Rokotuksista

(Luettu 190616 kertaa)

suppakello

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - superbies@hotmail.com
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #40 : 09.01.2006, 20:42:15 »
Näinhän se taitaa olla kun ite rokotteita ottanut, saanut tollasen kuvan tosta rokotteesta.

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #41 : 10.01.2006, 11:48:54 »
Millaisia oireita minulle mahtaa/mahtaisi tulla tuosta japanin aivokuume -rokotuksesta, kun jo pelkkä Twinrix -rokote aiheutti käteen kutinaa, kosketusarkuutta ja kovaa turvotusta? (En voinut nukkua lähes viikkoon toisella kyljelläni.)

Onko erilaisten (tässä ketjussa mainittujen) rokotteiden ottamisesta todettu jotain haittavaikutuksia pidemmällä aikavälillä, siis vaikuttavatko ne mahdollisesti jollakin ikävällä tapaa elimistön toimintaan vaikkapa myöhemmin? Olen aika ennakkoluuloinen rokotteita (ja vähän kaikkia "ylimääräisiä" lääkkeitä ym.) kohtaan, myönnettäköön. Johtunee kai kovasta piikkikammosta. :wink:  Mutta tottakai otan mieluummin piikin poikineen - kärsin kivut ja kulut - kuin sairastun johonkiin kuolettavaan tautiin!

tutu

• Aloittelija
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #42 : 10.01.2006, 12:07:00 »
Muutama päivä sen jälkeen, kun olin ottanut japanin aivokuume -rokotteen ensimmäisen annoksen, heräsin siihen, että kämmeneni kutisivat sietämättömästi. Siihen ei auttanut raapiminen eikä kosteat pyyhkeet. Hydrokortison lopulta lievitti kutinaa niin, että sain nukuttua ja aamulla oireet olivatkin jo ohi. En sitten tiedä aiheuttiko rokote kutinan (eikä terveydenhoitajakaan osannut sanoa). Koskaan aikaisemmin en ole moista kokenut. Toisen ja kolmannen rokotusannoksen jälkeen ei ollut mitään ongelmia.

Essen

• Himoreissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #43 : 11.01.2006, 17:46:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Ainuska"

Koska aivokalvontulehdus tarttuu vain, jos on läheisissä tekemisissä sairastuneiden kanssa. Jos menet töihin katulasten pariin epidemia-alueella, on rokote tarpeen, muuten ei. Tämä on yleensä Suomessa näkemys asiasta. Esim. Briteissä ollaan herkempiä antamaan kyseinen rokote.

Lasten pariin olen juuri menossa. No, kysyin tuosta rokotteesta terveydenhoitajalta, joka hetken mietinnän ja keskustelun jälkeen päätyi siihen, että minun on hyvä ottaa se rokotus ja antoi reseptin.

Kiitos, Ainuska.
"Olen idealisti. En tiedä mihin menen, mutta olen matkalla."

erzy

• Tosireissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #44 : 12.01.2006, 11:08:48 »
Alalla työskentelevänä katsoisin ktl:n sivut rokotussuosituksista. Hepatiitti b:tä en pitäsi kovin tarpeellisena, koska se tarttuu vain veren välityksellä ja nykyään on noita muita tauteja joiden takia kannatta käyttää "kumiukkoa" sukupuoliyhteydessä. Lisäksi iv-huumeet on toinen ja suurin syy saada B-hepatiitti. Yleensä B-hepatiittia vastaan rokotetaan terveydenhuoltohenkilöstö ja iv-huumeiden käyttäjät yms muut jotka sitä työn puolesta tarvitsevat(esim poliisit yms).
A-hepatiittia varten hankkisin rokokset, 2 piikkiä ja nykytiedon mukaan elinikäinen suoja. Oman perheeni lapsia myöten olen rokottanut.
Lisäksi kannattaa aina tarkastaa, että jäykkäkouristusrokotus on voimassa, myös Suomessa. Tautihan elää maaperässä ja näin ollen likainen haava maakontaktilla Suomessa voi aiheuttaa taudin. Yleensä jos tällaisen haavan takia joudut sairaalaan Suomessa sinulta kysytään rokotuksen voimassa oloa ja tarv annetaan tehoste. On kuitenkin kannattaavaa pitää se koko ajan voimassa, ettei joudu ottamaan koko sarjaa uusiksi(3 piikkiä vuoden aikana). Myös muut tavalliset rokotukset kannattaa tarkistaa polio, tubi yms.

Sade77

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - olazza@hotmail.com
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #45 : 30.01.2006, 17:44:15 »
Mulla tuli tosta japanin aivorokotuksen ekasta satsista käsi tosi kipeeksi ja muutenkin oli sellanen airhead-olo. Tokasta laakista tuli kauhee päänsärky ja väsymys, mutta ei sitäkään kestäny kun päivän. Muita oireita ei sitte ollutkaan.

Poikanen

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - petri.niemi@gmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Rokotuksista
« Vastaus #46 : 05.03.2006, 16:53:29 »
Tarviiko tuohon twinrixiin reseptiä, vai voiko sen hakea suoraan apteekista? Elinikäinen suoja kuulostaa aina hyvältä, vaikkakin vain edes varmuuden vuoksi.

chao

• Himoreissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #47 : 05.03.2006, 17:01:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Poikanen"
Tarviiko tuohon twinrixiin reseptiä, vai voiko sen hakea suoraan apteekista?

twinrixiin tarvii reseptiä.

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #48 : 05.03.2006, 18:11:14 »
tää keskustelu näyttää keskittyvän rokotuksiin joita tarvitaan kun lähdetään reissuun eurooppaa kauemmaksi... mutta minulle ja perheelleni on monesti suositeltu havrixia (a-maksatulehdus) sillä reissaamme paljon ympäri eurooppa (etenkin keski- ja etelä-euroopassa).  äitini kertoi että ovat jo pitkään miettineet rokotteen ottamista ja kun nyt satuin mainitsemaan siitä että minulle myös taas kovasti suositeltiin sitä lääkärissä käydessäni niin ajattelin tiedustella teidän muiden mielipidettä /kokemuksia. onko sinulla havrix-rokote? pidätkö rokotusta tarpeellisena (etenkin etelä-euroopassa asumista ja matkailua ajatellen)? mitään ei ole vielä koskaan sattunut kohdalle mutta kertahan se on aina sitten ensimmäinenkin...

entä oletko ottanut jotain rokotuksia pohjois-amerikkaan lähtiessäsi (esim. new york city)?

erzy

• Tosireissaaja
    • Profiili
Suomineidolle
« Vastaus #49 : 19.04.2006, 10:02:18 »
Sinuna ottaisin hepatiitti-A rokotteen, vaikka matkustelisin vain Euroopassa. Tautihan leviää huonon hygienian kautta ja sitä on niin Suomessa kuin muuallakin. Suomen epidemiat ovat tosin lähteneet yleensä liikkeelle narkomaaniporukoista, mutta sitten sen saaneet myös muut. Esim. vanhassa itä-blokissa on tuo rokotus myös suosituksena( esm. Slovakia).

Hepatiitti-B:stä vielä sen verran, että onhan sen riski myös noissa vähemmän kehittyneissä maissa. Sieltä sen voi saada sairaalassa. Jos käytetään monikäyttöruiskuja ja verituotteita, joita ei testattu. Kuitenkin hyvä muistaa, että televisiosa pyörivät mainokset ovat lääkefirmojen markkinointia, joten sen tarkoitus on myydä tuotetta. Eli niissä olot näytetään kauhukuvina. Kuitenkin jos joutuisin lähtemään tuonne kehitysmaihin pitemmäksi aikaa, niin varmaankin ottaisin rokotuksen. Tosin työni puolesta minulla kyseinen on joten siksi en sitä mieti, mutta muulla perheellä meillä on vain hepatiitti-a rokotukset. Mutta jos siis menisimme riskialueille, niin kyllä kysyisin joltain asiaan perehtyneeltä Infektio-lääkäriltä mielipidettä pitäisikö myös koko perhe rokottaa.

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #50 : 19.04.2006, 10:53:09 »
Suositukset vaihtelee hieman neuvovan ihmisen mukaan, mutta mielestani on kylla aina parempi ottaa yksi enemman kuin vahemman. Esimerkiksi se lavantauti yleensa tarttuu alkeellisissa oloissa, mutta toisaalta puutteellisen hygienian takia en nae etteiko se voisi mahdollisesti tarttua. Lavantauti tarttuu ulosteen valityksella ja sen aiheuttaa salmonella-bakteeri ja voi iskiessaan olla tappava.
Mulle ei tullu Japanin aivokuumeesta mitaan sivuvaikutuksia, joten se on nakojaan tosi yksilollista. Myoskaan malaria-laakityksesta ei tullunna mitaan. Tiesitteko muuten, etta se Japanin aivokuume -rokote sisaltaa elavia bakteereita ja on viljelty hiiren aivoissa??!!
i]Sapere aude![/i]

Elmeri

• Aloittelija
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #51 : 26.04.2006, 12:49:05 »
Mistäs noita rokotteita kannattaa lähteä hakemaan? Pitääkö ottaa yhteyttä omaan terveyskeskukseen? Antaako ne siellä kaikki tarvittavat piikit, vai pitääkö mennä yksityiselle jotka usein on vähän kalliimpia?

Entä onko niillä jokin rekisteri voimassaolevista rokotuksista? Mulla ei ole oikein mitään hajua mitkä mulla on voimassa. Viimeks intissä -99 annettiin 4 piikkiä, mutta ei mulle mitään paperia siitä annettu ja se oli niin liukuhihnapiikitystä etten muista - jos edes kertoivat - että mitä tykittivät.

Nyt oon lähdössä kaakkois-aasiaan pyörimään ja pitäis ottaa ilmeisesti jos jonkinlaista piikkiä.

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #52 : 26.04.2006, 13:28:42 »
Riippunee vahan siita missa asut, mutta esim. Helsingissa rokotukset pistaa ainoastaan "matkailuklinikka"  (paitsi Twinrix, jonka voi rokotuttaa terveyskeskuksessa)

www.medicity.fi/index.php?id=matkailuklinikka&sub=postitalo - 11k -

mutta pienilla paikkakunnilla paikallinen terveyskeskus hoitaa ne. Ei kannata menna mihinkaan yksityisille. Yhteytta vaan terveyskeskukseen ja aika laakarille, silla kaikki "kaukomailla" tarvittavat rokotukset saa apteekista ainoastaan reseptilla. En tie koska olet reissuun lahdossa, mutta huomioi valiin muutamankin kuukauden kestava rokotusohjelma. Esim. Japanin aivokuume -rokote kasittaa 3 piikkia, jotka laitetaan kuukauden valein.
i]Sapere aude![/i]

porsasurhea

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - kmajamaa@hotmail.com
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #53 : 26.04.2006, 13:31:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Elmeri"

Entä onko niillä jokin rekisteri voimassaolevista rokotuksista? Mulla ei ole oikein mitään hajua mitkä mulla on voimassa. Viimeks intissä -99 annettiin 4 piikkiä, mutta ei mulle mitään paperia siitä annettu ja se oli niin liukuhihnapiikitystä etten muista - jos edes kertoivat - että mitä tykittivät.

Suomessa pidetaan ylla rokoterekisteria joka  kaytannossa tarkoittaa sellaista pienta valkoista lappua joka kiersi koulusta toiseen. Lukiosta lahdettaessa me ainakin saatiin se mukaan, jonka jalkeen sen paivitys on ittestansa kiinni.  Pojille tama on kuitenkin helpompaa. Jos intin kerran olet kaynyt niin ei muuta kuin  soitat sotilaslaanisi keskukseen ja pyydat sielta jotta mista saat rokotuskorttisi. Lahettavat sen sitten ja siina nakyvat myos ne 4 liukuhihna piikkia.  Tytot tai armeijan kaymattomat saavat kortin omasta terveyskeskuksesta ellei satu olemaan niin kilttia aitia kuin minulla joka siita piti huolta  :lol:

Se muuten kannattaa pitaa tallessa, ainakin minulta vaadittiin rokotustodistus yhteen ulkomaiseen tyopaikkaani.
quot;Mie ku kasson ahkerii ihmisii ni väkiste tulloo sääli"

Relsamu

• Reissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #54 : 27.04.2006, 14:51:19 »
Kävin juuri hakemassa Havrix-tehosterokotuksen, täällä Turussa Pulssiin voi kävellä sisälle milloin tahansa kello 8 ja 18 välillä ja rokotuksen saa saman tien, ilman reseptiä. Jonottaakaan ei tarvinnut. Tosin oli hieman kallista lystiä, 50 €...    :x
hen you come to a fork in the road, take it. -Yogi Berra

v-i-p

• Himoreissaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #55 : 09.05.2006, 17:44:21 »
Pitääkähän rokote (havrix) otattaa ns. virallisia teitä pitkin, eli esim. tk:ssa? Mietin vain että pitääkö rokotteen ottamisen näkyä jossain potilasasiakirjoissa tmv. vai riittääkö että MINÄ tiedän että Havrixin olen ottanut. Olisi helpompaa ja nopeampaa jos ilman mitään aikojen varauksia/keskuksiin menoja tuttu alan ammattilainen pistäisi sen..

toinen asia: onko kellään kokemuksia homeopaattisista malarialääkkeistä? Olisi mukavampaa olla mahdollisimman vähillä lääkkeillä, ja niitä homeopaattisia versioita ei tarvitse nauttia kuin niinä päivinä kun on malariariskialueella.
Eikä sitten tarvi ruveta sotaa "homeopatia on huijausta/homeopatia on ok" -leirien välillä, kysyn vaan jos joku on käyttänyt ko. valmistetta.

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #56 : 09.05.2006, 18:07:07 »
Lainaus käyttäjältä: "v-i-p"
Pitääkähän rokote (havrix) otattaa ns. virallisia teitä pitkin, eli esim. tk:ssa? Mietin vain että pitääkö rokotteen ottamisen näkyä jossain potilasasiakirjoissa tmv. vai riittääkö että MINÄ tiedän että Havrixin olen ottanut. Olisi helpompaa ja nopeampaa jos ilman mitään aikojen varauksia/keskuksiin menoja tuttu alan ammattilainen pistäisi sen..

Ei sitä tarvitse kellekään osoittaa tai todistaa, itsesi takiahan sinä sen rokotuksen otat :)

Lainaus
toinen asia: onko kellään kokemuksia homeopaattisista malarialääkkeistä? Olisi mukavampaa olla mahdollisimman vähillä lääkkeillä, ja niitä homeopaattisia versioita ei tarvitse nauttia kuin niinä päivinä kun on malariariskialueella.

Pahoittelen että annan vastauksen mitä et toivonut, mutta koska malaria taitaa olla erittäin paskamainen tauti, joka voi johtaa jopa kuolemaan, niin suosittelen että et ala leikkimään "lääkkeillä" jotka eivät ole tutkimuksissa osoittautuneet toimiviksi. Niillä ei ole lääkestatusta juuri siksi, että kokemukset eivät ole osoittaneet niitä lumelääkettä tehokkaammaksi. Toki sinulla on oikeus yrittää torjua malariaa vaikka magneettikaulapannalla, mutta ainakin sinua on varoitettu.

Leopold

• Aloittelija
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #57 : 12.05.2006, 12:40:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Pablo"

Twinrix jossa oli molemmat maksoi vajaa vuosi sitten n 50€/piikki ja piikkejä tarvittiin täydellistä ja ns. ikuista suojaa varten kolme kappaletta, mutta terveyskeskuksen tädin mukaan jo kaksi rokotusta antaa riittävän suojan ja kolmas on lähinnä tehoste joka tekee suojasta ikuisen. Toinen piikki otetaan kuukaus ensimmäisen jälkeen.
.

Mistä päin löytyy noin teräviä terveyskeskuksen tätejä?
Itse olen aina neuvontapuhelimeen soittaessani ja terveydenhoitajan vastaanotolla käydessäni joutunut tekemisiin sormi suussa olevan terkkarin kanssa joka tietää asiasta puolta vähemmän kuin minä itse ja yrittää epätoivoisesti etsiä internetistä vastauksia kysymyksiini  :(
Itse olen ottanut ensimmäisen Twinrixin toukokuussa -05 ja toisen piikin elokuussa, mutta kolmas on päässyt unohtumaan tyystin.
Terveydenhoitaja meni ihan ymmälleen kun kysyin pitääkö nyt kiirehtiä kolmannen piikin kanssa kun reissuun lähtöön ei ole enää montaa päivää ja sanoi lopulta että "joo niin tässä sanotaan että 3 pitää ottaa että mee nyt sitten yksityiselle ottamaan se".
Olisiko kenelläkään mitään terveydenhoitajan aavistusta painavempaa tietoa siitä kuinka tarpeellinen se 3. piikki on ja kuinka tarkkoja noitten piikitysaikataulujen kanssa tulis olla Twinrixin kanssa?

JTL

• Aloittelija
    • Profiili
Rokotuksista
« Vastaus #58 : 18.05.2006, 10:50:03 »
Olen lähdössä kesällä reilaamaan (keski- ja etelä eurooppa) ja paikalliseen rokotusinfoon soitettuani suosittelivat Hepatiitti A- ja B-rokotetta.

Hintaa rokotteille tuli n. 150€! :shock: Siinä kasvoi taas hujauksessa budjetti. :?

Jäykkäkouristukset ja poliot kai tuli intissä tossa 1,5 vuotta sitten.

osteri

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Rokotuksista
« Vastaus #59 : 18.05.2006, 11:16:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Leopold"

Itse olen ottanut ensimmäisen Twinrixin toukokuussa -05 ja toisen piikin elokuussa, mutta kolmas on päässyt unohtumaan tyystin.
Terveydenhoitaja meni ihan ymmälleen kun kysyin pitääkö nyt kiirehtiä kolmannen piikin kanssa kun reissuun lähtöön ei ole enää montaa päivää ja sanoi lopulta että "joo niin tässä sanotaan että 3 pitää ottaa että mee nyt sitten yksityiselle ottamaan se".
Olisiko kenelläkään mitään terveydenhoitajan aavistusta painavempaa tietoa siitä kuinka tarpeellinen se 3. piikki on ja kuinka tarkkoja noitten piikitysaikataulujen kanssa tulis olla Twinrixin kanssa?

En osaa sen tarkemmin sanoa kolmannen tärkeydestä, mutta aikatauluhan menee niin että toinen piikki pistetään kuukauden ja kolmas 6-12 kuukauden päästä ekasta. Eli jos sulle on eka pistetty viime toukokuussa niin nyt alkais olla jo kriittiset hetket pistää se viimeinen.
A-hepatiitti on voimassa ainakin 20 vuotta, luultavasti jopa pidempään (rokote on sen verran uusi, ettei tuloksia ole vielä saatu), B-hepatiitille elinikäinen suoja.
Suoja sulla on jo noiden kahden rokotuksen jälkeen nyt tulevalle reissullesi, mutta suoja ei ole niin pitkäaikainen, eli jos paljon matkustelee, niin kannattaisi varmaan ottaa nyt se kolmaskin.
Näin YTHS-terkkari kertoi siis mulle.
hr seid das Ruhrgebiet, die Droge die mich glücklich macht,
das hätt' ich nie gedacht, komm' von euch nicht mehr los...