Rokotuksista

(Luettu 214842 kertaa)

london86

• Reissaajaguru
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
Vs: Rokotuksista
« Vastaus #240 : 25.10.2011, 11:28:11 »
muistaakseni noi Twinrixit oli vajaa 50e /piikki tohon sit lääkärikulut erikseen helsingin hinnoista ei tietoa mutta omassa kotikaupungissa olen käynyt ottamassa kaikki rokotteet neuvolassa ilmaiseksi (siis resepti/pistäminen ei maksanut mitään)

mehis

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #241 : 26.10.2011, 11:51:52 »
Pitäs varmaan käydä vihdoin ottamassa Hepatiitit loppuun saakka, kun joskus muutamia vuosia sitten jäi kesken. Eli Twinrixiä pitäs varmaan käydä piikittelees se kolmen sarja.

Nyt kiinnostais tietää, että miten homma toimii Helsingin seudulla nykyisin? Varmaanki ensin pitää hakee resepti lääkäriltä tuohon Twinrixiin ja sitten lompsia apteekkiin hakee eka pistos? Saanko tuon reseptin ihan jokaiselta tavalliselta terveysasemalta vai pitääkö varata noista rokotuksiin erikoistuneista lääkäriasemista?

Ja mitä koko hommalle tulee hintaa, kun laskee nuo 3 pistosta apteekista + kaikki lääkärimaksut mitkä menee pistämiseen?

Jos sulla on jäänyt Twinrix-sarja kesken, ei koko sarjaa tarvitse ottaa uudelleen, vaan jatketaan siihen mihin on jääty. Twinrix tosiaan maksaa sen 50e/injektio. Soitat sinne terv.asemalle, puheluun vastaaja pyytää lääkäriä kirj.res (res toimitusaika yleensä viikko) samalla varaat pistosajan. Haet sen Twinrixin apteekista ja käyt pistättämässä. Maksaa siis sen piikin verran, res kirjottamisesta tai inj pistämisestä ei tule kuluja.

Matkailijan rokotukset kuuluvat terv.asemille, joten vaatikaa vaan rohkeasti niitä.  Rokotteet , jotka eivät kuulu ns.perusrokotuksiin, tulee maksaa itse.

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #242 : 26.10.2011, 13:36:31 »
"Terveysasemalla"
"Terve, olisin matkailijan rokotuksista kiinnostunut"
"Niille on oma informaatiopuhelinnumeronsa. Torstaisin kahden ja kolmen välillä kun soitat tähän numeroon, niin auttavat"
"Lähinnä rokotusaikoja olisin halunnut varailla. Teidän nettisivuilla oli tämä numero annettu ajanvar..."
"Tuut tuut tuut tuut"

matkamies31

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #243 : 26.10.2011, 16:23:17 »
Miten välttämättömänä pidätte lavantautirokotetta esim Kolumbiaan , tai Afrikkaan?

Ikiliikkuja

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • @ .
« Vastaus #244 : 27.10.2011, 06:10:17 »
Pitäs varmaan käydä vihdoin ottamassa Hepatiitit loppuun saakka, kun joskus muutamia vuosia sitten jäi kesken. Eli Twinrixiä pitäs varmaan käydä piikittelees se kolmen sarja.

Nyt kiinnostais tietää, että miten homma toimii Helsingin seudulla nykyisin? Varmaanki ensin pitää hakee resepti lääkäriltä tuohon Twinrixiin ja sitten lompsia apteekkiin hakee eka pistos? Saanko tuon reseptin ihan jokaiselta tavalliselta terveysasemalta vai pitääkö varata noista rokotuksiin erikoistuneista lääkäriasemista?

Ja mitä koko hommalle tulee hintaa, kun laskee nuo 3 pistosta apteekista + kaikki lääkärimaksut mitkä menee pistämiseen?

Jos sulla on jäänyt Twinrix-sarja kesken, ei koko sarjaa tarvitse ottaa uudelleen, vaan jatketaan siihen mihin on jääty. Twinrix tosiaan maksaa sen 50e/injektio. Soitat sinne terv.asemalle, puheluun vastaaja pyytää lääkäriä kirj.res (res toimitusaika yleensä viikko) samalla varaat pistosajan. Haet sen Twinrixin apteekista ja käyt pistättämässä. Maksaa siis sen piikin verran, res kirjottamisesta tai inj pistämisestä ei tule kuluja.

Matkailijan rokotukset kuuluvat terv.asemille, joten vaatikaa vaan rohkeasti niitä.  Rokotteet , jotka eivät kuulu ns.perusrokotuksiin, tulee maksaa itse.

Äläpäs skeidaa jauha.. B-hepatiitin vikan piikin otto muistaakseni noin 2 vuoden sisään (ja itsellä ei ollut twinrix vaan erillisenä) ei se mene silleen että voi jatkaa satunnaisesti "joidenkin vuosien" jälkeen. A-hepatiitista en muista enää.
Itsekin jotain piikkiä otin uudestaan kun unehtui jatkotykilliset.
------------------------------------------------------
Twinrix Adult (1 ml) ja Twinrix Paediatric (0,5 ml) pistetään lihakseen (i.m.). Trombosytopeniaa tai verenvuotohäiriöitä sairastaville pistos voidaan antaa poikkeuksellisesti ihon alle (s.c.). Tällöin seurauksena saattaa kuitenkin olla suboptimaalinen immuunivaste rokotteelle.

Perusrokotukseen kuuluu kolme annosta, joista toinen annetaan kuukausi ja kolmas puoli vuotta ensimmäisen annoksen jälkeen. Kun suojaa tarvitaan nopeasti, voidaan poikkeustilanteessa yli 15-vuotiailla käyttää aikataulua 0, 7 ja 21 vrk. Tällöin tarvitaan neljäs annos rokotetta 12 kk:n kuluttua.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/yleisen_rokotusohjelman_rokotteet/hepatiitti_a_ja_b__rokote/

Ikiliikkuja

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • @ .
« Vastaus #245 : 27.10.2011, 06:15:40 »
Ja sen reseptin kirjoittaa kuka vaan lääkäri, työpaikalla jos semmoinen on
voi saada ihan ilmaiseksi ja sitten ostaa ja käy laitattamassa myös ilmaiseksi.
terveydenhoitajat saattaa myös pistää, PK-seudulla ainakin vantaalla on ilmainen
piikitys matkailijaklinikalla siinä pormestaria vai mikä pingviini vastapäisessä talossa.
Sen tunnistaa niistä sekakäyttäjistä siinä sisäpihalla :-) apteekki samassa talossa.
Sieltä saa ilmaisen reseptinkin. (siis noille rokotteille ainakin...)

Ikiliikkuja

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • @ .
« Vastaus #246 : 27.10.2011, 06:24:04 »
Onko kukaan käynyt Tallinnassa tai muualla piikittämässä?

En nyt tarkoita siinä haiglan kulmilla Tanskan lähetystön vieressä mihin poliisit näitä ns. langenneita enkeleitä tuovat,
vaan ihan lääkärin vastaanotolla? Saako sieltä reseptit samantien ja ovatko aineet halvempia.. Onnistuuko jollain 6 tunnin reissulla reseptit, apteekki ja pistäminen?

Ja jos onnistuu, millaisia hintoja veloittavat. Yritin joskus tutkia asiaa mutten kyllä löytänyt mitään netistä. Yliopiston apteekin  sivuja ei voinut selaa ilman asiakastunnusta joka vaati vissiin virolaisenkatuosoitteen ja ID tunnuksen..

Suomalaisella reseptillähän sieltä piikit pitäisi saada, mutta kai se koko roska resepteineen olisi sitten helppo ja halpa
siellä hoitaa? Vai pitääkö mennä Venäjälle, siellä kuulemma ainakin on halpoja rabies ym rokotukset?

mehis

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #247 : 27.10.2011, 14:04:13 »

Äläpäs skeidaa jauha.. B-hepatiitin vikan piikin otto muistaakseni noin 2 vuoden sisään (ja itsellä ei ollut twinrix vaan erillisenä) ei se mene silleen että voi jatkaa satunnaisesti "joidenkin vuosien" jälkeen. A-hepatiitista en muista enää.
Itsekin jotain piikkiä otin uudestaan kun unehtui jatkotykilliset.
------------------------------------------------------
Twinrix Adult (1 ml) ja Twinrix Paediatric (0,5 ml) pistetään lihakseen (i.m.). Trombosytopeniaa tai verenvuotohäiriöitä sairastaville pistos voidaan antaa poikkeuksellisesti ihon alle (s.c.). Tällöin seurauksena saattaa kuitenkin olla suboptimaalinen immuunivaste rokotteelle.

Perusrokotukseen kuuluu kolme annosta, joista toinen annetaan kuukausi ja kolmas puoli vuotta ensimmäisen annoksen jälkeen. Kun suojaa tarvitaan nopeasti, voidaan poikkeustilanteessa yli 15-vuotiailla käyttää aikataulua 0, 7 ja 21 vrk. Tällöin tarvitaan neljäs annos rokotetta 12 kk:n kuluttua.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/yleisen_rokotusohjelman_rokotteet/hepatiitti_a_ja_b__rokote/

http://www.ktl.fi/attachments/suomi/osastot/roko/roto/rokottamisen_perussaannot_th_paiville.pdf
Oheisessa linkissä lisää sinun määrittelemää skeidaa:)

maaly

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #248 : 27.10.2011, 14:41:06 »
^ Jonkun verran rokotteista tietävänä, voin kans todeta että rokotesarjaa Ei todellakaan tarvitse aloittaa alusta, vaikka olisi kulunut useampikin vuosi rokotusten välillä, aina jatketaan siitä mihin on jääty. Rokotteista jää elimistöön aina "jälki", joka tehosteen vaikutuksesta aktivoituu. Ja tämä pätee ihan kaikkii rokotteisiin.

Ikiliikkuja

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • @ .
« Vastaus #249 : 27.10.2011, 15:47:02 »
^ jaa? no sitten itselleni on kerrottu väärin kun olen asiaa tiedustellut.
En ole mikään ekspertti näissä, niitä vaan tökitään muhun välillä..
Hyvä tietää. Tarkoittaako tämä sitten esim. Japanin aivokuumeen
osalta että voisin ottaa 5 vuoden takaisten parin rokotuksen jälkeen
vain 1 piikin ja homma olisi taas kunnossa?

maaly

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #250 : 27.10.2011, 16:02:09 »
No myönnän, että mahdollisesti yleistin nyt liikaa sanoessani, että pätee kaikkiin rokotuksiin  :) Japanin aivotulehdus-rokotteessa näyttää tosiaan valmistaja vaihtuneen, joten siinä pitää ottaa uudelleen perussuoja (2 rokotetta kuukauden välein), jota sitten vaan tehostetaan myöhemmin. Poikkeustapauksissa siinäkin kesken jäänyttä vanhaa rokotesarjaa voidaan jatkaa aiemmin käytössä olleella rokotteella.
Täältä löytyy siihen tietoa:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/usein_kysytyt_kysymykset/japanin_aivotulehdus_-rokote/

Hepatiittien osalta ei kuitenkaan ole väliä, montako vuotta siinä on välissä, koska nykykäsityksen mukaan suoja on kaiketi elinikäinen (tai ainakin sen 20v.). Jos rokotteen sen sijaan luvataan vaikuttavan esim. vain 5 vuotta, niin tottakai siinä tilanteessa sen 5 vuoden kuluttua pitää ottaa uudet. Samoin useissa rokotteissa saa sillä useammalla pistoksella sen perussuojan, jonka jälkeen riittä yhdellä pistoksella tehostaminen tietyin väliajoin, näistä esimerkkinä polio tai jäykkäkouristus.
Saattaa olla että perusterveydenhuollossa on myös vääriä käsityksiä näistä rokotteiden antamista suojista ja aikatauluis, joten sen takia pistetään ikään kuin varmuuden vuoksi uudelleen.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2011, 16:03:48 kirjoittanut maaly »

free_zappa

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
japanin aivotulehdus-rokote ja ristiriitainen tieto :O
« Vastaus #251 : 27.10.2011, 19:28:42 »
Terveppä terve muut tallaajat! Olen lähdös alkuvuodesta muutamaksi kuukaudeksi reissaamaan Intiaa (alkuperäinen Trans-Siperia reissu muuttuikin Intiaksi :D ). Nyt olen hankkimassa rokotteita matkaa varten ja kävin maanantaina lääkärillä juttelemassa otettavista shoteista. Olen koko ajan pitänyt itsestäänselvyytenä, että joudun ottamaan shotteja japanin aivotulehdusta vastaan. Kumminkin lääkäri ei puhunut koko rokotteesta yhtään mitään ja nostin asian lopulta itse esille. Jostain syystä lääkäri sanoi minulle, että tauti on niin harvinainen ja oleskelen maassa juuri ajankohtana, jolloin tautiriski on olematon (tammi-kesäkuu) ettei nää minulle tarvetta välttämättä koko rokotteeseen. Kumminkin matkakaverilleni se laitettiin ja hänen lääkäri oli sitä mieltä, että ehdottomasti laitetaan. Huh! Mie olen nyt päästä sekaisin et ottaakko tuo vai ei?! Antakaapas ihmiset omia mielipiteitä asiasta? Onko koko rokote siis rahastuksenmakua ja taudista höösätään liikaa vai onko tosiaan niin että ilman rokotetta lähden matkaan suurella riskillä?

Viesti siirretty ketjuun. Heloriina/mode

altteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: japanin aivotulehdus-rokote ja ristiriitainen tieto :O
« Vastaus #252 : 27.10.2011, 21:17:37 »
Terveppä terve muut tallaajat! Olen lähdös alkuvuodesta muutamaksi kuukaudeksi reissaamaan Intiaa (alkuperäinen Trans-Siperia reissu muuttuikin Intiaksi :D ). Nyt olen hankkimassa rokotteita matkaa varten ja kävin maanantaina lääkärillä juttelemassa otettavista shoteista. Olen koko ajan pitänyt itsestäänselvyytenä, että joudun ottamaan shotteja japanin aivotulehdusta vastaan. Kumminkin lääkäri ei puhunut koko rokotteesta yhtään mitään ja nostin asian lopulta itse esille. Jostain syystä lääkäri sanoi minulle, että tauti on niin harvinainen ja oleskelen maassa juuri ajankohtana, jolloin tautiriski on olematon (tammi-kesäkuu) ettei nää minulle tarvetta välttämättä koko rokotteeseen. Kumminkin matkakaverilleni se laitettiin ja hänen lääkäri oli sitä mieltä, että ehdottomasti laitetaan. Huh! Mie olen nyt päästä sekaisin et ottaakko tuo vai ei?! Antakaapas ihmiset omia mielipiteitä asiasta? Onko koko rokote siis rahastuksenmakua ja taudista höösätään liikaa vai onko tosiaan niin että ilman rokotetta lähden matkaan suurella riskillä?

Nää on vähän sellasia mielipideasioita aina, kuten huomasit. Itselläni aika monta reissua takana Aasiassa ilman Japanin aivotulehdus rokotetta ja hengissä tässä vielä ollaan. KTL:n sivuilta löytyy ajankohtaisin tieto asiasta, joten sieltä voi halutessaan kurkkia ja fundeerata, tarviiko vaiko eikö. Noilla lähtötiedoilla joita annoit, en itse ottaisi, mutta joku muu varmasti ottaisi.

simo_

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #253 : 27.10.2011, 21:47:35 »

Kuten altteri sanoi tuossa edellisessä viestissä, niin aikalailla myös mielipidekysymyksiä.. Japanin aivokuumeeseen tuli muutama vuosi sitten uusi rokote, oon aikanaan saanut sekä vanhan että uuden. Vanha (Japanese Encephalitis Vaccine-GCC) rokote ei aiheuttanut mitään oireita yhdelläkään pistokerralla kolmesta. Uuden Ixiaro-rokotteen kanssa homma olikin sitten ihan toinen. Kuumeilu, pahoinvointi ja pelkotilat tuli muutama tunti rokotteen jälkeen ja jatkuivat päivän pari, jonka jälkeen vielä muutama varsin flunssaisen oloinen päivä. Eli jos rokotteen päätät ottaa, niin kannattaa ehkä harkita sen ottamista siten ettei samana/seuraavana päivänä ole mitään ohjelmaa. Tietysti kyse on yksilöllisitä eroista, mutta toi on ainoa rokote joka on mitään oireita allekirjoittaneessa aiheuttanut.

Edit: Ixiaro on ihan kiitettävän kallis rokote, kaksi annosta maksoi 2010 vajaat 250€
« Viimeksi muokattu: 27.10.2011, 21:51:18 kirjoittanut simo_ »

matkamies31

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #254 : 28.10.2011, 11:43:31 »
Katselin hintoja virossa,
http://www.raviminfo.ee/apthkiri.php

Jos en ihan väärin ymmärrä niin hinnat olis yli puolet halvemmat kuin suomessa..

free_zappa

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #255 : 28.10.2011, 16:38:00 »
Kiitos näistä tiedoista japaninaivotulehdus-matkaajaihmiset :) mie jään harkitsemaan rokotteen tarpeellisuutta!

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #256 : 28.10.2011, 22:17:12 »
Nää on vähän sellasia mielipideasioita aina, kuten huomasit. Itselläni aika monta reissua takana Aasiassa ilman Japanin aivotulehdus rokotetta ja hengissä tässä vielä ollaan.

Takana harvinaisen monta Aasian-reissua ja hengissä ollaan. Rokotuksesta sain aikoinaan ensimmäisestä kerrasta todella ihmeellisen reaktion, kuumottavan punaisen koholla olevan alueen käsivarteen. Lääkäri sanoi: "Oho" ja kieltäytyi antamasta toista annosta. Japanin aivotulehdus on kuulemma tarpeellinen jos viettää paljon aikaa maaseudulla paikoissa joissa kasvatetaan sikoja, muuten ei. En taida tarvita...

Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

Bielobog

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #257 : 29.10.2011, 07:42:14 »
Olen lähdössä puoleksi vuodeksi kaakkois-aasiaan ja hain pari viikkoa sitten matkailuklinikalta rokotteet, joita tällä kertaa tuli vain lavantauti, kun hepatiitista on jo "elinikäinen", aikaisemmilta reissuilta.
Keskusteltiin japaninaivokuume rokotteesta, johon lääkäri totesi, että päätä itse otatko ja sanoi, että tauti tarttuu vain hyttysten välityksellä sioista ihmiseen ja viimeisen 40 vuoden aikana, siihen on sairastunut noin 100 länsimaalaista, joten nykyisen hinnan ja todella pienen riskin takia jätin ottamatta.
“Thanks to the interstate highway system, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything.” - Charles Kuralt

summa

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
mitä rokotuksia kaakkois- aasiaan?!!!!????
« Vastaus #258 : 11.11.2011, 13:28:17 »
Helmikuussa yksin kuukaudeksi Vietnam-Laos-Thaimaa.
Kävin terveyskeskuksessa, jossa lääkäri määräsi seitsemään rokotukseen (1000e). Nyt olen ihan pihalla, tarvitsenko kaikkia rokotuksia, koska kyseinen lääkäri tuntui itsekkin olevan vähän pihalla. Mitä rokotuksia ihmiset on ottaneet Kaakkois Aasiaan??
Onko jotain rokotusneuvontaa? Yritin etsiä, mutta ei tuntunut löytyvän.
ÄÄH.

reissuruuna

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: mitä rokotuksia kaakkois- aasiaan?!!!!????
« Vastaus #259 : 11.11.2011, 14:19:18 »
A-hepatiitti, lavantauti ja normaalit suomalaiseen rokoteohjelmaan kuuluvat on allekirjoittaneen mielipide ja nämä ovat ainoat, jotka itsekkin olen ottanut. En ole lääkäri. Japanin aivokuumetta voi myös miettiä, jos aikoo viettää aikaa eläinten lähettyvillä jossain riisiviljemillä ja toisaalta B-hepatiiitti on aika helppo ottaa kun sen saa Twinrixissä A-hepatiitin kanssa.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2011, 14:21:01 kirjoittanut reissuruuna »