa sitten antaa Suomessa rokotuksia, jos noin sanoivat?! Mutta esim. keltakuumerokotusta ei saa tavallinen sairaanhoitaja antaa, vaan siihen vaaditaan rokotuslääkäri; tai ainakin näin minulle väitettiin.

Kyse voi olla siitäkin että lääkärit harvemmin pistelevät juuri mitään, joten homma kannattaa mielummin antaa hoitajille jotka sen paremmin osaavat. Aika oudolta tuntuisi ettei lääkäri saisi pistää, mutta perus sairaan-/terveydenhoitja saisi, joissain rokotteissa saattaa sitten olla jotain erikoisempia poikkeuksia, mutta muuten veikkaisin että tässä on kysymys lähinnä työnjaosta.

Ja mitä tuohon Twinrixin aikataulutukseen tulee niin se ei todellakaan liene kovin pilkuntarkka edes sen toisen rokotuksen kohdalla, toiminee ihan kiitettävästi vaikka sen ottaisi kahden tai kolmen kuukauden päästä jne. (Tämä ei ole ihan mutua vaan terveydenhoitajaa on konsultoitu)
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

sheep

• Reissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #33 : 14.05.2005, 21:02:47 »
Minä nyt sitten olen sinne Intian reissulle ottanut seuraavat: A- ja B-hepatiitti, Japanin aivokuume, lavantauti, polion vahviste ja aion syödä myös malarianestolääkityksen.

Minulle ei tullut tuosta Japanin aivokuumerokotuksesta (ainakaan ensimmäisellä kerralla) mitään ihmeempiä sivuoireita. Tosin se rokotus tuntui hyvin epämiellyttävältä ja sen jälkeen oli vähän aikaa käsi jotenkin kumman tuntuinen. Minulle tuon rokotuksen antoi siis jonkinlainen rokotuksiin erikoistunut sairaanhoitaja tms. kun ei lääkäri sitä jostain syystä voinut antaa.

Lavantaudin otin kun ei tarvinnut kuin yhden piikin ja se rokotusneuvoja sitä niin kovin suositteli.

tupu

• Tosireissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #34 : 15.05.2005, 18:10:16 »
Enpäs huomannut tuon aivokalvontulehdusrokotteen hintaa kysyä, mutta en usko että se on kovin kallis. YTHS:llä on kuulemma sellanen käytäntö, että ne avaa sen rokoteampullin yhtenä päivänä sitten kun on tarpeeks sen tarvitsijoita ja rokottavat kerralla siitä kaikki halukkaat (min.10), kun aine menee niin nopeesti vanhaks. Suojatehokkuudesta KTL:n sivuilla sanotaan, että:

"Rokote antaa 85-95 %:n suojan, joka saavutetaan 10-14 vrk:n kuluttua rokottamisesta ja jonka kesto on noin 3 vuotta yli kolmevuotiailla"

Mutta voin sitten infota hinnasta, kun oon rokotteen saanu!

tupu

• Tosireissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #35 : 18.05.2005, 11:16:38 »
aivokalvontulehdusrokote maksaa n.10 euroa :D ei paha...

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #36 : 19.05.2005, 22:22:44 »
Lainaus käyttäjältä: "tupu"
aivokalvontulehdusrokote maksaa n.10 euroa :D ei paha...

Kiitos! Luin jotain brittikeskustelua tai jotain, jossa joku valitteli rokotteen kalleudesta ja säikähdin. Eihän hinta saisi olla syy ottamatta rokotetta, mutta nyt ei tarvitse ainakaan syödä alkukesää pelkkää kaurapuuroa.

Pitäisikin soittaa YTHS:lle.

T.S.Eliot

Essen

• Himoreissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #37 : 06.01.2006, 00:45:06 »
Oijoi.

Osaakos kukaan kertoa minulle...? Olen lähdössä Kambodzhaan useammaksi kuukaudeksi ja rokotusaseman lääkäri määräsi minulle rokotuksista Twinrixin, japanin aivokuumeen ja lavantaudin, mutta ei aivokalvontulehdusta. Miksi ei? www.rokote.fi sivuilla ei kyllä olekaan meningokokista suositusta Kambodzhaan matkaaville, mutta kuitenkin kovin monet ovat sen rokotteen ottaneet. Pitäisikö olla huolissaan ja käydä vaatimassa rokote väen väkisin vai tyynesti luottaa lääkäriin?

Niin ja tuon japanin aivokuume -rokotuksen sivuvaikutuksista. Ensimmäisestä ei tullu muuta kuin käsi hieman araksi ja kutina rokotuskohtaan, mutta toisesta sainkin sitten jo kuumeen seuraavaksi vuorokaudeksi. Lisäksi rokotus tuntui epämiellyttävältä. Kolmatta rokotusta odotellessa...
"Olen idealisti. En tiedä mihin menen, mutta olen matkalla."

Sade77

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - olazza@hotmail.com
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #38 : 09.01.2006, 19:36:18 »
Kävin juuri tänään ottamassa Kiinan reissua varten b-hepatiittirokotuksen ja japanin aivokuumerokotuksen. Malarialääkkeineen kaikkineen apteekkiin upposi 125 euroa.

Kustannuksia tulee kuitenkin lisää, sillä en ottanut kaikkia pistettäviä annoksia kerralla. Hepatiittirokotuksia pitää vielä hakea kaksi tsipaletta ja aivokuumetta yksi. Yhteensä tälle lystille tulee hintaa varmaan joku 200 euroa.   :?

Mutta ennemmin pulitan nyt itseni kipeäksi, kun poden sitä hemmetin aivokuumetta ja pohdin samalla, että miksi ihmeessä halusin säästää sen yhden satkun?! Oon reissussa kolme kuukautta, joten siinä ajassa ehtii haalimaan vaikka mitä tauteja, kai.

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #39 : 09.01.2006, 20:20:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Essen"
Oijoi.

Osaakos kukaan kertoa minulle...? Olen lähdössä Kambodzhaan useammaksi kuukaudeksi ja rokotusaseman lääkäri määräsi minulle rokotuksista Twinrixin, japanin aivokuumeen ja lavantaudin, mutta ei aivokalvontulehdusta. Miksi ei? www.rokote.fi sivuilla ei kyllä olekaan meningokokista suositusta Kambodzhaan matkaaville, mutta kuitenkin kovin monet ovat sen rokotteen ottaneet. Pitäisikö olla huolissaan ja käydä vaatimassa rokote väen väkisin vai tyynesti luottaa lääkäriin?

Koska aivokalvontulehdus tarttuu vain, jos on läheisissä tekemisissä sairastuneiden kanssa. Jos menet töihin katulasten pariin epidemia-alueella, on rokote tarpeen, muuten ei. Tämä on yleensä Suomessa näkemys asiasta. Esim. Briteissä ollaan herkempiä antamaan kyseinen rokote.

T.S.Eliot